IUHITER-ARTIKELEII LA P0RTE&Ce. - BANKIERS I Luxe Auto-verhuur !y VEN EMA Gesprongen Handen HET KAASHUIS PIANOLESSEN Uitgave: G. J. SMIT. Soestdijk. Bureau: Van Weedestraat 35, Telefoon 2181 N.V. Cramer's Behangerij en Meubileer-lnrichting C. Verschoor, Nieuwstr. 57 In het Heiligdom. D. F. VOIGT - Burgem. Grothestraaf 28 - SOESTDIJK Behandelen alle Bank en Effectenzaken Safe-Deposit Rentevergoeding voor Deposito's: o.a. voor een maand vast 4°|0 's jaars. K. F. VERVAT GEVULDE SPECULAAS 20 cent p. ons LETTERBANKET 26 cent per ons BORSTPLAAT 20 cent per ons Banketbakkerij C. J, van der Loo STOOMWASSCHERIJ „DE KOLK" EEN GOED ADRES VOOR UW WASCH. IDA JONGSMA BERICHT- L.S. voor cosiuums en overjassen. 8e Jaargang No. 45 Gegarandeerde oplaag 3000 exemplaren. Vrl|dag 8 November 1929 DE 5QE5TED CDUDWT Abonnementsprijs voor Soestdijk, Soest en Soesterberg, 25 cent per 3 maanden. Voor buiten 50 cent per 3 masnden. Bijkantoren: VAN DE VEN'S Boekhandel, Baant en C. J. VAN DAM, Rademakerstr. 15, Soesterberg Laanstraat 61 - Teletoon 119 BAARN als Dekens, Vachten, Voetzakken, Tocht-, Reis- en Autodekens, zijn wederom in ruime keuze voorhanden. ONZE RIJMKRONIEK :t plaatselijke) gedichten f2.50. Bij opnan ion 56 regels, m (Nadruk verboden) (Ingezonden.) SPORT (Historisch.) Fransje brak z'n been met „shotten" Op het voetbalveld in twee: „Wie niet hooren wil moet voelen", Zei z'n Pa, „ben je tevree?" Dokter werd eerst gauw geroepen, Fransje moest direct naar bed. Toen begon de grootste ellende, Want z'n been moest weer gezet- „Frans", zei Pa, „je moet niet gillen, Anders huilt je Moeder zoo, Als je 't uithoudt zonder kermen, Krijg je straks 'n prachtcadeau. Fransje hield zich als 'n kerel, Pa was trotsch en in z'n schik, Onder al die felle pijnen, Gaf z'n zoon geen enkle kik. „Flink", zei Pa, „nou mag je kiezen, Zeg maar wat het wezen zal", Fransje zegt in Moeders ooren: „'k Wil het liefst... 'n nieuwe bal WILLY WOOD. 15 cent per K.M, Dag en nacht te ontbieden. TELEFOON 2247. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Vrij wel als zekerheid mag men aan nemen, dat iedere mensch, hij moge dan hoog of laag staan in geestesontwikkeling, in ziels- of gevoelsleven, in bizonderen aan leg of gaven van hoofd en van hart, er, ge heel voor zich zelf, een verborgen hoekje in zijn binnenste op na houdt, waarin hij bi- zonderheden aangaande zijn leven en levens, ervaringen, doch vooral betreffende zijn of haar zieleleven, met veel zorg bewaart. Het is een heiligdom, waarin niemand wordt toe gelaten, tenzij bij zeer buitengewone uit zondering. Meestal wordt onder het woord „heilig dom" een afzondering van heilige of althans teere dingen, hetzij gedachten, handelingen of reliquiën verstaan. Doch niet alzoo is dit het geval bij het hier bedoelde heiligdom de binnenste, de geheimste bergplaats van het menschelijk overleg, van zijne beweeg reden en handelingen, die niet voor de waar neming van andere bestemd zijn. In dat heiligdom toch, bevinden zich twee bergplaatsen, die met extra slot en grendel zijn voorzien. Van dat slot bestaat geen tweede sleutel. Slechts menschenkenners van den eersten rang kunnen somtijds met een looper van eigen vinding hun door scherp zinnigheid verschaft, dat slot openen en een blik slaan in beide kamers: in de bergplaats van de waarlijk goede en zelfs edele gevoe lens en tevens in dat sinistre, afstoooteldjke hokje, waar de sombere hartstochten hun werkplaats of studeerkamer hebben en waar ook de zoogenaamde kleine boezemzonden verblijf houden. Vele oppervlakkige en vele lichtgeloovige, goedvertrouwende menschen zouden, wan neer plotseling de deur van dat donkere verblijf voor hunne oogen geopend werd, dit feit betreuren. Liever waren zij niet ont goocheld geworden; liever hadden zij hunne illusiën of hunne goede meeningen betref fende de personen, die hun volle vertrouwen bezaten, bij wier goeden trouw zij wel had den willen zweren, in wier heiligdom zij niets dan heilige gevoelens, niets dan goede, zelfs edele eigenschappen dachten, ongeschonden ongerept gezien. Sommige hunner gaan zelfs zoo ver in hunne zucht om bij hunne dwaalmeeningen te volharden, dat zij de deur van het donkere bergplaatsje haastig dicht- werpen en, op gevaar af aan anderen groot onrecht te begaan, nog blijven gelooven, toch blijven dwalen tegen beter weten in. Zóó egoïstisch is somtijds de mensch, dat hij, uit liefde voor zijn illusiën, uit liefde voor datgene, waaraan zijn hart hangt, de waar heid niet wil zien en aan de onoprecht heid, de oneerlijkheid en aan het boos op zet, met gesloten oogen de overwinning laat en daardoor bittere gevoelens in de harten van anderen wekt of voedt. Zóó sluiten wij somtijds, om een gevaar te ontgaan, om een geliefkoosd pad te kunnen blijven bewande len, opzettelijk en met taaie volharding, onze oogenvoor een ander, grooter gevaar, dat wij wellicht eenmaal, als het zijn wer king gedaan heeft of althans niet meer te voorkomen is, diep zullen betreuren. „On heilige gevoelens in een heiligdom?" zal men vragen. Ja, in den Heiligen Tempel van Je- rusalem spraken en aanbaden immers ook de Farizeën, met ten Hemel gerichte oogen en zich op de borst slaande, als uiterlijke ver tooning van hunne oprechtheid in het geloof aan den God, die zij heetten te dienen. Dobbelaars en woekeraars oefenden im mers hunne bedrijven uit in het vóórportaal van dat heiligdom, van den Godstempel. Er groeide ongetwijfeld ook onkruid; in het Hof van Eden. In zijn binnenste herbergt de mensch zoo menigmaal zooveel kwade als goede gevoe lens, voornemens en plannen, die door zijn gelaat niet worden weerspiegeld. Wij mo gen neen, wij moeten aan het goede ge looven; doch onze Levenservaringen en onze menschenkennis ons niet evenzeer: het kwa de te duchten? Ja, immers. Want het leven dat zooveel heerlijks, zooveel goeds, zooveel schoons omvat, is niettemin vol harde Les sen. Velen, die in hun leven de warme zon nestralen der liefde ingedronken, de blijde ontroering van het geluk hebben gevoeld en de herinnering aan dat alles met dankbaar heid in hunne harten hebben bewaard, heb ben ook geweend om de teleurstellingen, die met dat vele goede hun deel werden in het leven, die vele droomen wegvaagden en veel geloof aan God en menschen aan het wan kel-en brachten. Maar die teleurstellingen wa- ren niettemin even zoovele Godsgaven. Want zouden wij, bij ernstig nadenken, ons ziele leven wel willen blijven tooien met onecht geluk, met schijnliefde en schijn.schoonheid? De steen in den ring of in eenig sieraad, waarmede wij ons opsieren, doch