Overpeinzingen de titanenstrijd tusschen het pausdom en het duitsche ruk DE GENEZING VAN DEN BLINDE' Zondag Quinquagesima. In «llen tilde urn Jezus de twaal zich en zeide hun: Ziet, wij gaan Jerusalem en alles zal volbracht den. wat door de Proleten van Zoon des menscben geschreven is. Want Hij zal aan de heidenen overgeleverd, gegeeseld, Despot en bespuwd worden, en nadat zit Hem zullen gegeeseld heb ben. zullen zij Hem dooden en ten dei den da,e zal Hij verrijzen. En zij vei s ouden hier niets van en dit woord w« voor hen verborgen, en zij begrepen nu hetgeen er gezegd werd. En het g« beurde, toen HIJ Jericho naderde. <1t een blinde bij den weg zat te bedelt-: £n als hij de menigte hoorde voorbij gaan. vroeg hij wat er te doen was. Zij zeilen nem dan. dat Jezus van Naza reth vooorbljging. En hij riep en zeide: Jezus Davids Zoon ontferm U mijner' En «He vooruitgingen bestraften hem opdat hij zoude zwijgen. Maar hij riep vet! meer: Davids Zoon, ontferm D mij ner! Jezus stond dan stil en gebood, dat men hem bij Hem zoude brengen. En als hij naderde vrcag Hij hei zeide: Wat wilt gij. dat. Ik u doe? Pil antwoordde. Heer dat ik zien mag. En Jezus zeide hem: Word ziende, uv loof heeft u genezen En terstond zag hij en volgde Hem en verheerlijkte En al het volk dit ziende, loofde G< Waar was dat goed voor. vraagt, ge. dat Christus, gekomen om de wereld te redden, zulk een groot deel Zijns vens doorbracht op plaatsen als de oever» >an de Doode Zee? Men vindt er slecht* één stad van eenlgen omvang en beide oevers, de oostelijke en de wes telijke. zijn t.*> en al eenzaamheid, slechts hier en daar verbroken door de leemen hutten van arm vtsschersvolk? Het was omdat de wereld méér dan alle andere dingen zulk een Christus noodig had een Christus op den bega ven grond, gemakkelijk te naderen zon der klimmen of daien. bereikbaar van alle kanten, bereikbaar voor ledereen. Barmhartigheid was zijn dagelijksch werk. was de eenlge zaak. waarvoor hij leefde. Barmhartigheid bande Hem den schoonen hemel uit, barmhartigheid nagelde Hem aan het Kruis. En in stormen der dagen en In de stilte der nachten was Hij als een vertet dat. zichzelf verbrandend, aan anderen licht en warmte geeft. Zoo leefde Hij drie en dertig jaren onder ons. Was dat noodig voor de redding der men- .chen? Neen. maar het was noodig om dag aan dag zijn weergalooze barm- lurtlghelt over de menschen uit te storten. Zij kwamen tot Hem op alle tijden. Als Hij aan tafel zat. drongen ze met Magdalena tot Hem door. Ze klop ten aan met Nicodemus op uren. dat Hij rust zocht in den slaap. Van het eerste morgenkrieken tot het avond werd vielen ze Hem lastig, zoodat Sint Marcus zegt, dat ze Hem den tijd niet gunden een stuk brood te eten. En weigerde Hij ooit? Va., de zieken, de verminkten, de melaatschen. die ze, omdat het volk opdrong, door een ope ning van het dnk voor zijn voeten neer- Heten, keerde Hij zich nooit af. Onvcr- s.