Het leven van Luther. VAN EEN HOOFDVERPLEEGSTER ZONDER HOOFD h, ik wijd mijn fc Geachte MtjuIIreuw. U netrt poot gelijk dit pjjcüijlc geval ter consult aan om voor te leggen. Het king uwer patiënten, komt veel voor, er bij vluchtig ondersoek bedenkelijk maar met Gods hulp is er nog wel raad op. Met andere woorden: die fraaie ten ties, waar uw hoofdverpleegster mooi weer mee speelt, 'nebben op het e gezicht eer. bedenkelijk voorkomen de aandacht trekt en tot opener ka held stemt, maar zijn nader hez'j niets dan lotwe en vooze soph ismen, die men o zoo gemakkelijk ontmaskeren kan. Wat ik al aanstonds beproeven ga. Twee opmerkingen gaan vooraf. Ie. Waaroen kies; men bij voorkeur de Katholieke Kerk uit om haar dit ver wijt voor de voeten te werpen? In geval nij dezen hak verdient, verdienen aHe andere Godsdiensten die evenzeer. Daar is er niet één. die zonder meer enkel plichten oplegt. Alle stellen in het voor uitzicht. belcooing nor de goeden, ver gelding voor de boenen. Zijn wij dus egoïsten, dan zijn we dit in het groot gezelschap van allen, die aan godsdienst doen. En ik zie niet in, waarom we deze traetatie altoos op ons brood krijgen en de anderen vrij uitgaan. 3e. Doe ik een beroep op Ieders goede trouw en ooparljjdigen iln en vraag: Waar ter wueid vindt men het hoogst totaal van toewijding-, van zelf verlooche ning en zelfvergetelheid? In het Katho licisme.' Waar telt men de meeste men- schen, bereid en geneigd hun geld te offeren voor de armen, bun tijd voor de zieken, hun zorg voor de misdeelden! In het Katholicisme! Waar treft men bij duizenden „the ever smiling martyrs" de altoos glimlachende martelaressen, aooals een Protesten toch blad ze noemde, die zich het wettig genot van eigendom Dit heeft öeae opwerping met 'a. van andere gemeen, dat ze om haar oeter t* kunnen bestrijden begint met de leer onzer Kerk t» misvormen. Ii mens: ze veronderstelt, dat de Kerk deren an zou spreken: doel bet goede i den hemd te pakken te krijgen, mijd het kwaad om aan de hel te ontkomen Nog eens gezegd: aldus de leer de Kerk afficheeren, is cfie misvormen. D: vrees voor kastijding en hoop op be looning ons eenig motief, tic doorslag gevende bewegereden onzer handelingei aijn mag. leert de Kerk niet. Wij mortel God dienen, omdat Hij onze Meester i Hem minnet), wijl Hij dit verdient onzen broeder lief hebben, omdat God dit wü. En al lokte ons geen hemel en al dreigde er geen hel. evengoed zouden we dien doren plicht moeten vervullen Neem een mensch, die aldus redeneert: ik doe, wat mij als Christen Is opgelegd maar doe het alléén met het oog o hiernamaals. Met wat een pleizier zou lk deugd en plicht aan mijn laarzen lap pen. ais er maar geen vergelding was. Zulk een man zou geen Cfcristen. g Katholiek meer zijn en de vergelding die h|J zich toerekent, zal vrees Br zijn d e drijf- s de in God. de tweede is pas vergelding. Maar dit tweede motiet is niet immo- ■r dan het eerste. Integendeel, im moreel zou het zijn, in geval er gansch1 en al geen vergelding bestond en Gods gerechtigheid ev nieie beters op wist dan aan goeden en kwaden eenzelfde lot te bereiden. Dit alles ligt zoo voor de hand, we het overal in het le en nergens meeningsverachil doet rijzen, mits de Katholieke moraal bi spel blijft. Bn ziehier het bewijs. Ge uw ouders nog en die ouders zijn, onderstel ik, gefortuneerd. Ge houdt se boog. Met het oog op hun nalatenschap? ült vrees, dat