PRIMA TUINGRINT Nieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag Banketbakkerij „Nieuwerhoek" PASCHEN. Oe stembus in 1933. BEDERFT UW PAASCHDAGEN NIET, Wij hebben ruime keuze PAASCH-ARTIKELEN, o.a. D A INI i N restaurant ©KUUYSIEH B®MID>ST©IFIFIEHH^INI®IEIL JOH. TM Dit nummer bestaat uit 2 bladen. N.V. Middenstandsbank BIJKANTOOR: SOEST Verhuring van Safe Loketten EERSTE SOESTER BEGRAFENIS ONDERNEMING Begrafenissen - Transporten - Crematie's No 30 Een en Twintigste Jaargang Zaterdag 15 April 1933 BUREAU VOOR ADMINISTRATIE: VAN WEEDESTRAAT7 SOESTDIJK ADVERTENTIËN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.a. h. BUREAU UITGAVE: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ v.h. B. v. d. BOVENKAHP HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART. 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 - (STAATSBLAD No. 380) ADVERTENTIËN: VAN 1-5 REGELS 75CTS., ELKE REGEL MEER 15 CTS. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING ABONNEMENTSPRIJS f 1.— PER DRIE MAANDEN. FRANCO PER POST REDACTIE- EN ADM.-ADRES: v. WEEDESTR. 7 - TEL. 2068 - GIRO 161165 door minderwaardige koekjes of gebak te koopenl Koopt daarom bij ons, dan is U zeker het allerbeste te krijgen, en U betaalt geen woekerprijzen Mandjes Netjes Eitjes enz. enz. Slagroomtaarten met Nougateieren, Slag roomwafels, gevulde Nougateieren Vruchtengebakjes met marsepain, ramonais, Japanaise's, Evelientjes, mooi gesorteerde gebakjes a 7 cent en andere. Alles eerste kwaliteit gebak Zondag geopend van 11 tot 3 uur 2e Paaschdag den geheelen dag Beleefd aanbevelend TELEF. 2232 JAC. KOUWENHOVEN TELEF. 2232 IEDEREN ZATERDAGAVOND 8 UUR JAZZ-BAND: THE THREE SYNCOPATER8 VRIJ ENTREE v.h. Kleman en Berghuis Levert U BETERE BRANDSTOFFEN en Goedkooper KANTOOR. KERKPAD 1A - SOEST - TELEF. 2180, HUIS 2186 ALLE gute ding seynd drey Drum schen(k dir drey Ooster Ey. Glaub und Hoffnung samt der Lieb Niemals auss dem Herzen schieb Glaub der Kjirch, vertrau auf Gott, Ldebe Ihn biss in den Todt. (Oud vers op een Oud-Duitsche Paasehprent). Het christelijke Paaschfeest, zooals wij dat thans kennen, werd oorspronkelijk, in overeenstemming met 1 Cor. „Ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Ghristus" gevierd ter herdenking van den kruisdood en de wederopstanding van den Öhnistus. Later werd aan het Paaschfeest zelf meer uitsluitend de beteekenis van de herdenking van de grootste overwinning over dood en graf, de verrijzenis, die tot hoeksteen van het christelijk geloof zou worden, gegeven. De berekening van den Paaschdatum - de Zondag die op de eerste volle maan na het officieele begin van de lente op 21 Maart volgt is een zeer ingewikkelde geschie denis, waarvoor tal van formules bestaan. Het zij voldoende op te merken, dat vol gens astronomische berekeningen eerst na 300.000 jaar de periodieke Paaschdatums in dezelfde volgorde terugkeeren. Paschen kan op 22 Maart vallen, doch ook op 25 April. In de jaren' 1598, 1693, 1761 en 1818 viel Paschen inderdaad op 22 Maart. Maar in de eerste eeuwen die nu volgen, is dat niet meer te beleven. In den jare 1734, alsook in 1886 viel Paschen op 25 April en dat ge beurt weer in 1943, 2038 en 2190. Paschen brengt een heele reeks geker stende gebruiken mee, zooals het eten van e:eren en speciaal vervaardigde eieren van chocolade, suiker, enz. en het gevenrvan ge schenken. Verder zijn er nog Paaschhazen, Paaschkippen, Paaschvuren enz. Wat deze laatsten aangaat, oorspronkelijk waren dat •groote vuren, welke bij de oude Germanen i/n de lente ontstoken werden ter eere van de godin Ostra, de godin van licht, liefde en leven, van den wasdom dus. Deze vuren vormden, het hoogtepunt van de heidensche lentefeesten en men schreef aan den rook alsmede aan de werking van de vuren zel ve wonderdadige kracht toe. Het eten van gewone en gekleurde eieren omstreeks den Paasohtijd vindt bij verschil lende volken en rassen plaats en heeft na tuurlijk telkens een andere oorsprong. Zelfs de