H. A. HAK - BAARN
SSIilllRrtH P. Bil
PUROL
Lappen- en Reütanten-week
UitgaveG. J. SMIT, v. Weedestraat 35, Soestdijk - Telefoon 181
Bureau te BaarnVAN DE VEN's Boekhandel - Telefoon 139
ALLE BOUWMATERIALEN
Mcedsrs!
P. C. W. FOEKEN
FOEKEN'S
Steenhofstraat5 - Telefoon S 45
Bouwcrediet beschikbaar.
D. F. VOIGT
H. J. SUKKEL
Engelsche Sloffen
Heerencostuums
naar maat vanaf f22.50.
STOOM WASSCHERIU
EN STRIJKINRiCMTING
Ruwe,Schrale Huid
Jaargang No. 6
Gecontroleerde oplaag te samen 6300 exemplaren.
Vrijdag 12 Februari 1626
rtiEUWM
Redactie-Adres te Soest: C. F. W. RIETVELD, Emmalaan 7, Soestdijk
Redactie-Adres te Baarn: J. DIJXHOORN, Veldheimweg 48
Adres te SoesterbergC. J. VAN DAM, Rademakerstraat 15.
De Christelijke bladen het „Soester Nieuwsblad" en „De Baarnsche Koerier"
worden steeds gratis huls aan huis bezorgd te Baarn, Soest, Soestdijk, Soester
berg, Soestduinea en Lage en Hooge Vuureche.
Advertenties voor elk der bladen van 1-5 regels f 1.00. Elke regel meer f 0.20
SCHOOLSTRAAT 7.
Magazijnen: Eemstr. 14 - Schoolstr. 39
TEL. 213
waarlijk vorstelijke grootheid, getuigd zoo
menig verschijnsel in de geschiedenis der
laatste 25 jaren.
Dat de schoonste vrouwelijke eigenschap
pen dit optreden hebben gekenmerkt, het
wordt door nieumand betwist maar algemeen
erkend. Dat het Nederlandsche volk, om het
bezit van zulk een vorstin benijd, met haar
geluk wordt gewenscht is tot ver buiten onze
De dromedaris van Enkhuizen, welke be halve de reeds bestaande Waag ook nog als
gemeente-museum zal worden ingericht.
GETEMPERDE VREUGDE
De fijngevoelde tact, die onze Vorstin zoo
vaak in het verkeer met het volk, binnen
en buiten onze landsgrenzen heeft getoond,
heeft zich bij de heugelijke gebeurtenis, die
ons volk met zijn Vorstenhuis deze week
ten deel viel, niet verloochend. Nog onder
den indruk van de droeve tooneelen van
ramp en ellende door Haar zoo van nabij
FêschÖuwci,' heelt dé Hóoge Landsvrouwe
gevraagd bij de viering van haar huwelijks
feest kostbare en luide vreugde-betuigingen
achterwege te laten en waar men meende
tot uitgaven tot vreugdebetooning gedrongen
te zijn, die aan te wenden tot leniging van
nood en ellende. Een kiesch gebaar dat alom
begrepen en algemeen opgevolgd is. En
zoo heeft de viering van het 25-jarig huwe
lijksfeest van ons Vorstenhuis in het teeken
van weldoen en stille vreugde gestaan.
Het medeleven met deze voor land en
volk zoo gelukkige gebeurtenis is er daarom
niet minder om geweest; de herdenking
heeft aan intimiteit gewonnen en in het op
volgen van de gegeven wenk sprak mede de
overeenstemming van gevoelen, bij Vorstin
en volk aanwezig.
jj Niet op plein en langs de straten, maar in
kerk en bijeenkomst sprak de waardeering
van hetgeen God ons volk in deze Vorstin
heeft gegeven. Haar beteekenis voor ons
volksleven, naar binnen en naar buiten, is cfd
inhoud van woord en lied geweest. De merk
waardigheden, die hare regeering hebben ge
kenmerkt, zijn opnieuw naar voren .en onder
de belangstellende aandacht gebracht en uit
tallooze plaatsen is de bede opgezonden om
bestendiging van haar geluk, van het geluk
van het Vorstelijk gezinsleven en die van
Hare regeering.
En dit spreekt temeer nu in den tijd van
een kwart eeuw aan het optreden en bestaan
van zoovelen vorstenhuizen een einde is ge
komen en het dragen van een vorstenkroon
in Europa een zeldzaamheid geworden is.