ze u onterven zullen 7 Neer toch, zelfs de vercodersteihug doet s zéér. Ge eert ze, omdat het uw ouders zijn. Eerbiedigt ze om banzelfswC en niet uit hoofde van hon erflating. Doch die erfenis komt dan toch maar. Zeker, die kom' als vergelding. Maar voelt ge o bzwaoreel met er op te reke nen. dat hun geld en goed eens zal komen en niet aan vreemden? Waar om zou Ik het dan wel zijn Ligt aan iedere burgerlijke wet geen vergelding ten grondslag? Ieder wetboek heeft een eerste artikel dat diefstal der meer verbiedt. Maar ieder «e'.bocb geeft insgelijks eet) tweede artikel, dat diefstal met gevangenisstraf of boete bedreigt. Denk u eens in gedachte een !:afrecht van dézen inhoud: Art. I. Wie zich schuldig maak; niu. diefstal, doet legen de wet. Art. II: Maar de Wet laat den dief ongemoeid. Wanneer in eenig land ter wereld dcz< wet werd afgekondigd, ik wil wedder dat uw hoo.'.rpleegster zich wel twee - maal bedenken zou daar ooit een vos. te set ten. Toch zou het daar volgens huv opvatting een ideaal landje zijn. NteJ de geringste vergelding! Geen hoop a] vrees, geen loon of straf. Met als gevolg van een en ander.geen enkele egoïst Doch waarschijnlijk veel zakkenroller» Dit dit alles volgt één ding, dat ojj een aedewetvergelding hoort. Ba dat de Christelijke zedewet aizoo niet ia den nek gekeken mag worden, wijl zj), als iedere andere wet, vergelding toe kent. Sterker nog. Eenmaal aangenomen, dat vergelding noodlg blijkt, durf Ik be weren, dat de Christelijke moraal bi dit opzicht torenhoog uitsteekt boven elk ander moraal-systeem. Doch daar uw vrije Zondagmiddag uurtje nu wel zal verstreken zijn de patiënten mogen er niet onder lijden wacht ik daarmee tot een volgenden JOODSCHE PLECHTIGHEDEN EN GEBRUIKEN wekkend gezelschap van ongeneeslijke zieken, ouden van dagen of krankzin nigen? In het Katholicisme! In welken godsdienst wordt juist tegen het egoisme 'net scherpste front gemaakt? lm bet En tot dat Katholicisme komt men met de fraaie beschuldiging, dat het een zelfzuchtige, baat-zuchtige leer predikt. Is dit geen slag in bet aangezicht van waarheid en goede trouw? Langs dien weg komt men tot de eigenaardige be vinding, dat afstand van zijn goederen egoïsme is; verpleging van melaatse ben egoïsme! En daar onze bemtisehe betoening in waarde stijgt, naarmate onze liefdadig heid op aarde milder vloeide, volgt uit dien opzet, dat de grootste weldoener alter Widen, at Vincejottm a Paulo, de grootste egoist was en ztfn schitte rendste deu.jd.... een leelJjke Immo- Deze onaannemelijke consequentie toont zonneklaar, dat hst ons toege duwde verwijt niet gegrond kan zija ei du* nirt moeilijk te weertsggen is. Een sterfgeval heet bij de Portugeesche Israëlieten een Mltzwah en bij de Hoog- duitsche Joden een Lawaje- Een Jood heeft voor de dooden een g rooien eerbied. Het hik mag nooit on bewaakt blijven; dag en nacht waken er twee mensrhen bij den doode. Zoodra een Jood overleden ls. wordt het lijk op stToo gelegd en met een la- bedekt. speciaal over het gezicht. Het mag niet tenger dan 34 uur boven aarde Mij ven. Dikwijls wordt er dag en nacht bij het lijk gebeden voor de zlele-rust. Er bran- »n kaarsen, de spiegels zijn bedekt en gordijnen zijn neergelaten. Het kleed en 'a wasschen der dooden bij de Joden een heilige verrichting en wordt als een goede daad beschouwd Het wordt meestal door vooraanstaande da- verricht raileen het geslacht der Co- hens