ste premières voor het Paasprogramma van start slapstick-aktie-film an Steven Spielberg: „1941" WEK (ONDERDAG 27 MAART 1980 kijk op de film BERT VOS SFOORT - Deze week gaan twee paaspremières van start in Amers- is in de eerste plaats de nieuwste film van regisseur Steven Spiel- >41". Een knotsgekke slapstick-aktiefilm van ae maker van „Jaws" e encounters of the Third Kind". „De dag dat Hollywood op z'n kop de ondertitel en dat dekt volledig de lading. Tweede première is een idse speelfilm. Het is het vervolg op „Help de dokter verzuipt", jr is, evenals van de eerste film, Nicolai van der Heyde, die de film sr niet als een vervolg ziet van z'n eersteling. De film is gebaseerd op ïamige roman van Toon Kortooms. De hoofdrollen worden vertolkt de Meyere, Piet Bambergen, Joop Doderer en Monique Rosier, week kan men nog „Jungle Book" verwachten, die kortgeleden in roulatie ging, geheel nagesynchroniseerd. Waarmee dan alle prises op filmgebied voor de paasdagen in Amersfoort zijn gearri- ip van de sluier" blijft nog een week in Amersfoort, maar is wel naar Grand 5. Deze blijkbaar kontroversiële film wordt redelijk De meningen lopen echter sterk uiteen. Toch een film om te gaan letters" gaat nu tegelijkertijd draaien in Grand 1 en 2. De prima 10" schuift noodgedwongen door naar Grand 4, hoewel de belang- ioor deze film enorm groot is. ew over the cuckoo's nest" gaat de vierde week in, te zien in Cinema er versus Kramer" moet je gezien hebben en dat kan deze week in e kindervoorstellingen van Euro op zaterdag- en woensdagmiddag ntje", een film waar ik u helaas niets van kan vertellen bij gebrek ivens. Duo 2 brengt een reprise van de uitstekende avonturenfilm met In de nachtvoorstelllngen van dit theater een reprise van unday". En dat in Duo 1 de zaak weer bloot op het doek komt, )een enkel betoog. Dit keer alles op z'n Skandinavisch. naar weinig regisseurs, die maar succesvolle carrière rug hebben als Steven Hij was nauwelijks 26, e inmiddels befaamde film „Jaws" regisseerde. Een giganti sche filmhit, waarin de jeugdige re gisseur, die al eerder van zich liet spreken door films als „Duel" en „The Sugerland Express", een ge heel nieuwe filmstijl introduceerde. Zoals bekend gaat het in „JaWS" om een reusachtige haai. Spielberg ver- meest belangwekkende is dagelijkse leven is de sta- fenk. dat we zonder de sta- zouden kunnen bestaan, ouden we dan weten wat we aan het doen zijn en hoe dan konklusies kunnen ie we anders niet hadden ikken? Sociologen bijvoor- jen met de paplepel Inge- ze zonder die duffe cijfertjes een poot hebben om op te \nlijk nog geen half pootje, Sfl"s gestopt met gezond na- v/a voorgeprogrammeerde en de duffe statistieken er beert te komen hoe wij met ven, hoe we werken, eten, log tal van andere volslagen inte dingen doen. Massa's erzoekers zijn dagelijks op het zweet hun's korrekte de zuur verdiende cijfertjes a huis aan huis bij elkaar te Al die honderdduizenden men dan op een grote hoop bii Nederlands meest be nde instituut: het Centraal or de Statistiek, voor de in- let CBS, niet te verwarren lerikaanse platen- en televi- \Qrote CBS weten ze u alles ffe vertellen. Hoeveel groene |/fce dag eet, waarom u dat levee' u er voor wilt betalen Jnf betalen. Als u wilt weten Mn die afschuwelijke lollies dochter per jaar aflikt: vraag 2iI weten het. Ze vertellen u ton, die u niet eens van u zelf (Bnf een autobezitter. Een van niks bijzonders Ja, dat Egrote CBS, dat in de zeven- pc/i zo schromelijk en jam- Viste met de wonmgnood- wond het bijzonder belang- jn, wat u als autobezitter wel jef De resultaten zijn zeer Kijk, beste