NIEUWE Nieuws- en Advertentieblad UTRECHT EN GELDERLAND SPEELKAARTEN. No. 102. Zaterdag 21 December 1895. Vier-en-twintigste jaargang. VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. Met het oog op het Kerst feest zal ons eerstvolgend nummer verschijnen op Dinsdag 24 December a.s. F euilleton. IMERSFIOHTSCHE COURANT. VOOB abonnementsprijs: Por 3 maanden f 1.—Franco per post door het geheele Rijk. Afzonderlijke Nummers 3 Cent. Ingezonden stukkenren berichten intezenden uiterlijk Dinsdag en Vrijdag. Uitgever G. J. SLOTHOUWER, Amersfoort. advertentien: Van 16 regels f 0,40 iedere regel meer 5 Cent. Advertentiën viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend Croote letters en vignetten naar plaatsruimte. Geen spel is meer verbreid, heeft meer vrienden dan het kaartspel, dat gevonden wordt bij armen en rijken, in rookerige kroegen en in de weel derigste salons, bij alle naties, op alle leeftijden te beginnen bij de eerste jeugd, als er kaartehuizen van ge bouwd worden. De lange winter avonden verschaffen wederom menig een gezellige uurtjes aan whist-of quadrille-tafel, met schutjassen of pandoeren en nog velerlei andere kaartspelen als bijv. zwarte-pieten, smokkelen, snip-snap-snor, patience- spel enz. Het zal daarom onzen lezers niet onwelkom zijn, als wij enkele bijzonderheden over de speel kaarten meedeelen uit een Gids- opstel, dat den meesten wel onbekend zal zijn. Het ontstaan van het kaart spel is te verklaren uit: de zucht naar ontspanning, vaak ontaard in begeerte naar winst. Voor de betee- kenis der tegenwoordige speelkaart- figuren is geen ontwijfelbaar zekere verklaring gevonden; wel is de ver binding met het schaakspel waar schijnlijk. De Gids-schrijver komt tot de meening, dat de speelkaarten haar weg uit Indië naar Arabië von den, dat zij met de Arabieren, Mooren, Saracenen, of hoe men ze noemen wil, langs de Zuidkust der Middelland- sche zee, zijn voortgetrokken, dat zij zich met de Arabieren over Spanje, Sicilië en Italië verspreid hebben, en zóó langs de bekende veel betreden handelswegen overde Alpen naar Augsburg, Neurenberg en andere Duitsche steden kwamen omstreeks het jaar '131)0. Het oudst bekende spel in Italië vertoonde de figuren (kleuren)degen, beker, munt en knods, en verder van elke kleur koning, ruiter, knecht, benevens de 1, 2, 7, 8, 9 en 10, dus 36 kaarten dit spel vindt men nog in Spanje en Italië naast de ons gewone speelkaar ten. Volgens sommigen moet men in die vier kleuren of seriën zien een symbolische toespeling op de vier standen der Westersche wereld, adel, geestelijkheid,kooplieden enden hand- werkstand op de Hindostansche kaar ten wordt dan die toespeling op de vier kasten of standen reeds veel vroeger aangetroffen. De oudste, gedrukte kaarten, in Europa uitgegeven, en welke datee ren van ongeveer 1440 toonen ons als kleuren: bel, hart, blad en eikel. Er had dus wijziging plaats gehad. De rechtovereindstaande knodsfiguren werden in Italië zuilen of kolommen. Elders door middel van den over gangstrap staf, scepter (met de drie hoekige" heraldieke lelie op den top) tot den driebladigen klavervorm en deze weer tot eikels, wier gedaante eenigszins in trosvorm met de klave ren overeenstemt. De ronde, gekar telde munten werden handspiegeltjes, schalen, bekkens, soms ook tot bel letjes. Het groene blad dat men op sommige soorten van Duitsche kaar ten nog in gebruik ziet, werd naar zijn gedaante vervormd tot een spade, een schop. Voor bijzondere gelegenheden en uit opzettelijke overwegingen werden dikwijls de kaart-figuren veranderd. Heraldieke kaarten, met de wapens versierd van verschillende adellijke geslachten, moesten ongeveer in 1660 in Frankrijk den roem verkondigen der doorluchtige adellijke familiën. Daar men evenwel bij de toen heer- schende