LaPorte&co,B)jhantoorSoes!
DE VEMFS UE10I
Spotprijs f85,00
Abdijsiroop
Dr. 1. RUPERT
Or. v. Leeuwen
Aaoieüoden rransche
Prima Ocinenduoeder
I. III
UEDRICHIEK AllE BfllIK- Eli EfFFMM
zijn de beste.
BRAND- EN INBRAAKVRIJE KLUIS
flinke Dienstdode
Slachthaantjes
Holl. Herdershond
Te koop
Keuen te koop.
Te koop
Openbare Verkooping
Een Huis met groote
Werkplaats,
meisje alleen
TE HUUR
KAMPEEREN!
Goedkoope
Bouwterreinen
Openbare Verkoopim
De helft van een dubbel
Landhuis,
J. J„ F. van Woudenberg
KASSIERS EN COMMISSIONAIRS IN EFFECTEN
Verstrekken Reïscheques der Zwitsersche Postadmi
nistratie welke betaalbaar zijn bij alle 3600 Zwit
sersche Postkantoren.
eenlge, maanden geleden gevormd.
Zij Leeft meer dan honderd nieu
we boeken bijgekocht en de bestaan
de in orde gemaakt, zoodat het aan
tal thans 700 bedraagt, van de meest
gezochte schrijvers. De bibliotheek
is in hoofdzaak voor volwassenen,
doch er is ook 'n groot aantal kinder
boeken aanwezig.
Het leesgeld bedraagt 3 cent per
boek en per week.
De uitgifte der boeken heeft plaats
bij den heer A. J. van Lume. iede-
ren zaterdagavond van 7 tot 9 uur,
in de Rembrandtlaan 15.
Vrijw. Brandweer Soest.
Dinsdag 23 September, des avonds
te 7 uur, zal de Centrale Sectie een
oefening houden. Plaats van samen
komst aan de centrale bergplaats aan
den Langen Brinkweg. De leden
worden verzocht hun rijwiel mede te
brengen,
Gevonden voorwerpen.
Omtrent de volgende gevonden
voorwerpen zijn inlichtingen te be
komen bij de politie te Soest:
Jutezak, ceintuur, huissleutel, da-
mesportemonnaie, kinderportemon-
naie, parapluiknop, handkoffer met
inhoud, gouden collier en buigtang.
Te Soesterberg eveneens bij de
Politie aldaar:
Engelsche schroefsleutel, kruiwa
gen en een zweep.
van het Soester Nieuwsblad
van Zaterdag 20 Sept. 1924.
▼oordat Uw verkoudheid ontaardt
tn een ernstige en moeilijk te
genezen borstaandoening. Neem de
kleine oorzaken wegen voorkom al
dus de groote gevolgen met de ver
zachtende en genezende Akker'a
Overal p. koker
f 1,50 f2.75 f4.50
De groot, fl.c
zijn voordeelige.
Ingezonden stukken.
(Bulten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Unie Collecte.
Op 3 Augustus 1878 werd het
bekende smeekschrift in naam van
meer dan 3 maal honderdduizend
onderdanen aan Z. M. Koning Willem
den Derden aangeboden.
Met een herhaald „Hartelijk wel
kom" betuigde Z. M. dat hij met
welgevallen onder het Koninklijk dak
op het Loo de Deputatie ontving en
groot belang stelde in de zaak die
het gold.
Eerbiedig verzochten onze afge
vaardigden aan Z. M. de wil van
Kappeijne toch' niet te bekrachtigen.
Ik weet het zoo sprak Z. M. ik'
weet het, het betreft de toekomst
van Nederland, het betreft het geluk
van onze dierbare kinderen.
Die woorden deden goed, zij ver
levendigde de hoop.
Helaas die hoop werd niet ver
vuld.
Het verzoek werd afgewezen. Op
den 17den Augustus werd de „Scher
pe Resolutie" geteekend.
Toch is het Petitionement niet te
vergeefsch geweest.
Een van de middelen tot de over
winning is geweest, dat ons Volk
bleef petitioneeren in den vorm der
linie Collecte.
Vijf en veertig malen is die Col
lecte thans reeds gehouden eerst als
protest, na 1889 als dankcollecte en
een bedrag van 4 millioen en 391
gulden werd langs dezen weg voor
onze scholen ingezameld.
Is de Unie Collecte, nu wij de
de zoogenaamde financieele gelijk-
stelliug tusschen Openbaar en Bij
zonder Onderwijs verkregen hebben
nog noodlg?
