^gedachten
BESCHOUWINGEN OVER CHRISTUS
EN CHRISTENDOM
«s
"5
3
'n spottend lachje
In dien tijd dreef Jezus eenen duivel
uit, die stom was. En als HIJ den dulrel
had uilgedreven, sprak de
de scharen naren verwonderd. Maar
ccnigen van hen zelden: HIJ drijft den
duivel uit door Beëlsebub, den vorst der
duivelen. En naderend, om Hem
proeven, beg. .rden zij van Hem 'n
:-lt den hemel. Maar HIJ, hun gedachten
ziende, zclde hun: Alle rUk, dat ln zich
zelf verdeeld is, zal verwoest worden, en
het eeoe huls zal op het andere vallen.
Indien dan ook de satan tegen zlchzel-
vcn verdeeld is, hoe zal zijn rijk blijven
staan? Als Ik nu door Beëlsebub
velen uitdrijf, door wlen drijven uw kin
deren ze uit? Daarom zullen die uw
rechters zijn. Maar, Indien lk door den
vinger Gods de duivelen uitdrijf, dan
ls waarlijk het rijk Gods tot u gekomen.
Als een welgewapende zijn hof bewaart,
dan ls alles wat hij bezit ln vrede,
indien Iemand sterker dan hij hem
valt en overwint, don neemt hij al de
wapenen waarop hij vertrouwde weg
doelt den buit uit. Die niet met Mij ls,
is tegen kjlj en die niet met Mij ver
gadert, die verstrooit.
Wanneer dc onzuivere geest van den
mensch is uitgegaan, doorwandelt hij
watcrloozc plaatsen en zoekt rust en die
niet vindende, zegt hij: Ik zal weder-
keeren tot mijn huls waar lk bon uit
gegaan. En daar komende, vindt hij het
geveegd en versierd. Dan gaat hij en
neemt met rich zeven andere geesten,
boozer dan hij. en binnen gaande, wonen
«lj daar. En het laatste van dien mensch
wordt erger dan het oerste. Nu gebeurde
het. terwijl Hij dit zelde, dat cene vrouw
Uit do menigte hare slem verhief en zcl
de: Zalig is de schoot, die D gedragen
heeft cu de borsten, die u gevoed heb
ben. Waarop HIJ zelde: Ja, maar zalig
zijn zij, die het woord Oods hooren
het onderhouden.
V ast oor Wie kan zeggen, waar
dc Kerk iulst dit Evangelie op dc:
Zondag geplaatst heeft?
Secretaris: Me dunkL zoo, omdat
het tegen den tijd gaat. waarop wij
allen genoodlgd worden den duivel uit
Ie drijven uit ons eigen hart...
een goede Panschblechl.
Jansen: En dan ls het zaak op dc
eerste plaats den stommen duivel uit te
drijven, die ons den mond snoert en dc
keel dichtknijpt, zoodat wij onze zonden
voor ons zelvcn houden, en een rouw
moedige belijdenis verzuimen.
Pastoor: Heel goed opgemerkt en
zie nu eens hoe dit Evangelie zulk een
schuldig zwijgen veroordeelt. Hier was
een geval van bange, huiselijke zorg en
droefheid. De zoon des huizes was van
een boazen geest JCZClon, die zijn long
verlamde en hem sprakeloos maakte.
Geen woord kon hij uitbrengen, dc vor
ming van geregeld opeenvolgende klan
ken was voor zijn spraakorgaan totaal
onmogelijk. De gcist, die zich van dezen
Jongeling had meester gemaakt, was
stomme geest door Jezus zelf zoo
noemd een geest,
hiervandaan, dal zij nu dc zielen van de
menschen in hun macht hebben.
Terwijl er dienende geesten zijn om te
zegenen, zijn er ook hclschc geesten om
ons tegen te werken, tegen te streven,
ten onder te brengen. Jezus sprak tot
zulk een geestelijk wezen, toen HIJ,
staande tegenover den zwearbeproefden
bezetene uit onzen tekst met luider stem
uitriep: Gij stomme geest. Ik beveel n.
ga uit van hem!
Tegen dezen stommen, satanischen
duivel moet lk u waarschuwen voort
durend op uw hoede te zijn.
Het stilzwijgen kan niet genoeg ver
heerlijkt worden, en er zijn macht van
spreekwoorden, die het daarmee eens
zijn. Zeker, zwijgen ls goud, maar som
tijds ls stilzwijgen een verachtelijke mis
daad, het rechtstreekscli gevolg van dc
rampzalige macht van den stommen
duivel uit onzen iekst. Geen uwer of
hij is er bij de een ol andere gelegen
heid wel eens getuige van geweest, dat
Christengeloof tot mikpunt van
spotternijen werd gekozen. Misschien
Iemand haalde
een Bijbeltekst aJ
tuur van geloof en godsdienst, zooge
naamd om te bewijzen, dat al die vrome
dingen klinkklare huichelarij zijn, of
hij veroorloofde zich een dubbelzinnige
woordspeling met betrekking tot
dat Jezus gezegd heeft. Het gelach
algemeen, zonder dat één mond
de uwe niet een enkel woord
protest deed hooren.
