T DEPOSITO'S Luxe Verbuur-Auto's NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VERSCHIJNT ELKEJV ZATERDAG IPEILSCI^lPDiTii Piano leerares GEMEENTE-FILM La Porte Co. W. D. BOS Jr., Brandstoffen - Grint UITGEVER: G. VAN DEN BOVENKAMP VAN WEEDESTRAAT 7 - TEL. 20B"2 - SOEST N.V. MIDDENSTANDSBON!* INCASSO'S DEPOSITO' E. van «leups, CHEQUE REKENINGEN MET RENTEVERGOEDING ALLE BANKZAKEN VENEMA's KLEEDING NAAR MAAT L. VERVAT - Kleedermakerij Garage „MIDDELWIJK" No. 15 Vijftiende «Jaargang Zaterdag 9 April 1927 BUREAU VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIE v. WEEDESTRAAT 7. SOEST ADVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS O UUR INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAGAVONDS O UUR AAN IIET BUREAU ADVERTENTIËNVAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT, ELKE REGEL MEER 15 CENT GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST voor AMERSFOORT en OMSTREKEN Telefoon 2097, Van Weedestraat 37 t.o. den Heer Haremaker Het is inderdaad een teeken van on- miskenbaren vooruitgang, dat vooral in de laatste tientallen jaren een merkbare verandering heeft plaats gegrepen ten aanzien van de talrijke gebruiken op een zoo glorierijken dag, als de Palm zondag voor alle Christenen is. Het is zelfs zeer merkwaardig te noemen en kenmerkend voor een grooten geeste lijken groei, dat juist in de laatste jaren gebruiken en gewoonten verdwenen zijn, die eeuwenlang, als een erfenis van onze verre, heidensche voorvaderen, in ge- kerstenden vorm door onze voorzaten in eere werden gehouden. De tijden zijn nog niet zoo heel hng voorbij, dat de Palm-Zondag in ons land op vele plaatsen door zekere deelen der bevolking op een wel wat al te uitbundige wijze werd gevierd, en meestal dan door hen, die anders weinig overtuigd van hun Chris ten-zijn blijk gaven. Natuurlijk waren daar ookde Palmpaaschjes der kinde ren. Zeker, voor menigeen zal wellicht aan het „Palmpaaschje", den stok met een zwaantje van brooddeeg aan den punt, en versierd met groene slingers en lekkernijen, een l:eve herinnering, aan verre jeugd verbonden zijn. Maar met het innerlijk wezen van den Palm-Zondag had dit toch slechts heel in de verte iets te maken. Want hoewel het „palm paaschje", de „palm-stok", door het Christendom werd geadapteerd en ge maakt tot een van de symbolen van de overwinning van het „Licht" over de duisternis, in de geestelijke beteekenis, in oorsprong was het toch een attribuut van de voorjaarsieesten der oervolken. We weten allen, hoe de eerste Christen strijders in deze gewesten te kampen hadden met de ingewortelde, eeuwenoude heidensche feesten, hoe ze bij de ver spreiding van het Christendom aan deze feesten het heidensche karakter ontnamen, en er een Christelijke basis aangaven, door er een Christelijke herdenkingsda tum aan vast te maken. Werd dus de beteekenis fundamenteel veranderd, de attributen bleven en verrieden nog steeds hun heidenschen oorsprong. Zoo waren de Palmpaaschjes een overblijfsel van de lentefeesten, waarbij de lekkernijen aan den volbeladen stok, een symbool vormden voor de zegeningen van het nieuwe voorjaar, namelijk groei, bloei, nieuwe vruchten, overvloed, voorspoed, nieuw leven. Toch zit er een treffende analogie in het oorspronkelijke heidensche voor jaarsfeest en het Palmpaaschfeest der Christenen. De oude Germanen, voor wie het koude, donkere jaargetijde van den winter nog heel wat meer materi- eele moeilijkheden moet hebben meege bracht, dan voor den mensch der twintigste eeuw, vierden hun feest ter eere van den lentestand van de zon, die voor hen een symbool was van alle goed, van warmte, groeikracht, van overvloed. Het was voor hen een feest, ter eere van de triomf van het licht, over de duisternis van den winter, van de komst van het