Weet gij dat onze tegenstanders
de Vereeniging „Volksonderwijs", een
Volksonderwijs-collecte voor de
Openbare School heeft georganiseerd
De tegenstand tegen onze scholen
met den Bijbel schijnbaar in 1920
opgeheven neemt in Raden en Par
lement hoe langer hoe meer toe en
heel de linkerzijde steunde onlangs
een voorstel om de Gedeputeerde
Staten der provinciën vertoon te
laten beslissen of een bijzondere
School naast een openbare School
wel noodig was.
Dus houdt Uw kruid droog.
Een middel daartoe voor de voor
standers van Christelijk onderwijs is
een dankoffer af te zonderen, voor
de Unie Collecte welke D. V. al
hier zal gehouden worden op 24,
25 en 26 September.
Het bedrag der Unie Collecte zal
dit jaar voor een groot gedeelte be
stemd worden als een stamkapitaal
voor het oprichten van Chr. Bewaar
scholen in onze gemeente.
Hoewel onze gemeente door zijn
groote uitgebreidheid, zich niet bij
zonder leent voor een bewaarschool
meent de commissie, die deze zaak
behartigt, dat als er eerst maar één
of twee zoo mogelijk drie gelegen
heden zijn, door vele ouders voor
hunne kinderen een dankbaar gebruik
~al worden gemaakt.
F.
van de maand Augustus.
Mej. L. de Roodt Rotterdam.
Chr. M. Schouten Scheveningen.
Keizersgracht 410
Een brief niet doorgezonden zijnde
ongefrankeerd voor H. M. Koningin.
Evers Utrecht.
Mej. M. Holtz Vlissingen.
M. J. Korpershoek Rotterdam.
Den Heer en Mevr. Rotterdam.
AGENDA.
Burgerlijke Stand.
Plaatselijk Nieuws.
Opgepast.
Door de politie te Soesterberg
werden verschillende personen ver-
baliseerd. die zich door auto's lieten
voorttrekken, terwijl zij gezeten wa
ren op hun rijwielen.
Geslaagd.
De agent van politie G. van Hum
mel behaalde op het gehouden exa
men te Amsterdam het politie diplo
ma.
Het 3-guldens plaatje.
Van den brievengaarder te Soes
terberg is het rijwiel-belastingplaatje
ontvreemd, terwijl hij zijn rijwiel even
onbeheerd had laten staan aan de
Kampstraat aldaar.
„Bibiotheek Samuel"
Zaterdag 27 September wordt de
bibliotheek geopend. Een commissie
van Dames en Heeren heeft zich
Aangehouden.
Door de politie alhier werd een per
soon aangehouden terzake openbare
sehennis der eerbaarheid.
Ons Belang.
De afdeeling „Ons Belang" heeft
in een huishoudelijke vergadering een
motie aangenomen, waarin het hoofd
bestuur verzocht wordt met alle ten
dienste staande middelen de verslech
teringen tegen te gaan. Geëischt wordt
dat met de uitvoering van de hiertoe
te neme maatregelen geen dag langer
wordt gewacht dan strikt noodzake
lijk is.
Geboren
Bertha Carolina d. v. J. Th. Pas
B. en Middelaar.
Christina Aartje d. v. L. Majoor en
J. v. Velzen.
Jacobus Henricusz. v.J. G. A, Baten
burg en B. M. F. Stoffels.
Antonia Hendrika d. v. P. Lastdra
ger en Th. Quint.
Jenneke Catharina Johanna Petronel-
la d. v. J. M. Koudijs en P. Renes
Wijntje d. v. J. v. Garderen en M
Huisman.
Joannes Petrus Jacobus z. v. J. P. I.
de Wildt en A. C. Rossewij.
Berendina Mift^aretha d. v. B. J.
Ter Haar en M. J. Braekamp.
Lodewijk Willem Hendrik z. v. L,
de Nie en G. Driessen.
Ondertrouwd
J. Elberse en R. G. Koppen.
G. J. den Hartog en J. A. van Kooij.
Getrouwd
J. A. Wopke met T. Walda.
Zo, tcr?,afl; Chr. Gymn. Vereen.
„Simson Hotel Eemland ingang
Binkweg. Jongens afd. 6.30—7 30
asp afd. 7.30-8.30. heeren afd:
o.3010 uur.
R. K. Bouwvakarbeidersbond.
Contributieafdracht van 7 uur tot
r 1 .St' Joseph-gebouw.
