WINTERJASSEN
HUW
,,'t Handelshuis voldoet UI"
Ook voor zwarte kleeding
Zwarte colberts en vesten
Smokingcos tuums
Streeppantalons.
ELEGANTE WINTERJASSEN
AVONDKLEEDING
in de bekende
prima uitvoering q
Fotograaf Drost - Steenhofstraat 56 - Tel. 486
in de bekende PRIMA uitvoering
In dezen tijd van 'tjaar is er meer aan te bieden
dan alleen
vragen wij Uw belangstelling, n.l.
voor
voor
voor
en
Deze belangstelling stelt U in staat om een
prettige, dikwijls noodzakelijke afwisseling
in Uw garderobe te brengen.
Wij vragen daarom niet alleen Uwe aandacht
voor onze groote collectie
doch tevens voor bovengenoemde
Soesterb.straat 51 - Telefoon 400
O-^Plaatselijk Nieuws^-#
99
OPNAMEN
Fotograaf Drost - Steenhofstraat 56 - Tel. 486
U WEET
ook in Heeren mode-artikelen
kunnen wij niets aan doen; dat valt buiten
de bevoegdheid van den Rechter.
Het werd eeni enkele gulden boete, 't Is
toch onrecht, als men geen recht kan krij
gen, was ook de laatste verzuchting.
Deze dame staat niet alleen in de mee
ning, dat wat niet overeenkomt met onze
eigen denkwijze van recht, zoo iets dan
vast en zeker onrecht moet zijn. Het
spreekt zoo van zelve, dat onze ideeën de
uitbeelding der waarheid zijnvoor
ons zeiven.
Och dan toch!
Het geschiedde op de Birktstraat, dus
onder Soest, maar Soesters waren er niet
bij betrokken.
Een juffrouw uit Amersfoort, naar we
meenen, rijdt er niet eeni andere juffrouw
op het wielerpad richting Soest. Van de
andere zijde, dus op het andere fietspad,
nadert een mijnheer. Die steekt over naar
het voor hem verboden andere wielerpad.
Het was om de juffrouw voornoemd te
treffen, welke, ontmoeting eindigt met een
slag in het gezicht.
Deze kaakslag wordt natuurlijk in Ui
trecht bekeken; hier slechts de overtre
ding van te rijden op het voor hem ver
boden fietspad. Deze overtreding was dus
aangehangen om hem nog een cadeautje
te bezorgen.
Wie hoorden echter het relaas van wat
tot dat oversteken cum annexis had geleid.
De man van de juffrouw werkte te U-
trecht in de zaak van den' verbolgen mijn
heer, de verd. Was tevens geldschieter in
die zaak met 800.-, had werkcontract
voor vijf jaar. Al was het dan patroon en
knecht, er was toch zekere compagnon
schap.
Die compagnonschap leek verd. vermoe
delijk nog verder te willen uitstrekken,
want de juffrouw wilde hem niet meer
ontvangen, als haar man niet thuis was.
Haar man had reeds eer zijn patroon on
derhouden over 'dit chapiter. Zonder ge
volg blijkbaar, want de juffrouw' had nu
effectief zijn bezoek geweigerd. En toen
was onze patroon zeer boos geworden en
had gedreigd den wettigen echtgenoot
broodeloos te zullen maken). Nu, dat was
maar bangmakerij, want het contract van
vijf jaar werk bestond toch ook nog.
Maar nu komt het.
Zooals gezegd had de echtgenoot reeds
eer zijn patroon onderhanden genomen.
Nu dat niet geholpen had, sprak hij er over
tegenides patroons cchtgenoote.
En dit had de patroon op het verkeerde
fietspad gebracht, woedend als_een stier.
Dit kost hem alleen reeds 15.boete.
Jammer, dat hij heden niet was verschs-
nen.
Zulke smerige gevalletjes komen niet
vaak te berde voor een Kantongerecht,
waar als regel steeds maar de eene kapot
te auto voorrijdt na den andere.
Arbeidswet.
Als men zelf geregeld op reis moet, blij
ven toch dc arbeidszaken thuis voor onze
verantwoordelijkheid.
J. H. te Soest liep er 2 maal 4.— boete
mee op voor overtreding van genoemde
wet, laten werken in besloten tijd.
