Weet (J wei
BUITENGEWONE
Luxe Auto-verhuur
VENEM
LA PORTE Go.
Afslag in de Kaashal
Edammer Kaasjes
Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk. Bureau: Van Weedestraat 35, Telefoon 2181
N.V. Cramer's Behangerij
en Meubileer-lnrichting
sorteering in aiie soor
ten Matten en
Cocos-artikeien
C. Verschoor, Nieuwtsr» 57
De Rechten van het Dier.
Torenstraat 20, Telefoon 2171
Moderne Schoenmakerij
Heeren zolen en hakken f2,10
Dames zolen en hakken fl.60
wat ge meer betaald is weggeworpen geld.
Ai
REGENJASSEN
-A|
Schoonmaak
„Weest sterk".
D, F. ¥OICaT Drogist.
Ontvellingen
Buitengewone aanbieding
WILLEM REITH
Uitvoering m Ellesienortlers.
Incisso - Coupons
Prolongatie - Deposito
Safe-Deposïi
per stuk f2.20
8e Jaargang
Vrijdag 12
'|pr«
1929
No. 15
DE SDE51B2 CDLIDAMT
Aboiinenrcntxprijs voor Soestdijk, Soest en Söesterberg, 25 cent per
3 maanden.
Voor buiten 50 cent per 3 maanden.
Bijkantoren: VAN DE VEN'S Boekhandel, Baant en C. J. VAN DAM, Rademakemtr. IS, Söesterberg
Laanstraat 61 - Telefoon 119
BAARN
Zie speciale uitstalling.
ONZE RIJMKRONIEK
0root er das -18 es niet k
trden Ingezoaden. Bij
Ijkc) gedichten f 2.50
(Ingezonden.)
mijnwerkersleed
't Is een simpel kort berichtje
Dat ik laatst in 't dagblad Jas,
En dat toont hoe zwaar getroffen
't Mijnwerkersgezin weer was.
Acht en twintig menschenlevensi
Is de prijs van 't zwarte goud;
Acht en twintig stoere werkers
Liggen daar nu bleek en koud.
Ziet ze 's morgens henen loop-en,
Diep gedoken in hun kraag,
Henen trekkend naar de diepte
Voor 't voldoen aan kolenvraag.
Koest'rend zonlicht is voor velen
Ongekende weeldepracht,
Want ze moeten daar beneden
Werken in de donk're schacht.
Want als vader niet gaat werken
Heeft het huisgezin geen brood,
En de afkeer voor de mijnen
Is bij velen o, zoo groot.
Noodgedwongen gaan de mannen
Eiken dag weer naar beneên,
Waar de dood hen staat te wachten
Door een losgeraakten steen.
Als de nood-sirene's loeien
Is er weer een ramp gebeurd,
Welk gezin is door het mijngas
Heden weer uiteen gescheurd?
Welk gezin moet zonder vader
Voortaan strijden voor zijn brood?
Welke moeder moet weer treuren
Om haar oudsten zoon zijn dood?
Laten wij "dan toch eens denken
Aan des gravers harde lot,
Die voor zulk een schamel loontje
Slechter leeft dan in een krot.
H. R.
15 cent per K.IVI,
Dag en nacht te ontbieden,
TELEFOON 2247.
De mensch wijdt in het algemeen zijn
volle aandacht aan de behartiging zijner rech
ten of vermeende rechten, en gaat daarbij wel
eens zeer eigendommelijk te werk. Hij be
schouwt o.a. zeer eenvoudig het daar zijn
van het dier als te zijner gerieve en te zijner
nutte; en zonder bezwaar treedt hij tegen
het dier op. Hij beschikt over zijn bestem
ming en zelfs over zijn leven. Wij gebrui
ken (als wij geen vegetariërs zijn), het dier
tot voedsel, en wij beweren, kort en bon
dig, dat de mensch daartoe het recht heeft
want dat het dier voor den mensch ge
schapen is en hem moet dienen, op welke
wijze dan ook.
Bijgevolg kent de mensch geen rechten toe
aan het dier; en zulks zonder zich af te vra
gen: of hij daartoe gerechtigd is alzoo
met toepassing van het brutale „Recht van
den sterkste".
