)e magische wereld /an Tanith Lee e.a. Geïllustreerde encyclopedie van de science fiction «7 UNIEK NASLAGWERK: m Samenstelling: Bert Vos u/romeAMBAq-rreLVkre su=f6a&... weeteND MN&eotN&N. 645 -T?95 WENER ZNlT26L/coa? RONDB3H£)GTh£E(. Wh wrm worst 12& (on I006£> T.V. VOORD&C ^>PA£ Wffb LP MO 2 SPAR EH DICHTBIJ £H VOORDELIG -W' lca WfKHE BOKKEK UIT S70Ü7E/V8UBS! 6(QF, mrm Jï 1. JTl.ri, i. T T.V. VOOBDEEÊL- gc&o/wT/Gos^ er pey <T[2oT/Er BOMkVhhëfZ /TCM/& SCEP i Ei.il mkra omo: ff Ld WB°B0 WGGRE vsrsb WORST (ONDERDAG 27 MAART 1980 antasy. Het woord zegt het al: het Is asle en fantastisch, maar dan wel asie, gebaseerd op geheel andere men, dan een schrijver, die gewoon roman schrijft, die hanteert. Eigenlijk it moeilijk te omschrijven, wat „fan- f' exact is. Persoonlijk ben ik van me- dat het beslist geen science fiction óok al hebben beide genre's soms lelijke raakvlakken. Science fiction, Is in het algemeen „toekomst" in wat vorm ook, al dan niet gekombineerd de technieken van die bepaalde toe tst. Science fiction kan zich afspelen indere werelden, diep in de kosmos, ir In de meeste gevallen is het dan ook lelijk, dat er sprake is van een derge- wereld in het heelal op een voor ons ekende planeet. Met fantasy ligt dat maal wat onduidelijker. Met andere irden: een fantasy-verhaal kan zich telen op aarde (in het verre verleden de verre toekomst), maar ook elders et heelal, ZONDER dat dit duidelijk dt gemaakt. Veel fantasy-schrijvers ren zonder meer een geheel andere eld, met veelal afwijkende maar lelijk op mensen gebaseerde normen, opvallend verschil tussen SF en asy is de magie (of hoe je het ook men wilt). Terwijl In de pure SF veelal technologische hoogstandjes het ld bepalen, is dat in de fantasy de ma ls er sprake van magische zwaarden, mzlntuigelijke krachten, kortom: er dt in de fantasy-literatuur een geheel n idioom ontwikkeld, die sterk afwijkt het woordgebruik en de begrippen in )F. Alleen op grond hiervan acht ik asy en SF twee geheel verschillende, te verenigen genre's. Er zullen na- lijk best mensen zijn, die dat heftig >n bestrijden, maar ik wil het voor de boeken, voor u besproken duidelijkheid hier toch stellen, omdat maar al te vaak SF wordt gekocht, terwijl het fantasy blijkt te zijn. En niet iedere SF-llefhebber is ook verknocht aan fan tasy. DE ONDERGANG DER MAGIËRS Een duidelijk voorbeeld van voortreffelijke fantasy is de roman van Larry Niven (overi gens een even bekend SF-schrijverj, ,,De ondergang der magiërs" Het „fantastische" overheerst, maar geheel in de traditie van de „fantasy-literatuur" het barst van de magie, of liever gezegd, dat was zo, maar er is een chronisch tekort. Niven beschrijft de teloor gang van de magische krachten, die in een eerder stadium het leven voor een belangrijk deel bepaalde. Enkele befaamde magiërs, die dankzij dit mana in hun leven al heel wat „duivelskunsten hebben uitgehaald, on dernemen een laatste, wanhopige poging om nog ergens de resten van dit mana te vinden om als magiër te kunnen overleven. Zij weigeren te aanvaarden, dat er een einde is gekomen aan hun onbeperkte macht. Het opmerkelijke van dit boek is. dat Niven duidelijk een metafoor schreef en toch - als men dat gemakshalve vergeet - een erg ple zierig sprookje vertelt, vol met de magische verworvenheden der fantasy Wat Niven probeert aan te tonen is. dat evenals de ma giërs uit zijn verhaal, ook de „moderne