Repelsteeltje was de schandvlek van Zwamland w Pottenbakken zoals onze vaderen het deden Moordenaars geprezen in bladen van U.S.A. Radio-programma BIJ onze rondgang door het be drijf zagen we grote hoeveelhe den kopjes en als anzelf kwamen wo er toe te vragen waarom deze gebruiksvoorwerpen nog altijd in distributie zyn als ze zo snel zijn te produceren. Het' antwoord is hier als bij zo\cel begerenswaardige za ken: export! Egypte, Iran en Ame rika vragen om artikelen van pot- tonbakkers en...., deviezen zijn be langrijk, al heeft het heel wat voe ten in do aarde eer een fabrikaat vergunning tot uitvoe krijgt. Het is een vorheugend teken, dat dit Honandse handwerk-product. even als tal van andere ambachtskunst voorwerpen, een grote goodwill in bet buitenland genieten, want wat op dit punt bereikt kan worden le ren ons o.a. Zweden, België en Zwitserland. VÖoral in het eerstge noemde land staat de ambachts kunst in hoog aanzien en niet alleen de ambachtslieden zelf doch ook de Zweedse bevolking varen daar wel bij, want naast verhoging van het culturele peil en de goede smaak wordt de export met financiële re sultaten gediend, terwijl de liefde voor het vak aan velen een belang rijke levensvervulling schenkt. Hughie wilde geen luxe hebben Koning Kroesbaard zegt: De Times trekt van leer Kurt Jooss en zijn werk N. V. 's mogen dividend met drie pet. verhogen 2 Vrijdag 30 Vlei 1947 Het ambacht leeft nog, hier en daar JpEN der oudste, misschien wel eerste der ambachten is het vak van ■Is pottenbakker, dat momenteel, nu aardewerk uiterst schaars is, volop bloeit. Er zijn heel wat goed florerende grote en kleine ceramische indus- trien ip ons land en ook in de provincie Utrecht treft men er enkele aan, doch ook hier blijkt het karakteristiek handwerk te verwateren in fabrieksprocedé. Eon van de weinige bedrijven, waar alles nog in bet token van .vroeger tijden staat, bevindt zich tussen Driebergen en Doorn; in een oude molen staat een oven, welke nog paar oude trant met enkele losse stenen wordt dichtgemetseld als de te bakken voor werpen er hun plaats in hebben gekregen en r ntf de oven staan op de grond en op primi tieve tafels verschillen de producten gereed voor de verzending. Lang zal dit echter niet meer duren, want er zijn plannen het bedrijf binnenkort naar Doorn over te brengen, waar de ouderwetse oven vervangen zal worden door «en moderne fnbrieks-inrich. ting die op groter productie mas sa-productie zal ziin ingesteld. Toch blijft ook dan 1 e4 karakter van het handwerk voortbestaan, want de draaischijf, waarop domoor- werpen worden gevormd, zal er zün diensten doen. Het is fascinerend pr naar te kijken hoe achter deze schijf een vakman zit, die met zijn handen uit een brok weke klei in -enkele ogenblikken allerlei serviesgoed maakt. Een enkele, door de leek nauwelijks op te merken vingerbe weging geeft een sierlijke lyn aan het product en juist het simpele daarvan, alsmede de werkwijze, in principe dezelfde als die in de veer tiende eeuw reeds werd gevolgd, Schept voor de ma ':er der produc ten een arbeidsvreugde als geen en kele fabriek vermag op te wekken. Hier tre-edt duidelijk op do voor grond, dat de échte o Vchtslieden in zekere zin kunstenaars zijn, die eerder iets „scheppen" dan maken. Ontstaan van dc oven Is de schijf wat h t gebruik be treft al eeuwen oud. de oven een onmisbaar' hulpmiddel voor de pot- tenbakkor is sinds vroeger veel veranderd en waarom men hem is gaan gebruiken zal wel altijd een raadsel blijven. "Vie kan zeggen Cf de kip danwol het ei er eerder was, zal misschien ook in staat zijn te vertellen of men de oven is gaan gebruiken om-de jood aarden pot ten, die sinds vierduizend jaar voor onze jaartelling boven een open vuur werden gehard, t«- kunnen gla