2e BLAD 1 Bekendmakingen. Officieel. HILVERSUM Soesterberg. HILVERSUM Ingezonden. bchoorendc bij „D E S O E S T E R" van Zaterdag 7 Febr. 1931. No. 11 ALPHABETISCHE LIJST van de in deze Gemeente metterwoon ge vestigde EIGENAARS OF BEHEERDERS VAN PAARDEN. De Burgemeester der Gemeente Soest brengt tei algemeene kennis, dat de, inge volge art. 17 van het Koninklijk besluit van 10 December 15)0*2 (Staatsblad No. 222), op gemaakte alphabetische lijst, bevattende de namen der in deze gemeente metterwoon gevestigde eigenaars of houders van één oi meer ter vordering aan te bieden paarden, gedurende de maand FEBRUARI, voor een ieder op de Secretarie dezer Gemeente ter inzage is nedergelegd. Soest, 5 Februari 1931. De burgemeester voornoemd, G. Deketh. MANNENZANGVEREEN. „APOLLO." Woensdag 11 dezer geeft deze vereeniging een uitvoering in de zaal van hotel „Eem- land." Na de pauze zal door genoemd koor de operette „De Bloedraad" of „Pas op voor de studenten" worden opgevoerd. NED. CHRIST. VROUWENBOND Voor de afd. Soest trad voor een aar dige opkomst in de Rembrandtzaal als spr. op Ds. A. G. Barkeij Wolf van Den Haag met het onderwerp: „uit het leven en de werken van John Bunyan." De vergade ring werd geopend met het zingen van Gez. 274 2 en gebed door Mevr. Land weer-de Visser, welke daarop allen een hartelijk woord van welkom toeroept en bovenal de spr. welke ons zal inleiden in het werk van John Bunyan, die voor alle leeftijd zijn beroemde werk heeft geschre ven. De spreker heeft een ernstige studie van die belangrijke figuur gemaakt, zoo dat spreekster hem gaarne het woord geeft. Van dit beroemde werk werd reeds in 1082 een Nederlandsche vertaling van aangevraagd en is deze een van de bes ie en de jongste vertaling. De Nederlandsche Christen hoort de hemelsche muziek die op den bodem ligt, het is dan ook doo,r eiken leeftijd verslindend gelezen daar het naief'is en een aandoenlijke trouw spreekt over Gods woord. Zijn leven en werken is zoo uitgebreid, dat spr. slechts hier en daar een greep zal doen, en enkele deelen naar voren zal brengen en ook de stem van de critiek niet zal laten zwijgen. John Bunyan wordt wel eens voorgesteld als een heilige, maar dat is hij niet altijd geweest. Macole, de Engelsche schrijver dweept niet hem, hij omhult hem met een trance van heiligheid, hij ziet alles ii hem, concleur de rose. Maar John was alles behalve heilig, hy was een deugniet eerste soort, maar had eerbied voor de vrouw. In de kerk, zegt hij zelf, zat hij altijd te slapen, hij las liever beestachtige romans, dan goede boeken, en toch werd hij de Trou-badour van het Kruis van Christus. Voorheen verdoemde hij den Bij bel, als jongen was hij een vloeker en leu genaar, tot groote droefheid van zijn va der, met weinig belofte voor het Konin- ADVIES IN ALLE RECHTSZAKEN INCASSO- EN INFORMATIEBUREAU „UTRECHT" L. NIEUWSTRAAT 90, UTRECHT. Tel. 11460 - Postrek. 69147. INCASSO'S INFORMATIES prediking, in dien tijd schreef hij zijn be roemd werk „des Christen reize naar de eeuwigheid", de gevangenis had hem waarlijk vrij gemaakt, ieder die zijn boek leest, voelt, dat de laatste hand Gods aan hem werd gelegd. Hij is de diepzinnige Christen, door zijn boek heeft hij zich een grooten naam gemaakt. In 200 talen is het verschenen, het zweemt naar een wonder, al heeft het als letterkundig pro duct niet veel waarde. Hij is daarom de uitdeeler eener genade aan Christus, en kin derlijke eenvoud en nuchtere hartelijkheid. Hij is diep doorgedrongen in het menschen hart, alles betrekt hij op God, en dat soms met universeele schalkschheid. Het mooiste deel van het boek is dat 't Kruis van Chris tus er midden in staat; de Christen vindt in dit boek zijn vreugde. Elkeen die het leest, hetzij jong of oud, ondervindt er winst van in zijn geestelijke leven, de ware godsvrucht wordt genoten. Naast de Bijbel is dit het meest geschikste boek. En waar er vast