uitnoodiging om eerelid te worden heeft aanvaard, den heer Rijkens, die lid dezer commissie is geworden, de leden der schoolcommissie en zijn ambtgenoot Baron van Boetzelaar voor hun aanwezigheid. De Burgemeester nu het woord nemende zeide ongeveer't Is me een waar genoegen eerevoorzitter van het Comité te zijn geworden, 't is me een genoegen, dat onze gemeente het middelpunt is, waar deze cursus voor spelleiders zal worden gehouden. Dat weinig zaken zoo werken op de opvoe ding als het spel is bekend. Is het moeielijk zich naar elkaar te schikken, het moeielijkst is onze eigen maatstaf en rechter te zijn. 't Spel werkt daarom opvoedend, omdat het de jeugd leert zichzelf te zijn. Speciaal in die richting te werken is voor onze jeugd noodig. De opvoeder moet zich zelf weten overbodig te maken, en het brengen tot zelfvergeting, zelfnegatie. (Applaus). In afwachting van den leider, zeide de voorzitter nu, zullen we ons bezig houden met enkele gedachten over het spel der kinderen. Is het niet een mooi gezicht het kind te zien spelen. Spelen in volkomen overgave aan hun spel? Spelen en kinderen hooren bij elkaar. Kinderen kunnen spelen, echt spelen; grooteren kunnen het niet meer. Als we ons werkelijk ver maakt hebben, is het ons dan moge lijk geweest zoo te zijn als het kind Het kind speelt om te spelen, om het genot van het spel alleen. Wij doen 't om ons te verstrooien, met een vooropgezet doel. 't Kind niet. Zien we die volkomen overgave aan het spel dan reizen herinneringen uitonzb kinderjaren bij ons op. Hoe kan men 't kind leeren kennen uit 't spel! Welk een kostelijk materiaal voor kinderstudie! Is 't u op de speelplaats nooit voorgekomen, dat ge plotseling een ontdekking deedt? De overmoedige, de bedachtzame, de besluitelooze, de valsche, de eerlijke, de edelmoedige laten zich hier zien. Nergens vertoont zich de ware aard zoo als bij het spel. Ook den opvoeder zelf kan men leei en kennen uit zijn deelname aan 'tspel. Zoo bracht ik eenige jaren geleden een bezoek bij een deftig heer op Zondag, omdat hij het in de week te druk had. Binnengelaten zag ik de kinderen knikkeren en do vader in zijn hemdsmouwen deed dapper mee. Hij had nu geen tijd om me te spreken. Elk seizoen heeft zijn eigen spelen. Geleerden hebben aan dit verschijnsel van komen en gaan van spelen hun aandacht gewijd. Eens hoorde ik op een lezing een betoog over het vet band tusscheri ontwikkeling en kinderspel en zag de geloerde spreker in het spel een afspiegeling van de cultuur-his torische ontwikkeling van alle tijeen. Misschien vragen sommigenspplen onze kinderen nog? Onze kindoren hebben 't spelen verleerd, in de steden ten minste. Ziet daar een school uit gaan. De kinderen verspreiden zich joelend en juichend overal heen, en gaan naar huis. Op straat leeren ze niets goeds, zeggen de ouders. Wat is 't gevolg? Dat het kind in de steden niet kan spelen. Zie de jeugd in de parken. Ze schreeuwen door elkaar. Onze jeugd kan niet spelen. Daar is in de stad geen ruimte, geen gelegenheid voor. Ilet kind, dat niet spelen mag, pleegt baldadigheden. Is dit niet begrijpelijk? Wij moeten 't gelegenheid geven om te spelen, moe ten voor speelterreinen zorgen. Even als er marktpleinen zijn voorden han del, moeten er speelpleinen zijn voor de kinderen. En is er gelegenheid dan moeten we de kinderen weer leeren spelen. Ziedaar het doel van deze bijeenkomst. De Bond van L. O. wil spelleiders vormen, die op hun beurt de kinderen leeren spelen. Tot wien zich te wenden Natuurlijk tot de onderwijzeressen en onderwij zers. Daarom, al weten we hoeveel van u wordt gevraagd, komen we uw hulp en medewerking vragen. Ik dank u voor uwe opkomst en geel het woord aan den heer Graafland. Deze zeide: Dames en Heeren! Na de inleiding van den geachten spreker, rest mij alleen uit een te zetten de werkwijze van den Ned. B. v. L. Opv. De Bond heeft van de regeering sub sidie gekregen om cursusssen in te richten voor onderwijs. Het doel is u bekend te maken met en te oefenen in spelen, die