HANDELSHUIS Zeldzame Aanbieding IHHB ■KBHHHBI .tqg TUINGRINT?? bij JOH. TAK Adverteert) in dit blad D. VOSKUILEN - Birktstraat 43 deze koopt U het voordeeligst per M3. NIEUWS- I i jpusïsrsrsrafajsiSFSfsr ilkrgjnanaEfSfBfBfBnap=3 n=u7=a- heeft ontvangen een schitterende collectie HEERENCOSTUUMS een groote collectie STALEN, waarop U ZONDER PRIJSVERHOOGING een COSTUUM NAAR MAAT kunt uitzoeken PRIMA BLAUWE COSTUUMS IN PRIJZEN VANAF f 24.- tot f 65.- HEEREN MODE-ARTIKELENOverhemden, Dassen, Zelfbinders, Boorden, Sokken in groote verscheidenheid. BEDRIJFS- en VAKKLEEDING Witte-, Dames-, Dokters-, Kantoor-, Slagers-, Bakkers-, Kappers- en Kruideniersjassen SOEST: Soesterb.str. 15a, Telef. 2200 HILVERSUMHavenstraat 97, Tel. 2602 Historische overleveringen van Nederlandsche Plaatsen. w*. m 9. 9 m m m m i DIERENBESCHERMING Kweekt zelf Uw fruit J. WOLFF - KWEEKER ELECTR. LUXE BROOD- EN BANKETBAKKERIJ GEBAKJES DAGELIJKS VERSCH VERKRIJGBAAR Mooie sorteering Paaschartikelen voorradig van prima Hollandsche Blikgroenten Joh. Mets, v. Weedestr.46,Tel. 2098 m* nnHC e R-I L-L-EL-TMi HrrwoKonu-voOi iieMEEir m. D. F. VOIGT - Gedipl. Opticien - Burg. Grothestraat 28 PAARDENVLEESCH Brandstoffenhandel - Kerkpad 1a - Telefoon: Kantoor 2188, Huis 2186 MAKELAAR P. DIETRICH Ml Venduhuis DIETRICH, EMMASTRAAT 48, HILVERSUM, ALGEM.BEGRAFENIi Gedachten rond Pascl E. van Meurt Wij raden U dan ook aan, alvorens gij elders gaat koopen, eerst eens een bezoek aan onzen zaak te brengen^ wij zijn overtuigd dat U bij ons zeer naar Uw zin zult slagen. Ook hebben wij Wij garandeeren voor al onze Costuums een prima pasvorm en soliede afwerking, terwijl onze prijzen beneden alle concurrentie zijn. II. DE WATERPUT TE HEILO. Er is een t ijd geweest .eeuwen ge leden ongetwijfeld, maar wat beteekenen eeuwen eigenlijk tegenover den ouder dom def aarde? dat geheel ,de duin rand, die zich thans in dien eigenaardigen bochtigen vorm langs de Noordzee uit- sterkt, was bezet met bosschen, dichte bijkans ondoordringbare bosschen. waar in beren, wolven, wilde stieren huisden en de jacht voor de inwoners tot een niet ongevaarlijke ontspanning maakten. Hel was 'in die dagen, dat het licht van den Chris telrjken godsdienst nog nit over het volk van de lage landen aa Maas en Waal en Rijn was .opgegaandat dit nog leefde in zijn geloof ,aan de oude heiligen, die even groot in aantal als veeleischend in offers waren! Het is van deze vroege eeuwen, dat figuren da^ teekenen als Bonifacius en Willebrord. de beide Christen-predikers, die histo risch den grootsten naam achter zich gelaten hebben, doch van wie wij in liet algemeen slechts weten, dat de een te Dokkum door de vertoornde Friezen werd ter dood gebracht, en dat de andere de waterput te Heilo ontdekte als een won der, dat hij toonde op een oogenblik, dat men aan het geloof van zijn Christus scheen te twijfelen. Het zag er in die dagen wel ander uit in den Alkmaarderhout dan tham Uiter-aard. geen goed onderhouden pa den, gelijk wij die nu kennen, maar ook geen kerken noch in Alkmaar noch in de buurtschappen. En toch, zóó groot was de roep, die er van Willebrord uitging, dat uit den omtrek duizenden en nog eens duizenden naar hem kwamen luiste ren om te hooren wat hij over het nieuwe geloof te vertellen had. Willebrord was in 657 geboren in Northumberland. Reeds op zeventienja