uit de Levieten mag nooit dit werk Bij het wasschen wordt er steeds voor gezorgd, dat bet gezicht bedekt is- want het gezicht van een doode mag bij de Joden niet aanschouwd worden. Niemand, zelfs de naaste bloedverwan te mag den doode meer zien De doodAteeren werden aangetrokken, die gestrikt worden in Hebreeuwsche let- dle bet woord Ador.aj bet. God Dit als symbool, dat hij in aarde van zijn eigen land begraven is. ligt. wordt er door de familie-leden een gebed gezon gen. dat „rietmets" heet, en dat soms root aoover mogelijk door den stervende nog wordt meegezongen. Verder wordt gedurende zeven dagen (de treurdagen) lederen avond met min stens tien man gebeden: zoolang het lijk nog ln huls ls. btj den doode. De familieleden ritten op lage ;t< 'sjiwwe ritten] terwijl de kinderen een ouder, die gestorven ls. op een aen op den grond ritten. De kleeren worden ten toeken rouw gescheurd door een geestelijke 'kriele relchen), zoowel de boven als de onderkleeien en wel boven US de hall en woedt hierbij een klein gebed ultgt- egroken. Deze scheuren mogen later niet behoor en gedurende les weken de baard laten staan en het hoofdhaar Als de doode bet huis uit ls. won mg se hoon gemaakt, waarlangs het lijk Is gegaan. Het is een gebruik dat de naaste bu rn broed met ei sturen, dat op den dag ui de begrafenis gegeten wordt. De vrouwen mogen met de begrafenis nooit mee. maar bet Is dikwijls gebrui kelijk, dat ril met den lijkstoet drie pas- meemaken 'bij Iedere Joodscbe be grafenis Is het een vroom gebruik een paar passen met de lijkstoet mee te ma- brandt dan een lichtje voor den doode. 's Avonds komen er tien mannen (mln- I jam) tezamen om dezei. doode extra te gedenken. Er is dan een voorlezer en de naaste familie bidt elk afzor. Iet-Hik een andeT gebed en allen tezamen drie maal een gebed speciaal voor de ziele-ruot van den doode. Dit gebed wordt clan staande en naar het Oosten gekeerd ge beden. Aan het riot wordt de naaste overleden DE BEGRAFENIS. Het lijk wordt gedragen vanaf het lij kenhuis door vrienden en verschillende gebeden worden uitgesproken bij het lijk. Ieder der vrienden werpt een schep ind op de kist. totdat de kuil heelemaal dicht is. De steenlegging is meestal zes weken na de begrafenis; dan gaan ook tien man naar de begraafplaats en bij de steenlegging worden er gebeden verricht. Na d begrafenis zori door de man 's! met kaas en koffie gebruikt, dien dag voor de armen CEREMONIBN BIJ HET HUWELIJK. De huwelijksplechtigheid heeft meestal n de synagoge plaats, maar dit Is ln het geheel geen verelschte. Vooral tegenwoordig, nu er zooveel li berale Joden zijn, en ze aan deze plech tigheid dikwijls voor de ouders deel no- I. wordt de huwelijks-ceremonie in of ander feestgebouw gehouden, e opper-rabbijn of een der ai> iu«l zegent het huwelijk in. Bruid en bruidegom staan onder een talles 'bidkleed i. De bruid moet gesluierd rijn. DM voorschrift ls nog afkomstig uit den tijd. toen In het Oosten de vrouwen gesluierd waren en de bruidegom zijn niet gezien had. zonder sluier tol den trouwdag. Iets geoffer KERKELIJKE VOORSCHRIFTEN Door de naaste bloedverwanten won z.g. het jaar gehouden. Dit houdt ln dat lederen dag en wel een laar de riele-ruzt gebeden. De dit dugefcjks thuis doen. 