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
Vuurwapenwet: H. J. v. d. B. te Soest
6.of 3 dagen.
IJkwet: W. V. te Soest 2 maal 1.00 -
1 dag, plus verbeurd verklaring.
Invaliditeitswet: G. S. te Soest 5.cf
3 dagen.
Parkeeren te Soest op verboden plaats
A. B. te Amsterdam 1.of 1 dag.
Te Soest muziek maken: z.v.: H. J. P.,
zwerver 2.of 1 dag; Fa. Wa. Ma. R.,
idem.
Wïelrijden op verboden weg: \V. Sch.
te Soest 2.of 1 dag.
EVANGELISATIEGEBOUW TE HEES
Onder een druilerig buitje, werd
Donderdagmiddag 4 uur de eerste steen
gellegd voor het Evangelisatielokaal in
Hees. Aanwezig waren o.a. de beide Ned.
Herv. predikanten, leden van het kerkbe
stuur, het hoofd der Chr. school in Hees
en vele buurtbewoners. Het gebouwtje,
waarvan de kopspanten reeds zijn geplaatst
met de dennenboom in top. Boven den in
gang van het gebouwtje, was een zinken
afdak geplaatst, zoodat velen nog betrek
kelijk droog stonden, het afdak was met de
nationale kleuren gedekt. Toen allen rustig
bijeen stonden nam de wijkpredikant ds.
E. Groencveld het woord en vroeg van de
geachte aanwezigen een oogenblik stilte
om voor het plechtig oogenblik het leggen
van de steen boven het trasraam een kort
overzicht te geven van dit gebeuren. Spr.
begint met er op te wijzen dat wij voor ons
zien verrijzen een gebouwtje waarin alle
Evangelisatiearbeid in dit gedeelte van het
dorp zal worden verricht. Daarop roept hij
allen het welkom toe, in dc eerste plaats
de familie Insinger, waarvan de oudste
zoon, genaamd Odo, de plechtigheid der
steenlegging zal vervullenj, daarbij druk
ken dc voetstappen van zijn grootvader
die dat werk destijds deed voor de school.
Verder dankt spreker de leden van den
kerkeraad, die dank zij de ongunstigen tij
den, 3 jaar na opening der Emmakcrk -den
moed hebben wederom een Evangelisatie-
gebouw te doen plaatsen. Het is voor spr.
een beteckenisvol uur, daar uit alles blijkt
de groei van den arbeid voor de kerk.
Spreker is dankbaar dat na 3 jaar ar
beid door veel steun dit doe! na
derbij is gekomen. De eerste steen voor
dit gebouw werd feitelijk gelegd door de
bewoners van Hees zelf toen in een bij
bellezing 4.61. werd gecollecteerd voor
dit gebouwtje. Want steeds hoopte men
uit de school te kunnen gaan naar een be
tere gelegenheid, een eigen gebouw. On
gedacht kwamen dc gaven binnen, ook
van hen die Hees alleen bij naam kenden,
ieder uit de gemeente heeft zijn deel bij
gedragen. Meermalen werd in Soest aange
klopt om gaven voor dezen arbeid, het
werd een hoopvolle toekomst', het doel:
een eigen gebouw, kreeg meer en meer
vasten grond. Het doel van dit werk is
het Evangelie overal uit te dragen opdat
de mensch zal komcu tot God; wat vooral
in dezen tijd moeilijk is, nu men overal in
deze buurtschap veel moeite heeft om 't
geestelijk roer recht te houden. Maar des
ondanks doet /het Evangelie nog Jzijn
kracht in Kerk en Maatschappij. De op
richting van dit gebouw getuigt er van dat
wij het met God willen wagen, al gaat al
les tegen kerk ert godsdienst te keer. Want
de kerk heeft haar dure roeping en taak
te vervullen en een zoutend zout te zijn,
dit wil men ook doen door den Evangelie-
satiearbeid. Wij allen willen medebouwen
aan Gods Rijk, de arbeiders zal Hij zege
nen.