to venaars" van onze maatschappij straks voor hetzelfde zullen komen te staan Bij een steeds chronischer gebrek aan grond stoffen, door de huidige generatie maasfig opgeslokt, zullen ook die magiërs op een gegeven moment op de tweesprong staan Ze zullen eveneens wanhopig zoeken naar de laatste resten van de grondstoffen, die hen aan de macht bracht. Zij zullen zich even wanhopig als de magiërs in het verhaal zich aan die laatste restjes macht vastklampen om tenslotte hun nederlaag te erkennen om gewone mensen te worden, als iedereen. Voor wie kennis wil maken met de fantasy- literatuur is dit een gaaf voorbeeld, temeer omdat een befaamde -illustrator, de Span jaard Esteban Maroto, het verhaal opluistert met schitterende tekeningen, die het fan tastische ervan nog eens extra onder strepen Uitgeverij Gradivus heeft al eens eerder ge tracht haar SF- en fantastuitgaven te il lustreren Het werd geen succes, omdat de tekeningen - hoe knap gemaakt ook - ner gens enige affiniteit hadden met het verhaal. Met „de ondergang der magiërs" wordt be wezen, dat verhaal en tekeningen wel dege lijk een perfekte harmonie kunnen vormen, waardoor het verhaal wordt verrijkt en de tekeningen betekenis krijgen. Warm aanbe volen TANITH LEE Zelf behoor ik niet tot die fanatieke aanhangers van fantasy, ook al heb ik verschillende prima voorbeelden onder ogen gehad, die naar méér smaakten. Jack Vance bijvoorbeeld (wat dat betreft een duivelskunstenaar) heeft mij weten te bekoren met zijn fascinerende verhalen, die zich afspelen op de stervende aarde In een zeer verre toekomst. Een toe komst, waarin de magie weer tot leven is gewekt en het maatschappij-beeld be paalde. Een duidelijke vermenging van SF met fantasy. Kortgeleden heb ik me echter geheel ge wonnen gegeven voor de fantasy van de schrijfster Tanith Lee, die in zeer korte tijd befaamd is geworden door haar romans, die tot de pure fantasy kunnen worden gere kend Zij schreef haar eerste roman „The birthgrave" (Het geboortegraf) in 1975 en sindsdien verschenen haar volgende fan- tasy-romans in een hoog tempo. Uitgeverij Gradivus heeft er voor gezorgd, dat er snel Nederlandse vertalingen zijn gekomen Van haar verschenen „Heer der Stormen", „Het geboortegraf' „Schaduwvuur" en „De witte heks" In dit artikel vraag ik bijzondere aan dacht voor de twee laatstgenoemde boeken (het Geboortegraf heb ik helaas niet gele zen Tanith Lee (33 jaar) schrijft formidabele taal Haar proza is indringend, soms fel- krachtig, soms poëtisch en indringend Hoewel haar boeken nogal fors van omvang zijn, weet ze van het begin tot het eind te blijven boeien Niet alleen door de spanning van het avontuurlijke verhaal, maar zeker ook door de schitterende beschrijvingen van het land, de zeden en gewoonten der verschillende volken en de uitdieping van de karakters De wereld, die Tanith Lee heeft geschapen is aan de ene kant eigenlijk van zuiver aardse oorsprong, maar wijken an derzijds zo af van wat wij kennen als de aarde en haar samenlevingen, dat er sprake is van een haast universele wereld, die naast herkenning volop verrassing heeft te bieden Opmerkelijk is wel, dat Tanith Lee als vrouw zonder haar vrouwelijke benadering uit het oog te verliezen, nogal rauw en hard het leven van de verschillende stammen in haar wereld beschrijft. Oog om oog, tand om Voor de liefhebbers van science fic tion, die méér doen dan alleen maar louter