rigen leeftijd werd hij door zijn ouders in het klooster van het nabijgelegen Rij pen gebracht en genoot er zijn opvoe ding onder den abt Wjldfried, die reeds onder de Friezen het evangelie had ge predikt, l^iter, op zijn reizen naar Ier sohe kloosters, leerde hij den beroemden abt Egbert den Heilige kennen en woonde diens lessen bij. Op zijn dertigste jaar werd hij tot priester gewijd, en het hart brandde hem in de borst om erop uit te trekken teneinde de kracht van het evangelie te verkondigen, waar deze nog niet bekend was. Was het te verwonde ren, dat hij, die van zijn leermeester Wildfried zooveel van de Friezen en hun ruwen godsdienst had vernomen, zich opmaakte om juist daarheen te gaan. De oogst zou groot zijn. temeer, wijl de arbei ders er nog weinigen waren. Vergezeld van slechts een tiental volgelingen trok hij naar het heidensche land, onbewust van de ontvangst, die hem daar zou wachten. Hij heeft er eindelooze beproe vingen ondervonden en vermoeienis en angst, van lijden en nood, van lichamelijke ontbering en gevaar voor den dood, ge varen, die zeker in geen mindere mate door de tegenwoordige zendellingen wor den gedragen. Hij reisde langs den Rijn naar Utrecht; vervoegde zich bij Pepijn, den machtigen hofmeier van den Fran- schen koning. Hij deed er het voorstel om het heidensche deel der bevolking het evangelie te prediken, want, zoo ge voelde het de politieke zin van dit hof, het Christendom was een band om de vijandig gezinde volken met de Franken te verbroederen. Pepijn steunde en raadde; van diens aanbevelingen voorzien trok hij naar Rome tot den Paus, die den unvermoeiden zendeling met zijn apostoli- schen zegen deeed lerugkeeren. Hij vestig de zich te Utrecht, en van daar uit trok hij geheel het land door. Hij was de eerste Aartsbisschop der Friezen en hij werd tot deze waardigheid op nau welijks veertigjarigen leeftijd benoemd. Eens, van een reis naar Rome terug gekeerd, ontving hij het bericht, dat in Friesland een geweldige storm had ge woed, met donder en bliksem, en deze storm had vele der gewijde wouden zoo goed als vernield. Was hier niet voor het volk, dat geloofde aan zijn goden, een teeken te zien, dat het met de macht van Wodan en de zijnen, zooals deze bestaan hadden, ten einde liep? Het is Willebrord geweest, «He tot aan den voet van den troon van koning Radboud is doorgedrongen. Hij heeft hen in het gemoed getroffen, maar kon hem van zijn heidensche dwalingen niet be- keeren. Willebrord zette door; hij trok naar Friesland; hij ging naar Denemarken en later naar Zeeland en Vlaanderen, vanwaar hij over Brabant naar zijn Sticht terugkeerde. Zelfs in het Luxemburgsche was hij werkzaam, en het convent van Epternach heeft hij gesticht. In 739, op 82-jarigen leeftijd, heeft hij te Utrecht het moede hoofd ter ruste gelegd; een wer kelijk vroom en onvervaard dienaar des Heeren, die voor de verbreiding van hel geloot in het toen bijkans geheel hei densche Nederland veel, ontzaglijk veel heeft gedaan. Laat Hofdijk, die de jongen en de ouden onder opa zoo menigmaal in de tafereelen der geschiedenis heeft rond gevoerd, ons eens vertellen hoe het toe ging bij zijn predikingen. Betreedtgij het tooneel in de nabijheid van Alkmaar, dan ziet gij, dat de voornaamsste hunner is een kloeke, krachtige man van vijf tigjarigen leeftijd, die een langen