VOOR DE BRUID Wollen-, Kunstwollen- Sportieve Accessoires gemengde weefsels GRETA GARBO KNIPPATROON als actrice en collega Zakgeld voor het kind Bijzondere aandacht vraagt het persen van kunstwol. Vele wollen stoffen, die wij thans voor onze kleeding verwerken bestaan gedeel telijk uit kunstwol. Er bestaan verschillen de soorten kunstwol, o.a. celwol en acehaal- wol, terwijl men eenigen tijd geleden ook in de dagbladen heeft kunnen lezen hoe ook uit ondermelk het ruwe materiaal wordt verkregen. De practijk heeft bewe zen, dat de kunstwollenweefsels in mooie kleuren geverfd kunnen worden en er soe pel en min of meer glanzend uit zien. Het tekort aan dierlijke ruwe materialen heeft het noodig gemaakt toevlucht tot deze kunstmatige producten te nemen, ten einde in de rteeds stijgende behoefte te voorzien. Hetzelfde geldt voor zuivere zijde, die groo- tendeels door kunstzijde is vervangen ge worden en thans, dank zij de onvermoeide pogingen der textielfabrikanten, aan hooge eischen voldoet. Vele huisvrouwen, althans zij, ^ie niet meer tot de jongeren behoo- ren, kennen de zuivere zijde nog wel uit haar jeugd en weten ook, hoe de japonnen van haar moeders en grootmoeders jaren en jaren meegingen. De behandeling van zuivere wol en zuivere zijde wijkt echter wel iets af van die materialen, welke ge heel of gedeeltelijk van kunstmatige pro- cedé's gemaakt zijn. Het is dan ook ongetwijfeld gewenscht dat men op de hoogte is van de eischen, die deze weefsels stellen. Een niet inge wijde zal de gemengde en celwolweefseis niet van de zuiver dierlijke kunnen onder scheiden, hetgeen minder moeilijk is bij zuivere- en kunstzijde. Het strijken van kunstwol vereischt meer voorzichtigheid en zware persijzers en ster ken druk moeten vermeden worden, wil men voorkomen, dat het weefsel te plat geperst wordt, iets, dat niet meer verhol pen kan worden. Het weefsel is tevens harder geworden, heeft zijn soepelheid ver loren en zal gaan kreukelen. Men krijgt een z.g. persglans, vooral ook zichtbaar op de doorgedrukte naden en deze is niet of met groote moeite te verwijderen. Voor zichtigheidshalve zal men wollen stoffen dus luchtig persen over een vochtigen doek en steeds zorgen voor een dikke, zachte onderlaag, waarin de stof als het ware weg kan zakken onder het oppersen. Een niet meer gebruikte wollen deken, dubbel genomen of eenige lagen molton met katoe nen overtrek, zullen het meest geschikt zijn. Bij het oppersen moet men steeds zorgen, dat men het ijzer in één richting voortbeweegt niet heen en weer en dat men den doek telkenmale omhoog houdt, om de damp te laten ontsnappen. Verschillende kleedingstukken als mantels, soms ook japonnen e.d. moeten bij het in zetten der verschillende deelen „gedres seerd" worden. De knippatronen geven mantel-japon. Succespatroon P.M. 400. Prijs f 0.30 -p f 0.05 voor adm.- en verzend kosten. Manteljapon met doorloopende, aanslui tende banen en een weinig klokkende onderkant. Als materiaal is een roestkleu rig vischgraatweefsel verwerkt, terwijl over de geheele lengte aan voorzyde een ingeperste plooi te zien is. Sluiting met bruin leer overtrokken, groote haken en oogen; ook de ceintuur is van bruin leer. Kraag met scherpe punten en aansluitende mouwen. Patronen in de maten 44, 46, 48 en 50 voor f 0.30 f 0.05 voor adm. en verzend kosten. Besteladres: Het Practisch Modeblad, Postbus 36, Den Haag, Giro 203203. Bij bestelling het verschuldigde bedrag in postzegels insluiten of overmaken per post wissel et per giro. vaak verschillende aanwijzingen „rekken", „toegeven" of „instrijken", hetgeen meer malen het geval is als een breeder deel met een, dat iets smaller is, verbonden moet