En als wij zelf gezegend worden, zullen
anderen in dien zegen deelen. Nogmaals
betuigt spreker zijn groote blijdschap in
dit oogenblik en verzocht daarna de jon
geheer Odo zijn arbeid te verrichten. Daar
toe werd hem toegereikt een nieuwe trof
fel en een mouw van eikenhout met kopc-
beslag gevuld met mortel en legt een fel-
roode baksteen op de bestemde plaats,
welke zal vervangen worden door een ge
denksteen. De heer Insinger betuigt dat
hij voor 3 jaar bezoek kreeg van ds. E.
Groeneveld, die hem het plan dat nu in
aanbouw is, voorlag, en daarvoor belang
stelling vroeg. Spreker vond dit doel zoo
sympathiek, dat hij een stuk grond afstond
voor dat doel, daar hij bemerkt had dat er
in Hees eendrachtig voor het doel werd
gewerkt. Hij hoopt dat Gods zegen op de
zen arbeid zal rusten en biedt ds. Groene
veld een enveloppe met inhoud aan, be
stemd voor een klok voor de kerk. Ds. J.
I. van Schaick, wijst er op, dat het leggen
van den eersten steen niet goed uitdrukte
wat bedoeld wordt, daar voor dezen steen
reeds honderden zijn gelegd, maar 't geeft
weder het symbool van het werk der
Evangelisatie. Steentje voor steentje is dit
werk tot stand gekomen, en nu wijst deze
eerste steen op den verderen geestelijken
arbeid, die volgen) moet. Wjant wordt er niet
in de H. Schrift getuigt: Wanneer God niet
bouwt, tevergeefs arbeiden de bouwlieden.
Laat daarom alles uitloopen tot eer van
Hem en dat Zijn zegen moge rusten op
dezen arbeid. En. al brokkelt de kerk af,
uit de brokstukken rijst een nieuwe tem
pel omhoog Hem ter eere.
Hiermede was de plechtigheid tem einde,
en werd het inwendige bezien. Het ge
bouwtje biedt plaats voor 140 personen eii
is gebouwd in den geest der Emmakerk,
de architect, den heer P. Beekman en den
aannemer den heer J. Elzenaar hebben nu
reeds eer van hun werk. Het ligt in de be
doeling met Kerstmis het gebouwtje in
gebruik te nemea Onder de bezoekers
merkten wij oo nog op den heer M. Horns-
veld, terwijl de bewaker der H. Herman
dad voor dit gedeelte eem' oogje in 't zeil
hield. Een en ander werd op de gevoelige
plaat vastgelegd.
WAAR GAAN WIJ HEEN?
26 October naar Religie en Klunst, om 8
uur, waar spreekt de heer Veenstra,
over „Bellamy".
27.28 October in de kleine zaal van Re
ligie en Kunst: Paddenstoelententoon
stel li ng.
BIDSTOND VOOR DE ZONDAGS
SCHOLEN.
Zondagavond te 6 uur werd in de Em
makerk voor een klein groepje gemeente
leden genoemde bidstond gehouden! Onder
de aanwezigen merkten wij o.a. op den
oud-zendeling van N. Guinea de heer W.
van Hasselt. De dienst ving aan met het
zingen van Psl. 13814 onderwijl ds. J.
1. van Schaick den kansel besteeg. Na het
uitspreken van het votum las Z.Eerw. voor
Prediker 11-1—16, waarop hij in gebed
voorging. Daarop werd gezongen Gez.
214'11I) onderwijl de gebruikelijke
collecten werden ingezameld. Z.Eerw. stelt
daarop vlast dat waar dit uur is gewijd aan
de belangen der Zondagsschool daartoe tot
tekst kiest: Gen. 37 19: „Zie, daar komt
de meesterdroomer aan". Uit dit bekende
verhaal uit Jozefs' leven blijkt dat hij door
zijn vader Jacob op bijzondere wijze werd
bevoorrecht, de reden daarvan was dat hij
Jozef veel-vervigen rok gaf. Dit was Jo
zef zeker naar het hoofd geslagen, want
als gevolg daarvan droomt hij van zijn
groote toekomst en macht. Zijn broeders
bespotten hem om zijn droomerijen!, en
als zij hem zien, roepen zij elkander toe:
„daar komt de meesterdroomer aan". Maar
hoe kan hem dan alles tegen loopen als
hij in de gevangenis in Egypte slecht wordt
behandeld. Maar de God van Jacob leidt
hem van de eene duisternis naar de ande
re, omdat Hij hem lief heeft en/ alles doet
voor zijn best wil. Wlant weet >dat het ge
lukkigste deel des menschen is dat zij kun
nen droomen en leven in het rijk der fan
tasie. De nvensch lacht daarom, hij, leeft
liever in de werkelijkheid en van het kind
wordt op school alle fantasie weggemaaid.
