uioninshureau r. MAit
H.A.HAK - BAARN
Probeert U eens een doos!
D, F. VOIGT
Uitgave: G. J. SMIT, v. Weedes fraai 35, Soestdijk - Telefoon 181
Bureau te BaarnVAN DE VEN's Boekhandel - Telefoon 139
Steenhofstraat5 TelefoonS45
Bouwcrediet^ beschikbaar.
ALLE BOUWMATERIALEN
MIJNHARDT's
oieiier uoor Arüsiiehe Portret Fotograiie
B. HUISINGH
Q«rhofecbni5cb enWerktaigkundicj
^Bureau
Sm
5e Jaargang No. 16
Gecontroleerde oplaag te samen 6500 exemplaren.
Vrijdag 23 April 1926
soEsm NEüm®
Redactie-Adres te Soest: C. F. W. RIETVELD, Emmalaan 7, Soestdijk
Redactie-Adres te Baarn: J. DIJXHOORN, Veldheimweg 48
Adres te SoesterbergC. J. VAN DAM, Rademakerstraat 15.
De Christelijke bladen het „Soester Nieuwsblad" en „De Baarnsche Koerier"
worden steeds gratis huis aan huis bezorgd te Baarn, Soest, Soestdijk, Soester
berg, Soestduinen en Lage en Hooge Vuursche.
Advertenties voor elk der bladen van 1-5 regels fl.00. Elke regel meer f 0.20
Makelaar - Taxateur
Bij het station Soestdijk
Verzekeringen Brand, Inbraak etc. Belast zich
met aan- en verkoop van Villa's, Landhuizen,
Winkelhuizen, Bouwterreinen en vaste goederen
den Russischen transitohandel krijgen.
Voor eenigen tijd werd een dergelijk ver
drag (over neutraliteits- en handelszaken) ge
sloten tusschen Tsjecho-Slowakije en Rus
land, tusschen Italië en Joego-Slavië.
In de laatste dagen evenwel hoort men
weer van een verdrag tusschen Duitschland
en Rusland.
Van Duitsche zijde heeft men reeds verkla
ringen daaromtrent afgelegd.
't Zou dan dienen, om Rusland gerust te
stellen, dat de intrede van Duitschland in
den Volkenbond niet een daad tegen Rus-
Aan de Willemsbrug te Rotterdam is men sinds eenige weken bezig de landhoofden te
verbreeden. Links de spoorbrug, rechts de Willemsbrug.
KRONIEK VAN DE WEEK
Profetie. Ze droomen re
vanche. D'r wordt weer ge
smoesd. Het oude spelletje.
Ze knijpen de kat in 't don
ker. Krijg ik nu haast een
zetel? Beter tien vogels in
de lucht, dan
Neen, wacht, Euroop, geen heil van
waapnen of verbonden. Uw moederschoot
heeft nog den vuurberg niet verslonden,
wiens ingewand van 't zaad des opstands
woelt en blaakt; en schoon het ook niet;
steeds de lavavloeden braakt, zijn gisting toch,
verraad in trilling, rook en steenen die 't
oprispt. Zij de krijg der volkeren ver
dwenen; de kiem werd niet gesmoord, maar
kruipt en woelt in 't rond en dreigt als tijd
geest meer, dan ze ooit als krijg bestond.
Zoo zong Da Costa reeds in 1840 en 't
is een telkens weerkeerende profetie. Want
zoodra de eene oorlog gedaan is en nauwe
lijks den vrede is geteekend, gaan de volke
ren zich weer voorbereiden voor een ande
ren krijg, om de smaad uit te wisschen, door
de nederlaag geleden in den laatsten oorlog.
't Is een voortdurende kringloop van de
feiten. Niets nieuws onder de zon, zei Sa
lomo en hij kon het reeds zeggen, maar wij,
die uit de historie der volkeren en landen
weten, dat de prediker uit de oudheid in
het gelijk gesteld is en zeiven dagelijks de
bevestiging van die uitspraak aanschouwen,
we zien weer donkere wolken over Europa
samentrekken, die straks misschien weer een
geweldige uitbarsting zullen geven.
Van alle kanten hoort men weer berichten
over het aangaan van afspraken tusschen
verschillende volkeren. Hier heet het een
afspraak, daar een verdrag, weer elders een
combinatie.
En nu luiden die verdragen volgens de be
richten wel vredelievend, maar wij, die ach
ter de grooten staan, weten wel, hoe hoog
we die vredelievende verdragen hebben aan
te slaan.