zuren, ofwel omdat een hetero bak- gelegenheid het rode aardewerk deed ontstaaj Hoe het, ook zij, het glazuren was een grote stap oor- uit en ook thans is dit werk nog altijd een factor van groot belang, want niet alleen weidt door het gla zuur de duurzaamheid van het nro- 'ducj aanmerkelijk vergroot, ook de gebruikswaarde en het aanzien der voorwerpen steeg erdoor. Het is dan ook een aanmerkeliik verschil of men ..biscuit'* ongeglazuurd aar dewerk danwel het glanzend gla- zuur-product bezigt. Een potterie als dio tussen Doorn en Driebergen geeft het verschil duidelijk aan, omdat daar in do kleine ruimte „rijp en groen" bijeen staat. Kunst van 't glazuren Het glazuren wordt in het door ons bezocht bedriii nog op de ou derwetse manier gedaan, d.w.z. elk voorwerp wordt met d: hand on dergedompeld in de vloeistoffen, die de klei ondoordringbaar voor vocht maken en er de vaak zo scho ne kleuren aan geven. Voor dit laatste dienen oxydes, waarvan mangaan-oxyde een veelgebruikte soort is, doch ook krijt en kwarts te worden benut ora bepaalde effecten te hereiken. Eer men aan het bakken toe is, moet er heel wat gebeuren. De klei, De productie wordt voorzichtig in de oven gezet om te worden gebakken, vormd heeft in de ovjn om ze bloot te stellen aan een temperatuur van 1040 graden, waarbij de klei niet mag barsten of scheuren. Later, hij het eigenlijke bakken, dat op het glazuren volgt, wordt een - lagere temperatuur gebruikt doch deze bedraagt toch ook nog pl.m. 1000 graden. Export ook hier De grote ambachtstentoonstelling, die men voornemens was deze zo mer in de jaarbeursgebouwen te Utrecht te organiseren en die he laas is uitgesteld, had in deze stel lig veel goeds kunnen doen, doch de Vereniging tot Veredeling van het Ambacht zit niet stil en wellicht zal rtnon op het binnenkort te houden Ambachtscongres tot vormgeving van vruchtbare plannen komen. f40.000 voor een stier f 40.000.coot een stier, wordt niet olie dagen gemaakt, ook niet in Friesland. Dezer dagen is het toch geschied. De bekende stamboekstier Rui je s Eduard van de fokker R. Yetsinga te Arum en eigendom van T. Oós- tenbrug te Lieve Vrouwe Paro chie is voor dit enorme bedrag naar Zweden verkocht Hij ging terug naar het weeshuis Eon Engels weesjongetje: do twaalfjarige Hughie Fairbourne, heeft een we'ck van luxe achter de rug. En iiu is hij terug in het weeshuis op Guernsey en wel op eigen verzoek. De heer on mevrouw Harry Ko- mish haddon de wens geuit een jongen in hun prachtige villa te Cronte Ha vil land op te nemen, die eens alles zou erven, fortuin, hui9 on grond. Zij lieten hun keus op Hughie vallen. De kleine was tij dens de oorlog van Guernsey ge ëvacueerd cn toen hij na de vrede terugkeo/de. moest hij vaststellen, dat niemand meer op hem wacht te. Ilughie was bereid naar het mooie huis te, gaan. Hii had-er zijn eigen kamer, hij mocht een fiets kopen en werd padvinder. Maar toch was hij niet opgewekt. Verdrietig zat hij bii do prachtige haard en vertelde, dat hii de an dere jongens miste. Hij kon het te midden van zoveel luxe niet uithouden cn moest worden terug gebracht naar het weeshuis. .,lk ben nu weer gelukkig", zeide Hughie. Dc directeur van het weeshuls op Guernsey zeide, dat er in zijn tehuis altijd eenprettige sfeer was. Uniformen worden niet ge dragen. De kinderen mogen de weekends gaan waai' zij willen, ze hebben hun eigen zakgeld. Een industrie, welke vermoedelijk enig in ons land is, bestaat in Mid- denbeemstcr, nl. de vervaardiging van gekleurde veren bloemen, waar- mede de goochelaars opereren. Defe bloemen worden geleverd aan goo chelaars over geheel Europa. Voor de ikiiltieren T K zal jullie vertellen waar- jf om ik Repelsteeltje een stou ten kabouter vond. Kennen jullie allemaal het verhaal