NIEUW E
Nie
voor
s- en Advertentieblad
e Provincie Utrecht.
IN HET LAAGLAND. b
No. 3.
Woensdag 11 Januari 1911.
Veertigste jaargang.
De vrouw eu de volksgezondheid.
VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG
FEUILLETON
BINNENLAND.
V
Ij
Amersnortsche Courant
A B O N N E M E N T S P R IJ
Per 3 maanden met Zondagsblad
Franco per post door bet gebeele Kij
Afzonderlijke Nummers 3
Ingezonden stukken in te zenden uiterlijk Dind
Er is onlangs een brochure ver
schenen van de hand van Mej Douwes
Dekker die wel verdient in ruimeren
kring bekend te worden, liet betreft
de taak der vrouw bij de bevordering
van zindelijkheid, hel aankweeken van
reinheidsgevoel en schoonheidszin.
Er is gezegd, schrijft deze dame o.a.,
die het kind heeft, heeft de toekomst,
doch ligt die toekomst niet veeleer in
handen van de viouw, zij, die krachtens
aanleg, ziels- en gemoedsleven geroe
pen is tot de vorming en leiding van
hei kind? Waarom wordt naast armen
zorg en ziekenverpleging de zorg voor
de openbare gezondheid zoozeer ver
waarloosd
In Engeland, waar het peil der
volksgezondheid hooger staat dan er
gens elders, wordt in alle maatschap
pelijke kringen de leus van Reinheid
de basis der gezondheid» gehuldigd.
Eu wat doet de Hollandsche vrouw,
wier zindelijkheid spreekwoordelijk is?
Zou de huisvrouw te Bioek in Water
land te dien opzichie beantwoorden
aan de verwachtingen van den Ame
rikaan of Engelschman, die van ver
over de zee komt om dit toonbeeld
van Hollandsche netheid en reinheid
te aanschouwen?
Het verwijt is niet nieuw, maar niet
minder waar, de zindelijkheid van de
Nederlandsche huisvrouw is eer ge
richt op het onderhoud van tiaar wo
ning, op de reinheid van haar stoep,
desnoods van de straat, waarbij zij
geen water spaart De opvoedster van
de jeugd heeft in het gezin eene groote
verantwoordelijkheid, een ernstige taak
te vervullen op het gebied der volks
gezondheid Zij heelt niet alleen te
waken over de reinheid bij de behan
deling barer kinderen, zij heeft ook
hare dienstboden op te voeden in be
grippen van zindelijkheid en reinheid
De nieuwe Arbeidswet drong tot
ziekteverzekering voor inwonende
dienstboden. Welnu, voorkomen is
beter dan genezen. Spoort ze aan tot
i eiriheid.
ken ziek
hr och ure
licht ste
ten het i
ijdag.
Uitgever G. J. SLOTHOUWER.
Bureau: Langestraat 77. Telephoonn». 69.
AD VERTENTIËN:
Van 16 regels 0.50; iedere regel meer 7'/, Cent.
Advertentiên viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend
Groote letters en vignetten naar plaatsruimte.
beid heerscbt, wij
de schrijfster der
vervolgens in het
egen de vrouw bui-
pagandisr i openstaan als pro-
en naar ks-en scboolbaden
gende au g daarvan de vol
le. Di geeft:
hiermedf; .vijzeresseri wacht
toch is hare taak. Bewezen
zij het, i dervonden hebben
ook de f verfrisschend bad
lijker is vendigd, ontvanke-
bewaardi <ken en deze dieper
opvoedsti n onderwijzeressen,
kolonies, sis van vacantie-
Brengt i\ willen toeroepen
grippen i en dan bij de be-
tot de bi jkheid, werkt mede
schoolba? en bet gebr uik van
bad- en de oprichting van
een ferrrijitingen en kweekt
van lichaijig geslacht, gezond
2e. Wjder van geest.
t ai mverzorgsters,
wijkverpleegsters,
riieken, zij, die uit
in de uitoefening
den zoo vaak aan
an, worden zij niet
ht tot zelfbehoud
voor onze zaak
huisbezo
helpsiersi
den aarr
barer wr
besmettig
reeds dr,
tol pronj
aangewen
Helpt
deren. V de reinheid bevor-
tot zindian op uw patiënten
waarheitdoordiingt ze van de
boorte eaiheid vanaf de ge-
gezond orste factoren is om
uw arbe te blijven en gij zult
3e. Lt zien.