SCHOOLSTRAAT 7.
Magazijnen: Eemstr. 14 Schoolstr. 39
TEL. 213
Hadden we nu geen Volkenbond, dan was
't nu tijd, daarvoor te werken. Echter we
hebben zoo'n bond en in z'n statuten staat,
dat het maken van afspraken en verdragen
door de volkeren onderling niet gewenscht
is en dat er geen beter instituut is, om de-
volkeren nader tot elkaar te brengen, dan
juist de Volkenbond.
Dat weten de volkeren dus en toch doen
ze, alsof er geen bond bestond en herhale
het oude spelletje van verdragen en afsrpa-
ken.
Daar is vooreerst Rusland, een land, dat
zou wenschen, dat de geheele wereld zich
ontwapende, maar zij zelve blijft de bewa
pening maar aldoor voortzetten. Dat land
wil niets met den Volkenbond te doen heb
ben en doet nu net alsof dien Bond Rusland
buiten alle samenwerking wil houden en
stookt nu danig tusschen de verschillende
regeeringen. Maar tevens werkt het er op, om
met verschillende landen afzonderlijke ver
dragen te sluiten.
Zoo heeft het reeds een verdrag gesloten
met Litauen, 't welk heet; garantie- en neu-
traliteits-verdrag.
Dit verdrag bevat bepalingen omtrent we-
derkeerige neutraliteit en een verbod omtrent
deelname aan een andere coalitie, zooals lid
worden van den bond van Oostzee-staten.
Verder zijn nog van belang de clausules op
handels- en transito-gebied, waarbij Litauen
en de haven van Memel, het monopolie van
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Zenuw-Tabletten 75 ct
Staal-Tabletten 90 ct
Maag-Tabletten. 75 ct
Bij Apoth. en Drogisten
land is en voorts verklaarde het: dat het
verdrag met Rusland geheel in de lijn van
het pact van Locarno ligt.
Vermoedelijk echter liggen er nog andere
redenen aan deze onderhandelingen ten
grondslag.
Van den kant van Rusland, om het werk
van Geneve en Locarno ongedaan te maken.
Van den kant van Duitschland is het dit
maal een soort wraakneming ten opzichte
van de groote mogendheden wegens het niet
toekennen van een zetel aan Duitschland in
den Volkenbondsraad. Daardoor is Duitsch
land ook niet toegetreden als lid en dus
staat het geheel vrij en zoekt het dus nu
langs anderen weg z'n positie te versterken.
Een en ander zal niet zonder invloed zijn,
als straks de commissie uit den volkenbonds
raad tezamen komt om een oplossing be
treffende de permanente zetels te vinden
In verband met een en ander en met het
ontwapeningsvraagstuk, is heel mooi, de laat
ste plaat van Brakensiek in de Amster
dammer. Op deze plaat staat Uncle Sam, de
personificatie van de Ver. Staten van Ame
rika. De lucht is zwart van de vliegtuigen
en er onder staat: „Beter tweehonderd vo
gels in de lucht, dan één in de hand".
Gz.
Oude Utrechtscheweg 10, Baarn, Tel. 295
Opname bij dag en bij avond
in atelier en eigen omgeving
Specialiteit in het maken
van onveranderlijke vergroo
tingen naar oude verbleekte portretten
KERKBERICHTEN
SOEST
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10.30 uur (Kerk), Ds. D. P. Brans.
Nam. 6 uur (Kerk), Ds. A. F. P. Pop, van
Vaassen.
Voorm. 10.30 uur (Rembrandtzaal), Ds. P.
J. de Jong, van Amsterdam.
Nam. 6.30 uur (Rembrandtzaal), Ds. E. v.
Meer, van Wageningen.
Voorm. 10 uur (Chr. School Hees), Ds. A.
F. P. Pop, van Vaassen.
Geref. Kerk.
Kerkgebouw Julianastraat
Voorm. 10 uur Dr. J. Hoek.
Viering H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Dr. J. Hoek.
Kerkgebouw Soesterbergschestraat.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Viering H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Ds. B. Alkema.
Roomsch Katholieke Kerk
Parochie St. Petrus en Paulus
Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te 10.30 uui
Hoogmis.
Parochie Maria Onbevl Ontv.
Voorm. 7.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
Chr. Geref. Kerk.
Voorm. 10 uur en nam. 5.30 uur Docent
De Bruin, van Apeldoorn.
Vereeniging van Vrijz. Godsdienstigen.
Gebouw Religie en Kunst, Rembrandtlaan.
