refft"
I-Inrichting
HUID
sn Gelaat
Luxe Verhuur-Auto's
F. BRIEURE
Bestel THANS-Uw Winter
voorraad tegen onze
SPECIALE ZOMERPRIJZEN
SOEST
Waterleiding
SVROUW
en door
00NMAAK X
fanW.J.v.Ee
n X
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
PULIËRiPlITi
GEMEENTE-FILM
W. D. BOS Jr., Brandstoffen - Grint
t-Baarn-Amsterdam
Telefoon 118
verker
beseft,
IATEN
AN HERWAARDEN
akke- en Platvoeten
LER PRINS, Arts
UITGEVER: G. VAN OEN BOVEN RAMP
VAN WEEDESTRAAT 7 - TEL. 2O02 - SOEST
N.V. MIDDENSTANDSBANK
INCASSO'S - DEPOSITO'S
Laborare est Orare
VENEMA's
KLEEDING NAAR MAAT
Garage „MIDDELWIJK"
BRANDSTOFFENHANDEL
KERKPAD 19 nabij Halte Soestdijk, Tel. No. 2133
HuisVEENHUIZERSTRAAT 9, Tel. No. 2077
Anthracietkolen totaal GRUIS- en STEENVRIJ
Leekedichtjes van Jan Joris
Wilhelmina
Agent: GERT VAN EE
MEUBELTRANSPORT
STEENH0FSTR. 57 TEL. 69
Nieuwstr. 37 en Torenstr. 10
elef. 43919.
Transporten t. z. conc. prijzen
1EUWSTRAAT 37, SOEST
1 M AU RIK
r(trice) wenschen toe te
ij een der Leden of des
n „RELIGIE EN KUNST"
Sanitaire Werken
TELEFOON 138
NO. 24
Vijftiende Jaargang
Zaterdag 11 Juni 1927
- Spoorstr 4-6
DEKKER
matiek, Lumbago, Zenuwpijnen
ie, Asthma, Chron. Bronchitis,
ag van 23 uur.
OL
radig in het
a - Telef. 168
oopers
chelzeiltjes
Kastranden
Zie de etalage
BUREAU VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIE v. WEEDESTRAAT 7, SOEST
ADVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS O UUR
INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAGAVONDS 9 UUR AAN HET BUREAU
ADVERTENTIËN: VAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT, ELKE REGEL MEER 15 CENT
GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING
ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST
voor AMERSFOORT en OMSTREKEN
Telefoon 2097, Van Weedestraat 37 t.o. den Heer Haremaker
No man has a light to do as he pleases,
except when he pleases to do right.
C. SIMMONS.
(Niemand heeft het recht te doen wat
hij maar verkiest, tenzij hij verkiest
goed te doen.)
De dagen van practisch gesproken,
alle menschen zijn gevuld met arbeid,
zij het ook van' meest uiteenloopenden
aard. Handenarbeid, hersenarbeid, maar
toch altoos arbeid. Goed beschouwd
wordt ons heele leven daarmede vervuld.
Wij allen arbeiden, produceeren, of maken
een onderdeel uit van het groote proces,
dat tot zijn eenvoudigsten vorm terugge
bracht, niet anders doen dan de natuur
lijke hulpbronnen van onzen aardbol
dienstbaar en nuttig maken aan de be
hoeften van den mensch. Zoo gezien
wordt dus alle werk niets anders dan
een dienen van de gemeenschap, waarbij
de arbeider dan in ruil daarvoor, zijn
deel van de productie, in loon, toebe
deeld krijgt.
