DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Vastenbrief van den Aartsbisschop
JOHANNES DE JONG
DOOR DE CENADE CODS EN DE GUNST VAN DEN APOSTOLISCHEN STOEL
AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT
AAN DE GEESTELIJKHEID EN DE GELOOVIGEN VAN ONS AARTSBISDOM
ZALIGHEID IN DEN HEER
Beminde geloovigen!
ALS wij ooit het licht, de kracht en
den troost van den godsdienst
noodlg hebben, dan Is het in de
u reeds maanden lang doorleeft.
Vele jaren heeft de dreiging vau ecu
katastrofe over ons gehangen. Aan
menschelijke pogingen om haar af te
wenden heeft het niet ontbroken, maar
z- hebben alle gefaald. En nu de ramp
ovt.- de wereld gekomen is, kunnen wij,
menschelijker wijze gesproken, nog
gens uitkomst zien. Dit is een
meer om onze oogen en harten
te richten, om Hem het licht en de hulp
te vragen, die alleen de wereld kunnen
redden. Sursum corda, de harten om
hoog. zooals wij met den priester bidden
ln de Praefatle der H. Mis. Naar boven
zouden Wij u heden willen wijzen: op
onzen Vader, die in den hemel is, in
Wlen wij thans meer dan ooit ons vi
trouwen moeten stellen.
Nog immer geldt het woord der
Schrift: „De mensch leeft korten tijd
is vol van velerlei ellende" 1).
De wetenschap heeft geweldige vorde
ringen gemaakt. Zij heeft de oorzaak
ontdekt van vele ziekten. Zij heeft de
uiterlijke welvaart aanzienlijk vermeer
derd. Zij heeft ook tallooze middelen
gevonden om ons te vermaken en te
verstrooien en onze zorgen een tijd lang
te vergeten. Doch heeft zij de mensch-
heid innerlijk rijker en meer gelukkig
tevreden gemaakt? Heerschte er o
zooveel onrust en ontevredenheid
geestelijke armoede als in onzen tijd v
den grootsten stoffelijken vooruitgang?
Fa mocht iemand zich nog zoo gelukkig
gevoelen, na eenige Jaren komt de dood
en maakt onverbiddelijk een einde aar
dit aardsche leven.
Niemand, die in zlchzelven keert, kar
aan de vraag ontkomen: „Waarom ls ei
zooveel leed en zooveel kwaad in dez<
wereld?'
Er zijn slechts twee antwoorden moge
lijk. al naar gelang men het bestaan var
een persoonlijken God ontkent of aan
vaardt. Als er geen God bestaat, die alles
leidt en bestuurt, dan is de mensch een
speelbal van de blinde krachten der
natuur; al wat hem overkomt, gebeurt
door een toeval of het onafwendbaar
noodlot, waaraan hij zich in doffe berus
ting heeft te onderwerpen. Het is het
troostelooze antwoord van hen, die,
zooals de apostel zegt, „geen hoop heb
ben". 2). Want wel somber is dan het
leven, dat voor zoovelen met leed gevuld
Ls en in leder geval na eenige jaren zal
eindigen.
Voor ons echter.
doorgronden. Hij had de wereld anders
kunnen scheppen. Hij had den menschen
zulk een overvloed van genade kunnen
geven, dat zij feitelijk nooit zouden zon
digen. De Zonde van Adam en Eva had
Hij kunnen verhinderen, zoodat wij nog
in den paradijstoestand leefden. Hij heeft
anders gewild; waarom weten wij
Doch wél weten wij, omdat God
alles van eeuwigheid uit voorziet en
almachtig ls. dat zijn Voorzienigheid alles
leidt en bestuurt en dat ons niets over
komt, of Hij weet het en laat het toe.
En omdat het doel van de schepping ls
de verheerlijking van God en het ecuwig
geluk der redelijke schepselen, ls alles
in deze wereld gericht op het geestelijk
heil der menschen. Ook uit het kwade
weet Hij het goede te trekken.