'half a r de synagoge te Het geboete jaar mag er thuis geen muziek gemaakt worden en er moe' heel jaar een lichtje branden en ook mag men over het algemeen genomen geen muziek hooien, ten minste niet In t ten kring. Natuurlijk gaat men niet comedle. «meert of andere amuse ven. Ook koopt men dM jaar geen nieuwe proken en meestal zingt het koor ■toette liederen. De rabbijn doet den g onder het uitspreken van een <«e- tsch aan den vinger van den bruide- n en aaa den vinger van de bruid 'aan rechterhand). In deaen ring mag ab soluut niets gegraveerd staan. wordt een zegewenseh over wUn uit gesproken en bruid en bruidegom drin ken uit dezen beker, eveneens de oudi-rs ui hen belden. Verder wordt er een glaasje gebroken, ate symbool van de onverbreekbaarheid het huwetUk: zoomin als dit glaasje r heel wordt, evenmin kan het hu welijk verbroken worden. wordt een preek gehouden, waarin gewezen wordt op de plichten van den JoodachCD man en de Joodsche vrouw. Vooral dat de vrouw een echt Joodse lie vrouw moet zijn in bet Joodsrh gezin. Ak kerkelijk voorachrllt luidt, dat de getrouwd* Joodsche vrouw een band moet dragen ten toeken van ingetogen heid. VOORSPELLERS n nuttig ei wgc- Het voorspellen vaarlijk handwerk; nuttig om dat men immer een geduchte schare gretige hoor- ,'rro en lezers trekt, hetgeen op zich zelf .1 een niet geringe verdienste mag hce- ■n, ongevaarlijk omdat het lot van .orspcllingen slechts tweeërlei is: zij men uit of zij komen niet uit. Tcrtium ,n datur. In het laatste geval zal geen „enroling zich er lets van aantrekken pelükcn cn al of niet helderzienden voor speller zeker geen verwijt maken, op grond van het feit. dat men al glansrijk vergeten is wat hij profeteerde. In het eerst, dat ls dus het gunstigste geval zal de goegemeente de handen in eenslaan en oprecht erkennen, zich tegenover een grooten geest te bevinden, wiens profetieën respect afdwingen en hulde rechtvaardigen. Zoo heel slecht kan de voorspeller er dus eigenlijk nooit af komen. De uren. die wij thans beleven en der jongste dagen zijn en waren de i der voorspellingen. Naar oude zede krachtens een traditie waarover mand zich verhaast, laten de orakels Parijs en Londen de clairvoyants dames, al of niet serieuze astrolog wichelaars, mitsgaders de huis-, en keuken-voorspellers hunne op het komende jaar mildelijk 1 aangezien dit verschijnsel periodiek terugkeert, bevinden wij ons in de niet onaangename situatie kennis to nemen van de voorspellingen voor 1940 en die welke voor 1939 een Jaar geleden ge stoten, en opbloei van het religieuze leven cn den wil tot vrede die strceks 1942 het gansche internationale volstrekt nirt uitgesloten dat de wil tot voorouders acht decennia lang bcheerschte gedurende den tachtig jarigen oorlog!), een hongersnood in ge heel Europa waaraan slechts Engeland ■ankrijk zouden ontkomen, een revolutie in Italië, een strijdlooze poli tieke reformatie in Rusland in den vorm groeiend imperialisme en groote aardbevingen in Amerika". terugblik naar de voor- en jaar geleden beslui- stelien dat zij zonder- uitzondering den vrede in 1939 profeteer- categorisch ontkenden dat de oorlog zou uitbreken. Spanning zou er blijven, tot een uitbarsting zou het komen. Ziedaar de groote vergissing die zij maakten cn die ln de gansche wereld oprecht wordt betreurd. In het licht van deze, van weinig pro fetisch vermogen getuigende mededee- Unga opnieuw het oor te luisteren te leggen wanneer ditmaal het jaar 1949 islagen. wie overigens a der werkelijkheid, die thans verleden tijd ge worden is, te toetsen. Nu dient ons bij dit