geloofs-verdorring wordt gevonden heeft dit boek een vruch- baren invloed. Wat de vorm aangaat is het niet actueel, maar daar hij een kind is al ler eeuwen is het voor ieder tot spijze. Elk die het leest, zal er zijn eigen leven in weerspiegeld zien; 't is van onvergelijkelijke schoonheid; en ieder reikt hem de Eerepalm. Met gebed werd deze samenkomst, die in druk heeft gemaakt, gesloten. Onder de aanwezigen merkten wij o.a. op wethouder Endendijk en de em. pred. Ds. van de Spek N.Hz. en dr. Tenkinck geref. gem. kryk Gods, daarom moet men in dat licht zijn boek is dan ook een auto-biographie. proefd, daarom is zijn boek persoonlijk, hij heeft gedronken uit verboden water. Elke vreugdelach heeft hij duur betaald, zyn boek is dan ook een der biographie. Op de stralende midd g'noogte is Bunayn geroepen door de liefde van een arm meisje, dat later zijn vrouw werd, maar die medebracht de bruidschat des ge loof*. I)e stoot tot zijn wedergeboorte ligt in een gesprek met eenige vrouwen over de wedergeboorte, toen hij zag, dat het anders met hem moest worden. Dan wordt zijn leven er een van hoop en wanhoop en wisselende gemoedstoestand, totdat hy 't Kruis van Jezus vindt. Voor zyn bekee- ring kan de kerk niet dankbaar genoeg zijn. hy is een der edelste karakters, ge- heel geinspireerd door Hem. Als hij begint te prediken is dit tegelijk voor hem vreug de en de droevigste periode, bij de gro« te romanticus des gcloofs. Als prediker was hij alles behalve vriendelijk, maar zeer streng en spreekt anders niet dan over 't oordeel dat komt, maar hy be gaat de fout om door vrees zielen tot Jezus te leiden, wat niet gaat, later verdiept zich dan ook de vrees. Zyn preeken hadden iets van dat goddelijk moeten, ieder be greep hem, hy had een warm hart. Maar is hij dan een mysticus? vraagt men, maar dat was hij niet. hij was de verdediger van het actieve Christendom, veeleer een Calvinist. Zijn leeken preeken werden zijn ondergang, hy werd gevangen gezet. 12 jaar lang, onder ontzaglijk lijden, maar hel zyn de heerlijkste oogenblikken in zijn leven geweest, voor vele medegevange nen is hij een zegen geweest door zyn NED. VER TOT BESCHERMING VAN DIEREN. Afd. Baarn. Maandverslag Inspecteur A. de Vries. Soest Steenhofstraat 32. De woonwagenkampen steeds gecontro leerd. Te Baarn wordt er wegens de groote af stand van het dorp weinig gebruik van ge- aakt. De slachtplaatsen ook bezocht. Bij het afladen van vee wordt gebruik gemaakt van en loopbrug. Het nieuwe schietmasker voldoet ook goed. Een hond, welks baas hem niet langer wenschte te hebben, een andere eigenaar gegeven. Een klacht over een zwervende hond te Baarn onderzocht. Deze hond was niet te vinden ook niet door de politie te Baarn. Eenige oogkleppen van paarden laten vastzetten. Een klacht betreffende een ket tinghond, welke niet genoeg te eten kreeg en in de modder lag, onderzocht. Wat het laatste betreft was de klacht niet onge grond: rondom het hok was een modder poel. Daar de politie van Soest er zich ook in gemoeid had, heeft de eigenaar de hond aan een ander over gedaan, waar hij een goed tehuis met onderdak gevonden heeft. Eenige jonge poesjes, welke zwervende waren wegens het overlijden van de eige naar een goed tehuis bezorgd. Een klacht te Soest onderzocht betreffen de het te zwaar trekken van paarden bij een bouwwerk op een onverhard pad. Op verzoek is de paardekracht door motor kracht vervangen. COMPETITIE DAMMEN. Dinsdag j.1. speelde Soest thuis tegen O. K. K. I Baarn. In dezen wedstrijd deed zich het merk waardige geval voor, dat slechts een partij werd beëindigd. Negen partijen zullen der halve arbitrair moeten worden beslist, het geen voor de spelers zeer onaangenaam is. De uitslag die op deze wijze verkregen wordt is absoluut ongelijk aan den uitslag welke bij uitspelen zou zijn verkregen, daar in het eindspel diverse spelers sterker zijn dan hun tegenstanders, hetgeen thans niet