Vandaar dat de persoonlijkheid, die te
midden der vele republieken als drager der
souvereiniteit optreedt, algemeene belangstel
ling wekt en voorwerp van scherpe obser
vatie is. De tijd, dat het pregoratief van on
schendbaarheid zich tot het persoonlijk leven
der vorsten uitstrekte, is voorbij. De critiek
doet zich ook daar gelden en de gretigheid
waarmede de publieke opinie zich met hof
schandalen bezig houdt, doet te meer waar-
deeren, als het hofleven bij een volk onbe
sproken blijft en zoo erover gesproken wordt,
de toon van eerbied en respect alles overtreft.
Prof. Blok, onze uitnemende historicus,
heeft in een rede te Leiden voor de Oranje-
vereeniging gehouden, gewaagd van de emi
nente vrouwen, welke de Oranjevorsten in
hun veelbewogen leven en bij hun ernstigen
arbeid tot steun en hulp zijn geweest. Het
was inderdaad een merkwaardige beelden
galerij door hem zijn gehoor voorgeteekend,.
waarin de beelden van zoovele en edele vrou
wen een plaats der eere innamen. Een Loui-
se de Colygny, een Amalia van Solms, Maria
van Engeland, Maayke Meu, Wilhelmina van
Pruissen en zoovele anderen werden door
den geleerden spreker opnieuw in haar op
treden en arbeid, in hare zelfverloochening
en toewijding geschetst. Het kon niet anders
of gekomen tot onzen tijd moest temidden
van zoovelen ook onze Koningin een plaats
gegeven worden en wel een plaats van ge
heel eigene beteekenis, want zij is de eerste
vrouw uit het oude stamhuis, die zelfstan
dig optreedt. Traden de andere Oranje-vors
tinnen op in de schaduw harer mannen, nu
is het de vrouw, die zelf op den voorgrond
treedt en als draagster der souvereiniteit naar
voren treedt. Dat dit plaats gehad heeft met
grenzen gebleken. Schenke God Haar dan
ook verder alles wat zij noodig heeft om op
dezelfde gelukkige en gelukbrengende wijze
Haar hooge roeping te volgen en Haar volk
voor te gaan met dat bezielende geloofs
vertrouwen, dat Zij immer heeft uitgesproken
en waardoor Hare regeering zulk een krachtig
en rijk gezegende is geweest.
Als uw Kinderen zich bezeerd
hebben, gebruik dan onmiddelijk
30-60-90 ct. PUROL
KERKBERICHTEN
SOEST
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur (Kerk), Ds. K. W. Vet-
hake, van Utrecht.
Nam. 6 uur (Kerk), Ds. K. J. v. d. Berg,
van Amersfoort.
Voorm. 10.30 uur (Spoorstr.), Ds. A. C.
H. van Hoogenhuijze, van Amsterdam.
Nam. 6.30 uur (Spoorstr.), Ds. D. P. Brans.
Voorm. 10 uur (Hees), Ds. M. G. Gerrit
sen, van Amersfoort.
Donderdag IS Febr., 's avonds 7 uur,
(Spoorstr.), Ds. 1. Kievit, van Baarn.
Geref. Kerk.
Kerkgebouw Julianastraat
Voorm. 10 uur Dr. J. Hoek.
Nam. 6 uur Ds. B. Alkema.
Kerk gebouw Soesterber gschestr aat.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 6 uur Dr. J. Hoek.
Roomsch Katholieke Kerk
Parochie St. Petrus en Paulus
Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te 10.30 uui
Hoogmis.
Parochie Maria Onbevl Ontv.
Voorm. 7.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
Chr. Geref. Kerk.
Voorm. 10 uur en nam. 5.30 uur Docent
v. d. Heiden, van Apeldoorn.
Woensdag 17 Febr., 's avonds 7.30 uur,
Ds. Salomons, van Amersfoort.
Vereeniging van Vrijz. Godsdienstigen.
Gebouw Religie en Kunst, Rembrandtlaan.
Geen dienst.
SOESTERBERG
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. J. A. Radix.
Nam. 6 uur in de Chr. School te Soester
berg de Eerw. Heer v. d. Heide, van A'foort.
BAARN
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. A. Adriani.
Nam. 6 uur Ds. I. Kievit.
Vereeniging „Calvijn", Tromplaan.