voor de jeugd geschikt zijn en ten tweede behulpzaam te zijn bij het oprichten van clubs voor vol wassenen, die later de leiding op zich kunnen nemen. Inrichting en oprich ting van cursussen vinden hierin hun grond, dat 't Ned. Ond. Genootschap en de Ver. van Gymnastiek-onder wij zers in Nederland vroeger ook subsidie verkregen en cursussen hielden. Ingevolge wenschen van de regeering wei ken samen de B. v. L. O., het N. O. G. endeVer. van Gymnastiek onder wijzers. Jammer, dat de Bond v. N. O. geen subsidie had, dan was die er ook in opgenomen. Bij het organiseeren van plaatselijke commissies worden alle takken van onderwijs daarin opgeno men. De algemeen technische leiding is bij het Hoofdbestuur. Dan is er een spelregelcommissie, die uitmaakt, welke spelregels in het program worden op genomen. Wanneer een 20-tal dames en heeren zich hebben aangemeld, wordt een cursus opgericht, die 2 jaar duurt. We hebben bij zoo'n cursus een leider, die de lessen geelt. Alle mogelijke spelen, die kinderen varr 6 tot 18 jaar kunnen beoefenen, wor den geleerd. De spelen zijn in boekjes, spelregelboekjes vervat; deze boekjes worden gratis verspreid. In 't tweede jaar van den cuisus wordt door de plaatselijke commissie in overleg met den leider opgegeven, wie aan den centralen cursus kan deelnemen. Deze wordt te Breda ge geven en leidt op tot cursus- en spel leider. Na afloop wordt eeri bewijs van deelname, een diploma, uitgereikt. De voorzitter deelde verder mede, dat er reeds een plaats om te spelen was gevonden, nl. bij de Infanterie- kazerne. Wat verder nog noodig is, wordt gratis verstrekt. Ieder deelnemer verbindt zich voor twee jaren, d.w.z. hij heeft het ernstige voornemen den geheelen cuisus mede te maken. Er was dadelijk veel animo, want een groot aantal dames en heeren gaven zich op voor den cursus. Na nog enkele opmerkingen en besprekingen sloot de voorzitter de vergadering. Lezing Dr. Fr. van Ecden. Zaterdagavond trad dr. Fr. van Eeden uit Bussum in Amicitia op voor dg Afd. Amersfoort van den Bond voor Vrouwenkiesrecht. De vergade- ling was zeer goed bezocht, zoowel door dames als heeren. De heer Van Weezei Errens opende de vergadering en sprak de verwachting uit, dat allen zouden genieten van het woord en de kunst van den spreker. Hier door zou ook de zaak van de vrou wenbeweging in de goede richting gebracht woiden, de lauwen en lak- schen zouden gaan werken voor de goede zaak. Spreker begon met er aan te her inneren, dat het binnen een paar maanden 10 jaar wordt, sedert hij te Amersfoort optrad als spreker. Het was in de dagen der staking en spreker trad als leider op. Die afgeloopen 10 jaren zijn vol van harde leering voor mij geweest, zeide spreker. Ik beu echter niet verandeid, zooals men weieens beweerd, doch nog sterker gekleurd dan toen. Ik ben niet los gpworden van 't socialisme, maar wel vaster. Die harde leertijd is een heel nuttige tijd voor me geweest. Vraagt men nu, wat heeft dit met de vrouwenbeweging te maken, dan antwoord ik, die beweging hangt met de maatschappelijke bewe ging innig samen. Ik zal trachten u dit duidelijk te maken. Op de vrou wenbeweging, op dat opkomen van de helft der menschbeid is het eerst mijn aandacht gevallen in Amerika, waar ik kwam om sociale kwesties te bespreken. Ik werd binnengelokt in een vergadering van suffragettes en mij werd gevraagd daar te spreken. Daar was ik niet op betekend en be ging min of meer een fiater. Ik maakte er me af door te zeggen, mannen hebben de macht in naam, vrouwen hebben de macht in wezen. Dit zou dan heel anders kunnen woiden. Dit vond men niet aardig en bracht mij aan het denken. Wat me bet meest trof, is dit, dat de strijd tegen de Beweging niet uitging van mannen, maar van de vrouwen zelf. Dit verschijnsel heb ik bestudeerd en wenscb u duidelijk te maken of het gegrond is. Een van de geestigste en verstandigste vrouwen van Amerika heeft zich heftig gekant tegen het denkbeeld, dat de vrouw aan politiek doet. Do man heeft den Staat gemaakt, zegt ze en