ZHIEIFKUZEI Priisueriagim LABOR CORRY LUYT Piano Leerares Woningbureau Berg- en ftsvïergrïnd, G. J. SMIT - (ONS BOEKENHUIS) A. BENNING's VERKOOPHUIS Nu is het tijd N.V.L.deRuiter&Co Brandstoffenhandel uraagt Zie deadvertentie's. P. MAN Steenhofstr.5-Tel.S45 D. F. VOIGT Giilettemesjes A 3e Jaargang No. 26 Gecontroleerde oplaag 2700 exemplaren. Verzending per post. Zaterdag 28 Juni 1924 SOESTER, niBMBL® Gratis Christelijk Weekblad voor Soestdijk, Soest, Soesterberg en omgeving. Redactie-AdresC. F. W. RIETVELD - Talmalaan 28 Ingezonden stukken en vragen voor diverse rubrieken tot Woensdagavond. Adres te Soesterberg: C. J. VAN DAM, Zeisterstraat 15. Uitgave en druk: Van Weedestraat 15 - Soestdijk - Telef. 181 ADVERTENTIËN van 1-5 regels f 0.75. Iedere regel meer f0.15. Bij contract groote korting Advertenties tot Vrijdagmorgen. Te Soesterberg tot Donderdag 12 uur Baarn - Filiaal Soest voor limonadeglaasjes, roerstaafjes, rietjes, citroenpersen enz. MOEDERS KOOPT VOOR UWE KINDEREN Zandemmertjes, Schopjes, Harkjes. Gietertjes, Zandvormen, Trekkarren enz. en VOOR U ZELF een lig-, boschstoel of hangmat. ■■■■■■■■■UMüiaBiHiBaiiBaaeaGaMaBaaHaHBBHaaMM Offf. Sekendnitikicyeri. De Burgemeester van Soest brengt ter openbare kennis dat ter gemeente secretarie aan de afdeeling Bevolking kosteloos de vereischte formulieren verkrijgbaar zijn voor het aanvragen van nummer- en rijbewijzen, ingevolge de Motor- en Rijwielwet. Soest, 23 juni 1924. De Burgemeester van Soest. P. P. DE BEAUFORT. WAARSCHUWING. Burgemeester en Wethouders de zer gemeente brengen ter openba ren kennis, dat de afsluitboomen van den overweg gelegen aan den Klei nen Melmweg, nabij K. M. paai 39.768 met ingang van 1 Juli a. s. zullen worden verwijderd. Ter voorkoming van ongevallen wordt zulks onder de aandacht van de ingezetenen gebracht en wordt een ieder aangeraden bij het pas- seeren der voormelden overweg de voorzichtigheid te betrachten. Soest, 26 Juni 1924. ..Burg'em. en Weth. van Soest. De Burgemeester, P. P. DE BEAUFORT. De Secretaris, J. BATENBURG. Kroniek van de week. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Soest, brengen ter openbare kennis dat ter gemeentesecretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van H. Th. van den Berg te Soest, om vergunning tot L v uitbreiden van zijne slachterij door bijplaatsing van een gehakt - machine gedreven door een electro-motor van 1 P. K., in het perceel Steenhofstraat No. 45, kadastraal bekend in Sectie A No, 2128. Op Vrijdag 4 Juli a.s. des voor middags tien uur. zal ten Gemeente huize te Soest gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker, als zp, die bezwaren hebben, kunnen drie dagen, voor het bovengnoemde tijdstip, ter secretarie der gemeente kennis ne men van de ter zake ingekomen schrif turen. Soest, 26 Juni 1924. Burgem. en Weth. voornoemd, De Burgemeester, P. P. DE BAUFORT. De Secretris. J. B \TENBURG. HET CALVINISME. Shake Hands. Juist van pas. Ook handgemeen. Adverteeren is beter. Hel dere geesten. Nog eens Matteotti. Smuts af. Zoo hebben dan de premiers van Engeland en Frankrijk elkaar ontmoet en met elkander gesproken over de vraagstukken welke vrijwel de geheele beschaafde wereld bezig houden, Als oude vrienden, hebben ze malkander de hand gedrukt, ja de foto's laten ons zien, dat ze beide handen van elkaar tegelijk drukten. Inderdaad waren ze toen met recht „handgemeen". Mac Donald heeft Herciot Zaterdag op z'n officieel landgoed „Chequers" ontvangen en hem ook Zondag nog gastvrijheid verleend. Wat ze daar besproken hebben, interresseerde de heele wereld, maar ze hebben niet alles verklapt. Wat ze wel verklapt hebben, is, dat ze het hartelijk eens waren over de te volgen