Chineezen eten speciaal eieren, in dezen tijd van het jaar. bij hun lentefeest. Hoe het ook zij, reeds in de vroegste tijden gaf •men aan he tgebruik der eieren een symbo lische beteekenis. Bij de Joden at men aan den Paaschdisch met het Paaschlam tevens eieren. Het viel de Christenen niet moeilijk, om eerlang aan het ei de symbolis.he be teekenis van de wederopstanding te ver binden. Immers kan men het ei inderdaad beschouwen als een „steenen graf", waarin ten slotte toch het leven geborgen blijkt te zijn. Dit verklaart goeddeels het veelvuldig vertoon van kuikentjes in allerlei Paasch- uitstallingen. En dan is er de Paaschhaas, feitelijk voor velen een van de meest onbegrijpelijke Paaschattributen. waarvan het moeilijk valt, er een Christelijke symbolische beteekenis aan te hechten. Nu, dat heeft men ook niet gedaan, en in onze dagen leeft de Paasch haas até symbolische figuur nog voort als onvervalscht overblijfsel van heidlensche mythologie. De oude Germanen beschouw den den haas als een heilig dier, dat door de godin Ostara veranderd was in een vier voeter, hoewel het oorspronkelijk een vo gel was. Doch ondanks deze wonderbaar lijke verandering zou de haas nog steeds het vermogen hebben behouden om eieren te leggen. Ostara moet den haas tot haar boodschapper gekozen hebben, en als men nu nog weet, dat Ostara de godin van het Oosten, de lente en den ochtendstond was, dan heeft men eenig begrip omtrent de ont- voor Amersfoort en Omstreken VAN WEEDESTRAAT 37 TELEF. 2097 Deskundige voorlichting bij den in- en verkoop van Effecten. Verzilveren van Coupons Handelscredleten Incasseerlngen Spaar-Deposito's rente 37, B°heerder J. N. PLEMPER VAN BALEN. wikkeling van de figuur van den Paasch haas, die eieren legt. En het is begrijpelijk, dat in Dudtschland, het land van de Ger- maansche stammen, de haas een nog veel grooter plaats inneemt bij de Paaschattri buten, dan dit in ons land het geval is. FLORIS C. (Nadruk verboden). Het Bestuur van de af deeling Soest van de Liberale Staatspartij „de Vrijheidsbond" verzoekt ons onder bovenstaand opschrift het navolgende op te nemen; Wat zal, wat moet de Nederlandsche kie zer in 1933 bij de stembus doen? Velen zul len de neiging hebben anders te doen, dan zij in 1929 deden. Er is in de verloopen vier jaar zoo heel veel veranderd, meestal niet ten goede; me nigeen zal zich voornemen bij de stembus van 1933 zijn ontstemming te uiten over zijn politieke partij, die naar zijn inzicht de algemeene welvaart niet beter wist te be- 'houdern, het bedrijfsleven niet krehtiger steunde of niet pal genoeg stond voor de aantasting der loonen en salarissen. Nu is het kiesrecht de stembevoegdheid, de mondig-verklaring der staatsburgers en -burgeressen. Geschonken vertrouwen legt verplichting op en men mag van den kiezer dus een rijp en zelfstandig oordeel ver wachten, een weloverwogen daad! Welke overwegingen moet nu die groep van staatsburgers en -burgeressen laten gelden, die niet vast in rechtschen of rooden politiek grond ligt verankerd? In de erste plaats zich bezinnen op het bezit aan staatkundige en geestelijke begin selen! Die zijn er positief tusschen rechts en rood in. En zij zijn bovendien de draag ster der zuiverste Nederlandsche traditie, die van gewetensvrijheid, van eerbied voor de vrije ontwikkelingsmogelijkheden der menschelijke persoonlijkheid, van de ver antwoordelijkheid van den enkeling tegen over de gemeenschap, tegenover zijn eigen bestaan. Deze beginselen liggen niet eng omlijnd in Kerkleer, dogmfi of politiek pro gram. Zijn zijn daarvoor te breed, te alge meen, te levenid! Het is hun sterkte en hun zwakheid- Hun sterkte, omdat ze algemeen menschelijk zijn en niet versteenen of bui ten de werkelijkheid liggen, hun zwakte, omdat ze niet in klinkende leuzen kunnen worden opgediend, doch diepere bezinning vragen en een zich toeeigemen door den enkeling. Op grond van die beginselen kunnen de liberalen niet Roomsch stemmen, omdat Rome principieel de