Wat is vereischt voor een
goede biecht
n geschikt middel 1
■n verkeeren. terwijl toch bet mld-
dlen ongelukklgnri toestand te ge
bet grljp-m ligt.
ir srt) door de genn-
<no eeesleluk geluk.
ircil het hoogste goed en de oneindige vol
iktheld Is. Het bestaat dus in een acte va
naakte en tclangelooze liefde tot God,
>f longen Hjd. Men 1
VASTEN IS GFZOND!
HE.LIG WORDEN
tend oe mondhoeken
,t heiligheid streven
vroeger, enkele jaren gi
Inspanning van all'
dal i!j rich eigen) u.
a h. lach begaafde P.
nog redding bcloo
ïeillgheid.
Twee jaren gelee
oen Is geen gebod vs
t de eoddclukce Meealer
H> streng gevast?
r tijdelijke straffen en a
n goede belijdenis Is v<
mstandlgbcden erbij voe-
- hebben wd tegen
heeft hi
lolieke Actie
een lezing u
WashingUn
„Lolligheid un VI
kathol.ckc opvoe
„De heiligheid
irrs voor den ennsten. uc enrtsten ia nu-
la-en tot een natuur UJk-faUoenlUk handeln
GETHSEMANI.
in*"»!! voorbeekl In lijden sou
ion kwam Jcsus met hen tde aiiostclen)
i-n landgoed Gethsemanl genaamd: en
el tot de leerling- nZet u hier neer ter-
k ginds ga bidden. HU nam Petrus en de
n MIJ voorbijgaan: i:
c ken-
profeet o
te gaan heeft, do waarbuit
c leven heeft. Voor hem I
die menseh geworden Is, 01
•n. wil het zUn hoofddoel bc
de leer der heiligheid ouder-
:t levensgeheim der neillgen
godsdienst uitleven
Gods, de geest van heiligmaking,
en, of slcchir, iwijfebtt
Dit berout
is een onvolmaakt en een volmaakt berc
Door het onvolmaakt berouw heeft
•pijl God beleedigd te hebben, omdat
dual door Gods rechtvaardige straffen ver
diend heeft. Het
Hcercn Het Is et
t. omdat men God belt-edjgd lueft,
tl sU te zu.vk *U" b
it alleen geheel t
arische natuurkundige zt
lar wel altijd, wanneer 1
Breng dit kleine offer en doe li
In dezen lijd, nu In de loekonv
nog zooveel grootere offers van
sullen worden. Breng deze wckci
geest van boete en versterving
teveel gegeten
e gemakzuchtig
a het vasten,
blu moedig
bedenk,
weldaad Is. niet alleen
hot lichaam, maag bovenal ook
Mariavereering en hereen iging
in het geloof.
ZUn leerlingen
heen en bad: h
voorbijgaan, r»;
icesd voor het komende lUden. en hoe ook
ily Zijn vrees en ZUn lUden heeft moeten
dragen In volkomen eenzaamheid.
Jcsus leed daar ln den hof van Olijven bi
ion ziel en In ZUn lichaam. HU voelde d«
s drukt. HU geeft ons duide-
iui wreed egoïsme.
En voor dat alles liecft
it-nsch, gevreesd. Ja zoo g'
iel binlg verlangen drlcma
voor ZUn achou
vrUdbig daarvaj
Jesus geelt or
HU geeft ons
bevrijding van I
Maar HU leert ons tev
„Niet Mijn wil, maar Uv
Hoe naluurlUk en gerechtvaardigd het ooa
Is, dat wU bidden om van het leed en ziekte
gespaard te blUven, we moeten steeds bidden
met volle berusting, en bU leder gebed dat wU
starten moet slaan: Uw H. wil geschiede
tweede les van Gethsemanl.
Gethsemanl: ZIJ meet ons een bron van
troost geven bU het zelf-gemis ven mede-
voelen van den kant der menschen, en mis
schien van den kant onzer vrienden of bloed
en. heel alleen In dl
n lijd. Het achljnl
>k volstrekt niet meer een utopie, wan-
len Engelsch protesten lach gcestelUke,
in Lyon Phelps. ceUgcn tUd geleden de
,ig uitsprak, dat Juist dc Marlaver-
een middel tot toenadering lusschen
liefdevolle en eerbiedige houding u
de betrekkingen 1
in chrlstelUk geloof xUo. tegenwoordig hler-
Ji Ualik ui vueulug w
keren avond
Hu lUdt totaal aUeen ..ln het verbc
voor God."
i. „In het verborgene voor God" zoo
ons lijden zUn. Wanneer dat zoo li
rn WU als Jcsus oprecht gemeend ki
d krügen wal wU
Ziilitu wil daarin ai
Wellicht zUt ge reeds menig
geweest over de verlatenheid ei
rond ons. We hadden zooveel i
belangstelling verwacht dan we feitelijk ont-
d nkdatME 80 cchlïr Werover bedroefd bent,
held van Jcsus ln Gethsemanl.
Illk een rUkc bron van troosU-Uke gedachtoi
voor ons.
O, goede Jesus, GU, die zooveel hebt gete-
den en ook hebt gevreesd voor het komend
leed, help ons berusten ln den H. «Vil van
Uwen Hrmelschen Vader, zoodat ook Uw g»-
Daaraan denken ze niet...