De vraag volgt nu van zelf: „Heeft het
dier gelijke bestaansrechten als de mensch,
en ook andere levensrechten; en hoe worden
die rechten gesanctionneerd?"
Het bestaan van het dier, evenals dat van
den mensch, knoopt zich als vanzelf vast
aan de groote, onoplosbare raadselen der
schepping, die wij in handen gelöoven van
een alles omvattende besturende Kracht, die
zich in alles, wat is voortgebracht, open
baart. Doch de mensch in het algemeen sluit
toch het Fatalisme niet uit en scheidt dit
zoodoende van de alles ten goede leidende
Macht. En waar het noodlot met zijn wreed
en niets Onderscheidend ingrijpen buiten de
verantwoordelijkheid van een wijs beleid, van
een alles ten goede brengende beschikking
staat, daar zijn de levensvoorrechten van
mensch noch dier gewaarborgd.
De rechten van het dier, evenals die van
den mensch, zijn in.i. gesanctionneerd door
de schepping. Het bestaan van beiden brengt
hunne rechten mede, met het vanzelf spre
kend verbod: die rechten te schenden.
Een andere vraag is het: of de mensch
ook, van zelf sprekend, als de natuurlijke be
schermer van het dier is aangewezen, ook
als men aanneemt, dat hij niet zijn rechter is.
Bij vele menschen bestaat een tegenzin,
zoo niet een huivering, om eenigdier te
dooden tenzij in zelfverdediging. Deze
tegenzin kan hieruit verklaard worden, dat
het leven van het dier het meest overeenkomt
met dat van den mensch, en zich in meeren-
deels overeenstemmende function-neering in
het oog vallend openbaart. Wij gevoelen ons 8
immers nader staan tot het dier dan tot
boom of plant, die toch ook leven, toch óók
ziek worden, toch ook sterven. Maar het lij
den van het dier heeft meer uiting voor ons,
omdat wij dat lijden niet alleen op meer in
grijpende wijze zien, maar ook hoorbaar
waarnemen. Vreugde en smart openbaren
zich bij het dier zoowel als bij den mensch
zij het dan misschien ook minder treffend,
minder aangrijpend. Misschien... Wie wel
eens een schaap of een ander dier heeft zien
slachten, een hond heeftzien sterven, sluit
het bewustzijn van lijden en sterven bij het
dier niet uit.
Hieruit zou men reeds het onrecht kunnen
concludeeren, dat gelegen is in het willekeu
rig dooden van 't dier en vooral in 't mis
handelen, in het pijnigen en opsluiten van
dieren inzonderheid van vogels.
„Maar schadelijke dieren dan?" zal men
vragen. Moet men roofdieren, roofvogels en
in secten in het leven houden? Moet men
geen vleesch eten en de sterke vermenigvul
diging van de dieren, ook van insecten, toe
laten? Wat een wereld zou dat worden.
O zeker, wij kunnen ons zulk een dieren-
overbevolking niet voorstellen. Er moet wat.
ruimte overblijven -ook voor den mensch,
die zich vermenigvuldigt.
Stilhierbij komt het Fatalisme aan
:t woord. Staat dan toch het noodlot op de
plannenkaart van de Scheppende Macht, om,
bij dc al te groote, gevaar biedende verme
nigvuldiging van mensch en dier, reddend
in te grijpen met dood en verderf?
