£i. Gerrit van den Burg Amersfoorts Mannenkoor .KOORGEMEENSCHAP - STADSGEMEENSCHAP Een bas met 40 dienstjaren 3 EEN GEMEENSCHAP Zingen is een hartstocht dwh W. Sckei{>M EEN ARTIST Een jonge zanger aan het woord In wezen is er geen verschil Zo ontstond het A.M.K. Donderdag 3 Juli 1947 DE bekende musicoloog Caspar Höweler schreef onlangs een boek over Tijd en Muziek, waarin liij o.a. belangrijke beschouwin gen geelt over de duur van de tijd. Elk etmaal, zuiver verdeeld in uren, 'minuten en seconden is, mechanisch bezien, precies even lang en toch beleeft de mens de gang der dagen en nachten ge heel verschillend en naar zijn ge voel in een onregelmatig tempo, korter of langer, naar gelang blij de of droeve uren hem worden toebedeeld. Ieder zal aan zijn eigen leven de juistheid van die stelling kun nen toetsen. Ik kan me voorstellen, dat in deze dagen menig lid van ons Mannenkoor zal terugzien op de voorbije jaren en zijn overpein zingen zal besluiten met een: v aar is de tijd gebleven! Wij tellen nog enkele oprichters onder onze werkende leden; ze zijn hun vereniging trouw geble ven, een voorbeeld geweest voor anderen en smaken (hans de vol doening, dat ze A.M.K. zagen uit groeien tot een prettig en krach tig koor. En wanneer ik bij dit 40-jarig jubileum bedenk, dat ik al 20 jaar meeloop, lijkt me dat haast onwaarschijnlijk. De op-zich-zelf omvangrijke pe riode lijkt véél korter, omdat ze zo mooi was en zoveel voldoening H of. Het Mannenkoor heeft zijn eigen sfeer en houdt onder alle OxTistandigheden zijn doelstelling in 't oog. Geleid door een Bestuur, dat tact en inzicht heeft, dat de leden niet als onmondige kinderen be schouwt doch hen betrekt in alle meer of minder belangrijke za ken, staat de vereniging thans zo gezond en sterk als nooit tevoren. Men zou kunnen zeggen, dat het koor uit heterogene elementen be. «laat; con staalkaart is van Ker kelijke en politieke richtingen. De belangrijke plaats, die het Amersfoorts Mannenkoor inneemt in onze stedelijke ge- j j meenschap heeft ons j doen besluiten aan zijn 40-jarig bestaan meer j dan gewone aandacht te i besteden. Aan de voor- j avond van het jubileum publiceren wij daarom een aantal speciaal voor ons blad geschreven bc- s schouwingen over het mannenkoor en de zans 1 in het algemeen. Wij sluiten ons verder gaar- ne aan bij de gelukwen- j sen, door burgemeester Molendijk geuit in ons j j blad van jongstleden Za- terdag. Inderdaad lopen de levensop vattingen sterk uiteen, doch men ontwijk gevoeligheden en respec teert elkanders mening. Wie zich als lid aanmeldt wordt alleen maar getest op muzikali teit en stemmiddelen, nooit op maatschappelijke deugden. Wie zich bij ons niet thuis voelt gaat na korter of langer tijd wel heen en zo selecteert de groep zichzelf. Wie evenwel in de kring van zangersvrienden is opgenomen en zijn taak begrijpt, verlangt naar de wekelijkse repetitieavond en geniet van de kameraadschappe lijke geest die daar heerst. Er ie belangstelling voor elkan ders wel en wee, die zich uit in allerlei kleine attenties. Er is toe. wijding, niet alleen voor de zang oefeningen maar voor alle aange legenheden die het verenigings leven raken. liet koor beschikt over specia listen op elk gebied: tekenaars, bouwkundigen, electriciens, Nj- verheidskunstcnaars en 'mannen die in het bedrijfsleven een lei dende functie hekleden. Ieder stelt zijn krachten be schikbaar als er iels Inzenders moet worden gewrocht. En het is een ongeschreven wet bij A.M.K. dat er geen kosten worden gede clareerd! Die gemeenschapszin heeft kon- nelijkvrucht gedragen. Moge de échte A.M.K.