Geen dienst.
SOESTERBERG
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. Spijkersloot.
Nam. 6 uur Bijbellezing in de Chr. School
te Soesterberg door den Eerw. Heer Dj.
A. G. v. d. Heide, van Amersfoort.
BAARN"
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 10 uur Ds. I. Kievit.
Nam. 6 uur Ds. A. Adriani.
Vereeniging „Calvijn", Tromplaan.
Voorm. 10 uur Ds. A. Adriani.
Geref. Kerk (Oude Utrechtscheweg).
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. G.
Meijnen.
Roomsch Katholieke Kerk.
Voorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis. In de week de H. Missen te 7 en
8 uur. Woensdagavond 7 uur lof.
Chr. Geref. Kerk (Nassaulaan).
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. K. Groen.
Protestanten Bond.
Voorm. 10.30 uur, Jongerenkerk, Ds. L.
R. van den Broek, uit Berkenwoude. (Ook
voor ouderen toegankelijk).
Ned. Lulherseh Genootschap voor In- en
Uitwendige Zending, afdeeling Baarn.
Voorm. 10.30 uur Gebouw Emstraat 10, Ds.
J. C. V. van Bemmel, van Hoorn.
Extra collecte voor den Centraal Bond voor
Inwendige Zending en Christelijk philantro-
pische inrichtingen.
Doopsgezinde Gemeente.
Geen dienst.
Leger des Heils. (De Wetstraat 25).
Voorm. 7 uur bidstond, voorin. 10 uur
heiligingsmeeting, geleid door stafkapiteine
Jager.
Nam. 3.30 uur openluchtmeeting aan de
Groote Kom.
Nam. 8 uur verlossingssamenkomst.
Woensdagavond 8 uur, openbare samen
komst.
Donderdagavond 8 uur heiligingsmeeting.
Allen geleid door Ensigne van Oudheusden
en luitenante van Leeuwen.
LAGE VUURSCHE
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 9.30 uur en nam. 6 uur Ds. Gun
ning.
Drogist. Gediplomeerd Opticien.
BURGEM. GROTHESTRAAT 28 - Soestdijk
IPI?"* Eerste Soester Electrische Brillenslijperij.
GROOTE SORTEERING FOTO-ARTIKELEN
BINNENLAND
Met frissche krachten. Wel
gewichtiger werk. Forensen-
Belasting. Leniging van den
nood in den Z.-O. hoek van
Drente.
De Tweede Kamer heeft Dinsdag haar ar
beid opnieuw begonnen. De Indische be
grooting moest nog onder het mes. En hoe
wel de feitelijke behandeling dezer begroo
ting bij den Indischen Volksraad ligt, moet
zij toch ook door de Staten Generaal wor
den goedgekeurd.
Gelijk met de behandeling der begrooting
kreeg de communist Lou de Visser gele
genheid zijn interpellatie te houden over de
tegenwerking door de regeering van de com
munistische agitatie en propaganda.
Het spreekt vanzelf, dat deze binnenland-
'sche agitator ontkende, dat de relletjes en
andere ongeregeldheden in Indië gevolg wa
ren van de communistische agitatie. Veeleer
moet daarvan de oorzaak gezocht worden
in de maatregelen der regeering, die de massa
onderdrukt en het kapitalisme toelaat de ar
beidersbevolking uit te buiten.
Ruim twee uren was dezen spr. aan het
woord om de Regeering aan te klagen, de
geachte afgevaardigde van de roode inter
nationale schaamde zich zoo Nederlander te
zijn, dat hem het voornemen wordt toege
schreven, zich in Moskou te laten naturali-
seeren.
De minister Dr. Koningsberger diende
slechts kort van repliek. Kort en krachtig.
Z.E.A. vergeleek het communisme in In
dië met moeraskoorts en de propagandisten
met de malariamuggen, die de ziekte ver
spreiden.
De regeering in Indië zal alles doen om
de communistische infectie tegen te gaan en
buiten N.-lndië te drijven. Zij kan daarbij op
de krachtige medewerking van den minis
ter rekenen.
Spr. hoopt, dat zijn duidelijke taal ook
aan de overzijde van den Oceaan zal wor
den verstaan. Aan duidelijkheid liet het al
thans niets te wenschen over.
De Indische specialiteit van de S.D.A.P., de
heer Cramer, hoewel hij het niet eens was
met den communist, hij was blijkbaar een
beetje gepikeerd, dat deze de interpellatie
voor zijn neus had weggekaapt, drong er
eveneens bij den minister op aan gematigd
op te treden.
