DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
DE EEMBODE
KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 13 DEC. 1940
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANÜEGR. 28 AMERSFOORT FEi 44K
EPISTEL EN EVANGELIE.
Broeders: Verblijdt u altijd ln den
Heer; ik herhaal het; Verblijdt U!
Laat alle mcnschon uw verdraag-
■aomheld zien.
éve? Sets dochal>laaktBakl bczorgd
wenschcn 'bekend door btdden en smet
ten en danken.
En de vrede Oods. die alle begrip le
boven gaat zal Uw hart en zinnen be
waren in Christus Jesus.
EVANGELIE.
Hn <Ut le de getuigenis van Joannes,
toen do Joden uit Jerusalem priesters
en levieten tot hem zonden, om hem te
▼ragen: Wie zljt OU?
En hu erkende het opcnMk: Niet lk
ben de Christus.
le"lkien'het iet
profeet?
Zei zeiden hem dan:
Wie zljt ge: opdat we antwoord bren
gen aan hen die ons gezonden hebben,
wat zegt ge van uzelf?
HU sprak:
Ik ben de ..stem van een roepende
ln de woesWJn".
.Maakt recht den weg des Heeren,
zooals Isalas de profeet heeft gezegd."
De afgevaardigden nu behoorden tot
de Farizeeën; ze ondervroegen hem en
Waarom doopt ge dan
Christus niet zUt u
profeet?
Joannes gaf ten
met water, maar midden onder U
HU. dien gU niet kent.
HU Is het, die na mU komt;
niet waardig ZUn schoenriem
maken.
Dit gebeurde te Bethnnië. i
overzUde van den Jordaan, waa
los
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob i
Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl
Postgiro no 93297.
Jacob Catslaan 28. Telefoon na 5923
Zondag 3e Zondag van de Advent. De
H.H. Missen om 8 uur, half 10 en 11 uur
de Hoogmis. Om half 5 Adventsoefcnlng.
Woensdag, VrUdag en Zaterdag Qua
tertemperdagen. Door ZUn Hoogw,
Excellentie den Aartsbisschop is gedis
penseerd in het vasten- en onthoudings
gebod.
De H.H. Missen deze week om half 8
8.15 en vUf minuten vóór 9 de schoolmls.
Donderdag en VrUdag om 12 uur biech
ten voor de meisjes en Jongens van de
3e klas.
Zaterdag om vUf minuten vóór 0 al
gemeene H. Communie. Van 4 tot 8
biechthooren. Om half 5 Lof met Rozen
hoedje voor den vrede.
Uit dc parochie-registers:
Gedoopt: Sebastlanus Maria Com. l,
van C. J. J. Goes en J. C. v.d. Sprong.
Margaretha Allda, d. van N. O. Pieters
en E, H. v. Druten,
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41
Pastoor: J. a Hooyman.
Matthias Withoosstraat oo. 3'
Telefoon 4631 - Giro no. 8482
Zondag H.H. Missen om half 9, 10 uur
Hoogmis, om half 12 een gelezen H. Mis.
Om 5 uur Adventsoefcnlng. Door de
Zaterdag van half 4 tot half 8 gele
genheid om te biechten.
DagelUks de H.H. Missen om half 8.
halt 9 en kwart over 9.
UIT DE PAROCHIE-RBQISTERS
Gedoopt: Christina Hendrlka, d. van
Johannes Theodorus Burgsteden en Jo
hanna Catharlna Bos. Bartholomeus
Wilhelmus Maria, z. van Bartholomeus
Geytenbeek en Wllhelmlna Meuleman.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 38.
Pastoor A W. J. Spitzen.
Langegracht no. 37. Telefoon 5854
Zondag H.H. Missen om 8 uur en
kwart over 9. Kwart voor 11 Hoogmis. De
uitstelling van het Allerheiligste voor de
Altaarwacht Is verplaatst naar den vol
genden Zondag. 4 uur Congregatie H,
Familie.
