DE KLOKKEN VAN ST. JORIS! De lozenkrans *v DE EEMBODE X VRI1DAC IB OCTOBER 1940 KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 18 OCT. 1940 melvaar van Uw Weesgegroet. Dan Is er nog wat Ik zou willen noe men de empirie van den rozenkrans. Niet zoodra werd de Christenheld be dreigd door onmogelijk groote gevaren. nde vilanden. door allerhe- rozenkrans REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN WANGEUE. £D leven als rijenden kaas bun einde Is de ondergang god la de bolk, bun eer ligt in hun zinnen zijn op het aard- Maar one Wsderland is in den hemel, flkmrtmr vernachten we den Verlosser 9eme Cfcristos. den Heer; HIJ zal ons wemedeid lichaam herscheppen aan »jn vertseerijjkt Lichaam gelijk, door ïfij alles aan ziolr uittrekt els. Is verboden. VANGBUE. Noipens tien B. tfaWicus 9. IS—36. bi then tijd, terwijl Jesus tot de schra len sprak zie, daar kwam een overste naar Hem toe, wte_p zich voor Hem neer, en ze 1de: Heer, zoo juist Is mijn dochter gestorven; maar kom, leg haar haar tvw hand op, en ze zal leven. Jezus stond op en volgde hem met Zijn leerlingen. En zie, een vrouw, die twaalf jaar aan een bloedvloeiing leed, trad achter Hem aan en raakte den zoom aan van Zijn kleed. Want ze zei bij zich zelf Als ik alleen maar Zijn kleed aan raak, zal Ik genezen zijn. Maar Jesus keerde Zich om, zag haar Wees welgemoed, nujn dochter; uw geloof heeft u gered. Van dat oogenbtlk af was de vrouw En toen Jesus in het huis van detn overste kwam en de fluitspelers zag en bet hddroehtige volk, pelde Rij; Gaat heen want het meisje Is niet En men lachte hem uit. Nadat de menigte verwijderd was, trad 14) binnen en vatte haar bij de hand. En bet meisje stond op. En de roep hierover verspreidde zich door heel die streek. ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN H. JOZE Pestoor R. G. R. SMEETS, Telefoon no. 30. ZONDAG. 7.30 Vroegmis. 10.30 Hoogmis 7 uur en 9.15 H. Communie. N» de Hoog nps Catech, 6 uur Doodenhjst, Kruisweg ei de oefeningen der Octobermaand. Door de week de H. Missen 7 uur en I HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST JOZEF. r van Tuylstraat, Hoogmis om half Maandag. De H. Mis in de Sint Jozef- --tichting. Om half 9 uitreiking van de H. d de Octobermaand gi HOOGLAND ZONDAG 8 uur Vroegmis, om half 10 Kindermis. Half 11 Hoogmis. 4 uur Cate chismus, 5 uur Lof en Rozenhoedje. In beide H. Missen ColL voor de Missiën Voortpl. des Geloofs. Donderdag 8 u H. Mis. Half 10 Vrijdag. 8 uur lf 11 Catech. op l.Jdis, half 9 2e H. Mis, half 9 Aèsè Zondag fei LITURGISCHE KALENDER (10—27 Zaterdag 19 October, H. Petrus van Al cantara, dubbel. Mis Justus. Kleur; wit. Zondag 20 October. 23e Zondag na Pinksteren, halfdubbel. Mis Dicit. Derde gebed voor de verspreiding van het Geloof. Credo. Prefatie van dc H. Drievuldigheid. Kleur: groen Maandag 21 October, H. Hilarlon, enkel. Gedachtenis van de H. Ursula en ge zellinnen. Mis Os Justi. Derde gebed A cunctis. Kleur: wit (zwart ook toe gestaan). Dinsdag 22 October, zelfde Mis van Zon dag zonder Gloria en Credo. Tweede gebed A cunctis, derde ndellum. Kleur; groen (zwart is ook toege staan). Woensdag 23 October, zelfde Mis van Zondag zonder Gloria