De
omzetbelasting.
Een kok die 't kan weten
„Gas onder 't eten
zegt
Garage STAM
Nieuws- en Advertentieblad
Verschijnt Woensdag en Zaterdag
OE EVOLUTIE
VAN OEN BOND
WONINGBUREAU P. MAN - SOESTDIJK
I
Voorjaar nadert
Mogen Katholieken lid zijn
van de
Nationaal Soc. Beweging?
EERSTE SOESTER BEGRAFENIS ONDERNEMING
Begrafenissen - Transporten - Crematie's
Nederlandsche
Middenstandsbank N.V.
No. 8
(Gegarandeerde oplaag 3000 exemplaren)
-
Twee «n Twintigste Jaargang
-i
Zaterdag 27 Januari 1034
ADVERTENTIÉNVAN 1-5 REGELS 75 CTS.. ELKE REGEL MEER 15 CTS.
GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING
ABONNEMENTSPRIJS I 1— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST
REDACTIE- EN ADM.-ADRES: WEEDESTR. 7 TEL. 962 BIRO 161165
HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 - (STAATSBLAD No. 380)
BUREAU VOOR ADMINISTRATIE i VAN WEEDESTRAAT 7 - SOESTD1JK
ADVERTENTIÉN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT
TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.a. h. BUREAU
UIT8AVE: N.V. EERSTE SOESTERELECTR. DRUKKERIJ v.h. 8. v. d. BOVENKAMP
DIT NUMMER BESTAAT UIT
2 BLADEN
door: FLORIS C.
Nadruk verboden Alle rechten voorbe
houden.
I.
NIEUWE ORIëNTEERI'N-G.
Dat er op eenigerlei wijze een zekere wij
ziging in de volkenbondsorganisatie te ge
beuren staat, is duidelijk. Nog dezer dagen
brak onze minister van Buitenlandsche za
ken het ijs, door als eerste mogendheid de
ze kwestie openlijk te attaqueeren en daar
bij te wijzen op de noodzakelijkheid van
handhaving van het beginsel der rechtsge
lijkheid der ledeni Het is wellicht nog te
vroeg, om concrete voorstellen tot veran
dering der volkenjbondsstructuur te doen,
doch het is duidelijk, dat men thans moet
beginnen, het probleem onder het oog te
zien, in ieder land, zoodat er overal dui
delijker begrippen omtrent de vernieuwing
ende leger der openbare gedachte. Het ide
aal zou onbevlekt blijven. Zooals reeds
aanvankelijk verklaard: de tijd voor defi
nitieve, vastomlijnde voorstellen is nog niet
gekomen. Doch wel is het de tijd, nieuwe
denkbeelden, zooals de zoo juist genoem
de, bekend te maken en naar voren te bren
gen, opdat aller gedachten er over kunnen
gaan, en ze gekneed en gevormd kunnen
worden tot hun definitieven vorm, die het
ideale zooveel mogelijk moet benaderen
In dit artikel zullen wij het hebbenj over
betaling van de omzetbelasting anders dan
door middel van plakzegels.
De omzetbelasting kan ook worden vast
gesteld in den vorm van een aanslag.
Deze aanslag wordt dan vastgesteld tel
kens na afloop van ieder kwartaal.
Zou vaststelling van kwartaalsaanslagen
op moeilijkheden stuiten, dan kan de aan
slag ook over een ander tijdvak worden
vastgesteld. De Minister van Financiën
zich gaan kristalliseeren, waaruit ten slotte
de nieuwe evolutie van den bond moet
voortkomen. Want men beseft wel, de stor
men die thans in de internationale politiek
woeden, gaan voorbij. En dan zullen de
menischen van goeden, wille de handen heb
ben ineen te slaan, om den Bond te her-'
vormen. Want de onmiskenbare successen
die het bondswerk op zoo uiteenloopend ge
bied heeft geboekt zijn overvloedige recht
vaardiging van, het bestaan van den Bond,
zelfs in zijn onvolmaakten vorm. De fou
ten die er zijn gemaakt, vormen prikkels
die tot verbetering voeren.
II.
WAAROM HET STOKTE.