alles voor ooger te staan, dat een zeker aantal voorspel lingen immer opgeld doen en derhalvt als weinig fonkelnieuwe of gewaagde profetieën geboekstaafd mogen wo Wie sinds enkele jaren, telkens wanneer wij ons op den drempel van een nieuw jaar bevinden, de verbijsterende mede- dceling doet dat de politieke toestond spannend zal worden en dat er toe te voegen dat een -.rustige natuur ramp ontsteltenis ln de gansche wereld teweeg brengen aal. die waagt rich op glad ijs. De spanning in de internationale at mosfeer ls zoo langzamerhand onvermij delijk geworden, het Ls de vraag of wü het zouden merken indien er ren wezenlijke ontspanning kwam de necrologieën aan het einde van ieder jaar bevatten immer de namen van tralandsohe staalUeden en ton slotte kunnen wij helaas maar vrij zekc op één natuurramp of groot ongeluk per Jaar staat maken. Daar dus niet van Maar in het algemeen gesproken, de voorspellingen, waarmee het tlhans geëindigde- Jaar werd ingeluid, tets aan te merken op het prolctlsch vermogen der astrologische en andei prognose-stellers 1 Zoo kondigde de heer Dom Neroman, de voorzitter van het Astrologisch lege van Frankrijk, die zich Immer positief toont in zijn voorspellingen, het jaar 1939 o. n krachtige beweging van den vrede, uitgegaan vanuit Par ijl in September haar bekroning sou vin den waarmee waarschijnlijk, naar wl mogen aannemen, niet op het uitbreken van den Europecaehen oorlog grzl tz. mitsgaders de val van het II ache staatshoofd Mussolini, i ons op het oogeubllk echter niets t kend ls. Niet minder positief was de beken astroloog Kerneiz ln zijn beweringen, die eeu weinig opwekkende toekomst I voor het oude Europa bevatten, oordrele: er zou kennen, „een algemeen ontwaken van politieke tendenties, perking van den invloed der len huldigen toestand. Het lol dat Mussolini in 1939 deelachtig had worden, (volgens de Parljsehe inden althans) aal ln 1949 den heer Hitier beschoren zijn. In de eerste maanden van 1940 zal hü min of meer leven en dood oolanceeren en 1940 zal het met hem afgoloopen zijn. Zijn va! zal gepaard gaan met een rentellng Choc is het mogelijk? zou in zijn onschuld afvragen) en die omwenteling zal toch reeds logisch voort- loeien uit de ernstig gespannen on- migheid tusschen regeering en volk ui het Derde Rijk. Voorts zal Engeland in diezelfde eerste I aan den van dit jaar een ongelooleüjk sterke agressieve activiteit ontketenen, (voor Engeland èn Frankrijk heet de maand Maart van 1940 uit een astraal a dat d helderzienden twijfel of aelfs afkeer zouden wekken bij hen die gewend waren hun het zich. De clalr-voyante papieren zün wel een tikje gedaald, moeilijke tijden vooral is iedere J lm nu eenmaal welkom, hoe weinig houvast die ook bieden mogen. Laten der voorspellingen voor 1940 plukken eerste plaats dan slaat het jaar 1940 daarom als buitengewoon belang rijk te boek omdat het een keerpunt zal 1 vijand ri zijn h Voor ons land heet het dan wij een bevoorrechte positie zullen blijven In- dat wij niet in den oorlog zuilen worden. Wanneer deze blijkt, hetgeen wü op recht hopen, dan zijn wü gaarne bereid de dwalingen onaes weegs terug te en en allen twijfel aan de helder ziendheid dezer voorspellers uit het hart De vooruitsktiten van ons handels verkeer rijn niet zoo gunstig en men verzoekt ons derhalve zeer voorzichtig met beleggingen te zijn. Een opmerking die onze Nedertandsche geestesgesteld heid in de