DE KLOKKEN VAN ST. JORIS A Vastenbrief van den Aartsbisschop JOHANNES DE JONG DOOR DE CENADE CODS EN DE GUNST VAN DEN APOSTOLISCHEN STOEL AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT AAN DE GEESTELIJKHEID EN DE GELOOVIGEN VAN ONS AARTSBISDOM ZALIGHEID IN DEN HEER Beminde geloovigen! LS wij ooit het licht, de kracht den troost van den godsdienst noodlg hebben, dan is het in de s maanden lang doorleeft. Veie Jaren heeft de dreiging va: katastrote over ons gehangen. Aan menscheüjke pogingen om haar af te wenden heeft het niet ontbroken, maar 2 hebben alle gefaald. En nu de ramp ovc.- de wereld gekomen is, kunnen wij, menschelijker wijze gesproken, nog ner gens uitkomst zien. Dit is een reden te meer om onze oogen en harten naar God te richten, om Hem het licht en de hulp te vragen, die alleen de wereld kunnen redden. Sursum corda. de harten hoog. zooals wij met den priester bi in de Praefatie der H. Mis. Naar fc zouden Wij u heden willen wijzen: op onzen Vader, die in den hemel is, in Wien wij thans meer dan ooit ons ver trouwen moeten stellen. Nog Immer geldt het woord der H Schrift: „De mensch leeft korten tijd er is vol van velerlei ellende" li. De wetenschap heeft geweldige vorde ringen gemaakt. Zij heeft de oorzaak ontdekt van vele ziekten. Zij heeft de uiterlijke welvaart doorgronden. Hij had de wereld anders kunnen scheppen. Hij had den menschen zulk een overvloed van genade kunnen geven, dat zij feitelijk nooit zouden zon digen. De Zonde van Adam en Eva had Hij kunnen verhinderen, zoodat wij in den paradijstoestand leefden. Hij h het anders gewild; waarom weten niet. Doch wèl weten wij, omdat alles van eeuwigheid uit voorziet en almachtig is, dat zijn Voorzienigheid alles leidt en bestuurt en dat ons niets over komt. of Hij weet het en laat het t< En omdat het doel van de schepping de verheerlijking van God en het eeuwig geluk der redelijke schepselen, ls alles in deze wereld gericht op het geestelijk heil der menschen. Ook uit het kwade het goede te trekken. 'eten. dat God alles ten goede r hen, die Hem liefhebben". 7). Beproevingen kunnen ons treffen, zware bekoringen ons overvallen, doch God geeft ieder voldoende genade; zonder zijn eigen schuld wordt •*- n tijd ls _e vergeten. Doch heeft zij de mensch- heid innerlijk rijker en meer gelukkig tevreden gemaakt? Heerschte er o. zooveel onrust en ontevredenheid en geestelijke armoede als in onzen tijd var den grootsten stoffelijken vooruitgang' En mocht iemand zich nog zoo gelukkig gevoelen, na eenige Jaren komt de dood en maakt onverbiddelijk een einde aan dit aardsche leven. Niemand, die in zichzelven keert, aan de vraag ontkomen: „Waarom i zooveel leed en zooveel kwaad in i wereld?' Er zijn slechts twee antwoorden m< lijk. al naar gelang men het bestaan een persoonlijken God ontkent of aan vaardt. Als er geen God bestaat, die alles leidt en bestuurt, dan is de mensch een speelbal van de blinde krachten der natuur; al wat hem overkomt, gebeurt door een toeval of het onafwendbaar noodlot, waaraan hij zich In doffe berus ting heeft te onderwerpen. Het ls het troostelooze antwoord van hen. die, zooals de apostel zegt, .geen hoop heb ben". 2< Want wel somber is dan het leren, dat voor zoovelen met leed gevuld ls en in leder geval na eenige jaren zal eindigen. Voor ons echter, beminde geloovigen ls dit aardsche leven een voorbereiding e eeuwigheid. Wij zijn door Goil tapen om Hem te kennen en lief te hebben en daardoor eeuwig gelukkig te zijn- God, die de wereld heeft gescha pen. blijft haar ook leiden en besturen door zijn goddelijke Voorzienigheid. Ons natuariljk verstand kan d waarheid begrijpen, doch zij wordt ook in de H. Schrift op tailooze plaatsen verkondigd. „Het la uw Voorzienigheid, o Vader, die bestuurt". 3). „Want groot en klein beeft HU geschapen Hij zo. op gelijke wijze voor allen 4' „Goed kwaad, leven en dood, armoede en rij dom komen van God" 5) HU is het ..die allee in allen werkt". 