-hiUig, wie tot Hem kwam. de vlsschers van Genezareth. de boeren van Caphar- iiaüm. of het Jerusalemsche straatpu bliek met hun stuitende kwalen hun duizendvoudige ellende van allerlei t uur of op wat plaats of onder omstandigheden Hij was altijd dezelide. En altijd k-onken van Ziin lippen deze vier lettergrepen: mlsercor. eb met de menscnen te doen! Op- vervuld zou worden, wat de proleet Hem voorzegd nad: Hij heeft onze krankheden op zich genomen en onze pijnen gedragen. En 't werd in Hem Zie uit dit Evangelie hoe Christus me delijden heeft met allen, die aan hun oogen lijden. Getuige de blinde Bartl- meus. Getuigen de beide blinden in het huls. Getuige de blindgeborene. ge de blinde op Herschiep Hij hu dernacht niet in dat zij juichend en klappend neen en we riepen: Ik zie. ik zie! 't Is opvallend, dat blinden genas heeft bijzonders voor ons t Jericho altoosdurenden mid- mlddag. Jezus Is de oogarts, dien wij noodig hebben. Zoolang HIJ onze oogen niet heeft, aangeraakt, zijn wij blind. Van nature zien wij de dingen verkeerd 't Is zelfs de vraag of wij ze wel zien! De heerlijkheid van een leven naar Gods wil en Gods welbehagen wo- it ons te aanschouwen gegeven maar het schoone er van kunnen we niet dekken. Of wel wij hebben een gel fclg gezichtsvermogen, dat de dingen dezer wereld grooter maakt, dan de dingen der toekomende tijden en de aarde begeerlijker maakt dan den he mel. Of wij zijn kleurenblind en kunnen niet het onderscheid zien tusscher de duisternis van den eeuwigen nacht en het rooskleurig morgenrood van een al toosdurenden dag. Maar Jezus wil tot ons komen en of schoon wij van schrik terugdeinzen. tongen, van die verdord' handen en gekromd» kwaamheld en pijnloosheid. w Zün operaties verricht werden mdcrien en duizenden waard, niet. dat de patiënten, die Ui) gen bi] zich droegen. Gehandelde hij den zoon van een novellng ..iel? Trad Hl. niet als geneesheer op bU do doch- te van den Overste? Volbracht HU niet een merkwaardige genezing ten huize vai een Hoofdman over nonderd. die uit eigen middelen een Synagoge had laten bouwen? Zij hadden Hem aan zienlijke sommen kunnen betalen, want er waren honderden welgestelde lieden, die alles wat zü hadden zouden gege' icbben om hun gezondheid terug krijgen Zijn loon? De wijze Leer: de groo'e Wonderdoener, de geniale Ge neesheer zal aan de heidenen overge leverd worden, bespot, gegeeseld en be spuwd worden en nadat U Hem zuiler gegeeseld hebben, zuilen zij Hem doo- Mysterium iniquitatis! Dit is wel waar lijk 't mysterie van ongerechtigheid Zie. een rechter, die het recht breekt: soldaten, die zich met een moord be zoedelen; priesters, die vol rijn var, wraakzucht en bloeddorst; een ultgela- ten menigte, die hoonend lacht, als ze den Man. die allen weldeed, ziet ineen krimpen In stervenspijn. Die handen die nooit anders dan weldaden hebben bewezen en tranen afgcwischt. hoor nu eens. noe de hamers er de spijker» doorheen slaan! De voeten, die oei moeizaam bergpad afdaalden naar O» vlakte onzer hulpbehoevendheid gruw zaam aan den kruisbalk vastgespijkerd! Wie zal Hem nu helpen? Komt. Inwo ners van Jerusalem, wier dooden HU ten leven opwekte, wier zieken Hli ge nas. welk loon hebt ge aan uw Weldo- ner toebedacht Een spons vol wran gen edik en met die spons vol cdil achtte de wereld haar tol van deernlf aan dien Stervende betaald. Het myste rie van ongerechtigheid. slaat ln de loopgraaf ei rich :eun ln de knokelnanden van dood overgeeft. Is Gods zelfportret. dat ze de rechten van 'n mllllocncn- volk verdedigen. Aan weerskanten wordt tot den éénen God gebeden, dat Hij toch maar zor gen zal. dat ze "t winnen, dus dat er aan den anderen kant maar veel kogels raak zijn. en veel bommen explo- deeren op de goeie plaats. De kranten hebben nu copy genoeg, al is er dan -aan 't Westfront weinig nieuws Wat 'n rare dingen de menschen toch zijn! 