-geest ook vaardig blijven over de komende generaties. GERRlT VAN DEN BURG Hel Amersfoorts Mannenkoor, dal op 4 Juli a.s. de uitgebreide feest viering ter gelegenheid van zijn veertigjarig bestaan begint. De foto is dezer dagen genomen, zodat zij liet Mannenkoor in zijn huidige samenstelling laat zien. Op dc voorste rij het bestuur v.t.n.r.; II- .1. Nichting, 'Je Penlngmcester; S. Appel, 2e bibliothecaris; J. Eppen- ga, 2e voorzitter; 1\ Hierop, adv. bestuurslidG. V. d. Burg, P. G Soniiis. voorzitterII'. Uitzingrr, serrrraris; B. de Vries, penning meester; G. Langenberg, bibliothe caris; J. Gaveel, 2e secretaris. J NT haast elke vereniging dient een kern aanwezig te zijn van vrien den, die de \lag van dc vereniging in voor- en tegenspoed hooghoudt. Meestal zal uit-deze groep van trou we enthousiastelingen het bestuur worden gevormd, maar direct nood zakelijk is dat niet. want vaak zal een trouwe Ekkchard achter dc schermen, die de opiyibaarhcid schuwt, meer presteren in 't belang van de vereniging dan menige func- tionair. Bij alle erkenning van de noodzaak van zulk een steunende ruggegraat, al 's 'tware het kristal lisatiepunt van het fluctuerende verenigingsleven, mag men niet 't gevaar over 't hoofd zien. dat een vereniging in de vereniging een splijtzwam zou kunnen v\ orden en daardoor eerder afbrekend dan op bouwend werken. Het is dus zaak op te passen en het geheel, de grote vereniging en het doel dat zij na streeft niet uit 't oog te verliezen. Dit is vooral noodzakelijk bij verenigingen met een culturele strekking en speciaal bij zo bijzon dere gemccnschaps-uitingcn als koorverenigingen behoren te zijn. Hier verbinden zich mensen, die allen bezield dienen tc zijn door dc wil, hun hart cn stem in dienst tc stellen van de zangkunst, die met een zekere ter-zijdc-stèlling van het eigen Ik mede willen helpen, een koorwerk uit te voeren, die onder willen dompelen in dc gemeenschap van de samenzang. Is die wil niet Gerrit van den burg Wie zou hem eigonljjk Een 40-jarig bestaan van een ver eniging is wel waard om herdacht te worden en dit feest zal door alle leden „jong en oud" worden ge vierd. Met dat „jong" bedoel ik de leden op wier borat in zilver het A.M.K.-embleem prijkt en met „oud" meen ik mannen met op de linkcrztfde van hun colbertje het ereteken van het koor, „de harp met toebehoren in hot goud." Maar dat „jong" moet U niet tè letterlek opvatten, immers men krijgt het gouden embleem pas als men zich 12Vj jaar lang mot hart en stembanden heeft „opgeofferd" voor het A.M.K. Wat dat opofferen betreft, ook dit moet U niet al te streng opvatten. Immers iedere Vrijdagavond wordt het verlof brief je waarop vermeld staat „goed voor een repetitlebezoek" door onze cga's getekend en op die avond tij dens de pauze kan men rustig on der het genot van een kopje koffie of zo een keuveltje maken zonder de toeziende blik van onze vrouw tjes. Overigens alle eerbied voor deze vrouwen die een groot aandeel zullen hebben in het slagen van de festiviteiten van ons jubileum, waar aan ik niet twijfel. Met „oude" le den bedoel ik ook nog diegene, die als druppels olie bli het koor fun geren en U weet, dat deze druppels tezamen zorgen, dat de motor pri ma blijft lopen! Dit voorbeeld door de oude leden gesteld geeft ons jonge leden de morele steun om in hun voetsporen te treden. Voor de lezer die denkt dat dit artikel rijkelijk optimistisch is, voer ik dit bewijs aan: De trou we opkomst tijdens de repetities staaft dit artikel. Of zou U ergens op visite gaan waar U het niet ple zierig vond Zo'n vereniging mis je niet graag in Amersfoort want zii beantwoordt volkomen aan haar tweeledig doel, namelijk de culture le arbeid voor Amersfoort en het kunsteenat