en Credo. Twecdet gebed A cunctis. Kleur: groen (zwart Is ook toegestaan) Donderdag 24 October. H. Raphael, hoogdubbel. Mis Benedlclte Credo. Vrijdag 25 October. H. Chrysanthus en Daria. Mis Intret. Tweede gebed A cunctis. Kleur: rood (zwart ook toegestaan!. Zaterdag 26 October, Vigilie H.H. Stmon en Judas. Mis Intret zonder Gloria. Derde gebed Concede. Kleur: paars. gaf u De Invallen der Turken werden op wonderbaarlijke wijze afgeslagen en de slag van Lepanto. waarvan Plus V op :oo merkwaardige wijze de etndbe- slisjlng zag, ten voordeele der Christen held. blijft een geschiedkundig keer punt voor de Kerk. De rozenkrans Is als de slinger van Davld; de Goliath dezer wereld spot cr mede, maar haar trefzekerheid Is feil loos voor allen die haar ooit op de Juiste wijze wisten te benutten. De rozenkrans Is ook uitmuntend doordat zU slechts gebeden kan worden ln ootmoed. Bij het zingen of opzeggen van de Davids psalmen kan men zich nog een held of dichter wanen, bij de rozenkrans past slechts een kinderlijk De rozenkrans ls evangelie en epistel tegelijk, omdat het geheele leven Jezus, vooral gezien van de ztlde Móeder Maria, ons op allerlei wijze wordt verhaald en voorgehouden. Overal en altijd kunnen wl) haar den. ongemerkt en ongestoord. Zij leent zich tot allerlei. Tot de vorming van een jaarcyclus evengoed als tot het actief deelnemen ln de H. Mlo. Er zijn heiligen geweest. passen In den Kerstkring blijde geheimen, in den Paasclikrlng vooral de droevige geheimen en ln den Pinksterkring de glorievolle geheimen. Vindingrijk door de liefde, kan de gebeden van de H. Mis zinrijk blneeren met de afzonderlijke geheimen h v mreebeden'' Heeft de Consecratie £cn gelijkenis met de terwijl dc H. Communie ons duet deeien ln de glorievolle geheimen des Waarlijk het is geen toeval, aaii u® H. Maagd zich zoo gaarne ln nare ver schijningen tooit met den "wenta;a Wli moeten eerbiedig acht geven op aas feit en zullen reeds daardoor trouwe vrienden worden van den rozenkrans "SMSS. jssj, dragen. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no 26b. Pastoor; Deken P J. M. Sandkuyl Postgiro no. 93297. Jacob Catslaan 26. Telefoon no. 5923 Zondag. Missie-Zondag, dc H.H. Mis sen om 7.30. 9 uur en de Hoogmis om 10.30. Onder de H. Mis van 9 uur zullen de kleine kinderen hun Eerste H. Com munie doen, Schaalcollectc voor dc voortplanting de» geloofs. Om vijf uur Lof met de gebeden van de Oc'ober- maand voor den Vrede. Deze week eiken middag om 4.15 Octoberlof. Dinsdag om half 10 gezongen Huwe- Ujk»-MU. Donderdag om 11.45 uur biechten voor dc meisjes vs Vrijdag on dc Jongens v Zaterdag i de 5e klas. 11.45 uur biechten vo n dc Sc klas. Algemeene Communie. Btechthooren i van 4.15 tot 8 uur. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Hm Dijk. Overleden: Frans Frederlk Spieker- n Adrl- PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht na 36. Pastoor A. W. J Spitzen. Langegracht no. 37. Telefoon 585. Zondag HE. Missen om 7.30 uu 9 uur. om half 11 Hoogmis. Om 4 uitstelling van het Allerheiligste. i Lof. In de Octo 6 uur Lof. Dinsdag on Donderdag eiken avond a gezongen St. At Vrijdag om 4.15 uur gelegenheid c 4e klas. Zaterdag van 4 tot 8 uur gelegenhe om te biechten. Dagelijks de H.H, Missen om 7.30. Uit de parochie-registers Gedoopt: Adrlana Catharina. doch ter van Antonlus de Bruin en Hendrlka van Hamersrvcld. Huwelijksafkondiging: Carolus Maria Snijders en Franclsca Geertrulda Kok. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS W. A. J. M. Oostveen Zand na 29 na 31 Telefoon 6625 Giro 116328 Zondag. 23e na Pinksteren. Missie- Zondag. H H. Missen om 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en te 10 45. Heden extra-collecte ten bate van het Genootschap tot Voortplanting des Gelools. De gcloovlge.-. worden dringend verzocht heden vooral voor dc Missie te bidden en de collecte bijzonder te gedenken. Te 6 uur Lof met preek en de gebeden van de Broederschap van uen Zaliger. Dood. Onder het Lof col lecte voor do Broederschap Gedurende de week eiken avond te S uur October-Lof. Na het Lof zal ge zongen worden de le helft van de week Lied no. 69 en dc 2c helft Lied no. 82. VrUdag te 7.45 uur gezongen H. Mts voor de overleden leden van dc Broe derschap van den Zaligen Dood. Tc 4,15 uur gelegenheid om te biechten voor de meisjes van de 2e, 3e en 4e klas. Zaterdag te 7.45 uur H. Mis voor ile levende leden van de Broederschap v. d. Zal. Dood. Van hall 4 tot 8 uur gelegenheid om te biechten. A.s, Zondag Feest v. Christus' Koning schap. De geloovigen worden dringend verzocht dien dag voora: e H. 7 t Al lerheiligste te komen aanbidden, dag de pi. Hoogmis te 10.45 uur. Col lecte ten bate van onze RJ£, Jongens- en Meisjes-kampen, welke ten zeerste wordt aanbevolen. Uit de parochie-regih. Gedoopt: Albertus Cornells, zoon van Joh. Wllh. Reynen en Jannetje van der Kullen: Johannes Adrlanus Wilhelmus, zoon van Joh. Ger Egb Boskamp en Sofia Buljen: Hcndrlkus Everardus, zoon van Johannes Sleklng en Catha rina Langras. In den Heer overleden: Johannes van Ondertrouwd van den Tweel Haarsma. Gehuwd: Wilhelmus Ant. Berghuizen en Angenlta Elisabeth Veenendaal. PAROCHIE VAN DEN H HENRICUF Pastoor: J. H. Hooyman. Matthias Withoosstraat no. 3 Telefoon 4631 Giro no. 8482 Zaterdag om 11.30 voor de kinderen v jaar. Van 4 tot 8 te biechten. Zondag H.H. Missen c den de Hoogmis en om lezen H. Mis. Ook om 9 H Communie uitgereikt. Om 6 uur I«f met gebeden Octobermaand. hall Uit de parochie-registers: wordt dc I Overleden: Albertus Groenestcln. jor de! Gedoopt: Dirk, zoon van Antonlus I Groene.woud en Jannetje Bouwman: kwart I Antonla Hendrlka. dochter van Anto- Ic Oc- j mus Heudrikus Onscherper en Anionic dc Rooy. E IGENLIJK EEN VREEMD DING zoo'n rozenkrans. Een soort Oos- I tcrsch-MohamOiedaansch gebedssnoer. Griezelig haast door het gebrek aan werkelijkheidszin, dal het schijnt te Deze zin verklaart het menschelljk opzicht van velen, want dit ls de milde critlek die de meest goedmeenendo on- geloovigo. of zelfs Christen U ongemerkt geeft, op het moment dat Uw rozen krans per ongeluk met Uw beurs of zak doek uit Uw zak opduikt. Maar deze critlek moogt ge niet voe len. want de rozenkrans heeft een eer biedwaardige afkomst, een wonder- schoone symboliek en een heilige vruchtbaarheid. Indien een oerwoudbe woner U meewarig aanziet, omdat ge geen ring door Uw