gedragslijn. Bij de besprekingen kwam uit, dat de Britsche en Fransche standpunten volkomen overeenstemden, en aan de moeilijkheden, welke hun resp. landen en de heele wereld drukken, zullen ze door hun voortdurende samen werking tegemoet komen. Men kwam ook overeen, als het de andere geallieerden schikt in Londen een conferentie te houden, niet later dan half Juli ten einde de te volgen procedure definitief vast te stellen, en verder, dat ze samen September naar Geneve zullen gaan, om de opening van de vergadering van den Volkenbond bij te wonen. Toen hebben ze samen nog een hartelijke, maar toch hartige waar schuwing geschreven aan de Duitsche premier Marx, om vooral z'n wapens in te leveren en geen chicanes te maken en toen is Herriot naar Brussel vertrokken, om daar met Theunis en Hijmans te spreken. Toen ze klaar waren met hun gesprek Dinsdag om c.a. 1 uur heeft Herriot een verslag gegeven aan de ongeveer honderd dagbladschrijvers. De correspondent van het „Soester Nieuwsblad" is sinds eenigen dagen met vacantie, dus kon daar helaas niet bijzijn, zoodat we nu maar over nemen wat de andere bladen mee- deelen. Herriot heeft gezegd tegen die heeren, die daar van 's morgens 9 tot 1 uur hadden gewacht, „dat alles goed ging", en „dat ze vanmiddag verder zouden praten". (Ik ben blij voor onzen correspondent, dat hij z'n vacantie er niet voor onderbroken heeft, om dat even te gaan hooren.) Dinsdagavond 7 uur is Herriot weer naar Parijs vertrokken. bedrijvigheid van al die militaire ver- eenigingen in Duitschland nu eens met ernst tegen te gaan, want dat zulks toch ten eenenmale in strijd is met het verdrag van Versailles. Voorts, dat waar Duitschland zich niet wil laten controleeren door de militaire controle commissie, welke nog steeds gelooft dat er groote voorraden wa penen in Duitsland verborgen worden gehouden, zulks op Mac Donald en Herriot een pijnlijke indruk maakt. „Indien zij de bondgenooten van de oprechtheid van haar houding wenscht te overtuigen in deze, be hoort zij de gelegenheid „toe te juichen" dit te kunnen bewijzen door de controle-commissie behulpzaam te zijn, bij het vaststellen van de feiten". Zulk een nota komt juist van pas. Want zij kan slechts de handen versterken van iedere Duitsche re geering, die bereid is om openhartig en vredelievend met de bondgenooten samen te werken. Diploma M. t. b. d. T. Voor beglnnenden en verge vorderden. Nieuweweg ©f - Soest Soest - Nieuwstraat 14, Telefoon 103 Baarn - Terrein S.S. - Laanstraat Telefoon 274 en 83 Waar nu van alle kanten onder de bondgenooten en geallieerden ge ijverd wordt om een geest van ver draagzaamheid te scheppen, veroor loofd de Duitsche rijksdag, oftewel het parlement zich de vrijheid, ver gaderingen te houden, die zoo ru moerig zijn, dat de voorzitter telken male de vergadering schorsen moet, en waar de leden elkaar op d'r gezicht timmeren. Waar Mac Donald en Herriot handgemeen werden om Duitschland en Europa uit de chaas te redden waar het steeds dieper in wegzinkt, worden de leden van den Duitschen rijksdag handgemeen omdat ze elkaar het licht ia de oogen niet gunnen. De communisten en völkische zijn slaags geraakt onder een debat over mnestie voor politieke gevangenen. 