gewetensvrijheid loo chent, niet Anti-revolutionair of Christel!jk- historisch, omdat zij hun opvattingen om trent dien Bijbel hoeveel eerbied zij ove rigens ook voor het Boek mogen gevoelen niet als een voor allfen geldenden norm van staatsgezag kunnen) aanvaarden, niet rood, omdat zij de verantwoordelijkheid voor hun bestaan niet op de gemeenschap willen overbrengen, omdat zij den klassen strijd niet erkennen. Op grond van die beginselen kunnen ze ook geen belangenpartij stemmen, geen middenstands-, plattelanders- of wat voor groepspartij ook. De wijze, waarop zulk een partij groepsbelangen formuleert en die belangen ziet als DE belangen van het Nederlandsche volk, moge bekoren, het is slechts een schijn. Men denke zich slechts de gevolgen in, wanneer alle groepen zoo deden en ons parlement bestond uit arbei ders-, industriëelen-, reeders-, middenstan ders-, ambtenaren-, boeren-, schipperspar- tijen enz. De boeren zouden zeker aan het kortste eind trekken en elk beginsel zou uit de politiek verdwijnen. Omdat de liberalen wel beginselen hebben en willen handhaven, kunnen zij ook daaraan niet meedoen. Op bouwend werk kunnen deze groepspartijen niet verrichten en de ernstige, bezonnen staatsburger zal die partijtjes niet steunen. Misschien gaat het hart uit naar een nieit- wc partij, die der fascistische-nationaal- socialistische groep. En dit, omdat men de voortgaande verzwakking van de nationale gedachte, van het gezag, de oogendienarij door sommige politieke partijen van de vakbeweging, met weerzin ziet. Dit ook, omdat men niet verder wil op den weg, waarop de SDAP bij onderscheiden gelegen heden., zijn vertegenwoordigers maakte tot slaafsche uitvoerders van den partijwiL Er is een weerzin tegen de praktijk van de algemeen-kiesrecht-democratie aan het groeien. Maar is er eenige zekerheid, dat dit na tionalistisch product bij ons zal gedijen? Is dit economische programma ook al iets meer dan grauwe theorie? Is het geven'van zijn steun aan zullk een pa/rtij iets anders dan een sprong i,n 't duister?' Het is daar enboven ook in het geheel niet noodig een nieuwe partij op te richten, indien men de eenheid' der natie, den eerbied voor de Ne- derlandisohe historie levend, wil houden, het gezag wil handhaven, den klassenstrijd be kampen, de ongezonde uitwassen van onge breidelde democratie en partij-ovenheer- sching wil beknotten. De liberale opvatting van historie, staatsgezag en democratie jaagt daarnaaT, alleen woorden zijn hier niet voldoende. Een partij, die besef heeft van verantwoordelijkheid en die ook in de praktijk dragen wil, mag zich niet meer voornemen dan bereikbaar is, mag geen doel stellen, dat gehuld is in algemeenhe den, doch moet scherp omlijnd aangeven, wat zij wil en hoe zij 't wil. Als tot hiertoe onze overwegingen alle negatief waren, door wel te weten hoe niet te stemmen^ dan komt nu de vraag, hoe wel te stemmen. En nu is de moeilijkheid, dat de liberale gedachte, die boven meer precies omlijnd werd, in twee politieke huizen woont, Vrijheidsbond en Vrijzinnig- Democraten. Hier 's geen forsch beginsel- verschil, hier is verschil in sfeer, van nul- ance, doch niet van diepliggende opvattin gen. Toch moet er een keuze gedaan worden en zij is te doen. De Vrijheidsbond is de meest welbewuste drager der bovenbeschre ven beginselen, aanvaardt zonder voorbe houd de nationale gedachte en den/ plicht tot handhaving' onzer onafhankelijkheid, heeft zich behoed voor de zuiging der roo- de democratie en vakvereenigingseconomie. De Vrijheidsbond is het politieke instru- menjt, waarvan de niet reohtsche en de niet roode kiezer, die een beginsel politiek wil, zich moet bedienen. M'aar, zal er gezegd worden, het is schoon en goed, dat ge ook in de politiek den regel walt volgen, dat de mensch bij broodi al leen niet zal leven, diodi zonder brood kun nen wij ook niet leven. M.a.w. zijn onze stoffelijke befljj^n, zijn de belangen van den ilandlbomi" n het platteland) bij den Vrijheidsbond, "veilig? Er