Komen lijden en smart van een deel der
menschen en komt de verdelging van het
dier ten goede aan het geheel? Maar zoo al
het Jijden van den mensch tot loutering en
verbetering van hem zeiven ter opvoeding
in de school van het leven zou kunnen strek
ken, waartoe dient dan toch het lijden van
het hulpelooze dier, dat geen baat kan vin
den bij klacht en gevoelsuiting, en dat maar
zelden het medelijdén der menschen op
wekt? Komt dit wellicht óók voor rekening
van het Fatalisme? Zoo ja, dan staat het nog
te méér voor rekening van den mensch; de
levensrechten van 't dier te erkennen en te
handhaven. En waar het noodig geacht wordt
zijn bestaan ten nutte en ten gerieve van
den mensen aan te wenden, waar het dier
wordt gedood, om tot voedsel voor den
mensch te strekken, daar geschiede dit, zoo
veel mogelijk, met zachtheid, en voorkome
men een pijnlijken dood, zooals nu reeds
geschiedt bij ter dood brengen van groote
dieren. Doch de rechten van het dier gaan
verder. Waar het dier a^n de zorg van den
mensch is toevertrouwd, is het voor laatst
genoemde plicht, zijn liefde en zorg ook aan
het dier te wijden, in zijn behoeften te voor
zien, en zijn levensbestaan, zooveel in zijn
vermogen is, te vergemakkelijken en te ver
aangenamen. Ten bate van onze huisdieren
is dat althans geheel in onze macht. Waar
de mensch zijn zorgen geeft aan de dieren
die onder zijne bescherming staan, daar zijn
tevens de vogels aan zijne dierenliefde ten
zeerste aanbevolen. Hij voede zijn gevleu
gelde vrienden in den wintertijd, zooveel hij
kan, en waar hij schadelijke insecten ver
delgt, mag dit nimmer met wreedheid ge
schieden. Want ook het insect leidt een min
of meer bewust bestaan. Men kan het im
mers waarnemen, hoe snel het zijn leven
tracht te redden, wanneer levensgevaar het
bedreigt. Als een mierenkolonie is verstoord,
haasten zich de nijvere beestjes met merk
bare krachtsinspanning, om hunne cocons in
veiligheid te brengen.
Om kort te gaan: de bescherming der
dieren is de plicht van den mensch en het
recht van het dier.
Het noodlot brengt stoornis óók in het
dierenleven. De mensch merke dit op, waar
zulks binnen zijn bereik plaats heeft, en
toone, dat hij ook voor het redeloos, hul
peloos dier gevoelt. Hij weet, dat het Fata
lisme bij het scheppingsplan is inbegrepen.
Hij weet, dat ook hij het noodlot niet zal
kunnen ontgaan. Hij weet, dat het dier al
thans, zijn levende en lichamelijk gevoelende
natuurgenoot is, die bewust lijdt, die zich
tegen den dood verzei. Hij geve dan min
stens zijn medelijden aan het dier en erkenne
zijn recht op een dragelijk bestaan. Hij
wende, waar dit mogelijk zij, alle gevaar
van dezen minder bedeelden natuurgenoot
af, en bescberme het dier voor lichamelijk
lijden. VIKING.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent
Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
KffOHMawi dat in cie n n„ iiiphiiiiimi
mammamwm gevestigd s de
aiwaar Uw schoenen 1ste klas gerepareerd worden tegen
onderstaand laga prijzen.
Aiies hout gepend Gelijmd of genaaid 40 cent meer.
Hg|en en bezorgen gratis.
Overtuigt U hiervan.
KERKBERICHTEN
van het moederdier. Wij kunnen met eenigs-
zins afwijkende warmte graden niets dan
teleurstelling oogsten. Een kip bijv. broedt
op haar eieren nagenoeg 21 dagen. De ma
chine doet er evenlang over. En wanneer er
een belangrijk verschil in tijd optreedt, is de
uitslag niet twijfelachtig, namelijk hoogst on
voldoende met een limiet nul. De tegenwoor
dige machines wijken natuurlijk sterk af van
de vroegere, maar allen zijn toch zoo gebouwd,
dat de aangevoerde warmte rondom de eie
ren een bepaalde temperatuur aanbrengt. Men
kent heete luchtmachines en warmwaterma
chines, er zijn er verhit door gas, petroleum,
kachels en" ook elecfriciteit. Geen dezer
warmtebronnen is echter in staat een con
stante warmte aan te voeren. Daarom zijn de
broedmachines allen voorzien van een regu
lateur, die de warmte verder regelt, d.w.z.
de te vele warmte afvoert ofwel de warmte
bron tempert, of in sommige gevallen den
te geringen aanvoer vergroot. Zoo'n regu
lateur bestaat in vele gevallen uit een ether
capsule, die bij ruim 39,5 graad Celsius krach
tig gaat uitzetten en een hefboompje in
Dames- en Heerenkleermakerij
en Heerenmodemagazijn
F. C. Kuiperstraat 10 - Telefoon 2169
gemaakt en naar maat.
geeft menige huisvrouw en dienstbode ruwe
en roode werkhanden. Deze worden weder
om spoedig gaaf, zacht en blank door Purol.
