nriEirwE *Êt Nieuws- en Advertentieblad j||f voor do Provincie Utrecht» No. 5. Woensdag 16 Januari 1817. 47e jaargang VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG! DE OORLOG. BINNENLAND. Plaatselijk Nieuws. KENNISGEVING. p Y V Amersfoortsche Courant. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 1. Franco per post door het geheele Rijk 1.15. Afionderlgte Nummers 5 Cent. ingezonden stukken in te zenden uiterlijk Dinsdag en Vriidag. Uitgever G. J. SLOTHOUWER Bureau: Langestraat 77. Telephoonu. 69. ADVER1ENTIËN: Van 16 regels 0.90; iedere regel meer 15 Cent. Groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Joego-SIaven en de Russische Constituante. Geëmigreerde Joego-SIaven hebben een oproep gericht tot de Russische Constituante. Dit document wijst op bet feit, dat de Oostenrijksch Hon- gaarsche autoriteiten de volledige publicatie hebben belet van de nota der maximalisten van 26 November, bétreiïende bet zelfsbestemmingsrecht der volken, en dat zij bet verslag van de zitting der Oostenrijksche kamer van 18 Dec. hebben bekort, waarin de Joego-slaviscbe en socialistische afgevaardigden bet program van graaf Czernin hebben afgewezen. De Joego-slaven ontwikkelen ver volgens bet volgende program 1. Behalve Magyaren en Duitschers is geen volk tevreden met zijn positie in de Habsburgsche monarchie, en elk volk wenscht een onafhankelijk natio naal bestaan te voeren. Na droevige ervaring ondervooden te hebben, heb ben die volken geleerd om geen ver trouwen te hebben in de onoprechte beloften van de Oostenrijksch-Hon- gaarscbe regeering, en om niet toe te laten, dat dit Oostenrijksch-Hongaarscb vraagstuk beschouwd wordt als er een van binDenlandschen aard. De volken der dubbele monarchie willen in geen opzicht geacht worden in te stemmen met de oplossing van bun nationale kwestie op den grondslag van een geoctroyeerde en fictive constitutie, onderhevig aaD voortdurende schen dingen. 2. Alle Serviërs, Croaten en Slove- nen, te zamen vormende eenzelfde ethuologiscbe eenheid, onderdrukt als ze worden door de Duitscbers in Oostenrijk, door de Hongaren in Hongarije en in Kroatië, door beiden tegelijk in de eenige kolonie in Europa, n.l. in Bosnië-Herzegowina, verlaDgen hun hereeniging met Servië en Monte negro tot een onafbankelijken staat. Zij beschouwen het als hun raenschelijk recht en hun recht van Slaven om aan de Russische revolutioDnairen, die eerlijk en bewust hun doel nastreven, openhartig te verklaren, dat een af zonderlijke vrede slechter zou zijn dan die van 1849, dat hij elke kiem van opkomende democratische ideeën in de centrale rijken voor goed zou ver stikken en een haard van onrust en oorlog zou laten blijveö voortbestaan. Alleen een volkomen overwinning der Europeesche en Amerikaansche demo cratie zal de vrijheid kunnen brengen aan de onderdrukte volken der Habs burgsche monarchie." Grenesluiting. Een Fransch draadloos bericht wist te verzekeren, dat de Nederl.-Duitsche grens voor het reizigers- en handels verkeer zou worden gesloten. Een Belgisch dagblad verzekerde, dat die sluiting reeds zou zyn ingegaan. In verband met de ODgeiustheid die daardoor o.a. voor onze kolen- voorziening moest ontstaan, zijn wij op informatie uitgegaan en vernemen, dat althans nu het grensverkeer on gestoord plaat6 heeft en van een aan staande belemmering is ook ter plaatse waar men dat zou moeten weten, niets bekend. »N. Ct.c De Duitschers zetten op het oogenblik de grens langs Kerkrade (Limburg) af met zwaar kippengaas, vlak achter de Hollandscbe versper ringen. Distributie van rundvleescb. Het gemeentebestuur van Utrecht beeft, (naar het »U. D.» meldt), thans het standpunt ingenomen, dat tot de distributie van rundvleesch behoort te worden overgegaan. Het heeft zich gewend tot de com missie van bijstand inzake de uitvoe ring van de Distributiewet 1916 en er op gewezen, dat de stijging der prijzen van het rundvleescb, die een tijd geleden begonnen, nadat het vleesch gedurende eenigen tijd abnor maal laag in prijs is geweest, thans in snelle en hevige mate toeneemt. Deze stijging is van dienaard.dat, naar de meening van het gemeente bestuur van Utrecht, het rundvleesch voor tal van gezinnen niet meer te verkrijgen is. Bovendien verwacht het, dat het vleesch in de eerstvolgende weken nog belangrijk zal worden ver hoogd. Het heeft daarom der commissie van bijstand verzocht, er bij den Minister van Landbouw op aan