licht, waarvan ze alle goed en overvloed verwachtten, in materieelen zin. En ons Palmpaaschfeest, is een herdekking van dien glorieuzen dag, zes dagen voor het „Pascha", toen de Messias te Betfagé kwam, gelegen aan den Olijfberg, gezeten, zooals ge schreven staat, op een ezelin en een veulen, het jong eener jukdragende eze lin, waarop nog geen mensch gezeten had. Het is de komst van den Christus, het Licht der Wereld. „Ik ben een licht in de wereld gekomen, opdat een iegelijk die in mij gelooft, in de duisternis niet blijve". Het is de Christus die komt, het Licht, waarvan men alle goeds ver wacht, en waar Hij verschijnt wordt alle duisternis weggevaagd, die zieken wor den genezen, zoowel als zondaren, de dooden worden opgewektkortom, de Christus, de Waarheid, de verlosser der menschheid is gekomen. Er zit nog een zeer treffende parabool in de verdwijning van de materieele beteekenis van het voorjaarsfeest der heidenen, dat plaats maakt voor het groote „Lichtende" feest der Christenen. Het heidensche feest, gewijd aan de zon, die stoffelijke voorspoed beteekende, dus vergankelijke beteekenis, heeft plaats gemaakt voor het feest, gewijd aan het onvergankelijke Licht, de eeuwige, on vergankelijke waarheid, die ons niet alleen in materieel opzicht, maar in elk opzicht, alle goede dingen geeft. „Vrede Iaat ik U, mijnen vrede geef ik U: niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef ik hem U". FLORIS C. Begeleiding Muziek-theorie, Compositie, Muziekgeschiedenis Condities f6.—, f4.50, f3.— per maand. Muziek in bruikleen. Spreekuur: 's Zaterdags van 1-2 NIEUWERHOEKSTRAAT 2. XIV. Dat stond me best aan Maandag. Een raadsvergadering die in mijn smaak viel. Zoo moesten ze altijd zijn. Ieder een even beleefd en viiendelijk en toch werd er gezegd wat er gezegd moest worden. De Voorzitter een en al glim lach. Mr. Jan had weer een handvol aanmerkingen. Bracht die naar voren op een manier die aan duidelijkheid niets te wenschen overliet, maar correct. Ik had het wel een ietsje anders ge wild. Een beetje scherper. Want ik twij fel er aan of alles nou wel de noodige aandacht wordt waardig gekeurd. Daar had je die politiekwestie, waar ik ver leden week over schreef. De burgerpa draaide er maar zoowat om heen. Ik had nog eigenlijk wel een uitbrander van Mr. Jan aan het adres van den Majoor der Politie gewild. Maar de man met het Koninklijke gebaar deed ook nog vier duiten in het zakje en gaf den heer Zwarts even een lesje hoe het had moeten zijn. Dus dat weten de politiemannen nu. Niet meer eigen machtig beslissen of er ingegrepen zal worden of niet, maar netjes met de pet in de hand naar Burgerpa toe voortaan. Het is wel niet pleizierig als je zoo'n twintig jaar den knoet gezwaaid hebt nog een lesje te moeten halen en krij gen, maar het is een perfect middel tegen te veel verbeelding. Die bouw verordeninggeschiedenis begreep ik niet heelemaal. De burgemeester heeft dat zaakje nu eindelijk eens voor elkaar gebracht en nou schijnen ze niet te weten hoe de uitlegging ervan is. Mooie boel. Wat heb je aan een wet of ver ordening als je niet weet hoe je die moet uitleggen. Mr. Jan zei dat ze er met de muts naar gooiden op 't ge meentehuis. Daar kwain hel tenminste volgens mijn burgermansverstand op neer. Toen had hij het weer over ge- meentemest waar een luchje aan was. Dat komt meer voor zul je zeggen. Maar nou was 't een bijzonder luchje. Het schijnt namelijk dat die mest per ongeluk natuurlijk zooiets gebeurt altoos per ongeluk in den tuin van een goeie kennis van den bewusten gemeenteopzichter is terecht gekomen. Zoodat die nou over een paar maanden boontjes eet voor een deel op gemeente- kosten. Als Foekskie er geweest was die had nou al buikpijn en de ver kiezingen moeien nog beginnen 1 had die vast geroepen: Meneer de Voorzit ter dat is een insinuatie van diefstal". Nou als je 't mij eerlijk afvraagt, heel ver is 't er niet vandaan. Als 't waar is. De Burgerpa zou 't onderzoeken. Een leuk zaakje was ook die puinhistorie aan den Dorresteinweg. Biedt me daar een vriendelijke buurman aan de ge meente Soest gratis puin aan om den Dorresteinweg mee te verharden. Hij wou het er nog zelf oprijen ook. Maar nee, de gemeentelijke opzichter hier wist het wel beter. „Niet noodig koop man, hou jij je puin maar". En dat zonder ook maar één woord daarover te praten met den directeur van publieke werken of den wethouder. Het is toch meer dan bar. Want nou moet de ge meente al gauw een paar duizendjes neerleggen om het noodige puin te koopen. En dat hebben we dan al weer eens te danken aan het „oude stelsel". Ik bedoel die ouwe methodes van voor een dozijn jaar en eerder, dat elke op zichter baas is voor dat deel van de gemeentezaken waar hij over gaat. Op zichter Zwarts over politiezaken bijvoor beeld. Och vroeger kon en mocht dat allemaal. En waarom nou dan niet? Het zou toch flauw zijn al die voorrechten zoomaar in eens af te nemen I Dat al die ouwe gemoedelijkheid de gemeente wagen in den modder heeft doen rijden, nou ja dat is toch zoo erg niet. Dan maar weer gaan leenen als er centen te kort zijn, en een beetje meer belas ting betalen om de rente op te brengen. Jè systeem meneer I Wordt al 15 jaar minstens met succes toegepast hier. Natuurlijk ontbrak in den raad het komische element ook weer niet. Daar zorgde ditmaal Gies voor. Het ging over de politieverordening en nou vond Gies dat er een artikel te vee! in stond. En we! dat artikel, dat verbiedt dat de menschen net als de hondjes zoo maar overal bij struikjes en boomennou ja, je begrijpt me wel. „Dat mog niet", zei Gies. „Daar most de burgemeester de minse toch in vrie laote". Groote vroolijkheid. Het vrouwtje van Soest- duinen „kon" eenvoudig niet meer van 't lachen en at omtrent haar zakdoek op. Het was ook al te zot. Stel je eens voor dat er eens een zevental of achttal boeren als Gies in den Raad zaten, menschen die 't op 't gebied van de etiquette nu niet zoo nauw plegen te nemen. Het zou dan wel een verheffend schouwspel kunnen worden vóór den aanvang van een raadszitting een voor vergadering van dat achttal tc aanschou wen voor den muur van raadhuis of postkantoor. Iets voor de photopagina van „De Telegraaf" met als onderschrift: „Een mins mot vrie blieve". Maar alle gekheid ter zijde. Is het niet te gek dat in een gemeente als Soest van temet 13.000 zielen een voorstel als dat van Gies wordt gedaan! En verdedigd! En dat in alle ernst. Hoe is 't mogelijk dat er nog inwoners van Soest zijn die op zoo iemand hun stem uitbrengen. Afge zien van wat men etiquette pleegt te noemen, bewijst zoo'n voorstel toch onomstootelijk dat zulke menschen hun tijd als raadslid gehad hebben. Maar om dat zelf te erkennen, daar is moed en eerlijkheid voor noodig. Eerlijkheid zooals men zeldzaam zal aantreffen. Eerlijkheid die niettemin boer Peter bezit en die hem siert. Die komt er tenminste royaal voor uit dat de ge meentezaken hem boven 't hoofd ge groeid zijn en dat hij beseft dat hij plaats behoort te maken voor jongere en zoo mogelijk betere krachten. Laten anderen, die dat ook moesten durven erkennen, daaraan een voorbeeld nemen. Gelukkig is onder de katholieken een nieuwe richting ontstaan, die toont van candidaten als van Klooster, Gies, Scheffer, Pronk (hoe is 't mogelijk 1) niets te willen weten. En ze stelden daarom eigen candidaten, de Koning en van Duren. Nog een ander motief zat voor. Ja, Brandnetel neust overal en heeft overal z'n vrinden. En dat motief was eigenlijk het hoofdmotief. Dat was: als de katholieken met die lijst van Klooster enz. in zee gaan