Zie naar het kind en zijn eerste levensjaren,
het speelt m een droom; het teekent naar
eigen fantasie; komt het op school, wordt
alles ingericht naar een* vastgesteld model.
En wij, groote /menschen, voelen het
droomland aan als een verloren paradijs,
daarom trekt een boek als Güsta Berling
ons aan. Bij ons is geen plaats voor droo
men, omdat de omstandigheden hard zijn,
en niet in overeenstemming met de tegen
woordige dingen. Maar God neemt onze
droom niet af, is Zijn weg niet een dvoom-
looze dag. Spottenid klinkt het ons toe:
„daar komt de meesterdroomer aan". In
den Bijbel is de droom een gave van God
uit den Hemel en leest daarom voor een
deel vian Micha's droom. Komen wij ech
ter verder in het leven, dan is alles afgeme
ten naar een stevig model. Heerlijk is de
mensch die durft te droomen, en dat nog
niet heeft verleerd. Wlie kent niet Wiegand
de droomer, maar die met het hoofd leeft
in de wolken. Op Gods tijd gaat dc droom
in vervulling, 't Einde zal daarom zijn als
het begin, een droom, en wij zijn in het huis
des Vaders, daar zal de droomer de meester
zijn. En nu wijst deze tekst ons op onzen
weg cn taak bij de opvoeding vooral bij
de heerlijk zware taak den Zondagsschool-
arbeid. Wij moeten dc kinderen leeren te
droomen van Gods Rijk en probceren hen
iets te laten zien van Zijn heerlijkheid cn
bestel. Daarom is onze eenige taak vian de
kinderen mccfttcrdroomcrs te maken. Daar
op werd gezongen; Gcz. 189 4, waarop ds.
E. Groeneveld den kansel besteeg en zich
bepaalde bij Psl. 78 1—7. In deze histo
rische psalm wordt de taak der enkeling
cn der gemeente uitgestippeld tegenover
F
het kind der gemeente en ons gezin. Ons
doel is dezen avond te bidden en te dan
ken dat wij onze roeping zien en het doel
van derï arbeid. De Psalm zegt dat wij on
ze kinderen vertellen moeten wat de Heer
voor wonderen gedaan heeft in het verle
den. Wij moeten in het belang der kinderen
onze taak beseffen. In den Bijbel wordt
aangedragen dat de Gemeente haar roeping
kent, wij moeten de kinderen brengen tot
Jezus. ZondagsschooJarbeid is Evangeli
satie-arbeid, daar men gaan moet naar die
plaatsen waar kinderen zijn die de kerk
niet kennen, ofschoon die kerk bewust is
van dat bezit. Want men botst overal tegen
't Evangelie op, maar men wil het niet er
kennen. 't Wjoord van God spreekt van Zijn
heerlijkheid, en zooals onze vaders en moe
ders dit aan hun kroost; hebben verteld,
zoo moeten wij dit wederom verder bren
gen, het is altijd een grijpen naar de his
torie waarin men het heden en de toekomst
ziet. Want een Christen moet zijn een Bij-
belmensch die uit die bron alles put wat hij
van noode heeft, de kennis van het ver
leden is het fundament waarop het geloof
wordt opgebouwd. Wlant Gods woord is-
'n kracht tot zaligheid voor 'n ieder die ge
looft, Hij roept en zoekt ons. Hij stelt een
wet in Jacob en een getuigenis inHsraël, en
dat is het wat de kinderen moet worden be
kend gemaiakt. Elkeen hetzij hij oud is of
jong, grijpt gaarne terug in de herinnering,
zooals onze moeders ons vertelde van de
wonderen Gods. Daardoor wordt men los
gemaakt en leert buigen voor God, om Zijn
Kinderen te worden, want die Hem vroeg
zoeken, zullen Hem vinden. En nu staan
wij tegenover de massa die, die taak ver-
waarloozen en nu is de Zondagsschool daar
met het oog op de gezinnen die terugval-
lerl, in het moderne heidendom, en nu zoe
ken wij de kinderen om hen te brengen bij
Jezus en de Kribbe. Laat ons daarom voor
den Zondagsschoolarbeid bidden als wij
zien naar de breede schare van kinderen,
die achteraf staan en deze weg willen bren
gen in de gemeenschap van God, hun "ziel
hongert er naar. Spreker hoopt dat Chris-
tenouders die taak niet verwaavloozen,
want wij gaan tot alle kinderen om ze
bij Jezus te brengen. Want God heeft ons
Zijn Woord gegeven om het door te geven
aan hen die het niet kennen. Hij gaf het
aan ons om Hem te zoeken en Hij wil ons
gebruiken om het door te geven. Maar
slechts enkelen geven zich voor dat werk
met lust, moed en trouw. Al worstelende en
met moeite blijven zij zaaien naar alle kan
ten en wij blijven dien arbeid waavdeeven,
dat zij het Wbord doorgeven aan de kin
deren. Steeds is dc Zondagsschool behan
deld als het stiefkind, ofschoon God de lof
wil ontvangen uit de monden der kinderen.