Wat deed u toen zoo .ammerlijk het
stilzwijgen bewaren? Bescheidenheid?
Neen! Onbekwaamheid om te spreken?
Neen! Gebrek -an een geschikte ge
legenheid? Neen! Het was een slag met
den vleugel van den stommen duivel op
uw beide lippen. Als iemand zich eens
verstoutte om kwaad te spreken van uw
vader of moeder, van uw vrouw of kind,
wat zoudt ge hem duchtig te woord
staan en ongezouten de waarheid zeg
gen. Maar nu geldt het Immers Jezus
Christus maar, wat Immers de moeite
niet waard isl Het kwam zelfs niet bij
u op om kalm te antwoorden: .Daar
denk lk anders over! Daar protesteer lk
tegen! Het spijt mij u zoo Iets te hooren
zeggen."
maar niets zeggen". En we voelen zelf
dat we zoo oneerlijk zijn als we groot
Want we „zeggen wel wat We praten
mee met de spotters en lasteraars en
durven het niet opnemen voor Jezus
Christus en wat Hem heilig en dier-
itlea ons zelf heele helden en
leen gewichtig woord!) dan staan
onmiddellijk klaar om hem aan zij»
verstand te brengen, dat hij goed moet
weten „dat hij niet alles mag zeggen
we niet van plan zijn om alles
lar voor zoew. koek te sbkk<-n.
Maar wanneer liet gaat over sx van
Jezus Christus (een gewichtige zaak!)
dan slikken wc alles wat die eer aan
randt, in een lafhartig zwijgen.
De stomme dulrel!
En toch zou het zoo verstandig zijn
m in dergelijke omstandigheden den
ommen duivel uit te drijven en het
mannelijk en rondborstig op te nemen
Jezus Christus, want. -rnstig ls net-
d dat Hij eens sprak: „Wie
r MIJ ten overstaan des
menschen. voor hem zal Ik Mij schamen
van Mijn Vader in den.
wie MIJ beleed voor de.
menschen. heen zal Ik belijden voor Mijn
ls en wordt wel i
gesproken, als over Christus. Toch
staat Zijn persoon, Zijn gestalte voor
nenschen zoo ver af, dat Hij bijna
"n Idee voor on- la geworden, "n Idee.
die min of meer van Invloed ls geweest
en gang van zaken ln de wereld
geschiedenis.
'n Levende persoon, met 'n mensche-
lijk lichaam, met 'n mensehelijke stem,
alle mogelijke mensehelijke dingen,
ilvc de zonde, ls Christus voor de
ite menschen niet. Voor wie Hij t
is, die zijn begeesterd voor Hem en heb-
alles voor Hem over. In denk hier
heele Chrls.us-roman gevlochten is.
Paulus van Tarsus. Hij heeft dien Chris
tus gehaat. HU hoeft alles cn allen ge
haat. die leis met Christus ie maken
liaddcn. Daarom was hij blU. toen de
Itooge Raad van Jerusalem hem op
droeg die Christenen achterna te zitten.
Christenjager In Jeruaa-
I er dan genoeg heeft ge
pakt en hU hoort, dat er verschillende
naar Damascus en Antlochlt' zijn ultgc
weken, dan vraagt hl) volmachten aai
den Raad van Jerusalem, om ze daar
tillen. HU krijgt die voi-
ilus van Tarsus, te paard.
Enkele mannen bij zich. HU voorop.
Sneller paard, sneller. HU zal die Chrls-
dle 't Heilige van rijn geloof
hoonenl HU zalsuel-
ler paard, sneller. Saulus van Tarsus
ziet do poorten van Damascus
ineens. Vuur slaat uit den hemel, valt
om hem heen als watei. Tegen
grond ligt hij' „Sanlus. Saulus, v
n.uiii vervolg je Mij", kllnkl 'li stem,
j_ I zUt Ge. Heer.'' Dun weer die slem. „Ik
?n lUd al ben Jesus". en dan als '11 verwilt erbij
dgemcen verspreid en even fel 011 J..Dien JU vervolgt." E11 Saulus ziet li
krachtig ls als In dc dagen van hot] <ltat licht 'n golnnt nis van 'n hemelsehen
Nieuwe TestamenImensch. „Wat wilt Ge, (lat Ik zal doen
Er heeft veel noodlottig bUgeloof Int Heer?" En weel- die stem: „Ga naar
de wereld gchccrscht omtrent dit be-Damascus, daar zal Je gezegd worden,
zelen zijn door boozc geesten. Maar Ier-1 wat Je moet doen." Saulus van Tarsus
wijl wu alle toovcrlj beslist verwerpen, heelt Christus gezien. IIU hi-ft gcwc-
raoei iedereen, die in dc H. Schrift ge jtm. dal Chsj#u-. geen Idee. maar "n Ir
looft, óók houden, dal er Satanische veilde werkelijkheid Is Sinds dien tijd
wereld verspreid 7IJ11 Is hij als begeesterd voor llcm, Jesus
-wHM---—gM|asada|g|-| Saulus van
die Cliristos hem heen wil heb
ben. HU heeft de halve, toen bekende
wereld afgereisd voor dien Christus. HU
heeft gezwoegd en geploeterd voor Her-,
Niets was er. dat nu niet voor Hem
had. En alles ln *t Ieren heeft hU
ruil geacht, om Christus alleen te
len. HIJ heeft Christus gekend. En
wist, die Christus hield van hem,
Paulus von Tarsus; want HU gaf
voor hem over. Daarom durft Pau
lus 't schrijven: „Vervloekt de mensch,
det van den Heer houdt."