voor de leden. Ik be sluit dan ook met de leus van het koor. zo juist door de heer H. Driessen in de revue van A.M.K. verwerkt: „Als eenvoud met de zang zich paart Blijft vriendschap in deez' kring bewaard" Ik ben overtuigd dat deze leus (of is waarheid beter?) over veer tig jaar bij het A.M.K. metterdaad nog" van kracht zal blijken te zjjn! REDACTEUR: A.M.K. BLAD niet kennen in Amersfoort? De man met de brede gulle glimlach en do prettige joviale omgang. Weet ge waarom hij zo'n uni cum is? IIij vormt een merkwaar dige combinatie van eigenschap pen die men zelden zal aantref fen: HIJ is een artist, een zaken- inan eri hij doet me denken aan een zeeman. Om met dit laatste te beginnen: Ik heb Gerrit van den Burg nog nooit op het water ge zien en ik heb zelf, eerlijk ge zegd, nog nooit een zecieis ge maakt, zodat ik geen verstand van de zeelui kan hebben, maar zegt u eens of ik geen gelijk heb. Een zeeman gaat recht door zee! Hij is eenvoudig, trouw cn har telijk en hij houdt niet van klein- zielig gepruts en gepeuter. Hij houdt van een wijde horizon en als je hem op het land aantreft kun je hem herkennen aan zijn rustige, ietwat deinende gang. Hij liaast zich nooit. En toch komt bij Gerrit van den'Burg alles voor elkaar, want hIJ is een zakenman, d.w.z. hij heeft kijk op de dingen, hij ziet vooruit, hij is precies en nauw keurig en hij is óók vlot en kan met zijn mensen omgaan. En ten slotte, hij is artist, hïj weet wat belangrijk js in de kunst en wat niet; hoe of iets klinken moet. Hij heeft een muzikale intuïtie, die hem leidt wat nog ietts anders is dan alleen maar veel weten over dc Kunst. Als'ge hem hoort orgelspelen dan komen clcze eigen schappen lothaar recht. Zit er geen vaart in zijn spel? Dat 1$ do wind in de zeilen! Hij houdt niet van veel cn peuterig registreren, maar voelt voor grote vlakken cn friese klank. Dat is de ruimte van de zee en de zilte lucht! Niet dat het alles zonneschijn en vro lijkheid moe.t zijn. Wij herinneren ons ook de ernstige donkere toon van het Requiem van Cherubini dat hij met zijn mannen uitvoer de in onze Joriskerk. En zo zien 'en horen w© hein graag: Gerrit van den Burg voor zijn koor met erkeat, hét gróote apparaat. Of hij dan alleen maar deugden heeft? Maar nu moet ik stoppen, liet zoy maar een klein artikeltje worden. Mog© Amersfoort zijn zeeman- artist, zijn joviale Gerrit, zijn or gelspeler cn koorleider, nog lang behouden! ADR. C. SCHUURMAN, Organist St. Joriskerk. aanwezig, zoekt men zichzelf ook hier, wil men schitteren en zich verheffen boven het koor, dan doet men beter, zich tot solo-zang tc be palen. Wij kennen ze allen, deze uitblinkers, deze koorsolistcn. Toegegeven zij. dat er stemmen zijn, die zich slecht in een koor- klank voegen. Hun bezitters zullen zeer voorzichtig moeten zijn en steeds op dc achtergrond blijven. Als het goede stemaanvoerders zijn, vlotte partijvaste „lezers", dan is bijzondere voorzichtigheid geboden. Van zulke zangers wordt het sum mum aan koortueht vereist cn elke dirigent zal met bijzondere veran dering van deze zijn zorgenkinderen spreken. Zelftucht Een koor verlangt zelftucht, de wil tot dienen, om een kunstwerk te helpen herscheppen. Daarom spreek ik liéver van een koorge- mccnschap dan van een koorver- ertiging. Het moet een hechte kleine wereld zijn van zangvrienden, een wereld waarin ernst cn luim. werk cn ontspanning op die gelukkige wijze door elkaar zijn geweven, als misschien alleen in de wereld van dc muziek mogelijk is. Dat is dan ook vaak 't geval. Zangers cn speciaal mannenkoor- zangers, leven vaak in de hermetisch afgesloten kleine wereld Tan hun koor, buiten welke niets anders meer