witlinnen alba draagt door een langen linnen gordel opgebonden, met een korteren stool daarover en den purperen schouder- kraag of pallium, beide grootendeels! weer bedekt door de korte, scharlaken- roode zijden tuniek, met gouden kwas ten, alles bedekt door een grooten, violet- kleurigen mantel, die hem van de schou deren plooit. Ook al bespeurt men niet den ring, schitterende aan den wijsvinger zijner rechterhand, toch bewijzen klem- van tuniek en mantel en zijn recht tot dragen van den pallium, dat hij ,de bis schoppelijke waardigheid bekleedt. Hij was volgens de woorden van zijn tijdgenoot Alkwijn „uitstekend in waardigheid, def tig van gestalte, achtbaar van voor komen, schoon van gelaat, opgeruinu' van hart, vol van wijsheid door over leg, liefelijk van tale, zedig in handel en wandel, en onvermoeid in alle din gen, die betrekking hadden op den dienst van zijnen Heer, wiens handelingen ge tuigden van zijn onvermoeid geduld, wiens verstandig overleg in het prediken van het Evangelie, door overvloedige gena de in zijnen arbeid gezegend, niet door schoonklinkende woorden behoeft te worden aangetoond, maar door de ge tuigenis van een geheel volk bevestigd, wiens wandel men leert kennen uit zijn waken en bidden, vasten en psalmen) zingen, uit zijn heilige levenswijze en het werken van schoone daden. Hij bracht de velen, die over alle deze dingen nooit hebben nagedacht, tot nadenken; zij ont vingen plotseling een vast richtsnoer en een licht ging voor hen op. Zij hebben gehoord van de dwaasheid hunner ge vreesde of betwijfelde of geminachte go den, en daartegenover aanschouwden zij den eeuwigen Alvader in zijn eenig licht. Zijn taal drong door in het hart der toe hoorders en vond er een open weg. Hon derden bij honderden kwamen zij tot hem, en zoo daar waren, die hem ,tege»stonden. het was niet zoozeer bij gebrek aan over tuiging dan wel omdat hij nu eenmaal kwam onder de bescherming van den Frankischen Koning Pepijn, en velen niet ten onrechte vreesden, dat de staatkunde van deze veroveringszuchtigen vorst wel eens kon probeeven van de Christelijke liefde van dezen prediker gebruik, ja mis bruik te maken. Dat alles speelde zich af in 708, in Kinheim, het oude Kennemerland, waar het er als reeds gezegd geheel an ders uitzag dan tegenwoordig het geval is. Maar, al had men eerbied voor den pre diker. de oude goden waren zoo spoedig nog niet overwonnen. Wie Wodan minde, wie mede aan Frigga plengde, hij wilde den vreemdeling drank noch spijs ver strekken; hij wilde er niet toe mede werken om dezen in staat te stellen naa de sluwe wijze, h.i. aan de Franken eigen, vreemde zeden te brengen. Vandaar dat de Saksische edelen, die in Kinhfeim heerschten, aan Willebrord en de zijnen onthielden datgene wat hem het meest noodig was. De nood klom inderdaad met iederen dag; zij trokken rond zonder schut of dak; zij hadden nauwelijks even veel te eten als de nedrigste dieren van het veld. Hun nooddruft vroeg niet veel. maar langzamerhand geraakte de voorraad geheel uitgeput en, wat het allerergste was, de waterkruik raakte leeg. Wel spoedden zij zich naar kreek en naar vliet, mar hoe naarstig zij het water ver zamelden, het was zout of brak, -en het diende hun niet tot het stillen van de dorst. Toen op een zwoelen warmen zomer dag, dat geen druppel verlichting bracht van hun leed, kwam