Woensdag. VrUdag en Zaterdag Qua-
tertemperd: ■cdlspcnseerd ln vas-
Wocnsdag 8 uur Gulden Mis.
Donderdag 's avonds half 5 Lof.
VrUdag kwart over 4 gelegenheid om
e biechten voor Jongens van de 3e en
Zaterdag
e biechten.
DagelUks de H. H. Missen
tot 8 gelegenheid om
8. halt
Uit de parochie-registers:
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
W A. J. M. Oostveen
Zand no. 29
no. 31 - Telefoon 8625
Giro 116328.
Zondag 3de Zondag van den Advent.
H.H. Missen om 8 uur, kwart over 9, 10,45
de Hoogmis met Volkszang en te 12 uur.
Te 7.45 wordt ook de H. Communie uit
gereikt. Collecte voor de behoeften van
dc eigen parochiekerk. Te 4.30 Advent-
Lof en de gebeden van de Broederschap
v.d. Zaligen Dood. Onder het Lof collec
te voor de Broederschap.
Dinsdag te 4,30 Lof met Rozenhoedje,
gebed en lied ter cere van St. Francls-
cus Xaverlus.
Woensdag te 9.15 uur gezongen H. Mis,
de z.g. „Gulden Mis". Daarna de lofzang
.Magnificat",
Woensdag. VrUdag en Zaterdag
zUn Quatertemperdagen, waarop echter
dit Jaar ls gedispenseerd in het vasten-
en onthoudingsgebod.
Donderdag te 915 gez. H. Mis voor ac
overleden leden van de Broederschap
van den Zaligen Dood.
VrUdag te 4.15 gelegenheid om te
biechten voor de Jongens van dc 2do.
3de en 4de klas.
Zaterdag van half 4 tot 8 gelegenheid
om te biechten. 4.30 Lof met Rozenhoed-
Je ter cere van O. L. Vrouw van AltUd-
durendon BUstand. Lied no. 39.
As. Zondag collecte voor de behoeften
van de eigen parochiekerk.
Uit de parochie-registers;
In den Heer overleden: Jan de WH,
ACHTEVELD
PAROCHIE VAN DEN H JOZE
Pastoor R. O. R SMEETS.
Telefoon no. 20.
ZONDAG half 9 Vroegmis, 11 u
mis. 8 uur en 10,15 H. Communie
Hoogmis Catechismus, 's Avonds 5
ventsoefening.
WOENSDAG, vrijdag en Zatcrc
tertemperdagen.
In de week de H. Missen 8 en l
Woensdag 9 uur de Gulden Mis i
Zaterdag nam.
HAMERSVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor; H. J. CROONEN,
Telefoon Leusden no. 281.
ZONDAG. 9 uur Hoogmis. Half 12 S
H. Mis met predicatle Half 4 Lof met
ventgcbeden
Zaterdag, gelegenheid om te biechten
3—7 op dc heele en halve uren. 6 uur oefe
ning van dc Broederschap van O. L. Vr.
licht. 2e H. Mis half 8. 3e H Mis Sc
als. kwart over negen.
Parochiceto stand. Gedoopt. Henrlcu»
intonii» zoon van Joh .nes Mossink
lendrlka van Ruitenbeek.
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTIN US
Pastoor W. S. J. DE JONG,
Kerklaan. Tel. 223.
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE 8T JOZEF.
Pasloot HENDRIKS,
Burgemeester van Tuylstraat,
Tel. NUkerkerveen 38t.
ZONDAO. 3d" Zondag van de Advuv
Half 8 uitreiking van do H Oommunli
Kwart over 9 Vroegmis, kwart over 11 d
Hoogmis Collecte mei open schaal ten bat
van de St. Jow-fetlchUng. Om 3 uur Le
met Volkssang, Rozenhoedje en litanie vei
Allerheiligen voor den Vrede,
Woensdag. Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen. wegens dispensatie van don
Aartsbisschop geen vasten- en onthoudlngs-
dsgen. De Quatertemperdagen, zijn ook bid
on boetedagen.
