NIEUWE Nieuws- en Advertentieblad voor de Provincie Utrecht. FEUILLETON. NA TWINTIG JAREN, IMo. 10. Zaterdag 4 Februari 1905. Vier-en-dertigste jaargang. VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. Amersfoortsche Courant ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden met Zondagsblad 0.75; Franco per post door het geheele Rijk f 1. Afzonderlijke Hommers 3 Cent. Ingezonden stukken intezenden uiterlijk Dinsdag en Vrijdag. Uitgever G. J. SLOTHOUWER. Bureau: Laugestraat 77. Telcphooiino. 69. ADVERTENTIËN: Van 16 regels f 0.50; iedere regel meer 7'/» Cent. Advertentiên viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend. Groote letters en vignetten naar plaatsruimte De »Natuurbond", Nederland- sche Bond voor de Natuurlijke Leef- en Geneeswijze(Ralioneele Gezond, heidsleer en Natuurgeneeswijze zonder Medicijnen en Vivisectie.) verzoekt ons opname van zijn program, met de navolgende toelichting: Het is een eigenaardig verschijnsel dat een beweging, zooals die, welke in den »Natuurbond" haar midden punt gevonden heeft, nog niet voel meer aanhangers heeft verworven. Eensdeels is dit te verklaren doordien ons streven nog niet algemeen bekend is, en tweedens omdat het goede zich meestal zeer moeilijk inburgert. Van daar ook dat wij trachten te doen wat in ons vermogen is, n.m. zooveel mogelijk bekendheid te geven aan datgene wat wij willen, hetwelk ge heel in de lijn van onzen tijd ligt. En dit is een kenmerkend iets van onze beweging dat het doel niet is bevordering van individueele belan gen, maar verhooging van ons aller wolzijn. Onze strijd is een uitvloeisel van den tijdgeest. De vorige eeuw zag een om wenteling op geestelijk gebied geboren worden. Na zwaren strijd werd de geloofsvrijheid verkregen, en het volk begon in 't bezit van zijn politieke rechten een woordje mede te spreken. Op ieder gebied ontstond een drang naar ontwikkeling en zelfbestuur. Is het dan te verwonderen, waar op geestelijk gebied vrijheid verkregen is, ook op 't gebied van 't stoffelijke daar aan behoefte gevoeld werd? Eeuwenlang heeft men de zorg voor z'n lichaam aan de artsen toevertrouwd. En, on danks hun bemoeiingen, is de nood en ellende, door ziekte ontstaan, steeds gestegen. Is het dan niet van-zelf sprekend, dat ook op dit gebied naar zelfstandigheid gestreefd wordt? Wel zeker, niet waar? 't Lag immers in de lijn der ontwikkeling! Wat toch is de oorzaak van al die ziekte en ellende? De goneeskunde is hier de schuldige! Als wij haar geschiedenis nagaan, zien we een voortdurend heen-en-weder zweven, en een gestadig verwisselen van systemen, en het eenige, dat wij steeds in de genees kunde terugvinden is, dat zij zich wetenschappelijknoemde. De onge neeselijke ziekten gaven, zoowel leeken als artsen, veel te denken en men moest wel tot de overtuiging komen dat het veel verstandiger is, zooveel mogelijk de ziekten te voorkomen Men vroeg toen aan de artsen om onderricht in de gezondheidsleer, maar slechts enkelen der hunnen gingen dio richting in, en dan nog tegen wil eri dank. En wat heeft het volk nu aan die dikke boeken vol wetenschap pelijke verhandelingen die het niet begrijpen kan? Het volk wil eenvoudige, licht begrijpelijke taal, die het ver staat. Het wil weten, wat het in zijn toestand en onder zijn verhoudingen, heeft te doen en te laten, om ziekte buiten de deur te houden. Daaraan zijn de dokleren nooit te gemoet ge komen. Zij meenden, dat hun wetenschap niet gepopulariseerd kon worden. Maar steeds werd de behoefte aan voor lichting in alle vragen, de