van Repel steeltje?", vroeg Kroesbaard. „Ja", riepen verscheidene kin deren, 'maar de mecstcn schud den van „Neon". „Wel nlle-iaktzwammen, dat is me ook-wat," zuchtte Kroesbaard, „nu dan: Rcpolsteeltjo was eon kabouter, die het toverstafjo van een hloemcnclfje had gestolen. Jp, gestoloni Waarom hij dat deed inerktort we later pae, maar één ding was zeker: op ecai kwade dag waren Repelsteeltje én do staf veVdwopen. Violina, de bloo men-elfjes-koningin kwam zich persoonlijk bij mijn vader, die toen koning van Zwamland was,, beklagen. Mijn vader, koning Krulbaard heettc-io, hij is een week geleden gestorven, beloofde Repelsteeltje to laten zoeken. Dat deed hij dan ook; geen plokje In het hele bos ie niet doorzocht, alle holle bomen cn oude boomstron ken cn -verlaten konijnenholen, j i zelfs een uitgestorven raicren- stad on een vossenwoning heb ben do Zwamlanders doorsnuf feld.«Geen Repelsteeltje!" „Hij was c" bleef weg tot op zekere dag, jaren later, eert broer van Repelsteeltje, die het zoeken niet had willen opgeven, in het paleis van den 'mensen-ko ning roudzocht en toovallig te recht kwam in de kamer van de koningin. Die was met drie lieve kinderen spelletjes aan 't doen. Voorzichtig sloop Eikelpuntie (zo heet Repelsteeltjes broer) naderbij om beter te kunnen zien." OPEENS draaide de koningin zich om en gaf een harde gil. Ze werd spierwit en zonk op een stoel neer, omdat haar benen trilden van schrik. „Repelsteel tje", schreeuwde zij, „wat doe jij hier, ik dacht dat- je allang dood was." „Ik heet geen Repelsteeltje, me vrouw de Koningin", zei Eikel- puntje, „maar ik ben een broer van hem. Mijn naam is Eikel pun tje." „Gelukkig", zuchtte de Konin gin. „ik ben toch zo vreselijk ge schrokken. Maar waarom komt U hier. Eikelpuntje?" „Ik zoek Repelsteeltje, die is ongeveer tien jaar geleden uit ong land verdwenen cn -we hebben nooit meer iets van hem gehoord. U hebt hein gekend, kunt U mij niet vertellen wat er met hem is, gebeurd?" „Zeker kan ik dat," zei de Ko ningin, „maar het ls een droevige geschiedenis". EN toén verhaalde zij, dat haar vader, die molenaar was, den koning verteld had dat zij uit stro goud kon 'apinnen. De ko ning sloot haar toen in een ka mer op die \ol s'ro was on daar van moest zij goud spinnen. Dat kgn zo natuurlijk niet en daarorp huilde ze droevig. Opeens etond Zoeklicht op de wereldpers DE POTTENBAKKER „TOVERT" op zijn draaischijf een nieuwe schepping. die vroeger gebruikt werd zoals men deze langs de rivieren aantrof, wordt thans in droge poedervorm door de fabrieken betrokken cn te wordt eer men tot verdere bewer king kan overgaan eerst „in de root" gezet, wat er op neerkomt, dat de grondstof met water wordt ver mengd, waarin ze gedurende acht en veertig uren blijft weken. Het overtollige vocht wordt er. daarna uitgehaald tussen platen van gips, zodat de klei goed kneedbaar en gla<j op de draaischijf komt. Na het drogen „aan de lucht" ongeveer een etmaal brengt m(?n de voor werpen die de pottenbakker ge- DE „Times" keerde zich tegen personen, (lie van op een vei lige®» 1st and Palestijnse terror te- ton ophitsen en lien voorzien van geld en wapens, waarvan zij zo een dodelijk gebruik maken. Het blad beschuldigde deze mensen mede verantwoordelijk te zijn voor de terroristische misda den." Typerend hiervoor is een brief, die onlangs in de advertentieko lommen van verscheidene Ameri kaanse bladen verscheen, waarin de moordenaars geprezen werden en zij aanbevolen worden ih de warrne sympathie Nan het Ame rikaanse volk. Het commentaar volgde op de publicatie van advertenties van Ben Hecht. dc Amerikaanse schrijver, in de bladen van New York. Het blad betreurt, dat dit ge beurd is ondanks het verzoek van de U.NO. voor een wapenstil stand gedurende de tijd, dat de onderhandelingen over Palestina gaande zijn. De campagne van de terroristen tegen Groot Brit'tannië had ten minste tot voor kort een begrij pelijk. zij het dan verdorven doel. 