van direiif niet op den weg
inrichtii.il wasch- en slrijk-
beid en ;inspectrices van ar-
die in I om haar werksters,
brood viaars aanschijns baar
manen, tot reinheid aan te
deelen wijzen op de voor-
stelli_:er|bad, en te bewerk-
deze inijte haren gerieve in
wordt yvoor badgelegenheid
ons omjjoals dat in tal van
door del-j—
ken meer en meer
geschiedt.
De maatschappij, het huisgezin, uwe
kinderen, uw eigen ik vorderen van u,
vrouwen, toewijding aan de reinheid.
Het is de bion van volksgeluk en
volkswelvaart.
Wekt op, spoort aan tot reiniging,
tot baden, maar laat ze de zeep niet
vergelen.
Watervrees.. 't is bijna grappig bij
een volk, dat bekend staat als water
ratten, maar vrees zich te wasschen,
vrees zich te baden, schijnt in hun
natuur te liggen.
Vraag het aan de onderwijzers, hoe
dikwijls ze een jongen terug moesten
sturen om zijn handen te gaan was
schen.
Er zouden heel wat staaltjes zijn te
geven van de eigenaardige zindelijkheid
van ons volk, maar er begint lang
zamerhand wel eenig bewustzijn te
komeri van dit gebrek aan werkelijke
zindelijkheid. Bij de verbetering is de
vrouw de aangewezen persoon. Zij be
hoeft niet buitenshuis te gaan met te
redeneeren, niet rond te loopen om te
propagandeeren, riiets te doen wat
maar den schijn beeft onvrouwelijk te
zijn. Zij kan thuis door haar voorbeeld
veel goed stichten; zij kan bij de ver
vulling als vrouw medewet ken aan de
volksgezondheid. En men beweert im
mers dat de vrouw bet bestopprac-
lisch gebied kan arbeiden. De moeder,
die zich niet geroepen gevoelt een
algemeen belang te dienen, vergete
niet, dat haar kinderen in de school,
op straat, overal waar zij komen, bloot
gesteld zijn aan den omgang met ande
ren die hun gezondheid kunnen scha
den. Hoe meer zij doet tot bevordering
der volksgezondheid, des te geringer
worden de kansen voor haar eigen
gezin te worden benadeeld door een
ongezonde omgeving.
Landverhuizers.
Men schrijft uit Oldenzaal:
De moeilijkheden, waarin thans tal I onder
van landverhuizers bij den terugkeer
naar hun vaderland op hun tocht door
Nederland aau de Duitsche grenssta
tions geraken, trekken algemeen de
aandacht. En geen wonder! Nimmer
te voren toch hoorde men van zoo'n
pertinente weigering door de Duitsche
autoriteiten aan de landverhuizers, die
niet aan zekere gestelde voorwaarden
kunnen voldoen, als in de laatste
maanden te Bentheim. En toch zijn
de maatregelen, door Duttscbland te
genover de repatrieereride emigranten
genomen, reeds in 1904 in een wet
vastgelegd. Nimmer echter zijn deze
maatregelen zoo scherp toegepast als
sinds een paar maanden. Geen wonder
dan ook dat men hier onbekend was
met de eiscben, welke Duitscbland
tegenover eiken over Nedei land terug
keerenden landverhuizer stelde. Thans
weet men echter, dat Duitscbland
onverbiddelijk eischt, dat elke over
hier ter ugkeereude emigrant m 't bezit
moet zijn van een buitenlandsche pas
poort, minstens 200 Mk. en dat bij
tevens in doorloopende, gesloten wa
gons moet vei voerd worden, voorzien
te gelijker tijd van een dooi voer biljet
tot over de Duitsch-Russische grens.