lezen, voor mensen, die zich wat méér willen verdiepen In het fascineren de fenomeen SF, verscheen kort geleden de Internationale „Geïllustreerde en cyclopedie van de science fiction", sa mengesteld door Brian Ash, met bijdra gen van befaamde sf-schrijvers als Brian W. Aldlss, Poul Anderson, Isaac Aslmov, J. G. Ballard, Arthur Clarke, Lester del Rey, Philip José Farmer, Harry Harrison, Fritz Lelber, Larry Niven, Frederlk Pohl, Keith Roberts, Robert Sheckley, A. E. van Vogt en Jack Williamson. Een ver trouwenwekkende reeks namen. Het om vangrijke boekwerk van ruim 350 bladzij den In groot formaat, met talrijke Illustra ties In kleur en zwart-wlt, werd in Neder landse vertaling uitgegeven door H. J. W. Becht's Uitgeverij b.v. te Amsterdam. De redaktle van de Nederlandse editie was In uitstekende handen van Holland-SF- hoofdredaktrlce Annemarle Klndt. De vertaling Is van Peter Job. De inhoud van deze unieke encyclopedie is allesomvattend. Wie bijvoorbeeld bepaal de in het typische SF-jargon gebruikte woor den en technieken wil opzoeken, zoekt niet vergeefs Er is een speciale SF-woordenlijst in cie encyclopedie opgenomen Het boek is verdeeld in overzichtelijke hoofdstukken, te beginnen met een chronologische volgorde van het ontstaan van de science fiction lite ratuur. met de hoogte- en dieptepunten in deze fascinerende geschiedenis. Eerste SF- feit: 1805 „Le Dernier Homme, ou Omégarde et Sydérie, door Jean-Baptist Cousin de Grainville Pas 13 jaar later ge volgd door „Frankenstein" van Mary Shel ley Een uitgebreid hoofdstuk omvat de ver schillende thema's, die in de SF tot nu toe aan de orde zijn geweest Hierin gaat het om de ideeën, die door SF-schrijvers worden geïntroduceerd en de behandelde thema's Verschillende befaamde SF-auteurs geven elk in hun eigen specialisatie een historisch overzicht. Om enkele thema's te noemen: Ruimteschepen en aandrijvingen; levens vormen en leefmilieu's; oorlogvoering en wapentuig; toekomstige geschiedenis; uto pieën en nachtmerries, rampspoed en doem (uiteraard geschreven door Ballard); tech nologie en apparaten, steden en beschavin gen; robots en androïden (een specialisatie van Asimov), computers en cybernetica (Clarke), mutanten en dubbelwezens; tele- patie, psionica e d., godsdiensten en my then Het derde hoofdstuk behandelt de aard van science fiction binnen het kader van de totale literatuur, de filosofieën achter science fiction en de waarde van het genre. Bekende SF-schrijvers als Edmund Cooper, Damon Knight, L. Sprague, de Camp en George Turner geven hierover hun mening. En tenslotte en evenmin onbelangrijk on derdeel van SF. het fandom en de media. Wat dit laatste betreft worden onderwerpen behandeld als. kunst in de SF, SF in de him, SF op TV. de SF-tijdschriften, de boeken en bundels, de cursussen en kritieken en de randverschijnselen Het fandom krijgt na tuurlijk ook de nodige aandacht, waarbij ook de Nederlandse ontwikkeling op dit terrein wordt betrokken. Hoewel voor de rest de niet-Engelstalige SF er in verhouding toch wel bekaaid afkomt De „Geïllustreerde encyclopedie van de science fiction" heet niet voor niets geïllu streerd. Talrijke illustraties verduidelijken de materie Tekeningen en foto's uit strips, van boekomslagen, uit films en TV-spelen, af komstig van talrijke, al even vermaarde SF- illustrators als Chris Foss. Time White (die ook de omslag-illustratie verzorgde), Virgil