Voorm. 10 uur Ds. I. Kievit.
Woensdagavond 7.30 uur Ds. I. Kievit.
Vervolgcursus „Antichrist".
Roomsch Katholieke Kerk.
Voorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis. In de week de H. Missen te 7 en
8 uur. Woensdagavond 7 uur lof.
Chr. Geref. Kerk (Nassaulaan).
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. K. Groen
Dinsdagavond 7.30 uur Ds. K. Groen.
Protestanten Bond.
Voorm. 10.30 uur Ds. H. G. van Wijn
gaarden, van Amsterdam.
Manufacturen
SOESTDIJK, Telefoon 23
Van Weedestraat 34-34a
BEDDENMAGAZIJN
VAN 15 TOT EN MET 20 FEBRUARI
Geref. Kerk (Oude Utrechtscheweg).
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. G.
Meijnen.
Ned. Luthersch Genootschap voor In- en
Uitwendige Zending, afdeeling Baarn.
Geen dienst.
Doopsgezinde Gemeente.
Geen dienst.
Leger des Heils. (De Wetstraat 25).
Voorm. 7 uur bidstond, voorm. 10 uur
heiligingsmeeting, nam. 3.30 uur verblijdings-
samenkomst.
Nam. 8 uur verlossingssamenkomst.
Woensdagavond 8 uur, openbare samen
komst..
Donderdagavond 8 uur heiligingsmeeting.
Allen geleid door Ensigne van Oudheusden
en luitenante van Leeuwen.
LAGE VUURSCHE
Ned. Herv. Kerk.
Geen opgave.
Makelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
met aan- en verkoop van Villa's, Landhuizen,
Winkelhuizen, Bouwterreinen en vaste goederen
BINNENLAND
Het zilveren huwelijksfeest
van het Koninklijk Echt
paar. De Crisis.
Hoewel overschaduwd door de rampen van
de watervloeden is de herdenking van het
zilveren huwelijksfeest van ons Vorste!;^
Echtpaar overal in den lande op eenvoudige,
maar daarom niet minderwaardige wijze gej
vierd.
Vooral de belangstelling' op het Loo, waan
het Koninklijk bruidspaar in alle eenvoudig
heid dezen dag hebben herdacht, was bui-,
tengewoon groot.
Ontelbare telegrammen en bloemstukken
uit binnen- en buitenland hebben gewillige
handen een meer dan drukken dag bezorgd.
Ook ons volk heeft in allerlei vorm uiting
gegeven aan zijn verknochtheid aan het
Oranjehuis.
Tallooze Oranje-vergaderingen zijn gehou
den en schier geen plaatsje in ons land is
er geweest of de scharen kwamen tezamen
om Gods goedheid te herdenken gedurende
de verloopen 25 jaar.
Deze jaren, waarin ons land en volk boven
vele andere landen is bewaard en gezegend,
zijn voor H.M. onze Koningin en voor ons
volle van groote beteekenis geweest.
De band, die beide verbindt, is er te hech
ter door geworden en rampspoeden van de
zen winter hebben voor de geheele wereld
het doen schitteren, de innige verhouding,
die er is tusschen Koningin en vaderland.
Spare God de Heere Haar en Haar Gemaal
en de jonge Prinses nog lang tot heil van
ons land en volk.
Een gerucht als zouden de pogingen van
Dr. de Visser tot herstel van de coalitie zijn
mislukt door de tegenwerking van de A.R.
kamerfractie, vindt in de „Standaard" af
doende tegenspraak.
Het blad schrijft:
Wij vernemen uit parlementairen kring:
Volgens het hoofdartikel in het „Va
derland" (van 25 Januari), dat overigens
een tamelijk juist beeld geeft van de po
gingen van Dr. de Visser, is gezegd, dat
de A.R. Kamerclub geweigerd zou hebben
het voorgestelde compromis in de Kamer
te verdedigen.
Dit is een misverstand. Tegen het com
promis inzake het Gezantschap, accredi
teering van den gezant te Bern, of te Wee-
nen b.v., bij het Vaticaan, had de R.-R. Ka
merclub geen bezwaar. Toen zij bij schrij
ven van 9 Januari zich uitsprak, had de
R.K. Kamerclub zich nog niet over dat
compromis uitgesproken, maar, gesteld dat
de R.K.-Kamerclub er zich mee zou kun
nen vereenigen, had de A.-R. Kamerclub
een ander bezwaar. Het bezwaar was dit,
dat, als het -Kabinet aanbleef op de wijze
als door Dr. de Visser werd aanbevolen,
de C. H. ook nu geen grondslag boden
voor een meerderheid, waarop het Kabinet
kon steunen.