de vrouw heeft het gezin gemaakt. Dat was nutt'g. Doch de man is door zijn politiek leven min of meer opper vlakkig geworden. Dit ziet men in den paitijstrijd. Daar vindt men geen oor spronkelijkheid in gedachte, doch alles is eenvoudig napraten. Zulke partij vergaderingen, kliekvergaderingen zijn voor een verstandig menscb onver draaglijk. De vrouw is hiervoor bewaard ge bleven, en heeft haar eigen gevoel gevolgd en bewaard, die fijne intuïtieve macht, die den man heeft verloren Dat partijwezen is afschuwelijk en ik kan me begrijpen, dat een hoog staande vrouw zich er niet mee be moeit. Dit is er tegen, zegt spreker, zoolang als de goeden de zaak te slecht of te min vinden om er zich meo te bemoeien, wordt ze nooit beter. Hoog noodig is het hierom, dat de vrouw eraan zal deel nemen. Het partijleven doet het mooiste van de vrouw veiloren gaan Een vi ouwenvergadering mot oen hame rende presidente hindert ons zeer. Dit bewijst wel, dat het gevaar niet denk beeldig is De pionniers moeten zich min of meer opofferen, maken zich soms belachelijk Dit zien we in alle merischelijke omkeeringen, toch heb ben ze de beweging vootbeieid, die langzamerhand in de rechte banen komt. In sommige landen, bv. Engeland, is reeds reactie tegen de vrouwen beweging. Dit bewijst nog niet, dat de zaak is tegen te houden. Hoe is mogelijk, dat men er tegen kan zijn I Het is maar de vraag: Wil de vrouw zelf? Eu als ze werkelijk wil, help ze dan. Dat de viouw direct op het doel afgaat om verbeteringen aan te brengen, bewijst bijvoorbeeld Cahfoinië. Van een schadelijke wer king is nergens iets aan den dag gekomen. Ik wensch dat meedoen aan den •Staat wat dieper te beschouwen. Wat is de Staat De Staat is een creatie van mannen, gericht op roof, uit buiting, geweld. De Grieksc'ne Staal stond vijandig tegenover de heeie wereld. Een naaslbijzijnde Staat te onderwerpen, was niet slecht, rnaar mooi en eervol. De Itomeinsche Staat was gebaseerd op wapengeweld om andere volken te onderwerpen. Van dien Romainschen Staat heb ben we nog ons recht en alle Staten van tegenwoordig zijn er min of meer aan verwant. Iedere Staat is gewapend om andere af te weren of te onder werpen. Dat is nu een mannelijke creatie Als de vrouw zich daarin zou moeten begeven, zou het niet wen- schelijk zijn. De Staten veranderen onophoudelijk. Telkens komon andere groepeeringen, die zich uitbreiden naar economische wetten en niel naar nationale. Die nieuwe groepeering is het gemeene best van de toekomst, woidt een Slaat, die berust op viijen en niet op onderdrukkers en beheerschten. Dit gemeenebest van de toekomst is altijd in den geest der vrouwen geweest. Nu is bet altijd mijn mee- nmg, dat het meedoen van da viouw aan de politiek da komst van die republiek zal bespoedigen. Zoo'n ge meenebest is er nog niet. Waarom niet? Ieder, die tracht verandering te brengen, wordt vijandelijk bejegend Vroeger heerschte men met macht van wapenen, thans met de macht van het grooteigendom. Het is een geliefde leugen, dat het socialisme afschaffing van den eigendom verlangt. Maar men schijnt niet te voelen, hoe er misbruik gemaakt wordt van eigen domsrecht. Na een 20 jarigen sttijd begin ik te vreezen, dat het nog veel tranen en bloed zal kosten, eer dit in orde is. Onder bescherming vari de wet kunnen we onderdrukken, uit zuigen. Heb ik bijvoordeeld 20 huizen, dan beteekent dit, dat ik anderen uit deze huizen kan houden. Zijn er nu woningen genoeg dan is het niet erg, wel als er gebrek aan is. Dan maakt het recht het me mogelijk te leven zonder iets te doen. Zoo is het ook met onze andere bezittingen. Al onze knoeierijen daaromheen komen op 't zelfde neer. Dit eigendomsrecht is schadelijk voor de maatschappij Alle menscben hebben het recht anderen belastingen op te leggen, zoolang ze eigendom hebben. Nu komt de vrouw in dezen toestand en gaat langzamer hand voelen, begiijpen, wat er in de maatschappij niet in orde is. De menschbeid verandert" onophoudelijk en verbazend snel. Onze fout is dat we deze verandering niet zien. Een paar eeuwen is niets in de geschiedenis der mensehheid. De oer- mensch van voor 100.000 jaren is de cultuurrnenscb van lieden geworden. En er is geen reden aan te nemen, dat deze ontwikkeling zou stilstaan. 