't Schijnt me daar ook een fijn stel. Te Moskou is een speciale com missie in het leven geroepen, welke tot taak heeft, het uitkiezen van een .marmersoort" voor het „mausoleum van Lenin". De commissie heeft een speciale expeditie naar de streek van het Onega-meer gezonden om na te gaan, of het daar aanwezige marmer voor dit doel geschikt is. Als ze soms geen goed soort kun nen vinden, raden we hen aan. het eens met een advertentie in het „Soester Nieuwsblad" te probeeren, dat heeft altijd succes. Een andere commissie welke is in gesteld in Mouskou om de werken van Lenin op staatskosten uit te ge ven, heeft de werken van Graaf Leo Tolstoi afgekeurd en Tolstoi zelf, die al jaren dood is, veroordeeld tot ver banning en gevangenisstraf, omdat die werken gevaarlijk-conservatief zijn. Tevens heeft die commissie bevel gegeven, dat al Tolstoi's werken moe ten vernietigd worden. Zij zullen nu fijngestampt worden; het nieuwe papier, dat er dan van gemaakt zal worden, gebruikt worden voor de werken van Lenin. Leve de Vrijheid. Moesten we de vorige week mel ding maken van schaarschte aan nieuws, omdat alles wat van eenig belang was door de Italiaansche cen suur werd tegengehouden, dezer dager bij kleine of groote kwantums. per M8., per Vs M8., per H.L. Wat mij het meest van gewicht lijkt, is het gemoedelijke woord, maar dat nietemin in vastberaden toon ge steld is wat de beide premiers aan den Duitschen kanselier hebben doen overhandigen. Daarin wordt er bij de Duitsche regeering op aangedron gen, om toch die verontrustende DE GRONDBEGINSELEN VAN HET CALVINISME. Uit hetgeen wij in ons vorig ar tikel schreven over de Souvereiniteit Gods volgt als vanzelf een tweeden grondtrek van het Calvinisme, deze: „dat de verheerlijking Gods het hoog ste doel is aller dingen." Niet aller eerst hoe word ik zalig, maar hoe komt God aan Zijn Eer. Des men- schen zaligheid is daarvan een uit vloeisel. Dit beginsel, dat alles dienen moet ter eere Gods volgt onmiddelijk uit het eerste. Wanneer alles van Hem is, dan is ook alles voor Hem. Uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle din gen, Hem zij de heerlijkheid tot alle eeuwigheid- Wie daarvan een indruk ontvangen wil, hij leze eens aandachtig den 148 sten Psalm, waarin Hemel en Aarde en alle schepselen opgeroepen worden om den Naam des Heeren groot te maken. En ook de eerste bede van het allervolmaakste gebed van onzen Heiland sluit zich daarbij aan als Jezus bidt„Uw Naam worde gehei ligd." Alles wat geschapen is is, er om Gods wil, alle dingen, ook de god- deloozen zijn door Hem geformeerd, tot eere zijns Naams. Zoo is er overal en, in alles reli- is er opeens een stoom, van nieuws losgekomen. De groote baas, Mussolini heeft in den Senaat geredevoerd, en nu laat de censuur dat op eenmaal alles door. maar cok niet meer. We weten nog niet, of er niet een lid van de Senaat is geweest, die hem van antwoord gediend heeft. In elk geval, Mussciini heeft een verklaring afgelegd. Daarin heeft hij z'n roode tegenstanders eerst hun gewelddaden aangewreven, voor het fascisme geweld met (geweld onder- drukkte. De oppositie bestaat evenwel niet enkel uit rooden Jnaar ook nog uit, andere element^Jrn "t ging hier zou doen ora het fasc^pewaarvan hij de geestelijke vader ij;, te zuiveren van die geweld-elemtj-ten, die zich niet ontzien, een gevaarlijk tegenstan der uit den weg te ruimen. Hij heeft nu verklaard, dat het recht z'n loop zal hebben endat er niemand zal ontzien worden, hoe hoog z'n positie in het land of in de partij was. Dat is nu heel flink gezegd, maar dat is nog geen feit, want die entre- mistische elementen in de fascistische partij zijn zeer sterk, en zullen niet achterblijven hem, Mussolinie, te dwarsboomen in z'n plannen. Dat ze wel wat durven heeft het geval Matteottie bewezen. In ieder geval maakt het fascisme in Italië een crisis door en 't is nog zeer de vraag, of Mussolini daar heelhuids door komt. 