te dringen, met de distributie van rund vleesch onverwijld een aanvang te maken. De bakkers van Tiel en Omstre ken, een 80-tal, hebben besloten met ingang van bet 38a tijdvak voor de broodkaarten, geen brood meer te bakken, indien de bloem niet wordt geleverd voor f 7.50 per 50 K.G. (thans f 10,30).. Faillissementen in Nederland. Volgens mededeeling van het Han delsinformatiebureau van Van der Graaf Co 's Bureaux voor den Han del zijn over de afgeloopen week, eindigende 12 Januari, in Nederland uitgesproken 14 faillissementen tegen 13 faillissementen in dezelfde week van het vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 12 Jan. 1918 25 faillissementen tégenover 23 over hetzelfde tijdperk van bet vorige jaar. Voor de afd. Amersfoort van den Ned. Protestantenbond sprak Maandagavond in de Rem. kerk ds. W. Mackenzie, van Alkmaar, over lOnsterfelijkheid der Ziel». Spreker zal geven een nuchtere beschouwing, niet de geestelijke sfeer beschouwen, naar aanleiding van bet boek van Frederik van Eeden, Paul's Ontwaken. Deze beschreef hierin het leven van zijn overleden zoon. Enkele bijzonder- j heden treffen ons. Hij was een onaf hankelijke geest. De jongen wilde niet naar school gaan en zijn eigen weg volgen. Paul was onafhankelijk, origineel, maar ook zwaarmoedig. Dat gevoel van de vergankelijkheid der dingen drukken hem. Dit had een grond in zijn slechte, zwakke gezondheid. Zelfmoord, daar dacht bij aan, en toch hechtte hij aan het leven. Paul werd verdraagzaam op zijn ziekbed en toen bij zijn sterfoogenblik voelde naderen, vroeg bij: «Vader, wilt ge God vragen mij tot zich te nemen». Na deze inleiding leest spr. enkele bladzijden uit het boek van Van Eeden voor, waarin deze het overlijden van zijn zoon beschrijft. Van Eeden is door het sterven van zijn zoon tot de overtuiging gekomen, dat de ziel onsterfelijk is. Spreker verklaart zelf een soortgelijk, geestelijk feit te heb ben gezien. Dit is echter nog geen bewijs van onsterfelijkheid, zooals Van EedeD meent. De geloovigen hebben geen bewijs noodig, doch de twijfelaars wel. Alle godsdiensten hebben geleerd de on sterfelijkheid van leven. Men is niet ontkomen aan verzinnelijking van bet geestelijke. Wat verwachtten wij na den dood Er is een materialistische wereldver klaring, die bet leven na dit leven verloochent. De menschenziel was niet tevreden met dit materialismezij hongert en dorst naar eeuwigheid. 'Nu is men beil gaan zoeken in spi ritisme en theosofie. Deze spreken niet van onsterfelijkheid, maar ver schuiven de kwestie. Spreker gelooft in onsterfelijkheid, en geeft verschillende gronden hier voor lo. De ziel bestaat, is realiteit. Een 40-tal jaren geleden waren de intellectueelen vrijdenkers en de schare was geloovig en thans is het omge keerd. Het materialisme meende met stof, atoom en kracht alles te ver klaren en heeft niets verklaard. Het materialisme ziet de werke lijkheid van één kant en ze beeft toch meer zijden Het is dus niet zuiver. Met het persoonlijk geestelijk leven weet het materialisme geen raad. Met een geestelijk iets verklaart ze de stof, en dat kan niet. Het materialisme ontworstelt zich zelf. Wij hebben één zekerheid; Ik ben. Onze geest heeft een zelfstandig bestaan, onze ziel be staat. En is ze onsterfelijk Dit geloof ik, zegt spreker, onze geest gaat niet verloren, maar werkt in op andere geesten. Wij zijn eeuwig, als persoonlijke wezens onsterfelijk. Na de pauze wordt dat door den spreker nader uitgewerkt en verklaard op drie gionden: 1. Natuur weten- schappelijken grond. 2. Ethische grond. 3. Religieuse groDd. Niets vergaat wat is. De geest is en vergaat dus niet. De geest is dus onsterfelijk. De geest is ondeelbaar, de stof is deelbaar, dat is het verschil. Wat is het hoogste? De persoon lijkheid, die we zijn, dat is de grootste gave. Wij voelen ons geroepen. Ieder menscb heeft zijn roeping, zijn ideaal. En zou nu dit leven in eens uit zijn? De orde zou dan de grootste wanorde zijn? Zou een leven van een Jezus dan ijdel zijn? Onsterfelijkheid wordt geëischt door ons ethisch bewustzijn, en zou nu een leven dat als hoogste roeping heeft zich zelf te volmaken afgebroken worden, in eens afgebro ken? Zoo iets is onbestaanbaar, we kunnen er met aan ontkomen. De geest zal leven, hoe en in welken vorm dat weten we niet. Dood is geen einde, maar overgang, zegt van Eeden. God is de Onbekendheid, die het Heelal leidt. Wij hebben deel aan bet eeuwige leven, wij zijn een stuk van zijn geest. Het eindige en oneindige staan niet tegenover elkaar, zijn geen tegenstelling. Wij zijn niet van deze wereld, die vergaat, doch we hebben vertrouwen noodig, dat God ons na dit leveQ onzen weg zal wijzen. Hoe moeten we ons dit leven denken? We weten niets. Het kompas wijst er naar, doch de kaarten kennen we niet. Ik kan niet gelooven aan een eeuwigen hemel met volslagen rust, zooals vele godsdiensten leeren. Wat voor waarde heeft ons on ster felijkbeidsgeloof? 