Men hoeft niet ontmoedigd te zijn, dat
het Bondswerk momenteel wat stokt. Te
recht wijst men erop, dat er immers een
golf van nationalisme over de wereld is ge
gaan, en het ligt dus voor de hand, dat de
Bond in dit opzicht niets anders kan weer
spiegelen, dan de gemoedsgesteldheid van
zijn leden. Onder den druk van dit natio
nalisme, waardoor sommige landen hun
eigen beteekenis voor de wereld door een
vergrootglas zien, heeft men voorgesteld
den Bond te vervangen door een blok van.
groote naties. Wat natuurlijk een gevaar
lijk iets is. Want ook zoo'n blok kan scheu
ren, en dan kunnen er grooter ongelukken
gebeuren, dan thans menschelijkerwijs ge
sproken binnen het kader der volkenbonds
verplichtingen mogelijk is. Aan den ande
ren kant hoeft men niet te gelooven, dat
Duitschland of Japan spoedig tot den Bond
zullen terugkeeren. Doch niettemin heeft
Japan nog ongeveer een jaar zijn volkenr
bondsverplichtingen na te komen, en
Duitschland nog ruim 1 jaar. Verder
heeft men als remedie tegen de volken
bondsimpasse diplomatieke besprekingen
tusschen mogendheden (speciaal denkt men
daarbij aan Frankrijk en Duitschland) voor_
gesteld. Hoe nuttig dit ook moge zijn, het
gaat teni sftjtte in tegen den geest van den
Volkenbond, welke collectieve behandeling
eischt.
III.
FOUTEN EN REMEDIES.
De Volkenbond is nuttig en noodig, dat
lijdt geen twijfel. Hij moet alleen op hoo-
ger plan gebracht worden. Het wordt thans
a s ernstige fout gezien dat de staatslieden
openlijk in Genève over hun aan elkander
tegengestelde problemen hebben getwist en
heimelijk geïntrigeerd. De Volkenbond werd
11 ,c.ei1 strijdtooneel, wat het decorum
schaadde. Boven nationalistisch streven
behoori de Volkenbond te staan als
het geweten der wereld", zooals Sisley
Huddlaston het in de Chr. Science Ml oni-
tor uitdrukte. Het is misschien een fout ge-
- weest, dat men de Ministers van Buiten
landsche zaken naar Genève stuurde, om
daar nationale politiek te gaan verdedigen.
De Bond had men buiten de politieke strub
belingen der naties moeten houden. En
welke remedies hoort men thans aandui
den? Er wordt gezegd, dat de Volken
bondsgedelegeerden op een meer directe
wijze behoorden te worden gekozen, het
zij door volksstemming, hetzij door een
speciale organisatie in ieder land. Deze ge
delegeerden behoorden dan onafhankelijke
mannen en vrouwen te zijn, die geen ra-
tionale politiek vertegenwoordigen, maar
de breedere opvatting van het internatio
naal welzijn. Indien zij, op het podium van
Genève, de nationale politiek kunnen beïn
vloeden in de richting van internationalis
me, zouden ze geslaagd zijn. Zulk een Vol
kenbond zou zeker zegevieren, omdat zij in
overeenstemming zou zijn met de meest
verheven aspiraties van het groote, eroei-
kan dit bepalen.
Teneinde het den Inspecteur mogelijk te
maken den aanslag vast te stellen; kan aan
fabrikanten de verplichting tot het doen
van aangifte worden opgelegd.
Het Koninklijk Besluit van l December
1933 Staatsblad 649 werkt artikel 12 Om-
zetbelastingwet dit artikel handelt over
betaling van omzetbelasting door middel
van aanslagen nader uit.
Uit dit Koninklijk Besluit stippen wij het
navolgende aan.
Voor het vaststellen, van den aanslag in
de Omzetbelasting heeft de Inspecteur ge
gevens noodig. Van den fabrikant kunnen
zoowel mondeling als schriftelijk gegevens
worden gevraagd. In het laatste geval
wordt een aangiftebiljet uitgereikt. Dit
aangiftebiljet het spreekt vanzelf
moet naar waarheid worden ingevuld. Het
biljet moet worden onderteekend. Het moet
binnen vijf dagen na afloop van het tijd
vak, waarover aangifte wordt gedaan
worden terugbezorgd. Is het aangiftebiljet
eerst na afloop van dit tijdvak uitgereikt,
dan is de termijn voor terugbezorging ze
ven dagen. Men is verplicht tot het ver
strekken| van nadere toelichting van de aan
gifte. Nadere inlichtingen kunnen worden
gevraagd, nadat de aangifte reeds is ge
schied, dus naar aanleiding van de aan
gifte zelve. Gevraagd kan ook om inlich
tingen te verstrekken tegelijk met het doen.