dan zijn we overtuigd dat zeker de helft daarvan op Mr. Jan stemt. Een pracht- compliment. Het toont bovendien aan, dat Mr. Jan met zijn felle actie tot om verwerping van het oude stelsel, tot het tegengaan van alle misstanden op gemeentelijk gebied de sympathie heeft van zelfs van een zeer groot deel der katholieke Soesters. Ook deze menschen beginnen in te zien dat het bij de ver kiezingen voor den gemeenteraad niet gaat in de eerste plaats om godsdien stige of politieke beginselen, maar bo venal om de kwestie: Wie durft de koe bij de horens te pakken. Brandnetel is geen Vrijheidsbonden Mag trouwens niet van Grootje. Als je 'm nauwkeu rig zou wegen is ie misschien niet eens liberaal te noemen. Maar Brandnetel is een mensch als alle andere menschen met menschelijke zwakheden.. En een daarvan is dat ie een hekel heeft aar< een hoog belastingbiljet. Een verschrik- kelijken hekel. En hij gelooft dat alleen een krachtige, gezonddenkende en dur vende raad in de toekomst dezen hekel zal kunnen wegnemen, en dat dan ook ééns een tijd zal komen dat de belasting druk voor Soest weer normaal zal kun nen worden genoemd. BRANDNETEL. BANKIERS BAARN - SOEST - BUSSUM Ingezonden Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Geachte Redactie, Mag ik ook een plaatsie, Voor het volgende stukkie, Want 't is heusch geen grappie. Merci Voor uw attentie. Ik ben gewend 's morgens na het ontbijt een wandeling te maken, want de docter heeft gezegd dat anders m'n kleeren te nauw worden en dat er geen gezonder sport is dan wandelen. Woon je in een drukke slad en is de omvang van je corpus, plus het aantal dienstjaren wat je mee te dragen hebt, van dien aard dat je niet gauw genoeg kunt verdwijnen als er een Spaansch Louise, of er een motorpakaan, in razende vaart op je komt aanstormen, dan loop je in dat drukke verkeer groot gevaar naar de andere wereld te verhuizen. Aangezien ik een voorgevoel heb dat ik zoo iets niet zou overleven en ik tegenwoordig sterk gebrouilleerd ben met magere Hein, heb ik Utrecht m'n biezen maar gepakt en ben hier in Soest komen wonen. Ik maakte dus dezer dagen weer m'n gebruikelijke wandeling, voor alle zeker heid op het voetpad loopende, want je kunt nooit weten hoe een auto een mensch vangt. Die voorzichtigheid was niet geheel overbodig, want op eens (leuk, dat 't zelden in tweeën gebeurd) kwam er een auto langs me heen. Even verder stopt die Ford. Ik denk wel dat 't zoo'n voornaam heerschap was, omdat ie net zoo knorde. Het leek wel een orgel dat EN HEEREN-MODE-MAGAZIJN F. C. KUIJPERSTRAAT10 - TEL. 169 de griep had, want er werd later ook aan een slinger gedraaid. Ik heb den tijd en vind het altijd belangrijk te zien hoe de hoofden (en de beenen) van de gemeente-organisatie zich uitsloven om het zoo zuinig moge lijk aan te leggen. Dat kan je wel na gaan in de lijst van de Jaarwedden, enz. Als ik eens een erfenis krijg van een ouwe tante, die in Amerika zit dan koop ik er subiet obligatiën Soest voor als die tenminste nog bestaan want veiliger geldbelegging is er m.i. op de heele wereld niet. En nu zal ik U vertellen wat ik in m'n notitieboekje (in Utrecht zei ik altijd kersepit, doch dat mag ik nu niet meer doen) geschreven heb, omtrent dat ge valletje, nml. soortement vrachtauto van achteren een groote opening, die ge deeltelijk ingenomen werd door een schuinstaande ladder. Of ie tot de rech ter- of linkerzijde behoorde weet ik niet meer. Voor, in de machinekamer, zaten 2 menschen, waarvan de jongste de rookwolkjes van een sigaret voor zich uitblies en het stuur vasthield. De ander die een voordeelige nacht scheen te hebben gehad, te oordeelen naar z'n vroolijke gezicht, klom op den wagen, volgens het opschrift aan de gemeente Soest behoorende, en draaide toen een electrisch lampje in een