gezondheid betreflende, grooter. Als dan tot slot de doktoren doof bleven voor die steeds luider klinkende stem des tijds, waren 't de leeken, die, ook in dit opzicht, zich ontwikkelden en vrij maakten vau de doktoren en zich zelf hielpen. Het werd steeds meer en meer bekend, dat eenvoudige lieden uit het volk vele kwalen genazen, welke door de doktoren voor ongeneeslijk ver- laard waren. Deze feiten brachten t vertrouwen in de dokters aan 't wan kelen. Men zag immers, hoe leeken zonder academische opleiding en zonder medicijnen, de kunst van genezen beter verstonden, dan de gestudeerde dokters. Het gevolg was, dat voor de eenvoudige natuurlijke geneeswijze, door deze leeken in toepassing ge bracht, propaganda gemaakt werd, en dat was 't voornaamste, ook voor een leefwijze, die men als een betere had leeren kennen oen daardoor ziekten te voorkomen. Daajom is de «Natuur- bond" opgericht, niet met 't doel om vermaak te dienen, maar om deze betere leefwijze en natuurlijke ge neeswijze in wijderen kring bekend te maken, 't Heeft den schijn, alsof ons land door een dikken muur om geven was, want, terwijl bij onze na- naburen in Duitschland, reeds jaren lang een krachtige agitatie gevoerd werd en een organisatie bestond, die nu over de honderdduizend leden telt, zijn wij hier nu pas begonnen. Ziet hier dan een der eerste zaken, die wij te doen hebben, namons krachtig aan eensluiten Aan den „Natuurbond" zij dan in de eerste plaats de taak opgedragen te doen wat de doktoren tot op heden verzuimd hebben, nam. een rationeele gezondheidsleer onder het volk te brengen, liet zelve te leeren, dat ziek ten voorkomen beter is, dan ziekten genezen, en in de tweede plaats een reform tot stand te brengen op het gebied der geneeskunde. Dat zijn de twee hoofdpunten, die onzen Bond nastreeft. Wat de gezondheidsleer be treft, hechten wij vooral veel waarde aan een goede voeding. Daarna is van veel belang een juiste adem haling en frisse he lucht. Verder voeren wij strijd tegen de verval- selling der levensmiddelen. Wat het tabakgebruik betreft ook daarover is opheldering zeer gewenscht en nut tig. Wij voeren mede een heftigen strijd legenden alcohol, terwijl het woningvraagstuk ten zeerste onze aandacht vraagt. Wij bestrijden hel jagen en haasten naar het zoogenaamde geluk, dat ons geslacht achteruit brengt en tot zenuwlijders maakt. Ook in verband met arbeid, rust en vacantie, hebben wij een hartig woordje te zeggen. Het oprichten van speelplaatsen beschouwen wij als een noodzakelijkheid. Nachtarbeid is iets, dat mede ook door onze propa ganda verdwijnen moet. vooral Huidverpleging zullen wij niet veigeten. Lucht- en watei baden, zoo mogelijk kosteloos toegankelijk, zijn een ander onderwerp op ons program. In ver band met de kleeding laten wij mede onze stem hooren, vooral ook tegenover de nog zoo machtige modeslavernij. Zedelijkheid in verband met de ge zondheid, en opheldering voor de jeugd, betreffende het geslachtsleven, ook deze punten hebben ten volle onze aandacht. Prostitutie en huwelijk, deze twee woorden ze bevatten voor ons een arbeidsveld, waar zeer veel te doen valt. Opvoeding en geestelijke ontwikke ling, alweder een kolossaal ruim terrein, waarop met vrucht door ons gewerkt kan worden. Noemen wij slechts 't invoeren der gezondheidsleer, ais leervak op de scholen. En in verband met de geneeskunde, willen wij niet, dat ieder zijn eigen arts zal zijn, maar wel, dat men zichzelf in eenvoudige gevallen zal kunnen helpen, en dat men, door ontwikkeling van 't hygiënische