Dat hij in doorloopende, gesloten rij
tuigen vervoerd dient te worden, is
een onmogelijke eisch immers de
emigranten komen van Amsteidam
of Rotterdam per H. IJ. S. of S. S.
en worden gebracht tot Rheine, waar
ze in de Duitsche wagens moeten
overstappen. Ook met het oog op 't
breed spoor in de Oostelijke provin
ciën van Pruisen, zou geregelde door
voer onmogelijk blijken. Maar Duitsch-
land houdt aan deze bepalingen thans
streng de hand en wel vooral ten
opzichte der emigranten voor Rusland
aan die, bestemd voor Oostenrijk,
gelukt het na heel wat moeite nog
al spoedig het hart der Duitsche auto
riteiten te vermurwen, zoodat hun
doorgang wordt verleend, hetgeen j.l.
Vrijdag wederom te Bentheim is ge
bleken. Circa 630 emigranten, waar-
26 Russische, vertrokken met
toeslemming van Oldenzaal, waar ze
sedert Donderdagnamiddag had ver
toefd, naar Bentheim. De Oosten-
rijksche werden doorgelaten, de 26
Russen werden onder politiegeleide
naar Oldenzaal teruggebracht. En
welke pogingen er ook zijn aangewend,
om de achtergebleven Russen een
170-tal door Duitscbland vervoerd
te krijgen, het mocht niet balen.
Zelfs is de Russische consul van Am
sterdam naar Bentheim geteisd. om
aldaar met den Landraad te spreken,
maar de resultaten van dit onderhoud
laten nog steeds op zich wachten.
En zoo vertoeven dan nog in de land
verhuizersbarak te Oldenzaal een
170-tal, meest onbemiddelde Russen.
De Uranium Steamship Cy. Ltd., rite
de landverbutzers op transport heeft,
zorgt het moet gezegd worden
ttrans zeer goed voor de stakkerds.
Ook de Nederlandsche Giensvereent-
gtng voor emigranten maakt zich in
dit opzicht zeer verdienstelijk. Van
't noodige brood woiden allen voor
zien. terwijl zij ook een keer per dag
een flinken, warmen maaltijd hebben.
De ruime landverbuizersbarak, waar
ze overnachten, woidt met een paar
kachels goed verwarmd, terwijl ook
voor 't schoonhouden dezer localiteit
voldoende gezorgd wordt. Toen echter
Donderdagavond een 800-tal personen
onderdak moest worden verschaft,
verkeerde men eerst in groote moei
lijkheid, welke echter door de goede
zorgen van den stationschef en het
stationspersoneel was opgelost. Een
lange trein vari achttien wagons werd
geformeerd; aan elk einde daarvan
werd een locomotief geplaatst om de
coupé's te verwarmen. In deze llmk
verwarmde wagens hebben nu hon-
deiden emigranten den nacht kunnen
doorbrengen. Dat echter d>e achthon
derd menschen behoorlijk van voedsel
konden worden voorzien, was natuur
lijk onmogelijk en nu moeten we tot
onze spijt hier vermelden, dat er door
enkele vensters een schandelijk hooge
piijs voor de allernoodzakelijkste le-
j maar b
- 1 den ga
Eensklaps trad de oudste Tsyhou- en zei
kine in het midden van de zaal en gaf "De
met zijn zakdoek een teeken, dat hij roebels
de Russische dans ook mee wilde doen. j Toen
Een goedkeurend gemompel klonk waren,
door het geheele huis en op de plaats nen di
te midden der menigte.
«Hij gaat dansen. Hij gaat zelf
dansen."
Varnara danste en Tsyboukine deed
niet anders dan zijn zakdoek heen en
weer bewegen en de maat slaan met
zijne hakken, maar zij, die op de plaats
over elkanders schouders heen naar
binnen keken waren een en al ver
rukking en voor één oogenblik ver
gaven ze hem alles, èn zijn rijkdom
èn zijne bedriegerij.