„Wij weten, dat God alles ten goede
leidt voor hen, die Hem liefhebben"
Beproevingen kunnen ons treffen, z
bekoringen ons overvallen, doch God
geeft ieder voldoende genade; zonder
zijn eigen schuld wordt niemand va
eeuwige zaligheid uitgesloten.
„s dit aardsche leven een voorbereiding
op de eeuwigheid. Wij zijn door God
geschapen om Hem te kennen en lief
te hebben en daardoor eeuwig gelukkig
te zijn. God, die de wereld heeft gescha
pen, blijft haar ook leiden en besturen
door zijn goddelijke Voorzienigheid.
Ons natuurlijk verstand kan deze
waarheid begrijpen, doch zij wordt ook
in de H. Schrift op tallooze plaatsen
verkondigd. „Het is uw Voorzienigheid,
o Vader, die bestuurt". 3). „Want groot
en klein heeft HU geschapen HU zorgt
op gelUke wUze voor allen". 4>. „Goed
kwaad, leven en dood, armoede en rij
dom komen van God". 5). HU is het „die
allee in allen werkt". 6).
Er gebeurt dus niets, beminde geloo
vigen, of God heeft het gewild en be
schikt of ten minste toegelaten. Ook het
lUden derhalve, dat ons overkomt, ge
schiedt met toelating van God.
Doch waarom laat God dat lUden
Zoolang de menschheld over God 1
nagedacht, heeft zU zich deze vraag ge
steld. Velen zelfs hebben het bestaan
van het kwaad als een motief aangege
ven, om het geloof ln God te verwerpen
Ook wij binnen hier niet een antwoord
geven, dat ons volkomen bevredigt, om
dat wij Oods raadsbesluiten niet kunnen
ln den Vastenbrief van dit jaar
behandelt de Aartsbisschop het
probleem van het kwaad en het
lijden op deze wereld. De rampen,
die ons bedreigen, zijn niet alleen
een slra/, zij zijn vooral ook een
waarschuwing van God. Het gelooi
in de Voorzienigheid behoedt ons
voor noodelooze angst en schenkt
ons kracht. Ziedaar Ce voornaam
ste stellingen uil het Aartsbis
schoppelijk schrijven, dat we hier
in zijn geheel afdrukken.
Zoo weten wU ons veilig ln de handen
der goddelUke Voorzienigheid en dat
geeft ons een gevoel van rust en vrede.
Van dien vrede, die „alle begrip te boven
gaat", 8)dien de wereld niet geven kan
en dien de Zaligmaker zoo dikwijls zUn
leerlingen heeft toegewenscht. En een
cevolg van dien vrede, eveneens een der
vruchten van den H. Geest, ls de bUjd-
schap der kinderen Gods.
In het licht van die waarheid krUgt
het Ujden zijn diepere beteekenis
kunnen wU ook redenen zien, waai.
God bet kan toelaten of zelfs overzenden.
Het ls een oefenschool voor de groote
christelijke deugden van geduld en naas
tenliefde. Het maakt ons meer gelijkvor
mig aan Christus, „die voor ons geleden
heeft, u een voorbeeld nalatende, opdat
gU zijn voetstappen zoudt volgen". 9).
Het ls een bron van rijke verdiensten,
die wU ln vereenlging met Christus kun
nen opdragen tot uitboeting van onze
zonden en die van geheel de wereld. Met
geduld gedragen zal het ons hemelsch
loon vergrooten, want Immer blUft ons
de onwaardeerbare troost, „dat het lU
den dezer wereld niet opwegen kan tegen
de ^heerlijkheid, die ons geopenbaard zal
Ook wordt 't dan verklaarbaar, waar-
n God toe kan laten, dat zware rampen
..rans geheel de menschheld bedreigen.