't Is te hopen, dat het overige Europa ook weer niet in de war geraakt, want mocht onverhoopt het fascisme in Italië eens afgedaan heb- enb, dan kan men verzekerd zijn, van roeringen en woellingen in Spanje en Potugal ook. En zulke dingen werken weer belemmerend op het herstelwerk in Europa. De verkiezingen in Zuid-Afrika of wel kaapkolonie, Transvaal, Oranje vrijstaat en Natal zijn een ernstige nederlaag geworden voor de regee ring van Smuts, Generaal Hertzog de leider der oppositie heeft in samen werking met de arbeiders-partij een meerderheid van ongeveer 30 stem men behaald, zoodat Smuts reeds is afgetreden en aan Hertzog de vorming van een nieuw ministerie is opgedragen. Nog niet vast staat het, of, en hoeveel leden der labourpartij in dat ministerie zullen zitting nemen. De meeningen over deelneming aan de regeering zijn verdeeld en eerst als de arbeiderspartij bijeen is ge weest, en een uitspraak in dezen heeft gedaan, zal er over beslist worden. Evenwel meenen wij wel, dat de arbeiders zoo verstandig zijn zullen, daaraan wel degelijk deel te nemen. Samen zijn ze opgetrokken, ze be- hooren nu ook samen de verantwoor delijkheid te dragen. Nu hebben de verkiezingen zich deze keer gekenmerkt door groote kalmte. De vorige verkiezing waren de gemoederen op het hoogst verdeeld en gespannen. Toen ging het vóór of tegen een republiek, of wel vóór of tegen afscheiding van Engeland. En ook kwam nu de rassenkwestie niet in het geding, die de vorige keer noodwendig op den voorgrond stond. Want niet de afscheiding van En geland Bedoelde men, een Hollands- Zuid-Afrika. Men is het er nu algemeen over eens gewordendat het meest ge wenscht is, een Afrikaansch Zuid-Afrika. Daar zijn nu vrijwel allen het over eens en alleen onderlinge geschil punten, verdeelen ze nog. lntusschen kunnen we wel met be langstelling ook uitzien naar wat daar ook zal gebeuren te meer omdat Zuid-Afrika ons inziens een land is met een groote en schoone toe komst, waar vooral voor emigranten, meer en veel meer levenskansen zijn dan in Amerika, wat helaas meer in trek schijnt. Vooral echter voor landbouwende bevolking is emigreeren naar Zuid- Afrika te overwegen. We komen daar nog wel eens weer op terug. 25-6-'24. Gz. kruisen, zijn ze wel op elkaar te en ten, wat uit het ontstaan van Adam's Gouden regen valt op te merkèn. Cytisus purpureus is afkomstig uit Italië en Zuid Oostenrijk en vèrschilt behalve in de kleur ook daarin, dat haar bloemen niet in trossen getseld zijn maar twee aan twee in de ok sels der bladeren staan. Ook is de kleur der bloemen zooals de naam reeds aanduidt niet als bij de Gou den regen, doch purpet of rood. Cytisus Adami nu, de entbastaard van de roode en de gewone Gouden regen, vertoont eigenschappen %elke het midden houden tusschen die van de twee stamhouders. De bloemen van deze entbastaard zijn niet geel, ook niet purper, maar vertoonen de meeste gelijkenis met de gewone Gou den regen. Wanneer deze soort Gouden re gen een zekere ontwikkeling bereikt heeft, levert ze tijdens den bloei een eigenaardig gezicht op, welk menig een verbaasd dóet staan. Sommige scheuten slaan er in terug op een der stamhouders en vormen zich dan bloemen welke zuiver het type van C. laburnum, of purpureus hebben. Aan zulk een struik doet zich dan het eigenaardige geval voor, dat aan een en dezelfde heesters drie ver schillende bloemsoorten zijn te zien, in de kleuren van purper, geel en vuilrood. Een vreemdsoortig en alleraardigst effect maakt het altijd wanneer men zulk een bloeiende struik aanschouwt. Makelaar - Taxateur Bij het station Soestdijk Verzekeringen Brand. Inbraak etc. Belast zich met aan en verkooop van Villa's, Landhuizen, Winkelhui zen, Bouwterreinen en vaste goederen TUINBOUW. gieuzen De Hemelen vertellen Gods eer en uit den mond der kinderen heeft hij zich lof toebereid, dit alles cal- mineert in de erkenning van den mensch van de eere zijns Gods. Zij zullen zijn lof vertellen en de Sera fijnen