begrippen van oordeel was dat op de eenvoudige azenkaarten en bij de boerenfiguren de wapens van hoogadelijke geslachten werden ver nederd, namen de magistraten van Lyon de druk-platen in beslag en stelden tot voorwaarde dat de azen- I en boeren-figuren zouden vervangen I worden door Prinsen en Ridders. In Frankrijk vinden wij kaartspellen dienstbaar gemaakt aan het leeren van geschiedenis, aardrijkskunde, grammaire en mathesis, van moraal, politiek enz. om de opvoeding en liet onderwijs gemakkelijk te maken voor den jongen Lodewijk XIV en later voor diens zoon. In 1692 zag in Lon den een kaartspel het licht, waaruit men leeren kon hoe visch, wild, ge vogelte en gebraad moesten worden gesneden en voorgediend en van welke sausen elk gerecht vergezeld moest zijn om naar behooren het verhemelte te kunnen streelen. Ook in den tijd van de ontknop- ping en in de bloeiperiode van de republikeinsche denkbeelden voegden de kaarten zich naar den tijdgeest. In de plaats van de vier heeren of koningen komen geniussen. Voor vier vrouwenfiguren der Vrijheid; voor vier boeren gedaanten voorstellende de Gelijkheid. De harten-genius ge zeten op een kanon met zwaard en lauwertak in de hand. Hartenvrouw stelt voor Vrijheid van godsdienst; aan hare voeten liggen Talmud, Koran en Evangelie. Schoppenvrouw stelt de persvrijheid voor; schoppenboer, de gelijkheid van stand, toont onder het nette gezelschap zijn rechten door het dragen van klompen aan de bloote voeten en van een roode muts. Zijn mouwen opgestroopt, en zijn ge heele verschijning verkondigt de stel ling: ik mag er zijn en ben even goed als ieder ander. Hij zit op de verwoeste Bastille en zijn beklompte voet treedt op den adel. Klaveren vrouw stelt voor de Vrijheid van huwelijk enz. Als tegenhanger verscheen in 1818 een koningsspel. Andere kaartspelen vertoonden de helden der Amerikaansche revolutie, de onsterfelijke personages van Shake speare, de dichterlijke gestalten van Schiller en zoo meer. Maar zulke kaarten met leerende strekking wer den nimmer populair; men verlangde .bij zijn uitspanning niet te worden afgeleid door dingen, die op andere tijdstippen kunnen boeien doch bij het spel slechts hinderen, evangelisten, de vijf aan de vijf wijze maagden, de zes aan de scheppings dagen, de zeven aan den Sabbat, de acht aan Noach met zijn vrouw en zes kinderen, de tien aan de tien geboden, de vrouw aan de koningin van Schebade 365 oogen geven de dagen van het jaar, de 52 kaarten het aantal weken, de vier kleuren de jaargetijden, de 13 kaarten van iedere kleur de vier verreljaars, en zoo leerde iedere kaart hem iets an ders; de boer stelde voor den ser geant; die rapport had gemaakt van de ontheiliging van kerk en godsdienst oefening. De Mayor, voor wien de soldaat terecht stond, moest den slimmen uit legger wel toegeven dat bij deze ver klaring voor tegenspraak geen plaats was, en sprak den bijbelvasten sol daat vrij van alle schuld. Volgens een historische anecdote trad ook eens het kaartspel op met reddende kracht. Queen Mary, be sloten in Ierland de katholieke kerk te herstellen, zond voor dit doel Dr. Cole daarheen met volmachten, welke deze in een doos met zich droeg. De oude huishoudster van den Mayor te Chester, waar Dr. Cole op zijn reis overnachtte, was het Protestantisme toegedaan en wist heimelijk de ge zegelde volmacht in de doos met een spel kaarten te verwisselen. Op de plaats van bestemming gekomen, bood Dr. Cole in een plechtige ver gadering de doos aan met het koninklijk bevelschrift aan delersche overheid. Met den hoogsten eerbied werd de doos in ontvangst genomen en ge opend. Klaveren-boer lag bovenop. Een speler bij wien Zwarte Piet wordt ontdekt kan niet met grooter spot worden aangezien dan bij deze gelegedheid de verblufte Dr. Cole. Eer hij met