Maar. waar nu ons leven, bijna al
onze gedachten, zoo vol zijn van arbeid,
is het dan niet van het grootste belang,
dat we ons werk „goed" verrichten,
omdat zulks toch de eenig mogelijke
weg is, om dien gedachtelijken staat van
vrede te bereiken, dien men gewoonlijk
met „geluk" aanduidt Daarmee dragen
we dan niet alleen bij tot ons eigen geluk,
doch tevens tot dat van anderen, door
dat we onafwendbaar en vriendelijker
toon leggen in onze verhouding tot „de
anderen". De groote geestelijke stroo
mingen, die de twintigste eeuw kenmer
ken, en alle leiden in de richting van
meer harmonie tusschen volken en in
dividuen onderling, tot gelukkiger ver
houdingen en een gelukkiger wereld, doen
steeds sterker de waarde van de ge
dachte van het individu omtrent zijn werk
uitkomen. Herhaaldelijk werd reeds ge
wezen op de verhoogde ethiek in zaken
en handelsleven. Maar er kan nooit ge
noeg op gewezen worden. En daarom
is het juist, nog eens de aandacht er op
te vestihen, hoe een lichaam als de Rotary,
dat meer dan honderdduizend van de
grootste zakenlieden over de geheele
wereld omvat, de ethiek in het zakenle
ven zoo hoog mogelijk wil opvoeren en
inderdaad ook opvoert. Hetgeen een
prikkel en steun kan zijn voor allen,
die wel goed zouden willen, maar mee-
nen machteloos te staan tegenover een
wereld vol kwaad. Deze twijfelmoedigen
zouden in de eerste plaats kunnen be
denken, zooals „Hare" zegt, dat „Goed
macht is, en altijd was en altijd zal zijn".
Maar het kan hun ook veel moreelen
steun verschaffen, te weten, dat ver over
de honderdduizend zakenlieden, die tot
de grootste en meest representatieve voor
hun branche behooren (anders kunnen
KAMERKRONIEK
Doorzitten
Stukloopen S w K O 1—
zij niet tot lidmaatschap worden uitge-
noodigd) een „code" van ethiek hebben
aanvaard, die o.m. voorschrijft„Mijn
zakenhandelingen, ambities en relaties
moeten mij er steeds toe brengen mijn
hoogste plichten als een lid van de maat
schappij in acht te nemen. In elke po
sitie in het zakenleven, bij elke verant
woordelijkheid waarvoor ik gesteld word,
moet mijn voornaamste gedachte zijn
die verantwoordelijkheid op me te nemen
en die plicht zoodanig te vervullen, dat
wanneer ik beide tot een eind gebracht
zal hebben, ik het peil der menschelijke
idealen en daden iets hooger gebracht
zal hebben, dan ik het vond". En de
tiende „plicht" van deze Rotary-code
schrijft voorgeen persoonlijk succes
gewettigd of ethisch te achten, dat ver
kregen wordt door het op unfaire wijze
gebruik maken van bepaalde gelegen
heden in de sociale orde, die absoluut
aan anderen ontzegd zijn, noch zal ik
gebruik maken van gelegenheden om
materieel succes te behalen dat anderen
niet zullen nemen, in verband met de
twijfelachtige moraliteit die eraan ver
bonden is".
Wanneer eerlijke, verantwoordelijke
menschen, op deze wijze hun werk gaan
bezien en het in dezen geest uitvoeren
hoe nederig hun werk ook in de
oogen van de wereld mag schijnen
wat wordt het dan anders, dan de La-
tijnsche spreuk aangeeft, n.I. Laborare
est orare, werken is bidden, „bidden",
de voortdurende onuitgesproken, dan wel
uitgesproken wensch, het permanente
streven, om „altijd goed te zijn"? Douglas
Malloch zegt (vrij overgezet) in zijn „The
Heart Content", zoo fijn opmonterend
Deez' aarde is geen ledige aard, maar
bezig heel den dag.
Het eene geluk van groote waard', en
vreugd die blijven mag,
Die wordt niet hemelsver gezocht, maar
ligt, waar d'arbeid wordt gewrocht.
FLORIS C.