wandarm tegen een paal. Practisch, vindt U niet Daarna verdween het heele zaakje, behalve het lampje, wat bij heldere maneschijn zoo droevig kan kijken. Toen ik thuis gekomen was en aan m'n zuinige wederhelft, die intusschen vóór een kop koffie gezorgd had, de geschiedenis van het lampje verteld, kwam ze met een koorts-thermometer aanloopen. Wat moet je met d&t ding doen, vroeg ik de koffie is best, oudje. Dat zal wel, zei ze, doch ik wou eens even de tem peratuur bij je opnemen, want ik geloof dat je 't leelijk te pakken gekregen hebt onderweg. Zou je niet dadelijk naar bed gaan Ik zal Sientje even om de dokter tren. Ze moet meteen maar een brokie ijs halen om je wat af te koelen. Sientje, Sientje kom eens even, meneer is niks goed Ik zal U de ontknooping van dit drama maar niet vertellen, omdat m'n stukje anders te lang zou worden. Dit mag ik nog wel even zeggen, dat m'n vrouw, die buitengewoon goed kan rekenen, de belastingpapieren eens goed ging bekijken, terwijl ik m'n oudje plechtig beloofd heb mij voortaan wat meer on ledig te houden met de gemeentezaken, zoodat we met de a.s. Raadsverkiezingen zullen weten te stemmen de rechte man op de rechte plaats. N. SENIOR. Aan den Heer Redacteur van „De Soester" te Soest Mijnheer de Redacteur. Beleefd verzoek ik U voor het onder staande een kleine plaatsruimte in Uw blad. In de Gemeentefilm van Brandnetel, voorkomende in „de Soester" van 2 April, komt o.m. voor dat de S.D.A.P. bij de a.s. gemeenteraadsverkiezing met 2 lijsten zal uitkomen. Ter wille van de juiste voorlichting van Uwe lezers, deelen wij mede dat dit niet het geval is. De S.D.A.P. komt met één lijst uit en wel met de volgende candidaten No. 1 S. F. Besselsen, 2. K. F. Mud, 3. T. Bleeker, 4. IL Boersma, 5. A. v. d. Broek, 6. H. v. d. Drie, 7. J. Schaap. U mijnheer de Redacteur dankend voor de plaatsruimte, J. v. d. BRUGGE, Secr. Afd. Soest der S.D.A.P. Geachte Redactie. Mag ik U een vraag stellen Ik ben inwoner van Soest van Juli 1925, af Ik voldoe aan mijn verplichting. Heb ik nu recht om te stemmen of niet? Een stembiljet hebben wij niet ontvangen. Wie de schuldige Wanneer ik stemge- rechte ben, en als men niet stemt zonder reden, dan wordt men beboet. Wat nu Gaarne wenschte ik een antwoord in Uw blad van a.s. Zaterdag. Kan dat? Bij voorbaat mijn dank. Uw dienaar, H. W. O. Wie democraat is, vrij van kerkelijke en oconomische dogma's, behoort bij de VRIJZINNIG-DEMOCRATEN l Afd. Secr. Banningstraat 15, Soesterberg Plaatselijk Nieuws. DAMMEN. De Soester Schaak- en Damclub ont ving Dinsdag, den heer Staal (Baarn), welke een simultaan seance gaf. De Heer Staal was zoo vriendelijk de plaats te willen innemen, van den Heer J. W. de Klerk (den Haag), deze was verhinderd en het bericht, van verhin dering kwam te laat, om nog kenbaar gemaakt te worden, maar spelers en toeschouwers hebben er geen spijt van gehad, aangezien de Heer Staal zeer subliem speelde en dan ook met mooie cijfers wist te winnen, 10 partijen wer- HEUVELWËG 1 - TELEFOON 2212 Ontvangen de nieuwe Stalen voor Voorjaar- en Zomercostuums TEVENS REPARATIE-INRICHTING VOORHEEN FA. STRIJKER KERKSTRAAT 20 TELEFOON 2084 JULIANASTRAAT 7 den door hem gewonnen, 2 verloren, tegen de Heeren S. de Zoete en J. de Boer, en 2 remise tegen de Heeren L. Hornsveld en W. Henger. De Heer J. W. de Klerk komt nu Dinsdagavond 7.30 uur a.s. in „Oranje hof" Spoorstraat om een simultaan seanse te geven. Belangstellenden zijn weder welkom. GEVONDEN VOORWERPEN. Op werkdagen, des voorm. tusschen 9—12 uur, zijn op het Politiebureau inlichtingen te bekomen van de navol gende voorwerpen Twee belastingplaatjes, rozenkrans in etui, kinderportemonnai met inhoud, paar damesschoenen, pakje gloor, gouden broche, sponsendoos met potlooden zilveren potloodhouder, vermoedelijk zilveren dameshorloge, zilveren dames polshorloge, damesportemonnai met in houd, zakje met amandelen. Te Soesterberg een belastingplaatje. UITSLAG VERKIEZING PROV. STATEN Uitgebracht 4718 stemmen. Aantal kiezers 5432. Geldige stemmen 4290. Ongeldige stemmen 428. OP lijst 1 Staatk. Geref. Partij zijn in totaal uitgebracht 32 stemmen 2 Vrijh. Bond 535. 