die her kend wordt als een onechte steen of als een nagebootste parel, kunnen wij toch niet als echt laten bewonderen als ware hij edel steen van werkelijke waarde, louter en al leen omdat hij, als geen kennersoog hem herkent, geacht wordt daarop te gelijken. Wij menschen mogen, wanneer ons hart ons daartoe dringt, iemand boven anderen liefhebben en bewonderen, maar wij mogen geen afgoderij plegen ten opzichte van veil- bare menschen evenals wij. Alle men schen, ook de beste van ons, hebben min stens hunne boezemzonden, waaronder wij die kleine niet ernstig geacht wordende te kortkomingen verstaan, die, naar onze mee ning, geen afbreuk doen aan de daarmede gepaard gaande goede en prijzenswaardige eigenschappen van hun karakter. Maar wij verliezen, door onze liefde, door onze vriend schap of door .onze bewondering daartoq geleid, niet zelden uit het oog, dat deze boe zemzonden mede hunnen oorsprong kunnen nemen uit gebrek aan meer algemeene lief de, of wel, uit gebrek aan rechtvaar digheidsgevoel, misplaatste trots of een an dere toch ernstige zondenbron. Er bestaat immers ook nog verblinde liefde die niet, of meestal niet te overtuigen is van de schijn liefde, die zich op haren weg door het leven, als ware lief-de voordoet, door veel vertoon en veel betoog. Zulk een liefde staat ten allen tijde bloot aan misleiding van haren goeden trouw. De ware liefde tracht niet, ten allen tijde en door allerlei materiaal, het bewijs van haar bestaan en van hare echtheid te leveren. Zij demonstreert niet; zij bouwt op haren goeden grondslag, zij handelt zonder bijbe doelingen, zonder zelfzucht, en zoekt slechts gelukkig te maken zoo noodig, met voor bijzien van eigen erkenning, van eigen wen- schen en van eigen geluk. Een zoodanige liefde woont in die helder verlichte en licht- uitstralende kamer van 's menschen binnen ste heiligdom. Zij is ongetwijfeld de hoofd factor van in werkelijkheid hoogstaande menschen. In de lichte afdeeling van het heiligdom in de werkelijke Godstempel alzoo wor den geen speculaties, geen Ic&erijen, geen hooge inzetten en geen winstbejag van welken aard dan ook geduld. Geen schijn- liefde houdt daar verblijf en geen menschen vergoding wordt daar voorbereid en gewet tigd. Immers ware en zuivere gevooelens ontsteken geen wierook, maar versterken in de stille werkplaats der toewijdende, geen loonverwachtende liefde de spieren van de hand, die zich uitstrekt tot de daad en die de sleutel van „het Heiligdom" hanteert. VIKING. Gediplomeerd Drogist - Opticien FOTOHANDEL - ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS Ruwe Huid Schrale Lippen Winterhanden Wintervoeten Dooien 30-60cn90ct.Tube80ct Bq Apotb.cn Drogisten BAARN BUSSUM SOEST even terug aan den winter, die achter ons ligt en aan den zomer, waarin toch het ongedierte heef.t huisgehouden alsof er niets gebeurd was, oogenschijnlijk zelfs met ver nieuwden lust en ijver. En het rijke leven., dat slechts met een microscoop te zien is, het bacterieleven vooral in den grond is nu wel ter ruste, maar in het voorjaar staan ze weer klaar, dat leger van millioenen en nog eens millioenen van krachtige strijders, die voor of tegen ons hun werk weer zullen voortzetten. En de grond, de oogenschijnlijk doode grond rust nu ook, is niet