De Zondagsschoolarbeid beoogt bet bij
brengen van bijbelkennis aan de kinderen
en hen daardoor opvoeden tot God. Er
wordt in deze ure geen propaganda ge
maakt voor de Zondagsschool, maar voor
het gebed, en desondanks blijven zij voort
gaan met zaaien, opdat Zijn Wbord in ver
vulling zal gaan. Door bidden moeten wij
zelf hoe langer hoe kleiner worden voor
God, maar voor ons is het een groote ze
gen dat Hij Zijn werk door ons laat doen,
het is een last die licht wordt door Hem,
want God doet de Zondagsarbeid en) wij
volgen Hem in Zijn voetspoor. Daarom
gaan wij in Godskracht voort en geven Zijn
Woord steeds door. Amen.
Na gebed zong de gemeente van Psl.
77 7*8 waarna de zegen werd uitgespro
ken. Bij het verlaten van het bedehuis werd
een gave gevraagd voor dien arbeid, daar
ook zij bet moeilijk heeft.
INBREKERS GESTOORD.
Zondagavond te omstreeks 6 uur werd
de politie telefonisch gewaarschuwd, dat in
een boerderij, gelegen in het landgoed Pij
nenburg van den heer Insinger, door een
boerenknecht eenige ingedrongen inbre
kers werden gevangen gehouden.
Terstond op onderzoek uitgetogen, bleek,
dat de indringers in den tijd, dat de bewo
ners naar de kerk waren, zich tot het huis
toegang hadden verschaft door het plaatsen
van een lange 'ladder tegen den voorgevel,
welke ladder van achter de boerderij was
weggehaald. Door een raampje kondeni zij
aldus in de slaapkamer komen, alwaar zij
het huis zijn binnengedrongen. Door zeer
toevallige omstandigheden ging de knecht,
die beneden in de woonkamer was, even
naar boven en net toen hij de bewuste
slaapkamer zou binnentreden, bemerkte
hij, dat de deur daarvan werd dichtgewor-
pen en hoorde hij in de slaapkamer stem
men. Hij deed de deur toen op slot en
meende zoo de inbrekers ingesloten te heb
ben, niet wetende van die ladder voor aan
het huis. Toen de politie echter arriveer
de, waren de heeren natuurlijk gevlogen.
Blijkbaar hebben zij geen tijd gehad iets te
ontvreemden. Het moeten bekenden zijn
geweest, op de hoogte met het feit, dat
de bewoners in dien tijd naar de kerk v
ren. Het onderzoek naar de identiteit di
daders is nog loopende.
MINDERJARIGE TERUGGEBRACHT
Maandagavond werd door een wielrij.1,
alhier op den weg aangetroffen de 12-j.
rige jongen J. J. IC. uit Rotterdam, die
vandaar met een auto was medegereden
naar Amersfoort. Hij was toen teruggelou.
pen naar Soest. Door bemiddeling van dt
politie is hij op transport gesteld naar Rot
terdam, om aldaar aan zijn ouders te wm
den teruggegeven.