Latijnsch mottoWerken is bidden, i
De C. A. 0. - Amendementen
amendementen, amendemen
ten De knuppel in het
hoenderhok - Goedkoope
paspoorten - Maar ze zijn
nog te duur - We hooren meer
De Tweede Kamer heeft met veel be
langstelling het wetsontwerp tot regeling
van de collectieve arbeidsovereenkomst
artikelsgewijze behandeld. Maar eerst even
een intermezzo wat plechtige deelne
mende woorden, van jhr. Ruys de Bee-
renbroeck, voorzitter van de Tweede
Kamer, toen het bekend werd, welk een
ramp Gelderland trof. En hij gaf daarmee
uiting aan de gevoelens van deernis en
deelneming met de velen, die door de
cycloonramp getroffen werden. Dan
Minister Donner, die verklaarde dat de
regeering met groote deelneming had
kennis genomen van de schokkende ge
beurtenissen en niet zou achterblijven
om te doen wat zij kan en wat op haar
weg ligt.
De Kamerleden gaan weer zitten. En
de debatten gaan weer lustig voort. Het
regent amendementen, moties, enz. Het
ondanks het verzoek van minister
Donner principieel nagenoeg onge
wijzigde motie-Sannes werd met 52 tegen
24 stemmen aangenomen. Dadelijk bij
art. I dient de heer Heemskerk (a.r.) een
amendement in, om er aan toe te voegen
„Het beding, waarbij een wergever ver
plicht woedt, arbeiders van een bepaalde
godsdiensttge of politieke overtuiging, of
leden van een bepaalde vereeniging niet,
dan wel uitsluitend in dienst te nemen,
is nietig". Maar de heer Heemskerk was
niet de eenige. Meneer Stenhuis (s.d.)
en meneer Knottenbelt wilden beiden,
elk een verschillende, artikelwijziging.
Maar de Kamer wilde er niet aan. Laten
rusten dus maar. Want heusch, er was
„des Guten zu viel". Over het amende
ment Heemskerk viel weinig woord. En
niet altijd even vriendelijke. De heer
Brautigam (s.d.) vreesde, dat het in de
praktijk de tot standkoming van c.a.o.
zou belemmeren en wilde daarom de
laatste woorden „of leden van een be
paalde vereeniging" schrappen. Waarvan
de Kamer ten slotte toch niets wilde
hooren. De heer Smeenk (a.r.) en Kor
ten horst (r.k.) waren vóór 's heeren
Heemskerk voorstel. Zoo ook de heer
Engels (r.k.), die de opvatting van den
heer Brautigam bestreeot, als zou het
amendement gericht zijn speciaal tegen
de soc. dem. arbeidersbeweging. Het had
een zeer algemeene strekking en spreekt
uit, dat de vrijheid van organisatie naar
geloofs- en politieke overtuiging gehand
haafd dient te blijven. En dan deed de
heer Engels een scherpe uitval naar de
s.d., door o.a. te beweren, dat de s.d.
waar zij macht hebben, als de grootste
tyrannen tegen de r.k. optreden, hetgeen
hij aan de lijve ondervonden had. Daar
als de Tweede, de regeling met 1 Juli
van kracht kan worden. Juichen we echter
niet te vroeg. Met f 1.krijgt men nog
geen paspoort I Want de provincie eischt
nog altijd f 1.aan leges en de ge
meenten f 1.50 Zoodat, na deze brand
schatting, een pas toch altijd nog f 3.50
kost. Daar wees de heer Ebels (v.d.) den
minister nog even nadrukkelijk op. Mi
nister Beelaerts wist. Zou er met meneer
de Geer over spreken. Pleitte de ratio
van het ontwerp ook niet voor verlaging
der provinciale en gemeentelijke leges
O, zoo. Dus daar hooren we meer van.
POLITICUS.
EN HEEREN-MODE-MAGAZIJN
F. C. KUIJPERSTRAAT 10 - TEL. 169
TELEFOON 2001
Ruime wagens
Billijk tarief
was dus de knuppel in he) hoenderhok
geworpen. De heer Stenhuis (s.d.) zeer
boos, beweerde, dat nergens de s.d.
vakvereenigingsmenschen zoo vervolgd
en mishandeld werden, als in het Zuiden
waar bovendien geestelijke dwang zou
bestaan. Hard tegen hard. R.k. boos en
de s.d. niet minder. Interrupties over en
weer, en daartusschendoor, een mitraille
van den voorzitter met zijn hamer.