neus hebt. zal U dat weinig deren, zoo moet ook de bewuste of onbewuste crltiek van andere gees telijke oerwoudbewoners L" zonder meer niet treffen. In alle geval zijt gij Chris ten en daarom is het begin en het einde van Uw rozenkrans een kruisje; erg gewoon dus in deze maatschappij, die altijd Christelijk wil zUn. schijnen al heeten. Maar waarom die kralen, waarom dat monotone gebed? Allereerst zit er Iets nauwkeurigs, Iets afgemetens ln een rozenkrans. Iets wat mij altijd doet denken aan de maten van den tempelbouw, die door God zoo angstvallig zou lk haast zeggen, aan de Joden waren voorgeschreven. Achter die afgemeten nauwkeurigheid die God's volmaakte nauwkeurigheid ls, schuilt lets van een Goddelijk en ge heimzinnig plan. Noemde dc volksmond den rozenkrans niet het leekenbrevler bij uitstek, als waren de 150 maal herhaalde aanroe pingen een oproep, een medezang of een antwoord op de 150 psalmen Davids. Als het gebedssneer zonder meer van heidensch-Oostorsche origine mag zijn, dan is beslist de magistrale opbouw van de rozenkransmysteriën vanuit het In nigste cn diepste Christendom geboren. Eigenlijk is dit alles niets te verwon deren, want de rozenkrans ls als het ware van hemelschen oorsprong. Is dit gebed niet opgesteld door Maria zelve en heeft zij den H. Dominicus niet op- godragen om het overal ln te voeren. Geen oefening van Godsvrucht ls dan door de Pausen aangemoedigd gebed van den Ro- e door Maria geslagen wot unel naar het kruis en va ir den hemel. Het kruis a: n gezegend d: 'aas Leo de XIII verordende 3 dat de aanroeping „Koningin vs i Allerheiligste:: Rozenkrans" zc den toegevoegd aan de Litanie vs It het fc 50 Pausen, vóór Leo XIII. bulla's hebben uitgevaardigd ten gunste van den Rozenkrans en de kostbaarste ar iaten hebben verleend. Elk rozenkransgebed begint dan met een Kruls-teeken en een Credo, waarop het Onze Vader volgt, afgewisseld tloor 3 Weesgegroeten en weer een Onze Va- Is het niet alsol we de Weesgegroeten tusschen die Onze Vaders tnzeggen, om te leeren beter het Onze Vader te bid den. terwijl wij daardoor weer beter de beleving van dc mysteriën ondergaan, die als het ware het uitgekristalliseerde, daadwerkelijke Onze Vader, van Jezus en Maria's leven voor ons ontvouwen. De allereerste 3 Weesgegroeten vi elk rdzenhocdje brengen ons Marlt verb .nd met de H. Drievuldigheid vo het kruis kert in den aardbol, en hart van den geloovigen bidder. Door haar Onbevlekte Ontvangenis, uitverkoren voor den tUd. bleef zij vrij van de erfzonde-en kon dus het blanke altaar worden, gereed om Christus te ontvangen. Door haar bruidschap mei den H. Geest, ontving zij inderdaad den Chris tus ln haren schoot, zoodat haar maag delijk bruidschap, tegelijk haar maag delijk moederschap boteekende. Door haar maagdelijk moederschap gaf zó haar Zoon ongeschonden aan de wereld, geheel vrijwillig, om Hem terug te ontvangen als een misvormde, onher kenbare doode, waarin geen gestalte i herkenningsplaatje ls n soidaat. dat Is een rozenkrans voor "den katholiek. Elk goed katholiek huisgezin moet ui dezen verwarden tijd standhouden^ trouw'dte'onoveiwlnnSu'ke slinger den tegenstander bij uitstek moet bestoken. Als