stemmen met dezen lofzang in en juichen: „Heilig, Heilig, Heilig is de Heer. Niet de mensch, maar God is het doel van al het geschapene. Hij is de bron en de Oceaan, waaruit alles ontstaat en waarheen alles moet terug vloeien. Calvijn leefde daarin nacht en dag, daarom was hij soms zoo gevoelig, zoo streng, ja scherp. „Zou een hond niet bassen, als zijn meester wordt aangerand", zoo sprak hij. Hij was als een kaars in de hand Gods. Door licht te verspreiden, brandt zij op. Een kaars, dat wilde hij zijn. Een mensch behoort God toe, dat was zijn levensdevies. In de derde plaats karakteriseert het Calvinisme zich hierin, dat het zich werpt op het gebeele leven en dat leven in al zijn geledingen op- eischt voor God. Indien alles werkelijk aan Hem toebehoort, dan raag ook niets daar aan worden ontrokken. Dan is er niets neutraal, niets onchristelijks. Zijn alle dingen uitsluitend om Gods eer, dan kan en mag er niets zijn, waaromtrent Staat, maatschappij, kerk, cultuur, kunst enz, niets is er dan waardeloos. De kring kan dan niet groot genoeg worden getrokken, bij alles, in ge heel het leven, op alle terrein van het leven, heerscht dan slechts een vraag„Heere wat wilt Gij dat ik doen zal"? Het Calvinisme kan dan ook zijn godsdienst niet beperken tot huiska mer en kerk. Juist dit was de fout van het oude liberalisme. Een man als Thorbecke heeft van het Calvinisme niets ver staan en daardoor ook de volksziel niet begrepen. Het Calvinisme kan nooit tevreden zijn met de plaats van een stille partij, het voelt zich slechts thuis in de eigen omgeving en dat is de geheele wereld. Godsdienst is niet kerkdienst of geestelijk leven in engeren zin, dat is slechts een deel van het Calvinis me. Heel het leven moet Godsdienst zijn. Dan is politiek Godsdienst evenzoo ons dagelijks beroep, onzen arbeidnaar Calvinistisch beginsel moet in alles en overal God worden gediend Dit geldt zoo goed voor de dienst bode, die de vloer veegt, als voor den raadsman der Kroon en den pre dikant in de bediening van zijn ambt. Het is alles dienst der en ter eere Gods. In tegenstelling met de anabaptisten (wederdoopers) die zich afhouden van tisme en methodisme wie het geluk en de bekeering van den individu- eelen mensch levensdoel is, grijpt het Calvinisme verder en hooger, het draagt zijn beginsel het volle men- schenleven in en eischt dat gansche leven op voor den dienst zijns Gods. Het Calvinisme is universeel. de mensch onverschillig zou wezen. het openbare leven en met het peï- Adam's Gouden, regen. (Cytisus Adami). De Gouden regen, welke dit jaar zoo schitterend gebloeid heeft is ze ker wel bij de meeste lezers (ressen) bekend. De soort echter hierboven genoemd, mag, hoewel hij nog al eens hier en daar wordt aangetrof fen, zich niet in zulk een algemeene bekendheid verheugen. Het is een zoogenaamde entbastaard, omsteeks 1825 ontstaan in de kweekerij van een boomkweeker, Adam geheeten, wonende te Vitry in de nabijheid van Parijs, uit een enting van een z. g. rooden Gouden regen (Citysus pur pureus) op den gewone Gouden re- gen. Hoewel deze soorten van het ge slacht Cyticus tamelijk ver uiteen staan en ook niet met elkaar zijn te Burgerlijke Stand Drogist - Opticien aanzetten 5 cent per stuk. Eerste Soester Electr. Brillenslijpenj. A. Endendijk Ned. O. Ind. F. J. M Kuijpers n. Hilversum, Ko ningstraat 43. A. H. Buis n. Willeskop, A. 76. D. Antonisse n. Utrecht, 2e Comp. Hospitaal soldaat. H. B. N. A. A. Luiken n. Brede- voort, p.a. L. Lammers. W. Radstake met gezin, n. Wage- ningen, Marktplein 15. G. M. T. v. d. Es n. Sassenheim. J. A. v. Oest n. de Bilt, Soestdijker- str. 134. M. C. H. v. Oest n. Baarn, K. v. d. Heudenlaan 14. H. M. Dorresteijn n. Zelhem, D. 44 N. v. Oosten n. Amsterdam, Prin sengracht 883. H. v. Geerenstein met gezin n. Ede (Lunteren) Molenpark 17. M. G. v. d. Haak n. 