't Is toch wel de moeite waard, zich de vraag te stellen, hoe dit allemaal komt. Ze zeggen, dat geen land ter we reld oorlog wil. Toch ratelen de mitrail leurs en expiodeeren de bommen. Hef eerste doet. Is ons menschen-geslacht zoo oud. Rare dingen. toch eigenaardig met :ld zoo Juist, ergens in 'n su st» voor -n huis. Twee he< stapten eruit. Toen ze aanbelden, ging deur direct open. alsof er Iemand achter had staan wachten, die gauw opendoen. De heeren gaan 'n Dokter met 'n specialist. s geval daar. 'n Jonge man. Kou gepakt. Complicaties, De bulsdokter riet geen perspectief. Consult me', 'n Waarschijnlijk zal die Jonge die daar al dagen en nachten tegen koorts-visioenen vecht, vervoerd worden. Ziekenhuis. Bekende Kliniek. Knappe specialist. Beste verpleging. Kost handen vo] geld. De jonge man In observatie. De prcfessor onderzoekt Spuitje dit, spuitje dat. Diagnose? „Hij terk hartzoo Jang en leven is. is er hoop" Waarom doen ze dat eigenlijk alle maal? Voor die moeder, die al meer week niet meer te bed is ge weest, die zich aftobt voor haar Jongen! oor dien vader, die geen oog dicht oet 'snacMls? Op 't oogenblik. dat die Jonge mcnsch waarschijnlijk naar 't academisch zie kenhuis wordt gebracht, ratelen ergens de mitrailleurs, duikt 'n bommenwer- i n toopgraaf, die man daar even op 'n handle, 'n Explosie, 'n P mannen schreeuwen. De mitrailleur telt door, de vliegmachine stijgt. Tien dooden, twintig dooden, honderd doo- Weer!Daar wordt "n jong» naar 'n ziekenhuis gebracht. Ze zullen alles doen. wat ze kannen om hem we» op te knappen. Maar de dokter heel ai gezegd: „Als hij 't haalt, blijll-i heel z'n leven toch 'n wrak." 'n Land verder worden ln één nacht 'n honderd jonge kerels ln stukken rukt bij explosies. Waanzin. Zijl gek geworden, dat we dit accepteeren? Menschen lezen en zijn er blij om, als met 'n dUtke kop boven 'n beschouwing staat, dat er van 'n heele divisie bijna niet» overbleerDe professor ln de kliniek gaat vanavond laat nog eens naa: patient kijken. Hij zegt aan de pleegster, die de wacht heeft, dz uur nog 'n spuitje moet geven. Dan gaat ie slapen, met z'n hoofd moeilijk „geval", are dingen menschen zijn! Gods zelfportret. worden wel ontzettend gestraft, e de dingen zelfs niet meer zien, ze zijn. En dan te weten, wat 'n zin gaan? "n Heel fijne denker, kardinaal New man. neeft eens neergeschreven, dat er voor nem één moeilijkheid was tegen 't bestaan van God. Deze: dal hij onder wcrkelllkheid van dat bestaan vond. We doen immers. al»of Hij niet bestaat. Daarom denken wc zoo goed als niet aan wat Hij dacht van de dingen. Daarom gebruiken we de dingen ver keerd. Dan gaan ze kapot. Iemand, die 'n scheermes gebruikt om den grond te egen ei naakt d hakken. 1 die zeker stuk. Dat kon die 't scheermes u scheermes bedoelde dien stoel iels om Worden die dingen bruikt. dan gaan ze stuk. Zoo is 't met alles. God heeft de dingen uitgedacht. Hij had met al die dingen 'n bepaald doel. En Hij heeft Zijn gedachten en Zijn doelstelling van de inccstc «iliigcn laten neerschrijven. Ais nu de dingen maar gebruikt worden volgens Gods ge dachte en volgens 't doei, dal Hij stel de dan gaat alles goed. 