den ken, met den arts medewerkt en weet, waarom men eon of ander moet doen of laten. Wij wijzen er vooral op dat door de aanwending der natuur- geneesfactoren de veiloren gezondheid spoediger en met grooter zekerheid terugkeert, en deze zonder groote kosten door ieder toegepast kunnen worden. Alhoewel men 't ons wel wil aanwrijven, zijn wij geen tegenstanders der wetenschap, of haro vertegen woordigers, maar wij keeren ons tegen de tastbare fouten van een bepaalde wetenschappelijke richting. Vrije uit oefening der natuurgeneeswijze is een dier zaken, waar wij krachtig ioor agiteeien, evenals voor de toepassing der natuurgeneeswijze in de zieken fondsen. Wij moeten helaas over een on ander hier zeer kort zijn, zelfs daarover, waarvan wij nog zoo gaarne of het Maandblad »De Natuurvriend" waarvan de abonnementsprijs naar verkiezing is, en proefnummers gaarne toegezonden worden. Toch meenen wij er nog op te moeten wijzen, dat wij ons met geen partijpolitiek op houden. IntegendeelOnze beweging geeft gelegenheid aan alle partijen om hun kracht te wijden aan de ver edeling en bevrijding der menschheid. En al moge dan ook de toepassing onzer denkbeelden een arbeid vragen van jaien lang, laten wij langzaam voorwaarts gaan. Wij weten, dat wat wij willen is goed en zullen wij er de volle vruchten niet van plukken, dan is dat misschien voor onze kin deren weggelegd. En nu lezeressen en lezers, niet langer gedraald, en U allen schouder aan schouder aaneen gesloten tot bereiking van ons ideaal De contributie van den «Natuur- bond" is naar verkiezing (zoo mogelijk f 1.50 per jaar) en kan dus geen be zwaar zijn! Stelt uwe toetreding niet uit! Uitstel is maar al te dikwijls afstel Allen op ten strijde voor de goede zaak! Eerst nu, op de 54ste Algemeens Ver gadering der Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst, in Juli 1903, le Zwolle gehouden, werd in do Statuten opgenomen, dat het dool der Maatschappij ook is: de bevordering der volksgezondheid. Wij vreezen er weinig van te zullen bemerken. PROGRAM VAN DEN «NATUURBOND". De natuurlijke leel- en geneeswjjze (natuur geneeskunde) is de leer van de bestaans- en geneesvoorwaarden van de hooger georganiseer de levende wezens. In haar betrekking tot de menschen omvat zij de bewuste en instinctieve opvolgen van de natuurwetten van het leven. A. Ons doel op het gebied der leefwijze. 1. De voeding betreffende. Wij streven naar: 1. Onderricht over de hooge waarde der ademhaling. 2. Onderricht over de menscheljjke voeding. 3. Onderricht over den aard en wijze van eten en drinken. 4. Onderricht over hygiënische kookkunst. 5. Bestrijding der levensmiddolen-vervalsctiing. 6. Onderricht over de schadelijkheid van het al* iets mededeelen. Wie meer van ons coho1" en streven wil weten, leze onze geschriften I 2. De woning betreffende. Wij streven naar: 1. Onderricht over gezond door AUGUSTE CRONER. 17) "Geheel opgegeven," zei hij. «Wanneer de oude heer zijn huis verkoopen wil, moet hij rich persoonlijk aan verschillende menschen vertoonen, aan de rechtbank gelegaliseerde stukken overleggen. Kan dat Vroeger toen ik nog niet zoo goed op de hoogte van alles was meende ik dat zoo iets zeer gemakkelijk ging, maar nu ik eens grondig geïnformeerd hebt, weet ik dat ik dit huis nooit verkooüen kan." "Maar wat is dat? Hoor je niet aan moeders stem dat ze heel boos is. Zou Gottfried weder ongehoorzaam zijn geweest?" Muller liep haastig naar de deur toe, maar nog voor dat hij zoover was, werd deze met een ruk opengeduwd. Doodsbleek, maar met