's Gravenhage, Westesnde 124. E. Huijgens n. Noordwijk aan Zee. J. C. A. Bos Sulpke n. Amsterdam, Overtoom 59. J. Bonsema n. Zeist. Boekbespreking. Geboren Jacoba Gerardina d. v. J. Verwoerd :n M. v. d. Veen. Ida Maria MargareÉJja d. v. J. Akker man en B. v. Egdom. Jacob Gerrit z. v. F. Koper en G. J. J. Wickel.j Feike z. v. H. v. Donselaar en H. Bolhuis. Gerritje d. v. O. 't Lam en G. C. Leeuwenkamp. Ondertrouwd J. A. Slager en. M. Vonk. H. de Zoete en M. Advocaat. J. Hodde en A. Gó'ng Kuis. H. v d. Heuvel I. Onwezen. Getrouwd L. P. Roest en M. S. v. Dam. Overleden J. v. Dorresteijn, oud 66 jaren, echt- gen. v. M. v. Dijk. G. Meijer, oud 3 jaren, d. v. K. P. Meijer en A. Maassen. Vestiging G. v. d. Goede, Banningstr. 44 van Utrecht. J. E. Emmelot, de Beaufortlaan 32 van Utrecht. W. F. Schippers-van Verseveld. de Beaufortlaan 32 van Utrecht. A. v. Gessel, Krommeweg 12 van Ophemert. J. Leeuwenkamp, Bosstraat 23a van Norg. D. v. Lith, Kampstraat 74 van U- trecht. E. v. d. Berg. Krommeweg 12 van Baarn. H. Klemann met gezin, Amersfoort- schesjr. 2 van de Bilt. A' Berkhof, Vredehofstr 19 van Baarn. A. v. d. Valk, Rademakerstr. 33 van Zeist. Th. H. Mac Gillavry, met gezin, Soesterb. str. 35 van 's Gravenhage. E. Sjouwerman, Heuvelweg 13 van Amsterdam. M. Pieper, Beetzlaan 41 van Nijkerk. Vertrokken Th. Ketsens n. Eemnes p.a. G. Hilhost. M. Stuurman n. Hilversum Egelan tierstraat 108. Als vierde karaktertrek noemen wij dit beginsel, dat het Calvinisme nooit wil weten van eenige macht, van eenig tusschen-persoon tusschen God en mensch. Een vergelijking met de Roomsche en Luthersche kerk kan hier duidelijk maken wat bedoeld wordt. Bij de eerste staat de priester tus schen God en den mensch in. Van zijn doop tot aan zijn dood is de mensch aan den priester gebonden. Hij blijft altijd leek. Bij Luther is dit niet zoo sterk. Toch staan ook daar de Kerk en de ambten tusschen beide. Het Calvinisme daarentegen eischt voor elk mensch het recht op, om zonder tusschenpersoon met God te verkeeren. Het heeft den mensch vrijgemaakt van alle hiërarchie. Het erkent ten volle, dat de amb ten door God zijn ingesteld, zeker, maar niet als tusschenpersonen. Het Calvinisme verwerpt in de ambtsdragers volstrekt alle tusschen- te dringen door de liefde van Chris tus om zelf tot God te gaan. Daarom is het Calvinisme altijd Anti-clerikaal en steeds democratisch. Is de Godsdienst slechts daartoe bestemd om den mensch zalig te ma ken, staat de mensch in het centrum, dan is de tusschenkomst van den ambtsdrager noodig, buigen wij echter voor den eisch des Heeren dat alles, ook de zaligheid van den mensch slechts dienen zal tot de eere Zijns Naams, dan zal ieder persoonlijk in aanbidding moeten komen en de eere bieden aan den God zijns levens. Het ambt der geloovigen is hierin de ondergrond van alles. Daardoor is de Gemeente vrijgemaakt en mon dig. Als profeet, priester en Koning zal ieder geloovige persoonlijk in zijn gansche leven God dienen en met Hem door Christus vrijgemaakt, ver keeren, vrij van alle menschen-heer- schappij. Op Bijbelschen Bodem door Prof. Dr. H. Th. Obbink. Uitgave Paris, Amsterdam. Dit merkwaardige boek dankt zijn ontstaan aan een reis van Prof. Ob bink, den bekenden Utrechtschen hoogleeraar, door Egypte, Palestina en Syrië. Bij het hooren dier namen worden, vooral bij den trouwen bijbel lezer, herinneringen opgewekt, die als vanzelf moeten doen grijpen naar een werk als dit, dat op populair-weten- schappelijke wijze zoo heel veel ver teld, dat de moeite waard is, geweten te worden. Egypte, Palestina en