tot uitdrukking kan komen. Wij hopen dat Baarn zal trachten per la tere gelegenheid te kunnen vertrekken, zoo dat herhaling hiervan zal worden voorko men. Van de mogelijke uitslag kan gezegd worden dat deze om een gelijk spel zal draaien. THEOSOPHISCHE VEREENIGING. In het zaaltje aan het Kerkpad had een openbare voordracht plaats door den heer J. H. Kengen uit Utrecht, over „de Theoso fie als pr.ictische levensleer." De opkomst was matig en werd, voor de spr. arriveerde aangenaam bezig gehouden met orgelspel door den heer Luyben. Daarna riep Mej. van Laer allen het welkom toe en verleende spr. het woord. Spr. stelt voorop dat eiken tijd zijn ideaal heeft en daarna tracht te leven. Een ideaal is een met leven bezield denkbeeld, in elke beschavingsperiode wordt opgebouwd door een ideaal. De oude Hin does b.v. werden gedragen door de Harma (de plicht) en leefden dit uit in alle verhou dingen om daardoor een beter mensch t< worden, Het doel was om de juiste harmoni sche verhouding na te streven, geloof is secundair, leven primair. De oude Grieken daarentegen zochten harmonie en beschaving en schoonheid, en nu vragen wij ons af wat is het ideaal van onzen tijd, en dan is het antwoord in één ding practisch te zijn, dat wil zeggen van alle stoffelijke zaken die de wereld biedt, zooveel mogelijk voordeel te trekken, het zich aangenaam te maken en dat te stellen als het ideaal. Is er nu verschil in deze materie tusschen geloovigen en ongeloovi- gen; dan zegt spr. dat 90% van de geloo vigen dcmonstceeren, dat hun kijk op het lc ven praktisch is. Praktischcrs gesproken zijn alle menschen na den bloei der middeleeuwen ongcloovig geworden. Ieder zoekt vermaak, genot, geld, 'n goede zaak op positie, 't eenige zegt men waarom het waard is om te leven. Praktisch beteekent, iets dat bevorderlijk is. men denkt alleen aan het heden, de toe komst zal het zijne wel geven, eet, drink, want morgen komt de nacht. De theosoof daarentegen stelt voor het criterium ook van dc godsdienst: dat het leven na den dood voortgaat; dc dood is geen einde maar een begin. Voor deze stelling brengt zij een groote schat van litteratuur naar voren. Het bewijs is er dat men in deze wereld incar neert. Na de incarneering gaat men leven op hooger plan. Ziet men iemand vlak voor of direct na het sterven, dan zien wij dat er nu iets uit het lichaam is gegaan, n.1. 't krachtsveld der ziel, welke zich heeft ver- eenigd met den geest. Na den dood zet de mensch zijn pel grimsreis voort in een ander gebied, maar komt in een tijd van voorbereiding of lou tering en leidt daar een droefgeestig be staan, daarna komt men in de ««instraal, de macht over den gegeat om ten laatste als volmaakt mensch te leven als zoon van den Vader in den Hemel. Het leven van strijd en moeite, dat wij eerst doorleefden, heeft ons geleerd een bochaafd mensch te worden, doch wij hebben niet de macht over de emotie- mensch, en nog veel minder over den ver- tandsmensch. Dit moet ons op den pel grimsreis bijgebracht worden, het lichaam, de gevoelsmensch en het gedenklustrum moet langzaam gebouwd worden tot het waarlijk mensch zijn. Dit is de practische levensleer van de wereld opgevat in eeuwigen zin. De schepping is nog niet voltooid, wij staan er midden in, de waan- mysticus is de ware practicus, wij zien heen naar de groote lichten der wereld om hen na te kunnen volgen, maar alles moet van binnen uit geschieden. GEVONDEN VOORWERPEN. Een sierspeld. Een kinderarmband. Een linnen boord. Aangeloopeti een krielhaantje. SCHOORSTEENBRAND. Woensdagochtend te ruim 7 uur brak schoorsteenbrand uit in perceel Köningin- nelaan 154, bij W. van H. Waar de sirene aanvankelijk weigerde, rukte dc commandant met enkele brand weerlieden uit, gecompleteerd door per soneel van Openbare Werken, werkzaam bij de Werkverschaffing, daartoe welwil lend ter beschikking gesteld door den waarnemend directeur van Openbare Wer