worden. Om weefsels iets te rekken wordt de zuiver wollen stof goed vochtig gemaakt en daarna onder den druk van het ijzer gerekt. Kunstwol wordt niet nat ge maakt voor dit doel, doch droog en steeds over een doek, uitgestreken. Men zal deze behandeling vlug moeten uitvoeren en niet langer persen dan noodig en gewenscht is, vooral niet bij dunne weefsels, opdat de draden niet vaneen gaan en openingen te zien geven, hetgeen niet meer te verhelpen Het z.g. instryken kan men by kunstwol moeilijk doen, eventueel meerdere ruimte zal men door kleine uitnaadjes of ingehaal de ruimte moeten verdeelen. Kunst wol laat zich zeer goed verwerken, mits men rekening houdt met de bijzondere eigenschappen, die in hoofdzaak, zooals ge zegd, op de wijze van persen berusten. Voorzichtigheidshalve zal men in de toe komst meer aandacht aan het persen van wollen weefsels dienen te besteden, dan voorheen het geval was. Deze bestaan te genwoordig grootendeels uit een mengsel van dierlijke en kunstmatige wol, vaak zelfs uit meer dan 50% kunst wol, daar gelaten de zuiver kunstwollen weefsels. In alle landen neemt men zijn toevlucht tot kunstwol en men kan feitelijk niet meer spreken van „Ersatz", doch van een nieuw materiaal, dat geenszins minderwaardig is, een groote toekomst tegemoet gaat, en vele mogelijkheden biedt. „Wat waren Uw eerste indrukken, toen f U begon te werken?" „Ik schaam mij er niet voor, ik voelde plankenkoorts. De grootheid van de figuur die ik te belichamen kreeg en waarvoor ik als mensch en als Franschman uiter aard een ongeveinsde bewondering heb, gevoegd bij het feit, dat ik de tegenspeler zou zijn van een vrouw, die ik kende als een trotsche, ja hooghartige figuur, zoodra zij voor den schijnwerper stond, gaf mij een gevoel van onzekerheid. Maar van het eerste oogenblik af, toen de regisseur Cla- rence Brown, die haar in vele films geleid heeft, het teeken had gegeven, verdween dat gevoel voor olledig vertrouwen in het werk en in de samenwerking zelf. Greta Garbo was zeldzaam natuurlijk en har telijk, tegenover iedereen, die op de „set" met haar te maken had." „Gelooft U alstublieft niet, dat ik ook maar in 't minst overdrijf, wanneer ik mijn bewondering zoo volmondig te ken nen geef. Garbo is naar mijn meening een waarlijk unieke actrice en zal dat altijd blyven." ,Dat is heel wat voor een actrice. Maar v/at voor vrouw is zij?" „De meest fascineerende en tegelijkertijd de minst op een „ster" gelijkende vrouw, die U zich kunt voorstellen." „Ik maak uit Uw woorden op, dat zij een zeer grooten invloed op U uitoefent?" „Ja, en ten goede. Als mijn spel als Na poleon goed is, dan heb ik dat grootendeels aan Greta Garbo te danken. Om een voor beeld te noemen: het is de gewoonte van Miss Garbo om eiken middag om vijf uur precies de studio te verlaten. En niemand zou er over durven denken om haar te vragen, zelfs maar voor één keer, dezen regel te breken. Maar vaak genoeg, niet- In de enorme Metro-Goldwyn-Mayer studio's te Culver City werpen de schijn werpers hun overvloedig licht op een der glorieuze tafreelen aan het hof van Napo leon den Grooten, vlak voor den tocht naar Rusland, welke het débacle van het eerste Keizerrijk zal brengen. Achter deze schijnwerpers is het donker. Daar staat de kleine, gedrongen maar veer krachtige figuur van Charles Boyer, die uitgekozen is om naast Greta Garbo in haar nieuwe film Marie Walewska de rol van Napoieon te spelen en wiens physieke gelijkenis met den „kleinen korporaal" zelfs de meest geroutineerde experts in verbazing gebracht heeft. Maar hij weigert over zichzelf te praten. Hij is te vervuld van den magnetischen invloed, die van de figuur van Garbo uitgaat en