ZU kunnen op de eerste plaats een straf
zUn of zelfs een natuurlUk gevolg zUn
van de zonde. Reeds jaren lang heeft een
groot deel der wereld God uit het parti
culiere en openbare leven verbannen. Ja,
zelfs toegestaan of bevorderd, dat het
Godsgeloof op afschuwelUke wUze be
streden werd. „Doch waar God wordt ge
loochend, wordt de grondslag van de
zedelUkhetd aan 't wankelen gebracht"
11)Daarom, zoo zegt de H. Vader ln zUi
encycliek Summi Pontificatut,
„Is de hoofdoorzaak van den treurigen
toestand der moderne maatschappU ge
legen ln de loochening en verwerping
van een algemeen geldige zedenwet".
In breedc kringen ls alle besef van zede
lijk goed en kwaad verloren gegaan,
goed heet wat nuttig of aangenaam,
kwaad wat schadelijk is voor het in
dividu of den staat. Hoe kan het dan
anders, of velen zien hun eenige doel in
het zooveel mogelUk genieten
aardsche leven, zonder zich o
eenigszlns te bekommeren om
delen? Waarom zich laten weerhouden
door de zoogenaamde deugden van eer-
lUkheld, trouw, naastenliefde, medelU-
den. door vrees voor een straffenden
God? Het zUn slechts relatieve, thans
verouderde begrippen. Men is zelfs zoo
ver gegaan de prediking van die deug
den door het Christendom een ramp tt
noemen voor de menschheid. Het Chris
tendom zou het einddoel van den mensch
plaatse^ ln een niet bestaande wereld
hiernamaals, en daardoor er toe mee
werken, dat hu de moellUkhedcn van dit
leven ontvlucht ln plaats van ze te over
winnen; het zou den levensdrang van
den sterken man vernietigen. Met eigen
oogen, beminde geloovigen, zien wU
thans de verschrikkelijkg consequenties
van die dwalingen en hoe zich de waar
schuwing voltrekt van den apostel: „En
daar zU de kennis van God hebben ver
smaad. heeft God hen overgeleverd aan
un smadelijke instinkten". 12)
Doch de rampen, die ons bedreigen,
_jn niet alleen een straf; zij zUn vooral
ook een waarschuwing van God, een op
roep van zijn genade, een opwekking
tot inkeer. Nu zien wU eerst duldelUk,
ln welk een afgrond de afval van God
de wereld dreigt te storten. Nu worden
wij ons eerst goed bewust van onze eigen
hulpeloosheid. Wat vermag ieder
- wat vermogen wU allen te
t cod? r J-
luwmoed
n kan.
„Uren van zoo pUnlUke teleurstelling,"
zegt de H. Vader, „zijn dikwUls uren van
genade, „een voorbUgaan des Hcc-
ren", 13) waarin op het woord van den
Zaligmaker: „Zie, Ik sta voor den in
gang en klop aan," 14) zich deuren ope
nen, die anders voor Hem gesloten zou
den zUn gebleven. Wellicht God geve
het is dit uur van hoogsten nood ook
een uur van omkeer in de opvattingen
en de gezindheid van velen, die tot dus
ver in blind vertrouwen de wegen der
zoo wUd verspreide moderne dwalingen
bewandelden, zonder te beseffen, hoe
hol en wankel de bodem was. waarop
zU stondenDe nood van onzen tUd
is een apologie van het Christendom,
die niet aangrijpender zou kunnen zUn.
Uit de wortels van antl-christelUke dwa
lingen en bewegingen zUn onultspreke-
lUk bittere vruchten gerijpt en deze
spreken een veroordeeling uit, waarvan
de kracht iedere theoretische weerleg
ging overtreft."
getrouw mogelijk vervu'ie; dit ls
ers de aangewezen weg om ons
doel te bereiken. Dan zullen wij
ïoc-dig de zware offers brengen, die
het vaderland heden van ons vraagt; de
vrijheid en onafhankeUjkheid van ons
land zijn bovendien ook voor het gods
dienstig leven van de grootste waarde.