8). Er gebeurt dus nl vlgen. of God heeft het gewild schikt of ten minste toegelaten. Ook het lijden derhalve, dat ons overkomt, ge- ■•--.tag van God. t God dat lUden toe over God heeft nagedacht, heeft zij xlch deze vraag ge steld Velen zelfs hebben het bestaan van het kwaad als een motief aar gege ven. om het geloof ta God te verwerpen Ook wij kunnen hier niet een antwoord o weten wij ons veilig in de handen goddelijke Voorzienigheid en geeft ons een gevoel van rust en t Van dien vrede, die „alle begrip te boven gaat", 8). dien de wereld niet geven kan en dien de Zaligmaker zoo dikwijls zijn leerlingen heeft toegewenscht. En een gevolg van dien vrede, eveneens een der vruchten van den H. Geest, is de blijd schap der kinderen Gods. het licht van die waarheid krügt het UJden zijn diepere be teekenis en kunnen wU ook redenen zien, waarom God het kan toelaten of zelfs overzenden. Het ls een oefenschool voor de gTOOte christelijke deugden van geduld en naas tenliefde. Het maakt ons meer gelijkvor mig aan Christus, „die voor ons geleden heeft, u een voorbeeld nalatende, opdat gU zijn voetstappen zoudt volgen". 9). Het is een bron van rijk» verdiensten, die wij ta vereenlgtag met Christus nen opdragen tot uitboeting van zonden en die van geheel de wereld. Met geduld gedragen zal het ons hemelsch loon vergrooten. want Immer blijft ons de onwaardeerbare troost, „dat het UJ den dezer wereld niet opwegen kan tegen de heerlijkheid, die ons geopenbaard zal worden". 10). Ook wordt 't dan verklaarbaar, waar om God toe kan laten, dat zware rampen thans geheel de menschheld bedreigen. ZU kunnen op de eerste plaats een straf zijn of zelfs een natuurlUk gevolg zijn van de zonde. Reeds jarer. lang heeft een groot deel der wereld God uit bet parti culiere en openbar» leven verbannen. Ja. zelfs toegestaan of bevorderd, dat het Godsgeloof op afschuweUJke wijze be streden werd. ..Doch waar God wordt ge loochend. wordt de grondslag van d< zedelijkheid aan 't wankelen gebracht" 11). Daarom, zoo zegt de H Vader ta zijn encycliek Summl Pontificates. .43 de hoofdoorzaak van den treurigen toestand der moderne maatschappij ge legen ta de loochening cn verwerping van een algemeen geldige zedenwet In breedc kringen ls alle besef van zede lijk goed en kwaad verloren gegaan, goed heet wat nuttig of aangenaam, kwaad wat schadelijk ls voor het In dividu of den staat Hoe kan het dan anders, of velen zien hun eenige doel in het zooveel mogelijk genieten van dit dat wij God] raadsbesluiten niet kunnen behandelt de Aartsbisschop het probleem van het kwaad en het lijden op deze wereld. De rampen, die ons bedreigen, zijn niet alleen een straf, zij zijn vooral ook een waarschuwing van God. Het geloot in de Voorzienigheid behoedt ons voor noodelooze angst en schenkt ons kracht. Ziedaar Ce voornaam ste stellingen uit het Aartsbis schoppelijk schrijven, da. in zijn geheel afdrukken. e hier hiernamaals, en daardoor er toe i werken, dat hij de moeilUkheden vai leven ontvlucht in plaats van ze te t winnen; het zou den levensdrang den sterken man vernietigen. Met eigen beminde geloovigen, thans de verschrikkelijkg cor die dwaUngen en hoe zich de waar schuwing voltrekt van den apostel: .En daar zU de kennis van God hebben smaad, heeft God hen overgeleverd hun smadeUjke instinkten". 12) Doch de rampen, die ons bedreigen, _Jn niet aUeen een straf; zij zijn vooral ook een waarschuwing van God, een op roep van zijn genade, een opwekking tot inkeer. Nu zien wij eerst duidelijk. In welk een afgrond de afval van God wereld dreigt te storten. Nu worden ons eerst goed bewust van onze eigen hulpeloosheid. Wat vermag ieder ons, wat vermogen wij allen te zs zonder God? Nu gevoelen wij, dat aUeen rouwmoedige terugkeer tot God ~üd redden kan. „Oren van zoo pijnlijke teleursteUing." zegt de H. Vader, ..zijn dikwijls uren van genade, „een voorbijgaan des Hee- ren". 