'Zij gedoelde door geweld een wij. ziging in de politiek te brengen Maar in de huidige omstandighe den, is zij geheel van betekenis ontbloot. Terwijl de U.N.O. aan het on derhandelen is, heeft Groot B/it- lannië niet het morele recht de huidige toestand te veranderen door concessies te doen aan de Joden of de Arabieren. Geestelijke eenheid HET dagblad „De Nieuwe Gid6", dat te Brussel ver schijnt wijdt een beschouwing aan het streven' Winston Churchill en "Walter Lippmann tot een Verenigd Europa te gera ken, Het blad wijst er op dat de waardigheid van de Europeanen eist, dat zij een onderscheid ma ken tussen Europa als politiek slagwoord en tussen het begrip Europa, dat dc vrucht is van een historisch groeiproces. Europa is sedert het uiteenvallen van het heilige Roomse rijk geen politieke werkelijkheid fneer, maar wel een geestelijke en culturele. Euro- pa onderscheidt zich o.a. hierdoor van de andere contingenten, dat het een mozaïek is van sterk ge- individualiseerde volkeren en cul turen, waarvan de voedingsbo dem niettemin bii alle dezelfde is. Bij alle pogingen" tot een vereni gen van Europa werd dit essenti- ele feit tot nu toe over het hoofd gezien. Hierbij kwam nog dat het stre ven naar een Verenigd £uropa' niet uitging van de Europese vol keren zelf. maar .van de een of andere grote mogendheid, die het gehele continent wenste te domi neren. Hei blad spreekt do vree® uit, dat dit thans misschien©ook het geval is en dat zodra Europa eén politieke eenheid zou worden, het wel eens zou kunnen ophouden con geestelijke rol. in de .wereld te spelen. Europa zou er baat bij vinden zelf düg zonder mede werking van grote mogendheden buiten het continent zijn een heid te .bewerkstelligen'; Do Euro pese betekenis van een economi sche en politieke unie, zoals (le N e<i e rl a ml s-B el g i scli -Lu x em b u r g- sc, kan in dit verband moeilijk worden overschat. Voorwaarde is hierbij evenwel, dat het niet, bij een Unie van Drie blijft, doch rlat deze zich steeds verder uitbreidt. Het blad wijst vervolgens op de uitlating van Maurice Schumann, volgens welke deze de aanslui ting van Frankrijk bij de Belgisch •Nederlands-Luxemburgs unie voortaal cn rnerkt op dat een der gelijke verklaring perspectieven opent, die van Europees stand punt bezien, heel wat belangrij ker zijn dan de lyrische'ontboeze mingen van Churphill en de pro paganda van Lippmann. daar een kabouter, die zoi hot wol te kunnen als hij haar halsketting kroeg. Na een paar uur hard wor- Kon was allo stro tot goud "ge sponnen. De volgende dag bracht de Ko ning het meisje naar een grotere kamer vol stro cn ook dat moest zij tot goud spinnen. Weer kwam de kabouter cn hielp haar, het kostte haar d> gouden ring. Ook de derde da-g kwam hij, maar toen had ze niets meer weg te ge ven. De koning had beloofd dat het meisje, ais ze ook de derde kamer stro tot goud spon. Ko ningin zou worqen. Deed ze het niet, dan moest ze sterven. En wat eiste die boze kabouter nu als loon: het eerste kindje van de molenaarsdochter. Ilct meisje beloofde het maar want ze-geloofde toch niet dat de Koning woord zou houden. De kabouter spon on de molenaars dochter werd heus Koningin. '"POEN zij een jaar later een A kindje kreeg kwam dc kabou- ter het halen. De Koningin smeek te het te mogen houden, de ka bouter zou 3j haar goud en sie raden mogen hebben. „Als U mijn naam raadt mag U het kindje houden", zei de kabouter. „Over drie dagen moet U hem weten, anders en hij wees op het kleine prinsje. Hoe de Koningin, met behulp van liaar dienaren, ook zocht, twee dagen verstreken