'n Mcnsch, elke mensch, of hij Rus. E ïgclsehman. Duit scher of Fin is. dat doet er niet toe. elke mensch is een zelfportret van God. 't Eerste doel wat hij heeft, Is. zoo veel mogelijk op God lijken, en in die gelijkenis laten zien. hoe God go«-d en >n en wijs en sterk en rechtscha- Slnds de menschheld 't n 't heel wat vindt. bijzonders. God te not i redevoering, sli Gods gedachte over d n God te denken tijd, mensch zoek. gebruikt. Daarom wordt nu 'n mensch In een vliegmachine de lucht Ingcstuuri' om bommen te laten vallen op zoovol mo gelijk andere menschen. Wat 'n rare dingen de menschen toch zijn! Een Pau» «lil- «lei» keizer afzet. Een Ilollandsfhc graaf als Room-sch keizer. Einde van Ererierik. De onder- kelzersgeslacht. Toen de bijna honderdjarige Paus Hj- norius III op 22 Augustus 1241 stierf, schreef rijn vijand, keizer Frederlk, triomfantelijk aan de vorsten der Chris tenheid: „Hij. die het aangedurfd had. om den grooten Augustus tde groole Ro- meliuiche keizer, wiens rijk Frederlk weer wilde herstellen i aan te vallen, heeft niet eens het einde van de maand Augus tus beleefd! Hij die zooveel mensehen in levensgevaar bracht. Is dood!" De grijze Celcxtlmis IV. die als opvol ger van Honorlus werd gekozen, stierf reeds na zestien dagen, en bijna jaar lang bleef de Pauselijke Stoel, dank zij de Intriges van den ki Eindelijk gaf Frederik nalcn verlof om zich in de hem persoonlijk gunstiggezindc kar dinaal Fieschi uit Genua als Paus ge kozen zou worden, hetgeen -.ok gesehled- tius IV. maar verklaarde tegelijkertijd alle rechten van het Pausdom handhaven. En teleurgesteld sprak Fre- vrlcnd onder de kardinalen beeft ont nomen en mij een vijand.gen Paus de plaat» daarvan heeft geschonken" Opnieuw verbrak de keizer al zijn be loften en vredesvoorwaarden, dinalen lastig, weigerde den Kerkdijken Staat te ontruimen en men schreef hei zelfs plannen toe den Paus uit Rome l ontvoeren, zoodat Innocentius liet raad zaam achtte om veiliger oorden op I zoeken. Als ridder vermomd begaf hij zich naar «Ie vrijstad Lyon in Frankrijk cn vestigde zich in de abdij St. Jusl waar hij zes jaar lang in volie vi de Christenheid bestierde. In Lyon riep hij net dertiende meen Coii'-ilje bijeen: moor dan twee honderd prelate» verzamelden zich in de kathedraal St. Jan en naa» troonde de I.atljn»che keizer van Con- siantlnopel. De Paus opende het concilie met een toespraak over de vijt smarten der Kerk. die hU vergeleek met de vijl wonden van onzen Heer Jezus Christus. Een dier won den was de val van Jeruzalem, dm weer in handen der heidenen gevallen was. doch de ergste wonde was dc kerkvcrvol- «ii-ii trouwcloozcn keizer vervallen van zijn waardigheid en al zijn onderdanen waren niet meer gebonden door den eed Toen Frederlk dit besluit vernam was hij buiten zich self van woede en, zich een kroon op het hoof»! plaatsend, riep hij uil: „Nóg heb ik mijn kroon, en nóch Paus nóch Concilie zullen ze mij kunnen ontrukken zonder een bloediger, strijd." den Paus alle vor n hij hen ophitst r Christ i Eur« iet Hoofd nueht v i den Paus hun eigen keerden Den Paus noemde hij zelfs den draak uit «Ie Apocalyps Het wns een plechtige oorlogsverklaring nun de Kerk en Haar Opperhoofd. En liet werd een ffcnadelooze oorlog op leven <-n dood. De liddel, schrikkelijks! r Ion oorlog ie winnen II nlken, die aan 's Pausen hooraaamden .