't Gaat niet aan te zeggen, de vrouw is altijd ondergeschikt geweest aan den man en daaiom moet 't zoo blij ven. Ook in de natuur heeft ver andering plaats. Niemand kan zeggen, hoever die verandering gaan zal. De vrouw is niet achtergebleven bij den man. Het optreden van de nieuwe vrouw is verbonden met deze twee stroo- mingende sociale gerechtigheid eri het antimilitairisrne. De nieuwe vrouw is geen man-vrouw, integendeel, al de vrouwelijke eigenschappen zullen meer ontwikkelen. Het onderscheid zal grooter worden. Al mist de vrouw de spierkracht van den man, tocb kan ze heel wat presteeren, denk maar aan 'n Florence Nightingale Dit alles is goed en wel, doch het moeder-zijn neemt veel kracht weg. Dit gaat niet op. Vooreerst trouwt de vrouw nu later dan in vroegere tijden en gaat na haar moederschap een tweede jeugd in. Ik zou dan van een geestelijk moe derschap willen spreken. Haar wijs heid kornt ten nutte van bet heele geslacht. Dit is niet nieuw en vindt men in de oudheid toiug. Wijsheid is dooi verstand geordend gevoel, maar het gevoel blijft hoofd zaak. Het typisch vrouwelijke is 't voorop staan van het gevoel, het typische mannelijke dat van het verstand. Soms laat de vrouw blind baar ge voel werken, de man daarentegen redeneert te veel en meent alles te kunnen bewijzen. Enkelen uitgezon derd is de vrouw nooit geniaal, doch zij beeft een economische kracht. In het huisgezin heeft ze een verbazende invloed. Komt ze tot weten dan zie ik in deze kracht redding voor de maatschappij. Na een kwartier pauze werd gele genheid gegeven vragen te stellen of met spreker van gedachten te wis selen. Niemand maakte hiervan ge bruik, de heer Van Raalte uitgezonderd. Dr. Van Eeden droeg nu een tweetal gedichten voor, die zeer aandachtig werden aangehoord nl.: «Stem van generzijdstt en «Toen ons kindje glimlachten. De heer Van Weezei Errens dankte den spreker-kunstenaar en sloot hierna de vergadering. De afdeeling Gooi- en Eecnland der Nederl vereeniging tot bescher ming van dieren zond aan alle haar bekende houders van paarden en hen die van den bok lijden, de navolgende circulaire Scli aft de opzetteugels af, want door het gebruik van opzetteu gels: verslijt uw paard vroeg in voor- en achterband, wordi zijn luchtpijp verbogen en de ademhaling belem merd, worden mond en lippen ontveld en de gezichtszenuw vetlamd, worden de ruggewervels ontzei en krijgt uw paard een diepen rog, wordt het ach- teruilzetten belet, wordt het tempe rament van het dier bedorven, wordt het belet de vliegen te verjagen. De opzetteugel is dus eene vooitdurende kwelling voor een paard, welke zijn laten verkoit. Bij het rijden met strakken opzet teugel heeft men het paard niet in de hand, want het loopt op tien opzet. Het belemmert dus bet juiste ge bruik van bit en teugels en maakt derhalve bet goede en veilige tijden moeilijker. Een koetsier, die een goede hand van rijden beeft, geeft er verre de voorkeur aan zijn paard zonder opzet te rijden (Lees wat daaromtrent door deskundigen van groote ervaring ge schreven is.) Beleidvol en oordeelkundig rijden zijn de beste opzetteugels en doen de paarden op bun mooist voorkomen. Schaft de oogkleppen af. De President van de Fransche Republiek is na overleg met zijnen stalmeester daarin reeds voorge gaan en de andore groote Fransche paardenhouders volgen. Het is onzin, dat de paarden zonder oogkleppen schrikachtig zouden zijn. Waarom schrikken de rijpaarden en de tot trekken gebezigde paarden van bet leger niet? Deze dragen nimmer oogkleppen. In Berlijn werd het gebruik van oogkleppon verboden. Voor bijzondere gevallen kon men ontheffing van dit vei bod b -komen. Niemand meldde zich daarvoor aan. Wanneer een paard eenigen tijd in den zonneschijn heeft gestaan wordt bet leder van de oogkleppen