NIEUWE Nieuws- en Advertentieblad voor de Provincie Utrecht. i\v. 80. Woensdag 7 October 1014. 43e jaargang VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. DE WAARHEID ZEGGEN. BINNENLAND Plaatselijk Nieuws. Courant. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden met Zondagsblad 1.15; Franco per post door het geheele Rijk 1.25. Afzonderlijke Nnmmers 3 Cent. Ingezonden stukken in te zenden uiterlijk Dinsdag en Vrijdag. Uitgever G. J. SLOTHOUWER Bureau: Langeetraat 17. Telephoonn. 59. ADVERT ENTIËN: Van 16 regels f 0.50; iedere reg9l meer 7'/Cent. Advertentiën viermaal geplaatst worden slechts driemaal berekend Groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Wordt na een onderhoud tusschen twee personen verteld, dat zij elkander „eens goed de waarheid hebben gezegd", dan kan men er op aan dat er in de weder zij dsche verklaringen enbetuigingen eenige warmte geweest is. Het was dan niet de wisseling van beleefdheidsfrazen, die ge meenlijk een deel onzer gesprekken vullen, noch het in verband en in overeenstem ming brengen van zakelijke beschouwin gen, ten einde tot een juist oordeel te komen, en evenmin in het licht stellen van onderlinge waardeering. Bij zulke ge legenheden wordt het bewijs geleverd, dat krachttermen niet van onzen taalschat het deel vormen, dat gewoonlijk onge bruikt blijft. Het is misschien niet al te gewaagd, te onderstellen dat in die uitdrukking iets ligt van den humor, die in den Neder- landschen volksgeest niet is te miskennen. Het „de waarheid zeggen" dient hier eenigszins ironisch te worden opgevat. Het „precies vertellen waar het op staat" beteekent het afleggen van de maskers, die de conventies der maatschappelijke omgangsvoorschriften ons verplichten te dragen, het prijsgeven van terughoudend heid, het in den wind slaan van de waar schuwingen der voorzichtigheid. En dan komt de belangstelling van wie den loop en het resultaat van het vriendelijk ge sprek vernemen, achteraan met de leuke opmerking: „Ziezoo, nu weten wij het". Wèl mag het gewaagd heeten, te be weren dat in dergelijke „gedachtenwisse- ling" steeds de volle waarheid en niets dan de waarheid zich openbaart. De woord kampioenen zijn altijd beter dan hun tegenstander het voorstelt, en mocht het al gebeuren dat de van hun persoonlijk heid en van hun streven in vlotte trekken uitgebeelde schets juist is, zij is dan toch niet vrij te pleiten van een artistieke eenzijdigheid, die de betere eigenschappen van den uitgebeelde in de schaduw houdt. Een mensch is nooit zoo minderwaardig als zijn vijanden hem teekenen, en in de hartstochtelijke overdrijvingen, die in een twist opvlammen, wordt datgene gebo ren, wat ook de scheppingdrang van de kunst in het aanzijn roept: Een werke lijkheid, gezien door een temperament heen. Alzoo een soort van gestileerde waarheid. Alleen is het effect eenigszins anders. Nu kunnen wij moeielijk als regel stel len, dat een twist altijd uit den booze is. Of liever, ons plaatsende op ethisch stand punt, zouden wij het wel willen, maar wij durven niet. Het ware mogelijk met een andere soort van menschen, als de mees ten onzer zijn, menschen die begaafd zijn met een evenwichtig deel zachtzinnigheid en ernst in het karakter, eerlijkheid en onbevangenheid in het oordeel. Maar ge woonlijk voelen wij als bij instinct, of is ons door de ervaring opgedrongen, de noodzakelijkheid om gewapend te zijn en bjj een aanslag op de onschendbaarheid van ons terrein gereed tot een verweer, dat uitloopt op een'tegen-aanval. Somtijds ontmoeten wij op onzen levens weg personen met wie het niet mogelijk schijnt, in twist te geraken, ook al treden wij met hen in een van die relatiën, die de kans er op doen ontstaan. Nu eens zijn het de onbeduidenden, in wier han delingen of woorden nooit iets is te vin den dat aanstoot geven kan of tot tegen spraak uitlokt; waar vastheid ontbreekt is weerstand vanzelf uitgesloten. Maar het doet zich ook voor, dat zij, die door de omstandigheden op eenig oogenblik tegenover ons staan, ons zulk een hoog denkbeeld hebben doen opvatten van hun goede trouw, een zoo sterk geloof hebben ingeboezemd aan hun onbaatzuchtigheid, dat wij bjj eenig verschil van inzicht