(wee aan l i'n „gelijk voKM-i" lev. Huurtroepen stroopten Staat af en spaarden i' Duitsche vorsten graal Willem II. Frederik, die echter machtigste vorst van Europa was. schikte over veel geld en legers, zoo In nc n zijn nen handhaven, genoodzaakt was tot grootc uitgaven en buitengewone belas tingmaatregelen voor de Chrisienheid. Frederiks jaren waren geteld. Zijn laatste levensjaren waren tragisch. In Italië leed hij een geduchte nederlaag bij het beleg van Parma. zijn lievellngs- zoon Enzlo werd door de inwoners van Bologna gevangen gehouden, zijn eigen vriend en knapste staatsman Petnis van Vine» pleegde als een andere Judas ver raad en trachtte den keizer te vergif tigen. waarom deze hem de oogen deed uitsteken en in den kerker wurgen. Op zes-en-vijftigjarigen .eeftijd stierf Frederik aan een aanval van buikloop (1250'. De keizer sprak zijn biecht bij den aartsbisschop van Palermo, ontving werd begraven in de kathedraal van Palermo, waar thans nog zijn overschot rust in een prachtige I porfyren sacrophaag. Zijn zoon Koenraad IV volgde hem op. doch de Paus erkende hem niet. In I Duitschland handhaafde hij Willem van Holland en in Sicilië cn natuurlijk kind van Frederlk. Manfred, d Paus onderwonien bad. trouweloos ais zijn vader en viel de Pauselijke troepen aan. Zoo bleef de strijd voortduren, totdat plotseling op i-en-twintig-jarigen leeftijd keizer enraad stierf, eeuige maanden later het graf gevolgd door Paus Innocen- Nog altijd een vollcskanker f1254'. Koenraad Het een tweejarig zoontje a. Conradün genaamd dat opgroeide temidden van de grootste anarchie in het rijk. Toen deze. meerderjarig gewor- Sicilië wilde veroveren, waar zijn i Manfred intusschen in den strijd leuveld was, liet de toenmalige heer het land. Karei van Anjou. Conra- dljn op een plein te Najjelr onthoofden 112661. Zoo stierf de laatste der Hohen- ;taufen en trof het godelijk wraakge richt het hoogmoedige keizersgeslacht. iat zelfs den Paus onder zijn macht had willen brengen. En zóó zal het alle Kerk ervolgers vergaan. Einde. J. BR., Heer. Het antwoord van den Kolonel DE KOFFIE werd opgediend. De oude leger-aalmoezenier, die ons al heel wat interessante verhalen had ver teld, stopte zit" pvp vólgens alle regelen der kunst, stak ze aan. hulde lich in rookwolken cn mompelde zach tjes. Iusschen ziin tanden: .Een laatste herinnering! Het is 24 December 1916. Ik ben mei de artilleris ten in Germonvillc op den linkeroever van de Maas, mtduen in een bosefi ach - als Katholieken echter niet ran de beste soort, maar aan wie 't tees; ran Kerstmis nog altijd iels te zeggen hee t En een vun hen. een B.-clonner. brengt het zaak je aan het rollen, als hij me op den man at vraagtIk een Nachtmis zal doen?"