PLUIMVEE, TUINBOUW ENZ,
igec, deze rubleV betreffende. kunneD worden gezonden aan
:r G. Lteibout. Dlr. Lnndbouwichool. Montfooit. Postzegel gi
Broedmachine en kunstmoeder.
(Voor belangstellende buitenstaanders.)
Zoo vaak hoort en leest men tegenwoordig
van broedmachines en kunstmoeders, dat
deze woorden voor niemand vreemd meer
zijn. Maar de eigenlijke beteekenis is voor
velen niet duidelijk en legio is het aantal
vragen en nog meer opmerkingen, waaruit
blijkt, dat de quintessens van de zaak maar
door weinigen ten volle begrepen wordt.
Daarom dit stukje, wat niet bedoeld is
als voorlichting voor degenen, die dagelijks
met machine en kunstmoeder omgaan, maar
meer als een uitleg voor belangstellende le
zers, die, hoewel niet werkend met een van
genoemde kunstmiddelen, toch graag er iets
meer van weten zouden.
Reeds in oude tijden probeerde men eieren
kunstmatig uit te broeden zonder ook maar
in het minst gebruik te maken van dierlijke
warmte. Een ei heeft, om uit te komen,
warmte noodig. En wel een warmte, die
nauwkeurig overeen stemt met de warmte
beweging brengt, dat een klepje oplicht. Dit
klepje geeft de warme lucht in de machine
gelegenheid te ontwijken, waardoor de tem
pera iuur weer daalt, ofwel geeft de lamp-
warmte gelegenheid zonder in de machine
invloed te kunnen uitoefenen onmiddellijk
te ontwijken.
Bij electrisch verwarmde machines is een
voudig een thermometer aan te brengen,
die bij een bepaalde temperatuur den stroom
uitschakelt en na afkoeling weer inzet.
Een tweede bij de broedmachines is de
regeling van de vochtigheid. Dit is een las
tig iets. Sommigen zorgen er steeds voor,
dat de ruimte, waarin de broedmachine
staat, voldoende vochtig is en sprenkelen tot
dit doel water op den vloer. Anderen hebben
in de machine een bakje water staan, dat
in de machine vochtigheid moet aanbren
gen. Weer anderen trachten dit doel te be
reiken door vochtig zand of vochtige lappen.
Bovendien speelt de ventilatie een groote
rol, ook bij de vochtigheid. 'Deze is bij elke
machine anders, terwijl het dagelijks luchten
en keeren der eieren afkoelend en tevens
ventileerend werkt, vooral in het ei.
Zoo eenvoudig is zoo'n machine dus niet.
Entoch zijn de uitkomsten vaak nog
bedroevend en nooit doorloopend zoo als
onder de kloek. Wij hebben hier alles nog
niet in onze hand en laten we eerlijk zijn
we weten er eigenlijk niet veel van. Want
als we wisten, waar hem de schoen wrong,
zou er spoedig een nieuwe pasvorm uitge
vonden zijn.
Geheel anders is het met een kunstmoeder.
Dit is de plaatsvervaangster van de kloek. Ze
heeft nergens anders voor te zorgen, dan dat
de kuikentjes voldoende warmte vinden.
Zoo'n kunstmoeder moet ook regelbaar zijn
en tegenwoordig zijn de meeste zeTf-regulee-
rend, ook al weer met zoo'n capsule.
Men heeft bakkunstmoeders, waarin de
dieren opgesloten zitten, maar ook open
kunstmoeders (kachel kunstmoeders bijv.),
waar de dieren de warmte kunnen zoeken
maar ook kunnen ontwijken. De nieuwere
tijden hebben ons ook kunstmoeders met
centrale verwarming gebracht. In tegenstel
ling met de machines kunnen we het kunst-
moedervraagstuk, wat de zekerheid bij het
opfokken betreft, voor het grootste deel op
gelost beschouwen. Duizenden kuikens heb
ben niet anders meer gekend, dan machine
en kunstmoeder. En ze zijn er toch niet
minder om.