Laatste Zaterdag van de maand
vergadering.
Zondag Chr. Jongel. Vereen.
„Samuèl in de consistoriekamer
der Ned. Herv. Kerk, aanvang 7
uur n.iü.
t R',K' bibliotheek, in de R. K. Zus-
i0 Steenhofstraat, van 12 tot
lz.30 uur. 0
R. K.Werkl. Vereen. St. Joseph
dering 30 V3n maand ver9a"
a *?erY' Kerk. Zondagsschool
der Ned. Herv. Gemeente, van
iz—1 uur, n.m.
Openbare school. Beetzlaan. Zon
dagsschool der Ned! Herv. gemeen
te van 12.30— 1.30 uur n.m.
a n d a 9- Jongelingsvereen op
Geref. Grondslag „Spreuken 2:3
n 'I- de consistoriekamcr der
rf o k' aanvan9 8 uur n.m.
De boester Schaak en Damclub
in „Oranjehof", aanvang half 8
n.m,
Advertentiën.
ZONDAG 21 SEPT. AANWEZIG
ZONDAG 21 SEPT. AANWEZIG
Mevr. Borger, huize „Vredehof".
Bosstraat 12, Soest, vraagt zoo
spoedig mogelijk een
voor dag en nacht.
Overleden
J. v. d. Heuvel, oud 54 jaren, ech-
genoote van B.v. Kooi.
Brand.
J.l. Zaterdagmiddag brak brand uit
in het perceel „Koudhoorn" aan den
Wiekslooterwegbewoond door de
families Scherpenzeel en Pul.
Hoewel de brandweer spoedig ter
plaatse was, kon zij niet verhinderen,
dat genoemd perceel geheel verloren
ging, doordat op dit gedeelte der
gemeente geen gelegenheid bestaat
tot aansluiting aan de Waterleiding.
De inboedel ging nagenoeg geheel
verloren. Verzekering dekt de gele
den schade. Alhoewel oorzaak der
brand onbekend is, schrijft men deze
brand toe aan vonken gevallen uit
pas aangelegde kachel.
Bedankt.
Ds. J. Hoek. welke een beroep
heeft ontvangen voor Hoogeveen,
heeft, naar wij uit goede bron ver
nemen, hiervoor bedankt.
Geen concert.
Dezer dagen ging het gerucht, dat
Vrijdag 26 dezer, in de muziektent
een uitvoering zou worden gegeven
door de Harmonicaclub „Excelsior"
in samenwerking met de mannen-
zangvereenigiug „Appollo".
Het bestuur van genoemde zang
vereniging verzoektons echter te
willen mededeelen, dat hun van een
en ander niets bekend is en hieraan
alzoo geen gevolg zal worden ge
geven.
Gevestigd
C. R. Koster, Andriessestr. 4 van
Haarlem.
H. J. Krab, Vliegkamp, van Ede.
K. Koster met gezin, Kiddenlaan 1
van Hazerawoude.
C. J. Spijker met gezin. Birkstr. 94
van Amersfoort.
S. Kruijs met gezin, Julianaplein 14
van Lochem.
Wed. W. H. H. Middendorp met
gezin, KerkpadZ. Z. 22 van Vlissigen.
A. P. Hoogeveen, Bosstr.36 van
Hazerswoude.
J. v. d. Hoef, K. Hartweg v. Amster
dam.
M. J. M. Plomp, Nieuweweg 97
van Utrecht.
H. Brom, B. Grothestr. 1 la van
Utrecht.
P. W. Stort met gezin, Kolonieweg
7 van Apeldoorn.
A. P. v. Hamersveld, Vliegkamp van
Haarlemmermeer.
M. Cleijndert, Amerst'. str. 119 van
Utrecht.
W. M. J. Remmers met gezin, K.
Melmweg 3 van Baarn.
A. C. M. Plante Feburede Villeneuve,
Lindenlaan 16 van Apeldoorn.
C. Schimmel, Oude Grachtje 7 van
Baarn.
Dinsdag. Chr. Gymn. Ver. „Sim-
son" Hotel Eemiand ingang Brink-
weg. meisjes afd. 6.30—7.30. da
mes afd. 7.308.30, heeren afd.
9—10 uur.
„De Bergzangers", 's avonds 8 uur,
repetitie in Hotel Huis ten Halve.
Woensdag. Ned. Herv. Zang-
vereen. „Soli Deo Gloria" in de
Ned. Herv. Kerk, aanvang 8 uur
n.m.