van enkelen hunner de klacht van de lippen, dat ongetwijfeld de Heer machtig en groot was, maar dat het oogenblik voor Hem was geko men om dat te toonen. Maar Willebrord bleet hoog in zijn berusting en in zijn geloof; hij predikte, dat het niet slechts gold te bidden, maar ook te werken naar des Heeren wijs gebod. Het geloof, zoo zoo sprak hij, verzet het rotsgraniet en hij vroeg om een spade en groef met moed. Zou het niet mogelijk zijn. dat de heuvelvoet, waarop men stond, een fris- sche wel bewaarde? Toen was hetSwith- bert, de koningszoon, die de spade uit de hand van den bisschop overnam en die groef en groef totdat hij nauwelijks meer con. Maar wat nood, de grond werd koel, werd vochtig, en plots borrelde, zoo snel het mocht, het water ,uit den grond. De knieën werden gebogen, God werd dank gebracht, toen ging de water kruik in het rond. Een wonder! ging het van mond tot mond onder het volk der Saksische edel lieden, dat cle uitgeputte schare had ge zien en op haar vernietiging had gehoopt. Een wonder, geenszins, sprak Willebrord; het is het geloof in God.'iZoo ontstond de bekende Willebrordsput, waarheen nog heden ten dage de wandelaar zijn schreden wendt. Ploewel er sedert dit tafereel zich afspeelde in den jare 708, veel .veranderd is. Want bier werd Willebrord ter eere het mooie convent gebouwd, waarin een groote zaal, besloten met galerijen, die in kunstig beschilderde glazen tafereelen uit den Bijbel en de geslachtswapens van priors, van graven en abten van Egmond toonden. Het convent met een grooten boomgaard en. moestuin, wel een ruimte van vijf morgen gronds beslaande. Het convent, wat afgelegen, dat echter krach tens besluit in 1417 in de bijzondere bescherming van den magistraat van Alkmaar werd aanbevolen, en steeds stond. Het convent, waar eens Koning Eduard IV van Engeland, na het verlaten van zijn troon, in 1470 geruimen tijd ver toefde. Het convent echter, dat gelyk het met meer van de statigste imonumenten uit de geschiedenis is gegaan, door de woestheid der tijden en het oorlogs rumoer met den grond gelijk gemaakt, en waar bjjkans een halve eeuw geleden een aanzienlijke boerderij stond, die den wandelaar tevens tot herberg diende. SPORT VOETBAL CLUBNIEUWS V.-V. „SOEST" Zondag j.l. Soest 1En Avant I 2-2, Soest II—H. V. C. IV 4—1. Soest III- N. S. F. II 3-1. Ons le elftal kon het j.l. Zondag te gen En Avant 1 niet tot een overwin ning brengen, maar moest zich met een gelijk spel tevreden stellen. In den zeer fcrsch gespeelden wed strijd, had onze rechts binnen C. J. v. d. Tak het ongeluk bij een val sleutel been te breken, waardoor in onze voor hoede oen leeiijke opening ontstaan is welke moeilijk te vullen zal zijn. We wenschen onze sporlmakkerr v. d. Sak een spoedig herstel toe, en ver trouwen dat zijn plaatsvervanger, even als zijn voorganger zijn uiterste best zal doen, om mede te helpen Soest 1 op de bovenste plaats te houden. Soest I je hebt door het ongeval v. d. Takken overkomen, een zwaar ver lies geleden; laat de moed hierdoor ech ter niet zakken, maar blijf als voorheen aanpakken van begin tot einde. Het 2e en 3e elftal boekten beide een overwinning waardoor zij al stevig op de bovenste plaats staan, 2e en 3e elf talspelers tracht deze plaats te behouden Zondag a.s. Terrein Koudhoornweg 12 uur Soest UIAll Rndy 11 2 uur Soest