Beoefenen wU met meer toewijding nog
dan anders, ieder in zUn eigen omge
ving, de zoo bU uitstek christelijke de •-
den van naastenliefde en rechtvaar
digheid. De nood van onze medebroe
ders vraagt het en ons eigen voorbeeld
zal dan toonen, dat het Christendom
de zuurdeesem ls, die de wereld moet
doordringen. „Zoo moet uw licht voor
de menschen sthijnen. opdat zij uw
goede werken zien en uw Vader verheer-
lUken, die ln den hemel ls." 20)
De goddelUke Voorzienigheid lelde
onzen H. Vader den Paus bU het bestuur
de- Kerk ln een der moeilijkste perloden
in haar geschiedenis van negentien
eeuwen. God schenke ook aan onze ge-
eerbiedigde Koningin en haar Konink-
lUk Huls zUn onmisbaren steun en ze
gen.
En zal dit Ons herderlUk schrijven in
alle tot ons Aartsbisdom behoorende
kerken, alsmede ln de kapellen, waarover
een rector ls aangesteld, op Zondag
Quinquagesima op de gebrulkelUke wU
ze van den preekstoel worden voorge-
te Uti
van he
f Dr. J. DE JONG,
Aartsbisschop van Utrecht
Op last van Zijne Hoogwaardige Excell.:
Dr. J. GEERDINCK,
Secretaris.
Job. XIV. 31 Thess, IV. 13. 3> Wijsheid
XIV. S. 4) WUüheid VI. 7. 5) Eccl. XI, 14.
XII, 6. 7) Rom. VIII, 28. 8) Phillpp.
1 Pe'i H, 21. 10) Rom. VHI. 18 11)
Ene. Summi Ponllflcalus. 12) Rom. L 28. 13)
Exodus XII, 11. 141 Apoc. in. 20. IS) Psalm
XLV. 1. 18) Spreuken III. 6. 6. 17) Matth.
VI, 34. 18) I Petrus V. 7. 19) Jer. If. 19. 20)
Matth. V, 16.
Dierbare geloovigen! Moge ook voor
ons deze H. Vasten een tijd rijn van die
pen inkeer ln ons zclven en van bezin
ning op de grOote waarheid der Godde
lUke Voorzienigheid. Verwekken wU dlk-
wUls een akte van geloof ln God „onze
toevlucht en kracht." 15) „Vertrouw op
Hem met geheel uw hart. Denk aan Hem
op al uw wegen; dan zal HU uw paden
effenen." 18) Die gedachte zal ons een
bemoediging zUn en een sterkte.
bemoediging, omdat wU weten, d
ze hemelsche Vader ons beschermt. En
waar zijn wij veiliger dan ln zUne han
den? Daarom geen noodelooze angst,
waardoor wU ons zelf cn anderen onge-
maken. „Wcost dus niet bekommerd
den dag van morgen. Want de dag
morgen zal bezorgd zUn voor zich
zelf; Iedere dag heeft genoeg
eigen leed." 17) „Werpt op Hem al uw
bekommernis; want HU draagt zorg
voor u." 18)
Doch het geloof ln de Voorzienigheid
is ons ook een kracht, omdat zU ons den
weg wUst. BU alle vertrouwen op God
en bU alle berusting ln zUn leiding, mo
gen wU niet werkeloos blUven neerzit
ten. De genade van God veronderstelt
onze eigen medewerking. Daarom moe
ten wU alle bovennatuurlUke en na-
tuurlUke middelen gebruiken, die God
ons ter beschikking stelt. Onder de bo
vennatuurlUke middelen neemt vanzelf
sprekend het gebed en het dikwUls ont
vangen der H. Sacramenten de eerste
plaats ln. Het gebed is een hoofdelement
ln de ordening der Voorzienigheid. In
de regeling van het wereldgebeuren
voorziet God de smeekingen zUner
schepselen en houdt er rekening mee:
HU wacht er op en schept er behagen
in ze te verhooren. Smeeken wU dan -
kracht voor ons zeiven. Bidden wij vc
al ook. dat de volkeren ..begrijpen
Inzien, hoe slecht en bitter het is i.
Heer hun God verlaten te hebben". 19)
en dat zU tot Hem terugkeeren. Dan al
leen zullen zU de GoddelUke wetten er
kennen, die de menschelijke samenle
ving regelen en jle booze begeeriUkheld
ln toom houden; dan alleen zal een
duurzame vrede mogelUk rijn.