't Is zelfzucht beweert men, doch dat is niet waar. Voor onze daden zijn we eeuwig ver antwoordelijk. Eeuwigheidsbesef geeft den mensch eeuwigbeidskracht, draagt ons over den tijd met zijn ellende. Mej. H. C. C. de Jager alhier, behaalde hij bet te Utrecht gehouden examen van den Ned. Sten. Bond »I. Pitman», het diploma als kantoor stenograaf. Tegen den timmermansknecht, beschuldigd vau diefstal met iobraak in villa's op den Berg alhier, werd door het O. M. aan de rechtbank te Utrecht 5 maanden gevangenisstraf geëischt. Mr. v. d. Mark bepleitte verzachtende omstandigheden en vroeg voorwaardelijke veroordeeling. Op de jongste staatsleening is door ingezeteneo van Amersfoort ge- teekend vooreen bedragvanfl.600.000. 26 Januari a.s. zal door het Rottsrdamsch Tooneel in «Amicitia» »Hedda Gubler» worden opgevoerd. Door den Aartsbisschop van Utrecht is aan de roomsch-katholieken te Amersfoort vrijstelling verleeod van de kerkelgke vasten- en onthoudings- wet voor zoover het betreft het ge bruik maken der spijzen van de CeD- trale Keuken. 2e Abonnements-Coneert georgani seerd door het Concertbureau Hans Augustin, Amsterdam. Op het 2e Abonnements-Coneert van het Concertbureau Hans Augustin in Amicitia te Amersfoort, Woensdag 23 Januari (aanvang half acht) zal de ook in Nederland zoo enorm ge vierde Hongaarsche violist Emil Tel- manyi optreden, tezamen met den voortreflelijken Hongaarschen pianist Sandor Vas. De beide kunstenaars zullen bet volgende programma ten gehoore brengen. Voor viool en piano Mozart, Sonate es gr. t., Schubert, Pbautasie op. 159, Corelli, La Folia; verder zal Telmanyi spelen de Partita e gr. t. van Bach vooi viool solo. Het was Zondagavond zeer vol en gezellig in Amicitia», toen de beide Bouwmeesters met tiun gezel schap «Het intieme Tooneek de generale repetitie van »Een kostbaar Leven* vertoonden. Het spel liep vlot van stapel en voldeed allen zeer, trou- weus het stuk is reeds meer dan 250 maal opgevoerd. Door de enorme sneeuwval van dezen nacht zijn op een aantal plaatsen de telefoondraden afgeknapt, waardoor het telefonisch verkeer is gestoord, Op de j.l. Maandag gehouden kaasmaikt werd aangevoerd 1 wagen bevattende 254 K.G kaas. Prijs f70.per 50 K.G. Er wa$ geen handel. De Burgemeester en Wethoudeis van Amersfoort maken bekend, dat in de week van 21 tot en met 26 Januari 1918 zal worden verkrijgbaar gesteld op bon No. 52: Bruine boonen 1 ons per persoon. Groene erwten 1 Bak- en Braadvet Is» (indien voorradig). Zeep 1 s j Varkensvleesch 1 Gezouten Rundvleesch K.G. per persoon k 70 ct. per pond, (voorloopig op bon A. 52). Kindermeel voor kinderen beneden 1 jaar op bon No. 1 van de Kinierrneel- kaart 1 pond (Molenaars Kindermeel) a 40 ct. per pond. Aardappelen 5 K.G. per persoon. Vervolgens is goedkoope melk ver krijgbaar (voor hen, die daarvoor in de termen vallen) op bon No. 7 tot en met No. 13 van 20 Januari tot en met 26 Januari 1918. Amersfoort, 15 Januari 1918. Burgemeester en Weihouders voornoemd, De Burgemeester, VAN RANDWIJCK. De Secretaris, A. R VEENSTRA. Boekbespreking. De invoering der postcheque en girodienst door het Rijk, eene instelling waarin binnen afzienbaren tijd bet meerendeel der zakenmenschen plus een groot aantal particulieren rekening houder» zullen zijn, heeft de firma M. M. Couvee, uitgever in Den Haag, aanleiding gegeven tot het verkrijgbaar stellen van een register voor alle daarbij voorkomende aanteekeniDgen. Netjes uitgevoerd, op stevig register- papier gedrukt in handig formaat zal dit practisch ingerichte aanteekenboek voor ieder bjj bovengenoemden dienst aangeslotene onmisbaar blijken. De heer B. H. Rouffaer wordt, op zijn verzoek met 1 Februari eervol ontheven van de tijdelijke werkzaam- stelling als adjunct-inspecteur der directe belastingen aan do inspectie Amersfoort.

Historische kranten - Archief Eemland

Nieuwe Amersfoortsche Courant | 1918 | | pagina 1