mensen, als u fan loopt u niet. Als u geen jan loopt u vast méér. al was )ar de dichtstbijzijnde bus- fusie van het CBS na een pncf onderzoek niet-autö- vslijten meer schoenzolen pkkigpr medemens, die wèl I soms snoevend het weg- J maakt. Zo werkt dat. pn het qrote CBS hebben ook voor ons uitgedokterd, dat wij als gelukkige autobezitters minder geld besteden aan voedsel. Logisch, nietwaar, want autorijden kost geld en wat je aan benzine en afschrijving be taalt, kun je niet omzetten in voedsel Het is nog logischer. Stel datje wandelt door de stad. omdat je geen auto hebt Onderweg kom je een patat-kraam te gen De geur van gebakken frieten maakt je hongerig. Je stopt en neemt een zakje patat Kassa! Neem nou die arme automobilisten, Die zien in een flits die patatkraam, maar zijn dan al een eind verder gereden, zitten net op de verkeerde rijbaan en bovendien is er in de wijde omtrek geen enkele par keerplaats meer vnj. Geen wonder, dat auto-bezitters minder eten. Autobezitters, zegt het grote CBS, rijden relatief minder op de bromfiets. Dat noem ik nog eens een verrassende konklusie Waarom zouden die auto mobilisten eigenlijk op een bromfiets gaan zitten? Wordt er niet veel meer aandacht besteed aan de wegen- struktuur voor de auto's? Nou dan. Dan ben je toch niet zo stom om een brom fiets te kopen en er ook nog op te gaan zitten? Bovendien moet je dan een helm kopen. In de auto hoef je ten minste niet met zo n gek ding op je kop achter het stuur te gaan zitten. Dat laatste-zo vernam ik uit be trouwbare CBS-kringen is het onder werp van het nieuwste CBS-onder- zoekWaarom gaan mensen op een bromfiets zitten mèt een helm op en waarom kruipen mensen zonder een helm achter het stuur van hun auto?" Ter besparing van grote hoeveelhe den kostbaar staatsgeld, zal ik ze een handje helpen. Beste mensen van het CBS. het antwoord is toch zo een voudig: omdat bromfietsers véél ver standiger zijn. Is dat genoeg voor het opvullen van een kostbaar gat in de automarktGeen dank, graag gedaan. Als over een paar jaar alle automobi listen met helm in hun auto zitten, dan kunt u mij dankbaar zijn. Ja u ook, me neer, mevrouw, daar achter dat stuur van die dure kar. Zo'n helm kan uw leven sparen, dat wéét u toch? U hebt het trouwens aan u zelf te danken, dat u straks met dat gekke ding op uw hoofd in die warme auto zit. Had u verstan diger moeten zijn vóórdat het CBS zi/n grootse onderzoek begon. Had u uw autogordel altijd om moeten doen. Want Van Agt heeft best koppie-koppie hoor en als hij het niet heeft, dan wel iemand anders van het kabinet. Want wat dacht je dat het uiteindelijke resul taat van het bromfietsen-helmen-on- derzoek zal zijn? Dit: de kontrol e op het nemen van verplichte veiligheidsmaa tregelen in een auto dat gaat gemak kelijker door de helm in de auto ver plicht te stellen, in plaats van een auto gordel. Als we het CBS niet hadden hoogde het effekt, door op oog hoogte van de haai te gaan filmen op het moment dat het beest veronder steld werd aanwezig te zijn, aange vuld met specifieke geluidseffekten, die de komst van de haai aankondig den. Hierbij kreeg de toeschouwer echter de haai niet in beeld, zodat Spielberg voor een niet onbelangrijk deel van de film het verhaal vertelde vol verschrikking, zonder dat de oor zaak van alle ellende ooit werd ge toond. Dit zogenaamde „Jaws"-ef- fekt werd daarna door andere regis seurs dankbaar overgenomen, toen bleek dat het prima werkte. Na „Jaws" gooide Spielberg opnieuw hoge ogen met „Close encounters of The Third Kind", een indrukwekken de science fictionfilm, waarin het eerste werkelijke