Het communisme in Indië was eigenlijk
geen communisme. Het is een zuiver natio
nalistische beweging. De regeering moest
daar zeer welwillend tegenover staan. Ook
1 al noemt men z'ich in Indië communist, dan
is dat nog geheel anders, als in Europa.
Het zal wel zoo zijn, alleen de resultaten
zijn gelijk. Opwinding en onrust met al de
gevaarlijke gevolgen van dien bij een Oos-
tersche bevolking.
Wij houden het voorloopig liever met den
minister, die in tien minuten op de lange
redevoeringen van de heeren het eenige juis
te antwoord gaf.
in ons vorig O'.^rzicht wezen wij er reeds
op, dat in vele -gemeenten het het met de
financiën niet beft gesteld is.
De laatste raadsvergadering van de tweede
stad van ons land, Rotterdam, legde hier
van wel getuigenis af en vernemen wij uit
Utre 'ht, dat ook daar de belasting beduidend
zal worden verhoogd.
D Rotterdamsche raad heeft zich weer
eens onledig gehouden met een salaris-debat,
hetwelk aan den Soc. dein. wethouder Heij-
koop^ de verzuchting ontlokte, dat er wel
gewichtiger werk te doen was, dan elk jaar
over een cent meer of minder te debatteeren.
Het voorstel van den wethouder van fi
nanciën was 81/2 pCt. aftrek toe te pas
sen. De heer Schouten verdedigde zijn voor
stel voortreffelijk.
Het kon echter geen meerderheid krijgen.
Een -voorstel van de minderheid van B. en
W. om den toestand te laten zooals hij was,
werd aangenomen.
De moeilijkheden verschuiven tot de kas
nog grooter gaten heeft en ten spijt van den
heer Heijkoop het volgend jaar weer een
salaris-debat.
Dóór het bestuur van het R.-K. Werklie
denverbond is d.d. 19 dezer aan den Minister
van Financiën een adres verzonden, waarin
den ^Minister verzocht wordt te willen be
vorderen
a.. dat een werkforens totaal niet meer be
lasting zal betalen, dan een inwoner in de
zelfde omstandigheden betaalt in de zwaarst
belaste gemeente, waarin hij woont of
werkt;
b. dat in de wet een minimum-grens wor
de vastgesteld van bijv. f2500.—, waar be
nede ii geen forensen-belasting mag worden
geheven;
c. dat eventueel rekening worde gehou
den -Tiet de opmerkingen, welke wij omtrent
de Aft. 244a en 244b van het aanhangige
wèfsuntwérp hebben gemaakt.
Als vrucht van het bezoek der A.-R. Ka
merleden Prof. Dr. H. Visscher en C. Smeenk,
verleden jaar aan de veenstreken gebracht, is
een vereeniging „Groen van Prinsterer-stich-
ting" opgericht met zetel te Klazienaveen
(gem. Emmen). De bedoeling van deze ver
eeniging is aan flinke arbeiders, die met lust
en ijver zich willen werpen op land- en tuin
bouw, de gelegenheid te geven door den
tijd eigenaar te worden van een stuk grond
op gelijksoortige wijze als in de Landarbei-
derswet is aangewezen.
Op deze wijze wenscht de vereeniging de
arbeiders uit den nood te helpen met ver
mijding van de demoraliseerende steunactie,
zooals ze heden ten dage gegeven wordt. De
Regeering heeft aan de vereeniging finan-
cieelen steun toegezegd.
Het bestuur bestaat uit de volgende hee
ren: Prof. Dr. H. Visscher, lid der Tweede
Kamer, voorzitter; O. Norbruis, Burgemees
ter van Schoonebeek, vice-voorzitter; Ds. J.
A. Verhoog, Geref. predikant te Klaziena
veen, secretaris; J. Gorter Kzn., Wethouder
der Gemeente Emmen te Nieuw-Amsterdam,
penningmeester; J. de Bruijn, hoofd Christ.
U. L. O.-school te Klazienaveen, assessor;
E. ten Napel, lid van den Gemeenteraad van
Emmen te Klazienaveen; J. Wanders, lid van
den Gemeenteraad van Emmen te Nieuw-
Amsterdam.
Tot verzekering van den goeden gang van
zaken zal aan de onderstaande lichamen ge
vraagd worden ieder een persoon aan te
wijzen, die te zamen vormen een raad van
toezicht: Dr. Abraham Kuijper-stichting, Pro
vinciale bond van A.-R. Kiesvereenigingen in
Drente, Patrimonium, Christelijke Landarbei-
dersbond.