oudtijds moet ln de Mariamaan den Mel en October het rozenkransge bed in de hulsgezinnen in cere hersteld worden, opdat dit Mariale wapeno-i Satanischen Goliath overwlnne, opdat deze een grens gesteld ziet aan ae ver woesting van het menschdom. door den weerstand van het katholieke gezin De kerk ls voortgekomen uit liet ge zin. De eerste kerk was het hulsgezin van Nazareth, De latere kerken waren de basilieken, o clershuizen van Indien ooit dc kerken worden geslo ten en de viering van de H. Mis slechts plaats kan vinden als oudtijds. In den schoot van bevoorrechte dappere Chris tengezinnen. dan zullen dat zUn ao gezinnen van den Rozenkrans, de Ma riale gezinnen bij uitstek. Niet liet groote en machtige zal weerstand bieden, maar het kleine en r.oderiBo. cn zooals blanke sneeuwvlok jes legérs kunnen verdelgen, zoo zal het steeds herhaalde Weesgegroet Satans OMNIA MEA MECUM PORTO. ST. ALPHONSUS-RETRAITEN- HUIS TE AMERSFOORT Consecratie van hoofdkapel en nieuw altaar door den Aartsbisschop Feeslpredicatie van Pastoor J. H. Hooijman Dinsdagmorgen heeft foort, in tegenwoordigheid van een aonzier lijk aantal oud-rctraltanten. een plechtig held plaats gehad, die van groote beteekt nis was voor dit huis. dat reeds zoovelcn I zegenrijk werk ëlerbao de gelegenheid consa creolen. Reeds Maandagavond wi heden begonnen met hel dc rcliquicn van de H.H F icgens de Paters Redempto- i nieuw hoofdaltaar hadden moest worden gewijd, w-i iron de plech'.ic overbrengen va. 'loiis en Gander laarschap in het verlossingswerk. Zoo zal elke Weesgegroet hetzelfde klinken en toch geheel anders zijn. of klinkt Uw groet hetzelfde aan een kind, een bruid of een moeder. Verandert ook niet de inhoud van Uw groet naarmate Uw deelname aan het verlossingswerk? Zult gij Maria bij de boodschap der En gelen groeten, gelijk ge naar groeten zult bij de kribbe of gelijk Uw groet zal zijn bij het kruis. Neen Immers. Daarom is het een doodpraatje, dat hei rozen kransgebed saai ls en monotoon. Wie inderdaad leert overwegen wat dc mysteriën ons voorhouden, ontkomt nlcl aan de bkoring van den veelkleu- rigen eenvoud van dit wonderschoone gebed. Men zou beter kunnen zeggen: wat een saai parelen collier, want elke parel gelijkt den andere volkomen: ook ai heeft elke parel zijn eigen ons onbe kende geschiedenis. nog b 1 honderd- Of, i gen. dat Uw vUftig rozen draagt, die en uit blaadjes bestaan die allen het zelfde ruiken. Wat ls er aan schaatsenrijden als men het niet kent? Zoo moet men zleh eerst moeite geven, ook by den rozenkrans en geleidelUk zal U een licht opgaan, dat nieuwe cn ongekende perspectieven voor U openlegt. Maar goed: denkt ge niet, als ge al dus doende Uw 3 Weesgegroeten gebe den hebt, dat het eerstvolgende Onze Vader ook een ander, een beter Onze Vader dan het voorgaande kan worden. Immers met Maria zeggen Ge r t door Jezus z kaarsen bleven branden. Dinsdagmorgen om 9 uur ncgo.m.n plechtigheden, die niet toegankelijk w,u voor de geloovigen: do inbezitneming v de kapel en de zuivering en heiliging i het Redemptoristenklooster te Nijmegen e Pater van Moorse! rector van het Semlnari „Ncbo" te Nijmegen. Luenen. secretaris van het Aartsbisdom Cantorcs