Als de rust voor een wijle is weer
gekeerd, en de minister verklaard heeft,
geen bezwaar te hebben tegen het amen
dement, mr. Marchant (v.d.) zich als
voorstander had doen kennen (hij vreesde
n.I. dat de s.d. zich een machtspositie
wilde verzekeren om anderen te weren)
en de heer Vliegen s.d. gezegd had, dat
de s.d. torenhoog boven de r.k. uitsteken
op het punt van vrijheidsliefde, nam de
Kamer z.h.s. het amendement-Heemskerk
aan. Daarna nog een waar vloedstroompje
van amendementen van den heer van
Schaik (r.k.) die meestal succes hebben
en door de Kamer aanvaard werden, zij
het ook na eenig debat. Dat was o.a.
het geval met het voorste), dat inhield,
dat de leden eener vereeniging, die door
een collectieve arbeidsovereenkomst ge
bonden zijn, ook na het verlies van het
lidmaatschaap door die overeenkomst
gebonden blijven, en een ander, dat be
paalde, dat ontbinding eener vereeniging
welke een c.a.o. aanging, geen invloed
heeft op de rechten en verplichtingen,
die uit de overeenkomst voortvloeien. Alle
maatregelen, om de werkingsfeer van de
c.a.o. grooter te maken.
Het paspoorttarief verlaagd tot f 1.—
En de geldigheidsduur tot 2 jaar. Zoo
besloot de Tweede Kamer ook. Zoodat,
als de Eerste Kamer net zoo vlug werkt spfeer van verdachtmaking scheppen,
XXIIi
Verleden week had ik al een en ander
in de pen naar aanleiding van het ver
heffende artikel van Ds. v. d. Meulen
in de Gereformeerde Kerkbode. „De
Soester" verboden te lezen111 Bij 't
huisbezoek zal op dit verbod worden
toegezien II Een aantrekkelijk onderwerp
voor Brandnetel 1 Er zijn blijkbaar meer
deren die door het artikel van Ds. v.
d. M. zijn geinspireerd geworden, ge
tuige het artikel dat „De Soester" van
Zaterdag 1.1. bracht, geteekend N. P. R.
Ik vermoed wie dat is. Zeer waarschijn
lijk een gereformeerde. Nou, dan zal
hem het lot wel treffen van „De Soes
ter", en zal hij worden uitgestooten
gelijk een schurftig schaap. Niet waar,
dat komt toch ook niet te pas dat een
gereformeerde voor de waarheid durft
uit te komen, als zijn broeders al hun
best doen die te verzwijgen. En erger
dan dit. Meneer N. P. R. schreef ook
nog over de laatste vergadering van de
A.-R. Kiesvereeniging. Het is in deze
vergadering of de vorige geweest, dat
een lid dier kiesvereeniging heeft be
dankt „omdat hij niet langer deel wilde
uitmaken van dat leugentroepje I" Da!
was naar aanleiding van de candidatuur
De Bruin. Dat lid dan vroeg of meneer
De Bruin lid was van de Nederl. Herv.
Kerk. Want, nietwaar, het was een strijd
voor „Het Beginsel", dus de candidaten
moesten 18 karaats zijn. Dat was een
beroerde vraag voor het bestuur der
A.-R. Kiesvereeniging. Want ze hadden
immers meneer De Bruin altijd gepro
pageerd als een ware broeder, zwaar
in de leer, nou ja weliswaar Hervormd,
maar toch een waardig beginselman
naast broeder Aandendijk. En nou moest
de aap uit de mouw komen. En wat
bleek toen? Dat meneer De Bruin niet
eens aangenomen isl! Vandaar dat dat
lid toen boos wegliep. En nou kan
Brandneiel dat heelemaal niet schelen
of meneer De Br. aangenomen is, of
gedoopt is, of wat dan ook voor een
kerkelijke bewerking heeft ondergaan,
als hij vóór alles maar een eerlijk, op
recht, waarheidslievend mensch is. En
dan kunnen we nog veel pleizier van
hem beleven. En de Gereformeerden
ookl
Maar om nou eens even terug te
komen op het bewuste artikel van Ds.