Ook onze natuurlUke krachten moeten
wU In dienst stellen van de goddelUke
Voorzienigheid. En hier vraagt God van
ons. dat leder de pilohten van zUn staat
RETRAITEN
Dinsdag 13—16 Febr. Meisjes.
Vrijdag 16—19 Fcbr. Heeren kerkian-
gers I.
Dinsdag 20—23 Febr. MeiBjes (Betuwe,
LUmera e.a.)
VrUdag 2326 Febr. Mannen (o.a. LU-
rs).
MAART.
Dinsdag 27 Febr.—1 Mrt. Geh. Vrouwen
(Betuwe LUmers e.a.)
Vrijdag 14 Mrt. Jonge Mannen.
Dinsdag 58 Mrt. Gehuwde Dames.
Vrijdag 8—11 Mrt. Heeren Kerkzangers
IL
Zaterdag 1619 Mrt. Heeren I.
Woensdag 20—23 Mrt. Heeren II.
Zaterdag 2326 Mrt. Mann. en jonge
mannen (Paschen).
Woensdag 27—30 Mrt Gereserveerd.
APRIL.
Woensdag 310 April Eerwaarde Zus-
Woensdag 1013 April Gereserveerd.
Dinsdag 16—19 April Ongehuwde Dames
Zaterdag 2023 April Mannen en jon
gemannen.
Dinsdag 23—26 April (O. L. Vr. Goed.
Raad). Meisjes.
Woensdag 1—4 Mei (waaronder Hemel
vaart). In bespreking.
Dinsdag 710 Mei Gehuwde vrouwen.
Zaterdag 11—14 Mei (Pinksteren) Man
nen en Jongemannen.
Dinsdag 14—17 Mei Mannen en jonge-
Zaterdag 18—21 Mei Meisjes.
Dinsdag 21- 24 Mei (Sacramentsdag)
RIC. Politiebond.
Dinsdag 28—31 Mei. Gehuwde dames.
Zich aan te melden bij de Directie
van het St. Alfonsus Retraltenhuis te
Amersfoort, Tel. K 34904008.
De Directie van 't Retraltenhuis ver
schaft U op aanvrage ook de reductie
bons voor de Ned. Spoorwegen, TeL
K. 3490—4008
KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMB0DE" VAN 9 FEBR. 1940
REDACTIE EN ADMINTSTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4423
Nadruk van de in dit blad
voorkomende Kerkberich-
ten, ook In den vorm van
uittreksels, (s verboden
EPISTEL EN EVANGELIE:
I. ZONDAG VAN DE VASTEN.
5 EPISTEL.
Let uit den brie/ van den H. Apostel
Pauhis aan de Corinthiêrs 2, Cor. f,
1—10.
BroedersAls mede-
nen wij u bovendien, om Gods genade
niet vruchteloos te ontvangen.
Want HU zegt
-Dp gunstlgen tijd heb ik u verhoord.
En op den dag van bell u geholpen".
Ziet. nu ls het de gunstige UJdnu Is
het de dag van helL
Op geen enkel punt geven we aan
stoot, opdat er geen smet op de bedie
ning valt.
Integendeel, op alle punten strekken
we onszelf tot aanbeveling, als dienaren
Gods
Door het grootste geduld. In verdruk
king, nood en benauwdheid In slagen,
gevangenschap en woeling. In arbeid.
Door reinheid, kennis en lankmoedig
heid
Door goedheid, heiligen geest an on
geveinsde liefde
Door prediking der waarheid. En god
delijke kracht
Met de wapenen der gerechtigheid,
ia rechterhand en linkerhand
Ia eer en schande. In kwade en goede
faeeo.
Me bedriegers, toch zijn we oprecht.
toch overal bekend;
n ale, toch zijn we In
Is bezitlooien, toch bezitten w
Iivngetie volgens den H. Mattheus.
Toen werd Jezus door den Geest naar
de woestijn geleid, om door den duivel
te worden bekoord-
En nadat HU veertig dagen en veertig
nachten had gevast, voelde HU honger.