.Als Je een» wist. wat ik allemaal voor Is
brn doet. of de waaclivrot
de weer zijn. alle arbeiden
der maatsrhappU?
Men oordeelt dlkwUI»
groeide hij op als de derde van elf kin
deren. waarmee Vader en Moeder Poppe
De kost voor al die Jonge menschjee
was lastig te verdienen- daarenboven
kwam hef ecne kruisje na het andere,
maar Vader hield het zijn volkje voor:
„Hel ls alles de wil van Onze Lieve Heer
en met ZUn Wil moeten wc tevreden
sUn".
ZUn Moeder had den naam van streng
te zijn. ze deed haar uiterste best alle
gevoel van eigen grootheid en eigen
dunk van haar kinderen ver te houden.
En succes heeft ze gehad!
Typisch komt dit o.a. uit ln een ge
sprek met de zuster, waar Edward op
bewaarschool ging: ..Ge moet dat kopne-
ken Dreken en hem loeren gehoorzamen.
Zet dc puntjens maar gerust op de I's en
wees gerust hU zal thuis nooit gelltk
krijgen tegen U". Waren alle moeders
Na de gewone scho'en, gaat Edward
Int Un studeeren en dan verwekt hij naar
het Seminarie.
Na sUn priesterwijding zal hU acht
Jaar prtesterwerk verrichten en dan aet
Onze Ueve Heer er een punt achter.
Tijdens dat korte leven en nog meer na
aelUke wenschen aangaande de veelvul
dige en vroegtijdige communie ln daden
Ondervinden wij niet meerdere malen,
dat de menschen God eenvoudig buiten
sluiten en doen alsof zU Hem niet ken
nen; dat ae Hem op de meest geraffi
neerde wijze vervolgen; dat de gedachte
aan Ood systematisch uit de harten der
menschen, vooral uit de harten der kin
deren woedt uitgeroeid? Is het dan
wonder, dat God de menschen overlaat
aan hun eigen werken en uitvindsels;
dat «U Je gevolgen moeten ondervinden
van hun machtswellust en geldzucht. De
menschelUke geest heeft vele uitvindin
gen gedaan; hU ls doorgedrongen tot ln
de diepste geheimen van de natuur, men
heeft dat alles echter ln dienst gesteld
van de zonde en dat moet lelden tot
vernietiging van de geheele wereld.
En thans vragen wij: lJljn God, hoe ls
dat alles, wat gebeurt, mogelijk? Moeten
wij bij het bepalen van de schuldvraag
ook niet i aar ons self zien? Hebben wij
alles gedaan, wat wij konden, om te
voorkomen, dat de wereld den gevaar
lijken weg afgleed? Hebben wij getracht
ln alles Gods gebod te eerbiedigen? Zijn
wij zelf altijd een voorbeeld van liefde
geweest en hebben wij geen reden ge
geven tot toorn en gramschap? laten
wij voor God erkennen, dat wij gezondigd
hebben. Maar Ood ls groot en barm
hartig. In dc H. Schrift wordt gesegd,
dat Zijn Barmhartigheid boven alle
voorlichting gevraagd
plannen uitgevoerd.
God Zelf heeft ons geleerd hoe wij ZUn
Barmhartigheid moeten afsmeeken.
„Onze Vader, die ln den Hemel iUt".
hun kinderen.
De Eucharistie moest hot deesem
den voor den beelen dag. moeet
bij bestrijding
meesterlijk
EEN EUCHARISTISCH APOSTEL
EN OPVOEDER
Dr. Edward Poppe (1890-1924) verschil zijn met ben. die wd vaak 1
In ooriogsnood
God is de Benige Die redding kan
bren-ren ln den ooriogsnood. Dc men
schen mogen doen en beraadslagen
en plannen maken wat zij willen, dat
neemt niet weg, dat Hij degene is. Die
alle menschen en Regeerders ln Zijn
hand heeft. En zoo komen wij tot Hem.
zooals thans over heel de wereld de ker
ken vol z|jn van blddence christenen,
die smeekend tot God bidden om red
ding. WU bidden ln naam van de gan-
sche menschheld.
Ons past en geheel het menscheUJk
geslacht - ln dit uur een groote ver
ootmoediging. WU dienen net reden tot
God te bidden; want zijn vrij ver van
U afgedwaald, o God. maar uw oordeel
ls rechtvaardig en wat GU doet is recht.
Als wU naar God geluisterd hadden, zou
er nu geen oorlog op de wereld zUn.
Want God heeft gezegd: Ik geef U MUn
vrede! En hoe dlkwUls heeft Jezus ge
zegd: bemint elkander, want daaraan
zult gU herkennen, dat gij Mijne leer
lingen zUt en dit andere: .eert van MU.
dat Ik nederig en ootmoedig van harte
ben. Doch waar God gewaarschuwd heeft
een Kruis op te nemen en Hem te vol
gen, vaart een golf van zingenot door
het menschdom, een zucht naar groot
heid en geld. De menschen hebben de
raadgevingen van O. L. Heer niet ge
volgd. want als men Jezus zou volgen en
ZUn woord houden, zou het ln de wereld
volmaakt zijn van ge.uk en wede: de
wereld ls echter verheldenscht.
De godloozenbeweging
in den opmarsck.
De „ruimere opvatting"
Pastoor houdt zijn eigen
lijkrede.
Onlangs stierf In Periling.
EEN MISLUKTE
OVERVAL.