v. -d. Meulen. Het werkelijk ongelooflijk
wat Z.Eerw. aandurft. Ik zou me kunnen
indenken, dat een of andere achterlijke
ouderling in het door hem aangehaalde
leekedichtje van Jan Joris: „Het gebed
in den Raad", iets slechts zoekt en dit
dan natuurlijk ook vindt. Maar ik kan
me niet voorstellen dat een bestudeerd,
academiaal ontwikkeld man, niet de be
doeling van dat leekedichtje terstond
heeft begrepen. Die bedoeling was in
de verste verte geen heiligschennis, was
absoluut niet den draak te steken met
het heiligste, het gebed, doch alleen
met de wijze waarop het gebed in den
raad ontheiligd wordt. Of noemt Z.Eerw.
het aframmelen van een voor deze
speciale gelegenheid pasklaar gemaakt
formuliertje: bidden?? Dat is toch niet
denkbaar! Welnu, dan durft Z.Eerw. het
dus aan, tegen beter weten in, alleen
om „De Soester" zwart te maken bij
de broeders, dit blad te beschuldigen
van heiligschennis en spot. En dit
moest natuurlijk, daar kwalijk den broe
ders verboden kan worden dat blad te
lezen, omdat het verschillende zaken te
openlijk behandelt, die maar liever onder
den dekmantel moesten blijven, omdat
De Soester" geen blad voor den mond
neemt, omdat zooals N. P. R. schreef
de broeders anders „te wijs zouden
worden"!
Z.Eerw. noemt het verder in bedoeld
artikel beneden peil en tegen de goede
zeden dat „De Soester" durft schrijven
dat een gereformeerd ambtenaar z'n
superieuren voorliegt. Ja, brutaal hé, om
dat zoo maar te schrijven I En vooral
als van de twaalf raadsleden zeven
verklaren dat die ambtenaar de zaak
beduveld heeft I Dat van Eek tegen de
motie van Mr. Jan stemde en v. Elten
buiten stemming bleef, heeft met dat
feit niets te maken. Ja, brutaal hè, om
dat zoo maar te schrijven als pas is
komen vast te staan dat een gerefor
meerd ambtenaar z'n superieuren „maar
wat heeft voorgedraaid"het geval v.d.
Woude. Neen dominé, dat is niet een
dat is niet tegen de goede zeden, maar
dat is het geknoei en bedrieg openlijk
ter kennis van de ingezetenen te bren
gen. Waar deze dan ook, als Soester
belastingbetalers, recht op hebben. „De
Soester" brengt de leer van Christus
niet, weert hem dus uit uw huis"
aldus maant dominé zijn volgelingen
aan. Brandnetel heeft vroeger geleerd
dat de leer van Christus is: „Uw ja
zij ja, Uw neen neen". Wat toch betee-
kent: „Lieg niet, maar spreek de waar
heid". Dat doen de Gereformeerde
Broeders immers altijd! Getuige het
bovenstaande. Nee dominé, wanneer u
„De Soester" van leugens wilt beschul
digen, kom dan met ander bewijsmate
riaal. Maar ik vrees dat U daarnaar in
„De Soester" vergeefs zult zoeken. Sla
bij vergissing „Het Soester Nieuwsblad"
niet op. Daar liggen de leugens ge
woonlijk voor het opscheppen. Getuige
alweer het berichtje over de begrooting.
Wat volgens broeder Aandendijk per
ongeluk niet heelemaal juist door den
verslaggever was weergegeven 1
De „Gereformeerde Kerkbode" be
vestigt voorts wat ik verleden week
schreef, namelijk dat de broeders had
den gehoopt broeder Beekman in den
raad te krijgen. Zie hier dus alweer
een staaltje van de waarheidsliefde van
„De Christelijke Soester". Dit „de leer
van Christus brengend" blad schrijft,
dat de actie van Mr. Jan tot gevolg
heeft gehad dat de slagen links zijn
gevallen en Mevr. Droste, Besselsen,
van Eek en van den Berg niet zijn
gekozen. Maar dat blad wéét beter.