Vooraanstaande mannen in onze partij zul
len de vereeniging ten zeerste steunen.
IETS OVER KUNST EN KUNSTWAAR-
DEERING
Kunst is niet een uitvinding van menschen,
maar is een door God ingeschapen functie
van den menschelijken geest.
't Is een gave, die de een wel en de an
der niet heeft. Een talent, dat iemand, die
het ontving kan ontwikkelen en een ander,
die het niet ontving, nooit kan aanleeren.
Wetenschap kan men verkrijgen door stu
die, maar kunst heeft men, of men heeft haar
niet.
Een examen doen, moge voor velen een
toer zijn, maar een kunst is het niet. Kunst
is iets bijzonders, iets, dat een ander niet
kan en ook niet kan leeren. Nu wil dat niet
zeggen, dat een kunstenaar zich niet be
hoeft te ontwikkelen, dat hij geen oefening
noodig heeft; juist het tegendeel. Hij zal zich
met heel zijn persoon moeten toeleggen, om
zijn kunst goed tot ontplooiing te brengen
Maar als men dien aanleg niet heeft, of men
heeft het talent niet gekregen, dan helpt
alle oefening niets.
Een kunsttalent wordt daarom ook altijd
„ontdekt", 't zij door den begaafde zelf, of
door een ander, maar nooit wordt een talent
aangeleerd.
't Een of ander kunstgebied is ook geen
uitvinding van menschen, maar de kunst be
staat evenals de landbouw, de handel en de
nijverheid, bij de gratie Gods. Daarom noemt
de apostel ook God de Heere, de Oppersten
Kunstenaar en Bouwmeester.
Nu staat naast het geven van kunst, het
kunstgenieten en -waardeeren. Ook dit is een
gave, die wel aan sommigen, maar ook weer
niet aan allen is geschonken.
Er zijn menschen, die een kunstenaar kun
nen volgen en van hem genieten, al blijft het
hun levenlang uitgesloten, dat ze zelf een
kunstwerk scheppen zouden; daarvoor mis
sen ze het specifieke van den kunstenaar, de
inspiratie.
Als een groot aantal menschen voor een
mooi schilderstuk staan, zullen er maar wei
nigen, het eigenlijke „schoon" aanschouwen;
men vindt het „mooi", maar hef verhevene,
net heerlijke, dat tot de ziel spreekt, ziet
men niet. Wel ziet men kleuren en 'taferee-
len, maar het leven en het genie van den
kunstenaar kan men niet aanschouwen, een
voudig omdat hun ziel en de vermogens
hunner ziel daarop niet aangelegd zijn.
Men ontmoet soms hoog-ontwikkelde men
schen met een predicaat van de academie,
Dr., Mr. of Ir. voor hun naam, wien allen
kunstzin ontbreekt, terwijl anderzijds soms
de allereenvoudigsten, zeg, door een heer
lijke muziek, als betooverd worden. Elke po
ging, om kunstzin gemeen goed te maken,
moet dan ook op teleurstelling uitloopen.
Men kan wel een menigte menschen zoo
ver krijgen, dat ze doèn alsof ze de kunst
op hoogen prijs stellen en daarvan intens
genieten; vertel ze dan maar, dat het voor
naam staat, dat het een blijk van hoogere be
schaving is, maar het eigenlijke kunstgenot
smaken ze nooit.
Een andere zaak is, en deze verdient wel
aanbeveling, om het kunstgenot onder
In het leven komt men dan wel menschen
tegen, die alleen maar oog voor 't schoon
van den gevel hebben en de rest als bijzaak
beschouwen, maar zulken plaatsen zich zeiven
buiten het practische leven en als er per on
geluk zulke menschen in een zoogenaamde
schoonheidscommissie zitten, zijn de men
schen van de praktijk de dupe. Want hoe
hoogelijk ook de gevel of de stijl geroemd
moge worden, als het gebouw in de prak
tijk niet voldoet, is het een mislukking en
een misproduct. In dit verband mag er wel
eens op gewezen worden, dat in de gouden
eeuw, de 16e en 17e eeuw, toen op alle ge
bied kunstwerken geschapen werden, schoon
heidscommissies contrabande waren. En zeg
nu niet, dat men toen in die dagen de kunste
naars hoogelijk waardeerde, want het faillis
sement van Rembrandt en de armoede van
Joost van den Vondel, zeggen u wel wat
anders.