Syrië doen ons schier altijd denken- aan 't grijze verleden, duizenden jaren terug. We schrikken een beetje, als we lezen van een treinreis door 't land Gosen, van een autotochtje langs den weg, waar eertijds de kameelen der Midi- anieten statig voortschreden. Daarom is 't voor den bijbellezer ook zoo goed, iets te weten van 't geen thans in bovengenoemde landen woelt en werkt. Hij zal dan tevens merken, dat zoo heel veel in dat thans lang zaam ontwakende Oosten nog ver anderd is. Toestanden en zeden van nu werpen nog een merkwaardig licht op bijbelplaatsen, die aan velen bijna altijd duister blijven. Prof. Obbink weet U op dit licht attent te maken. Hij is een verteller, die van begin tot eind boeit. Als Baedeker is zijn werk niet te gebruiken. Van dorre opsommingen geen sprake. Dit prachtwerk kan niet warm ge noeg worden aanbevolen. v. d. S. Arbeidsbeurs. In de Arbeidsbeurs dezer Gemeente zijn tot en met heden ingeschreven - Metselaars 3 Opperlieden 2 Grondarbelders 3 Losse arbeiders 3 Kantoorbedienden 2 Slagers Schilders Schrijvers Telegraaf-arbeiders l Leerlingen Kellner 1 Loopknechten 1 „God zal alleen zeggen, hoe Hij ge diend zal worden". Als vijfde ken merkend beginsel van het Calvinisme noemen wij deze stelling: Zij is een konsekwent uitvloeisel van bet eerste en fundamenteele der Souvereiniteit Gods. Als alles is om God te dienen, dan zal God zelf zeggen hoe Hij gediend wil worden. Het woord Gods komt dan naar voren, dat woord krijgt dan het hoog- persoon. Zij zijn integendeel dienst- w» 4 knechten, wier taak het is den mensch ste gezag en wordt dan van de hoog- I toetst. ste waarde. Heel het leven worde dan naar dat woord ingericht, daarbuiten is er geen gezag. God is souverein en Zijn Woord beslist. God zal zelf zijn Leidsman wezen, leeren hoe hij wandelen moet (Ps. 25). Inderdaad heeft het Calvinisme aan het Woord Gods de hoogste auto riteit teruggegeven, die het allengs verloren had. Ook ten deze wijzen wij op het onderscheid tusschen Calvijn en Luther. Luther liet in de kerk alles zitten wat niet in strijd was met Gods Woord. De wereldlijke overheid had gezag in de kerk. Zoo was het nog voor enkele jaren. De Duitsche Keizer had de hoogste zeggenschap in de kerk. Het bekende rijmpje Die Heer is van het land, Zet de religie naar zijn hand. is typisch Duitsch en een juiste illu stratie voor wat wij schrijven. De Duitsche Keizer, heette dan „Allerhochstseliger Vater." Calvijn wilde hiervan niets weten, wat niet op Gods Woord gegrond was, kende h j geen recht van be staan toe. Op dat Woord moest alles gegrond zijn. Hierin ligt de reformatorische kracht van het Calvinisme, wijl het steeds terugkeert en vasthoudt aan dat Woord en alle dingen daaraan Luther heeft het zwaartepunt ver legd van den Paus naar den Vorst, vandaar dat hij zich toelegde om den Vorst voor zijn zaak te winnen en daarmede de Luthersche Kerk als Staatskerk te proclameeren. Bij Luther werd de organisatie van de Kerk als van bovenaf, mechanisch opgelegd, bij Calvijn groeide zij van onder op, organisch. God zelf, door Zijn Woord, heeft alleen gezag. Daaraan hield Calvijn vast. Daar kunnen wij niet buiten. Het is als het ware bet kunstlicht waar bij wij leven moeten. Om het Para dijs was het natuurlijke licht, het per soonlijke verkeer met God en straks in de eeuwigheid, in den nieuwen Hemel en op de nieuwe Aarde zal het licht van Gods Woord ophou den te schijnen, wijl het zijn taak zal hebben vervuld en allen, die dat Woord hebben liefgehad van aan gezicht tot aangezicht Hem zullen zien, die hen heeft vrijgekocht met zijn bloed. Tot eere van God en van het Lam. SOLI DEO GLORIA.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1924 | | pagina 5