De bekoorder naderde Hem, en zelde:
Indien GU Gods zoon zijt, zeg dan dat
de steenen brood moeten worden.
Maar HU antwoordde„Niet van
brood alleen leeft de mensch, maar van
ieder woord, dat komt uit den mond
van God".
Toen voerde de duivel hem naar de
heilige stad, plaatste Hem op het dak
terras van den tempel, en zelde Indien
GIJ Gods zoon zUt, werp U dan naar
beneden.
Want er staat geschreven „ZUn En
gelen zal HU over u bevelen, en zU zul
len u op de banden dragen^ opda^ ge
Jeius zeide hemBr staat ook ge
schreven „Gij zult den Heer Uw God
niet beproeven".
Weer nam de duivel Hem mee naar'
een weer hoogen berg, en toonde Hem
alle koninkrijken der wereld en bun
heerlijkheid.
Sn hij zeide Dit allee aal lk U geven,,
zoo Gij neervalt en mij aanbidt
Dien zei Jesus Ga heen. Satan
want oc staat geschreven „OU zult
den Heer Uw Ood aanbidden, en Hem
alleen (Henen".
Toen verliet Hem de duivel, en rie, de
engelen naderden, en dienden Hem.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36. DagelUks de HU. Missen o:
Pastoor A W J Spitzen.
Langegracht no. 37. Telefoon 5854
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan 28. Telefoon na 6923
Zondag H.H. Missen om 7. half 9 cn de
Hoogmis om half 11. MaandeUJksche
schaalcollecte voor de armen. Om 6 uur
Miserere en meditatie over het lUden
van onzen Heer J. C. Daarna kort Lof.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Qua-
tertemperd., d.l. geboden vasten- en
onthouding.
Donderdag om kwart voor 12 biech
ten voor de meisjes van de 6e en 7e
VrUdag kwart voor 12 biechten voor
de jongens van de 6e en 7e klas.
Zaterdag om half 8 algemeene H.
Communie.
Vrijdagavond om 7 uur Kruisweg.
Zaterdag van 4 uur tot half 9 blecht-
hooren. Om 7 uur Lof
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor W A J. M Oostveen
Zand no. 29
t Zand no. 31 Telefoon 6625
Zondag 1ste Zondag van de Vasten.
H.H. Missen om half 7. 8 uur. kwart over
9 de Hoogmis met Volkszang en te 10.45.
Collecte voor de armen. 6 uur LUdens-
medltatie en Lof. Voor de Meditatie zal
door koor en volk gezongen worden de
psalm Miserere, blz, 248 en na de Medi
tatie .Paree Domlne", blz. 255 uit
„Zingt allen mee." Na het Lof Ued no.
106.
Maandag te 10 uur H. Mis op het kerk
hof.
Dinsdagavond te 7 uur Lof met Ro
zenhoedje. gebed en lied ter eere van
St. Franciscus Xaverius.
Woensdag. Vrijdag en Zaterdag 2Un
quatertemperdagen, d.wi. geboden vas
ten- en onthoudingsdagen.
Donderdag te 7 en 8 uur gelegen en te
VrUdag te 4.15 gelegenheid om
biechten voor de Jongens van de Sdi
4e klos. Te 7 uur Kruisweg en Lof. Lied
Zaterdag van 4 tot half IC gelegen
heid om te biechten. 7 uur Lof met Ro
zenhoedje ter eere van O. L. Vrouw
AltUddurenden Bijstand. Ued no. 69.
A.s. Zondag collecte tot het stichten
van nieuwe en tot steun aan hulpbe
hoevende kerken.
Uit de parochie-regis Iers
Gedoopt; Hendrlkus Hubertus An to
ni us. zoon van Hendrlkus Hub. Ant.
Jörg en Slbbeltje Maria Haarsma.
Hendrlka Franclsca Maria, dochter
Alexander v. Keulen en Helena
Wolffenbuttel.