Zaterdag. Onder de H Mis van I
- Gedoopt: Johanna
11 Gerard us HUhorst en Alljds Marls
RETRAITEN
Dinsdag 31 Dec.—3 JAnuarl: Mannen,
o.a, Bouwvakarbeiders»
Zaterdag 1—7 Januari: Mannen an
Dinsdag 7—10 Januari: Jonge man In
volle leven Boerenstand)
Dinsdag 14—17 Januari Oehuwde
Zaterdag 18—21 Januari: Melajos.
LITURGISCHE
KALENDER
14—ii Dteambari.
(Waak- w
Zondag 15 December, derdo Zondag
van den Advent, halfdubbel. Mis Oau-
dete. Credo. Prefatie van d« H Drie
vuldigheid. Tweede Vespers van den
derden Zondag van den Advent.
Kleur; paars.
Maandag 18 December. H. Eueeblus.
halfdubbel. Mis Saeerdotes Del. Derde
gebed: Deue qui de beatae. Kleur:
rood.
Dinsdag 17 December. Mis van den vo-
rlgen Zondag, zonder Olorla en Credo.
Tweede gebed: Deus qui, derde gebed
voor Kerk en Paus. Kleur: paars.
dag.
qui. Derde gebed voor Kerk
Kleur: paars
Donderdag 19 December
Woensdag. Kleur: paars
Mis t
DECEMBER. VrUdag, quatertemperdag, vigilie van
den H. Apostel Thomas. Mis Prope.
tweede gebed v.d. vigilie, derde gebed
Deus qui, laatste evangelie van de vl-,
Maandag 23—26 Dec.: Mannen. Kerst-
retraite bUna voltallig. H Apostc, Thomas, dubbel 2dë
Zaterdag 28-31 Dec.: Mannen (o.a. klas. Mis Mlhl, Credo. Prefatie van de
Betuwe). Apostelen, Kleur: rood.
DE KONING VAN DE KRIBBE
WAT HIJ ONS LEERT
Voor de kribbe van het Kindje Jezus staan
knielen kunnen deze hoeren niet da mo
derns professor, de moderne handelsman, de
moderne minister, de drie koningen der mo-
i.... cultuur-hlsto-
:en wordt, stellen *U
belang ln. De zaak la heel poëtisch I Hst
ziet er'zeUaBallerllefzt ui"
Als men evenwel verder gaat en beweert
Dit Kind la de Zoon van den levenden God
self en de Koning van het meneehelUk ge -
De vertegenwoordigers der
«schouwing werpen een blik
p den Inventaris van het Christuskind I Den
stal, een kribbe, een zwachtel.
Eensgezind schudden sU het hoofd: Dat be
grijpen »U niet!
De inventaris van een koning beslaat uit
-en stal, een kribbe en een zwachtel dat
Is niet slechts onbegrijpelijk voor ons. dat la
niet slechts '- -
den grootheidswaan,
het paradijs begonnen. De vaan der
werd door de stamhouders ge
plant. De oogen zullen u geopend worden I GIJ
zult zlln sis goden! 81) het schallen der ba
zuinen der verlichting ls het gelieeie deugden,
gebouw van Adam ineengestort. Zoodra er van
..ontwikkeling" sprake was, gingen geloof en
jehoorzaamhold ten gronde. Sindsdien zit ons
de ontwUücellngshoogmoed In het bloed.
De grootste onzin wordt
WU brengen slechts d<
en: de wetenschap la n
doch komt slechts op de tweede plaats: het Is
niet het noodaakettike, maar slechts bijzaak.
WU staan op het standpunt van het Kindje
In de kribbe: „Voorwaar lk seg u, soo gl) niet
wordt als kinderen zult gil het koninkrijk der
Hemelen niet binnengaan." (Matth. 18. 8)).
Vlo zich evenals het Kind vernedert, ia de
>rootste In het r|)k der hemelen I
Kindermis, 11 uur Hoogmis.