bestaat. Uiterlijk gezien kan, de/e eenzijdigheid sterkte zijn. maar innerlijk wordt zij toch gemis zoals alle eenzijdigheid. In onze droevige wereld Tan louter specia listen moeten wij er toch voor zor gen, dat wij een open oog houden voor het zo veelkleurige rijkgescha keerde leven in het rijk der muziek, moeten wij elkaar helpen in deze -oorlogse chaos van haat en nijd, van uit materiele schaarste en zicic- nood steeds weer het hoofd opste kende egoccntriek, een in klanken troostende en genezende wereld op te bouwen, die iedereen kan binnen treden, wiens hart nog niet geheel crkalkt en verroest is door alle daagse zorgen. En dat kunnen wij door ons tc plaatsen midden in de Stadsgemeenschap. Dit woord klinkt ook mij nog enigzins vreemd m de oren. Maar ik durf het te gebruiken naast dc kleinere dorpsgemeenschap cn buurtgemeenschap. Dit bewuste staan midden in de kring tier ge meente legt meer verplichtingen op dan men gemeenlijk denkt. Want een koor, dat deze wil plaatst naast dc vroeger alleen bestaande wil tot concerteren, dient bij dc opbouw van zijn repertoire ter dege reke ning tc houden met tie bijzondere eisen, die zulk een bijzondere dienst aan dc gemeenschap stelt. Het volkslied Het bestuur van het A.M.K. om streeks 1910. Stadnde van links naar rechts P. Nierop, J. D. van Gelder, D. Mulder. Zittend van links naar rechts R. Koerselman, G. C. Schil- lingcr, G. J. Benders Het zal in de meeste gevallen een gelukkige ommekeer betekenen, een terugkeer van dc lange vermoeiende weg door het labyrinth van een Concertpractijk naar de in al zijn grootse eenvoud van elke beklem ming bevrijdende landweg door dc bloeiende weelde van het volkslied; in vele gevallen de terugkeer van dc techniek naar de natuur. Het zal meestal taak van dc dirigent zijn om deze weg te bepalen, het zal zijn taak zijn, om deze liefde voor het kleine aan te kweken; maar een begrijpend koor, dat zijn plaats in de grote gemeenschap kent, zal hem dc/c taak vergemakkelijken, zal zich niet te hoog achjcn voor dit een voudige werk Het zou een niet geringe verandering ten goede be tekenen, als wij in heel den lande hierdoor een vermindering bereik ten van dc nu vaak ondragelijke spanning in dc concertzalen ook bij koorconcertcn. Dit lachende zingen, dit bevrijdende beleven van de onvergankelijke schoonheden der oude melodieën, een heerlijke „poly phonic des harten" zal niet nalaten, zijn stempel tc drukken op het ge hele leven in een koorgemeenschap. Dc mogelijkheden zijn legio. Mis schien hebben eerst nog onze com ponisten, die dc ccn\oud niet schu wen. dc taak. om in een heerlijk speels variëren homophoon cn po- lyphoon, met of zonder instrumen tale begeleiding of alleen ritour- nellc tussenspelen ons op die weg voor te gaan. Maar weten zij die te vinden, dan zal geen in en met cn voor de gemeenschap vooruitstre vende koorgemeenschap aarzelen hen op dit klinkende pad te volgen. Dan zal i"n onverrhoeide afwisseling van koor- cn samenzang elk volks feest een werkelijk gemeenschaps feest worden cn zal het echte lied weer worden wat het geweest is: het bezit van gans ons volk! DE echte zanger is slechts waar lijk gelukkig als hij zingt. Hij, die maar zo'n beetje zingt „voor de liefhebberij", omdat z'n buurman het ook doet of omdat het wel staat in dc familie, hij is do ware zanger niet. Voor de ware zanger is zingen een hartstocht, het vult z'n leven - soms wel te veel en het beheerst zijn denken. Als hij koorzanger is on dat zijn de meesten is de avond van de repetitie hot punt, waar de gehele weck om draait. Da gen tevoren is hij er mco bezig en als de avond komt de familie weet dat hij dan wat nerveus is kleedt