zonder do naam to vindon. Twee nachten achtereen kwam dc kabouter de namen keu:*en en iederen nacht weer: niets: Op de derde dag kwam één der diepdren het pa leis in rennen jbh vertelde dat hij den kabouter "op een eenzaam plekje had gezion en die zong: „Heden bak ik, morgen brouw ik, Dan haal i/c hel kleine prinsje! Ueerlijk dat de Koningin niet Wtet Dat ik Repelsteeltje heet." Toen de Koningin dan ook den kabouter vroeg of hii Repelsteel tje heette werd hij zo hoos, dat bij zich zelf in stukken scheurde. Het toverstafje bleef op do vloer liggen en dat had de Koningin bewaard. Bedroefd keerde Eikel puntje naar Zwamland terug en gaf het stafje aan Violina. IK vond Repelsteeltje daarom ecnv slechten kabouter, omdat hij een tover stafje stal en daarmee zulke slechte dingen deed. Want hij kwam niet om het molenaars- dochtertje, dat ongelukkig was, te helpen maar om haar onder zijn macht te krijgen. Dat wag slecht en daarom praten wij, kabouters, niet graag meer over Repelsteeltje, hij was dp schandvlek van ons volk, dio onze goede naam veel kwaad heeft gedaan." J. VAN STRATEN „The New Ballet Kurt Joobs and his work" door A. V. Co- ton; uitg. Dennis Dobson Ltd., Londen. Tegelijkertijd met de komst van het Jooss-Ballet naar Ne derland verschijnt dit nieuwe boek pver het beroemde ballet. Wat ons het eerst opvalt zijn de buitengewone tekeningen cn ge kleurde illustraties', wij hebben de gelegenheid kennis te maken met de verschillende costuumontwerpen, vaak .met enkele schetsen raak neer gezet'. Daal'bij komen belangrijke schemata van de opstelling der. ver schillende balletten, waardoor men een kijkje krijgt in" de ..werkplaats" van het ballet. Ook treft men buiten gewoon schoon fotomateriaal aan? de schilderachtige omgeving van Dartingtonhall, het oord, waar de Joossschool is gevestigd. Foto's van dansers en dans.eressen, mensen op het toneel en mensen achter de schermen, die zo onontbeerlijk zijn, foto's van belangwekkende ballet ten, die de gelegenheid bieden zich langer te^verlustigen in cle opbouw van cle balletten, iets dat zo vaak vervluchtigt bij een opvoering, daar de tijd hier in het boek gebonden wordt. Dok do tekst is voortreffelijk. De acteur geeft eerst een beschrij ving van het twintigste eeuwse bol let. daarna wordt 'de geboorte van het Jdfcss-ballet verteld, de onder- werpen van het dramatische ballet in de cultuur, van deze tijd, de on derwerpen van de diverse ballettep, de waarde van Jooss en wat het re sultaat is van zijn werk. Tot slot een lijst van alle balletten met de pre mières. Heeft men na een opvoering al grote bewondering voor wat er wordt gepresteerd, bij het zich ver diepen in dit werk wordt de be wondering nog -groter. Zij die dit boek lezen en Jooss nog niet hebben gezien, zullen niet rusten, eer zij met dit fenomeen hebben kennis gemaakt. Het is de verdienste van de auteur, de danskunst, die tot de cultuuruitingen behoort, die in de tijd en ruimte leven, gebonden te hebben in de litteratuur, waardoor men te allen tijde en overal een kijk kan krijgen op het ontstaan en we zen der Joosballetten. Rest ons nog te zeggen, dat het werk er buitengewoon verzorgd uit- Financieel-overzich t (Van onze financiële redacteur)- Minister Lieftinck heeft bepaald, dat het percentage van het in 1941 afgekondigde dividendsbeperkingsbe- sluit van 6 tot 9 zal worden ver hoogd. Dit wil zeggen, dat onderne mingen, die voor de oorlog 6% uit keerden, nu een dividend van 9mo gen declareren. De minister motiveert dit besluit door er op te wijzen, dat het niet billijk is, dat de houders van aandelen nog geen hoger dividend mogen ontvangen dan in 1940, ter wijl het loon der arbeiders niet onbe langrijk gestegen is in verband met de toegenomen kosten van levenson derhoud. Dit argument