13) waarin op het woord an den Zaligmaker: „Zie. Ik sta voor den in gang en klop aan." 14) zich deuren ope nen, die anders voor Hem gesloten zou den zijn gebleven. WelUcht God geve is dit uur van hoogsten nood ook i uur van omkeer In de opvattingen de gezindheid van velen, die tot dus- in blind vertrouwen de wegen der zoo wijd verspreide moderne dwalingen bewandelden, zonder te beseffen, hoe hol en wankel de bodem was. waarop zij stondenDe nood van onzen tijd is een apologie van het Christendom, die niet aangrijpender zou kunnen zijn. Uit de wortels van anti-christelijke dwa lingen en bewegingen zijn onuitspreke lijk bittere vruchten gerijpt spreken een veroordeeling de kracht led"— ging overtreft. zoo getrouw mogelijk vervu''e; dit is immers de aangewezen weg om ons einddoel te bereiken. Dan zullen wij blijmoedig de zware offers brengen, die het vaderland heden van ons vraagt; de vrijheid en onafhankelijkheid van ons land zijn bovendien ook voor het gods dienstig leven van de grootste waarde. Beoefenen wij met meer toewijding nog dan anders. Ieder ln zijn eigen omge ving. de zoo bij uitstek christelijke deug den van naastenliefde en rechtvaar digheid. De nood van onze medebroe ders vraagt het en ons eigen voorbeeld zal dan tconen, dat het Christendom de zuurdeesem is. die de wereld moet doordringen. „Zoo moet uw licht voor de menschen s;hijnen. opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheer lijken, die in den hemel ls." 20) De goddelijke Voorzienigheid lelde onzen H. Vader den Paus bij het bestuur de- Kerk ln een der moeilijkste perloden ln haar geschiedenis van negentien, eeuwen. God schenke ook 3an onze ge- eerbiedlgde Koningin en haar Konlnk- gen. En zal dit Ons herderlijk schrijven In alle tot ons Aartsbisdom behoorende kerken, alsmede ln de kapellen, waarover een rector ls aangesteld, op Zondag Quinquagesima op de gebruikelijke wij ze van den preekstoel worden voorge - f Dr. J. DE JONG, Aartsbisschop van Utrecht a Zijne Hoogwaardige Excell.: Dr. J. GEERDINCK. Secretaris. b. XIV. 3' Th ess. IV. 13. 3i Wijsheid XTV. 3 4) Wijsheid VI. 7. 5) EccL XI. 14. Cor. XII. 8. 7) Rooi. Vin. 28. gi Philipp. I. 9) 1 Petr. n. 21. 10) Rom. VDI. 18 11) Ene. Surtuni Pontiflcatus. 12) Rom. L 28 13) is XII, 11. 14) Apoc. III. 2a IS) Psalm XLV, 1. 18) Spreuken IH. 5. 6. 17) Matth. "LI») I Petrus V. 7. 1») Jer. n. 18. 20) Matth. V. 18. theoretische weerleg- Dlerbare geloovigen! Moge ook voor ons deze H. Vasten een tijd zijn van die pen Inkeer ln ons zeiven en van bezin ning op de groote waarheid der Godde lijke Voorzienigheid. Verwekken wij dik wijls een akte van geloof ln God ..onze toevlucht en kracht." 15) „Vertrouw op n met geheel uw hart. Denk aan Hem al uw wegen; dan zal HIJ uw pc den effenen." 18) Die gedachte zal ons een bemoediging zijn en een sterkte. Een bemoediging, omdat wij weten, dat on ze hemelse he Vader ons beschermt. Er zijn wij veiliger dan ta zijne han den? Daarom geen noodelooze angst waardoor wi) ons zelf en anderen rust maken. „Weest dus niet bekon over den dag van morgen. Want de dag van morgen zal bezorgd zijn voor zich zelf; iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen leed." 17) „Werpt op Hem al uw nernLs: want Hl) draagt zorg 18) eenlgaztas te bekommeren om de mid delen? Waarom zich laten weerhouden door de zoogenaamde deugden van eer lijkheid. trouw, naastenliefde, medelij den. door vrees voor een straffenden God? Het Zijn slechts relatieve, thans verouderde begrippen. Men ls zelfs zoo- gegaan de prediking van die deug- dom een ramp te - i Het Chrts- het einddoel van den mensch plaatseta een niet bestaande wereld ten. De genade van God veronderstelt onze eigen medewerking. Daarom moe ten wij alle bovennatuurlijke en na tuurlijke middelen gebruiken, die