VERKEERSOVERTREDINGEN.
In de algeloopen weck werd door de
politie alhier strenge controle uitgeoefend
op de naleving van de bepalingen! der Mo
tor- en Rijwielwet en speciaal op de nieu
we regelingen. Werd voor de laatste w i
zigingen vaak waarschuwend opgetreden,
voor overbekende bepalingen werd onmid
dellijk bekeurd. Zoo werden o.a. 18 auto
bestuurders geverbaliseerd voor het in een
bocht rijden over het linker weggedcelu
en 14 personen voor het met een rijwiel be
rijden van een voor dat verkeer gesloten
verklaarde straat. Men zij du- gewaar
schuwd.
GESLAAGD.
Onze plaatsgenoot R. H. Loen Jr. l>c-
haa'lde op het te Rijswijk gehouden exa
men het Diploma voor Automobieltechni
cus.
Wie ook des Winters ondergoed
zonderwaschvoorschrift
wil dragen, dat warm eu duurzaam
is en de gevoeligste huid niet prik
kelt, neme: „MAJO winterkwaliteit
MAJO Borstrokken, 1. mouw 2.5Ü
MAJO Onderpantalons 2.50
U weet:
,,'t Handelshuis voldoet UI!"
ook voor Uw jongens
SCHOOLKLEEDING EN SCHOEISEL.
Het voorloopig Comité bericht aan allen,
die hun medewerking hiervoor hebben toe
gezegd, en aan hen, die dit nog wenlschen
te doen, dat hiertoe Vrijdagavond om b
uur een vergadering zal worden gehouden
in Hotel jEemland. Daar zal alles nader
worden besproken. De heer Schuit is zoo
vriendelijk, voor dit doel zijn zaal kosteloo-
af te staan. Wij rekenen op Uw aller mede
werking tot het samenstellen van een defi
nitief Comité voor dit doel.
Namens het voorloopig Comité:
D. L. v. PEURSEN.
J. J. AMESZ.
PUBLIEKE VERKOOPING EN
VERHURING.
Door Notaris A. O. Dammers werd Dins
dagmorgen te 11. uur i.h. hotel Eemland
publiek verkocht:
'No. 1. Het recht van erfpacht tot 11
'54 van een burgerwoonhuis (met erf,
schuur en grond aan den Hartwcg No. 17.
groot 3.90 A., erfpachtscanon 24.p. j.
Kooper den heer J. Flapper, Soest, voor
1000.—.
No. 2. De helft van een dubbele villa met
schuur, erf en tuin aan de Oranjelaan No.
1, groot 2.22 A.
Opgehouden voor 3900.
No. 3. De helft van een dubbele Villa
met erf en tuin aan de Sophialaan No. 7,
groot 6.45 A.
Kooper den heer J. v. Veeren q.q. voor
4800.—.
No. 4. Een woonhuis met erf, tuin en
schuur aan de Soesterbergschestraat No. 2,
groot 14.66 A.
Kooper den heer A. v. d. Velden, voor
2900.
Verder voor de Ned. Herv. Gem., het
verhuren voor den tijd van 6 jaar 14 perc.
bouw-, wei- en hooiland aan den Molen
weg, Schapendrift, Enghenberg'steeg en na
bij de Eem.
Verhuurd aan diverse pers.onen voor
405.per jaar.
NAJAARSTENTOONSTELLNG.
Door de Natuur-historische Vereeniging
zal in „Religie en Kunst" op 27 en 28 de
zer een najaarstentoonstelling van bloe
men, vruchten, fruit en paddestoelen ge
houden worden.
;Eeti -collectie steenen en fossielen, bene
vens opgezette vogels en vlinders zijn ook
tentoongesteld.
F
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aard van het voorwerp:
Terug te bekomen:
wit konijn
sleutel
sjaal
portemonnaie met inhoud
bankbiljet
blauwe ceintuur
Ford sleutel
rood mutsje
kinderportemonnaic
combinatietang
Molenweg 2
politiebureau
Hart weg 6c
Beetzlaan 21
Autobusgarage Birktstraat
politiebureau
politiebureau
Nieuweweg 60
Korte Brinkweg 31
Sparrenlaan8, Baarn.