ken, Meurs. Gelukkig bleek de brand niet ernstig te zijn en kon het overcomplete personeel dus spoedig terug gaan. De schoorsteen werd van onder en bo ven met zakken dichtgestopt en toen het vuur gedoofd was, grondig gereinigd. Het rookkanaal was zeer Vuil. Tegen 8 uur kon de Vrijwillige Brand weer, die onder leiding van haar Comman dant Groart stond, weer inrukken. BINNENBRANDJE. Vrijdagmorgen had een klein binnen brandje plaats, tevens schoorsteenbrandje, bij P. aan de Parklaan. Het kon echter gemakkelijk door de be woners zelf worden gebluscht, zoodat hulp van brandweer of politie niet noodig was. CENTRAAL-THEATER HILVERSUM. Vanaf heden wordt iedere week het pro gramma opgenomen van bovenstaand thea ter. Dit is voor het uitgaand publiek van groot gemak. Deze week draait er in het Centraal de wereldberoemde film Duitsch prekende film Dreyfus. Deze week be hoeven wij er niet veel meer van te schrij ven. Genoeg zij mede te deelen dat hij we ken achtereen voor uitverkochte zalen ge speeld werd in den Haag. Als bijzonder heid kan nog worden vermeld dat het Te- rek Kozakkenkoor met hun schoone zang deze film komt vertoonen. FLORA-THEATER, BAARN. Wederom komt de directie van boven genoemd Theater met iets bijzonders. Van Vrijdag tot en met Maandagavond wordt gegeven de prachtfilm „Submarine". Dit stuk maakt overal grooten opgang en is een van de nieuwste films, welke vertoond worden. Gezien het groote succes van de film „de Witte Hel van Piz Palu", twij felen wij er niet aan, of ook deze film zal goed inslaan. Men zie de voorkomende annonce in dit blad. BENOEMING. In de R.K. parochie allhier is tot Arm- meester benoemd de heer J. Geijtenbeek Jr., in de plaats van den hoer L. Smienk, die heeft bedankt. DIPLOMA. Aan mej. C. R. de Vries alhier werd het diploma kantoor-stenograaf voor de Duit- schc. taal uitgereikt, door de Vereeniging van leeraren Stenografie. L. A. METTROP UTRECHT Tandheelkundige Stationsplein 10 Spreekuren dagelijks van 9 tot 9 n.m. 's Maandags en Vrijdags speciaal ta rief Kliniekprijzen Specialist in herstellen van fouten of hinderlijke gebitten. den bewoner W. B. Naar verluid wordt, was de inboedel hoog verzekerd, terwijl er na den brand stukken tapijt gevonden zijn, welke naar petroleum riekten. Hij zal ter beschikking worden gesteld van den Officier van Justitie. MOTIE. CONCERT. Soesterbcrgsch Gemengd Koor, -direc teur de heer Theo de Vries, hoopt Maan dag 9 Februari a.s. des avonds 8 uur in de concertzaal van 't Zwaantje" een con cert te geven met medewerking van het Utr. Strijkensemble, onder leiding van Dick Zijlstra. Op het program prijken zangnummers' van: Palestrina, Oberhoffer, Beethoven, Sprink, v. Oort, Mozart Bortniansky, van Beek en Zaancn. De muziek bevat nummers van Handel, Mozart, Beethoven, Franck, Petrie en Zijlstra. Na afloop volgt een gezellig samenzijn met dancing. BRAND. De brand, welke jJ. Zaterdag gewoed heeft in de villa „Maria", niet ver van dr Protestantenbond gelegen, heeft de po litie aanleiding gegeven tot arrestatie van In de op Zaterdagvoormiddag 31 Jan. j.1. te Utrecht gehouden vergadering van den bond van R.K. kiezers in den rijks kieskring Utrecht, werd op voorstel van Soesterberg, naar aanleiding van de kwet sende artikelen in „De Tribune" de vol gende motie aangenomen. „De Bond van R.K. kiezers in den Rijks kieskring Utrecht, in vergadering bijeen, betuigt zijn adhaesie aan de motie der Fe deratie van R.K. Vrouwenbonden in Ne derland, betreffende de godslasterende ar tikelen en teekeningen in „de Tribune", dringt er met den meesten klem op aan, dat onze wetgeving een spoedige aanvul ling behoeft door het strafbaar stellen van godslastering en van een door haar kwet- senden vorm, onduldbare wijze van mee- ningsuiting, besluit deze motie ter kennis te brengen van den minister van Justitie, de leden der Tweede Kamer en de pers." HET SLIPGEVAAR. Uit de voorloopige raededeeling