3 Communistische Partij 22 4 Herv. Ger. Staatspartij 22 5 R.C. Volkspartij 30 6 S.D.A.P. 482 7 Plattelandersbond 6 8 Anti Rev. Partij 763 9 R.K. Staatspartij 1516 10 Chr. Hist. Unie 478 11 Vrijz. Dem. Bond 384 12 Onafhankelijke lijst 6 13 Dem. partij 14 DOCTOR IN DE LETTEREN EN WIJSBEGEERTE Aan de Universiteit van Amsterdam werd onze vroegere plaatsgenoot, de Heer J. Theunisz de titel verleend van Doctor in de Letteren en Wijsbegeerte, op een proefschrift: „Het Stadhuis te Enkhuizen". Dr. Theunisz is als Ieeraar verbonden aan de R.H.B.S. te Middel- harnis. TELEFOON 1 Ruime wagens - Billijk tarief VERGADERING. Op Dinsdagavond 5 April hield de ald. Soest van den Vrijz. Dem. Bond een openbare vergadering in het Gebouw voor Religie en Kunst, waar als spreker optrad de Heer Mr. A. Joeker, Lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Om 8 uur opende Mevr. L. H. Droste- Wilmans lid van den Gem. Raad van Soest de vergadering, heette den spreker welkom en wees de vergadering op het groote belang der a.s. verkiezing voor de Prov. Staten. Hierna gaf zij het woord aan den heer Joekcs. De Spreker begon met zich aan te sluiten bij hetgeen Mevr. Droste over de verkiezing voor de Prov. Staten had gezegd, en den nadruk op leggende dat de menschen onvoldoende doordrongen waren van het feit dat de samenstelling der Prov. Staten onverbrekelijk verband houdt met de samenstelling der Eerste Kamer. Spreker toonde zich geen omstander van de eerste kamer, doch was van oordeel dat het volksreferendum, zooals de Vrijz. Dem. Partij propageert, het eenige middel is om het geheele Ned. volk zich te doen uitspreken over alle belangrijke en ingrijpende vraagstukken. Vervolgens besprak Spreker achter eenvolgens de verschillende politieke martijen, waarbij hij tot de conclusie cwam dat de Vrijz. Dem. Partij steeds haar beginselen trouw was gebleven. In dit verband wees hij erop hoe Mr. Marchant in de Tweede Kamer was aangevallen over het door hem samen gestelde politiek program, toen de ko ningin hem opdracht verleende tot samenstelling van een Ministerie. Spreker had ook vernomen dat dit zelfde was gebeurd in een vergadering van den Vrijheidsbond in Soest. Spreker ontzegde speciaal deze partij het recht van een dergelijken aanval op Mr. Marchant. Immers juist de vertegenwoordiger van den Vrijheidsbond, de heer Boon, be schuldigde den Heer Marchant in de Tweede Kamer ervan, als zou hij bij de samenstelling van zijn politiek program het voornaamste punt, nml. dat der ont wapening uit dit prpgram gelaten hebben en juist de Vrijheidsbond was het die in die kamer tegen het amendement Oud steunde: tot vermindering der Ma rine-begrooting. Spreker toonde aan de hand van punt 5 en punt 13 van meergenoemd program aan, dat de heer Marchant wel degelijk het beginsel der ontwapening in zijn program had vastgelegd en dus niet dit groote beginsel Vrijzinnig Democraten had gewaarloosd. Het speet spreker dat de heer Marchant niet in zijn opdracht geslaagd was en hij weet dit aan de R.K. Staatspartij die weigerde mede te werken aan de sa menstelling van een kabinetbestaande uit Vrijz. Democraten, Sociaal Democra ten en R.K., omdat daartoe de uiterste noodzaak toen was gebleken. Verder besprak Spreker nog het ver wijt dat vaak aan de Vrijz. Democraten wordt gemaakt, als zou deze partij het te vaak eens zijn met de Sociaal De mocraten. Als dit zoo is, zeide Spreker, dan ligt dit aan