lijkt ons niet bijzon der sterk cn is in strijd met de zoge naamde ..goedkoop-geldpolitiek" van de minister, een politiek, die er naar streeft om de algemene rentevoet in ons land op 395 te stabiliseren. Daar men in het algemeen mag aannemen, dat de baten uit obligatieleningen aan minder welgestelden toevloeien dan. de dividenden der aandelen, me nen wij, dat indien men het argument der gestegen kosten van levensonder, houd in het geding brengt, men met evenveel recht een hogere rentestand zou kunnen verdedigen. Wij weten echter, dat er uit budge- taire overwegingen alles voor te zeg gen is de rentevoet laag tc houden. De rente op de staatsschuld eist reeds een dusdanig deel der totale uitgaven op, dat wij zeker niet op een stijging van de rentevoet zouden willen aandringen. Er zijn zelfs bepaalde argumen ten aan te voeren, die een verho ging Van de grens der dividend stop ongewenst maken, daar de aldus ontstane overheveling van winst van de bedrijven naar de particulieren de zekerheid, dat deze bedragen zullen worden bespaard, doet verminderen. De dividendstop werkt heilzaam op de zelffinanciering van het be drijfsleven en indien men de winst uitkeert, zal zon.der twij fel, zelfs al wordt door de divi dendtrekkers een niet onaanzien lijk bedrag bespaard, toch de consumptie meer toenemen, dan indien de winsten binnen het be drijf waren gebleven. In een tijd, dat alles er op gezet moet wor den van het beschikbare inko men een zo groot mogelijk deel voor de kapitaalvorming beschik baar te stellen, werkt deze ver hoging van de grens der divi dendstop averechts. Argumenten vóór Dit alles neemt echter niet weg, dat er Verschillende factoren ge noemd kunnen worden, die voor de verhoging van de grens pleiten, waarvan wel de voornaamste is, dat dc sterke beperkingen, welke in ons land aan de dividenduitkering Varen opgelegd, het toevloeien van buiten lands kapitaal zeer belemmeren. Hierbij komt nog, dat in ons land werkende internationale concerns, die in de verschillende landen waarin zij maatschappijen hebben, eenzelfde di vidend uitkeren, op de duur in moei lijkheden geraken indienen het oli- mogelijk zou zijn in ons land hetzelf de dividend uit te keren als in het buitenland wordt voorgesteld. De ar gumenten pro hebben dus betrekking op onze internationale financiële ver houdingen e* wij kunnen ons voor stellen, dat de minister in de tijd, dat wij op financieel gebied dusdanig van het buitenland afhankelijk zijn als nu het geval is, met dergelijke factoren rekening heeft te houden. Het is echter de vraag of het groot ste d^el der Nederlandse naamloze vennootschappen inderdaad geneigd is om, zelfs indien de winsten dit toe laten. nu ook een dividend boven 6% te declareren. Reeds voor de oorlog kon men bij een aantal bedrijven de tendentie waar nemen om de winst op 5 a 675 te stabiliseren. Stabilisering Ejen dergelijke stabilisering van de diCTdenduitkering moet worden toe gejuicht, want het zijn juist deze gro te fluctuaties in de dividenduitkering en de daaruit voortvloeiende grotè schommelingen in het verbruik van luxueuzer goederen, die'een zeer on gunstige invloed op het conjunctuur verloop hebben uitgeoefend. Het is jammer, dat de minister bij zijn toelichting op zijn besluit niet op deze stabiliserende invloed van de dividendbeperking heeft gewezen. ziet. N. v. d. FEUILLETON È&M rftéufeïfyes.,. toooa cra1crïce»vertaunc; aqa kampers i 79 „Dat hoop ik", zei hjj. „Want de zaak is ernstig". „Zeg 's hoe kwam jy erbjj te denken „Nou gunst", zei Dinah. „U bent Arm and von Hoehne. En dan ai die brieven van Mrs. Sanford. En nadat ze U al het geld. dat de juwelen U opgebracht ha'dden, had afge perst „Dinah", zei hii en zijn stem klonk heel ernstig', „Waar heb je die brieven gevonden