zeer warm. Hoe moet het zoo gevoelige oog hieronder lijden! In één dag is uw paard er aan gewend, zonder oogkleppen te loopeu. Oogkleppen danken hun ontstaan aan een modegril. Overweegt het bovenstaande ernstig, ge zult dan opzetteugels en oogklep pen afschaffen en uwe paarden zullen u beter dan ooit hunne diensten bewijzen. De St-Ct. No. 2ö8 bevat de wet van BI Oct. j.l., tot wijziging en aanvulling van de Muntwet 1901, o.a. door invoering van gouden vijtguldens- stukken en nikkelen 5 cvnts-slukken vierkant met afgeronde hoekpunten. De bestaande nikkelen 5 centstuk ken, volgens de wet van 31 Dec. 1906 (iSl.bl No. 376) geslagen, worden op het tijdstip en op de wijze bij algemeene maatregel van bestuur te bepalen, buiten omloop gesteld, nadat tot inwisseling daarvan gedurende ten minste drie maanden gelegenheid is gegeven. Tot het tijdstip dier buiten-omloop- stelling blijven deze munten, behoudens de bepalingen van artikel 5 en 12 dor muntwet 1901, wettig betaalmiddel. Lijst van brieven en briefkaar ten, geadresseerd aan onbekenden, verzonden van het Postkantoor te Amersfoort, gedurende de 2e helft van de maand October 1912. Brieven. Mevr. A. v. Bergen. Amersfoort. Mevr. v. d. Werf. Amsterdam. Mevr. A. Wolll Metternicb. Swalmen. Gep. Dir. oil v. gez. Zeist. Wed. O. Brouwers. Briefkaarten, de Vries. Aalsmeer. Beem. Amersfoort. L. Coopman. Amsterdam. Hoefakker. Doornburg. J. C. v. Pel. IJmuiden. Het programma voor de uit voering van Averkamps A Cappella- Koor, op hedenavond in Amicitia te geven luidt volgens Toonk. Nws. aldus: 1. Psalm 138, J. Pzn. Sweehnck; 2. O salutaris hostia, Pierre de la Rue; 3. Sanctus en Benedietus, uit de tiMessa Papae Marcelli", G. P. da Palestrina 4. Improperia, G. P. da Palestrina; 5. Psalm 134, J. Pzn. Sweeliuck; 0. Koralen uit de «Johannes Passion", Joh. Seb. Bach; 7 Ave Maiia, Ant Bruckner. 8 Waldesnacht, Job. Brahms; 9. Im Herbst, Joh. Brahms; 10. In stiller Nacht, Joh. Brahms; 11. Villanella alia Napolitana, Bald Donati; 12. Canzone Napolitana, Ant. Scatidelli; 13. Bede voor het vader land, uil sGliedenck-cIanck", Adr. Valetius; 14 Een bierenbroykett, Lu Episcopius. In de jongste vergadering van B. en W. zijn de wetkzaamheden als volgt tusschen de leden van het col lege verdeeld de Burgemeester: financiën, brand weer, plantsoenen, openbaro gezond heid. Wethouder vari Esveldarmwezen en openbare werken. Wethouder v. Duinen: gasfabriek en waterleiding, gemeeriteremiging. Wethouder Rijkens: Onderwijs. Heispreekuur van den Burgemeester zal in liet vervolg Woensdag en Zater dag van 1012 uur zijn het spreek uur van den wethouder v. Esveld Woensdag en Zaterdag van 11 12 uur, van wethouder v Duinen Dins dagnamiddag van 6 --7 en van wet houder Rijkens Woensdagmiddag om half twee. De dames C. Kuyters en J. M. Schol! behaalden de akte vrije- en orde- oefeningen der Gymnastiek. De reserve-sergeanten W. van Haselen H. P.zn en T. J. Beeininck, van het 5e regiment infanterie, zijn benoemd tot vaandrig bij het korps. Bij Kon. Besl. is de heer L. van 't Sant ontvanger der registratio en domeinen alhier als zoodanig benoemd te Schiedam. In eene Maandagavond gehouden vergadering van de R.-Kath. kies- vereeniging «Recht en Orde« is een motie aangenomen, waarin de houding der anti-revolutionaire en chr.-hist. raadsleden, die bij de laatste wet- boudersverkiezing blanco sternden, wordt afgekeurd. Tevens werd besloten een confer entie aan te vragen met de besturen der anti-rev. en chiist.-bist. kiesver- eenigingen om te vernemen of deze het standpunt van bun raadsleden deelen. In een bioscoop-tbeater te Parijs werd een film afgedraaid, die een Bulgaarsche overwinning te zien ga en geestdriftig door de bezoekers toe- gejuirht werd. Maar een aanwezige Turk protesteerde. Hij trok zijn laars uit en wierp die met vaste hand tegen liet verlichte doek. De Buigaren bleven desondanks zegevieren en de Turk zal nu een nieuwen lap linnen moeten betalen.

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1912 | | pagina 2