Denkt aan Uw
Stuur-mechanisme
en Remmen. i
G RATIS
controle op Hydraulische Hefbrug, ook
voor Vracht Auto's.
Soestdijk - Telefoon 850
Oudste en Beste Adres.
ZONDAGS GESLOTEN
van de aangifte. Bijv. op een formulier, dat
aan den fabrikant tegelijk met de aangifte
wordt toegezonden. Zooals vanzelf spreekt,
is men verplicht nadere toelichting te ge
ven. Dat is niets nieuws. Die verplichting
bestaat ook ten aanzien van de aangifte
voor de Inkomstenbelasting. Nieuw is ech
ter, dat deze verplichting ook bestaat, „al
mocht inmiddels naar aanleiding van de
aangifte een aanslag zijn opgelegd."
Bijzondere opmerking verdient ook de
bepaling: „Onze Minister van Financiën
„wordt verder gemachtigd in bijzondere
„gevallen aan fabrikanten toe te staan, dat
„zij de voor de toepassing van de wet en
„van dit besluit benoodigde of gewenschte
»gegevens verstrekken op een andere wij-
„ze dan in de voorgaande leden van dit ar-
„tikel is bedoeld."
Aangegeven z-al moeten worden:
a. het totaal belastbare bedrag wn de
te belasten leveringen.
b. het totaal belastbare bedrag aan goe
deren, die de fabrikant voor zich zelf en
zijn gezin aan het bedrijf onttrok.
c. diverse verdere bijzonderheden,
Afzonderlijk dient te worden opgegeven
welk bedrag aan weeldeartikelen en aan
niet-weelde.artikelen werd geleverd.
Om het aangiftebiljet nauwkeurig te
kunnen invullen, is een boekhouding, inge
richt op een dusdanige wijze, dat de bo
vengenoemde bedragen blijken, eerste ver-
eischte.
Wie zulk een boekhouding niet bijhoudt,
ning aan te geven „welke tot levering van
„goederen betrekking hebbende bedragen
»hij op grond van de verschillende artikelen
„van de wet of van het Koninklijk Be=luit
„niet heeft begrepen in het bedrag, dat hij
„in het door hem ingeleverde aangiftebil
„jet heeft vermeld."
Waarschijnlijk zal du strekking van de
bepaling deze zijn, d j alle verkoop al
belastbaar wordt aangemerkt en dat nt
belastingplichtige door een berekening
maar moet aantoonen, dat niet het geheele
bedrag belastbaar is.
Slaagt hij er niet in het bewijs te leveren,
dan krijgt hij een te hoogen aanslag.
Een boekhouding is dan ook wel noodig,
Hierover in een volgend artikel iets,
Vragen omtrent Omzetbelasting beant
woordt kosteloos voor onze abonné's
mits postzegel voor antwoord bijgevoegd
N.V. Accountantskantoor „Nationaal Bu
reau voor Adviezen". Gevestigd te Leeu
warden, Groote Kerkstraat 16.
P. SIEBESMA, Directeur.
is verplicht in den vorm van
Van N.S.B.-zijde verzocht men ons op
name van het volgende:
Door vele katholieken is deze vraag
reeds gesteld aan hunne geestelijke overhe
den en geen hunner heeft een ruiterlijk j a
of nee n ten antwoord gekregen.
Zoover wij kunnen voorzien zal dit ja
of neen voorloopig wel uitblijven, omdat
in eerste instantie de beslissing in handen
ligt van den Apostolischen stoel.
Gemakkelijk zou de kwestie worden in
dien piogramma of staatsleer onzer Nat.
Soc. Bew. materiaal leverden voor een
veroordeeling, zooals dit het geval was
met par. 28 van het program der N.S.D.