R.K. Zangkoor „Cecilia in het
St. Joseph-gebouw, aanvang half
8 uur n.m.
Chr. Knapen vereen. „David'
Kerkstraat 13, aanvang 7 uur n.m.
Donderdag Chr. Zangvereen.
„Crescrendo" in de Chr, U.L.O
school. Spoorstraat, aanvang half
8 uur n.m.
R.K. Dameszangvereen. in het
St.Joseph-gebouw, aanvang half 8
n.m.
Mann ;nzangvereen. Apollo'
in Hotel „De Gouden Ploeg", aan
vang 8 uur n.m.
V r ij d a g. Soester Fanfare in het
gebouw aan den Bakkersweg, aan
vang 8 uur n.m.
R.K.^ Muziekvereen. „De Sym-
phonie" in het St. Joseph-gebouw
aanvang 8 uur n.m.
Radio Club „Soest en Omstre
ken (R. S. O.) in de bovenzaal
van Maison Okhuysen, aanvang
8 uur n.m.
85 cent per pond, panklaar. Van
de Bosch, Verlengde Kolonieweg 1
met stamboom te koop. Kortharig,
f25,—. Steenhofstraat 43.
partijtje fijn Kippengaas en een zoo
goed als nieuw Fongers heeren
rijwiel. Soesterbergschestraat 10a.
E. van de Heuvel, Oudegrachtje 3
prima Kippenhok. Te bevragen C,
Verschoor, Dorresteinweg No. 1
Soest 1923.
krachtens art. 1223 B. W.
Notaris F. P. E. VAN DITZ-
HUYZEN te Baarn zal op DON
DERDAG 9 OCTOBER 1924, des
avonds 7.30 uur, in het Koffiehuis
van den Heer H. BUTZELAAR
Azn. aan de Nieuwe Steeg te Soest,
PUBLIEK VERitoOPEN
erf en grond te Soest, gunstig ge-
legen aan de Veehuizerstraat Nos.
73 en 73a, groot 6,10 Aren,
Het huis bevat 2 woningen waar
van No, 73 in eigen gebruik en No.
73a verhuurd aan den Heer Wijnands
voor f4.50 per week,
Meerdere inlichtingen ten kantore
van genoemden notaris.
Gedipl. Coupeuse
zal bij voldoende deelnane openen een
Kerkberichten.
HET CALVINISME.
Religieuse beteekenis en
organisatie der Kerk. II.
Ons vorig artikel, waarin de Gere
formeerde leer werd getoetst aan de
religieuse behoeften van den mensch,
besloten wij met de erkenning van
s menschen ellende en de behoefte
aan verlossing.
In aansluiting daaraan rest ons nog
kortelijk de leer der verlossing, zooals
de Heilige Schrift die ons voorhoudt,
te bespreken.
Geen verlossingsleer is zoo rijk,
zoo algenoegzaam, als die ons in
de Evangeliën wordt aangeboden en
door het Calvinisnje aanvaard.
De voornaamste stukken daarvan
willen wij noemen.
Een van de diepste reddingsge
dachten in het Calvinisme, is deleer
irWfder9cbo°rtC' Ligt in den mensch
zelf de oorzaak van zijn ongeluk,
van zijn ellende, dan kan hij alleen
weer vrij worden, indien de oorzaak
van zijn ellende wordt weggenomen.
Zijn redding, zijn verlossing ligt
dan in de bevrijding van zichzelf.
In de wedergeboorte wordt de
mensch van zichzelf bevrijd. De vraag
„Wie zal mij verlossen van het li
chaam dezes doods?", is dan de
klemmende levensvraag.
Daarin hebben wij de diepe, ja
de diepste gedachte, van 's menschen
bevrijding.
Een geheel nieuwe mensch moet
er komen in de plaats van den ouden
mensch.
"Dij lieden moet wederom geboren
worden".
Christus is niet gekomen om de
menschen op te lappen, maar om hen
te dooden.
Sterven moet de mensch, sterven
aan zijn eigen ik. zal hij tot een
nieuw leven kunnen opstaan.
De vernieuwing des levens, de op
standing in en met Christus, dat is,
de wedergeboorte.
Dan komt in het verlossingswerk
de absolute souvereiniteit Gods en
volstrekte afhankelijkheid van den
mensch op het hoogst tot uitdrukking.
Dan is er geen redding van den
mensch te verwachten en kan het
oog alleen op God gericht zijn.
Hij is de Souvereine, ook in de
genade.