Rozenhoedje.
Maandag, late H. Mis
Woensdag. B uur lsi
2e H. Mis. Half 1 ci
a Leo'
1 ei
V. Alt. Bijstand.
2c H. Mis. Half 1 cn 1 uur Catech. c
scholen.
Vrijdag. 8 uur 1ste H. Mis. kwart vi
2e H. Mis. Half 1 en 1 uur Catech. c
scholen.
Zaterdag. 8 uur 1ste H. Mis. kwart v
2o H. Mis. Biechthooren van 3—8 uur.
jrengt den volkeren meer geluk den alle we
tenschap. De professor, d.wj.
hoogmoedige" ontwikkeling, ls
Het Kindje Jezus, het arme Kindje Ja-
rus Is een protest tegen weelde en mammo-
nlsmo. Als de menach Innerlijk arm la, dan
raeht hU tUn Innerlijke armoede door het
zeilt van ulterlUke goederen goed te maken.
HU atraert dan naar kleeren, luweelen, hul-
«en. grondbezit, enz. Omdat hel InnerlUke pa-
radUs verloren la. wil men de wereld bulten
>loh tot een paradUa maken,
Pioats. ZU al
ie zoeken en nooit te vinden, ZU zoeken op
oen verkoerden tUd, omdat het eerste para-
J|)s verdwenen la en het tweede paradUa eerst
na het Laatste oordeel zal beginnen. ZU me
ien op een verkeerde plaats, omdat het pa-
-adU» als er al ooit een paradUs tusachen
len zondeval en het Laatste oordeel op
aloehts e
ondergeschikte
kribbe en een atal «Dn voldoen -
de. Voor Ood en het geweten la de eenlg ware
rijkdom, dat, wat men Is en niet dat. wat men
heeft. Onze Ood heet Jehova Jahwe
HU. die Is en niet HU, die heeft; de ZUnde en
niet de Hebbende. Daarop berust de wUsheld.
der kribbe: Het kentldeaal van het ohrlsten-
dom Is niet HU. die tets heeft, maar die Iets te.
TerwUl bU het heldendom en hel ont
aarde Jodendom do wcreldeoho goederen op
de menzch zUn, die Iets heeft, maar de mem
idle lete 1st
Het zwakke Kindje Jezus la een protest
gen de machtsinbeelding der r
De belde grondwaarheden vu
■On: de waarheid over Ood
over den menach. De waarheid over Ood
over den menech la dese: Ood la de oneindig
Oroote, de menech, de oneindig kleine,
oh de H. Schrift zegt: „Met de holle
- ït de vlakke hond
lrle vinger*
■arde. woog de bergen
leuvelen met een schaal. De
volkeren zUn voor Hem ele droppels van ee
emmer, de ellenden als dun slof. AUe volki
ren zUn ala sprinkhanen. Het valk le gras.
VRIJDAG H DECEMBER 1946
1 'Te Det Is de )ee van de
•e niet «WMMÜ
s wereldoorlog, op
nee. Ood heat
lUkheld
Vertrouw op God.
10.000 dubbeltjes voor
Pater de Wilde
die andere toeelanden san de arde «Wi
de. met een zeer ingewikkeld «eonomUeh
leven, vervlakking van Begrippen, en «en
In geloot en lovenabeechnuwtng versplin
terde wereldbevolking, elachte dat om
me «oo uit te drukken - deee esus-
feeatdagen tot het minimum beperkt
zouden worden Hel kerkelllk wetboek
stelde dus In canon 1347 als extra feest
dagen vast. Kerstmis. BesnlldenU dee
Heeren. Driekoningen, 's Heeren Memel
vaart. Sacramentsdag Onbevlekte Ont
vangenis, Maria Hemelvaart, Sint Jotef.
Pstrus en Paulus, Allerheiligen
Daat dit getal voor one land toch nog
aanleiding gaf tot complicaties, zijn ln
Nederland, krachten» besluit »«n den
H. Stoel, alleen ale verplichte feestdagen
vastgesteld Kerstmis. Hemelvaart. Mae
rla Hemelvaart en ABWMIICM. Kern
en Hemelvaart leviren geen moel-
op. daar ze samenvallen met de
land nog gebrulkeirke feeetda-
gen. Maria Hemelvaart en Allerheiligen
blijven nog alMJd moeiujkheid opleveien
Kerk en Bisschoppen zUn wel buitenge
woon meegaand geweeet en hebben de
belangen der menaehen en hun moetlU-
ken strUd om het beslaan aoo meneehe
lUk mogelUk begrepen en xU tUn er soo
veel mogelUk son tegemoet gekomen. ZU
ebben e jhter gemeend 18 Auguutu» en
November te moeten handhavtgi, hoe-
el su ook hier weer toegaven aan mo»
gelUke moeilijkheden en de hoop ulo»
spraken dat wie maar even ln de moge-
lUkheld was. den dagen au Zondag soa
vieren en iUn zaken rou sluiten
IJdele hoop
Jaar in jaar uit Is den hoop Ijdal ge-
oordeel wel aHHHHH
moet worden afgewogen. Wanneer lk er
aehrUf. Is het allerminst de bedoe-
te verketteren, maar alleen te Be
jammeren. dat velen, die met walUebt
betrekkelijk kleine coofferlng, en
anderen, tonder eenlge opoffering, deae
daad van waarachtige pIStelt w*l had
den kunnen stollen, dit niet hebben ge
daan. Ik wil gaarne aannemen dat er be
drijven zUn. die het niet kunnen, boe-
er rekening mede moet houden
dat de vanzelfsprekende engst voor do
gevaar voor verlies al
gauw grooter wil «len dan het ln werke-
lUkheld U. BU de beoordeeling van dit
m echter niet uit het
het hier zuiver een
waardoor lng betreft, van
een «fwegen van waarden Daaraan valt
ontkomen. Met de noodlge nuan-
ou men hier als maatstaf
achrUven: het gaat er
om wat Iemand een principe
waard Is, Al gaat het hier dan niet dl-
over een principe, dan toch over
wat er nnmtddellUk uit voortvloeit.
Misschien druk Ik mU nóg voorzichtiger
uit. als tk teg. .Het gaat er maar om
wat men er voor voélt". Ik herinner mU
Iemand, die In de laatste jaren weigerde
gaan op den wonsch van da Bis
schoppen, op grond van «akelUke over
wegingen. Eén zoon dag sluiting betee-
kende voor hem «en geweldige winstder
ving. En lk nam dit onmlddeUUk aan.
ZUn nlat-katholieke concurrent vrae
IcgrUpelUkerwUie wae
Ik benieuwd te weten wat hU dit Jaar
P. 8.
iur*
N.N.. naar aanleiding van de
feeetpredlcalle over onsen
grontan Patroon St. Fnuiels-
rus Xaverloe
N.N.. moge het Kentklndje one
den vrede brengen
Familie P.,
vermelding: „Voor Pater de
Wilde" of geetert hij de ouders ran
Pater de Wilde, Sehlmm 'Ipennlnckatraat
52, of bU Pastoor W. Oostveen, pastorie
't Zand 31 (giro 118338 met aparte ver-
p eldlng) zullen In ons blad worden ver
antwoord.
Gods rechten en het „eigen leventje"
AU een geeatelUke verfrlsochlng van
geer bl)zonderen aard werkt wekelUks
op de vele lezers van het blad ..Licht
flitsen" het z.g. gezchrevon lichtbaken
van den redacteur, den reereerw heer
Henri de Greevo.
Ditmaal willen wU dit weldadig aan
doend woord niet voor onszelf behouden
doch ertoe medewerken dat het door
middel van ons blad verder worde ge
hoord. WU laten dan het woord aan den
stichter vnn den „Bond zonder Naam".