is misschien een oogenblik aarzeling; bij den Vrijheidsbond denkt men aan liberalen, bij het woord li beralen aan den vrijhandel, bij den vrijhan del aan de ongetemperde moordende bui- tenlandsche concurrentie. Deze gedachten- gang is onjuist! de vrijhandel is een wer- tuig, waarmede de liberalen de nationale welvaart en de wereldwelvaart hebben op gevoerd; deze welvaart is er dan ook groo- telijks door gebaat- Miaar een dogma is het niet en zij het met een bloedend harte, omidat men het ziet als een ontwikkeling in de verkeerde richting men is bereid in dezen tijd met goede maatregelen het Nederlandsche bedrijfsleven, en zeker den landbouw te schrageni, zelfs indien deze maatregelen niet volkomen strooken met het beginsel van den vrijhandel. De rechtsche partijen hebben 'dit ook ge daan. Men wilde gaarne een pleister leg gen op de wonde, die men met de opgeleg de sociale lasten het onbeschutte boeren bedrijf toebracht en voortgaat toe te bren gen. Daar komt bij, dat de linksche Neder landsche boerentstand zijn politieken in vloed had verwaarloosd. En waar ter we reld denkt men het eerst om de belangen van hen, die er zelf niet om denken? Maar de in den boerenstand ontwakende wil zich te handhaven, zich te doen gelden, vond in den Vrijheidsbon 1 een hartelijken weer klank; men besefte, dat de landbouwende bevolking voor iedere natie een groote be teekenis heeft, dat zij voor Nederland ten eenenm'ale onmisbaar is. Behoud van een hoogstaand landbouwbedrijf, van een tal rijke en zoo welvarend mogelijke land bouwbevolking werd als het voornaamste onderdeel der Regeeringstaak in crisistijd gezien en men wilde bevorderen, dat de be stuurszorg voor het platteland zoo zorg vuldig mogelijk zou zijn. Dit niet alleen ten opzichte van den druk der gemeentelijke belastingen, doch ook voor het verkeer, telefoon, electriciteit, waterleiding, wegen- beheer, enz. Reeds lang zag men bij den Vrijheidsbond zeer duidelijk in, dat de ontwikkeling der moderne maatschappij met zijn vakvereeni- gingien, beschutte bedrijven, met zijn op de bedrijven gelegde sociale lasten, den boe renstand in een zeer ongunstige en onrecht vaardige positie bracht. Zooals de liberale gedachte den boerenstand voor anderhalve eeuw bevrijdde van de uitbuiting der gil- dien, zoo wil zij ook de bestaansvoorwaar den voor den boerenstand in een rechtvaar diger verhouding brengen) tot de overige bevolkingsgroepen. Voor den verderen uitbouw der land bouwcrisiswetgeving is geen vast program ma aan te geven; de grondgedachten legde de Vrijheidsbond neer in een landbouwrap- port. Gij moet het aan Uw afgevaardigden overlaten in Uw belang te handelen, zooaLs de door niemand te voorziene ontwikkeling der toekomst dat zal vragen. Ook het meest uitgewerkte economische programma heeft voor de toekomst weinig waarde; op nuch ter oordeel en gezond verstand, op de des kundigheid Uwer afgevaardigden moet gij vertrouwen. De gemeenteraad van Soest is in openba re vergadering bijeen geweest op Woensdag 12 April jl., des namiddags te 1,30 uur ter behandeling van het reeds eerder door ons vermelde agendapunt, te weten: Voorstel van B. en W. tot het instellen van beroep tegerf, de beschikking van Ge deputeerde Staten dezer Provincie dd. 28 Maart 1933, 3e afdeeling, No. 834/781, hou dende vaststelling van den uitgavenfactor over het rekeningsjaar 1931, in verband met de Wet, houdende regeling van de finan- cieele verhouding tusschen Rijk en Ge meenten. Alle gemeenteraadsleden waren aanwezig. De vergadering werd ditmaal gehouden in de Commissiekamer van het gemeente huis en was binnen een 5-tal minuten afge- loopen. In de Raadszaal hingen namelijk de kaarten; en wijziigimgskaarten van het zooveel besproken communistische mil- lioenenplan dezer gemeente, ook wel eens geheeten ontwerp-uitbreidingsplan. En waar die wijzigingen op dit oogenblik nog zoo vreeselijk geheim zijn, kon men natuurlijk niet toelaten, dat pers en publiek ontijdig inzage zoude