en waar zyn zc nu?" „Ik - ze stokte. „Dat kan ik niet zeggen. Dat is een geheim tus sen my en April en Archie". „Je moest m(j het geheim ook maar toevertrouwen", zei hjj. ."Dan zal ik je als je wilt in ruil over Ar- mand von rirtehne vertellen". „Dat kan ik niet doen", zei ze ongelukkig. „Want misschien zou U het niet geheim houden. U zou het wel eens aan de politie kunnen ver tellen, of aan moeder of zo". „Je kunt het mij .gerust vertel len". zei hy. „Want als ik jouw ge- helm verraad, kim jij het mijne ver klappen. Je ziet. we moeten elkaar vertrouwen" Ze keek hem peinzend aan. Ze vertrómvde hem. En toch „Nou", zei ze langzaam, „het was alleen omdat we wou'en dat moeder de moord op Mrs. Sanford oploste, voor de bekendheid, zodat ze niet zo hard zou hoeven tc werken. En daarom zijn we het huis in gegaan en hebben we de hele boel door zocht. En we hebben de brieven ge vonden. Dat is alles". De andere bij zonderheden konden wel uit het verhaal weggelaten worden, besloot ze. „Jullie hebben het huis door zocht en de brieven gevon den". zei hjj haar ongelovig na. „Ja zeker", zei Dinah. „Voor ons was dat makkeluk genoeg". „Daar twyfel ik niet aan", zei hy, aan z(jn pyp trekkend. „Dinah, waar zfln de brieven nu?" „ZeZc wilde niet. zeggen, dat ze verstopt waren, want dan zou hy wel eens kunnen proberen zet te vinden. Ze wilde ook niet zoggen, dat zo vernietigd waren, want dat zou niets meer of minder dan eeYi leugen'zijn. Ze zei: „Ze zul-» len nooit meer het daglicht zien!" Hy keek haar strak aan, herken de het lichtje van waarheid in haar ogen en zei: „Goddank!" „En nu zult U me uitleggen of U Armand von Hoehne bent of niet, of ik vertel het aan de politie, o!" Dat was nou misschien wel niet tactvol oen gesprek beginnen, maar ze was bereid te wedden, dat het succes zou hebben. „Dinah", zei hy. „Dit is een ern stige zaak Het ls geen spelletje. Ik heb het rtu niet over Mrs. Sanford, dat heeft er niets mee te maken. Jo hebt me in een hoek gedreven, waar ik je een uitleg moet geven, maar als Ik dat doe dan geloof ik wel dat je zult begrepen hoe be- langryk het is er nooit met één sterveling over te praten". „Behalve met April", zei Dinah vlug. „Ik heb nog nooit iets voor April verborgen kunnen houden. Ze. komt er altyd achter". „Goed", zei hy. „We zullen April ook in vertrouwen moeten nemen. Nou, luister dan. Ik ben niet Pierre Desgranges, en ook niet Armand von Hoehne. Ik ben alleen maar heel gewoon Pater Desmond, en lk ben geboren in Clevland, in Ohio". Dinah slaakte een zachte kreet en staarde hem aan. De baret, de schilderkist en alles. Hij zag er helemaal niet uit als een zekere Peter Desmond uit Cleveland. Hy had iets ja iets buitenlands. En zelfs zonder dat accentje was er Iets ènders in z\jn stem. Boven dien was hii schilder en alle scbll- dfers waren buitenlanders. „Mijn vader was in consulaire dienst", zei hy. „En ik heb mijn jeugd in alle mogelijke landen door gebracht. Ik ben op school geweest in Engeland, Frankrijk, Zwitser land en Italië en zelfs in Perzië. Maar", zei hy. „er ls inderdaad een Armand von, Hoehne geweest. De gene, die in die brieven werd be schreven. HU woonde ir> ParUs. net als ik. Hy is gestorven op een tijd stip, dat het voor mU raadzaam werd geacht zijn identiteit aan te nemen cn illegaal dit land binnen te komen als Iemand, die voor de Gestapo gevlucht was. Als hy hier veilig was aangekomen, zou hij een andere naam hebben aangenomen en dus deed ik dat ook Pierre Des granges paste op de initialen op een clgarettenkoker, die ik als laatst» geschenk van mfjn- moeder heb ge kregen". „Maar waaróm?" vroeg Dinah. „Wat doet U dan hier?" Hy .zucht te. „Vanaf mjjn plaats, waar ik heel slechte schilderijen van de Stille Oceaan zit te maken, kan ik het strand mijlen