fonkelende oogen, stond de oude vrouw op den drempel. Zij had Gottfried aan den schouder vast. Als een misdadiger bracht ze hem op en als een misdadiger behandelde ze hem ook nu nog want toen hij zich verzetten wilde, schudde ze hem, op ruwe wijze, heen en weer en niemand zou op dat oogenblik gedacht hebben, dat die aardige jongen anders haar grootste lieveling was. »Wat is er toch, moeder? Wat heeft Gottfried gedaan?" vroeg Hans Muller haar nu op drif- tigen toon. Maar Jozefa Muller was zoozeer buiten adem dat zij geen antwoord kon geven. Gottfried vertelde nu zelf, naar adem hijgend, dat hij in den tuin bezig was geweest insecten te zoeken en dat hij toen ook had willen zien hoe diep de wormen zich 's nachts in den grond groeven en daarom een spade had gehaald en Gottfried draalde ietwat bij dit gedeelte van zijne bekentenis, want hij wist wel dat hij iets gedaan had wat verboden was en bij de dennenboomen gegraven had. Gottfrieds bekentenis had een waarlijk on zinnige uitbarsting van drift van zijn vader ten gevolge. Deze had nauwelijks vernomen wat er gebeurd was, of de aderen van zijn voorhoofd zwollen op, zijne vuisten balden zich en hij wilde als een razende op het kind toevliegen, maar Helena sprong tnsschenbeiden en stak haar armen uit als om haar kind te beschermen. Zij sprak geen woord; altans hare doods- bleeke lippen brachten niets uit, maar wel hare oogen die den toornigen man met een dreigend gebaar van een onziunigen daad terughielden en zoodra hij weer tot be zinning kwam en zich beschaamd omkeerde nam zij Gottfried bij de hand en verliet met hem de kamer. "Omdat je niet gehoorzaam wilt zijn en telkens weder naar de boomen gaat waar je vader en je grootmoeder je hebben verboden te komen, moet je van daag, voor straf, in je kamer blijven, om er over na te denken dat een ongehoorzaam kind nooit een braaf mensch wordt." Aldus sprak Helena Muller haar zoontje toe, dat geheel verbluft stond te kijken, toen zijne, altijd zoo rechtvaardige, moeder hem nu eens klaps opsloot. Daarna keerde de moedige vrouw naar haar man en hare schoonmoeder terug. Zij vond beiden hoogst mismoedig gestemd. «Wanneer gij dat nog een paar malen op deze wijze behandeld zal Gottfried al zeer spoedig weten dat er aan die dennenboomen een geheim verbonden is," begon zij op een driftigen toon, maar toen zij zag hoe beschaamd zij beiden waren ging ze ietwat kalmer voort "Opdat het niet meer zal kunnen plaatsgrijpen wat Gottfried heden gedaan heeft, blijft ons niets meer over dan daar, waar de oude heer begraven ligt een bloembed te maken. Hoe beter wij dat dan verzorgen, des te minder kans is er dat het kind, of iemand anders, daar iets anders zal gaan zoeken dan bloemen. »Daar, Helena, moeten wij daar den grond omgraven Jozefa Muller gilde het bijna uit van schrik en ook haar zoon staarde Helena aan als of zij iets onmogelijks zeide, maar de jonge vrouw lachte nu dood kalm. «Laat mij mijn gang maar gaan. Ik zal het heelemaal alleen beredderen en verbaas mij alleen maar dat ik dit al niet lang geleden bedacht heb. De gedachte dat mijn kind den voet op dien plek zou zetten, hinderde mij telkens." Eenige oogenblikken na dit gesprek verliet Helena Muiier het huis. Een uur daarna kwam zij terug, vergezeld van twee mannen die op een wagen allerlei graszoden en bloemen medebrachten, en nog vóór dat de avond viel bevond zich op de plaats, waar vroeger de bank en tafel stonden, een mooi bloembed. [Wordt vervolgd/.

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1905 | | pagina 1