God ons ter beschikking stelt. Onder de bo vennatuurlijke middelen neemt vanzelf sprekend het gebed en bet dikwijls ont vangen der H. Sacramenten de eerste plaats In. Het gebed ls een hoofdelemen! ta de ordening der Voorzienigheid. In de regeling van het wereldgebeuren voorziet God de smeekingen zijner houdt er rekening mee; en schept er behagen Smeeken wl) dan on kracht voor ons zeiven. Bidden wij voor al ook. dat de volkeren .begrijpen er inzien, boe slecht en bitter het ls der Heer hun God verlaten te hebben" 19. en dat at) tot Hem terugkeeren. Dan al leen rullen zt) de Goddelijke wetten er- vuig regelen en zie boeze begeerlijkheid ta toom houden: dan alleen zal duurzame vrede mogelijk zijn. Ook onze natuurlijke krachten moeten wU ln dienst stellen van de goddelijke Voorzienigheid. En hier vraagt God van ctia dat leder de pUahten van zijn RETRAITEN Dinsdag 13—18 Febr. Meisjes. Vrijdag 18—19 Febr. Heeren kerkzan gers 1 Dinsdag 20-23 Febr. Meisjes (Betuwe. Lijmers ea.) Vrijdag 23—28 Febr. Mannen (o.a. Lij mers I. MAART. Dinsdag 27 Febr.—1 Mrt. Geh. Vrouwen i Betuwe Lijmers e.a Vrijdag 14 Mrt. Jonge Mannen. Dinsdag 58 Mrt. Gehuwde Dames. Vrijdag 811 Mrt. Heeren Kerkzangers n Zaterdag 1819 Mrt Heeren I. Woensdag 20—23 Mrt- Heeren IL Zaterdag 23—28 Mrt. Mann. en jonge- innen (Paschen), Woensdag 2730 Mrt. Gereserveerd. APRIL. tsdag >—10 April Eerwaarde Zus- Woensdag 10—13 April Gereserveerd. Dinsdag 18—19 April Ongehuwde Dames Zaterdag 2033 April Mannen en Jon- Mei (waaronder Hemel- In bespreking. Dinsdag 7—10 Mei Gehuwde vrouwen. Zaterdag 1114 Mei (Pinksteren) Man- Dinsdag 14—17 Mei Zaterdag 18—31 Mei Meisjes. Dinsdag 21—34 Mei (Sacramentsdag) RK. Politiebond Dinsdag 28—31 Mei Gehuwde dame» Zich aan te meiden bij de Directie van het 84. Alfonsus Retrsltenhuls te Amersfoort. Tel K 3190—4008. De Directie van t Retr&ltenhuU ver schaft U op aanvrage ook de reductie- de Ned. Spoorwegen. TeL KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMBODE" VAN 9 FEBR. 1940 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE. I. ZONDAG VAN DE VASTEN. EPISTEL. 1—19. Broeders Als mede-arbeiders verma nen wq u bovendien, om Gods genade niet vruchteloos te ontvangen. Want HU zegt .Op gunstigen tijd heb lk u verhoord. En op den dag van hell u geholpen" Ziet, nu is het de gunstige tijdnu Is i heil. S valt. Integendeel, op alle punten strekken we onszelf tot aanbeveling, als dienaren Gods Door het grootste geduld In verdruk king. nood en benauwdheid In slageu, gevangenschap en woeling. In arbeid, nachtwaken en vasten Door reinheid, kennis en lankmoedig heid Door goedheid, heiligen geest sa on geveinsde liefde Door prediking der waarheid. En god delijke kracht Met de wapenen der gerechtigheid, ui rechterhand en linkerhand la eer en schande. In kwade sa goeds faam. fit bedriegers, toch zijn we oprecht. riMs onbekenden, toch overal bekend; Als stervenden, en zie. toch zijn we ta leven. Ale getuehtlgden. ea toch niet ge- voorkomende Kerkberich- ten, ook tn den vorm van uittreksels, is verboden Als treurenden, tl EVANGELIE. tvangetie volgens den H Matt heus. Toen werd Jezus door den Geest nsur de woest ij afgeleid, om door den duivel Sn nadat Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, voelde Hij honger. De bekoorder naderde Hem. en zelde- Indien Gij Gods zoon eijt, zeg dan dat de steenen brood moeten worden. Maar Hij antwoordde „Niet van brood alleen leeft de mensch. maar van ieder woord, dat kooit uit den mond van God". Toen voerde de duivel hem naar de heilige stad, plaatste Hem op het dak terras van den tempel, en zelde Indien Gij Oods zoon zljt, werp U dan naar Weer nam de duivel Hem mee naar een zeer hoogen berg, en toonde Hem alle koninkrijken der wereld ea bun heerlijkheid. En hij zelde Dit alles zal lk U geven, zoo Gij neervalt en m|j aanbidt. Toen ad Jesue Qa heen, Sal want er staat