"Je bent een flinke vent, Gregori
Petrof," riep men hem toe. "Vooruit,
goed zoo. 't Is een bewijs dat je nog
wel ergens goed voor bentha
ha I ha I Om twee 's morgens
was het feest afgeloopen. Anissiem
deed met wankelende passen de ronde
kanten de zangers en muzi- om afscheid van haar te nemen. Zij "Wat geeft dat? Als ik wat zeg, zich. Ziet n, mijn vader gelooft even-
ieder enken en hij gaf hun was bezig met een rood wollen kous geeft hij mij net als jij, altijd hetzelfde min aan een God. U hebt me eens
I kopekei lilverstuk van vijftig te breien, vlak voor het venster ge- ten antwoord"Iedereen heeft zoo verteld, dat men bij Gontarof een
v der wankelde niet, zetenal de lichtjes brandden voor zijn bepaalde roeping." Denk je dat schaap gestolen heeft. Ik heb ontdekt
s stilstaan. Hij deed de beelden, en er was een lucht van men daar hiernamaals naar vragen wie het gedaan heeft; het is de moes-
in de deur uitgeleide wierook in de kamer. zal Het oordeel van God is recht- jiek van Chikalovo. Hij heeft het ge-
n 't bijzonder: "Je gaat dus al weer gauw weg," j vaardig." stolen, maar vader heeft de vacht,
eft mij twee duizend zeide ze, "je begint je zeker te ver-I «Zeker, niemand zal daar naar Zoo gaat het nu met het geloof van
sten al vertrokken
een der overgebleve-
velen. Tra, la, la, la. Wij leven er goed vragen," zei Annisiem zuchtend. «Een
van; we hebben alles iD overvloeden God bestaat er immers niet, moeder,
met je huwelijk is het goed afgeloopenWie zou het dus moeten nagaan?"
was te: ede overjas verruild je vader zegt, dat het twee duizend Yarvara keek hem verwonderd aan,
van N iide van den kastelein dollars gekost heeft. We leven, in een daarop begon ze te lachen en hief de secretaris evenmin, de sacristein ook
op en
de menschen."
Anissiem gaf haar een knipoogje en
schudde zijn hoofd. "De schout gelooft
evenmin aan God," vervolgde hij, «de
opspor
heeft
Hij
Anissiem wond zich woord, als kooplui, maar men verveelt handen op. Daar ze hem met zooveel niet. Ze gaan allen naar de kerk en
zich bij Jons aan huis. We zetten de ongeveinsde verbazing aankeek, alsof houden de vasten, opdat de menschen
ik zal hem dadelijk menschen te af. Mijn hart doet er pijn hij krankzinnig was, geraakte hij van geen kwaad van hen zouden spreken
et wie haar gestolen van, mijn jongen. We zetten ze zoo
iemandtraat op en vloog op
hem r'greep hem aan, bracht
men ij arm weer tehuis en
dronkiim, rood van woede,
de tanfeet, de kamer in, waar
deed ontkleed had. Daarop
Sur op slot.
IV.
Na
van vijf dagen, toen
et punt stond te ver-
iij naar Yavaras kamer
Aniss
trekk
af. Als we een paard ruilen of iets
koopen of een werkman aannemen, in
alles bedriegen webedrog en nog eens
bedrog. De hennepolie die we ver-
koopen is sterk bedorven; er zijn
winkels waar de berkenteer nog beter
zijn stuk. I en voor 't geval dat er missehien toch
"Een God bestaat er misschien wel," een laatste oordeel zou bestaan. Men
zei hij toen, «maar er bestaat geen zegt nu, dat de wereld zal vergaan,
geloof. Ik was niet op mijn gemak, J omdat de wereld slechter is geworden,
toen ik trouwde, net als wanneer men omdat men zijne ouders niet meer eert
een ei uit het nest haalt en men hoort en zoo verder. Dat zijn dwaasheden,
dan een kuikentje piepen. Ik heb toen Ik geloof, moeder, dat het kwaad al-
is. Zeg me eens, wat ik je bidden mag, eensklaps mijn geweten hooren piepen en leen voortkomt doordat de menschen
zou men goede olie kunnen verkoopen?" dacht al dien tijd: Er bestaat een zoo weinig geweten hebben. Ik doorzie
«Iedereen heeft zoo zijn bepaaldeGod. Maar zoodra ik de kerk uit was, en begrijp alles. Als iemand een ge
roeping, moeder." i was alles weer voorbij. Hoe kan ik te stolen hemd aan heelt, dan zie ik het.
«Ja, maar men moet eenmaal sterven, weten komen, of er een God is of niet?
niet waar? Heusch je moest er eens Men leert ons dat niet in onze jeugd, Wordt vervolgd).
met vader over spreken I als het kind nog aan de borst is leert
"Spreek er zelf met hem over." men hem slechts één dingieder voor