Is'Gravenland I Wat de uitslagen van deze wedstrij den zullen zijn durven wij niet te voor spellen, maar het le elftal zal op zijn tellen moeten passen, aangezien de be zoekers j.l. Zondag Elinckwijk I versla gen hebben. ESVAC Zondag 17 Maart speelde het le elf tal tegen Maartensdijk uitslag 2—0 voor Esvac. Het 2e elftal speelde tegen Hil versum V en verloor met 71 Zondag 24 Maart gaat het le elftal bij D.E.S. op een bezoek in Driebergen. Aanvang 3 uur, vertrek per Autobus om 1.30 uur van af de Gouden Ploeg Het tweede elftal is vrij. Denk er aan le elftalspelers, dat gij uw best doet Gij weet, het is een sterke ploeg. Als gij zoo speeld als Zondag dan ben ik er geen bang voor of de beide puntjes gaan naar Soest. De Adspiranten speelden Zaterdag 16 Maart tegen B.F.C. in Bussum en won nen met 32 Gaat zoo door Adspi ranten dan worden jullie vast Zaterdag spelen de Adspiranten thuis tegen H.V.C. Aanvang 2 uur Denk er aan dat gij uw best doet. OAMRUBRIEK Correspondentie en oplossingen binnen 8 da gen) te zenden aan H. Bakker, Soest Laanstr. 6a PROBLEEM No. 5 H. BAKKER Zwart: 8. 12 3 4 5 2jg^- -70>, ym Alweer een punt in Nederland, waar de herinnering aan vroeger tijden, aan vroe gere zeden en gewoonten, wordt levendig gehouden. En terecht, want alleen, wan neer men het verleden tracht te begrijpen, kan men aan het heden leven! 47 48 49 50 Wit: 7. Zwart 8 schijven op 1 -6-7-11-12-14- 24-29. Wit 7 schrijven op 16-18-21 -31 -39- 43-49. Wit speelt en wint. Oplossing probleem No 3. De stand in cijfers was zwart 1 -10-13- 18-20-24-30-36 Wit U-27-28-33-37-39-40-47 Wit speelt 11-7 47-41 40-35 39-33 28x19 35x4 Zwart 1x12 36x47 47x29 29x22 24x13 De eerste zetten van wit zijn te verwis selen, hetgeen het probleem eenigzins schaadt. Overigens is de afwikkelirg wel in teressant. De 4de zet 39-33 is de clow van het probleem en tevens de moeilijkste zet, alhoewel alle zetten in onderling verband met elkaar staan. Dit maakt het probleem dan ook vrij moeilijk op te lossen. Goede oplossingen ontvangen van P. Floor, D. F. Voigt, D. Saleming, D. Waal, „Max" S. de Z. Dinsdag 26 Maart spelen de Soester dammers weder een wedstrijd tegen de Utrechtsche club Ons Genoegen. Belangstellenden vrijb toegang. Aan vang 8 uur in Hotel Okhuysen, Soestdijk. DE WERELD ZONDER DIEREN Waarde lezer, heb gij er ,wel eens over nagedacht hoe de wereld er zonder die ren zou uitzien? Dat is een overbodige gedachte, zult ge wellicht zeggen, omdat er aangieren nooit gebrek zal komen. Dat geloof ik óok wel, maar toch is het de moeite waard zich eens ivoor te stellen wat de trotsche mensch zou aanvangen, wanneer hij alléén de aarde .bewoonde. Geen huis kon hij bouwen,omdat geen dier de materialen aanbracht. Alleen de paarden zouden door mecha nische kracht te vervangen zijn. En verder zouden honderden, neen duizenden dingen ontbreken om het huis behoorlijk in te richten. Geen leer en geen wol, geen kam en geen borstel, nietsvan dien aard konden wij aanschaffen. In de keuken zou het mede treur gesteld zijn. Desnoods zouden wij vleesch kunnen ontberen, maar zonder melk, eie ren, boter en vet te (huishouden zou voor de vrouw een moeilijke Taak zijn. De velden bleven onbebouwd, want hoe zouden wij met onze twee handen alles kunnen klaar spelen. Daarom zouden wij voor een igroot deel op ooft en fruit aangewezen izijn, in den