hij zich met zorg aan, hij kijkt nog even zijn partij door en hij schraapt zijn keel; onderweg neuriet hij zijn melodie en als de re petitie begint gaat eeu Paar uur de aardse hemel voor hem open. En dan do uitvoeringen. Hoogte punten in het jaar. Ieder voelt zich eon Caruso, eon Scholiapin. Zie de ernstige gezichten, de blikken, die nauwlettend de dirigent volgen. Dit is geen liefhebberij voor de zangers dit is het leven zelf, dit is passie. Een lezer zal dit overdreven vin den; maar dan kent hij do zangers niet. Een bepaalde zanger zal het misschien opgeschroefd vinden;dan is hij niet de ware zanger. Dan ia hij de dilettant zonder meer. De ware zanger is ecu artist, ook al heeft hij maar bescheiden stemmid delen en weinig technische scho ling; hij is artist door zijn instelling öp en zijn leven vóór de zang. Hij en zijn geslacht van zangers-artis- ten, dat nimmer uitsterft, zal do koorzang altijd levend houden. Koorzangen De koorzang, dat is meestal ge mengde zang. De grootste vocale kunstwerken zijn voor gemengde koren geschreven, die grotere mo gelijkheden voor uitbeelding bieden- Maar het edelst klinkt de massale mannenzang en de meeste door de ware hartstocht bezielde zangers, vindt men misschien in de mannen koren, in „Apollo" to Amsterdam, in het Amersfoorts Mannenkoor in onze stad. Voor de koorzangers biedt de zang slechts vreugde. De uitvoerin gen brengen nervositeit, maar ze nuwslopend zijn ze niet. Als een zanger niet bij stem is, een tenor een hoge noot niet kan halen, be hoeft dat de uitvoering niet te sto ren. De koristen om h'iu heen van gen de onvolkomenheid op cn vele heid van zyn stem nooit zo tot uiting kwam als bij de repetities en de gr a mop hoon opnamen. Louis v. Tulder, 'n andere beroem de Nederlandse tenor (nog steeds actief) vertelt in zijn onlangs Ver schenen memoires behalve tal van sappige anccdoten kenmer kende dingen over do nervositeit der zangers. Elisabeth Schuhmann, de vermaarde sopraan, met wie hij een keer in Wenen zong, was voor de uitvoering ongenietbaar. Zo liep wanhopig door de solistenkamer cn kauwde maar steeds op een appel cn het enige wat zij kon uitbrengen was: „Wat een beroep, mijn hemel, wat een beroep!'' Dirk Mulder vertelt We zongen dat de kalk uit de voegen vloog" T OXGKNS, al blijven we met J tien man over, zingen zullen we!" En ze zongen, dat de stuk ken er afvlogen, d© getrouwen van het Amersfoorts Mannenkoor, in de jaren van dc eerste wereld oorlog! Dirk Mulder, de stevige, gespierde bas, die men zijn zestig jaren niet zou geven, is onze zegsrman. „Och, ja meneer, dat zingen hè! Het is mijn liefste bezigheid. Ale jongen van twintig jaar zat ik al in de zangvereniging. In 1007 kwam het^A'MK op mijn levens weg. De vereniging was nog geen maand oud of ik voegde mijn stem in het koor der pioniers. „Of ik er spijt van heb gehad?, maar meneer, hoe kunt U dat denken. Zo'n fijne sfeer van ka meraadschap had ik nog in geen andere vereniging gevonden. Het was altijd een gezellige boel tijdens de repetities in de- serre van ,,'t Boompje" aan de Heili- genbergerweg. Otte, de waard, was wel een beetje trots op ons. Maar kleine kin deren worden groot en op een gegeven moment barstten we com pleet uit de serre. Wat nu gedaan? We zochten a' naar een andere gelegenheid voor de repetities, maar Otte liet ons niet gaan. De serre werd vergroot. En (laar stonden we dan tussen puin, balken en opgetaste stenen en zongen, dat de kalk uit de .voegen vloog. Nu is 't Boompje verdwenen, maar... het koor is er nog, sterk en onge schonden. Een ogenblik dreigde het mis te gna* Wat zegt met het koor? Nee, daar was geen sprake van. Het zit zo: het zingen