ls 't met lederen menst-i gegaan,
die of een of andere manier Christus als
werkelijkheid doorleefde.
Christ us ls voor de meeste
1 Idee. Daarom is 't goed ons te reall-
seeren, dat HU Mensch Is. Niet alleen
weest. maar nog ls. Om dit nccle-
niaal, door en door te weten, ls 't goed
enkele geschiedkundige feiten vast te
leggen. Daar ls wel 'n lUd geweest, dat
„geleerden" 't bestaan van Christus tot
'n legende hebben gemaakt: moar met
dezelfde methode, als die „geleerden"
likten, kunnen wc dun met inhi-
zooveel succes Napoleon en Karei
den Grooten nis 'n legende-figuur „be
wijzen".
De geschiedkundige feiten, die we
wlUen vastleggen, rijn deze. BU 't begin
van onze jaartelling heeft op deze aarde
•n Man geleefd. Die den naam Jezus
Christus droeg. HU was geboren In Beth-
lehcm, heeft In Nuzarth gewoond. Zline
Moeder was *n vrouw uit Nazareth
Maria. Do menschen van zijn lUd meen
den, dat ZUn ader Jozef was, 11 tim
merman uil Nazareth. Maar nier be
gint al direct 't wonderbaarlUkc van
zijn levensgeschiedenis. De geschiede
nis. die zóó gcloolwaardi
felste rrHlek haar niet ongeloofwaardig
kon maken, telt van Hein, dat Jozef
de timmerman ZUn vader
maar dat Zijn Moeder Hem ontvangen
heelt door dc oversi-haduwlng van Oods
Geest en dc kracht van den Allerhoogste.
Daar rij nogal veel menschen, die -n
groot vooroordeel lebben tegen dit won
di-rlljk feit. Dit komt waarr.chUnlUk hier
vandun, zc ulIoi «M*» bcgrypc»,
dit niet kunnen begrijpen, dus t ont
kennen. Dit ls 'n zeer menscneiuse.
maar ook zeer verwaande „instelling"-
■11 mensch: alles te willen -jegril-
en wat hU niet kan begrijpen 10
verwerpen. WU denken te veel van ons
raenschelUk verstand. WU willen '.em
door Gods mysteries heenkijken
vanzelfsprekend onmogelijk
zUn zelfs menschen, die leger
genls van hun diepste wezen -n-j
1 'n God ontkennen, omdo:
Die. als HU er Is. oneindig
groot moet *Un. niet met een paar ku-'
bleke centimeters hersens kunnen om
staat. dat de geschiedenis va»
ZUn ontvangenis wondere dingen ee-
tulgt.
ZUn Moeder Maria heelt 'n v.-rseht»-.
nlng van 'n hemel-cngel gehao. Ook og-
door veel menschen .ilet aanso-
1. omdat t niet eiken dae xaJ1
beurt, en ze zelf nooit zoo Ie'- hebDe»
meegemaakt. Alsof dit *n criterium-'
-engel heeft, haar ,-ej»
wonderlijke boodschap gebracht Da* -J
Kind zou krUgcn, (lat Gods Zoon
zUn I
>n»4
r dj
vrouwelijk vroeg. I
ZU toch geen mai
die hcmcl-engcl aan hl
zU door Gods Geest
ht van den Allerhoogste vruont-j
baar zou zUn. ZU lieert toen toegestemd^
En zU ontving van den Heiligen Geesc^
Dit Is Inderdaad uitermate vreemd:
dan ook maar één keer ln de menseh-
'ldsgcschledrnts voorgekomen Maar
als dit. Wonder-klnd. In den goddelilkeu
zin van 't woord, groot zal rijn gewor-
1. zal HU door woord en daad laiet»
1. dat HU meer dan mensch was dus
t uit '11 mensehelijke vader kon gc~
t H« 1
Zooals elk ander kind I
Moeder geleefd en Is toen op 'n wou
dcrlljke wijze geboren. 1 Is goed nx
'n Christenmensen over deze dingen
te denken.
Wie Christus leeil kennen gaat v*
Hem houden.
O
Wordt vervolgd.