geen anderen weg dan dien der kalme rede- neeriDg kunnen volgen om het punt van overeenstemming weer te vinden. Voor het overige weten wij maar al te goed, dat twist niet altijd vermeden kan worden. De pas geschetste, als het ware onaantastbare medemenschen, tegenover wie wij het een ernstig vergrijp zouden achten een woord te spreken dat beneden het peil der waardeering blijft, zijn niet zoo talrijk dat het overbodig zou zjjn als wij poogden in hun rijen een plaats te krijgen, wat wel het ideaal der zelfop voeding mag heeten. Al de overigen, de overgroots meerderheid wij doen voors hands verstandig met onszelf hierbij niet uit te sluiten geven door onjuistheid van oordeel, door overijling van uitspraak, door baatzucht van bedoelingen, door allerlei afwijkingen van den rechten weg, aanleiding tot een critiek, die niet kan worden teruggehouden, althans niet zoo onze persoonlijke belangen daarbij be trokken zijn. Het is volkomen waar dat men het kwade het zekerst overwint door het goede, maar niet zelden kan die zegepraal eerst verwacht worden, na een lang tijdperk van rustigen strijd, gedurende hetwelk nog veel schade kan zijn toegebracht. En dan, er zyn erg stugge wezens op de wereld, die men moet aanpakken met forsche hand om hen tot rede te brengen en tot goede rede te dwingenin de kleine aangelegenheden des dagelijkschen levens, die toch een zoo groot deel van dat leven vullen, is een beslist optreden dikwijls noodzakelijk. Volgens een bekend gezegde kan hij, die alles over zijn kant laat gaaD, wel den duivel tot vriend houden. Niet dat het mogelijk schijnt, door onderwerping en toegevendheid deze sinistre figuur zachter te stemmen; ware zij niet het toppunt van kwaadheid, zij zou er nog kwader van worden. In het algemeen bewijzen wij onzen medemensch geen dienst, door hem maar „zijn gang te laten gaan", om ruzie te vermijdenhij moet af en toe er eens aan herinnerd worden, dat het niet goed is zich te buiten te gaan aan grensgevallen dat er lijnen zijn ge trokken, die ook hij zal hebben te eer biedigen. Dan gaat men hem even „de waarheid zeggen," en hangt het niet altijd geheel van onszelf af, in welken toonaard de melodie overgaat. Want natuurlijk dient de vriend van repliek; hy aanvaardt niet zonder tegenspraak wat w(j „de eer hebben" hem aan te bieden. Men ziet weieens gebeuren, dat de uitwerking van het aldns ontstaan debat geenszins verhoogd wordt in rechte even redigheid met de heftigheid van den toon. waarin men het voerde. De hartstochtelijk heid gedraagt zich jegens de logica als de zuurstof tegenover het gepolijst metaal zij verbergt den glans van de echte en zuivere waarheid onder een bedekking van roest. Het eigenlijk object van den strijd wordt verwikkeld met één of meer andere, die de toepassing van de door niemand te boek gestelde maar toch geens zins denkbeeldige voorschriften der mond- tactiek heeft geleerd in het vuur te brengen op het oogenblik, dat de aanval moet ver zwaard of de verdediging beter verzekerd mag worden, en zoo van lieverlede komt men er toe om elkanders „doopceel te lichten" gelijk dat bij ons heel eigenaardig heet. Dan is er van een sierlijk strijden, hetwelk na den afloop partijen, onver schillig wie gewonnen heeft, nog vol doening schenkt geen sprake; het „de waarheid zeggen" krijgt de spottende, de ophitsende beteekenis die de volksmond er aan verbond, en de echte, de gestrenge maar toch liefdevolle waarheid, zij neemt de vlucht als zij haar caricatuur zoo driest ziet optreden. Ook dan, wanneer beschaafde menschen elkander op dusdanige manier te lijf gaan, dat geen eigenlijke ruwe taal wordt ge bezigd, maar de twist een opvolging wordt van door hartstocht verwrongen bewerin gen, houdt alle vergelijking van het strijd perk met een tournooiveld op. Nog met andere wapens dan knodsen en messen worden zware wonden toegebracht. „Zij verblijdt zich niet over de onge rechtigheid, maar zij verblijdt zich met de waarheid" wordt van de liefde ge zegd in haar schoone omschrijving. Nemen wij haar leiding aan, dan ver schijnt de verplichting, elkander „de waarheid te zeggen" ook bij het nood zakelijk uitspreken van een beoordeeling in een ander licht. In de eerste