geschreven „OU zult dea Heer Uw God asnbtdden. en alteea dlsnen". Toen verliet Hem de duivel en zie, de PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catalaan no 26b. Pastoor: Deken P. i. M. Sandtuyl Postgiro no. 93297. Jacob Catalaan 28 Telefoon na 6823 Zondag HH. Missen om 7. half 9 en de Hoogmis om half 11. MaandelUksche schaalcollecte voor de armen. Om 6 uur Miserere en meditatie over het lijden van onzen Heer J. C. Daarna kort Lof. onthouding. Donderdag om kwart voor 12 biech ten voor de meisjes van de 8e rn 7i klas. Vrijdag kwart voor 12 biechten voor de jongens van de 8e en 7e klas. Zaterdag om half 8 algemeene H. Communie. Vrijdagavond om 7 uur Kruisweg. Zaterdag van t uur tot half biecht- hooren Om 7 uur Lof met Rozenhoed je voor den vrede. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W A J. M Oostveen Zondag 1ste Zondag van de Vatten HH Missen om half 7. 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en te 13.45. Collecte voor de armen. 6 uur Lijdens meditatie en Lof Voor de Meditatie zml door koor en volk gezongen worden de psalm Miserere, blz 248 en na de Medi tatie .Paree Domtae' blz. 255 uit Zuigt allen mee." Na bet Lof lied no. 108 Maandag ti r H. Mis op het kerk- Jtenderdag te 7 «a 8 aar geleien tn t r den ZeerSerw. Vrijdag te 415 gelegenheid om te biechten voor de jongens van de 3de en 4e klas. Te 7 uur Kruisweg en Lof. Lied Zaterdag van 4 tot half 18 gelegen heid om te biechten. 7 uur Lof met Ro zenhoedje ter «re van O. L Vrouw van AtttJddurenden Bijstand. Lied no. 8f Ai Zondag collecte tot het stichten Uit de parochie-registers: Gedoopt: Hendrikus Hubertos Allto- WolffenbutteL stervenden: Hcudjjta PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no 36 Pastoor A. W J Spitzen. Langegracht no. 37. Telefoon 5854 ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en alt 9. Half 11 Hoogmis. 6 uur LUdens- iedltatle. Dinsdag 8 uur gezongen St. Donderdag 's Avonds 7 uur Lof. Vrijdag kwart over 4 gelegenheid i biechten voor jongens van 3e er las. 7 uur Kruisweg. Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid om te biechten. Uit de parochie-registers; Gedoopt: Wilhelmlna Josephlna. d. van Josef Stregels en Joha. Koppel. Teresla. dochter van Wouter van Empe len en Grim. Johanna Martha, d. van Johannes de Vries en Hermlna v. GuUk. Voorzien van de H. Sacramenten der Stervenden: Henricus Arlar en Wilhel mus Schothorn. Overleden: Maria Hendrika Helena CoenenVos. Gehuwd: Jan den Ouden en Gerritje Eherdlng. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no 41 Pastoor: J. H Hooyman. Matthias Withoosstraat no 34 Giro no. 84824 a Lof. Dinsdag 7 uur Lof met Litanie Alle Heiligen voor den vrede. Woensdag. Vrijdag en Zaterdag e terwmperdagen. geboden vasten- onthoudtagsdagen. Uit de parochie-registers: i Hendrika HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST JOZEF. Pastoor HENDRIKS Burgemeester van Tuylstrast Tri. Nijkerkerveen 2SS. ZONDAG. Eerste Zond»z van Onder belde HH Missen van tl uur collecte ten h»re van nieuw ten en hulpbehoevende kerken in bisdom. Om half I Meditatie e Na bet Lof jaar vergadering vat half 5. hall 6, halt 7. Ektenkamp en Albert* Overleden: Wouter H HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINU& Pastoer: W J. DE JONG, Kectlssq TeL 3. .UW 5 ACHTEVELD r Hoogm-s. daarna Catechismus, i uur op alle heele en halve ui Barer hoed Je Door de week de H M LITURGISCHE KALENDER Zondag 11 Februari: Quadrageah Mis Lnrocablt. Credo. 2e Vespen le Zondag ta de Vasten. Kleur: pa Maandag 12 Februari: MM Justt Kie Woenada» 14 Februari (quatertemper). Mis Remtatacere Derde gebed: 8 caucus. Kleur: Paars. Donderdag 15 Februari Mis Coofeaalo. Derde gebed: A cunctia. Kleur: paan. Vrijdag 18 Februari: Mis De MceariUti- bua Kleur: paan. Zaterdag 17 februari. UU taUet. Kleurt

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 3