een nieuwe koninklijke boodschap de reis kon aanvaarden was Queen Mary gestorven. Deze koningin mocht anders het Het kaartspel vond steeds talrijke liefhebbers. Geen belasting van de kaarten geheven was in staat in Frankrijk den voortgang van de fa bricatie te stuiten of te matigen. En ofschoon in in 1776 het kaarten- makersgilde als zoodanig werd opge heven, bleef de kaartdrukkunst een bloeiende tak van nijverheid. In Rus land heeft men een monopolie, terwijl een deel der opbrengst aan de lief dadigheid ten goede komt. Korten tijd geleden werden daar 14400 spellen per dag gemaakt en dit reusachtig getal was nog te ge ring voor de behoefte. Terwijl nu de kaarten in fabrieken bij duizenden en duizenden tegelijk worden vervaar digd, werden in den eersten tijd de bladen uit de hand geteekend; de machinale bewerking deed den stem pel van 's kunstenaars persoonlijkheid verloren gaan. Over het kaartspelen zelf wordt natuurlijk verschillend geoordeeld. Aristoteles zei: »het spelen is aanbe velenswaard, wanneer men hartelijk verlangt daarna weer ernstig bezig te zijn." Ook dit spel, mits tot ont spanning, kan niet gelaakt worden doch gespeeld met het doel om te winnen, is het reeds vooraf veroor deeld. Met andere spelen heeft het dit gemeen, dat overdrijving schaadt, dat het bij ontaarding door eerzuch tige nevenbedoelingen tot losbandig heid in woord en daad aanleiding kan geven. Zonder winst verliest het spel zijn aantrekkelijkheid", leert zeer ten onrechte een spreekwoord; maar in dat streven naar winst is een aanne melijke verklaring te vinden voor de afkeuring die het spel bij velen heeft ondervonden. Bekend is het verhaal van den soldaat, die onder de preek zijn kaar ten bestudeerde, zijnde zijn eenige troost bij gemis van bijbel en gebe denboek In de kaart volgde hij de preek het aas deed hem denken aan 10) Dus huwde Viva den Hertog. En zoo hij slechts geweten had welk een schat hij had verworvenwelk een mijn van rjjkdom er lag opgesloten in dat jeug dige hart, hoe vol zij was van liefde, van teederheid, van sympathie! Maar de eigenaar van die mijn poogde nimmer de verborgen diepten te onderzoeken die hem waarlijk rijk zouden hebben gemaakt hjj hield van Viva, was fier op haar, maar zij raakte niet aan hel diepste zijns harte bet was alleen Pauline de Marsal die zulks vermocht. Toen hij trouwde deed de Hertog zjjn best om de vrouw te vergeten die zulk een machti gen en verderfelijken invloed over hem had hij meent. r zoowel in den geest als naar de letter de trouw te zijn aan zijne jonge vrouw, en tot op heden avond, was hjj overwinnaar geweest in zijn po gingen om haar uit zjjn leven te ver bannen. Doch van nacht ook, was hij gedwon gen zich te bekennen dat zjjn langen strijd vruchteloos was geweest, dat toen haar oogen met het oude vuur in de zijnen hadden gestaard, al zijn plannen, al zijne kracht, heel zijne ziel voor haar was ver smolten en hem evenzeer tot haar slaat maakten als in de vervlogen dagen. En dat was al wat Pauline de Marsal verlangde. Zij had gehoord van het huwelijk van den Hertog, van Viva's be koorlijkheden, van zijne schijnbare toe- wjjding vnor haar, en zij zeide, terwijl zij de kleine, witte tanden op elkaar had geklemd »Wjj zullen zien wie de sterkste is, de Hertogin of ik!" Heden avond had zij gezegepraald en zij was voldaan. Of zij den Hertog ooit waarlijk had bemind, ik weet het niet ijdelheid en niet liefde was hare drijfveer maar thans was elk gevoel voor hem uitgedootd zjj had een nieuw slachtoffer, er. toen zij hare macht getoond had aan den Hertog, de Hertogin en de wereld, had zjj voor eeuwig met hem afgedaan. Maar de Hertog kon dit niet vermoe den. Terwijl zijne jonge Hertogin met gebroken hart over de wegstervende vlam men gehurkt zat, wentelde hij zich heen en weder