Vondels „Gijsbrecht van Aemstel Levende cultuur van 4 3 eeuwen her Tïloohd Nederlandsch monument Vaerwel, mijn Aemsterland: Verwacht een anderen heer" Amsterdam in vlammen Parad* van de week Bij het Begin -programma Scheepstijdingen 2 Zaterdag 4 Januari 1947! De Schreierstoren te Amsterdam, zoo als die thans is. De fOren speelt een be- ianoWt'-- rn' t'n de Gijsbrecht" hoewei het bouwwerk te dien tijde nog niet bestond OP 26 December 1637 zou op de Keizers- gracht te Amsterdam de nieuwe schouw burg geopend worden, waaraan de sedert eeni- gen tijd gefuseerde Rederijkerskamers behoefte bleken te hebben. De fusie had een einde ge maakt aan de onderlinge concurrentie, de Overheid had daarbij bemiddeld en was de stimulans geweest yoor de ineenvloeiing. Het gevolg was een krachtige bloei en een groot, modern ingericht gebouw. Voor de openings voorstelling zou Vondel een stuk schrijven, maar de predikanten uitten bij de Heeren Bur- gemeesteren bezwaren tegen den inhoud van het stuk. Wij weten niet welke veranderingen Vondel in den tekst van het stuk heeft aange bracht, afgezien van de stilistische wijzigingen die wij uit de volgende drukken kennen. DE predikanten hadden echter bezwaar tegen den geest van het drama, waarin naar hun mee ning het R. Katholieke geloof ver heerlijkt werd. De toeschouwer zal moeten erkennen, dat Vondel met liefde en gloed het Katholi cisme in zijn stuk betrokken heeft en wanneer men bedenkt, dat het Katholicisme officieel verboden was en dat derhalve Katholieke godsdienstoefeningen slechts oog luikend werden toegestaan en evengoed met de wet in de hand verstoord en verboden konden worden, zal men begrijpen, dat er van bepaalde zijde bezwaren wer den geopperd ttTgen officieele ver tooning op het tooneel van wat in werkelijkheid verboden was. De Heeren Regenten waren echter niet zoo rechtzinnig als zij vol gens de wet moesten zijn en heb ben weliswaar de opvoering eeni- ge dagen uitgesteld, maar niet verboden. Op 3 Januari 163S ging de première en sedertdien is dit Nedevlandscke stuk op liet pro gramma gebleven, vooral in de hoofdstad. Het is de gewoonte van Amster dammers, die den schouwburg be zoeken. om hun kinderen, als zij tot de jaren van schouwburgbe zoek gekomen zijn. op 1 Januari mpe te nemen naar de herhaling van deze première. Een goed Am sterdammer begint den schouw burg te bezoeken op 1 Januari als de Gysbrecht van Aemstel wordt vertoond, gevolgd door de brui loft van Kloris en Roosje, het charmante spel van zang, dans en smullerij, dat men er sedert lang op laat volgen. Eigen sfeer In vele beschouwingen, aan den Gysbrecht gewijd, wordt ruim schoots aandacht besteed aan de verhouding tusschen dit stuk en het heldendicht van den Romein Vergilius. Deze bezong de lotge vallen van Aeneas- die uit het brandend Troje vluchtte en na veel omzwervingen in Italië kwam, waar zijn nakomeling schap tenslotte Rome slichtte. Een dergelijke beschouwing doet onrecht aan een kunstwerk. Een kunstwerk is een gehéél met een eigen levenssfeer, eigen sa menhang, eigen bedoeling en éigen schoonheid. Ik moet de Gys brecht ondergaan, genieten, mee beleven als zelfstandige schepping van den dichter. Kennis van Von del doet mij één zijner stukken beter begrijpen dan kennis van wat men zijn bron of zijn voor beeld pleegt te noemen. Wij on dergaan cle bekoring van een schilderij, zonder dat wij weten waar de schilder zijn olie haalde. Wij willen de compositie zien, zonder na te gaan welk model de trekken geleverd heeft voor een bepaald gezicht. Wat den toe schouwer en den lezer boeit is niet- wat cle dichter bestudeerd heeft, maar wat hij heeft voort gebracht. De tragiek Vondel heeft in al zijn quasi klassieke drama's één ding uitge* drukt. Men weet, dat de renais sancetijd. waarin Vondel leefde, zich geïnspireerd voelde op de klassieken: de Grieken en dc Ro meinen in hun bloeitijd. Men wil de toonen, dat men op zijn nunst kon bereiken 'in de eigen taal wat de groote voorbeelden hadden be. reikt in het Grieksch en het La tijn. Wat Vondel dus drerï toen hij don brand van Trojé navolgde in zijn drama over Amsterdam, was geen gebrek aan inspiratie, maar vaderlandsliefde. Amster dam is niets minder dan het wereldberoemde T r o- j Maar met deze uiterlijke overeenkomst hield de gelijkheid tusschen den Christelijken Von del en de heidensche Grieken op. De Grieksclie noodlotsidee, die het wereldbeschouwelijke draai punt is van de Grieksche tragedie, kon door den vromen Vondel, zelfs in schijn, niet worden aan vaard. Waarom de held van een Grieksch treurspel bepaalde we derwaardigheden ondergaat is niet altijd duidelijk. Soms is het de vloek over zijn persoon, soms de vloek over een geslacht, soms is de reden onbekend. Deze voor stelling is voor Vondel, die in een persoonlijken God geloofde die het lot der menschen bestuurt, on aannemelijk. Het tragische is voor Vondel ietfe geheel anders. Religieuze achtergrond De opvatting die men heeft over het tragische hangt samen met iemands wereldbeschouwing. Von del was een sterk religieuze per soonlijkheid. Zijn ontwikkelings gang is een groeien naar God naar den godsdienst en naar de kerk. Wanneer men termen uit de biologie zou willen gebruiken, zou men kunnen zeggen, dat hij naar phaenotype Protestantsch was, maar genotypisch Katholiek van aard. Dat wil zeggen, dat hij wel iswaar door omstandigheden; Pro testantsch begonnen is. maar Ka tholiek geëindigd, overeenkom stig zijn aanleg. Vondel vertoont n.l. het religieuze type dat men veel meer onder Katholieken aan treft dan onder Protestanten. De godsdienstpsychologie heeft dat type mystisch genoemd, een naam die zoo zonder toelichting ge. bruikt, weinig zegt. Ik kan er in dit verband niet dieper op ingaan en belangstellenden hier slechts verwijzen naar mijn hoek over het Wilhelmus. De Wilhelmusdichter vertoont n.l. de trekken van het andere type, dal men profetisch heeft genoemd. Voor 't. profetisch tvpe is God actief, dynamisch, ex pansief. Voor het mvstische type is God rust, onveranderlijk, zwij gen. Tegenover deze eeuwig, onver anderlijke. eigenlijk onnoembare grootheid, staat bij Vondel de mensch, die alles mist wat God heeft. God is ecu wig dezelfde, de mensch is sterfelijk. Gods groot heid vergaat nimmer, alle men- schelijke pracht is vergankelijk. De onvergankelijke luister van God straalt te sterker tegenover de sj^rfelijke broosheid van het schepsel. Staat-verandering Het is deze veranderlijkheid van den mensch. die Vondel te meer de Eeuwigheid van God doet gevoelen. Voor hem wordt juist deze vergankelijkheid het typisch menschclijke en liet ty pisch tragische. In ieder van zijn drama's blijkt deze vergankelijk heid. Het lot slaat om, meestal ten kwade, soms ten goede (ook dit kon in het Grieksche drama) en het is deze omslag, door Von del „staatsverandering"' genoemd, die liet tragisch element vormt in al zijn spelen. Het Grieksche dra- ma is ontheidend: niet het nood lot treft (en dit blinde treffen is voor den Griek tragisch) maar de gebrokenheid en vergankelijkheid, het ongoddelijke, hel ongelijk zijn aan God. het principieel anders zijn dan God is voor Vondel do tragiek van het menschelijk le ven. Dit leven ziet Vondel als be weging. En dé beweging is voor hem het typisch menschehjke. Typisch Amsferdamsch De ondergang van de macht van Gysbrecht gaat gepaard met de vernietiging van \msterdairf. Dê Amsterdammer uit Vondels tijd leefde met deze verwoesting mee, want Vondel liet het stuk spelen niet in het kleine Amsterdam van 1304, maar in de oude stad. zooals deze omstreeks 1510 was. In 1638 lag die oude stad nog als kern in Amsterdam, duidelijk kenbaar voor iedereen. Als Rafael Gysbrecht- aanspoort de brandende stad te verlaten» knoopt hij aan dien raad de voor spelling vast van den bloei van Amsterdam, die Vondel en zijn tijdgenooten in volle vreugde en met volle bewustheid ervaren. Gerard Brom heeft van het stuk gezegd, dat het Roomsch is als Nu a.s. Maandagavond in het j Grand Theater te Amersfoort in i groote bezetting een opvoering i van Vondels drama Gijsbrecht j i van Aemstelwordt gegeven, j i hetgeen een unieke gebeurtenis zal zijn in het cultureele leven Van onze stad. meenden wij aan deze voorstelling meer dan ge- wone aandacht te moeten wijden. J Wij vonden Dr. J. B. DREWES te Amersfoort bereid voor ons j blad een beschouwinq over de Gijsbrechtte schrijven. Dr. J. B. Drewes, die onlangs promo- veerde op 't zestiende-ecuwsche Wilhelmusis een erkend des- kundige op het gebied der Ne- j derlandsche letterkunde uit de j zestiende en zeventiende eeuw wiens studie hem ook in staal stelt den religieuzen achtergrond j van dit drama, gezien in de tg- j pische 17e eeuwsche sfeer, te belichten. een altaar. Daarbij is liet nog ge heel vervuld van Amsterdam. Het is begrijpelijk, dat het juist een Amsterdamsch repertoirestuk is gebleven, temeer als men let op de heerlijke taal, de pakkende vergelijkingen, de spreukachtig wijze woorden en de levenslessen, die Vondel voor ec.n drama een vereischte acht. Taalschoonheid Hoewel het stuk drie eeuwen oud is. biedt dc taal geen onover komelijke moeilijkheden. Vondel heeft in dc latere uitgaven zelf het een en ander veranderd. De honderden opvoeringen hebben ook wel eenige ervaring gegeven. De zaal zal niet meer in lachen uitbarsten in het ernstige verhaal van den Bode, als hij den gruwe- 1 ij ken moord op de nonneh he- schrijft. Haamstee „stiet door dc borst m e t z ij n b emorst e n pook dan d'ene non, dan d'an- dere" staat er in de oudste tekst. Pnnk was een gewoon woord voor dolk en de jongere edities hebben dan ook „bebloede dolk" en niet meer cle bemorste pook", die men bij een bepaalde opvoering verge ten had er uit te halen. En wan neer Rafaël o\er Gvsbrechts wa pen spreekt als over het „schild, van kruisen overladen", dan kan de acteur thans wel weten dat met die kruisen de drie kruisen uit het wapen van Amsterdam worden bedoeld en behoeft hij niet (rn path^t' -hen .nadruk te JOOST VAN DEN VONDEL leggen, alsof er sprake is van het kruis als zinnebeeld van het lij den! Nog niet vele jaren geleden legde een beroemd actrice dit dol zinnige accent! Van onvergankelijke, aan geen tijd gebonden schoonheid, zijn in het hijzonder cle reien. Misschien zijn ze zelfs zoo schoon, dat zij niet voorgedragen kunnen wor den. liet inwendig oor beluistert een muziek- die ik bii de vele malen dat ik de Gysbrecht zag, nog niet uit den mond van een der sprekers heb vernomen. Von del weet stemmingen te wekken en ontroeringen weert* te geven die in een Hollandsche schouw, burgzaal niet in hun volle kracht kunnen worden ondergaan. Maak daarom cle reien tot Uw geestelijk eigendom. Dan hebt gi.i deel aan het'beste en schoonste dat Hol land heeft gegeven. Dr. J. B. DREWES. Op den eersten dag van het nieuwe jaar vond in den Stadsschouwburg te Amsterdam de tradi/ioneele opvoering van „Gijsbrecht van Aemstel" plaats. Een der scènes: Gijsbrecht (Albert van Dalsum) ondervraagt de Spie (Ben Groenier)(P.) INHOUD VAN HET DRAMA DE inhoud is historisch niet in alle opzichten verantwoord Het doet er voor het stuk in de verste verte niet toe, dat b.v. het slot van Gysbrecht, waarvan dc Schreierstoren (thans nog in Am sterdam, als men het station uit komt: links, op den hoek van cle Gcldersche Kade) bij Vondel één Ier torens is, niet bestaan heeft- Het stuk speelt in 1304 en de Schreierstoren (oudtijds Schrci- lioek. Schrayhorn, waarschijnlijk beteekenend scherpe of schuine hoek) is pas in 1481 als stedelijke vestingtoren gebouwd. Wjj geven dus den inhoud weer, los van de historische werkelijkheid. Als het doek voor het eerst opgaat staat Gysbrecht van Aem stel voor cle Haarlemmerpoort van Amsterdam. Men moet zich deze poort voorstèllen op dc kruising van den Singel/Haarlemmerstraat dus zoo, dat hel terrein van cle te genwoordige llecrengracht, Kei zersgracht, Prinsengracht en Jor- daan nog. buiten de ommuurde stad liggen. De Schreierstoren en de Haarlemmerpoort geven de grenzen van de ommuurde stad aan, die omsloten wordt door Sin. gel, Muntplein. Nieuwe Doelen straat, Kloveniersburgwal en Gcl dersche Kade- Dc eenc helft, met Nieuwe Zijdsvoorburgwal, heet de Nieuwe Zijde. Daarin ligt ook de Nieuwe kerk op den Dam. De an dere helft heet Oude Zijde. Do vijand is afgetrokken langs den weg richting Haarlem. De abt van het Karthuizerklooster, lig gend een cindweegs buiten de Haarlemmerpoort, komt vertellen wat Gysbrecht piel weet: waarom dc vijand is afgetrokken. Zij had den onderling krakeel en hij heeft een handje geholpen. Arent, broe der van Gysbrecht, komt terug van de achtervolging. Hij heej£ een gevangene, Vosmeer, die latei blijkt een spion te zijn. De rei van Amsterclamsche maagden begroet Gysbrecht. .Dezen rei moet men zich, evenals de andere reien, ge zongen door een koor voorstellen X-J ET tweede bedrijf speelt in 1 1 den nacht, buiten de stad, bij het klooster. Vosmeer komt uit de stad Hij is door dc gracht gezwommen. I-Iij licht de vijande lijke aanvoerders in, die daarna inkwartiering in het klooster cischen. De nachtelijke samen- komst, cle scène bij het middel- eeuwsche klooster vormen een ro mantisch tafeicel, dat besloten wordt door de unieke rei van do lingen, waarin de tegenstelling tusschen cle uiterlijke armoede van het pas geboren Christuskind en zijn werkelijke oneindige macht het ovorheerschend stijl element vormen. De tegenstelling tusschen Schepper en schepsel blijkt ook hier Vondels religieuze gemoed diep te treffen, terwijl de dramatische spanning wordt ver hoogd, doordat de toeschouwer beseft dat het gebed der edelen ter bescherming van de onschul- digen die het slachtoffer van Hc- rodes werden na dc geboorte van Christus, in het drama tevens vooruitloopt op hüf lot van de on. gelukkigen uit cle stad. IJ ET derde bedrijf speelt op het slot. De toeschouwer weet. door de nachtelijke bijeenkomst bij hot. klooster, \yat Badelöch van Aemstel nog niet weten kan, maar wat haar door den droom. Voor den Zondag Feuilleton onder getidge door Anthony Berkely Scène voor de Kloosterpoort DAT willen wij evenmin mijn heer". verzekerde Moresby hem. „En laten wij nu eens verstan dig met elkaar praten. Wat beeft Uw meening omtrent majoor Sinclair doen veranderen?" Deze vraag bracht mijnheer Chit- terwick in verlegenheid Hij kon moeilijk het argument tc berde bren gen, dat de vrienden van majoor Sin clair van diens onschuld overtuigd waren, omdat hij een goed karakter had. Dit zou op Moresby nict den minsten indruk maken. De ontdekkin gen, welke hij dien middag in het ho tel gedaan had. waren natuurlijk overtuigender, maar toch beslist niet overtuigend genoeg om Moresby tot andere inzichten te brengen. Boven dien wenschte hij om tactvolle rede nen zijn observaties nog eenigen t>Jd voor de politie geheim te houden, totdat hij met krachtiger bewijzen zou kunnen komen. Mijnheer Chitterwick was dus gedwongen zich achter een verdedigingslinie terug te trekken, waarin hij zelf geen oogenblik ge loofde „Er zijn verschillende punten en daarvan een in het bijzonder", zei mijnheer Chitterwick. geheel bezijden de waarheid, „die mij doen twijfelen of juffrouw Sinclair t°n slotte toch geen zelfmoord plecfde, en dat is de kwestie van het vergif". „Hoe bedoelt U dat?" vroeg Mo resby. ..Voor zoover ik weet", vervolgde mijnheer Chitterwick. ..werkt Pru- sisch zuur in het algemeen heel wat sneller dan in dit geval. Ik heb de tij den nog eens gecontroleerd en tus schen het oogenblik. dat ik de hand van den man boven het kopje zag be wegen en den dood van juffrouw Sinclair liggen minstens twee en .twintig minuten. Wat ik U wilde vra gen is of U heeft kunnen vaststellen, wanneer juffrouw Sinclair haar kof fie dronk?" „Neen. mijnheer", antwoordde Mo resby „Dat zou wel wat te veel ge vergd zijn. Wij achten dit punt °°k nie» bijzonder belangrijk". ..En zijn er getuigen, die kunnen verklaren wanneer de metgezel van juffrouw Sinclair de lounge verliet?" „Majoor Sinclair?" vroeg de hoofd inspecteur gemaakt onschuldig. ..Ja. die hebben wij. Hij vertrok onmiddel. lijk nadat U aan de telefoon was ge roepen. Vier menschen aan een na burig tafeltje Is dat opgevallen". ,.Ik begrijp hel", zei mijnheer Chit terwick ernstig. Dit was niet volgen de waarheid, want begrijpen deed mijnheer Chitterwick hét juist niet. Moresby's antwoord had het raadsel eerder grooter dan kleiner voor hem gemaakt. „En wat meer is", vervolgde Mo resby, „zij zijn bereid te zweien, dat niemand anders aan haar tafeltje gc- weeSj is Maar ik geloof, da? U zich daar geen zorgen over behoeft te ma ken, mijnheer Chitterwick. Sinds ik U den laatsten kct-r zag. hebben wij nog een bewijs In handen gekregen. Er zijn hier niet minder dan drie apo thekers verschenen, die de f°to van majoor Sinclair ln de courant zagen en in hem den man herkenden, die hun zaak bezocht had om ie trachten Pruisisch zuur te koopen. Wal zegt U daarvan?" „Dat ziet er donker voor den ma joor uit", gaf mijnheer Chitterwick terneergeslagen toe. ..En verkocht een hunner het vergif aan hem?" ..Neen, dat niet", gaf Moresby ten antwoord. „Den man. die het vei gif aan hem verkocht, hebben wij met gevonden en deze zal zichzelf natuur lijk niet aanmelden, want het is ver boden dit vergif te verkoopen. Maar wij hebben in ieder geval hei bewijs, dat hij getracht heeft het te koopen en Hat 13 voldoende". Mlinheer Chitterwick wis» niets meer te zeggen en nam afrcheld van Moresby, die heel wat va" zijn vrien delijkheid verloren had. Klaarblijke lijk nam hij mijnheer Chitterwick 'kwalijk, dat deze nu twijfelde. (Wordt vervolgd). die èij thans verhaalt, duidelijk is geworden: de stad naken rampen Langzaam wordt de „staatveran dering'' voorbereid, maar dan ook in één nacht grondig voltrokken- De avond vóór Kerstmis triom feert. Gysbrecht als overwinnaar. In schijn. Onafwendbaar, in zende vaart, door God gewild en daarom tenslotte ook zoo door All ien aanvaard, voltrekt, zich het tragische: de totale verandering van levenslot. Hier, in het derde bedrijf, openbaart zich aan Aem stel het tragische lot. Voorbereid door Badelochs droom ervaren al Ion dat de droom werkelijkheid is: de vijand bevindt zich in de stad. Gijsbrecht neemt de verdedi ging op zich en verlaat het slot De rei van Ivlarissen bezingt den Kerstnacht en de Kindermoord Met is de onsterfelijke rei: „O Kerstnacht, schooner dan de da. gen" (ook hier de tegenstelling!), die in de zeventiende- en achttien- de eeuwsche liedboeken ta.llooze malen als wijsaanduiding woedt gebruikt. l_I ET vierde bedrijf begint weer net een romantisch tafereel; dp Kerstviering in een klooster. Kloris van Velzcn is, volgens Vondel, de dochter van Machteld van Velzen en onwel tig kind van Floris V en Machteld. De man van Machtelr heeft zich gewro ken over de schande, zijn vrouw aangedaan door Florist Eenige edelen hebben met hem wraak ge nomen en naar Gysbrechts voor stelling in de lange uiteenzetting waar bet stuk mee begint heeft men ten onrechte gemeend, dat bij hij die wraakneming op Floris, die Floris' dood ten gevolge lmd. nok betrokken is geweest. De Kcnncmers en Waterlanders ver volgen nu die edelen, maar Gys brecht heeft, uiteengezet, dat hij juist Floris heeft geholpen. Na de scène in liet klooster ver haalt Arent op het kasteel een deel der krijgsverrichtingen. G\s- brecht is nog niet teruggekomen en dc rei van edclingen troost in de bekende verzen „Waar werd oprechter trouw'* de treurende gade. J-I ET vijfde bedrijf begint met - 1 de terugkomst van G\sbrecht, die verhaalt, wat hij beeft mee gemaakt Zijn relaas wordt aan gevuld door een verslag van den Bode en na doze twee, met Arents Ncrhaal uit het vorig bedrijf mee drie epische gedeelten komt er weer eenige actie. Arent wordt stervend binnengebracht, de over gave van liet slot wordt geèischt, in een bewogen scène weigert Ba delöch alleen weg te gaan, dc siigel Rafaël maant ook Gysbrecht te vertrekken en liet gcheele ge zin verlaat de brandende stad. Gysbrechts glorie als Heer van Aemstelland is voorbij. Hoe kort kan 's werelds pracht Veranderen, schreef Vondel in het voorspel. (Vervolg van pag 1) NMIDDELS is het by een strijd met Nvoorden niet gebleven. De schermutselingen zijn ook door hel bestand niet geheel opgehouden. Generaal Soedirman, de comman dant van het Republikeinsche leger heeft in een radio-rede zijn troepen aangespoord den strijd tot het uiter ste voort te zetten. Van Mook heeft daarop van Ne derlandsche zijde een antwoord gegeven, waarin hij krachtigen toon aansloeg en ver klaarde dat „geweld als machtsmid del" soms noodig kan zijn „om on redelijken tc dwingen naar rede te luisteren" Inmiddels is in Mr dan op Sumatra de strijd tusschen Indone sische en Nederlandsche troepen met felheid opgelaaid. De gebeurtenissen in Vietnam, die overigens in het na deel der Vietnamnjeezen schijnen te verloopen, zullc-n op dit alles ook nict zonder invloed gebleven zijn. Zoo is dus een situatie ontstaan, die naar verscheidene kanten nog gevaren voor nieuwe conflicten voor mislukken der onderhandelin gen biedt. Dc Commissie Generaal die binnenkort met enkele leden aangevuld zal worden vertrekt morgen weer naar Indonesië. Móge het haar gegeven zijn haar zoo goed begonnen arbeid tot een succesvol einde te brengen. Kent u dat gevoel, er weer op nieuw in te moeten duiken? Als in een zwemabd: nog één keer dieP ademhalen, en dan eruit! Kent u wel licht iets van ditzelfde gevoel bij het ingaan van 1947? Zeker, uw werk wacht, en uw leven gaat door, maar net kan u soms even te pakken heb ben. Dan worden de verantwoorde lijkheid en de mogelijkheden en dö tijd zelf evenzooveel dreigingen. Ook al zoudt ge het "iet in zulk 'n adem-benemende vorm ondergaan, dan toch nog is het u niet onverschil lig. Waarom hebt ge bijvoorbeeld alleen met uw humeur die eerste dagen na kerst en oudjaar wat meer tc stellen dan anders? De onverbiddellijkheid van den voortgaanden tijd heeft ons- te pak ken. We hebben het gevoel. er door gedraaid" te worden. Er zijn allerlei middelen, om aan dit, gevoel te ont komen natuurlijk. Maar het eenige radicale middel is de ontkenning van het gebeuren zelf. Paulus zegt in Filippenzen 4: De Heer is nabij! Dat is het signaal, het, alarm, waaronder de gemeente van Christus leefde 'en... leeft! Niet de tredmolen van den tijd, in eeuwigen wederkeer, maar de na bijheid van den Heer bepaalt ons leven. Als kinderen, die in het donker wachten, maar vroolijk en rustig kun nen zijn: vader is vlak bij, zoo dade lijk is hij hier. Van daaruit wordt, het duidelijk, dat Paulus dan kan verder gaan met een raad. die ook wij bitter noodig hebben: weest in geen ding bezorgd! Tob niet over hetgeen niet in uw macht ligt en das niet voor uw ver antwoordelijkheid. Gemakkelijk ge, zegd! Maar neen. Paulus voegt er aan toe: maar laat uwe begeerten in elft opzicht, door gebed en door smee king, met dankzegging, bekend wor den bij God. De Heer is nabij! Het is alles wel ernstig. Maar het is niet het laatste. Wie zoó mag bidden en smeeken, kan door de zorgen en de spanningen heen weer dankzeggen en kan weer glimlachen, en het klein noemen, om dat God groot is.... en nabij! V. D. M. ZONDAG 5 JANUARI HILVERSUM I 301,5 M. 8.00 Nieuws 8.15 Inleiding en Hoogmis. 10.30 Prot. Kerkdienst. 12.15 „In 'i Boeckhuys". 12.30 Kareol Septet, 13.30 Apologie. 15.45 „Driekoningen", 16.30 Ziekenlof. 17.00 Kerkdienst! 18.30 Strijdkrachten. 19.00 Stoffel van Viegen speelt. 19.48 „Beschou wingen over het Scheidsrechterswe- zen". 20.15 ,,Aida". Opera van Gui* seppe Verdi 22.30 „Wij komen van 't Oosten, wij komen van ver" HILVERSUM II 415,5 M 8.00 Nieuws. 8 30 Voor he* platteland. 8.45 Zondagmorgcnmelodieën. 9.15 Gees telijk leven. „Vooruitstrevend of con servatief?". 10.30 Prot. Kerkdienst. 12.00 Cantate v. d. Zondag. 12.30 De Zondagclub. 13 50 De spoorwegen spreken. 14.05 Boekenhalfuur. 14.30 ..Bach met eigen Transcripties". 15.35 Thé Dansant. 16.40 Sportflitsen. 17.00 ..Het eigen vers". 17.30 Oome Keesje. 18.15 Sport. 18.30 Melodie der verte. 19.00 Radiolympus 19.30 Cabaret „De Camera Obscura". 20.15 Het Omroep orkest 21.15 „Domby and Son" (I), hoorspel. 21.50 Filosofisch Cabaret. 22.30 .The Skymasters" MAANDAG 6 JANUARI HILVERSUM I 301.5 M. 7 00 Nieuws 7.15 Ochtendgymnastiek, 9.30 Het BBC Symphonie oikesl. 10.00 Pianorecital. 10.30 Morgendienst. 11 15 Van oude en nieuwe schrijvers, 11.45 Familieberichten uit Indonesië, 12.00 Marinierskapel 13.15 Cello-reci* tal. 15.15 Radio Philharmonisch Sex tet, 16.45 Omroeporkest. 17.45 Het rijk over zee 18 15 Sportpraatje. 19 15 On der N.C R V -Leeslamp. 20.08 Jeugd dienst Kerkkoor d= 20.25 Emigratie: Mogelijkheden en moeiliikheden. 21 00 Declnmatorium. 23.0023.57 Symphonirche werken van Neder landsche componisten HILVERSUM II 415,5 M 7 00 Nieuws. 8 45 Werken van Glazoenof. 50 „Arbeidsvitaminen". 10.35 Uit Fransche opera's. 11.15 Concert d het Kamerorkest o.l v Bertus v Lier. 12.00 Kwintet in Bes gr. t. voor piano, fluit, klarinet, hoorn en fagot 12.30 In 't spionnetje. 13.15 Het Rcnova Septet. 14 35 Ans van Eldik Thieme, altviool, en Is.ia Ro sican piano. 15.00 ..Bonbonnièrc17 30 „The Skymas ters". 19 25 „Kantate zum fest der Heiligen Drei Könige", 19.45 Inlei ding tot muziekbegrip", 29 05 P.adio- scoop", 22.45 ..Grondgedachten der Hedendaagsche Wetenschappen". 23.15 Dutch Swing College „VOOR DE VROUW" Indertijd is »n deze rubriek ccn cept gegeven voor de vervaardicing \an vinkenvangers. Van doskunrligp ziidc heeft men on- er op gewezen dat voor het maken van een vliegen vanger mcor komt kijken Een tr Amersfoort gevestigde Industrie n al jaren herig om t"t een goed resul taat tc komen De deskundigen van deze industrie beweren dat Cr voor een vliegenvanger meer noodig is. dan het bestrijken van een strooi; papier met een mengsel van hars, lijnolie en was. (Red.) IJMUIDEN, 31 Aug. Aangeko men: Triton v. Hernosand; C. A Ba- ruch v. Lindswcll; Stad Haarlem v. Bona; Bessa v. W. Indië; Toft v. Ber gen 1 Jan. Johan v. Oldenbarnevelt Hamburg. Phaex II v. Genua: Kemphaan v. Oporto; Erna v. Lon den: Vaderland v. Ipswich: Rita v. Antwerpen; Hillega.ard v. Manekam; Henco Ornskjoldink." 2 Jan.: Twee Gebroeders v. Lon den; Sinus v. Huil; Lungo v. Umea. 31 Dec Vertrokken: Oise n. Paiijs; Urd n. R'dara. Starkenborgh n, Map- Chester: JeiÖ n R'dam; Greenfinch n. Londen, San Miguel n Alexandrië; Amstelstroom n. Londen. 1 Jan.: Westland n, Buenos Ai-es. Ams'teldijk 31/12 te R'dam. Noor- dam 2/1 te R'dam; Farmrum 1 1 v R'dam n Casablanca- Johan van 01- denbarnevcl| 1/1 te A'dam; Westland uitreis p. 1,1 Dungcness Polyphemeus 30,12 to Curacao; Arkeldijlc 28,12 v. 4 Curnyao n. R'dam; Congostroom 31/12 tc Port Harcourt: Bloemfontein ihuisr. 1/1 v Port Said. Juno A'dam— Middcll. Zee p 1 1 Gibraltar; Nieuw Holland BataviaA'dam p. 1/1 Aden; Johan de Witt thuisreis p 1 1 Gibral tar: Kemphaan 11 te A'dam. Venus 31 12 v Algic n Gibi altar; Deo Duce 1/1 v. Oden-e n Kopenhagen; Helder 30 12 te Kiuluk. ns Willem IV 1/1 to Paramaribo. Rotti 28 12 v Chester, Ta wak 2112 v Br^va; Oranje .uitreis 30,12 v Southamp on: Jan Steen p. 11 Vlissingen; Tabinta 30'12 te Ba tavia; Kedoc p 29 12 Dakar: Gov. Flinck 11 12 te Eer Aldabi uitr. p. 20/12 Si Vincent CV; Antonin 27,12 te Pulo Snmboc Boskoop 28/12 te Valpardoso. Clausina 23/12 v Port Said- Castor 29 12 v New York n W. Indie; Dclftdiik 30/12 te San Fran cisco; Luna 29 12 v Curagao n Guan- tn. Laomedon 28 19 v Batavia n Soe- rabaja; Murenn 28/1? v Curacao n Las Piedras; Notos 27/12 te Havana; Orpheus p. 30/12 Dungeness. Ondina 29 12 v Port Said 11 R'dam; Pygma lion 27/12 v La Guarra n Puerto Ca- bello Pcriclc.s 30 12 v Rio de Ja neiro n Trinidad Pla'o 29/12 te Cu racao Priolzce sic 'po p 29/12 Gibral tar-. Pc .na 28 12 t" Shanghai; Stad Vlaardingcn p 29 12 Dun genees om de W Th- 1 271? Auchland. Tji- hampeli '8 1? te G ay Harbour Sloic v;l. nitre s p 11 Ouossant; Slbajak 2 12 te Ba'a via; Aolsum p. 31/12 Gibraltar. 3 1 te Mar-eille ver wacht- Boskoop 30 10 v Valpardiso n Antwerpen; Edam 31 12 te Coatza- tcen; Icos Ebro sleepb. lil te Duir Jobshaven 3/1 te A'dam vi erw^

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 2