betref fende de resultaten van de door de We gencommissie A.N.W.B.K.N.A.C. inge stelde enquête naar het slipgevaar, loopen- de tot ultimo December 1930, blijkt o.m. het volgende: Dat met die enquête medio 1930 aan vang werd gemaakt. Dat op de asphaltwegen slipgevallen het meest voorkomen. Dat van den weg Huis ter HeideSoes- terberg-Amersfoort, waarop vroeger zeer veel werd geslipt, van geen enkel geval mededeeling ontvangen is. Dit laatste wordt toegeschreven aan verbetering van dien weg door het inbrengen van meer vast materiaal (split). GEVONDEN VOORWERPEN. Eenige sloten en grendeltjes. PROCESSEN-VERBAAL. Proces-verbaal is opgemaakt tegen ze kere Van D. voor het dood bijten van kippen door zijn hond. Eenige processen-verbaal werden opge maakt terzake hinderwet. VAN DEN HEUVEL. Het leven wordt overal drukker en in gewikkelder. Nu stormt deze, dan die nieuwigheid op ons los, om ons en allen voor zich te winnen. Aan eeuwenoude grondslagen wordt geschud. Hoe menigeen is in verwarring, omdat de vaste bodem, waarop hij meende te staan, begint te beven, of omdatt hij nog nimmer op vasten bodem stond. Er is wisselwerking tusschen de uiterlijke en de innerlijke onrust, de eene vermeerdert de andere. Waar ter wereld en op welke post men ook geplaatst moge zijn, op de stad of op het land, nergens zal men zich aan den tijdgeest kunnen onttrekken, die overal merkbaar is. Het valt velen zwaar zich hieraan geheel en al te moeten aanpas sen, wat dan ook zeer begrijpelijk is. De ontwrichting op velerlei gebied, waarover zoo vaak en zoo veel gesproken wordt even als over de algemeen heerschende oneven wichtigheid zijn daarvan dan ook de nood zakelijke gevolgen. Velen weten zich niet meer te oriënteeren temidden van den over stelpenden vloed van warrelde invloeden. Dat alles maakt het leven nog onzekerder en onvaster. Zelfbeheersching en aanpas singsvermogen kunnen prachtige remedies hiertegen zijn, mits zij dan ook buitenge woon sterk zijn ontwikkeld. Anders zullen zij toch nog niet in staat blijken om een pas herstelde, maar terstond weer verbroKen evenwichtstoestand te dwingen om gelij ken tred te blijven houden met de snel en immer wisselende omstandigheden. Zoodat zelfhandhaving in 't groot en in 't klein er niet gemakkelijker op wordt. Imttec.en is immers vee! gemakkelijker dan tc Yven en te handelen naar eigen overtuiging en naar het beste, wat in ons is, zonder ech ter de overtuiging van anderen in eenig op zicht geweld aan tc doen. Voorbeelden wekken. Ten allen tijde gaat er iets bezielends uit van een krachtig stre ven met eerlijke en fatsoenlijke middelen naar goede, soms zelfs heel eenvoudige, al hoewel noodzakelijke dingen. Dit laatste is ook volkomen van toepassing op de wijze, waarop het bestuur van Soesterbcrg's Bloei zijn taak opvat en uitwerkt. Tn aanmerking dc wassende beteekenis dezer vereeniging, wordt die taak alsmede belangrijker. Zij vraagt mannen van dc daad, die naast een gezond oordeel, ook over een voldoend kwantum aan doortastendheid en uithou dingsvermogen kunnen beschikken En het moet met voldoening gezegd worden, dat het bestuur in al deze goede eigenschappen niet te licht bevonden is. Menschen met dergelijke hoedanigheden hebben we hier hard noodig. Overal wel, zal men misschien zeggen. Maar dan toch zeker hier niet in de laatste plaats, om de bekende redenen dan, dat deze woonphats bij de behartiging harer belangen veelal op zichzelf aangewezen is. Het stemde tot tevredenheid, toen de voorzitter van .bovengenoemde vereeniging op de laatst gehouden vergadering bij een terugblik over de werkzaamheden in het af- geloopen jaar. naast het vele, dat nog mei tot stand gekomen was, toch ook wij/.en kon op verschillende maatregelen en be schikkingen, die ten gunste van deze plaats genomen zijn of van toezeggingen, welke als trouwe beloften zeker binnen niet al te langen tijd zullen worden ingelast. Dit alles is als winst te beschouwen, waarvoor Soes terbcrg's Bloei dapper gestreden heeft. Herbij mag vooral niet over het hDord gezien worden de onontbeerlijke hulp, wel ke door ons gemeenteraadslid, den heer Grootewal in vele hangende kwesties be wezen is. Als inwoner van Soesterberg heeft deze heer zzich danig op de hoogte gesteld van de vele behoeften en nooden dezer plaats. In 't bezit van een vlug tn gezond oordeel, overziet hij spoedig de s.