! Ik moei u zeggen, dat ik er den koloi genie, nam de piano voor zijn rekening, die omrtngd was net bonkige kerels Deze brulden een ..Minuil. Chretiens", zooals net bosch er nog nooit een gehoord had De eerste prijs Mtn het Conservatorium zong het couplet, s.c.cg de maat e:i trachtte de vurigheid w te toom.n va'i hen die ietwat te gehaast water bij hei 'e'rcnv Ik Ir.vla dim: de mooiste vrees ggg Ség prer'cs de stal V aan liuu 'enad. hun ouder., nr. hun kinderen, die daarginds or hen baden in de hij u dorpskerk. Welk een t gebed, dat zii ondanks t rerccnigd. stomen ra prefer Hij had mij onmiddellijk a ge- j i slijk, s in het boseh sparreiitakkeu klompen poert bekeek, bemerkte'ik door dit slijk heen icugdiue oogen. opoetogen oogen. verbaasde jagen ionen dte zeiden .Vat Is prachtigt Wc hadden niet ver wacht. zixiictx hier le vinden". Ik oor een treken aan den artillerist, die mij ,le Mis diende: ■Wat is dat?"' ..Dat zijn jongens, die zoojuist van tleed zeer leeslcWk aan. Maar i tempend vuur in de andere stellingen i i ntetmc'vrei °"l 'p' zs maar gerust. Dat boenen u 'e Mis eindigde met een: ,.'t Is gt het Goddeliik Kind". Als al 0 r van hel bo:,vh niet weien dc koren is. liet Goddeliik Kind. dan k--r niet de schuld van de urn», Wout zii brulden het als een dot e *Un. De Sobriëtas-gedachte, de idee dat soberheid een sociale deugd is bij uit- indt slechts bij een klein aantal menschen gehoor. Sobrictas is begrip, dat er bij bet gewone pu bliek niet makkelijk Ir- «ril. en toch kan de soberheid, hier meer speciaal rdoeld de matigheid van sterken drank, e4 beter nog algeheele onthou ding biervan, een groot stuk oplossen ellende, waarin we leven. Meer dan men zoo oppervlakkig denken ivloedt de alcohol het sociale geslachtsziekten, imnui- oedelijke ontaarding, criminali teit, hangen ten nauwste samen met het alcohol-vraagstuk. Zeker is de alcoholwerking van huis It een medisch vraagstuk, maar men vergete niet. dat zij een sociaal probleem schiep. Men ziet al te veel en te eenzijdig in ;n alcohol een genotmiddel, zonder de istinctie te maken, dat de alcohol geen twoon genotmiddel is. Genot heeft ons rganisme noodig. Een eisch welke we in elk genotmiddel moeten toekennen dat het geen schade toebrengt aan bet organisme. Dit is echter bij alcohol wei degelijk hel geval, en hef een-aderlijke zit hem juist hierin, dat hi; verdoovend werkt en het individu dus niet meer weet. wan neer de grens overschreden wordt. Het is mogelijk alconolica te gebrui ken. zonder dat men zich bewust wordt dat liet sein op „onveilig" overgaat. Volgens wefcnscliaupelijke en proef ondervindelijk,- waarneming, is aange- loond dat alcohol tengevolge heeft: een daling der ethisrhe persoonlijkheid, een afname, hoewel geen opvallende van dr brnadceling der verschillende functies ra liehar gelsehman. I!« legen Arabi I' nfna de verstande- rlijke gezondheid. assa moet vbn. «lat '•"hol vergift bevat, en oit alcohol als eet» oo- raiddel mogen beschou- ie als zo.i aicobol zwaren ii wordt dan ook door absoluut ontkend, als hij heirt nor dl door alcohol eh bemoeilijkt." ;eraanvoer,iets, zeevaar- ngsrelrigers. sluiten zich ïcraal tVoiscley, een En- lij,lens den veldtocht 'hal''"' ke'''''r re" begrijpt een notariswjntle ,'n dat hij toen een plano had ontdekt. Aait Toen 'lila vnelitk nemeus op het put vroeg hit. terw j hij uan mij gelee middelen Maai! het merkwaardigste waren rt.-l fI,vitil/ militaire p1eiike lfrmitb.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4