A.P. in Duitschland. Maar hoe ijverig men
ook speurt, er is nergens een stok te vin
den om de beweging geestelijk dood te
slaan. Programma en staatsleer zijn bei
den logisch verantwoord. De N.S.B. is een
zuiver politieke beweging en beoogt niets
anders dan het verkrijgen van een krach
tig staatsbestuur. Hiertoe is noodig dat
het aan partijen gebonden parlementarisme
worde uitgeschakeld en den corporatieven
staat gegrondvest, zoodat over kwestie's
welke de regeering heeft af te doen, uit
sluitend door deskundigen wordt geoor
deeld en geadviseerd.
Het spreekt wel vanzelf, dat men onze
tegenwoordige partijregeering niet in 't
minst verdenken kan van deskundig te zijn.
Hoe zou 't mogelijk zijn dat een kamerlid
alle onderdeelerf van het maatschappelijk
leven zou kunnen overzien en toch stemt
een' Ds. Kersten mee over Spoorbruggen
bouw, oordeelt daar zelfs over en kletsen
advocaten en onderwijzers-kamerleden over
landbouwwetten, terwijl ze misschien nog
nimmer een boerderij van binnen hebben
gezien. Voorwaar een zaakkundige bewind
voering.
Van dit gestamel op het gebied van
landsbestuur wil de N.S.B. de bron dicht
stoppen, zij wenscht het zijdelings of di
rect beïnvloeden van regeeringspersonen
door vakbonden (menschen die het stem
mend publiek in hun hand hebben) te doen
verdwijnen en een! regeering te vestigen
in den lande, die geen ander streven kent
dan de natie door een, goed bestuur te die
nen zoo, dat het algemeen belang steeds
gaat voor het groeps- of persoonlijk be
lang.
Dit streven vindt zijn verantwoording
niet alleen bij ieder weldenkend staatsbur
ger. Ook Paus Leo XIII r. g. blijkt vol
gens zijn encycliek „Immortale Dei"
over de christelijke inrichting der staten
een dergelijke vorm van landsbestuur voor
te staan.
In bovengenoemde zendbrief (Pauselij
ke Documenten, bewerkt door J. D. J. Aen-
genent, uitgave N.V. Boekdrukkerij en Uit
gevers MSj. der R.K. Arbeidersbeweging
te -Utrecht) lezen wij op pagina 20:
„Onder geen beding mag worden toe
gestaan, dat het burgerlijk gezag slechts
„dienen zou het belang van een enkele
„of van weinigen, want het is ingesteld
„voor het gemeenschappelijk
„belang van allen."
Wanneer men nu eens een zitting van
onze Tweede Kamer bijwoont, dan ziet
men, wat daarvan terecht komt. Men ziet
de heeren landsbestuurders daar bijeen, de
een brieven schrijvend, de ander zijn krant
lezend, soms een oud-gediende slapend en
meerderen buiten de vergaderzaal zich
ophoudend in koffiekamer of wandelgang.
Dergelijke opvatting van een zoo bij uit
stek gewichtige taak als landsbestuur
smaakt ons, Nat. Socialisten, niet. Het re-
geeren van een land is voor ons een van
de voornaamste en zwaarste soorten van
arbeid, welke op menschenschouders ge
legd kan worden en wij willen daarvoor
menscheri aangewezen zien, deskundig in
de eerste plaats, en verder doordrongen
an een heilig vuur om de men.schheid te
dienen in haar weg naar een steeds beter
Fa M. HAKS en WED. D. HAKS. Opgericht 1899
TELEFOON 731, 692, 982
D. HOOLWERF, Dir., Heuvelweg 18
STEENHOFSTRAAT 5 TELEFOON 300
Aan- en verkoop van Villa's, Landhuizen, bouwterreinen, onroe
rende goederen, etc. Gratis advies en inschrijving
Assurantiën en Hypotheken. Sluit verzekeringen op leven, brand,
inbraak, storm, glas, etc. etc. tegen billijke tarieven
venstaak. In Den Haag moet het voorbeeld
gegeven worden van naastenliefde, sober
heid, uiterste plichtsbetrachting en vader
landsliefde.
Op pag. 2ö van bovengenoemd werkje
vinden wij het hoofdstuk: „K e r k en
Staat ieder autonoom op
eigen terrei n."