Weet zeer wel dat Mevr. Droste, den
steun van Soesterberg missend, geen
kans had. Dito van Eek met z'n aparte
lijst. En met Besselsen samen hebben
ze hun plaats moeten inruimen aan
Busch. Dat blad weet ook zeer wel,
dat de C. H. hun stemmenaantal gehaald
hebben. Weet ook zeer wel dat een
kleine 300 A.R. op Mr. Jan gestemd
moeten hebben, menschen. wien de oogen
voor de waarheid zijn opengegaan,
menschen, die genoeg hadden van leu
gen en bedotterij, en van het oude
stelsel „Stop maar in den doofpot en
knoei maar raak", menschen, die be
grepen hebben dat Mr. Jan in zijn strijd
tegen geknoei en vóór de waarheid,
gesteund verdiende te worden.
„Niemand mag zijn stem uitbrengen op
personen die zeggen: „geen beginsel
kwesties in den Raad" aldus „De
Gereformeerde Kerkbode". Kent dit
blaadje het spreekweord ook: „Van
andermans leer is het goed riemen
snijden"? Komt het te pas dat ook het
geld van andersdenkenken wordt aan
gewend tot uitbreiding en uitbuiting van
die beginselen. Ware heel Soest gere
formeerd, dan moesten de vertegen
woordigers der ingezetenen in den raad
het zelf weten of ze de belastingen
wilden opschroeven tot het twintigvou
dige ter wille van de uitbreiding der
beginselen. Maar nu dat niet zoo is, nu
slechts een achtste der bevolking of
nog minder gereformeerd is, komt het
absoluut niet te pas om bijvoorbeeld
met behulp van de Katholieke raads
leden (en zulks onder het motto: de
eene dienst is de andere waard) het
overgroote deel der andersdenkende be
volking te dwingen hun belastingpen-
ningen te offeren ter uitbreiding van de
gereformeerde beginselen. Dat is tegen
de goede zeden, ja zelfs misdadig te
noemen. Veronderstel eens dat in den
Raad zaten 6 A.R. en 7 links en dat
de laatsten besloten de belasting te
verdubbelen tot het stichten van een
aantal openbare scholen, waaraan zoo
doende dus de geheele gereformeerde
bevolking van Soest, zijnde ®/i» van de
totale bevolking, zou moeten bijdragen.
Hoe zouden de Gereformeerden dat
dan noemen? Zouden ze 't niet uit
schreeuwen dat het groote schande was,
dat zij gedwongen werden hun geld
te betalen ten bate van beginselen
regelrecht tegen de hunne in? Welnu,
steekt dan de hand in eigen boezem
en denk aan den splinter en de balkl
„Tusschen doen en zeggen kunnen
mijlen leggen", aldus een taalkundig
niet 18 karaats Hollandsch spreekwoord.
Daaraan moet ik ook altijd denken als
ik zie hoe personen, die zichzelve de
vroomheid in persoon achten en gaarne
als zoodanig doorgaan, in hun leven
werkelijk zijn. Daaraan moet ik ook
altijd denken als ik zekere personen in
het „Soester Nieuwsblad" zie opgehe
meld. En daarom is het verblijdend de
vermaning te mogen lezen die Ds. v.d.
Meulen in de Gereformeerde Kerkbode
zijn lezers geeft door aanhaling van
Joh. 2 vers 14: „Wat nuttigheid is het
mijn broeders, indien iemand zegt dat
hij het geloof heeft, en heeft de werken
niet".
Waarlijk die vermaning is geenszins
overbodig.
BRANDNETEL.
XVI.
DE BANVLOEK.
(Den Gereformeerden is door hun
predikant het lezen van De
Soesterverboden
Wat men hier nog nimmer hoorde,
Is zoowaar onlangs geschied.
Lezers, spert Uw oogen open,
Als ge 't ziet, gelooft ge 't nietl
Ai mij I Mijn geliefde „Soester"
Wordt bedreigd in zijn bestaan,
Want hij werd door ZijnEerwaarde
Ijskoud in den ban gedaan.