dien men in de studio's voelt, elfs nu zij de „set" voor een korte lunchpauze verlaten heeft. „Natuurlijk praat ik over Garbo Ieder een zou dat doen." We vragen hem wat ervan waar is, dat Garbo in den omgang zoo moeilijk zou zijn. Hij antwoordt met den breeden, milden glimlach, die zoo kenschetsend voor hem „Dat is pure fantasie. Het is waar, dat zij er niet van houdt, wanneer anderen zich met haar privé leven bemoeien, maar wie geeft haar daarin ongelijk? U zult mij derhalve ten goede houden, dat ook ik niet over haar privé leven spreek; daar weet ik trouwens werkelijk niets van af. Maar ik kan U mijn oprechte meening over haar geven, als acteur over een collega. En dan voel ik in de eerste plaats bewondering, f diepe, oprech te bewondering. Ik ben niet zooals andere acteurs pas op het laatste oogenblik, vlak voor het spelen van mijn rol, met haar persoonlijk in con tact gekomen. Wij waren reeds jaren lang vrienden, maar wy hadden nooit samen gewerkt en wilt U wel gelooven, dat wer ken met haar mij een dusdanige artistieke voldoening heeft gegeven als ik nog nim mer sinds myn komst in Hollywood heb ondergaan?" Gekleed ensemble beslaande uil zwart wollen japon met beige leeren ceintuur en knoopen. Kort wollen manteltje van een nieuw weefsel, dat de naam van „Teddy Beerdraagt. Photo Paquin, Parijs. tegenstaande het feit, dat zij doodmoe was na een heèle dag hard werken, en dikwijls na bijzonder lange en emotioneele scènes, besloot Miss Garbo om langer te blijven, teneinde mij gezelschap te houden en haar raad en richting te geven voor mijn solo opnamen. En slechts een acteur is in staat om deze geste van een collega te appre- cieeren!" Wij ouderen zullen ons zeker nog wel allen herinneren, hoe we als kinderen ge regeld iederen Zondag ons zakgeld kre gen. Wat konden we toenmaals niet van allerlei voor onzen stuiver koopen: zakjes met een wonderlijken inhoud, pepermunt stokken, reepen chocolade, tooverballen, trekbrokkenü enz. Menig poppenmoedertje wist van die weinige centen nog te sparen om voor haar lieveling schoentjes of kous jes te koopen, ja zelfs kon zij zich meu beltjes voor haar poppenkamer of keuken tje aanschaffen. Ook onze jongens konden door het sparen van die centen menige droom verwezenlijken in den vorm van een zak mooie stuiters! Hoe rekenden wij niet, hoe we iets bij elkander konden krij gen voor moeder's verjaardag; dan konden wij niet met leege handen aankomen, al was Vader's hulp dan ook onontbeerlijk en moest hij ons spaargeld naar boven afron den! Zondag aan Zondag was het aantreden en velen onzer moesten den ouders verslag uitbrengen hoe het zakgeld wel besteed was. Hoe gelukkig waren we niet als voor een goed rappe rt nog een toeslag gegeven werd en hoe trotsch waren we niet als wij zooveel hadden, dat onze centen eindelijk voor een zilverstuk werden ingewisseld. De tijden zijn echter veranderd. De be koring van het zakgeld is door de styging van den levensstandaard verbroken en de veel moeilijkere strijd om het bestaan dan voorheen heeft een generatie van kinde ren voortgebracht, die in vergelijking met De zwarte, donker blauwe en bruine sportcostumes, welke by de beoefening dei- wintersport gedragen worden, vragen ac cessoires in sprekende kleuren. Juist deze geven zoo'n vroolijken aanblik, indien men zich op de met sneeuw bedekte velden of op de spiegelgladde ijsbanen bevindt. Wit en crème en onbestemde kleuren hebben weinig succes. Het garnituur, bestaande uit een Schotsch type muts, een das en wan ten is in geel en bruin gebreid. De geruite das met franje langs de kanten is in blauw rood, en groen, en is bestemd om onder een sportieve mantel gedragen te worden. Ongetwijfeld