Daarom belijdt het Calvinisme de leer
der vrije genade. God is vrijmachtig
in genade en liefde, in schepping en
herschepping, in uitverkiezing en ver
werping.
De Heere is aan niets en aan nie
mand gebonden om zijne genade te
schenken. Daarin ligt ook het leerstuk
der uitverkiezing. Wie „vrije genade"
zegt, zegt „uitverkiezing". Als God
de Heere vrij is om te geven of niet
te geven, dan moet Hij verkiezen.
Daarom kent het Calvinisme het
diepe besef onzer absolute afhanke
lijkheid van God om zalig te worden
Het voorbeeld van den tollenaar'
„Heere wees mij zondaar genadig",
is dan de maatstaf van ieder bekom
merde ziel, die uitziet naar verlossing
uit zoo grooten nood en dood.
Alle menschen-roem is daarbij uit
gesloten, het rust alles in Gods sou-
verein welbehagen.
Daarvan is de uitverkiezing een
-onlosmakelijk deel. De eeuwige uit
verkiezing en Gods souvereiniteit dek
ken elkaar volkomen.
De uitverkiezing is de vrijheid van
de genade Gods, geprojecteerd in de
Eeuwigheid.
De liefde Gods komt zoo ook niet
op den achtergrondintegendeel zij
kan nooit schooner uitkomen, dan
als zij volledig vrij is. Omdat zij
hetzelf wil.
Liefde kan nooit worden verdiend.
Zij moet uit zichzelf geven en geeft
zichzelf.
In Zijn godelooze liefde gaf Hij
zijn eeniggeboren Zoon in het Vleesch
ons tot verlossing en Zaligheid. I
Intieme Kring.
Vorige week Woensdag gaf de
„Intieme Kring" haar eerste uitvoe
ring in dit seizoen in Hotel „Huis
ten Halve".
Opgevoerd werden „De Zusters
van Jocrisse" en „De Held". Beide
spelen werden goed vertolkt. Door
den humorist werden eenige mooie
nummers ten beste gegeven, welke
zeer in den smaak vielen.
Op het programma was tevens
vermeld muziek van het trio A. Bik
kers, welke heeren op dezen avond
voor wat hun spel betrof, in bijzon
dere conditie waren.
Jammer dat de zaal niet geheel
gevuld was. Deze avond verdiende
meer belangstelling.
Onbestelbare stukken.
Terug ontvangen de volgende on
bestelbare stukken in dé 2e helft
Vertrokken
Ir.' Btroink, n. Rotterdam, de
Vliegerstr. 11b.
S. J. StrOink, n. Amsterdam. Princon-
gracht 769.
D-H. v. Linoen me<-g«xln, n. Zeist,
H. ter Heide, Amersf. str. 12.
J. P. Kienguis met gezin, Amsterdam.
Vechstr. 34.
H. Schothorst, n. Bussum Pensionaat
Mariëndal".
J. de Wild n. Oosthuizen. (N.H.)
M. A. Lankhuizen, n. Zwaluwe,
Hooge Zwaluwe B. 156.
E. C. Akkerman, n. Amsterdam.
Sarphatiestraat 187 II.
J. Lamijn met gezin, n. Utrecht,
Krugerstr. 18.
Arbeidsbeurs.
Juist omdat God vrij is in Zijne
genade, kan er geen ruimer aanbie
ding zijn van het Evangelie, dan op
grondslag der verkiezing:
Een van tweeën. Het gaat naar
verkiezing of naar waarde. Gaat het
naar waarde, naar verdienste van den
mensch, dan gaat de farizeër voorop,
gaat het echter naar Gods verkiezende
liefde, dan is de tollenaar het voor
werp. van 's Heeren ontferming.
Voor den Heere zijn alle menschen
gelijk, niemand heeft iets bij Hem
voor. De aanbieding der genade is
aan allen. Ieder kan zalig worden.
Daarom is het Evangelie van Gods
vnje genade zoo ruim. omdat alleen
Zijn souvereine wil het alles beschikt
Heere. „indien Gij wilt" zij het oot
moedig gebed.
Hierin Is de wortel van alle zeker
heid des geloofs, indien de mensch
alleen van God afhankelijkheid is en
niet van zichzelf. Hef rusf alles in
God.
Die rust geeft zekerheid aan her
ontrust gemoed.
..Mijn Raad zal bestaan in Eeuwig
heid zegt de Heere en daarin ligt
de gewisse zekerheid van 's menschen
zaligheid.