zomer wel is waar een (heerlijk voedsel, maar 's winters een moeilijk ,te verkrijgen kostje. Handel en verkeer, industrie en nijver heid alles zou blijven hokken «of spoedig geheel stilstaan. Het is met geen woorden (te beschrijven, hoe arm de mensch zou zijn, indien hij zijn goede arbeidswillige, en trouwe me dewerkers, de dieren niet had. i En hoe vergeldt hij het den braven kameraden die hem dienen van af den eersten tot den laatsten ademtocht?, Regel is: slecht! Hij beneemt hun de vrijheid, de lucht en het dicht, hij vraagt niet naar hun wel en iwee, hij kwelt en vervolgt hen zonder omzien of iinedelijden. Verlaten, leeg en treurig zag -de wereld er uit, als de dieren |Ontbraken, en toch, bij wien is nog nooit in een booze bui, als het gejammer van geplaagde dieren hem het oogenblik vergalde, de wensch opgestegen: waren ze toch niet geschapen, dan was die ellende er Tenminste niet.! Wat heb ik dikwijls niét verlangd; kon ik toch tooveren! Jammer genoeg kan er van die tooverij niets komen en daarom moet ik en moeten wij <allën die ten op zichte van de gemishandeldé dierenwereld eens van wil en gevoelen izrjn, voor recht en mc-nfchelijkheid opkomen, waar en hoe veel wij kunnen. Kon ik, waarde lezer, maar de woorden vinden, zoo luid en zoo warm, zoo dui delijk en klaar, dat zij ,in u de echo weer kaatsen van de overtuiging, die in mij leeft! En deze is: led er.leven is heilig in zijn soort: de aarde met haar zegenin gen, lucht, licht en vrijheid is aan allen gegeven: ook de dieren hebben hunne aanspraken op levensvreugde, op vechten, die wij niet met voeten mogen treden. Uil de macht, waarmede wij :over hen gebieden, ontspruit de plicht van goed, zorgzaam en liefdevol met hen om te gaan. hun te geven wat ze noodig hebben en, als wij genoodzaakt worden dood en smart te brengen, dit te doen op de vlugste, zekerste en minst pijnlijkste wijze. Misschien denkt gij reeds als ik, lezer. Zoo ja. ga dan tot uwe buren en vrien den en tracht ook deze te leeren, op te wekken, onophoudelijk te vermanen om de barmhartigheid nooit te vergeten. Hier of daar zult ge wel |iets goeds bewerken! Wie het slechte kent en duldt, dat het geschiedt, is even zoo schuldig ;als hij die het doet. Maar het voorbeeld vooral doet wonde- ren! k. „De Dierenvriend". Iloogstam Appel, Peer, Noot, Pruim, Kers f2.—idem in pyramidevorm f 1.25Lei boom Kers, groote boomen, f3.Moerel, Pruim, Appel en Peer ï'2.25; idem Perzik en Abrikoos f3. staande en liggende Snoerien, Appel en Peer f 1.25—f 1.50; Roode-, Witte-, Zwarte- en Kruisbessen f 0-25Frambozen fö.05; Bloemheesters, waaronder Jasmijn fl.donkerrood® Ribes. Hydrangia, Sneeuwballen f0.35; dubbele-, witte- en blauwe Seringen fö.90; Gouden regen f0.80; Ampelopsis veitchi klimplant tegen de muur f0.40 Stamrozen op bottel geocculeerd f 1.25Struik- en Klimrozen fö.35; Treurrozen extra f 1.60 groenblijvende Conifeeren vanaf 1 M. tot 3 M. hoog enz. enz. Wij planten bij U zonder prijsverhooyiny en garandeeren den hergroei onzer plan ten. Alles uil voorraad leverbaar en dagelijks tc zien. BOSSTRAAT 23d En op den Hoofdkweekerij (5 H.A.), te Oen Dolder, Tel. 6 Vraagt onze zeer billjjke offerte voor tuinaanleg en vergelijkt deze bij anderen Voor- de aanstaande Feestdagen Overheerlijke Paaschbrooden In alle prijzen verkrijgbaar. Diverse Koekjes vanal 14-20-25-30 cént