plaats zal dan wel de vraag of het noodig is zich de onaangenaam heid van een twist op den hals te halen, met ernst worden overwogen. Twistzieke en twistgierige lieden staan in kwaad gerucht, en dat bewijst, dat wij eigenlijk vredelievend van natuur zijnhet is vol strekt geen blijk van zwakheid, een con flict zooveel doenlijk te ontwijken. Het antwoord op bedoelde vraag wordt maar al te vaak ingegeven door de ijdelheid, gemakkelijk te verwarren met een recht matig gevoel van eigenwaarde, of door de zelfzucht, aan welke de mantel van verdediging van rechtmatige aanspraken over de schouders wordt geslagen. Dat is de verkeerde methode. Wordt zij toe gepast, dan is verblijden over de onge rechtigheid de natuurlijke uiting van de voldoening over het feit in het bezit te zijn van wapens, met welke men de tegenpartij kan bestoken. Ook dan, wanneer de twist wordt op gedrongen en de wet der zelfverdediging zich gelden doet, is het bastion dat op geworpen kan worden uit de bekendheid met de minder goede eigenschappen des aanvallers en bewapend met kanonnen die gegoten zijn uit het metaal van zijn vroegere handelingen, niet het meest verkieslijk defensie-materiaal. Menig con flict ware tot kleine proportién terug te brengen en gemakkelijk op te lossen, indien men zich hield binnen de lijnen, die het begrenzen. Ontaardt het in kijven, dan is het eind niet te voorzien en zijn de te verkrijgen afmetingen niet te be palen. Het gezegde: Waar twee kijven hebben twee schuld moet niet aldus wor den opgevat, dat het op de rechtstreek- sche aanleiding betrekking heeft, want dan zou het in vele gevallen onjuist zijn maar het is onbetwistbaar waar, als men het toepast op toon en omvang van het dispuut. Gaat het niet om verdediging van ge krenkte rechten of handhaving van be streden opinién, maar is het de onafwijs bare voldoening aan den drang om onzen naaste een verkeerde handeliDg te ont raden, bij hem een ongegronde meening te doen verdwijnen, de ontwikkeling van een ongewenschte eigenschap tegen te gaan, dan vooral is het, dat de liefde zich verblijdt met de waarheid. Mocht bij ons optreden blijken, dat het uitgegaan is van een ongegronde onderstelling, zoodat zij, die wij in dit verband de aangevallen partij kunnen noemen, zich geheel gerecht vaardigd in ons oog vertoont, dan is het allereenvoudigst, dat ons dit verheugt; hebben wij door de wijze van inmenging en door den toon, waarin de wisseling van gedachten is gevoerd daartoe geen aanleiding gegeven, dan is ook het aan bieden van verontschuldiging overbodig. Wie het zoover weet te brengen, dat het openen van een deur, waar een twist kan binnendringen, geen anderen indruk geeft dan dat de waarachtigheid eener liefde volle belangstelling dieper in het bewust zijn doordringt, betreedt het terrein, waar het „elkander de waarheid zeggen" de uiting is eener liefde, die alles gelooft, alles hoopt, alles verdraagt. Daartoe te komen, is het opvoedings werk bij uitnemendheid, in de eerste plaats aan onszelf te verrichten. Het brengt vrede in de ziel, vrede in het gezin en in de maatschappij. Het legt den vasten grondslag, waarop het onzichtbaar vredes paleis zal verrijzen. Handelaars, die onze neutraliteit in gevaar brengen. Tegenover talrijke bij de Commissie voor den Nederl. Handel ingekomen verzoeken om voorlichting, waaruit baar reeds is gebleken, dat zeer velen onzer kooplieden al datgene wenschen te vermijden, wat met het oog op Nederlands onzijdigheid gevaarlijk of onhehoorlijk is, zijn haar eventueel ook enkele gevallen ter oore gekomen van personen en firma's, die zich voor allerhande transacties beschikbaar stel len, welke kwalijk zijn overeen te brengen met onze neutraliteit en de moeilijkheden voor onzen overzeeschen handel allicht zouden vergrooten. Teneinde zoo mogelijk te voorko men dat deze exceptioneele gevallen aanleiding geven tot uitbreiding van den slaat van beleg over onze han delscentra, waardoor vele goeden zou den moeten lijden ter wille van weinige kwaden, overweegt de commissie het denkbeeld om als de bij baar gerezen verdenkingen gegrond mochten blijken, tot publicatie van de namen dier weinig nauwgezette handelaren over te gaan, opdat zij niet