Dan blijkt, en ziehier de definitie,
dat de echte religie bestaat in een
zoodanige gezindheid van den mensch.
welke eenerzijds wortelt in het diep
besef zijner afhankelijkheid van God
als zijn Schepper en anderzijds zich
uitstrekt om tot Gods eer en in al
Zijne geboden te wandelen.
Heidelb, Cat. vr. 94.
In de Arbeidsbeurs dezer Gemeente
zijn tot en met heden ingeschreven
Metselaars 2
Opperlieden 2
Grondarbeiders g
Losse arbeiders 15
Slagers q
Schrijvers j
Timmerlieden 2
Incasseerders j
Kantoorbedienden 0
Land- en Tuinbouwarbeiders 2
Bouwkundig opzichters 1
Leerling-Electriciens 1
Schilders 2
ZONDAG A.S.
SOEST.
Roomsch Katholieke Kerk.
Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te
lOVa uur Hoogmis.
Nam. 2.30 uur lof.
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. D. P. Brans.
Nam. 2.30 uur (Hees) Ds. Gunning'
Lage jVuursche.
Geref. Kerk.
Voorm. 10 uur en 6 uur nam.
Ds. J. Hoek.
Chr. Geref. Kerk.
Voorm. 10 en nam. 6 uur Gods
dienstoefening. 3 Uur Zondagschool.
Woensdag 7.30 uur Ds. Salomons
Amersfoort.
Geref. Bond
's Avonds 6 uur (in de Kerk.) Ds.
Kievit, Baarn.
N. H. Evang. Ver. De Nieuwerhoek.
Hotel Eemland, ingang K. Brinkweg.
Geen dienst.
Gevraagd in klein gezin
eenvoudig kunnende koken en zelf
standig werken. Br. onder No. 430
bur. van dit blad.
ruim nieuw BURGER WOONHUIS
op prima stand, bevattende 5 kamers,
keuken enz. Vrijstaand schuurtje.
Huurprijs f 450,per jaar. Brieven
onder No. 425, bur. van dit blad
van onder- en bovenkleeding.
Dag- en avondclublessen.
Dienstboden -avondcursus.
Privaatlessen desgewenscht bij dames
aan huis.
Billijke condities.
Zich aan te melden des Woensdags
en Zaterdags tot 6 uur, de overige
dagen 's avonds na 7 uur.
Adr. Noorderweg 20, Soestdijk.
Tenten (sterk, waterdicht, licht) in
diverse maten. Plunje-zakjes met ko
peren ringen, gummi-waschbakjes,
grondzeilen enz. „MYTVAL" Soest
Soesterbergschestr. 15a.
gram. en litt. lessen, aan clubjes en
part. f8.— per maand, club. f3,—
per maand. Aanmelden. Nieuweweo
49, Soest
Een hoek bouw terrein omtrek
Laanstraat met goedgekeurde tee-
kening, terrein geschikt voor den
bouw van 2 perceelen voor spot
prijs van f650.—
Bouwterrein Dorresteinweg f0.80
per vierkante meter.
Inlichtingen REINTJES, makelaai
Soestdijk.
Soest 1924.
krachtens art. 1223 B. W.
EIGENDOMSWEG
Woonhuis (waar ook bestellingen
kunnen worden aangenomen)
NIEUWEWEG 28, Telefoon 144.
Blauwe druiven Frankenthaler, versch
van de rank, 60 cent per K.G.
Peurre de Merode 12 cent per K.G.
Perzikperen 12 cent per K.G.
Princesse Nobels 17 cent per K.G.
en vele andere soorten.
WINTERPROVISIE
Goudrenetten 18 cent per K.G.
Bellefleuren 18 cent per K.G.
Sterappels 18 cent per K.G.
Present van Engeland 18 cent p. K.G.
Aardappelen 6 cent per K.G.
Ponsperen (stoof) Kleiperen (stoof)
Roode kool, Groene kool en Bieten
tegen MARKTPRIJZEN
De Calvinistische kerkidee houdt
als vanzelf ten nauwste verband met
de tot hiertoe ontwikkelde gedachten.
Hier geldt een der grondtrekken van
het Calvinisme: geen tusschenmacht
tusschen God en den mensch.
Dit ging allereerst in tegen Rome
(hiërarchie) en Luter (leerambt en
vorstenmacht). Het onderscheid in
de R. K. en Calv. Kerkidee als vol
doende bekend onderstellende, laten
wij de bespreking daarvan rusten.