Het vangt aldus aan:
„Zoo heeft God de verzorging van het
„menschelijk geslacht verdeeld tusschen
„twee machten, de k e r k e 1 ij k e en de
„b u r g e r 1 ij k e, de eerste is aange
steld over de goddelijke, de andere over
„de tijdelijke dingen. Beide zijn in haar
„eigen kring de hoogste, ieder heeft be
haalde grenzen binnen welke zij zich
„moet beperken en die door den eigen
„aard en de eigen taak van elk zijn aan
gegeven, zoodat er a.h.w. een kring ge
trokken is, binnen welke ieder rechtens
„werkzaam is."
Z. H. Paus Leo XIII onderscheidt hier
dus duidelijk tweeërlei macht en wijst ieder
zijn eigen gebied toe. Nader die gebieden
aanduidend, vervolgt Hij: (Pag. 26).
„Alles wat dus in de belangen der
„menschen op een of andere wijze heilig
„is, alles wat betrekking heeft op het heil
„der zielen of den dienst van God, hetzij
„zulks het geval is uit den aard der zaak,
„hetzij om het doel, waartoe het wordt
„teruggebracht, behoort tot de macht en
„de bevoegdheid der kerk, al het overi-
„ge echter, wat behoort tot burgerlijke
„en politieke aangelegenheden is rech
tens onderworpen aan het Staatsgezag,
„daar Jezus Christus bevolen heeft aan
„den Caesar te geven wat des Caesars
„en aan God wat Godes is."
Het staatsgezag dus, dat de Christelijke
godsdienst eerbiedigt en hier zij nadrukke
lijk gezegd dat de Nat. Soc. Bew. meer wil
dan dat en zich ten\ doel stelt de C h r i s-
t e 1 ij k e Godsdienst te beschermen,
heeft de volle instemming en goedkeuring
des Pausen. En hoewel er door velen dik
wijls gewezen wordt op fouten welke Hitier
in Duitschland zou gemaakt hebben^ nie
mand kan ontkennen dat het wegvagen
v.an dc Vereeniging van Godloozen, welke
in Duitschland honderdduizend leden telde
en waartegen alles wat Christelijk en ge-
loovig was jarenlang zonder resultaat ge
vochten heeft, een daad is welke een par-
tijbewind als het onze onmogelijk is te
stellen, ook al zou het dit willen. Hiervoor
is een, regeering noodig van mannen', die
durven aanpakken en niet steeds maar weer
marchandeeren en onderhandelen en de be
kende kat uit de eveneens bekende boom
kijken. Geleuter kan hier geen baat bren>-
gen, er moet met krachtige hand ingegre
pen worden.
Het is de plicht van een regeering, die
zich Christelijk noemt en het wel meent
met het volk, om vuilsqjtrijverij als Tri
bune en Fakkel etc. te verbieden.
Paus Leo XIII zegt hieromtrent: (Pag.
35)
„Indien het verstand valschc meenin-
„gen aanhangt, indien de wil het kwade
„.aanvaardt en zich daarop toelegt, be
reiken geen van beide hun natuurlijke
„vervolmaking? maar vervallen zij uit
„hun natuurlijke waardigheid en berei-
„ken zij beide hun verslechtering. Daar-
„om is niet geoorloofd, om datgene wat
„met de deugd en de waarheid in strijd
„is, in het licht en in de oogen der men-
„schen te plaatsen en nog minder om
„zulks door de bescherming der wetten
„te begunstigen."
„De ware enl begeerenswaardige vrij-
bereke- en steeds waardiger vervullen van haar le-
GEVESTIGD TE AMSTERDAM.
Van Weedestraat 11
Telef. 460
Effecten - Coupons
Alle Bankzaken.
Verhuurt loketten in haar nieuwe
moderne Lips' Kluisinrichting.
„heid is die, indien men ze beschouwt in
„betrekking tot het publieke leven, de
„burgers met wijsheid bestuurt, de ge
degenheid om de belangen te bevorderen
„wijd opeastelt en den staat tegen ver-
„keerde willekeur beschermt."
Hier valt voor het Staatsgezag dus nog
al wat te doen, heeft het principieel werk
te verrichten.