per ons. Gebakjes en Taarten daags van te voren besteld 5 pCt. KORTING Proefbroodje voor de Paschen 10 cent per stuk. Neemt eens proef en U besteld direct bij BELEEFD AANBEVELEND Spercieboonen en Snijboonen Per 2 pondsblik 58 en 55 ets., per 6 pondsblik f 1.25 Spercieboonen per pond 25 ets. Wortels per 2 pondsblik 42 ets. Doperwten per 2 pondsblik 42 Andijvie per 2 pondsblik50 ets. per 4 85 ets. Stoofsalade per 2 pondsblik 50 per 4 85 Kropsalade per 2 65 Spruitjes per 2 pondsblik60 Postelein „2 75 Spinazie per pondsblik20 per 6 pondsblik100 Profiteert van bovenstaande concurreerende aanbieding Voor die Feestdagen Diversen soorten Wijnen vanaf 85 ets. per flesch Ruime sorteering in Vischconsetven voor Hors d' Oeuvre le kwaliteit fijne Vleeschwaren Binnen- en Buitenlandsche Vruchten in Blik Appelmoes van Goudrenelten per 2 pondsblik 60 cis. Per 5 blik 55 ets. per blik AANBEVELEND, I Uwe 00GEN zijn uw rijkst bezit II Elk verkeerd gesteld glas brengt ze ver der achteruit. Laat ze vakkundig beschermen door: Verkrijgbaar eerste kwaliteit van jonge paarden Biefstukcen| Biefstuk (haas) 80 Rosbief50 Stukjes*45 Rollade45 Magere Lappen 40 Doorregen Lappen 35 Gehakt35 h contant Varkensvleesch concurreerende prijzen. Beleefd aanbevelend, R. ElOKMA BEUKENLAAN 20b - SOESTDIJK zal veilen DINSDAG 26 MAART om 9 uur een gedeelte der INBOEDEL van Wijlen den WeLEd. Heer LEBING in den Bovenzaal van het w.o. Eetkamer Ameublement, Viool, Tuinmeubelen, 4 Linnenkasten Mah Salon- h»d Je' u'k,en Bu"el' Werkbanl<Jf. Papagaaicnkooi, Bad, Kinder bad Ledikanten, partij Linnengoederen, Orgel, Zeil, Haard Porcelein Bad- en Geijser, Duivenhok, Hondenhok, hout enz.. «rceiein, Bad en VEILEN DINSDAG 26 MAART 9—12 uur No 1-250- na oai aal Kijkdag Maandag 25 Maart van 9-8 uur. /s UUr 2M"55'' No. 13 bureau voor admini ADVERTENTIE* worde INGEZONDEN STUKKEN UITGAVE: EERSTE SOESTER EL HET AUTEURSRECHT VA Kantoor: TOREh J. AREND Wil D,rcclle j. KOETS, Spo Eerste aanspreker W. VAN D Sterker nog dan het Palmpaasch. komt bij de attributen van het Paasei; zooals wij die kennen Paaschei Paaschhaas, Paaschmandjes met eiert bloemen versierd enz. de oerherk van dit feest naar voren, namelijk jaarljjksch vreugdefeest gewijd aan O.- de heidensche lentegodin (en godin den wasdom en het morgenrood, alle: duidend op nieuw leven) ter gelege van <ie komst van het nieuwe voorjaa zijn beloften en verwachtingen van vr baarheid, wasdom, voorspoed, over\ nieuw-ontwaakt leven na den schijn der natuur in het donkere en koude tergetij. De bepaling van den datum „paschen" naar den stand van de z< namelijk op den eersten Zondag na dt ste volle maan, die op de lente da{ nachtevening volgt (dus altijd tussche Maart en 25 April) wijst onweerlej op de afkomst van ons in wezen mooie Paaschfeest. Mede in verband met het samenv van Christus' eind-overwinning van dood, met het Joodsche Pascha, was begrijpelijk, dat er bij de kerstening het in oorsprong heidensche feest bij schijnselen in naam en attribuut b. bestaan, die hieraan nog herinneren het viel gemakkelijk in dit bijzonder) val, ora de vreugd over een stof gebeuren als de komst van lente, nieuwe veldvruchten, wasdom, ko overwinning van den dood in de stoffi natuur door het nieuwe, wederom ur kende leven, te vergeestelijken en dl kerstenen, er een symbool van te nu passend in den geest