zal het de toekomstige bruid veel hoofdbrekens kos ten, op welke wijze zij zich zal kleeden op den grooten dag, waarop zy in het huwelijk zal tre den. Bijzondere omstan digheden kunnen het dragen van een bruids japon niet mogelijk ma ken. Geleid door de noodzakelijkheid om al les min of meer sober te doen zal menige jon ge vrouw, de illusie harer meisjesjaren in rook zien opgaan. In plaats daarvan zal zij dan een gekleed ensem ble kunnen nemen of een fluweelen japon met dito cape, die met een rand niet kostbaar bont is afgezet. Onge twijfeld kan er met een weinig overleg en smaak ook op deze wijze een flatteus ge heel verkregen worden, dat alleszins de moeite waard is. Vrouwen, die op rijperen leeftijd in het huwelijk treden, zullen evenmin als we duwen een bruidsjapon dragen. Als materiaal voor deze japonnen komt sa- tin in de eerste plaats in aanmerking, liefst dof verwerkt, terwijl men ook verschillende mooie crêpe soorten heeft, alsmede fijne wollen weefsels. Uit practische overweging zal men zich vooraf moeten vergewissen of het materiaal voor ver ven in aanmerking komt, hetgeen niet met alle weefsels het geval zal zijn, b.v. niet met kunstzijde. Om teleurstellingen te voorkomen zendt men een staaltje op naar een ververy, waar men het beste van ad vies zal kunnen dienen. De voorkeur boven wit of uitgesproken crème, dient gegeven te worden aan ivoor- onze jeugd nuchterder en practlscher te genover het leven staan. De vreugde echter, om iets te bezitten, het verlangen om door sparen zich het een en ander aan te schaffen, over eigen spaargeld naar goedvinden te kunnen be schikken, vervult heden ten dage nog even zeer als vroeger het kindergemoed. Al zullen wij dan ook geen groote bedra gen geven, laten wij de goede, oude ge woonte van het wekelijksche zakgeld dan toch weer invoeren. Zijn er meerdere kinderen, dan is dit het beste middel tot zelfopvoeding en boven dien zullen de ouders een inzicht omtrent aanleg en karakter van het kind krijgen, daar zich verschillende eigenschappen openbaren. Het eene kind zal zijn geld ver snoepen, de ander blijkt gierig te zijn, een derde gaat slordig met zijn geld om en vaak zal het de ouders gelukken met ge duld en tact deze gebreken in den kiem te smoren, en in goede banen te leiden (Nadruk verboden.) BEIGNETS SECS. Als gebak of bij vla. 250 gr. tarwebloem, 5 gr. zout, 50 gr. poedersuiker, 2 eieren, 50 gr. boter, wat water. Boter week maken en de andere ingre diënten er bijvoegen, kneden tot men een soepel deeg heeft. Uitrollen tot y2 c.M. Snijd er met een taartradje rechthoekige stukjes deeg van, bak ze in dampend heet frituurvet. Na bekoeling bestrooien. MACARONEN. 200 gr. poedersuiker, 2 eiwitten, 60 gr. amandelen. Eiwit zeer styf kloppen met de suiker; amandelen zeer fijn hakken. Bakblik met boter en bloem en daarop hoöpjes deeg. Zeer matig warmen oven Buiten cro- quant, van binnen week. kleur, waarvan deze bruidsjapon ook is ge maakt. De aansluitende rok valt in ruime plooien op den grond, waardoor het noo dig is een vierdeelige voorbaan te maken Achterbaan met aangeknipte sleep bestaat uit twee deelen. Het lijfje is boven den rok ingehaald en heeft een hooge halsafwerking met incrus tatie van kant. De sluier valt langs het gelaat tot een flink stuk voorbij de taillelijn en is op het hoofd bij wijze van kapje opgemaakt en versierd met oranjebloesem. De bruidsmeisjes dragen een hyacint kleurige tafzijden Empire japon met een garneering van fuchsiakleurig fluweel. De halsopening wordt met vleeschkleurige tulle aangevuld, terwijl lange zijden hand schoenen worden gedragen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1938 | | pagina 6