kunnen nemen van al die vele wijzigingen. Zijn wij goed ingelicht, dan zou er zoowat een 85 gewijzigd worden! Hoe dit ook zij, over dat uitbreidingsplan werden wij in die openbare Raadsvergade ring niets waar, daar die alleen liep over den uitgavertfactor. Gedeputeerde Staten hebben deze factor vastgesteld op f 11,49789 per inwoner, wat voeor onze 14330 inwo ners uit zou maken een Rijksuïtkeering van f 164.764,73. Gedeputeerde Staten zijn daar bij afgeweken van de voorstellen en opga ven der gemeente, die had becijferd een uit- keering van f 13,02227 per inwoner, of een totaal van f 186,623,48. Als de gemeente gelijk krijgt, zal dat dus een verschil ma ken van bijna f 22,000. Deze algemeene fac tor wordt voor een tijdvak van 5 jaren vast gesteld, en' alle factoren van alle 1100 ge meenten tezamen, worden tenslotte gemidt- deld, zoodat bovengenoemde bedragen geenszins weergeven de juiste uitkeeringen, Kiest daarom afgevaardigden, die den landbouw kennen, die in zijn geest denken, wier hart uitgaat naar den arbeid voor zijn belang. Maar eischt van die afgevaardig den ook, dat zij bij andere bevolkingsgroe pen respect afdwingen, diat zij den land bouw kunnen zien in zijn samenhang met de andere bedrijven. Hier geeft de Vrijheidsbond den land bouw het volle pond hier toont hij begrip van de uitingen van onzen georganiseerden boerenstand. Drie mannen, van liberale op vattingen, in de landbouworganisaties zelve naar voren gekomen, kregen een kansge ven de plaats. Qp grond van Uw beginsel, op grond van Uw belang, ter wille van het aanzien van Uw stand, kunt gij met volle overtui ging den Vrijheidsbond steunen bij de stembus van 1933. GEMEENTERAADSVERSLAG. die de gemeenten ten slotte zal ontvangen. Hoe hooger echter de factor voor Soest wordt per inwoner, hoe hooger dan ook de gemiddelde factor van alle gemeenten zijn en waar er ten slotte slechts een bepaald bedrag ponds-ponds gewijze onder alle ge meenten moet worden verdeeld, zal Soest toch ook zeker profiteeren als zij zelf plaat selijk een hoogere factor vastgesteld kan krijgen» Het eigenlijke bedrag, dat als uitkeering wordt genoten is ruim f 6,per inwoner, doch daar Soest valt onder de algemeene garawtiebepaling van in geen geval minder uitkeering te krijgen, dan zekere nonnen, zal de uitkeering voor Soest ten slotte wel ruim f 8,per inwoner worden, wat dan toch altijd nog ruim f 115,000 uitkeering uit de Gemeentefondsbelasting zou beteekenen. De bezwaren^ die Gedep. Staten hadden betreffen voornamelijk de kosten van werk verschaffing. Zij meenen^ dat een bedTag van f 18,986.75 niet onder die kosten be hoort te vallen, daar deze kosten betreffen zuiver produotief werk en de gemeente er niet in geslaagd is aan te toonen in hoe verre daar een gedeelte onproductief werk in is verwerkt. De gemeente meende, dat 9/10 onproductief en slechts 1/10 productief was, doch Gedep. Staten konden met deze geschatte verdeeling niet accoord gaan. Het verbeteren van wegen en bermen is naar hunne meening steeds eenigszins pro ductief. In verband hiermede werd ook be- Timmerhuis van JAN IN 't HOUT Timmerman en Aannemer Bouwkundige Beëedigd makelaar Taxataur Onderhoud, Verbouw en Nieuwbouw Banningstraat 76 Tel. 14 SOESTERBERG FIRJVIA JOH. TAK (voorheen Kleman en Berghuis) Kantoor Kerkpad la SOEST Telefoon 2180 Huis 2186 In Meterbak af te leveren tegen scherp concurreerende p r ij z e n Fa. M. HAKS en WED. D. HAKS. Opgericht 1890 TELEFOON 2146, 2037, 2002 D. HOOLWERF, Dir., Heuvelweg 18 DE RAAD IN BEROEP OVER DE VASTSTELLING DOOR GEDEP. STATEN VAN DEN UITGAVENFACTOR OVER 1931 IN VERBAND MET DE UITKEERING VAN HET RIJK AAN DE GEMEENTE Mogelijk voordeelig verschil voor de gemeente van bijna f 22.000 Daarna de Raad den geheelen verderen middag in geheime zitting bijeen ter behandeling van de wijzigingsvoorstellen der Commissie voor het Uitbreidingsplan HEFTIGE DISCUSSIES OVER DIT UITBREIDINGSPLAN

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1933 | | pagina 1