roos treft, aangezien wü ran nature een voorzichtig volk rij"! Enfin, nu weten wc althans iets van 1940 op gezag van onae profeten cn wij zullen, dunkt ons, bet beste doen o»n er In het begin van eed een slagwoord de ronde dat steeds luider en hartslocbteUjker opklonk door Christenheld: Hervorming der Kerk in hoofd en leden I Voor het eerst had dat woord weerklonken op de kerkver gadering van Vienne (1311) bij monde groot bisschop, maar thans lag e lippen van geesleUjken en ge leerden niet alleen, doch ook van den ordinairen man van de straat. Voorzeker hadden de Concilies van Oon- z, Bazel en Latcrancn zich beijverd de werkelük bestaande misbruiken te rotlcn, doch de uitvoering der maatregelen liet veel te wenscben over, zoodat de weg gebaand was voor inan- i, die buiten de bestaande Kerk om, de hervoiming wilden doorvoeren. Het Is vooral Luther geweest die zich de eer :t de Hervorming tot stand to hebben gebracht, doch hü brak met de Moeder-Kerk en tastte tegelijk met de :n ook de leer en het weren der Kerk in hon diepste wortels aan: zijn hervorming werd een misvorming. De Hervormers, waarop de Protes- rieh zoo trots beroepen, is een onjuiste titel want dc ware Hervorming begon met tiet Concilie van Trente het jaar 1543: terwijl de valsche ben met den dood worstelde en n adem snakte, begon dc door hem ontoerde Roomsehe Kerk haar schoon- en leefde ze op in haar vroegere apostolische krach .mal straatje van Eiste-ben ln Saksen wjjst u de gtds nog he Luthers wieg eenmaal stond, hü geboren ln den nacht vt den heilige, wiens feest dien dag gevierd wordt, den naam van Marllnus De af schaffer der helligenvrreering begon zijn leven met een onbewuste de heiligen der Kerk! jn ouders? „II getuigde Luther zelf, „mijn vader, mijn grootvader, mijn overgn en mijn moeder droeg ar rug". Zijn vader echter hel akkerbedrijf met c arbeid in de kopermijnen van Eislet geraakte later tot welstand. Kort Maarte ns geboorte trok de vader ni Mansfeld, waar Lutbcr de eerste veert zijn leven doorbracht. Dc m der, Margaretha Ziegter, was een vro maar vreesachtig en bezeten d duivelsangst: de zoon zal deze cigi schap in nog heviger mate erven. „CIu liefde werd niet gekend", zegt Luther, „wc verbleekten al bü den Christus, dien men ons voorstelde als een vreeseUjk en verbolgen Rechter' De opvoeding in die dagen was dan ook rvond dat en schrijft, dat zijn moeder hem om een enkele vaker kastijdde en dal de onder- r hem tot vijftienmaal tor op één morgen wakker sloeg. L zijn buigingen, terwijl wij toch enkel niets waardige dingen leerden onder zoover slagen, sidderen, angst en jammer Na het doorloopen der lagere schoo ging Maarten op studie bij de Broeden het Gemcene geir.-cnreliappelij k n to Maagdenburg, uoch verhol Etsenach. Hier zwiert hij zingend s de huiven en verzamelde aalmoc- Dlt was niet zoozeer uit armoede, r volgens het gebruik dier tUdcn, om de jongens zelfstandig hun kost te ii verdienen. Ook de rykercn deden De jonge zanger die ren mooie item trok de aandacht van een annzlen- ■Üke dame, Elisabeth Cottu, welke hem haar huls opnam Ook sloot hij ■ndschap met kapelaan Braun uit marl), die eveiuwns een groot lief hebber van muziek was en dien Luther later bü zij" eerste H. Mis uitnoodlgde. Vader Hans Luther had zün jongen bestemd voor een schitterende carrière; en zoo komt bet dat we Maarten naar de Universiteit van Erfurt, de grootste Duitschland, zien