van het Chrii dom: de overwinning van den dood den Christus, en de belofte die dit heven voorbeeld inhield. "Wat eens in oer-oude tijden was blijdschap over de vernieuwing van natuur, is thans geworden tot een vr& over de vernieuwing van den geest, treffend voorbeeld van den overgang een stoffelijke basis voor leven en ken, naar een meer geestelijke. En d niet zoo maar een losse bewering, tot cliché geworden uitdrukking, hol boteekenisloos. Want inderdaad in 1 door sommigen voor hol-materialist uitgekreten tgd vindt de opmerkzame schouwer, die het goede om hem 1 „wil" zien, er open vuor J9, tallooze a wijzingen voor een steeds voortschrijdt vergeestelijking. Alom wordt meer en n aandacht besteed aan wat door menst gedacht wordt, aan hun motieven, aar innerlijke drijfveer, die achter elke zit. En overal ziet men de goede vruel van het ontspruitende begrijpen, dat van het hoogste belang is. beter op gedachten te letten, ervoor te zorgen, het zooveel mogelijk, neen, a 11 rj d gc gedachten zijn. die een plaats, een vende plaats in ons bewustzijn erlan Waar dit plaats vindt, krijgen de ged ten vleugelen; waar de banden der s lelijke beperking geslaakt worden, vir de meest grootsche uitvindingen en dekkingen plaats, die een zegen voor gansche menschheid zijn. Men denke aan de wonderen van de radio. Men t niet denken, dat deze wonderbaari vruchten van de wetenschap van 01 tgd hiermede geen verband zouden I den. Integendeel, ze zijn er zeer pos het gevolg van. Dr. Hajolö Marshall zeer terecht dezer dagen: De nieuwe tenschap brengt ons een Paaschopenba die niet minder authentiek is dan het 01 re geloof. Zij vertelt ons met toenemt verzekering, naarmate dat de kennis neemt, dat wij leven, one bewegen ons aanzijn hebben in een levend he waarin geen dood isIn een stille mer te zitten en die dan plotseling muziek of trillend door eerr verre t te vinden, met behulp van Üe radio slechts het opvangen van een pr> tische vóórglimp van wat kamen zal, neer wij kennen, zooals wij gekend 1 den En zoo houdt de Paaschtboodschap, als Christenen die willen gedenken, glorieuse belofte in: van de overwin van het leven over den dolxl, van vru baarheid, en wasdom, en welvaart en v spoed, van vernieuwing, wan nieuw le Doch alles in geestelijke beteekenis. FLQRIS PIANOLEERARI begeleiding. Condities 16.—, 14.50, [3.— per ma Muziek in bruikleen. Spreekuur: 's Zaterdags van NIEUWERHOEKSTRAAT 2. KAMERKRONIEK Wat de Tweede Kamer mei Ziektewet deed En wal verder gebeurde De Ee Kamer in het middelpunt belangstelling. Eindelijk zijn we dan door de Zie wet heengeworsteld. Al heeft het mo gekost. Vanwege den recordstroom amendementen, die er bij artikelsgew beliandeling over onze arme hoofden v uitgestort, Een belangrijk percentage verworpen. We willen daarom deze 1 volstaan met de voornaamste punten het wrjdloopige debat aan te stippen, danks de aanvallen van meneer van I (lib.) en meneer Duys (s.d.1 bleef de spronkelijk in het wetsontwerp opgenoi bepaling bestaan, dat degene, die t' maanden vóór het einde der verzekei onafgebroken verzekerd is geweest, a spraak op ziekengeld behoudt bij or schiktheid tot werken biunen één ma na het einde der verzekering. Meneer Gyn wilde die maand laten vervallen, meneer Duys wilde er juist 6 maanden

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1929 | | pagina 8