Waarom er zooveel machinaal gebroed
wordt? Wel, omdat het met kloeken veel
te lastig is. Die zijn maar niet broedscli
als wij het willen en broeden ook lang niet
altijd zooals wij het willen. En nooit op zoo
veel eieren als wij willen. De broedmachine
is een noodzakelijk kwaad. Wij kunnen met
kloeken niet voorzien aan de groote behoef
te aan vroeggeboren kuikens. En wat de
kunstmoeder aangaat, wij willen deze niet
meer missen, ook al hadden we kloeken
genoeg, want al is tot nog toe de kip de
beste broedmachine, als moeder is de kunst-
moeder beter dan de beste kloek.
(„In stilheid en vertrouwen zal Uw
sterkte zijn..." De Bijbel.)
Als 't donker om U heen is,
En 't zonlicht niet meer schijnt,
Als eenzaamheid en droefenis
Uw leven ondermijnt;
Als gij in lange nachten
Stil op Uw sponde schreit,
En onder droevig smachten
Den dageraad verbeidt;
Dan, als des levens zorgen
Oprijzen voor Uw oog,
Als rotsen van bezwaren
Zich voordoen, hemelhoog;
Als allen U begeven,
En gij geen raad meer weet,
Als eenzaam gij Uw weg gaat,
Gebogen onder t leed;
Dan, als gij moeizaam neerzijgt,
Geen uitkomst gij meer ziet,
En niets meer in dit leven
U troost en uitkomst biedt;
Dan, als geen mensch kan stillen
Uw felle zielepijn,
1 Dan is 't de grootste gave
Om stil en sterk te zijn
1 Het 'even is sréén vrede,
VJ een wapenstilstand" hier;
Het is een dapper strijden
Met in Uw krijgsbanier:
„In stilheid en vertrouwen,
Daarin schuilt onze kracht
Wij zullen overwinnen,
Al gaat 't ook dóór den nacht"
Vergaar in blijde dagen
Vol weelde en zonneschijn
Die kracht, als 't leed komt dagen
Om stil en sterk te zijn
ANT. TEN HOOVEN.
Gediplomeerd Opticien.
BURGEM. GROTHESTRAAT 28 - Soestdijk
Eerste Soester Electr. Brillenslijperij.
GROOTE SORTEERING FOTO-ARTIKELEN
BURGERLIJKE STAND
SOEST
GEBOREN:
Petronella Aleida Theodora, d. v. G. M.öl-
ler en G. J. Veltman, Rademakerstr. 25.
Woutera Johanna, d. v. W. Pothoven en J.
Vonk, H. Blaekweg 8. Maria, d. v. K. Roo-
zendaal en H. Hofland, Schoutenkampw. 27.
ONDERTROUWD:
J. Duiverman en A. Stuivenberg. J. Kaats
en J. Bosboom.
GETROUWD:
M. J. v. Breukelen en C. Bosman. W. H.
Daselaar en W. S. Kaats.
OVERLEDEN:
Tjitske Talsma, 74 j., wed. v. H. Adejma.
Elizabeth v. Kesteren, 84 j., wed. v. G. Ver
vat.
BAARN
GEBOREN:
Marretje, d. v. C. van der Kieft en P. van
Zijst. Engelbertha Maria, d. v. W. J. van
Ruitenbeek en W. G. Reef. Betty, d. v. M.
Bijl en M. Tibbe. Pieter Maria Theresia, z.
v. J. Majoor en G. M. Kenkel. Albert, z.
v. Y. J. Timmer en Ph. J. F. van Brumme-
fen. Johanna, d. v. E. Hilhorst en A. van
Ginkel. Jan Reindert, z. v. H. J. Hovestad
en J. van Manen.
ONDERTROUWD:
G. F. Bibo en K. M. de Zwart. P. van
Nimvvegen en A. C. Fakkeldij. D. N. M. Ba-
vinck en J. Muts.
GETROUWD:
W. van Gooien en J. C. Sandtmann. H. J.
Noppen en E. Rekswinkel. G. Hagen en A.
P. C. van Kesteren.
OVERLEDEN:
Willem de Boer, 66 j., geh. met M. C.
Hafkamp.
Geschaafde Huid, Schrammen en
Schrijnende Plekken, Huidwondjes,
Brand- en Snijwonden genezen met
Doos 30-60-90. Tube 80 ct. PUROL
SOEST
Zondag 14 April.