Dr. de Visser, die eerst de opdracht ge
kregen had tot vorming van een parlemen
tair kabinet, en die reeds een dag van te
Drogist. Gediplomeerd Opticien.
BURGEM, GROTHESTRAAT 28 - Soestdijk
SPfl?" Eerste Soester Electrische Brillenslijperij.
GROOTE SORTEERING FOTO-ARTIKELEN
voren begonnen was met zijn poging om
jp datzelfde compromis de samenwerking
echts te herstellen, had daarbij instemming
■van de A.R. ondervonden, maar niet van
de C. H., althans niet van de meerderheid
van de C. H. Kamerclub. Zijn poging tot
vorming van een parlementair kabinet mis
lukte dus en hij ontving een gewijzigde
opdracht, tot vorming van een „kabinet".
Maar het vervullen van die opdracht be
proefde hij in dezelfde richting; het door
iiem te vormen kabinet zou zijn het demis
sionaire kabinet en weer beproefde hij op
den grondslag van het compromis de sa
menwerking rechts te herstellen.
Hij moest daarbij aan het bestaande ka
binet mededeelen, dat, werd de in het com
promis bedoelde oplossing door het kabi
net aan de Kamer medegedeeld, de C. H.
Kamerclub een motie van teleurstelling zou
indienen.
Werd deze verworpen, dan was, behou
dens nog de twijfelachtige stem van eeni-
ge C. H. Kamerleden over verdere voor
stellen, de samenwerking rechts hersteld
en kon dus het kabinet aanblijven.
Het kabinet zou dan moeten terugkeeren
formeel als door Dr. de Visser geformeerd
'Kabinet, maar in waarheid in zijn qualiteit
van parlementair Kabinet, steunende op de
herstelde samenwerking der rechterzijde,
terwijl terstond de C. H. door het voor
stellen hunner motie van teleurstelling, zou
den doen blijken, dat de samenwerking
niet hersteld was en tegen de Regeering
zouden stemmen. Niet het compromis, maar
deze wijze om de crisis te beëindigen was
het, waarmede de A.R. Kamerclub haar
instemming niet kon betuigen en waarom
verdediging in de Kamer van haar niet kan
worden verwacht.
Hadden de C. H. verklaard, dat zij het
compromis zouden aanvaarden, doch niet
dan onder protest van teleurstelling en dat
zij dan geen motie tegen de Regeering
j-fk1 deze zouden voorstellen, tegen de Re-
Teering in deze zouden stemmen, dan had
^"ier> ..Kp-riy.ior rrpbpr?
Een kabinet kan moeten aanblijven, als
het onmogelijk blijkt een ander Kabinet te
vormen; maar aanblijven op den grondslag
van herstelde samenwerking, terwijl de sa
menwerking niet hersteld was, dat kon
Üoor de A.-R. Kamerclub niet worden ver
dedigd.
Naar de laatste berichten melden, zou Mr.
Limburg bijna gereed zijn met de formatie
van een nieuw ministerie.
Namen van zittende ministers worden daar
bij genoemd.
Waarschijnlijk zou nog deze week de op
lossing kunnen worden verwacht. Als ons
blad verschijnt, weten wij wellicht meer.
Thans wachten wij nog af.
De koning van Roemenië heeft een over
eenkomst getroffen met prins Carol.
De koning heeft de hem door zijn zoon
gestelde voorwaarden aanvaardt, n.I., dat er
een eind zal worden gemaakt aan den in
vloed van prins Baboe Stirbey, de gunsteling
van koningin Maria en dat Bratianoe als
minister-president zal aftreden.
Waarschijnlijk zal nu Averescoe een ka
binet vormen.
De prins zou medehelpen, om het schan
daal te doen vergeten; hij zou een reisje naar
Algiers maken en waarschijnlijk reeds vóór
den zomer naar Roemenië terugkeeren.
Het decreet, waarbij de prins van zijn
rechten wordt vervallen vervlaard, is opge
schort. Carol zal den titel van koninklijk prins
behouden.
Hij zal voortaan een brave Hendrik wor
den.
Gz.