„Ach, mijn zeer beminde schare",
Aldus huilde dominé
„Onze macht begint te tanen
„En verstoord is onze vree.
„Want Brandnetel en Jan Joris
„Rukken ons den kroon van 't hoofd.
„En het ergste nog van alles
„Is: ze worden ook gelóófdI
„Maar ze schrijven niets dan leugens
„Lage, vuile lastertaal,
„Ze gaan prat op heiligschennis
„En hun taal is grof, banaal 1
„Neen, leest dan het Soester Nieuwsblad,
„Dat steeds klaren wijn U schenkt.
„Dat steeds streeft naar zuivere waarheid
„En de ware leer U brengt, (a)
„Daar uit 't lezen van „Dl Soester"
„Niets dan wantrouwen uitspruit,
„Spreek ik hierbij dan ook plechtig
„Er den banvloek over uitl
„Ja, streng zal men er op Ietten
„Dat men 'm bij U niet meer ziet" -
„Anders wordt gij veel te wijs ook",
't Laatste dacht, maar zei hij niet.
Burgerijjke Stand
GEBORENArie Gerrit Willem, z. v.
J. Coljce en G. Vlieger Theodora
Louise Hilzera, d. v. J. J. Buwalda
en J. M. Teller Hendrikus Evert,
z. v. G. J. van 't Klooster en C.
van 't Klooster Johan Marinus,
z. v. J. Ossendrijver en M. v. d.
Louw Pieter, z. v. P. Kuiper en
J. Menkveld.
GEHUWD J. Muurling en M. Jongman
J. C. v. d. Woord en J. A. van
Kooi P. Piers en G. Endendijk.
OVERLEDEN David van Wijck, 78 jr.,
geh. m. G. J. van Dorp.
Gij noemt U de ware broeders,
Met 't brevet van 't waar geloof,
Waarom houdt g' U ziende blind dan.
Waarom hoorende U doof?
Weest oprecht, betracht de waarheid,
Dat is immers Gods gebod I
Noemt dan niet wat waar is: leugen,
En noemt-niet wat ernst is: spot.
Is het „Wee U gij geveinsden",
Voor U niet meer dan een woord
Wordt niet de gestorven Heiland
Telkens wéér door U vermoord,
Als gij ondanks al Uw zeggen
Door Uw werken Christus tart, (b)
Met Zijn naam op Uwe lippen
Maar den leugen in Uw hartl
(a). 2 Joh. 3 9a. Indien iemand tot
Ulieden komt, en deze leer niet brengt,
ontvangt hem niet in Uw huis.
(b.) Joh. 2 14. Wat nuttigheid is het
indien iemand zegt dat hij het geloof
heeft en heeft de werken niet.
Door bovenstaande teksten werd den
Gereformeerden bewezen (1) dat het
lezen van „De Soester" verboden is.
TORENSTRAAT 20 - TELEF. 2171
Bondsrijwielhersteller A. N. W. B.
Ingezonden
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Het vaststellen van den factor voor
de Gemeentelijke Inkomstenbelas
ting te Soest.
Binnenkort zal door B. W. aan
den Raad der gemeente een voorstel
moeten worden gedaan tot het vaststellen
van den factor voor de gemeentelijke
inkomstenbelasting over het dienstjaar
1927/28.
Waarschijnlijk zal dan tevens moeten
worden voorzien in de dekking van het
bedrag, dat zal moeten worden terug
betaald, wegens onwettig geheven na
vorderingsbelasting over de jaren 1923/
24 en 1924/25.
Nu is het niet denkbeeldig dat B.
W. zullen voorstellen den faetor zoodanig
te verhoogen, dat dan tevens wordt
voorzien in de dekking van het terug
te betalen bedrag. Mogelijk worden zij
daartoe gedwongen door Gedeputeerde
Staten, wettig of onwettig, wat we maar
in het midden zullen laten, of worden
geleid door de gedachte, nu maar weer
eens in eens schoon schip te maken.