trekken, om er ton en wijsbegeerte te studeeren. Spoedig verwierf hij den titel van ma gister. doch plots: wat een teleurstelling r den eergierigen vader! Martinus rot het besluit om monnik te wor- Er waren eenige dingen geschied op zijn overgevoelig gemoed een on- vergetoljjken indruk handen nagelaten. zachts om het leven, naar de een zegt, loor den bliksem getroffen, naar de ,nder zegt: in een tweegevecht verslagen. Ook aan Luther zelf overkwam een ongeluk: met zijn eigen degen (de stu denten droegen een dergelük wapen) trof hü de slagader van zijn dybeen en. door bloedverlies uitgeput riep hij de hulp in der H. Maagd. Kort daarna werd hü door een onweer overvallen. De blik semstralen schoten vlak naast hem neer door schrik overweldigd riep hij uit: „Help, lieve H. Anna, ik wü monnik wor den". Dat was op 2 Juli 1505 en reeds dagen later klopte hü aan de kloosterpoort ïeer Luther werkelük m onbe- d ach ten rade rijn belofte had atgelegd meende daardoor gebonden te zün, had hü zich dan tijdens zijn noviciaat niet kunnen bedenken j zich kunnen igtrekken? Doch waarschijnlijk had reeds langer met de gedachte aan priesterschap rondgeloop.-". Wat er zij. den zestienden Juli noodigde hij zijn vrienden uit to' een vrooiliker. maai tijd: onder luitspel en met vroolük Sc heven oekcr nam hü afscheid var. de wereld. Weliswaar poogden rijn makkers en vooral zün vader -cm van zijn voor nemen af te brengen, vergeefs: dep vol genden dag verzocht Martinus opname in het Augustünerkloosler te Erfui".. Bin nen deze muren hoopte hij den zlele- vrede te vinden, doch. hij vond niets Dat lag niet aan hel Kloosterleven maar aan hemzelf Luthei was scrupu- lant. Dat wil zeggen: hü natte zich af met onr.oodlge gewetenskwelling ovor de onnoozelstc voorschriften van de» kloosterregel. In alles zag hü zonde en hü meende nooit genoeg te doen. Zün biechtvader trachtte hem moed in te spreken: „Ge rijt een dwaas; God ls niet vertoornd op u. maar gj) zijl het op Hem." Ook de vicaris-generaal der AugustünercongrcgaUc, die hem -e. r ge negen was, poogde hem gerust te stellen cn alle „beuzelarijen en popponronden" het hoofd te praten. ..Wat martelt gij u toch af met zulke gedachten en muize nissen? Beschouw den Christus en zijn xir u vergoten Bloed" Ondanks zijn zielstoestand, die boven dien gepaard ging met ziekclüke angst- oorstollingen (hallucinaties', liet hij zich in het Jaar 1507 de priesterwüdlng toedienen in den Dom van Erfurt Bü het Offertorium wilde hü door vrees bevangen, bet altaar verlaten en de prior moest hem tegenhouden. Bü Zün eerste B. Mis (2 Mei) kwam jn vader mot een gevolg van twintig ruiters den kloosterhof binnenrijden en bekostigde alles zelf: alles was vergeven ergeten (de motder was reeds ge storven). Toen dc zoon echter aan tafel den lof van het kloosterleven bezong, barstte de vader los: „Hebt gij nooit ge hoord. dat een kind zün vader en moeder moot gehoorzamen? In strijd met het vierde gebod hebt gü mt) en ook uw moeder verlaten. Ood ge\,e dat het geen verblinding of duivelswerk moge rijn." De vader had goed gezien: de toekomst zou het. nitwüren. We mogen dus gerust aannemen dat Luther geen waarachtige roeping had voor het priesterschap. Hoe het zielsproces zich verder in hem zal ontwikkelen, hem lelden cal tot opzund tegen alle bestaande Instellingen an de Kerk, zullen we dc volgende inaal zien. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4