Neen, schoonheidscommissies zijn een pro
duct van onzen tijd, welke haar kracht zoekt
in het „massregeln" van alles en nog wat.
Ook in dien tijd waren alle gevels geen
kunstwerken. Wat waarde heeft uit een oog
punt van schoonheid, treedt altoos naar vo
ren en verkrijgt de plaats welke het toe
komt en wat zonder waarde is, ook al hebben
6 schoonheidscommissies ons verzekerd, dat
het verheven is, blijft een prul.
Niemand onzer zal meenen, dat er op het
oorlogsveld muziek voor de militairen ge
maakt wordt, om van de kunst te genieten,
neen, dit heeft een practisch doel en dient
zich dan oo"k als zoodanig aan.
Het is dan ook bezijden de waarheid, als
men bij de kunst van het begrip „schoon
heid" alfeen uitgaat; men moet Uitgaan van
het begrip „kunnen".
Onze taal spreekt daarom van „kunst",
zoowel bij het practische als bij het ideale
doen des menschen en onz etaal heeft hier
in gelijk.
Dr. A. Kuijper zegt hiervan: „In den Heere
onzen God is niet de Almacht een gevolg
en uitvloeisel van de Heerlijkheid, maar om
gekeerd, de Heerlijkheid van de Almachtig
heid. Zal hier nu onze gelijkenis met het
Beeld Gods spreken, dan is ook bij ons niet
het kunnen uitvloeisel van onzen smaak, maar
komt' omgekeerd onze smaak en schoonheids
zin uit in de openbaring van onze macht, d.i.
„kunnen".
Bij Bezaleël en Aholiab is geen sprake van
ideale kunst, maar van handwerk, maar wel
zoo, om vernuftigen arbeid te bedenken. Uit
drukkelijk zegt God de Heere zelf, dat deze
beide mannen, deze gave van de kunst van
Hem ontvangen hebben.
Zoo is er ook opvoedingskunst en kook
kunst pn honderd andere kunsten meer, doch
Er bestaan plannen bij het rijk om de bekende R.K. Kerk te Halfweg, welke wij hierbij
afbeelden, aan te koopen voor afbraak, ten behoeve van de verbreeding van den weg
Amsterdam—Haarlem. Over drie jaar zal echter eerst oplevering kunnen worden geëischt.
ieders bereik te brengen. Want 't is belache
lijk te veronderstellen, dat alleen de intellec
tueel hoogstaanden geschikt zouden zijn om
kunst te genieten. Bij de toovering der klan
ken is dit in nog veel sterker mate het ge
val, dan bij het genieten van kleuren.
Nu wordt wel eens gedacht en ook wel
een beweerd, dat eigenlijk alleen de hoogere
kunsten, zooals dichtkunst, toonkunst, beeld
houwkunst en schilderkunst, maar onder het
begrip kunst vallen. Dit is echter absoluut
onwaar, want de kunst kan ook een minder
ideaal doel vertoonen.
Met de bouwkunst is dat al dadelijk te
demonstreeren. Als er een kerk of een ge-
eentehuis, een bankgebouw of een kasteel
gebouwd wordt, dient zoo'n kunstwerk niet
alleen om een mooie gevel te doen bewonde
ren of om een grootschen stijl te doen aan
schouwen, maar zulk een kerk dient, opdat er
kerkdienst, eeredienst in zal gehouden wor
den, zoo'n gemeentehuis, dat het gemeente
bestuur het voor z'n bestuursorganen zal be
zigen; dat het bankgebouw als kantoor dienst
zal doen en het kasteel om door de eene of
andere familie bewoond te worden.
Afdoend geneesmiddel voor wonden excema
en huidaandoeningen. Vraagt Uw drogist.
't zou ons te ver voeren, die allen ook maar
te memoreeren.
Alleen dit nog: Nooit komt de hoogei
ideale kunst het eerst, 't is altijd de practische
kunst, die voorgaat. Ons kiinnen richt zich
't eerst op onze levensbehoeften, onze wo
ning, onze kleeding enz. en eerst later gaat
men uitsluitend het schoone zoeken. Bei
den echter, zoowel practische als ideale kunst,
zijn gaven Gods, maar evenals er onderscheid
is tusschen oog en oor, evenzoo is er ver
schil tusschen ideale en practische kunst
Van het oog hoort men wel eens: „dat
deze of die een paar wonderschoone oogen
heeft".
Maar van de ooren?
Elk ding is schoon op zijn tijd.