Voorzien v.d. H.H. Sacramenten der
Stervenden: HendrUfg B-QiP'
r gezongen St. Antonius-
Dor.derdag 's Avonds 7 uur Lof.
VrUdag kwart over 4 gelegenheid om
biechten voor jongens van 3e en
las. 7 uur Kruisweg.
Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid
biechten.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Wilhelmlna Josephina, d.
van Josef Stregels en Joha. Koppel.
Teresla, dochter van Wouter van Empe-
len en Grim. Johanna Martha, d. van
Johannes de Vries en Hermina v. GuUk.
Voorzien van- de H. Sacramenten der
Stervenden: Henrlcus Ariar en Wilhel
mus Schothom.
Overleden: Maria Hendrika Helena
Coenen—Vos.
Gehuwd: Jan den Ouden en Gerritje
Elverding.
PAROCHIE VAN DEN H. HENR1CUS
Paulus Borstraat n
Pastoor: J. 1
Matthias Withoosstraat no. 34
Telefoon 4631 Giro no. 84824
Zondag H.H. Missen om 7 uur en half
J. kwart over 10 Hoogmis, 6 uur medi
tatie en Lof.
Dinsdag 7 uur Lof met Utanle van
Alle Heiligen voor den vrede.
Woensdag. Vrijdag en Zaterdag eua-
tertemperdagen. geboden vasten- en
onthoudingsdagen.
ur Kruisweg en kort Lof.
Zaterdag half 12 voorbereiding voor de
'—eren van het tweede leerjaar. Van
9 gelegenheid om te b'
Uit de parochie-registers:
Hendrlka
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE 8T JOZEF.
Burgemeester van Tuylstraat
Tel Nijkericcrveen 3SS.
Eerste Zondag van de Ve
Onder beide H.H Missen van halt S I
uur collecte ten bate vnn nieuw op te rich
ten en hutpbehoevende kerken in ons Aarts
bisdom. Om half 6 Meditatie en kort Lof.
Na het Lof jaarvergadering van de Secra-
mentsvereenlglng.
Maandag. De H. Mis in de SI. Jozef stich
ting. Om S uur uitreiking van de H. Own-
half 5. half 6. I
uur. Om 7 uur Marialof.
Zondag as. Collecte ten
JotH-allchttni.
Geboren: Antontus zoon 1
Schoondcrbeek en Maria Sandbrink. An
dreas Petrus zoon van Gennanue
Eggenkamp en Alberta Ocertruida
Overleden: Wouter Hooft. 78 jaar.
Gehuwd: Christina Brouwer en Hendrlka
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTDTOS.
Pastoor; W. a J. DE JONG,
Kerklaan. TeL 3.
dermis. 10 u
chismus, half 6 Meditatie e;
Maandag. 1ste H. Mts o|
Half 3e H. Mis. 9 cn 10
Woensdag. Quatertemperdag, geb. Vasten-
onthoudlngs. Half 8 te H. Mis. 8 uur le
Mis, Da de H. Mis Kruisweg. S en 10
i 10 uur Catechismus of
Vrijdag. Half 8 1ste H. Mis, kwart na 8
ACHTEVELD
PAROCHIE VAN DEN H JOK
Pastoor R. O. R. EMEETS.
Telefoon no. 20.
Jozef),
uur Hoogmis, daarna Catechismus. 6 v
Lijdensmeditatie en Lof.
Zaterdag, bfechthooren van 4 uur tot 0
- alle heele en halve uren. 7 uur Lof o
Door de week de H. Missen
LITURGISCHE
KALENDER
Zondag 11 Februari: Quadragesima.
Mis invocabit. Credo. 2e Vespers van
le Zondag ln de Vasten. Kleur: paars.
Maandag 12 Februari: Mis JustL Kleur:
Dinsdag 13 Februari: Mis Domlne.
Kleur: Paars, (mag ook zwart worden
Woensdag 14 Februari (quatertemper).
Mis Remlnlscere. Derde gebed: a
cunctls. Kleur: Paars.
Vrijdag 16 Februari: Mis De necessttati-
Zaterdag 17 Februari; Mts lntret. Kleur: