Schilders verbeelden Lijden en Opstanding Grieksche guerilla's wenschen een democratisch Griekenland Hüsvét" in Hongarije, dag van eenvoudige vreugde Probleem met weerhaken door dr. E. Ellerbroek-Fortuin door PAL BALASZ 4 Zaterdag 5 April 1947.1 N het oeuvre der Middelceuw- 1 sche schilders neerat het Lijden van Christus een voorname plaats m: Judaskus, de Gevangenneming:, Christus voor Pilatus, Bespotting, mg. Christus den Volke ge toond, Kruisdraging, de Kruisiging, dan de Beweening. de Piëta, waar bij Maria haar Zoon in haar armen houdt en ten slotte de Graflegging. Het eigenlijke Paaschgebeuren heeft de schilders betrekkelijk wei nig geïnspireerd. Hetzelfde geldt voor de literatuur, waarin ook het Lijden een grootere plaats in neemt dan de Opstanding, Hoe vele gedichten en liederen hebben niet den Gekruisigde tot onderwerp! Van h£t Latijnsche Stabat Mater z\jn al minstens zes middelneder- landsche vertalingen bekend. En zien we hetzelfde ook niet in de mu ziek? Wat is er aan Paaschmuziek tr stellen tegenover de Passie-can tates? Wat te plaatsen naast de Matthaus- of Johannes-passion van Bach De Evangeliën verhalen ons hoe op Zondagmorgen Maria Magda- lena, Maria, de moeder van Jaco bus. en Salome (Marcus XVI, 1; Matth. XXVIII 1, noemt alleen do cejste twee; Lucas XXIV, 1 spreekt van de vrouwen, die Christus uit Galhlea gevolgd zijn en bij Joh. XX, 1 komt Maria Magd. alleen) bij het graf komen, dat ze geopend zien en waarvan de steén is afgewenteld. J a n van E y c k volgt in zijn schilderij in de Verz. Cook te Rich mond ,,De vrouwen aan Christus' graf" den tekst van Marcus XVI, 1. In den vroegen ochtend- door een meesterlijke lichtbehandeling tref fend weergegeven- staan de drie vrouwe^ bij het graf, dat open is en ledig. De in het wit gekleede jonge ling uit Marcus is bij van Eyck de Engel in lang wit gewaad, die op de dwars over het open graf liggende sluitsteen zit met in zjjn cene hand de zegevaan, die ook de Herrezen Christus meestal draagt; zijn an dere hand heft hij geruststellend op- ..Zrjt niet verbaasd Voor het graf liggen drie soldaten in diepen slaap. Op den achtergrond ziet men Jerusalem. Ook bij den vrjftiende- eeuwschen Franschén schilder Jean Mirailhet b.v. vinden we een zelfde voorstelling. errijzenis .P één punt volgt van Eyck het Evangelie niet het graf is vrij in de open lucht geplaatst en niet in een rots uitgehouwen. Beide graven vindt men in de beeldende kunst, al komt het rotsgraf minder vaak voor en zelden, wanneer de Opstan ding van Christus voorgesteld wordt (wel b.v. bij Albert Bouts, Mauritshuis. Den Haag). Hiermede ziin wc gekomen tot een tweede uitbeelding van het Paaschgebeuren: Jezus verrijst uit het graf. By den Meester der Virgo inter Virgines, Noordned, schilder uit de vijftiende eeuw (altaarvleugel kunsthandel Goudstikker) stapt Christus uit het graf; zijn eene voet wordt op den grond gezet, het andere been staat nog in het graf. De rechterhand is zegenend opgeheven, terwijl Hij in de linker de zegevaan houdt, een langen staf met kruis en wimpel in wit en rood. Rondom zitten en lig gen niets ziende soldaten. Links op den achtergrond zijn de drie vrou wen op weg naar het graf. Dit vin den we nog vaak in de vijftiende eeuw: meerdere episodes op één schilderij. Op Dirk Bouts' Ver rijzenis van Christus (vleugelaltaar Pmakothek München) staat Chris tus reeds naast het graf; op de dwars liggende sluitsteen een Engel In het wit De twee soldaten, die waakten, zijn zeer ontsteld en ang stig. Ook hier nog twee andere ta- fcreelen: links op den achtergrond op een weg. die naar het graf leidt ontmoet Maria Magdalena den her rezen Christus. Rechts achter is de Hemelvaart weergegeven. Zwevende Christus T-T EN derde voorstelling is de zwevende Christus. By D r e r (houtsnee Groote Passie) zweeft Christus vlak boven het graf; ook hier weer één hand zegenend opge heven. in de andere de kruisvaan. Om Jezus' hoofd -lichtstralen, en aan weerzijden Engeltjes Het graf is niet alleen gesloten, maar geheel intact: het zegel met het stads wapen van Jerusalem is niet ver broken Daaromheen een dicht op eengepakte menigte van slapende soldaten. Deze zware groep, gele gen om en op het massieve graf. vormt een prachtige tegenstelling met de in wolken zwevende figuur van Jezus met de lichte engelenkop jes rondom, een blijde openbaring van Paschen. De Opstanding van Grilne- wald (deel van het beroemde Isenheimer altaar te Colmar) ademt daarentegen een geheel an deren geest; hier komt men meer onder den indruk van het verhe vene: Christus is herrezen, de sluit steen ligt gekanteld schuin tegen het graf; de wachters geven bliik van de groytste ontsteltenis en één schijnt zelfs in zwijm gevallen. Met uitgespreide handen, zoodat de stigmata duidelijk zichtbaar zijn, omgeven door een krans van stra lend licht, zweeft Christus omhoog; dc houding van zijn armon. zijn boenen, de plooien van zijn gewaad - eigenliik slechts een draperie evenals de golvende lijkwade die vanuit het graf reikt tot om Chris tus heen. alles drukt beweging uit er vaart. Niet alleen dc vroege Paaschochtend werd uitgebeeld, ook de verdere gebeurtenissen hebben de schilders geïnspireerd: de Ver schijningen (zie in hoofdzaak Joh. XX. 14. 10. 26. 27 en XI). Ofschoon de Evangeliën niet vermelden, dat Jezus aan Maria verschijnt, hebben schouder; ook JacobCorn. van Amsterdam geeft Hem een schop in de hand, terwijl Mirail het b.v. en Schongauer de verschijning in een tuin doen plaats vinden Op G i o 11 o's fresco in de Arenakapel te Padua verschijnt Christus niet als hovenier, doch in een wit lang gewaad; Magdalena strekt geknield haar handen uit, doch Christus weert haar af (Joh. XX, 17: ,,raak mó niet aan"). Naar Emmaüs P\E verschijningen van Jezus aan de apostelen laat ik wegens plaatsgebrek achterwege; zoo ook de vele voorstellingen waar de on- peloovige Thomas zyn vinger steekt in de zijwond van Christus (Joh. XX, 27). De gang naar Emmaüs (Luc. XXIV, 13 vlg.. Marc. XVI. 12) heeft veel schilders geïnspireerd. Dit on derwerp is den laatsten tijd bizon der bekend geworden door het schil derij in Boymans te Rotterdam van Van Megeren (of Vermeer?). Her haaldelijk heeft Rembrandt er zich toe aangetrokken gevoeld en in Zjjn schilderij in het Louvre te Pa rijs geeft hu op ontroerende wyzc het oogenbllk weer, waaror de Jan- e«n - geren Jezus, Act brood brekende, bink herkennen Ook onz^ vaak zoo luid ruchtige Jan Steen heeit Christus weergegeven na in Emmaüs aange zeten te hebben (Rijksmus. Amster dam). Nu Hij weg is men ziet Christus door iet open priëel - weten de twee wie het brood met hen deelde; overweldigd en dee moedig zitten zij aan de bijna leeg geruimde tafel. Ook in onze dagen is hetzelfde onderwerp behandeld, b.v. door den Italiaan Felice C a r e n a. zooals trouwens de 20- ste eeifw in vrijwel alle landen een herleving van religieuse kunst laat zien. EEN MODERNE OPVATTING van Emmaüs. Een schilderij door den Italiaan Felice Carena MARTIN SCHONGAUER: een gravure, voorstellend Jezus in de gestalte van een hovenier ver schijnend aan Magdalena schilders toch meerdere malen Je zus afgebeeld Zijn Moeder bezoe kend. Men denke er aan dat in de Mid deleeuwen. voornamelijk in de vijf tiende eeuw, dc Mariavereering een zeer hooge vlucht genomen heeft. JEAN DURKHEIMFrartsch journalist, die dit rap port over Griekenland schreef voor het Britsche weekblad „New Statesman and Nationis de speci ale correspondent van „Ce Soir'. en behoort tot de vaste medetverkers van „La Marseillaiseen „La Tribune des Nations". Hij n as, gedurende een recent, langdurig bezoek aan Griekenland de eerste buiten- landsche journalist, die in contact ktvam met de „An dartes'', de Grieksche naam voor guerilla's in de bergen. Jezus bij Maria OGIER VAN DER WEYDEN AV heeft op zijn Miraflores-altaar (Mus., Beryn) het bezoek van Jezus aan Maria weergegeven. Maria heft verwonderd haar handen op. zooals bp de Annunciatie, maar nu is haar gezicht smarteliik onder de witte kap. Jezus in rood gewaad, dat de wonde in zijn zijde onbedekt laat. maakt een geruststellend gebaar met de handen. Door een venster zien we op den achtergrond Jezus naast het graf staan, een engel er cp en verder op zijn de vrouwen op weg naar Christus' laatste rust plaats. Meesterlijk heeft Rogier hier al leen den schrik van Maria die in vreugde overgaat weten weer te ge ven door gelaat en gebaren, maar ook de rust die uitgaat van Chris tus die opgestaan is. Ook Filippino I.ippi o.a. (Pmakothek München) en Dürer hebben dit onderwerp be handeld. De verschijning van Jezus aan Magdalena is zeer vaak vopr- gesteld en dan meestal naar Joh. XX 14 (als hovenier). Dürer geeft Christus als hovenier een tuinmans hoed op en een spade over den DE OPSTANDING, zooals dc Meester der Virgo inter Virgines die heeft weergegeven THENE. Dc groote, steenen 1 v huizenblokken, in het centrum van de stad, welker bewoners in het genot zijn van electra en stroo- mend water, de welvoorziene éta lages met alle mogelijke goederen geven aan den vreemdeling het schijnbeeld van luxe, en een ge makkelijk leven. Maar het centrum is niet meer dan een zeer klein deel van Athene, en de prijzen van de goederen zijn waarlijk ontstellend. Het komt in feite neer op een offi- cieelen zwarten handel, want een groot aantal van de verleidelijke artikelen zijn afkomstig uit Naafi- en Unrra-voorraden. En men be hoeft niet ver te gaan. om in wij ken te komen waar men onder omstandigheden leeft van uiterste primitiviteit. en waar ellende alom hecrscht. En een zelfs maar kort verblijf in dgze buurten doen u de schellen van dc oogen vallen. Niet meer dan een kwartier gaans van de Britsche Ambassade, in wel ker omgeving hét leven rustig en vreedzaam voortgang vindt, worden menschen geterroriseerd en ver moord. het werk van de X-isten, een monarchistische organisatie. Aan den voet van den Acropolis, te Asyzmatos, heb ik een gewapende bende X-isten twee huizen zien plunderen, en een vier-en-twintig jarigen slager vermoorden. Zijn naam was Saklarez Demetrios. Politie in uniform stond eveneens toe te kij ken. breed grijnzend, en toen het tenslotte was afgeloopen, namen ze op een vriendelijke manier afscheid van de X-isten HECHTE COALITIE DE ongelukkigen die hier leven zijn voor het meerendeel aan hangers van de E.A.M. De leider van deze partij. Partsalides, is er •van overtuigd, dat vrije verkiezin gen een overweldigende meerder heid zouden opleveren voor dc par tijen, die zich in 't E.A.M.-bloc ver- eenigd hebben. Dit is echter niet de opvatting van de monarchisten en de rechische republikeinen die te zamen de coalitie-regeering vormen. En een regeering die ideologisch, zij het in het negatieve, zeer hecht in elkaar zit. Papandreon en Kancllo- poulos, evenals Tsaldaris en Gona- tas. hebben slechts één politieke ambitie: tot eiken prijs over de re bellen in de bergstreken te zege vieren. De beide vleugels van de coalitie-regeering zijn in even groo- ten mate afhankelijk van den Britschcn steun om deze overwin ning te behalen, terwijl het ook geen ernfetige geschillen oplevert dat veel van de voormalige collabora teurs, die hooge posities innemen in het politic-apparaat, het leger, en de civiele administratie, nog immer niet weggezuiverd wprden. „Hun hou ding in de anti-Communistische campagne is heel goed," werd mij verzekerd. Neutraal ten opzichte van dezen strijd, platgedrukt tus- schen het regeerings- en het E A. M -blok. bleven alleen de oude- libe rale partij van Sophoulis, cn enkele meer alleen staande figuren, zooals Tsouderos, Sophianopylos, en de leider van de Grieksche Socialisten, Svolos echter geen van allen met noemenswaardigen steun in het volk. ZORGELOOS XJ ET GRIEKSCHE LEGER. A A Zes dagen lang heb ik met de troepen van het regeeringsleger in de voorste linies gelegen, te Ca- lambaca, aan den voet van de be roemde Meteorieten-kloosters in Westelijk Thessalonië. Dc eerste indruk die ik er op deed. was wel die van een volkomen gebrek aan zorg voor hun wapens en uitrusting die geheel voor rekening van den Engelschen belastingbetaler komt Ik ontmoette een lid van de militaire politic, die een motorfiets, waarvan de koppeling beschadigd was, zeer beslist niet liet reparce- ren: „Waarom zou ik me druk ma ken." zei hij, „wanneer de Engel schen rijk zijn. en me een nieuwe geven als deze het begeeft." Overal waar ik kwam. ontmoette ik een volledig vertrouwen in den onuit- puttelijken rijkdom van de Engel schen. Wat de verzorging van hun uniform betrtft, werd mij door soldaten verteld dat de reden waar om zij hun overhemden niet wasch- ten, hierin gelegen was. dat het hecle zeeprantsoen. dank zij de be middeling van hun officieren, op de zwarte markt terecht kwam. Of dit waar «is. of waar kan zijn? Ik weet het niet. maar de feiten wijzen in die richting. Te Calambaca was het moreel van de troepen laag. De meesten onder hen verlangden naar een snelle demobilisatie; zo gingen in dienst met een duidelijk gebrek aan enthousiasme, en zeiden, openlijk in aanwezigheid van hun officieren, dat het „vermoorden van hun broe ders" niet in hun lijn lag. Bij een schermutseling, waarvan ik getuige was. in het marktplaatsjc Bcna- voulia een dorpje in de omgeving van Calambaca, zag ik het meeren deel van de regeeringstroepen. in het wilde weg in de lucht schieten. OVERLOOPERS EEN gedeelte van de soldaten, die met de ELAS in de ver zetsbeweging hadden gevochten, werden door hun officieren maar zeer gedeeltelijk vertrouwd: deel genomen te hebben aan de ELAS hield in dat zij communist waren. Het staat vast dat het aantal ver misten bij de gevechten opvallend hoog was. Velen hebben van een gunstige gelegenheid gebruik gemaakt om naar de Andartes over te loopen. Daartegenover stond ech ter dat de compagnie waar rru n mij BIJ HET „DEMOCRATISCHE LEGER VAN GRIEKENLAND" Een guerilla-commandant. „Nikitos", bevelhebber van strijd krachten in de Noord-Grieksche bergen, danst met zijn man schappen een Macedonischen volksdans. De guerilla-soldaat aan Nikitos' linkerzijde is gewapend met een Amerikaansch Thomp- son-machmegeweer. 99 DE Eerste Paaschdag wordt in Hongarije in stilte gevierd. Er wordt niet gearbeid en men wan delt door de dorpsstraat, in af wachting van het feestmaal. „Hüsvét" wil zooveel zeggen als „vlceschneming" en in betere tij den dan wij thans beleven betee- kende dit in Hongarije op Pa schen zure lanimetjessoep en ge paneerde gebakken lamshout. Dc eigenliike feestdag Twee de Paaschdag wordt volgens oude. Hongaarsche kalenders „visbevetohétfo" (Maamjag, wan neer iemand in het water gewor pen wordt) genoemd. Het was eer tijds namelijk gebruikelijk, dat de jongens op dien dag de meisjes in he{ water wierpen Thans doet men het anders. Naar oud ge bruik moeten de meisjes in den prillen ochtend water gaan halen. Bij den put wachten de jonge mannen met emmers water en dc meisjes worden dan grondig opge- frischt, opdat zij later, wanneer ze trouwen, opgewekte vrouwen zul len zijn. Niet alleen moeten de meisjes dit met een lach verdragen, zij moeten de jongens ook nog he- loonen met eigen gebakken cake. brandewijn en gekleurde eieren I~N de steden gaan de jongens en jonge mannen op „giethezoek" bij families met dochters. Met een met bloemen versierd stokje tik ken zij tegen de ramen en zoodra zii binnen zijn halen de kinderen uit het traditioneels roode doekje een fleschje rozenwater de ouderen andere soorten parfum waarmee dc dochters des huizes besprenkeld worden. Tijdens deze ceremonie zeggen ze een simpel versje op over een bloem, die in dit huis bloeit en die begoten moet worden om nog mooier te bloeion. De kinderen worden dan be loond met koekjes, sinaasappelen en gekleurde eieren, de oudere be zoekers met jenever. Meestal zijn de eieren rood ge kleurd, zoodat de meest gebruike lijke Hongaarsche naam is: „piros tojés" (rood ei). Op Tweeden Paaschdag geven de kinderen el kaar ook eieren cadeau, die vol gens het batikprocédé zijn ge verfd (irot tojés beschreven ei). De motieven (meestal bloemen) zijn dan op de schaal geteekond, waarna het ei in koude verf ge dompeld wordt. Op den avond van Tweeden Paaschdag is er bijna overal een tooneelvoorstelling met bal na. Negen van de tien keer eindigt een dans in een voorstel, gedaan door de jongemannen, om voor taan samen door het leven te gaan. En hun grootste belooriing voor de plagerij van den ochtend is dan een zacht gelispeld „ja" en een blik vol liefde ingestelde burgerlijke fd. op en bij de Olvm- aan toegevoegd had. een aantal fer vente Monarchisten telde. Zij voch ten met waren hartstocht tegen de Andartes; cn waar z ij het meest pver klaagden, was wel dat de En- gelsche steun niet groot genoeg was. Sergéant Nicolas Bouras ver telde me ronduit, dat de Engel schen lang niet zulke goede anti communisten waren als de Duit- schers. en dat hij het jammer vond dat dezen uit Griekenland waren verdwenen. Niet één van de officieren, die ik ontmoette, had deelgenomen aan het daadwerkelijk verzet, al waren enkelen naar de Vrije Grieksche Strijdkrachten in Egypte overgesto ken. Anderen hadden met de Duit- schers meegedaan. Een van de be langrijkste onderwerpen van ge sprek onder de officieren vormde door de verhalen over de gruwelen, door de Andartcs bedreven; maar de verhalen, en de gesprekken leken me de ware overtuiging te missen op zich zelf geen wonder, misschien, waar hqt garnizoen van Calambaca een tweetal officieren in zijn gelede ren had. een Griekschen luitenant en een Engelschen majoor Peters, een liaison officier, die beiden door dc Andartcs gevangen genomen waren, en zonder een schrammetje weer losgelaten waren. De soldaten vertelden me dat zij gedwongen waren geweest bij het plebiscWït, waarbij over het al of niet aanblijven van den Griekschen koning beslist werd. voor den ko ning te stemmen. En zij voegden er bij. dat ze, wanneer zij „Wij zullen onze vlag op Sofia en Moskou plan ten" zongen, dit eigenlijk heelemaal niet van plan waren, en dat dit lied op commando gezongen werd. EEN1G MIDDEL DE ANDARTES. Ik heb vijf weken onder de Andartcs en het door hen bestuur geleefd, pos. in het Khassia-district in Thes salonië. en in dc bergen van Pierlia en Verredón in Macedonië. Ik heb kennis gemaakt met hun leidende generaals, Kikitzas cn Kissavos. en deel genomen aan eenige vrij hevi ge gevechten. Mijn hoofdindruk was wel, dat de Andartes uitsluitend he stonnen uit Grieksche vrijwilligers uit de dorpen, die de bergen inge trokken waren, zeker niet terwille van het avontuur, maar als eenigc middel om aan de tegen hun huis, leven en gezin gerichte monarchisti sche terreur te ontkomen In een van mijn notitieboekjes heb ik een lijst van namen van een twaalftal nieuwe „rebellen", die op een enkelen dag in Karia opdoken. Het waren allen jonge boerenkerels. d'e geen andere misdaad op hun geweten hadden dan de onlust op te wekken van de kleine plaatselijke dictatortjes, die op het oogenblik in Griekenland niet alleen de lakens uitdeelen, maar ze ook nog zelf ma ken. en waarvan de kwaliteit niet discutabel wordt gesteld. Zij hadden allen, op één na, die toen te jong was. deel genomen aan het verzet. Drie van hen waren lid geweest van de Boerenpartij, die opgelost was in de EAM De anderen be hoorden niet bij eenige politieke partij. Het grootste deel van hen had kans gpzien uit een monarchis tische gevangenis te ontsnappen. VERBROEDERING T N Thessalonië en Macedonië be- A heerschen de Andartes uitge strekte gebieden; zij zijn de onbe twiste heerschers over het geheele berggebied. In de dorpen die in hun zone vallen doen zij hun uiterste best een politiek van het terugwin nen van het vertrouwen in elkaar, cn een soort verbroedering te doen slagen, cn sluiten zelfs de monar chisten niet uit van de gemeente lijke besturen. En in alle dorpen die ik ben doorgetrokken vond ik de geestelijkheid volkomen achter de Andartes staan; en ik kan hen vrijspreken van eenige schuld in het uitvoeren van represailles zelfs niet tegen de families van de monarchistische politie, waarvan verscheidene tegenover mij betuigd hebben, dat zij redelijk behandeld v/erden door dc Andartes, en zich nergens over te beklagen hadden. „We zullen de wapens neerleggen, en terugkeeren naar onze huizen en gezinnen, en ons werk, wanneer cr een eind isft gekomen aan de ter reur, wannéér men als democraat de hoop kan koesteren in vrede cn rust te leven, wanneer onze mede burgers uit de gevangenissen en van de eilanden bevrijd zijn, en we de zekerheid hebben in een vrij en on afhankelijk land te leven". Dit was, toen ik de Andartes verliet, de bood schap die generaal Kikitzas mij ten afscheid meegaf. JEAN DURKHEIM I t-J ET Grieksche probleem is de I afgeloopen week opnieuw in een nieuwe phase gekomen. Niet door het plotselinge overlydcn van Koning George, want hy was slechts een pion in het schaakspel dat Bevin op de sleutelstellingen van het Empire speelt, en zjjn op volger zal stellig niet méér betee- kenen, maar door het voorjaars offensief van de troepen der Griek- sche regeering, die van plan is om ditmaal definitief een einde te ma ken aan de activiteit der guerilla- troepen, die nog altyd een belang- j rijk stuk van het land in bezit hou- j den. Het is mogelijk dat zy er in zullen slagen, hoewel men in Athe. I ne zeker niet geneigd is de tegen- standers te onderschatten, want wel beschikt de regeering niet over de kracht der overtuiging, maar in elk geval wel over den moreelen en matericelen steun van Britten en Amerikanen. De Russen daarente gen schónen van plan te zón Bevin en Marshall te laten begaan; voor hen was de hcele Grieksche affaire trouwens niet meer dan een pa-^ I trouille-schermutseling, een welko me complicatie die de tegenstan ders voor problemen stelde, maar die men toch niet tot een conflict zou willen laten uitgroeien. Ook Rusland wil geen oorlog, dat is de laatste maanden ondubbelzinnig ge bleken; maar het is nu eenmaal een winstgevende politiek op de vrees voor oorlog bij den tegenstander te speculeeren. HDE de binnenlandsche situatie in Griekenland is, blykt uit het rapport van den Franschén journa list, Jean Durkheim, dat wij op de ze pagina publiceeren. Griekenland wordt door de monarchisten geter roriseerd, het bewind is in hooge mate corrupt, cn vindt geen weer klank by het Grieksche volk. Aan den anderen kant staan de Andar tes, de guerilla-stryders, die, naar zy de laatste maanden verscheide ne malen hebben verklaard, bereid zyn de wapens neer te leggen, wanneer Griekenland een democra tisch bestuur krógt, een verklaring overigens, die hoofdzakelijk be wijst dat de leiders van de Andar tes inzien met geweld niet verder te komen. Op zichzelf zouden dus de tegenstellingen, gegeven de in vloed van Engeland in het land, wel oplosbaar zijn, maar Griekenland deelt nu eenmaal het lot met Duitschland en China, dat het op dé schcidingslyn van de groote machten van onze na-oorlogsche wereld ligt. Het is niqt te miskennen, het is niet meer dan logisch, dat de Sow- jct-Unie nauwe relaties onderhoudt nfet de guerilla-troepen. Het is of ficieel enkele malen tegengespro ken, maar de Russen hebben* geen gelegenheid voorby laten gaan om het te doen blyken, en overigens is het zónder meer duidelijk dat zy gereed staan om te profiteeren van elke mogelykheid die Griekenland biedt om de machtsverhouding tus- schen hen en de Westelyke mogend- heden in hun voordeel te verschui ven. Het is van hun kant wellicht niet meer dan een diplomatiek spel, een poging om. door onrust te ver wekken. winst tc behalen wanneer de tegenstanders eventueel aan be sluitvaardigheid te kort zouden schieten, maar in rekening geno men dat de Sowjet-Unie ten opzich te van Turkije een dergelijk, zy het anders geaard spel speelt, is de zaak voor Engeland, die levensbe langen heeft in de Oostelijke Mid- dellandsche Zee, van groot gewicht. \7AN hoeveel gewicht is duide- v lijk genoeg, sedert Amerika bereid is gebleken zijn partner op royale wijze bij tc staan. Men heeft er van verscheidene zijden zyn ver wondering over uitgesproken dat Truman de Grieksche kwestie wil oplossen buiten de UNO om. Het is niet zoo vreemd als het lijkt. De UNO'is namelijk, anders dan de Volkenbond, en dat is de eenige manier, gebouwd op de f e i t e 1 ij- k c machtsverhoudingen. Vandaar de grocte macht van de vyf veto- mogendheden. vandaar ook het ve to zelf. dat een poging was om binnen de organisatie een vorm tc vinden voor dc kans dut een der groote mogendheden zich zou willen onttrekken aan de besluiten van de meerderheid der leden, en daardoor de besluiten krachteloos zou maken Eén ding is erger dan onrecht: recht, zonder de macht het uit te oefenen, heeft Wilde gezegd. Met dit inzicht hebben de ontwerpers van de UNO de organisatie opge bouwd: een internationale rechtsor de. zoo was hun principe, moet worden gevormd binnen de ruimte dlc de machtsverhoudingen openla ten. anders wordt het recht een aanfluiting. Trumans interventic is hiervan de logische consequentie. Het Griek sche probleem is binnen de UNO niet op te lossen, omdat de groote machten hier tegenover elkaar staan zonder eenlg gemeenschappe- lyk belang: de toestand vraagt om een „buiten-parlementaire" actie. T"\ E taak van Bevin en Marshall U de Amerikaansche inter ventie is geen persoonlijke stap van Truman, maar wordt ongetwyfeld door Marshall gedekt is inmid dels wel duidelyk: zó zullen den Griekschen burgeroorlog op korten termyn moeten beëindigen, maaj: dan ook onmiddellyk daarna Grie kenland zoover in progressieve richting sturen dat het mo gelijk is een regeering te laten voortbestaan zonder terreur en politieke gevangenissen. Het is echter nog een open vraag, hoever zó op dezen weg zullen durven gaan, en in hoeverre zó er in zul len slagen het Grieksche volk een democratisch bewind te geven dat sterk genoeg is om aan den Russi- schen druk weerstand te bieden. Voorloopig zal Griekenland nog wel het krachtenveld van de groote mogendheden blijven.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 4