de S.D.A.P. welke partij door haar optreden steeds dichter bij de Vijz. Dem. Partij is gekomen. Toch zijn er te diepgaande verschillen tusschen in de beginselen tusschen den V. D. B. en de S.D.A.P., vervolgde Spreker, dan dat er sprake zou kunnen zijn van eenig onderling verband. Tenslotte wekte hij de aanwezigen op hun stem uit te brengen op de lijst van den Vrijz. Dem. Bond. Mevr. Droste-Wilmans sloot daarop de vergadering met een warm woord van dank aan den Spreker. Sproeten komen vroeg In tiet voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. NËDERL. CHRISTEN-VROUWENBOND Maandagavond trad in de Rembrandt- zaal alhier voor de afd. Soest op Mej. Mr. C. Frida Katz, die op welsprekende wijze uiteenzette, waarom de Christen vrouwen zich moeten organiseeren. Allereerst werd gewezen op het ontstaan van den Bond na de revolutiedagen van den wereldoorlog, terwijl ook de stem plicht voor de vrouw organisatie en samenwerking noodzakelijk maakte. Spreekster vergeleek de tegenwoordige positie van den vrouw met die van een 50 jaar geleden en verklaarde, hoe men tot het besef is gekomen, dat de onge huwde vrouw aanspraak heeft op een werkkring. Op verschillend gebied vindt ze werk, waar ze vroeger werd uitge sloten. Eenerzijds dient de bond op te komen voor de heilige rechten en be trekking tot het gezin en het gezag, doch ook anderzijds positie te nemen tegen hen, die het gezinsleven en het gezag willen ondermijnen. De gehuwde vrouw heeft een verantwoordelijke en moeilijke taak in haar gezin. Slechts in geval van noodzakelijkheid of bij buitengewone begaafdheid mag zij nog een werkkring daarbuiten hebben. Haar ideaal moet zijn en blijven haar huis, waarin ze een rustige en aangename sfeer voor het gezinsleven moet scheppen. Verbetering van de positie der gehuwde vrouw op wetteiijk gebied is wenschelijk, voorna melijk wat betreft de z.g. moederschaps- zorg en het huwelijk. Nooit echter kan de Bond ertoe medewerken, de verant woordelijkheid te nemen uit de handen, waarin ze behoort en evenmin tot het geven van gelijke rechten aan de ge huwde en de ongehuwde moeder. In de huwelijks wetgeving kunnen misstan den worden uit den weg geruimd, maar daarbij mag men niet overdrijven. De man blijve het hoofd van het gezin, doch tegen machtsmisbruik dient gewaakt. Voor de ongehuwde vrouw is naast de opvoeding in het gezin van groot gewicht de beroepskeuze, die door degelijke voorlichting ook van christelijke infor- matiebureaux moet worden vergemak kelijkt. Het opgegroeide metsje moet de huishoudelijke taak van haar moeder als iets moois zien, waartoe waardeering van den vader vul kan bijdragen. De Nederlandsche Christen-Vrouwenbond heeft in deze moeilijke tijden de roeping het meisje en de vrouw met raad en daad ter zijde te staan en in Eeuwig- heidslicht zich te leeren geven, zich aan anderen te wijden en te leeren dienen. De vergadering, die op de gebruikelijke wijze door Mevr. S. G. Landweer-de Visser werd geopend en met dankzeg ging aan de spreekster na gebed weer werd gesloten, was zeer goed bezocht. Het ernstige en bezielde woord van de spreekster wekte nog eenige vrouwen op, zich als lid van den Ned. Christen- Vrouwenbond te doen inschrijven. DE EMMABLOEM. De verkoop van het Emmabloempje ten bate van de Vereeniging tot Be strijding der Tuberculose zal dit jaar plaats hebben op Zaterdag 9 April. Wij hopen evenals vorige jaren weder op de goedgeefschheid van het publiek te mogen rekenen. Het Comité der Emmabloem. VRIJHEIDSBOND De Vrijheidsbond zal voor dc a.s. Gemeenteraadsverkiezing uitkomen met de volgende lijst 1. H. v. Doornc, 2. A. O. Dammers, 3. W. H. C. Doorman, 4. H. J. Gasillc, 5. H. W. Vellinga, 6. G. M. v. Krieken, 7. C. Haver.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1927 | | pagina 1