NED. HERV. KERK
Kerkgebouw.
Voorm. 10 uur Ds. J, C. W. Kruishoop.
Nam. 6 uur Ds. J. I. v. Scliaick.
Rembrandtzaal.
Voorm. 10 uur Ds. J. I. v. Schaick.
's Avonds 6 uur Ds. J. C. W. Kruishoop.
ROOMSCH KATHOLIEKE KERK
Parochie St. Petrus en Paulus.
Voorm. 7 en 9 uur H. Mis en te 10.30 uur
Hoogmis.
Parochie Maria Onbevl. Ontv.
Voorm. 7.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. J. v. d. Meulen.
Soesterbergschestraat.
Voorm. 10 uur Ds. J. v. d. Meulen.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Godsdienst
oefening.
Maandag 15 April, 's avonds 7.30 uur
Prof. G. Wisse, van Apeldoorn.
VEREEN, v. VRIJZ. GODSD1ENST1GEN
Gebouw „Religie en Kunst", Rembrandtlaan
Voorm. 10.30 uur Mevr. Z. v. Beugen-Bal
sem, van Nijmegen.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 23 uur Zondagschool.
De Zondagschool is toegankelijk voor kin
deren van 6 tot 13 jaar.
Nfjm. 6 uur in de Christ. School aan den
Postweg Ds. C. W. C. Vundering, Pred-i
Dir. Internaat Lyceum Zeist.
HUIS TER HEIDE
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra.
Huiskamerlamp f2.75
Waschiafel f 40.00
Bad en geijser f 115.00
BELEEFD AANBEVELEND,
LAANSTR. No. 48, BAARN TELEF. 79
EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG
ZONDAG.
Hebt gij de aandacht getrokken, houd die
vast, zorg, dat zij u niet meer ontglipt.
MAANDAG.
Het logisch denken, het vrije spreken zijn
kundigheden, die iemand niet zoo maar van
zelf in den schoot vallen. Wie ze wenscht te
beheerschen, moet ze zich verwerven door
ernstige studie, langs den methodischen weg.
Het is er precies mee, als met elk vermogen,
leder bezit het ïn kiem, het moet tot ont
plooiing gebracht, het moet geschoold wor
den.
DINSDAG.
Tracht grondig de wereld, waarin gij u
beweegt, te leeren kennen en profiteer van
die kennis; ontwikkel harmonisch lichaam,
ziel en verstand.
WOENSDAG.
Streef naar vermeerdering van Efficiency.
Verlies nooit de practijk des levens uit het
oog.
DONDERDAG.
Eén uur extra per dag is het verschil tus
schen tekort en genoeg. Genoeg en ruim,
ruim en onbezorgd.
VRIJDAG.
Wil en aandacht zetten het onbewuste her
inneringsvermogen in werking.
ZATERDAG.
Een slechte gezondheid kan het verstand
ongunstig beïnvloeden, doch onreine gedach
ten verpesten beide.
BANKIERS
BAARN - SOEST BUSSUM
PLAATSELIJK NIEUWS
BAARN
Zondag 14 April.
NED. HERV. KERK
Voorm. 10 uur Ds. Adriani.
Nam. 6 uur Ds. I. Kievit.
VEREENIGING „CALVIJN"
Tromplaan.
Nam. 6 uur de heer v. Ginkel, Godsdienst
onderwijzer, van Bilthoven.
ROOMSCH KATHOLIEKE KERK
Voorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
GEREFORMEERDE KERK
Oude Utrechtscheweg.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. G.
Meijnen.
GEREF. KERK IN H. V.
Korte Schoolstraat.
Voorm. 10.15 uur Ds. C. Vermaat.
Nam. 5 uur Ds. C. Vermaat.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Nassaulaan.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur de heer N.
Brandsma, theol. stud. te Apeldoorn.
Voorm. 10 uur Ds. de Groot, van Nijkerk.
NED. PROTESTANTENBOND
Kampstraat.
Voorm. 10.30 uur Prof. Dr. H. Y. Groe-
newegen, van Huis ter Heide. Schaalcol-
lecte,
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Eemnesserweg 63b
Geen dienst.
NED. LUTH. GENOOTSCHAP
Aula Lyceum.
Geen dienst.