ver af zien. Er zouden wel eens vijandelijke agenten kun nen zyn, die vanaf deze plaatsen, die zich daar uitstekend voor lenen, seinen,willen geven. Ze zouden dan wel eens kunnen schrikken van iemand, die er èl te officieel uitzag en hem smeren vo.or ze konden worden gepakt. Maar niemand zou een excentrieke Franse schilder van middelbare leeftijd wantrouwen, die" hy grinnikte „niet erg goed Engels spreekt". „Gunst!" zei Dinah en keek hem vol ontzag aan. Allemensen. h(j was dus zoiets als iemand van de ge heime dienst. Toen kwam ineens haar practische aard boven. Ze her innerde zich, hoe de detective in moeders boeken alttfd de dingen aanpakte. „Maar ik vind toch, dat U me evengoed precies moet vertellen, waar U Woensdagavond bent ge weest. toen Mrs. Sanford vermoord werd", zei ze streng. Hij keek haar glimlachend aan. „Ik was natuurlyk hier op het strand, honderden mensen hebben me kunnen zien. Het was zo'n ftJne warme dag, dat ik mijn deken heb uitgespreid en op het zand een dut je heb gedaan". Hy stond op en begon zyn ezel uit te zetten. (Wordt vervolgd) Negen vossen in drie dagen De boswachter Hendriks te Wel- lerlooi in Limburg ving in de af gelopen week binnen drie dagen tijcis niet minder dan negen vossen, die uit hun holen gegraven wei-den, VRIJDAG 30 MEI Avondprogramma HILVERSUM 119.00 Denk om cle bocht. 19.15 Jovatti zingt met orkest. 19.50 Vrijzinnig Protestants nieuws. 20.05 Concert. 21.00 Men vraagt en wij draaien. 21.30 Buiten lands weekoverzicht. 22.15 Jazz- uitzending. 22.-40 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 Symphoniscn Vrjjdagavondconcert. HILVERSUM II- ïo.oo NU.,UJ». 19.30 Bruce Lowe zingt. 20.20 Opc- raconcert. 21.20 Het Berljjns Pnll- harmonlsch Orkest. 21.45 „10 dagen in dc Britse zone". 22.15 Avondge bed. 22 30 Nieuws. 22.50 Nocturne in Esgr.'t. op. 9 no, 2, F. Chopin. 22.55 „Vaders dagboek". 23.00 Frans Cabaret. 23.30 Dansmuziek. ZATERDAG 81 MEI Ochtend- en middagprogramma HILVERSUM I: 7.00 Nieuws. 7.30 Carroll Gibbons en zfjn orkest. 8.00 Nieuws. 8.18 Luchtige morgen klanken. 10.00 Morgenwijding. 11.00 Voor dc arbeiders. 12.00 Vau deville-orkest. 14.30 Radio Philhar- monisch orkest. 15.30 Van boek tot boek. 16.05 Opinie-onderzoek in de mocratisch perspectief. 16.45 Me- Iropole-orkest. 18.00 Nieuws. .HILVERSUM II: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 8.00 Nieuws. 9.05 Ochtendconcert. 9.50 Midnight rose. 11.00 „De Zonne bloem". 12.03 Liederen en piano- werken van Claude Debussy. 12.30 Dansorkcst. 14.00 Marialiederen en poëzie. 34.30 „Filmkwartier". 14.45 ,De band van de Week". 15.15 Con cert uit „Am8telkring". 17.00 „De Wigwam". 18.15 Journalistiek weekoverzicht. 18.30 Buffalo Bill. TUINKALENDER VRIJDAG 30 MEL Wie ka- merpianten verzofgt gebruikt daar voor ook bloemenmest. De uitste kende resultaten zijn hiervan Vol doende bekend. Doch, evenals c&n mens, kan een plant van het aller beste wel eens te veel krijgeru Daarom leze men zorgvuldig op ds verpakking de aanwijzing over .de hoeveelheid mest, de sterkte van de oplossing, waarin deze wordt toegediend enzSterk groeiende planten behoeven meer voeding en meer water dan zwak groeiende. In dien een plant^al te veel mest krijgt dan kan ze daarvan ernstige nade len ondervinden. Voor de toedie* ning i'an bloemenmest moet de nar de voldoende vochtig 2ijn. Tijdens de groei heeft een plant de meeste behoefte aan deze voeding. In de rusttijd wordt geen mest gegeven. S. L Voor het eerst sinds negen Jaar vond te Mans in Frankrijk weer een internationale ballonwedstrijd plaats, waaraan ook door de Neder landse ballonvaarder Boesman werd deelgenomen. Een overzicht van het start veld, waar juist de ballon van Boesman opstijgt.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 2