Het is algemeen bekend, dat Soest
toch al geen lage inkomsten belasting
heft, in tegendeel, de Soester inwoners
behooren, vooral wat betreft de hoogere
inkomens, tot de categorie der in dat
opzicht meest geplukten in de Provincie
Utrecht, zooals ik in onderstaand staatje
van enkele Gemeenten zal aantoonen.
De factor over het afgeloopen belas
tingjaar was 1.9. Bij deze berekening
bedroeg over het afgeloopen jaar het
ingekomen bedrag, of moest worden
voorzien, om tot een sluitende begrooting
te komen uit de opbrengst der inkom
stenbelasting in een bedrag van f256.000.
Moet nu het bedrag, dat moet worden
terugbetaald wegens onrechtmatig ge
heven navordering, rond f 50.000.dit
belastingjaar worden aangezuiverd, dan
zal de factor met een vijfde moeten
worden verhoogd en dus worden ge
bracht op rond 2.3 en zal onze belasting
dus stijgen met ongeveer 20 rond
gerekend.
Wat dat zeggen wil kan men tevens
uit onderstaand staaije zien.
Ook kan men uit dat overzicht ge
makkelijk vaststellen in welk een on
gunstige verhouding onze gemeente
komt te staan ten opzichte van andere
gemeenten in enze Provincie, wat betreft
de te heffen inkomsten belasting, in
geval men die f 50.000.in eens van
de baan wil hebben.
Dat een dergelijke heffing voor onze
gemeente aller noodlottigst moet zijn,
is duidelijk, immers daardoor zal de
vestiging, vooral van hoogere inkomens,
dus grootere belastingbetalers, ten zeerste
worden belemmerd. De gevolgen van
een en ander zijn dat vraag naar wonin-
WIE VERHUISD U?
VAN DIJK'S
DIE IS GOEDKOOP EN NETJES
gen nog meer zal verminderen en de
werkeloosheid belangrijk zal toenemen
en steunverleening zich zal moeten
uitbreiden.
Maar ook het Gemeentelijk Grond
bedrijf, waarvan toch al slechte noten
worden gekraakt, zal de gevolgen onder
vinden, bovendien zal het particulier
bezit aan grond en huizen belangrijk
waarde dalen omdat er weinig of
geen vraag zal zijn.
Door de belasting te verhoogen moeten
onze uitgaven dus onherroepelijk stijgen
onze inkomsten dalen, daaraan valt
niet te twijfelen. Men meene niet, dat
wanneer de verhooging wordt aange
nomen, dat dit slechts voor één jaar
zal zijn.
Wij zien dat het beste, wanneer wij
nagaan, dat in de laatste jaren de per-
soneele belasting-opcenten zijn verhoogd,
een nieuwe belasting in den vorm der
straatbelasting is ingevoerd, bovendien
is in de laatste acht jaren de inkomsten
belasting steeds opgevoerd, slechts
gedurende twee jaren uit politieke over
weging onderbroken, met het gevolg
dat wij natuurlijk in dien tijd nog dieper
in de put zijn geraakt.
Trouwens het zal niet doenbaar zijn
om spoedig tot belastingverlaging te
kunnen overgaan, tenzij zich hier per
sonen vestigen met groote inkomens
bovendien de Raad met kracht tot
bezuiniging mede werkt.
Wat er nu wel moet gebeuren om
te voorkomen dat belangrijke verhooging
van den factor, uit hoofde van het te
dekken bedrag voor terugbetaling der
navordering, noodzakelijk wordt
Het eenige middel daartoe is om het
bedrag van f 50.000.— te verdeelen over
b.v. 10 jaar en dat wij daartoe het geld
leenen om in tien jaar terug te betalen,
elk jaar voor een tiende gedeelte, dat
zou, wanneer wij aannemen dat de te
heffen inkomstenbelasting 1250.000.—
blijft, elk jaar extra geheven moeten
worden voor aflossing en rente der
'50.000.— een veertigste gedeelte van
250.000.of wel f 6250.per jaar
en zou de factor moeten worden ge-
KERKSTRAAT 20
VOORHEEN FA.'STRIJKER
TELEFOON 2084 JULIANASTRAAT 7