Finlay, David Pelham, R. G. Jones, Stephan E Fabian, Rim Kirk, Mike Gilbert en talrijke anderen). Dit alles bl] elkaar maakt dit omvangrij ke en bovendien uiterst boelende na slagwerk tot een erg plezierige brok pure Informatie, opgezet als een computer programma. Overzichtelijk en zo volledig mogelijk (binnen het kader van een en cyclopedie in déze vorm). Een waardevol bezit om steeds weer in te snuffelen. Warm aanbevolen voor ledereen die de SF een warm hart toedraagt) Bert Vos. Geïllustreerde encyclopedie ven de science fic tion, samengesteld door Brian Ash Redaktle Ne derlandse editie: Annemarle Klndt, vertaling: Peter Job, 1979 Paperback, 352 blz., prijs; 49,50. Uitge geven door H. J. E. Becht te Amsterdam. tand en de sterkste wint. De hardheid van een dergelijke wereld weet ze scherp ob serverend uit te tekenen, alsof ze zich daar bij heeft verplaatst in de geheel andere gedachtenwereld van de man. Zowel in „Schaduwvuur" (Vazkor, son of Vazkor) als in het vervolg „De witte heks' (Quest for the White Whitch) wordt het fas cinerende verhaal vertelt van een jonge krij ger, die binnen de stam als een buiten beentje wordt gezien Men blijkt gelijk te krij gen, want al gauw weet de jongen, dat hij een andere vader heeft, dan hem altijd is verteld Tanith Lee schetst de verandering, die zich in de jongen voltrekt als deze weten schap steeds verder wordt uitgekristal liseerd als blijkt dat hij over krachten be schikt. die bovennatuurlijk zijn. Als hij ont dekt, wie zijn vader is, Vazkor een woeste magiër, die met zijn magische kracht een wereldrijk had geschapen maar het in zijn woestheid in zijn eigen val heeft meege sleept, noemt hij zich ook Vazkor. En verlaat zijn stam om op zoek te gaan naar het verle den èn naar zijn magische moeder, die hem bij de geboorte in de steek liet Vazkor zoekt wraak èn de liefde van zijn moeder, die hem altijd is onthouden Vanuit dit simpele basis gegeven bouwt Tanith Lee een fascinerend epos op van harde strijd, meedogenloze woestheid van liefde en verraad, van solida riteit en verloochening Met een verrassende ontknoping, zoals alleen een vrouw die wel licht kan schrijven. De weg die Vazkor moet volgen is lang en hard. Het maakt hem, ondanks zijn onvoor stelbare, steeds groeiende magische krachten, langzaam maar zeker tot een wijs man. En als hij tenslotte zijn doel bereikt en zijn moeder vindt, heeft hij geen wraak gevoelens meer. wil alleen maar weten waarom zijn moeder zo gehandeld heeft „Schaduwvuur" en „De witte heks" zijn twee magistrale fantasy-romans, die samen met „Het geboortegraf" een triologie vormen. Gradivus heeft deze romans terecht uitgegeven. Ze staan voor mij op hetzelfde hoge niveau ais Frank Herbert's „Duin"-triologie, ook al zijn beide niet met elkaar te vergelijken. Ik wacht met spanning op de volgende ver talingen van Tanith Lee's fantasy-ro mans. Hoewel we daarbij ook haar SF- produktie niet moeten vergeten. Bert Vos. DE ONDERGANG DER MAGIËRS, door Larry Niven. uitgegeven door Gradivus bv te Den Haag. Vertaling: Pon Ruiter. Paperback, 199 blz. geïllustreerd door Esteban Maroto. Prijs 18,90. „Schaduwvuur" (Vazkor, son of Vazkor) en „De witte heks" (Queste of the White Whitch) door Tanith Lee. Uitgegeven door Gradivus bv te Den Haag. Paperback, resp. 229 en 351 blz. prijs: 18,90 en 24,50. /5D Cn i 95 7 v f" v

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 13