ontkomen aan de moreele verantwoordelijkheid voor hun daden. Voor het geven van voorlichting, ook in twijfelachtige gevallen, blijft zich de commissie natuurlijk gaarne beschikbaar houden. Haar bureau is geopend van 10 tot 12 's voormiddags en van 2 tot 4 uur 's namiddags, Lange Voorhout 1, Deo Haag. De Commissie voor den Nederland- scben Handel bestaat uit de heeren C. J. K. v. Aalst, A. G. Kröller, jhr. L. P. D. Op Ten Oort, Joost v. Vol lenhoven en prof. mr. C. v. Vollen- hoven. Meel en brood. »Het Centrum» meldt, dat meteenige dagen de voorraden tarwe en tarwe meel van alle tarwemeelfabrieken in ons land door de Regeering zullen worden onteigend en dat voortaan de meelfabrieken dan de tarwe van de Regeering ontvangen en voor haar vermalen. De distributie van het tarwe meel zou dan verder van Regeerings- wege geschieden. In verband met dit bericht wendden wij ons om inlichtingen tot Den Haag en verkregen de volgende mededee- lingen De hoeveelheden tarwe en tarwe meel, welke bij de meelfabrikanten nog beschikbaar zijn, zullen dezer dagen worden opgenomen en zal onder be paalde voorwaarden van Regeerings- wege tarwe ter beschikking worden gesteld van die meelfabrikanten, die aan de te stellen voorwaarden zullen voldoen. In verband hiermede zal binnenkort ook een herziening plaats hebben van de maximum prjjzen van tarwe, tarwe meel en rogge en zullen de maximum prijzen worden gesteld voor roggemeel en voor verschillende broodsoorten. Wij vernemen verder dat de aanvoer van tarwe voor regeeringsrekening ge regeld zal worden voortgezet. De regeering heeft ook een belangrijke partij buitenlandsch meel in Amerika aangekocht, welke op het oogenblik onderweg is naar Nederland. Handelsblad. Het Damescomité te Zeist. Dankbaar voor de groote medewerking, waardoor het mogelijk werd honder den paren sokken aan het leger bestuur te zenden, verzoekt, het Dames comité te Zeist aan de sub-comité's geen sokken meer te breien, daar de hoeveelheid thans vrijwel voldoende is. Daarentegen zal het legerbestuur gaarne in ontvangst nemenbroeken en borst rokken van keper (niet van wol), hem den en polsmoffen met balven duim, lang over de polsen, aan de hand lang of gebreid. Het Hoofdcomité blijft gevestigd te Zeist, adres gemeente buis aldaar. Roodc Kruis en Steuncomités. Bij het algemeen steuncomité te Amsterdam is tot heden f320.340 ingekomen. De Kon. Ned. Jachtvereeniging »Nimroda heeft besloten f 1000 uit haar kas aan bet Koninklijk Nationaal Steun-Comité te schenken. Het comité tot steun aan Bel gische en andere slachtoffers ontving tot heden f 67050. Het totaal der ontvangen bijdragen en toezeggingen voor het Nationaal Steuncomité 1914 bedraagt thans f 504 736. Zooals men ons bericht heeft de Evangelische Gezangen Compagnie op verzoek der Commissie ter Behar tiging van de Godsdienstige Belangen der Militairen in en nabij de forten van de stelling van Amsterdam be sloten, belangeloos een bijzondere uit gave te vervaardigen van een kleine bloemlezing van liederen ten gebruike bij de Godsdienstoefeningen der Mili tairen, gekozen door die Commissie uit den Psalm- en Gezangbundel, en zal deze, behalve dat zij kunnen aan- gevraaagd worden ten behoeve van dat doel aan het Bureau der Forten- Commissie Keizersgracht 207, Amster dam, ook verkrijgbaar zijn door be middeling »an iederen boekhandel in het geheele land tot den prijs van 3 cent per exemplaar. De brand in do Munt. De schade die het Rijksmuntgebouw te Utrecht door den brand heeft ge leden, wordt op 25 a 30.000 gulden geschat. Wat 's Rijks'Munt presteert, toont het volgende: Sedert I September j.l. zijn er, naar men verneemt, op 's Rijks Munt niet minder dan 4 2 millioen guldens ga- slagen, dit is voor ongeveer 8 ton per week. Het hoogste bedrag destijds aan zilverbons in omloop was bijna 19 millioeu gulden, thans bedraagt het 17 millioen drie ton, Daaruit zou dus zijn af te leiden dat de zilvercir culatie iets geregelder is. Echter heeft de voorlaatste week de bank nog weer anderhalf millioen gulden voor de cir culatie uitgegeven. Daar alle verloven zijn inge trokken kan Ds. W. J. Meiners, thans

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1914 | | pagina 3