De vrijgevochtencn
l. Als In
dsn zUn' slis ulterlUke i
hun gedachtsn de vraag oprees
nlat eenlge verplichting hunnerzUds ts
de relaties le onderzoeken die hen ver
binden met hun Schepper Hoe vreemd
het ook moge klinken zU schijnen het
klaar le kunnen «pelen zonder deze pro
blematiek. Wat er van zU onomstoo-
telUk brengt het lelt dat God on» schiep,
ons ln een afhankelUkheldsrelalle tot
Vergeten dankzegging
Leven brengt dus niet alleen mee
drinken, uitgaan, zaken doen. kaarten,
dammen, schaken. sohaauwnrUdcn lezen,
studeeren, omgaan met andere
Zooals u weet heeft Ood In het Nieu
we Verbond het aan de Kerk overgela
ten de feestdagen te regelen. In 'l Oude
Verbond had Ood zelf het ceremonieel
voorschrift van de Sabbalhvlerlng vas'-
gesteld. Over het telt dat de aandacht
van den menach op bepaalde dagen
mé«r dan anders gewUd moet werden
aan gebod en godsvereerlng, valt niet te
twisten. De natuur der dingen wUit ons
hier reed» den weg. Ood staat "let bul
ten dc maatschappij. Integendeel. HU
bebeerscht haar geheel. De wereld en de
menschen zUn door Hem gemaakt. Het
U du» al duldelUk dat Ood er alles over
te zeggen heeft en dat „alles' met Hem
rekening heeft te houden Als men het
leven van sommige menschen gadeslaat,
slet men ze geheel op zichzelf leven, zon
der eenlg contact te onderhouden met
een bovennatuurlUke wereld, zonder
eenlge relatie te zoeken met gene rjde.
ZU doen alsol zU met geen bultenwcreld-
iUke macht rekening te houden hebben.
ZU gedragen zich als heer en meester
Zn richten hun leventje In geheel naar
eigen Inzicht, doen waar ze zin ln heb-
oen, ordenen alles naar hun eigen wel-
lehogen. zonder zich over de vraag te
bekommeren of zU werkelUk het recht
hebben zoo volstrekt zelfstandig on
eigenmachtig op te treden Ook wan
neer zU deze houding verdedigen op
grond van hun vrUen wil zou hun ver
sland toch tot eenlge beperking en ver
pllchtlng moeten manen op grond van
hun betrekkoiukhold ZU hebben niet
zichzelf gemaakt, maar ze zUn gemaakt gedenken In den loop Ul„
door Ood Het zou waarlUk niet soo stonden aldus vele verplicht», als Zon
vreemd zUn. ala aan den horizon van I dag te vieren feestdagen. De nieuwe tUd
gaan met Ood. dit ls bidden, loven,
zen danken. Naast het „Oeef ona h
on» dagelUksch brood ls er do prefatie
van dankzegging voor al hst goede,
we dagelUks in ovedoopende mate
Ood ontvangen. Dit allea kan gebeuren
ln een vrij gekozen oogenbllk, in eer
verloren minuut. In een los moment,
tusschen het werk door. Dit le partlcullei
Initiatief en strikt persoonlUk. Maar Hei
ls blUUk en rechtvaardig .dat van al dt
dagen dee Jaara. die voorhanden «Dn.