12 Uur Zondagsschool.
BAARNSCHE EVANGELISATIE
Balistraat 11.
Zondagavond 6.30 uur openl.-prediking op
het terrein der B. E. aan de Borneostraat. (Bij
gunstig weer).
Dinsdagavond 8 uur openhichtprediking (bij
gunstig weer), Borneostraat.
Woensdagavond 7.30 uur naaikrans voor
meisjes van 10—18 jaar.
Donderdagavond 8 uur Bijbelavond.
LEGER DES HEILS
De Wetstraat 25
Voorm. 7 uur bidstond,
Voorm. 10 uur Heiligingsdienst.
Nam. 3.30 uur openluchtmeeting aan de
Groote Kom.
Nam. 8 uur verlossingssamenkomst.
Woensdagavond openluchtmeeting aan de
Elizabethstraat.
Donderdagavond heiligingsdiensl.
Geleid door kapiteine M. J. Winters.
GEM. ARBEIDSBEURS
Deze week waren ruiin 40 werkeloozen in
de Gern. Arbeidsbeurs ingeschreven.
BRANDWEER SOESTERBERG
Dinsdagavond werd voor het houden -van
een oefening de Vrijwillige Brandweer te
Söesterberg- voor het eerst „opg-ebelddoor
hef luiden met een groote bel, welke wijze
'an alarm maken goed bleek te voldoen.
Van de IS leden waren er 7 opgekomen.
Eenige personen waren verhinderd, terwijl
énkele anderen blijkbaar meenen, dat zij
geen oefeningen noodig hebben, waardoor
het niet kan' uitblijven, dat zij bij werkelijke
hulpverleening hun plaats niet weten en hei
werk niet kunnen verrichten.
Zeer hinderlijk bij deze oefeningen is te
vens de spottende houding der gemeente-
naren. Deze lachers schijnen niet te besef
fen, wat het zeggen wil, geheel belangeloos
te werken voor de gemeenschap en om op
ongelegen tijden en des nachts hulp te moe
ten verleenen.
Een weinig meer respect voor dit werk
zou zeker -niet misplaatst zijn.
RIJKSTELEFOONDIENST
BAARN—SOEST
2073 H. Adan, Caféhouder, Nieuwesteeg 15,
Soest.
2193 C. C. M. de Jong Hanedoes, Soester-
engweg 2, Soest.
330 Fa. G. van Wijk, Modelslagerij, eige
naar T. van Vliet, Boschstr. 9, Baarn.
40 plus circa 4 pond
HEUVELWEG 2 SOESTDIJK
PROCESVERBAAL
Door de politie te Söesterberg werden
processenverbaal opgemaakt terzake dronken
schap, het rijden zonder rijwiel-belasting-
merk, het rijden met automobielen zonder
wegenbelastingkaart en het zich niet houden
aan de maximum-snelheid.
CINEMA ROYAL
Wij verwijzen onze lezers naar één in
dit blad voorkomende advertentie betreffen
de de Cinema Royal te Amersfoort, waar
gedurende 4 dagen zal loopen het grootsche
filmwerk „Het spook van dc Opera".
Dit belangrijke uit 10 deelen bestaande
filmwerk, dat in alle plaatsen soms' zelfs
weken lang, uitverkochte zalen gaf, speelt
te Parijs in 1880, in de Fransche Opera.
Wij raden een ieder aan dit belangrijke
filmwerk te gaan zien.
GOED AFQELOOPEN
Woensdagmiddag heeft op Söesterberg een
ernstig vliegongeval plaats gehad, dat geluk
kig nog zeer goed is afgeioopen.
Luitenant Van WeerdenPoelman, was
met het drie motorig vliegtoestel F VII 803
van de Luchtv. afd. alhier, met nog 5 passa
giers opgestegen, toen even later de rechter
motor weigerde. Het toestel verloor hier
door het evenwicht en zou zeker op 't Hotel
„Huis ter Heide" zijn neergekomen, als de
bestuurder niet nog juist kans gezien had,
het toestel even op te trekken, waardoor het
rakelings over het genoemd hotel heen vloog
en even verder in 't bosch, vlak achter de
politiewoning neerviel. Het toestel vatte
vlam, hetgeen door den landbouwer B. ge-
v