(Gediplomeerd coupeur)
Burgemeester Grothestraat 19, Soestdijk
Hiermede bericht ik de ontvangst van
een prachtige en hoogstaande collectie
voor het 'a.s. VOORJAAR- EN
ZOMERSEIZOEN. - Stalencollectie's
worden gaarne ter inzage gezonden.
PLAATSELIJK NIEUWS
Hoofdpijn
bedaart spoedig door gebruik van een paar
Mijnhardt's Hoofdpijntabtetten.
Glazen buisje 60 ct. Bij. Apoth. en Drogisten.
KRONIEK VAN DE WEEK
Sabelgerammel. Bemoei
zucht? Wat het eind zal
zijn. Prins Carol van Roe
menië. Op z'n schreden te
ruggekeerd. Zal nu verder
een brave kerel worden.
Op de dreigrede van Mussolini heeft de
Duitsche minister Stresemann, kalm en waar
dig geantwoord.
Hij zeide, dat de toon van Mussolini'^
rede wel aanleiding gaf om op dezelfde wijze
te antwoorden, maar dat zulks in strijd zou
geweest zijn met de beginselen van den Vol
kenbond en met het verdrag en den geest
van Locarno. De minister las daarna op plech-
tigen toon de proclamaties en beloften van
den Italiaanschen Koning en Italiaansche re
geering voor bij de inbezitneming van Zuid-
Tirol door Italië, dat het zijn oude cultuur
zou mogen behouden en voor z'n Duitsche
scholen niet behoefde te vreezen.
In tegenstelling met die beloften heeft het
fascistische regime een systematische Italiani-
seering van het Duitsche volk van Zuid-Tyrol
doorgevoerd.
En nu is door zekere lieden in München
wel een boycot-beweging tegen Italië opge
zet, maar daaraan is de Duitsche regeering
ten eenenmale onschuldig. Achter die bewe
ging «taan noch de Duitsche regeering, noch
Duitsche officieele personen.
Het is echter de vraag, of deze gematigde
woorden in Italië een goed onthaal zullen
vinden. Men zou daar kunnen vragen,
spreekt Stresemann in commissie van Oos
tenrijk of voor zich zeiven, want Zuid-Tyrol
was geen Duitsch grondgebied maar Oos
tenrijks.
En zoo zou een en ander nog wel eens
aanleiding kunnen geven tot nadere en naar
dere verwikkelingen.
Onder den indruk der omstandigheden
heeft het Duitsche rijkskabinet besloten tot
den volkenbond toe te treden.
GODSDIENST EN CULTUUR
VAN HET OUDE EGYPTE
Met dit onderwerp trad Vrijdagavond 5
Februari op in „Religie en Kunst" de Heer
J. Pfersich, van Haarlem.
Spreker begon met te zeggen, dat het zijn
overtuiging is, dat het absoluut noodzakelijk
is, religieus te denken en te voelen, om
waarachtige kunstuitingen te kunnen waar-
deeren. Wel dringen zich verschillende vra
gen aan ons op, omtrent de schoonheid van
de kunst enz., maar naar het verhevene in
de kunst, niet in de eerste plaats naar wat;
het oog boeit, maar of de kunst ziele-ontwe-.
ring brengt. Nu heeft elk volk z'n eigene
kunstuiting, welke beïnvloed Woidt, düoi de
geaardheid van het land, de ligging, het kli
maat. Daaruit ontstaan dan weer zeden-ge
woonten en de godsdienst eh als gevolg
van dit laatste, de doodendienst.
Kunst is scheppen en de inspiratie, die de
schepping tot een kunstwerk maakt, wordt
bepaald door het gemoedsleven van den
kunstenaar.
Is er nu eenheid in het gemoedsleven van
een geheel volk, door een groot religieus
idiaal, dan is er ook eenheid in de verschil
lende kunstuitingen en is er ook sprake van
een kunststijl. En juist daarom behoort de
Egyptische, met de Indische en de Middel-
eeuwsche kunst tot de meest verhevenste
kunststijlen.
Om die kunststijlen te kunnen waardeeren
is historische kennis noodig en sprekers doel
is dan ook om aan de hand van de verschil
lende historische gegevens, te trachten ons
iets te toonen van die oude verhevene Egyp
tische kunst, opdat ook wij, moderne tnen-
schen, iets van de kunstontroering der oude-
Egyptenaren mogen ontvangen.
