Waar gaat het nu om? 3 OVERPEINZING Speciale kerst- en oudjaarsbijlage van de LEUSDER KRANT donderdag 20 december 1973 - 5e jaargang nummer: 35 DONDEKDAG 20 DECEMBER 1973 LEUSDER KRANT wat men of het werkelijk is, de werkelijkheid. Wat dan is het wezen van het Christendom? De mens is schepping en schep sel van God. Voor zijn verblijf hier op aarde heeft hij een opdracht verkregen en hij is verplicht - maar tot zijn eigen welzijn en geluk - die opdracht uit te voeren. Van die opdracht kan een mens in zijn betrekkelijk korte verblijf op aarde maar een deeltje volvoeren en zelfs dat doet hij slechts met tekortkomingen. Maar hoe het ook gaat met een mens, hij blijft in Gods hoede. Hoe hij hier gekomen is, weet hij niet, waar hij heengaat evenmin. Maar dat is zijn zaak ook niet, dat is Gods werk. Hoewel God te vrezen is, want Hij is rechtvaardig, behoeft niemand bang te zijn, omdat Hij niet alleen rechtvaardig maar ook volmaakt en genadig is. Alleen wie daarin gelooft, heeft deel aan deze blijde boodschap, aan het Evangelie. Maar in feite maakt het geen verschil of men wel of niet gelooft: God de Vader laat geen Zij ner kinderen verloren gaan, onge acht de schuldrekening. Hoe God de rekening vereffent, is Zijn zaak. Waar gaat het op kerstfeest pre cies om? Daar is bij wijze van spreken al eindeloos veel over gezegd en ge schreven. Is het daar nu wel of niet beter door geworden? Tegenvoeters hebben bewijzen in overvloed om aan te tonen hoe ver de Christelijke Kerk van haar einddoel gebleven is. In barre tijden - en die zijn er.veel vuldig geweest - zou men zelfs denken, dat de kerk steeds verder van haar doel afraakt. En als we het over de Christe lijke Kerk hebben, over welke kerk hebben we het dan? De Roomskatholieke Kerk, de Oosterse Kerken (Orthodoxe Kerk) of de Protestantse Kerken, onder verdeeld in tientallen afsplitsingen? We zouden er allerlei leerstellin gen en historische redevoeringen bij af kunnen steken. Over de Chris telijke „Kerk" in de vroegste tijden met de toen al vele richtingen: de strijd om wat de enige ware leer zou gaan heten en op wat voor ont stellende wijze zouden de Christe nen elkaar het bezit van deze leer gaan betwisten en pogen op te leg gen! En wanneer we ons tot de eigen tijd en het eigen land beperken, is er voor ,,een gewoon mens" dan wel uit te komen- Roomskatholiek Nederlands Hervormd (Gerefor meerd) Nederlands Hervormd (Confes sioneel) Nederlands Hervormd (Ethisch en Vrijzinnig) Christelijk Gereformeerde Kerk Oudkatholieke Kerk Gereformeerde Kerken Gereformeerde Kerken artikel 31 Gereformeerde Gemeenten Oudgereformeerde Gemeenten Gereformeerde Gemeenten uit getreden Om maar een greep te doen, want er zouden nog vele schakeringen op te noemen zijn. Daarbij zijn we voorbijgegaan aan de eerste op deling van het Protestantisme in Lutherse, Calvinistische en Zwing- liaanse richtingen en de verschillen met buitenlandse kerken. En toch allemaal Christelijke Kerken, want bij alles wat ze ge scheiden houdt is de Bijbel het eerste leerboek en de verkondiging van Jezus Christus en zijn dis cipel-apostelen het vertrekpunt. Zo als we Friezen, Groningers, Dren ten, Geldersen, Hollanders, Bra banders enzovoort zijn, maar ieder voor zich weer Nederlander; Neder landers, Belgen, Duitsers, Engel sen en noem maar op en elkeen weer West-Europeaan. Die Christenen dan, wat vertel len zij, hoe zeer in toonaard, vorm en woordkeuze verschillend, waar gaat het wezenlijk om, wat is de essentie en waarom vieren zij jaar lijks de geboortedag van Jezus Christus, het kerstfeest? Het woord essentie danken we aan het Latijn - esse zijn, wezen -, dat het zelf ontleende aan het Griek se ousia: wat men is, wat het is Wie echter hier op aarde de echte vrede des harten wil proeven, kan dat door een gelovig aanvaarden van de Bijbelse boodschap in Jezus Christus vervuld. Maar het gaat er in dit commen taar om geen „vaktaal" noch,.ge heimtaal" te bezigen en dan komt het onzes inziens op het volgende neer: God heeft wereld en mens gescha pen; de mens moet zich op aarde van een opdracht kwijten, namelijk het bouwen van de aarde tot een schep ping die de mensen een gelukkig bestaan biedt en God prijst; over de vervulling van die op dracht oordeelt uiteindelijk God; en Zijn oordeel is strikt recht vaardig, kent geen onderscheid naar rang en stand, naar ras en kleur, zelfs niet naar godsdienst; en dat