Over de Lutersche Kerk een enkel
woord.
Niet dadelijk in den aanvang, maar
later bij voortgaande ontwikkeling
domineert bij Luther het leerambt in de
kerk. Waar gepredikt wordt en de
Bijbel ligt, daar is de kerk. Bij veel
gereformeerden is het dikwijls 'juist
zoo. Als het Woord maar recht ge
predikt wordt, en wij achten dit van
het hoogste belang, is het velen al
genoeg. Of de kerk naaf dat Woord
is ingericht, wordt maar al te vaak
van minder beteekenis geacht.
De leeraar staat bij Luther tusschen
God en de kerk in. Later nog heeft
hij het Absolutisme van den Vorst
in de kerk gepredikt. De Vorst
was soms Kerkreformator geworden.
Hij proclameerde dat zijn land tot
die religie zou behooren, waartoe
de Vorst zelf behoorde.
Bij de ontwikkeling van Dultsch-
and is de Lutersche kerk de Staats
kerk geworden, waarin de Duitsche
Keizer alles te zeggen had.
Het Staats-absoiutisme, is specifiek
LuterscK Calvijn wil daarvan niets
weten Geen macht, welke ook, tus-
schen God en mensch.
Dit standpunt van Calvijn hangt
samen met het dogma der ultverkie-
zing en Gods souvereiniteit.
De leer der praedestinatle bant
alle overheid uit, en wordt de mensch
vn, van alle menschen-macht en komt
alleen te staan onder God.
4 Ü.de„leer van Gods souvereiniteit
is Hij alleen groot en alles van Hem
afhankelijk. Dan zijn alle menschen
beidér hettii V°rSt of ar'
De uitverkiezing zet den mensch
vlak voor God. Presentia Deï. Voor
God valt alle hoogheid weg.
De individu wordt niet gedrukt
door andere menschen; hij is vrijge-
Vereen. van Vrijz. Godsdienstigen.
Rembrandtzaal.
Geen dienst.
SOESTERBERG.
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur, Ds. J. A. Radix,
Nam. 6 uur, Bijbellezing in de school
aan d«n Postweg.
Notaris F. P. E. VAN DITZ-
HUYZEN te Baarn zal op WOENS
DAG 8 OCTOBER 1924. des
avonds 7,30 uur," in het Koffiehuis
DE GOUDEN PLOEG te Soest,
PUBLIEK VERKOOPEN:
met steenen Schuur, erf en tuin te
Soest, zeer gunstig gelegen aan de
Soesterbergschestraat No. 32, grool
6,95 Aren,
Het huis bevat beneden 2 kamers,
keuken, kelder, boven 3 kamers mei
badkamer, voorzien van electr. licht
en waterleiding.
Aanvaarding bij betaling der koop
penningen op 19 November 1924.
Meerdere inlichtingen ten kantore
van genoemden notaris.
maakt, met eigen waarde voor God.
Het is als in een gezin. De groote
kinderen onderdrukken dikwijls de
kleine. De kleine voelt zich minder
waardig. Dan komt Vader en het is
wonderlijk, zelfs het kleinste kind
durft aan vader te zeggen, wat er is.
Dan zijn ze allen gelijk, vrij.
Zoo is het ook met den mensch,
die voor God komt te staan. Hij
staat dan voor zichzelf. Vrij van alle
menschen. De uitverkiezing brengt
den mensch tot zijn volle recht. Dit
is het niet te betalen goed van de
leer der uitverkiezing, het door en
door democratisch beginsel der uit
verkiezing, van alle overheersching
vrij.
Beets noemt Calvijn in een «van
zijn gedichten, een man van ijzer en
staal, van moed en onverschrokken
held.
Die man kwam uit zijn bidvertrek
hij had gebogen voor God.
En Groen van Prinsterer zei" het
zoo juist: „Aan niemand dienstbaar,
alleen voor God.
Het standpunt van Calvijn is nu
wel duidelijk.
Calvijn zegt„De Kerk is niet de
Dominee, noch de vorst of priester,
maar de Kerk dat zijn de geloovigen,
die zich naar Gods ordenantlën heb
ben samen gevoegd. Geen organisatie
van het Evangelie te prediken, geen
Heilanstalt als bij Luther, maar
de Kerk dat zijn de menschen, de
geloovigen. Zij moeten zich bijeen
voegen naar Gods wil. Wanneer
zij zich naar 's Heeren wil organi-
seeren, dan is daar de Kerk.