kontakt tussen mensen en buitenaardse wezens op magistrale wijze in beeld wordt ge bracht. Zowel „Jaws" als „Close en- counters kwamen op de Va- riety-lijst terecht van de zogenaam de „all-time box office champions". Zij werden een gigantisch succes. Spielberg - en dat is duidelijk - is bezig om het hele scale van filmgenre s te proberen en dat levert tot nu toe klas se op De nieuwste Spielberg is een komedie en bovendien een buiten gewone. Dat was eigenlijk ook niet an ders te verwachten. Spielberg behoort tot de generatie jonge Amerikaanse fil mers, die tot ieders verrassing het geijkte filmpad van Hollywood enigs zins hebben verlaten en op zoek zijn gegaan naar nieuwe filmideeën, daarbij natuurlijk ook dankbaar gebruik ma kend van de nieuwste technieken Per soonlijk ben ik van mening, dat Steven Spielberg tot nu toe heeft bewezen één van de beste te zijn met o m Brian de Palma, die met zijn magische films op inventieve wijze een geheel nieuw film genre begon te exploiteren Met Spiel berg's nieuwste speelfilm „1941". be wijst hij opnieuw zijn uitzonderlijke klas se „1941" is geen oorlogsfilm, zoals misschien uit de titel zou kunnen wor den begrepen, maar een pure komedie in de beste tradities van Hollywood's succesvolle beginjaren! Slapstick en razendsnelle aktie. Je moet van goede huize komen, wil je dit alom beproefd recept nog enig nieuw leven in kunnen blazen, want voor je gevoel zijn zo lang zamerhand alle mogelijke trucs en gags wel gebruikt. Ook al maakt Spielberg uiteraard óok gebruik van alle bekende effekten, toch weet hij met ..1941" op verbazingwekkende wijze de indruk te wekken, dat alles toch weer nieuw, an ders en nooit eerder vertoond is En dat is dan vooral door de technisch bijzon der knappe verfilming, de feilloze truca ges. de prima dialogen en de razend snelle montage ..1941zal ongetwijfeld in Nederland ook een succes worden, ook al waren de Amerikanen er niet zo weg van als van „Jaws" Wellicht hadden ze teveel verwacht. En bovendien wordt er nogal de spot gedreven met de overdreven paniekreakties van de Amerikanen na de onverwachte aanval van Japan op Pearl Harbor in december 1941 „1941" is een heerlijke film, waarin Spielberg zich op een formidabele wijze heeft uitgeleefd op allerlei filmtechnie ken, trucages, en gags Toen in de cember 1941 de Japanse aanval op Pearl Harbor had plaats gevonden, brak er aan de Amerikaanse westkust paniek uit onder de bevolking, temeer nadat de militaire onderdelen werden opgeroepen tot de hoogste paraatheid, omdat men een tweede aanval van de Japanners verwachtte Amerikanen zijn altijd al een militant volkje geweest sinds hun voorvaderen met agressieve voortvarendheid het maagdelijke in- dianenland op grondige wijze zuiverden en konfiskeerden, zodat het geen won der was. dat naast de militaire paraat heid ook binnen de kortste tijd de bur gers „tot de tanden gewapend" op het strand stonden te turen om tijdig de Jappen een hartelijk welkom te kunnen bereiden De zenuwen van de meeste Amerikanen waren tot het uiterste ge spannen Want ook al had men alle aanwezige wapens tevoorschijn ge haald. het varieerde slechts van hooi vorken tot aftandse jachtgeweren en daarmee hou je een militaire invasie bepaald niet tegen Kortom alle voor waarden voor aktie ware^ aanwezig. De formidabele dans-scène uit „1941" In een snelle opeenvolging van beel den schept Spielberg in zeer korte tijd de volledige chaos Amerikanen schieten op Amerikanen, gevechten breken uit. terwij! een generaal ontroerd in de bioscoop zit te genieten van zijn favoriete film „Dumbo" Het straatbeeld Scène uit: „Laat de dokter maar schuiven". De nieuwste film van Nicolai van der Heyde. Deze week in première in Grand 3. Volgende week komen we er uitgebreid op terug. Spielberg situeert zijn film voorname lijk in de regio van Los Angeles en Hol lywood Op basis van ooggetuige-ver slagen. van mensen die in 1941 de pa niek aan de Amerikaanse westkust hebben meegemaakt, werd een prima scenario in elkaar gezet door Robert Zemeckis en Bob Gale, waarbij de waarheid enig geweld werd aangedaan door de sterk overdreven aanzet Hoe gekker hoe doller, is het advies en je moet wel Steven Spielberg heten om dat volledia waar te maken Wild Bill Kelson, een formidabele rol van John Belushi (o.m. van National Lampoon Animal House). Scène uit „1941". van Los Angeles wordt bepaald door onzekerheid, opwinding en heldhaftig chauvinisme. Eén van de belangrijkste hoofd personen in „1941" is John Belushi als Wild Bill Kelson, een knettergekke pi loot, die op z'n eentje op zoek gaat naar de naderende Jappen in zijn eenmans- vliegtuigje-met-mitrailleur Dan is er ook ene Ward Douglas (Ned Beatty), wiens huis wordt gevorderd om dienst te doen als militaire wachtpost, kom pleet met kanon in de achtertuin. Verder moeten we Tim Matheson ook niet uit vlakken als Birkhead, die altijd ge droomd heeft van vliegen, maar daad werkelijk de knuppel moet hanteren als hij in een poging een vliegtuig-gekke knappe meid te verleiden de lucht in gaat en de geschiedenis in zal gaan als de „air-raid op Los Angeles" Temid den van dit tomeloze geweld vol chauvinisme en vermeend heldendom, staat Robert Stack als generaal Stiflwell. De generaal weet eigenlijk niet goed wat hij met dat zooitje ongeregeld aan moet en probeert het beste er van te maken Dat mislukt natuurlijk jammerlijk als de hel losbreekt en een Japanse duikboot aan de kust wordt gesig naleerd Spielberg begint overigens zijn film met het opduiken van die onderzeeër juist op de plaats waar een fraaie jon gedame haar ochtend-duik in zee neemt. Het is een rechtstreekse verwij zing naar „Jaws", kompleet met de mu ziek uit die film. zoals Spielberg ook verderop in zijn film verwijst naar „Clo se encounters "als hij de vliegende schotelmuziek introduceert bij de twee over Los Angeles heendaverende vliegtuigen, terwijl beneden de stad in een helder licht is gehuld. Spielberg laat het niet alleen met verwijzingen naar eigen films, maar weet. tussen en in de chaos, tal van filmstijlen en parodieën te verwerken. Persoonlijk heb ik bijzonder genoten van de erg knap gemaakte dans-scè- ne-met-voortdurende achtervolgingen van. Bobby Dicicco als Wally en Dianna Kay als Betty. Een scène, die John Tra volta in „Saturday Night Fewer" duide lijk in de schaduw stelt en er tevens een parodie op is. samengesmolten met duidelijke musical-elementen uit de ja ren dertig tot een onvergetelijke scene vol filmisch raffinement Eigenlijk is het onmogelijk om ook maar iets van deze film op papier duidelijk over te brengen. U moet zelf de knotsgekke Japanse duikboot- kommandant gezien hebben of Slim Pickens als Holly Woods, door de Jappen gekidnapt en „gemarteld" speelfilm na de bestsellers „Jaws" en „Close encounters of the third kind" Een superknotse slapstick-aktie-ko- medie, waarin Spielberg er in slaagt om binnen de kortst mogelijke tijd de groot st mogelijke chaos te creëren. Ameri kanen wachten ongeduldig op de ver wachte invasie van de Japanners op de Amerikaanse westkust van de aanval in december 1941 Pearl Harbour. Gewa pend met hooivorken, knuppels en af tandse jachtgeweren wordt ook de bur gerbevolking gemobiliseerd Vooral als er een onderzeeer (een Jap) aan de kust wordt ontdekt, breekt de hel los en wordt de chaos kompleet. Spielberg maakte van dit gegeven een erg knap pe lachfilm, waarin niets te gek is. Voor een avondje lachen, gieren, brullen (Cinema 1alle leeftijden) „One flew over the cuckoo s nest". De befaamde film van regisseur Milos Forman (Hair), terug in Amersfoort. Met Jack Nicholson en Louise Gletcher in formidabele hoofdrollen, waarmee zij een Oscar wonnen. Jack Nicholson als een opstandige knaap, die zich „laat overplaatsen" naar een psychiatrische inrichting, omdat hij het opvoedingsge sticht beu is Hij neemt het op voor de patiënten, die volgens hem onmenselijk behandeld worden. Louise Fletcher is als de hoofdzuster -zijn -grote tegen standster. Opwekkende humor kon- trasteert rriét cfëgr'aüwë tragiek van de psychiatrie, maar wel in een voorbeel dig evenwicht. Nog steeds een topper van formaat! (Cinema 2, 145 minuten, 16 jaar). Kramer versus Kramer". Met Dus- tin Hoffman als Ted Kramer, Meryl Streep als Joanna Kramer en Justin Henry als Billy Kramer, in uitgebalan ceerde hoofdrollen, is „Kramer versus Kramer" van regisseur Robert Benton een excellente film rond een echtschei ding en de gevolgen voor man en vrouw Benton is erin geslaagd om elk vals sentiment te vermijden en het re sultaat is een juweel van een film vol herkenbare humor, èn de tragiek van een onherroepelijk afscheid Warm aanbevolen (Euro. 16 jaar, maar ook best ge schikt voor iets jongere kijkers). „De zwoele Zweedse". Een Skan- dinavische porno Voor de liefhebbers Zwoel en Zweeds. Blond ook. natuurlijk, zoals het hoort (Duo 1,18 jaar. porno) „Papilion". De befaamde ontsnap pingsfilm met Steve McQueen en Dus- tin Hoffman in twee formidabele hoofdrollen. Nu terug in Amersfoort, voor hen. die 'm gemist hebben (Duo 2. 16 jaar) filmagenda Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 27 maart t/m woensdag 2 april 1900 Grand 1 en 2 Grand 033-14632 (tussentekst als vorige week) „Spetters". 16 jaar Dagelijks 13.30-18 30-21 I5uur Zon dag 13 00-15 45-18 30-21 15 uur Grand 3 „Laat de dokter maar schuiven, a.l Dage lijks 13 45-19 00-21 45 uur Zondag 13 45- 16.15-19 00-21 45 uur Grand 4 ..10' 16 jaar Dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur. Zondag: 13 30-16 00-18 45-21.30 uur. Grand 5 „Een tip van de sluier 16 jaar Dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur Zondag 13 30- 16 00-18 45-21 30 uur Cinema 1 Cinema. 033-18900 1941 „De dag dat Hollywood op z'n kop stond", a.l Dagelijks: 13 45-18 45-21.30 uur Zondag. 13 45-16 15-18 45-21 30 uur. Cinema 2 „One flew over the cuckoo s nest", 16 jaar Dagelijks 13.30-18 30-21 30 uur Euro Euro 033-33655 „Kramer versus kramer". 16 jaar Dagelijks: 13 45-18 45-21 15 uur Zondag 13 45- 16 15-18 45-21 15 uur Za en wo 18 45- 21.15 uur Duo 1 Duo 033-16572 „De zwoele Zweedse". 18 jaar Dagelijks: 14 15-19.15-21.30 uur Zondag 14 15- 16 30-19 15-21.30 uur Duo 2 „Papillon". 16 jaar Dagelijks 14 00 en 20 00 uur. DUO NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 „Waarom doe je t". 18 jaar. Vrijdag en za terdagavond: 24 00 uur Duo 2 „Black Sunday". 