- tuatie eeuer zaak. Daarbij beschikt hij over een zeer heldere, rustige betoogtrant, die hem in staat stelt zijn gedachten duidelijk onder woorden te brengen, zoodat hij zijn hoorders niet verveelt, maar in tegendeel als vanzelf tot luisteren dwingt. Die invloed moet zich wel doen gelden bij de openbare behandeling in den gemeenteraad en niet minder in de vele commissievergaderingen, waar dikwijls ook goed werk door hem ge leverd is. De werking dier commissiever gadering ontt ekt zich meestal aan het oog van het publiek, dat zich bijna uitsluitend richt naar de openbare vergaderingen. De eersten zijn echter dikwijls, niet minder be langrijk. Men is er veelal meer ad rem en niet altijd is het gevaar er zoo groot, dat de zakelijkheid van het behandelde in de wijd» loopigheid der discussie verloren raakt, zoo als een openbare vergadering helaas maar al te vaak te aanschouwen geeft. In die commissievergaderingen moest er, wanneer het Soe.' terbergsche aangelegenhe den betrof, menigmaal hardnekkig betoogd en volgehouden worden, dikwijls met suc ces, door het eenigste raadslid, dat met groote kennis van zaken over de toestanden van hier spreken kan. „TOESCHOUWER." Buiten verantwoordelijkheid der Redactie UIT DE OUDE DOOS. 't Is kermis in mijn «iel." Mijn oude doos is als de zak van zwar ten Piet, die voor elk, naar zijn aard, iets te voorschijn toovert. Vooraf dit: Ik houd niet van kermis, 'k Was aan het opruimen van oude jaargangen van. Volksonderwijs, toen mijn oog op bovenstaand gezegde viel; en ik ploseling, als bij ingeving getroffen werd, door 't geen in <iie woorden besloten lag. Dit was mij, helaas bij een vorige le zing, ontgaan. Daar de woorden door een Christelijk pred. gebruikt waren, dacht ik aan een fout van den drukker. Doch toen ik het bericht las, begreep ik, dat het kermis moest zijn, en niet „Kerst mis" zooals ik dacht. Dus: het was kermis in de ziel, (nog wel) van een Chr. Ds. Deze voorganger kende derhalve de gevoelens, van een mensch, die kermisvreugde kent en gesmaakt heeft. Hij heeft, zou men zeggen in het kermisparadijs gegeten van den boom der kennis: van goed en kwaad; en de na pret er van deed hem zeggen: wat ik boven aanhaalde. Was dat maar zoo. Doch deze zielckermis, was helaas veel minder van ge halte dan een onschuldige kermisvreugd. Want niet de kermisvreugd onteert den mensch, maar de mensch onteert de vreug de. Het gevoel, dat Ds. beschreef zou een Duitscher „Schadenfreude" noemen, is blijd schap over eens anders leed. De zaak was: dat in Hengelo: (G.) op 16-12-"29 de prop. feestavond van de afd. Volksonderwijs 30 nieuwe leden had te boeken, binnen een jaar tijds was het getal gestegen tot 100. Daar toe werkte krachtig mede de voorstanders van Openb. Onderw. in Varsel. Nu kwamen enkele voorstanders van Bijz. onderwijs de eenheid te Varsel verbreken, doch legde dit volksonderwijs ten laste. (Wat is het toch een kostbare uitvinding de leuze: Het doel heiligt de middelen). De Bijzondere menschen drongen aan op: Bijzonder On derwijs, gegeven door Bijzondere onderwij zers op Bijz. scholen aan Bijzondere kinde ren van Bijzondere ouders, zoo begrijp ik deze moeilijke zaak. Men dacht: dat de openh. school zoo maar omgezet kon wor den in een Bijz. school.. Dank zij de krach tige medewerking v. d. Varselsche Voorst, van Openb. onderwijs is er nog een openb. school met twee leerkrachten gebleven. In

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1931 | | pagina 5