Het zwaartepunt ligt dan bij het
Volk, bij de leden der Kerk, allen
broeders en zusters en niet bij eenige
overheid.
Dit is de Democratische Kerkidee
bij Calvijn„Gij zijt allen broeders".
Alleen God in Christus voert heer
schappij in de Kerk.
Wel kent de Gereformeerde Kerk
de ambten, maar geen machten. Het
Veenhuizerstraat 80, Soestdijk
Schoenmakerij
Maat- en Reparatie Inrichting
Gehalte 30% eiwit en vet
SAMENSTELLING:
Vleeschmeei (Liebigs), Gerstemeel,
Maiskiemmeel, Garnalenmeel, Rijst-
meel, Sesammeel, Tarwegrit (Wit),
Groene erwtenmeel, Grondnotenmeel.'
Havermeel en Phosphorzure kalk.
Per 2% K.G. 45 cent
Per 50 K.G. f 8,75
7 cent per pond
karakter dier ambten is dienend.
Geen machthebbers, maar knechten
voor de kinderen.
De ambtsdragers zijn dienstknechten
Gods, om te dienen ter wille van
de geloovigen, van het Volk.
In de Kerk heerscht slechts één
wil, die Van God.
De ambtsdrager heeft geen hooger
rang, dan die van dienaar, al zal de
getrouwe dienaar dubbele eer ont
vangen.
Voorts is hij een broeder onder
de broederen.
Slechts één gebod heeft zeggenschap
in de Kerk: het gebod en het Woord
des Heeren.
De dienaar des Woords is er
om dat gebod, dat Woord bekend
te maken. Hem is opgedragen den
wil Gods te verkondigen en duidelijk
te maken.
De ouderlingen zijn er weer om
dien wil, dat Woord Gods uit" te
voeren en in de Kerkregeering te
verwezenlijken.
In het diakenambt spreekt de Cal
vinistische trek al heel duidelijk.
Nergens is een kerk te vinden waar
in het diakenschap zoo tot eere kwam
als bij Calvijn.
Zijn het allen broeders en gelijk
voor God, dan moeten ook de arm-
sten verzorgd worden als wijzelf.
Alleen in de democratisch ingerichte
Kerk kan de broederlijke liefde tot
ontwikkeling komen. De diaken is
daar de uitdeeler van de gaven Gods.
Dan zijn het niet de broeders en
zusters die helpen, maar daar is het
Vader zelf, die Zijn kinderen onder
houdt. De diaken is daar niets anders,
maar ook niets minder, dan de uit
deeler van Christus goed.
Geen liefdadigheid van de rijke
ren aan de minderbedeelden, maar
de heilige plicht der liefde om Chris
tus het Zijne te geven, opdat de
Zijnen verzorgd zullen worden.
Zoo is het ook geen schande ge
holpen te worden, ook hierin zijn
Lange Brinkweg 29,
Soest
allen gelijk, zoo het verstaan wordt,
te willen leven uit de hand des Heeren.
In de Kerk regeeren alleen Gods
wil en Zijn ordinantiën. Geen men-
schelijke wetten, geen Synoden of
besluiten hebben eenige macht.
Christus alleen is Koning: God
alleen Souverein.
Daarom verwerpen wij alle hoogere
besturen.
Wel kennen wij de meerdere ver
gaderingen van Classis en Synode,
maar naarmate zij meerdere heeten
hebben zij nog geen meerdere machc.
Hebben zij minder te zeggen dan de
Kerkeraad.
Wat met het Koningschap van
Christus niet overeenkomt, kan in
Zijn Kerk niet geduld worden.
De kerk dient tot verheerlijking
Gods. Daartoe alleen. Het gaat alleen
om de eere Gods, niet om den
mensch in den Hemel te brengen.
Ging het alleen om den mensch
zalig te maken, dan was de Kerk
overbodig. Dan kon, met eerbied ge
sproken, de Heer Zijn kinderen beter
te gelijk doen geboren worden en
wegnemen.
De lijn van Christus Kerk loopt
door heel de geschiedenis heen. Zij
is er alleen om Gods eer te verbrijden
(Math. 5 16). Dat is het doel der
Kerk. Dan wordt de Kerk een stoet
van kinderen Gods, een stoet die de
wereld doortrekt om God te ver
heerlijken en den naaste voor Hem
te winnen.
Dat is de heilige Kerkidee van
Calvijn, die hij in het geloof aan
Gods souvereiniteit heeft verdedigd
en waarvoor hij alle machten heeft
wederstaan.