op zijne ongelukkige legerstede, weinig minder rampzalig dan zjjZjjn hart beschuldigde hem maar hij had zjjn hartstochten nimmer gebreideld zelfverloochening was hem onder alle deugden het meest onmogelijk. En Viva I al wat schoon en vreugdevol was scheen thans voor immer uit haar leven gevloden, nadat zij wist dat haar echtgenoot haar niet liefhad. Hoe zoude zij het leven dragen gedurende al de lange, droevige jaren die zij voor den blik zag oprjjzen in de toekomstjaren zonder liefde. Tot zulk een hart als dat van Viva, scheen de Dood minder wreed. Zij was vatbaar voor de diepste, ernstigste liefde, neen hare ziel snakte er naar. Toen zij den Hertog trouwde, vroeg zij niets liever dan op hem de schatten harer teederheid uit te storten, maar zij was gevoelig en beschroomd, zooals eene nederige vrouw die liefheeft, dat meestal is, daar zjj als instinctmatig gevoelde dat de uitingen dier liefde van den man moeten beginnen, en houdt hij dezelve terug dan trekt haar hart zich in zich zelf terug. En zoo was het met Viva, zij haakte naar eene volmaakte sympathie tusschen haar echtgenoot en haar niet dat zij aan zijne liefde twijfelde hjj was de goedheid in persoon; maar zij had begonnen te gelooven dat hjj den leefljjd voorbij was waarop de hartstocht het grootste deel in het leven van een man speelt, en dat ernstiger zorgen en belangens die plaats hadden ingenomen. Maar van nacht staat de bittere waarheid in al hare wreede naaktheid voor haar onthuld, het is niet de macht om lief te hebben die de Hertog mist, het is dat hijzelve machteloos is haar op te roepen. En zjj zit neer en peinst, alle hoop in haar sterft weg mevrouw de Marsal is nog jong noch schoonzooveel te grooter dus hare macht, zooveel te dieper moet haar invloed geworteld zijn. Wan neer een man eene vrouw bemint, welke niet in het bezit is der hoedanigheden die meestal voor zoo gevaarlijk worden gehouden, jeugd en schoonheid, dan heeft zij, die met haar zoude willen mededingen, inderdaad eene harde taak voor zich want jeugd vervliegt en schoonheid is vergankelijk, en zelfs ter wijl zjj duren, kan een man verzadigd van haar geraken, maar er zjjn bekoor lijkheden en bevalligheden die de ouder dom niet kan doen verwelken, noch de gewoonte kan doen voorbijzien. Ik ken leelijke vrouweD, wier echtge- nooten haar aanbidden, die volkomen verzekerd zijn van de harten welke zij weten dat voor haar alleen kloppen. Ik ken bekoorlijke, zeer bekoorlijke vrouwen die weinig meer dan afschuw en minachting inboezemen aan het hart barer mannen, welke blij zjjn haar te ontvluchten voor vrouwen die geen zweem harer aantrekkelijkheden bezitten, en wier verbazing over de bewondering welke hunne vrouwen verwekken bij andere mannen, alleen geëvenaard wordt door het gevoel van verstomming dat zij zich ooit zelf door hen betooverd gevoelden. Mocht het aan enkelen onzer gegeven worden hiernamaals een liefde te kennen, trouw en rein en onveranderlijk, zooals wij er allen ééne hebben gedroomd. Zulk eene liefde als nu en dan een onzer voor een oogwenk heeft gemeend te omklemmen I De Hertog en Hertogin zijn in Parijs terug. De Hertog, berouwvol over de koelheid waarmede hij de liefdevolle woor den zijner vrouw te Compiègne ontving, verdubbelt zjjne oplettendheden voor haar, maar zij laten Viva koud en versljjfd nu zij weet dat zij niet uit liefde voort vloeien. Zij is getroffen in het hart de vreugde is uit haar leven verdwenen de toe komst in spijt van rijkdom, eer en vron- lijkheid, geeft geen hope, geen belofte meer voor haar, En zij is hoogmoedig, zeer hoogmoedig dat men eene andere vrouw boven haar verkiest, eene vrouw waai van zjj zichzelve zonder misplaatste jjdelheid kan bekennen dat zjj in elk op-

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1895 | | pagina 1