rechtvaardig oordeel is gegrond op een volmaakt weten (God doorgrondt het hart) en op genade, de liefde van de Vader voor het Kind evengoed als het gedwaald heeft. En ook dan blijven duizend en één vragen zelfs voor de beste Christen over, maar hij gelooft - al zal dat voor de een veel en veel moeilijker kunnen zijn dan voordeandere-.dat wat hij niet kan begrijpen gerust aan zijn Hemelse Vader kan overlaten, zoals Jezus Christus in het bitterste uur, voor de mens van God verlaten, zich overgaf aan God de Vader. Inderdaad, ook als wij het hele maal verprutst hadden, ook al komen we nooit in welke kerk ook, en zelfs als we er helemaal niks van geloven kunnen, toch zal God elk Zijner mensenkinderen veilig thuis bren gen. Maar wie dat wel begrepen heeft, al is het maar bij vlagen, zal de handen uit ontzag, dankbaarheid en blijdschap vouwen, de Naam van de Schepper van hemel en aarde prij zen, mede en vooral door de wijze waarop hij zijn leven besteedt, zij het met vallen en opstaan, niet omdat hij er een streepje mee vóór zou krijgen, maar uit de volheid des harten. Dat is de essentia van het Chris tendom. Zo eenvoudig, zo simpel, dat het misschien juist daardoor bijna niet te begrijpen is. R. NIEUWJAERS- WENSCH NIEUWJAERS-WENSCH van de Courantier bij d 'Uytgang iant Jaer onses Heeren MCMLX XIII Nu een Nieuwe Jaer ons wenckt, ist uytsicht ver van Ligt Het is een duystre Poort, die wy thans binnentreeden en naa alt Wee, dat 't Oude Jaer ons heeft gebragt is noch het Leed, soo wy 't bekyken, nyet geleeden 't Is nyet alleen het Geldt, dat steeds deevalueert wat dunckt U van de Vryheidt, en wat van de Vreede? Die Woorden, telckenmael door yedereen misbruyckt waermee op Doeck en Bord de Straat op wierd getreeden Int Verre Oosten is het krijgsgeivoel aen 't end al gaet men dapper voort, elckaer te maltraiteem maer nu Amerika dien Dans ontsprongen is vindt men 't nyet noodich mee, om noch te demonstreeren Dat Groote Ryck kwam trouwens elcke dag in 't Nieuws steeds breeder wierd de Vloedt der Waaterpoort-scfiandaelen de President verloor aen Aenzien en aen Eer terwyl dienst Tweede Man syn Vlag omlaeg moest haelen Maer erger wierd het rond de Oude Waereldtzee waer Israel opnieuw het Bolwerck moest bemannen maer nyemant sach vooruyt, dat wy in Neederland dat souden mercken aen de leege olykannen! De Arabieren, steeds verdeelt, maer hierin Een sy seyden dat wy ons de haersens souden spoelen Verdoem de Vuyle Jood, steun d'arme Palesteyn en deeden we sulckx nyet, dan souden wy het voelen Natuurlyck hebben wij terstondt de Jas gekeert uoZ warme hartlyckheyt voor onse nieuwe vrinden En wy begrypen nyet, dat wy al nyet voor lang de Braaven Oly Sjeik als Broeder teer beminden! Danck sy hem kon ons Volck, als in de oude Tydt des Zondags langs des Heeren Weegen gaen spatsieren het is een Vriendendienst, wy sien dit nyet als Straf en tragten het dies als een Vroolyck Feest te vieren Dat kan, soo lang de Son doort bruynent Loover schynt dan ist de Paaden op, de Heuvlen bly beklommen maer als bij stormwind Sneeuw of Reegen klettrend woedt staet by het OPenbaer Vervoer een elck te grommen! Onse Regeerdersploeg na heel wat knutsel-werck en veel geharrewar, na lange, lange Maenden moeyzaam tesaem geflickt, vondt aenstondts Werck genoeg door veelderly Obstaakels langs noch ongebaende en onbekende Weg. Och, als ooyt Joop den Uyl soms int verleeden van Cats' Huys heeft liggen droomen dan segt hy thans gewisal krabbent achtert Oor hoe is tog sulck een Wensch ooyt by my op gekoomen Inmiddels vierden wy, vlack voor dit Onweer kwam het zilver Jubilee van onse Koninginne daeroover was oock eerst heel wat geharrewar oock hier bleeck immers sooveel Hoofden sooveel Sinnen Maer wat ooyt in 't verleen soo veel gedonder gaf het Rookbommen-la wyt van de Republikeinen dat was thans nergens meer Men sag de Republiek weer heelegaer agter 't Oranje-doeck verdwynen! En dat is wel een Troost, oock nu, in deese Tydt en 'et is Goed dat wy dit altegaer maer weten Al isset dat de Soep gloeyheet ter Taafel komt z'is meestal ruym gekoelt aleer se wordt gegeeten! En daerom braave Liên, Ghy leezers van dit Blad wordt U, by 't eind vant Jaer, door my deez' Raedt gegeeven Wordt nyet te somber alst Vooruytsicht duyster is Weest yedre ochtend bly, dat Ghy moogt léeven Nieuwsbladman

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1973 | | pagina 23