Als we kunst door grafische lijnen voor
stellen, dan vinden we slechts gebogen lij
nen; zij stijgen geleidelijk tot een zekerej
limiet en dalen dan weer af.
EEN OER GROOTSTE EN MEEST
MOD. INRICHTINGEN OP DIT GEBIED.
VRIJDAGS FRANCO AFHALEN EN
BEZORGEN.
kend zijn.
Door onderling verkeer en vermenging
vloeiden de ideeën steeds meer in elkandei;
en leerde men onderling de eenheid van kern
zien. Daaraan hielpen de priesters niet wei
nig mede. Het resultaat was, dat er over
bleven 3 goden-gezelschappen, ieder van 9
goden, welk stelsel leidde tot het latere mo
notheïsme, omstreeks 20 eeuwen voor de
geboorte van Christus.
Toet-ank-ahmen, wiens graf pas gevon
den is, was weer teruggevallen tot den ouden
godsdienst, van het veelgodendom en het
tijdperk waarin hij leefde, kon niet zijn een
bloeitijdperk van de kunst, wat blijkt uit de
gevonden voorwerpen, welke zoo overdadig
en smakeloos versierd zijn. De vormen, welke
mooi zijn, zijn van vroeger tijd en de onsma-.
kelijke versieringen uit den tijd der begra
fenis van dezen koning.
Dan gaat spr. over om door lichtbeelden
z'n gehoor ook iets van verschillende goden-*
vormen en andere kunstwerken te laten zien*
Allereerst wijst hij dan aan, de afbeelding-
van de opperste wijsheid: Tehutie, een god
met een ibis-kop. Verder Isis, Osiris, Horus,
Anubis, Ptah, Ra, Khenemu met den rams-.
kop en spreekt ons dan van de symboliek,
die in deze vormen tot uiting kwam.
Zoo spreekt bij o.a. dat de god Khnemu,
die den hemel en de aarde schiep, als eem
pottenbakker wordt voorgesteld, omdat de
Egyptenaren in het maken van hun gebruiks-*
voorwerpen uit leem en klei, ook scheppings
werken zagen. Verder van Set en Nephtijs
Aser en Ast, met hun zoon Horu. Allerlei
vreemde namen om er mee in de war te ra
ken; gelukkig, dat de spr. zich beperkte^
want als hij ze alle 2200 had behandeld, dan
enfin, hij behandelde slechts
een klein gedeelte der Egyptische mytho
logie.
Dat de rivier de Nijl ook een voorname rol
springende lippen
Doos 30-60"90cllube80ct
Bij Apoth.en Drogisten
De Leidsche Burcht. Steenen trap met put. Men zegt, dat deze put zeer diep is en dat
zich eertijds op zijn bodem een onderaard schen gang bevond, die naar den Brittenburg-
te Katwijk leidde.
De lijnen van de techniek daarentegen zijn
rechte lijnen, zij gaan steeds in stijgende
richting.
De lijn van den godsdienst is ook zulk
een kromme lijn, met de ontwikkeling vol
gens spr. van: angst, verwondering, bewon
dering, dankbaarheid, verheerlijking, verstar
ring
En nu is de heele Egyptische kunst eenj
groote symboliek, die op haar beurt weer
incarnatie is van zorg voor de Eeuwigheidl
We kunnen dit zien in hun bouwwerken,
in de keuze van materialen, graniet en por
fier en in het mummiefiseeren der dooden,
Spr. geeft een beeld van de godsdienst der
Egyptenaren, waarvan plm. 2200 ver
schillende namen van Egyptische goden be-
in de symboliek speelt, spreekt wel vanzelf»
Van deze rivier hing het wel en wee vam
gansch Egypte af. Heele hymnen leest spr.
voor, die wondermooi van taal en uitdruk-,
king zijn. Voorts wijst hij op oud-Egyptische
spreuken. Het hoogtepunt van de Egyptische
cultuur viel samen met de regeering van ko
ning Amon-Hetep. Deze vereerde de god
Amon, die op verschillende manieren wordt
afgebeeld, hier als een man, maar elders
als een kikvorsch, een slang, een leeuw,
een havik, of nog andere vormen.
Door de concentratie, die de priesters uit
voerden en waarvan daar straks reeds sprake
was, kreeg deze god Amon de vereeniging
van alle eigenschappen der verschillende go
den in zich zeiven en werd dus toen do