liet ons nog wel tijd voor het meisje en dat meisje werd mijn vrouw. In 1909 opende ik mijn klokkenwinkcl en in hetzelfde jaar wezen de klok ken zonder pardon het uur van de gewichtigste stap in mijn le ven. Mijn vrouw vond toen, dat ik het zingen maar 'moest laten. Ik heb het niet gedaan, want ik wilde zo graag eenmaal in de week een ander geluid horen, dan het getik-tak van mijn klokken. En dan... dfe uitvoeringen! Daar stonden we in „Amicitia" netjes in het zwart met een hoog boord, witte daa en witte hand schoenen. Da's nu allemaal een beetje soepeler en de textielpun ten spreken °°k een woordje rnee. Maar het zingen meneer, vlekke loos als ons boordje, hoor! Onze dirigenten Nico Hazen- donk", Piet Tiggers en Gerrit van den Burg hadden altijd houvast aan de oude kern, de oude garde waar ook ik toe behoor. Die ie meneer, do jongeren houden, me het ten goede, ook nu noc de cuggegraat van de vereniging. Wij' tellen wel wat jongeren in ons koor. Dc toevloed is niet groot. Sport en spel. .een flirtje met Mietje of Fietje, rnaar zin gen dat doet de jeugd'vandaag de dag niet graag in koorverband. Het is goed dit na veertig jaar AMK te bedenken. Wel hebben we vertrouwen in de jongeren, maar vooral in het AMK. dat ook voor de jeugd wel voldoende aan trekkingskracht zal blijven be houden. We beëindigden ons gesprek met een stevige handdruk. De heer Dirk Mulder gaat terug naar zijn klokkenwinkel waar zijn zoon zijn taak overnam. Maar aan het zingen geeft hij voorlopig nog niet de brui, nog voor geen dui zend klokken, niet geheel volmaakte stemmen kunnen gezamenlijk een mooie klank geven. Solisten Anders is dit bij de solist. Het leven van een solo-zanger is in voortdurende spanning. Steeds is er do angst om het kostbare orgaan, de stem. En de angst om de gezond heid in het algemeen. Want zingen is een physieke bezigheid. Als een kantoorbediende niet helemaal fit is, behdeft hij nog geen verkeerde boekingen te maken en geen onher stelbare fouten. Maar als een zan ger niet in conditie is valt het hom moeilijker zijn uiterst gevoelige stemorganen te beheersen, de nervo siteit neemt toe cn één fout die dan meestal valt bij het hoogtepunt van zijn voordracht kan moor dend zijn voor zyn prestige, zijn naam cn zijn carrière. Ook dit wordt meestal onderschat. Velen denken, dat een zanger al leen nerveus is in zijn beginnelin- gentijd en dat hij later zijn nummers begint zoals een typiste een nieuw vel in de schrijfmachine zet. Maar wie wel eens in zangerskringen ver keerd heeft weet, dat bet heel an ders is. Ook de grootsten der gTOtcn zijn zelfs op het toppunt van hun roem nog voor ieder optreden ner veus en zij krijgen pas iets van hun rust terug als na de eerste no ten blijkt, «lat de stem het weer „doet" En dan nog blijft een zekere nervositeit hangen over hun optre den. Wij celoven zelfs dat zonder die nervositeit nooit ware kunst ge boren wordt, omdat nervositeit en gevoeligheid broer en zuster zijn. Nervositeit Weet men dat Caruso altijd last van zijn zenuwen had voor hij moest optreden? Achter de coulissen van de opera in New-York mocht hij als enige een sigaret roken, onder con- tróle van een brandweerman, om dat. hij anders zyn zenuwen niet haas kon en weigerde op te treden- De grote Nederlandse tenor Jac. Urlos vertelt in zijn gedenkschrif ten. dat Caruso een gezellige ka meraad, met wie hij vijf jaar de kleedkamer deelde dermate door zijn zenuwen geplaagd werd. dat tijdens de .voorstellingen de schoon- C A HUSO Eén bonk' nervositeit Dat is dus iets van de keerzyd* der medaille van het zangersleven, die men speciaal bij do solisten ziet. Er zijn meer moeilijkheden. Denk aan dc