naast de werkdagen, ook biddagen zUn
Hel ls MllUk. dat niet Alle beschikbare
tUd officieel voor Lot dagelUkaoh brood
en de stoffelUke belangen wordt gere
serveerd. maar dat er ook eenlge offl
cleele dagen worden vastgeeteld. waarop
de monsch volop tUd en gelegenheid
krUgt zonder hindernis zich met Ood
en Oods belangen beilg te houden. Dc
Kerk wees daarvoor aan de Zondagen
Daarnaast herdenkt de menseh feiten
van zóó groote. geweldige beteekenls,
dot ook voor deze een dag apart werd
gekozen, De zin daarvan Ie diep «n ir
sehelUk. Hat felt bUv van Christus'
boorté ls zoo wereldomvattend van
nauwelUks genoeg la om ons er telken
Jare in te verdiepen. De Kerk stelde de
Kerstdagen vast, om dit allergrootste
bovennatuurlUko feit onaer verlossing
maatregelen en bonneneteleel er niet dé
minste druk op den verkoop bestaat. Or
hl) Kluit of niet de boel wordt toch wel
verkocht. Er waa hier hoegenaamd geen
n don winkel open te houden,
open. Hel Is dnldelUk. dat de
waardeering van dit geesielUk belang
niet bUaoner diep zit. bi andere gevallen
kan men vragen of de moellUkhelrt niet
fmI wordt. Allerheiligen viel dit
ip een dag. waarop door bepaalde
bl) de klnnten de beetelllng thuis
bezorgd wordt De desbetreffende katho
lieke zakenlui konden onmngeUJk slui
ten. omdat ze andera klanten zouden
verliezen, tengevolge van deze verlate
betlalllng. Ij dal. wel Juist" Wanoner die
zakenman aan zUn niet-Kttholleke klan
ten een behoorlijk gisteld briefje had
gestuurd waarvan de Inhoud ongeveer
aldus luidde, dat hU er op rekende dat
zUn met-katholieke klanten de verplich
ting die iUn geloof hem oplegde en alln
onderwerping daaraan, zouden weten te
billijken - zou dan één klant loo bené
pen van opvatting aUn om hem de klan
dizie op te zetgvn. Ik bon overtuigd
van het tegendeel en Ik meen op goéde
gronden te mogen aannemen, dat hU er
mede ln hun re«p»et gestegen sou zUn
Mochten er eenlge klanten toeh door
verloren gaan. dan jou hU er op mogen
rekenen dat op dit offer zegen mu ruw
ten. Het gaat er mear om wat ona een
prtnelpe waard Is. Toen Ik vroeg waarom
het hoofdbestuur van de katholieke or
ganisatie hier niet de leiding nam, kreeg
lk ten antwoord, „dat tUn zelf basen".
Op dezelfde boven genoemde gronden
had dat Hoofdbestuur de leden moeten
voorgaan.
Wat een principe waard is
Het ware te wensohen dat man In al
deae zaken wat prlnelpleeler en wat
edelmoediger ware. Men kan tegenover
de eere Ood» en de viering zijner hefU-
gen niet altUd de puur zskelUko over-
weeing stellen Het ïakelUk tekort -
hls het er fou zUn - zou rulmeehoote
opgewogen worden door den tegen dien
Ood daaraan zou verbinden Ood laat
gU ,n „ielmci«dlgh»ld overtroffen.
dageiHkeoh
Het misstaat, den o
te beschouwingen In «Un levensinzich
ten u betrekken. Dat men het niét
doot, Is vAAk te wUten aan geloofteer-
vlakking. De géést van geloof heeft ge
leden. AU men deze opvatting wette*
nuchter en zakeiuk vindt. spUt het mU
▼An de zakelUkheid. ZU moest echter lot
uitdrukking gebracht worden. Vaak kan
lk vela onzer proteetanteche landgenoo-
ten om hun prlnolpleele ofwUaande
houding ten opzichte van vaal zaken be
wonderen. Menigeen onder hen ken Ik
persoonlUk, die het heel wat verder m
de wereld gebracht zou hebben, sla hU
ten opalchte van Zondagsheiliging bilv.
gemarchandeerd had HU deed hel nlat
Die z.g. stUve protestanten «Un ln vete
gevallen voorbeelden van koppige be
ginselvastheid Moge het ook al waar
sUn. dat wU ean bepaalde opvatting van
hen niet deelen. hun vasthoudendheid
bU de beleving er ran dwingt bewonde
ring af Verondaratél dut de Protestant-
sche opvatting een Allerheillgenfaeat
wu kennen met verplichte Zondagsvie
ring. Ik verzeker u dat de zaken der pro-
«Htanten zouden gesloten zUn
1 wu kunnen van elkaar loeren