16 jaar Vrijdag- en zater dagavond 23.45 uur FILMS IN HET KORT „Spetters". Paul Verhoeven's film over „de jeugd van vandaagnaar een scenario van Gerard Soeteman. Ver- hoeyen heeft zich met deze filgyfuide- lijk op dè jorigërén gericht,- maak is nog al demogogisch te wérk gega'ön. Op zeer fragmentarische wijze behandelt Verhoeven alle mogelijke onderwer pen. van homo-sexualiteit tot gebeds genezing Je kunt niet zo gek beden ken, of Verhoeven heeft het er (met Soeteman) in gestopt Dat alles met goedkoop effektbejag en zonder terug houdendheid gefilmd Technisch be kwaam, dat wel. maar de techniek maakt alleen nog geen goede film Het grove taalgebruik, de geweld- en sex- scènes overheersen zonder werkelijk echt funktioneel te zijn. En dat alles bij elkaar maakt „Spetters" tot een film, waar je alle kanten mee op kunt, behal ve de goeie. En dat is jammer van het talent dat er in is gestopt (Grand 1 en 2, 16 jaar). „Laat de dokter maar schuiven". Inmiddels staat de Nederlandse film- produktie gelukkig niet stil. Regisseur Nicolai van der Heyde maakte een nieuwe komedie met Piet Bambergen. Jo de Meyere (uit Dagboek van een Herdershond), Joop Doderer, Monique Rosier en vele anderen, gebaseerd op het gelijknamige boek van Toon Kor tooms. Op het moment dat wij dit schrij ven hebben we de film nog niet voor u kunnen zien, omdat de persvoorstelling daarvoor te laat plaatsvond Vandaar dat wij er volgende week uitgebreid op terug komen Het is te verwachten dat Van der Heyde, die met de komedie „Sherlock Jones" een sof haalde, zich met deze tweede Kortooms-film van zijn hand revancheert Zijn eerste ver filming van een boek van Toon Kor tooms. „Help de dokter verzuipt", mocht zich meer in de belangstelling van het publiek verheugen dan ..Sher lock Jones". (Grand 3. alle leeftijden). „Ten". In Amerika, maar ook in Ne derland (en Amersfoort) een geheide bestseller, deze prima sophisticated soft sex komedie van regisseur Blake Edwards, die in „10" het verhaal vertelt van een middelbare man (Dudley Moore), die graag naar knappe vrou wen kijkt en ze in gedachten met een cijfer waardeert Hij ontmoet op een goeie dag een vrouw, die het cijfer 10 waard is Pechvogel George moet echter tot z'n spijt konstateren, dat het meisje nèt getrouwd is. Maar dat weer houdt hem er niet van om achter haar aan te gaan. Een uitstekende komedie met slapstick-elementen Voor een ge noeglijk avondje uit. Wel even van te voren reserveren, want het kan zijn dat een voorstelling is uitverkocht (Grand 4. 122 minuten. 16 jaar) „Een tip van de sluier". Deze film van cineast Frans Bromet heeft in de afgelopen tijd een enorme publiciteit gekregen Radio, TV en pers hebben „Een tip van de sluier" op de korrel genomen en in de meeste gevallen was het oordeel: een waardevolle, maar discutabele film Het onderwerp echt scheiding en méér nog wat beweegt een vrouw om te gaan scheiden9 Frans Bromet heeft getracht daar een beeld van te krijgen, maar zijn hoofdpersoon Hiske liet niet het achterste van de tong zien door de afstandelijke benadering van de cineast (Grand 5. 96 minuten. 16 jaar) „1941De dag dat Hollywood op z'n kop stond Steven Spielberg's nieuwste om de weg naar Hollywood te ver klappen. Om van het speel goedkompas nog maar niet te spre ken. U moet zelf de onvoorstelbare capriolen van Ned Beatty hebben gezien in zijn onvermoeibare poging om met het kanon in zijn achtertuin die Japanse duikboot te raken. Of de wonderlijke lotgevallen in en om een amusementspark, de prima uitge voerde straatgevechten (kompleet met het verkeersbordje „go" op het moment dat de strijd begint). Het is in feite onbeschrijfelijk. En dat maakt Steven Spielberg's „1941" tot een grootse slapstickfilm, die in een ra zend tempo de grappen op het doek smijt. Ik heb al mensen gehoord, die nauwelijks een glimlach over hun lippen konden krijgen, bij het zien van deze film. Ik dacht dat die soort al was uitgestorven Gelukkig zijn ze even zeldzaam als deze film. „1941 een lachfestijn voor jong en oud! (Grand 3, alle leeftijden).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 15