lange en zware studie, aan do opofferingen, die men zich ge- troosten moet om in condidtie te blijven, aan de hinderpalen, die men moet passeren om er eindelijk te „komen". Steeds moeilijker En h*t wordt steeds moeilijker. •Tos Orelio, eertijds een vermaarde bariton in ons land niet een nobele stem, behoefde nog niet zo heel veel Tan muziek to weten en zelfs geen piano te kunnen spelen. Nu gaat het zo gemakkelijk niet meer. De eisen van het publiek worden ook steeds hoger. Men hoor^ de vocale beroemdheden van deze tijd dage* lijks door de radio, op gramofoon* platen, die rustig opgenomen kun nen worden en nog eens over ge nomen wanneer alles niet feilloos is. Als een jongo solist van het Amers foorts Mannenkoor, zoals de vorige week, in de zaal een aria uit „Martha" zingt, vergelijkt men zijn zang onwillekeurig met die van Benjamino Gigli, die men hetzelfde nummer ook vaak heeft horen zin gen, op do gramophoonplaat. Ondanks dit. alles houden de jon ge zangers, die door die ware harts tocht voor de zang bezield zijn, vol,' Alleen 7.ij die deze hartstocht. en natuurlijk ook het nodige talent hebben, slagen als zanger Dan is voor hen ondanks allo moeilijk heden hun beroep het mooiste ter wereld! Dan beleven zij op een ander niveau iedere day weer hetzelfde als de amatcur-zanw bots, waarvan wij hierboven spra ken. Op ander niveau, maar toch' hetzelfde. Want in wezen is de be leving van de zang voor alle voca listen gelijk, of ze nu in een koor staan, als solist op het concert podium of in een heldenrol op do operaplanken. Een kwartet, gevormd door vier werklieden van de Wagenwerk plaats (Windt, Langenbach, Pijpen en De Graaf), zongen op een feest avond van de Sociëteit ,,'t Valkje'V Doordat ik hun een dienst had be wezen, gaven zij mij een uitnodi-' ging voor die avond en werd door my Koerselman met wie ik be vriend was, mede genomen, weten de dat deze zeer veel van zang' hield. In de pauze stonden Koersel man en ik met elkander tc praten, toen een voor ons onbekend per soon zich bij ons voegde en zich' voorstelde als Hazendonk Het ge sprek liep over zang en wij spraken er onze verwondering over uit. dat in Amersfoort geen mannenkoor bestond. Koerselman was in Winterswijk* bij het mannenkoor geweest en ik vertelde wat van het Zutphense mannenkoor en al spoedig werd af- gesproken om ti trachten hier een mannenkoor op te richten. Twee dagen later zijn wij met ons drieën' nog eens bij elkander gekomen en besloten daarvoor aan het werk te gaan. Wij hebben toen verschillen de personen bij elkander gebracht, en daarmede was het mannenkoor opgericht, waaraan ik niet verder deelnam, dan als kunstlievend lid, Hazendonk, als directeur en Koer selman als voorzitter. B. Schooleman. f Noteert LJ even GRAND- Jaren van Scheiding. 14 30, 38 45 en 21 uur (14 jr.) CITY: Spionne in de schaduw. 14.30. la.45 en 21 uur (14 jr.) REMBRANDT: De dief van Bag dad. 14.30, 18.45 en 21 uur. 4 JÜLITaptoe 2e Divisie m. m. v. Drumband, Hof 20 uur 5 JULI: Receptie A.M.K. School van Wijsbegeerte 1517 uur. 113e Algemene Vergadering Toonkunst 10.30 uur. St. Picters en Bloklandsgasthuis. Orgelconcert met zang Oratori umkoor St. Joriskerk, 16.30 uur Toonkunst. 7 JULI: Feestconcert „Wilskracht" m.m.v. A. M. K. Muziektent „Amicitia". 19 uur. „DE STICHTSE HEUVEL": Iedere avond dansen van 19.3023 uur. (Orkest Harry Verbeke) DANCING VAN 'T HUL: Wo„ Za. en Zo.avond dansen van 19.30 23 uur. (Orkest Jan van Loo.) D'OUDE LANTEERN: 5 Juli t.m. 3 Aug. Schilderijen expositie J. Meine Jansen. Inleiding 15 u. door dhr H. van Wicringcn. Geopend: 1012 uur en 1417 uur. Zon dags 14—17 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 3