waren do Zeereerw. Patere v. e Meulen cn van Nimwegen uit Amsterdam Na de zalving van het Graf volgden d wilding vail hel shear, de praefatle en d zalving van dc voorzijde cn de voegen. Hierop werd de Aflaat van honderd dagen sprak d. ur van het en hartelijk mooie hoofdaltaar. De plechtige H. Mis werd opgedragen door den Hoogeerw. Pater M Mol C.S.S.R., pro vinciaal dor NederUmdschc Provincie van de Paters Redemptoristen. Dc Aartsbisschop had ir il Priesterkoor pi l'EESTPREDICAIiE de buitenzijde van do kapel Pnsioor J. H. Hooyman, herder van de St. Om half 11 zag .men hoe der, van de don- 'fenricusparochic, waaronder hel Retralten- - proces-1 n'lls behoort, hield- dc feeslpredicatie. walr am.'mèt Z H. Excellentie j InMo hicr gestelde daad een profetische n Aartsbisschoppen, d le reliquiën maakte di g om de kapel, waarin risma werd gezalfd. deze plcchtlghc-noemde. I 1 dood het >ffi profeet Joèl e Nu had men gelegenheid schenk van de oud- schouwen. Hot hoofdaltaar ,i door de Gebr. Roosmaler, ie Utrecht, sluit uitvoering geheel aan bij de n ellen a Israël teisterden, zag de heerlijk verschiet, niet al- JCh ook een rijkdom van n deze dagen wachten wij es Domini", die Ce dag van zijn. En vrede komt alleen vaar Christus Zijn Vader :hcn dc Verlossing en don ter, dat Christus tijdens oveiheerschon 1 geheel, grootheid van du altaar hebben dit it huis leiden, beseffen in menschenztel; im- i iwee symetrisch geplast; sehoone belooning zijn voor hen, die du al taar schonken! Pastoor Hooyman besloot zijn prcdicatia met een bede lot. het Lam Gods, dat de predicalle word het H. Misoffer waarmee de kerkelijke viering feestdag was geëindigd. sgegroeten Haar d tcrsëhap van God den vertaald: haar Onbevlekte Ontvangenis. Haar bruidschap met den H. G anders vertaald: haar MaagdelUk Ziet ge, hoe die drie Wi U als het ware inschakelen desspcl van de Allerheiligste Drievuldig heid, ln welks louterend licht cn warm te nu de geheimzinnige mysteriën van geboorte. lUdcn cn verrijzenis zich zul len gaan voltrekken onder Uw oogen. De blijde geheimen geven U: dc boodschap des Engelscn rij zijt daar bij cn nauwelijks ls het ge schied of ge zegt Weesgegroet Maria, Het bezoek van Maria bU Elisabeth en weer zijt ge er cn groet Maria; en zoo herhaalt dat zich bij de geboorte, bij de opdracht ln den lempcl en bit 3e wedervinding ln den tempel. ■alt. ge herhaalt steeds weer, tersch straatbedelaar Maria's aandacht trekken. Daarom prUst gij haar r J Ic grondslag zijn i Engel Gabriél cn dc woon Elisabeth. En als Maria zegt g" latgcnc wat d( „Heilige Maria, Moeder Gods, bid ri van de H lan luistert Kerk zegt: Voelt gU. hoe blij ge zult staan, stii en eerbiedig. bU dlc haast landelUke ontmoetingen met Maria ln net vredige land van Palestina. Hoe ge wanhopig ~e altaar in dc kapel van het Reiraitenhuls te Amersfoort geschenk van oud-retraitanten, dat Dinsdag ft. werd geconsacreerd door 7..H. Eic. den Aartsbisschop. Op den oorgrond de communiebank, in den- zelfden styi uitgevoerd als het a/taai Zoowel altaar als communiebank wer den ontworpen en uitgevoerd door de Gebr. van Roosmalen. Utrecht (l'oto Wccrs.l

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4