Maar omdat de drie Christelijke partijen
hier te lande geen eenheid kunnen vinden,
tenizij met opoffering van wenschen hun
godsdienst betreffend (men denke hier aan
processie-verbod en het Regeeringsregle-
ment aangaande de missie) zal men van
de regeering nooit die fierheid van over
tuiging, nimmer die principieele houding
kunnen verwachten, welke noodig is om de
heiligste belangen v.an het volk te verzeke
ren en zal het onmogelijk zijn dat ieder zijn
godsdienst frank en. vrij uitleeft.
Hgt Nationaal Socialisme laat ieder
staasburger vrij zijn Godsgeloof uit te dra
gen zooals hij dat wenscht, ieder kan zijn
plichten tegenover God vervullen zooals
dat noodig en wenschelijk is voor het heil
van zijn ziel, een gedragslijn, die 3e kerk
zelf volgt.
Op pag. 39 staat:
„Zij (de kerk) is verdraagzaam ten op-
„zichte van andere godsdiensten."
Indien de kerk meent dat de andere
godsdiensten niet op één lijn mogen ge
steld worden met den waren godsdienst
dan veroordeelt zij daarom niet de staats-
bestuuiders die ter bereiking van een of
ander belangrijk goed (hier het bereiken
van een nationale volksgemeenschap on
der krachtig bestuur, gebaseerd op ons lei
dend beginsel: Voor het zedelijk en licha
melijk welzijn van een volk is noodig een
krachtig staatsbestuur, zelfrespect van de
natie, tucht, orde, solidariteit van alle be
volkingsgroepen en het voorgaan van het
algemeen (nationaal) belang boven 'het
groepsbelang en van het groepsbelang bo
ven het persoonlijk belang) of ter voorko
ming van een kwaad (verdere partijver-
splintering en daardoor groei van het Com
munisme) practisch toelaten, dat die ver
schillende godsdiensten in den staat be
staan.
Wanneer wij zeggen dat de staat, waar
in de religie bezig is ten onder te gaan,
zelf deni ondergang tegemoet gaat (Nat.
Soc. Staatsleer) dan zeggen wij daar, hoe
wel met andere woordent hetzelfde als Leo
XIII:
„de toestand van den staat hangt af
„van den Godsdienst waardoor God ge-
„eerd wordt; tusschen den staat en den
„Godsdienst bestaat een nauwe band en
„verwantschap". (Pag. 28).
Daarom bindt het Nat. Soc. den' strijd
aan tegen Marxisme en Communisme,
want noch het eerste noch het tweede er
kennen een godsdien'st als noodig voor het
heil der menschen, voor 't geluk van den
staat. Het Marxisme dat in het historische
materialisme zioli zelf veroordeelt, het
Communisme dat op de scholen de Gods
dienstleer vervangt door onderricht in het
socialisme, kerken rooft en priesters ver
moordt, kunnen en mogen wij geen vrij
heid laten, omdat ze beiden, uitgaande van
de valsche veronderstelling, dat ieder
mensch recht heeft op aardsch geluk, en
kel hun doel stellen in de materie en het
Godsgeloof totaal uitschakelen.
Beide strijden z.g. voor vrijheid, vrijheid
van drukpers .vergadering en vereeniging,
maar deze, door hen gepropageerde vrij
heid wordt door ieder rechtgeaard mensch
niet wenschelijk geacht. Ook de Pausen
hebben steeds tegen een dergelijke opvat
ting van het begrip vrijheid gewaarschuwd.
Op pag. 35 van meergemelde uitgave le
zen wij hierover het oordeel van den Paus:
„Zoo is ook de vrijheid van denken en
„drukken zonder de .minste beperking
„niet uit den aard der zaak een goed,
„waarvan de burgerlijke maatschappij
„terecht geniet, maar veel meer de bron
„en de oorsprong van vele rampen. De
„vrijheid, daar zij een eigenschap is die
„den mensch vervolmaakt, moet zich be-
„palen tot hetgeen waar is en goed, maar
„het wezen van het ware en het goede
„kan zich niet naar de willekeur der
„menschen wijzigen, maar blijft het zelf-
„de en is evenzeer als de natuur der
„dingen onveranderlijk."
Dus nog eens, geen Tribune, geen Fak-