dood, maakt zich weer gereed om al dat nieuwe leven weer even blijde als vorig jaar te ontvangen. Wij moeten ook het onze doen om dat voorjaarsleven zoo blijde mogelijk te doen zijn. Wij moeten dat leven richten naar on zen wensch. Wdj wenschen in onzen tuin bloe men, groenten en vruchten. En nu moeten wij zorgen, dat die grond ze kan ontvangen en opkweeken. Wij moeten het leven van de gewassen, die wij wenschen, mogelijk burgerlijke stand SOEST GEBOREN: Aart, z. v. A. Brons en B. Bakker, Mo lenweg 28. ONDERTROUWD: I J. Maassen en H. Bogema. J. G. Dashorst en M. de Ruig. GEHUWD: 1 W. Bouwman en C. C. P. Klaui. OVERLEDEN: 1 Jacob de Ruig, 31 j., geh. met T. Verkerk. Lvertje de Kruiff, 51 j., ongeh. Stephanus jacobus Fischer, 70 j., geh. met C. C. C. Jvnkelstroth. Maria Geertruida Kamerbeek, 47 i, geh. met J. Stalenhoef. Rijkje Lammert- sen, 71 j., wed. C. Gerestein. Gerard Philip- jus Me erve ld, 17 dagen. Petrus Everardus önwezen, 14 weken. Alida Wilhelm ina van 'er Kolk, 68 j., ongehuwd. Johannes Koets, jaar, geh. met A. Bouman. zen van een boek, het zien van een tooneel- stuk. een herdenkingsdag, Weer eens voor den geest Worden gezet in al hun onmen- scheldjkheid. Het is ons een opwekking tot nieuW of hernieuwd verzet tegen den oor- g en wat er toe kan leiden. In dit licht moeten We de herdenking van den wapenstilstandsdag zien, elk jaar 11 No vember, ingesteld door de Nooit-Meer-Ooor- log-Federatie, die een 30-tal organisaties be vat, Welke alle op een of andere wijze stel ling nemen tegen oorlog en oorlogstoerus ting. Elf jaar is het geleden, dat de kanonnen zwegen in W-Europa, na vier jaren van hel. Nog zwijgen ze. Voorgoed? Het verlangen daarnaar is er. Dat het meer en meer tot uiting moge komen, ook in den steun aan de vredesactie, van welke schakeering" ook. De afd. Soest van den Vrijz. Dem. Bond, die aangesloten is bij de N.M.O.F., zal den wapenstilstandsdag herdenken in een open bare vergadering in „Religie en Kunst", waar zal spreken Mr. L. G. v. Dam te Haarlem. Men zie- de advertentie in dit nummer. LUTHERDAG Donderdagavond werd deze dag herdacht in de Rembrandtzaal. Velen waren opgekomen, w.o. de heer Bur gemeester. De samenkomst werd geopend door Ds. J. I. v. Schaiok met gebed, waarop gelezen de Lutherpsalm 46. Vervolgens beurtzang door „Soli Deo Gloria" en de gemeente van het Lutherlied, dat door „Soli" gevoelvol werd verklankt. Spr. zal het dezen avond niet hebben over de 31-10-1517, maar trachten de wortelen en vezels bloot te leggen voor het ontstaan onzer Ned. Herv. Kerk en erg volledig hier en daar aanstippen. Op -den voorgrond stelt spr., dat de R.K. kerk in de middeleeuwen zich meer moeite gaf voor de stoffelijke dan de geestelijke be langen, macht en geld waren de grootste factoren. Het zedelijk leven stond niet hoog. Hiertegen kwam in hooge mate verzet, men wilde terug naar den Bijbel. De eertse, die er tegen op kwam, was cle broederschap EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG ZONDAG. Het innerlijke, ware geluk moet gezocht worden door innerlijke volmaking. MAANDAG. Laat het er niet bij uw jongen te vertel len, dat hij goed moet doen, maar toon hem, hoe hij 't moet do-en. DINSDAG. Ware mensch-enliefde, warme deelname in het lot van anderen, krachtig ontwikkeld plichtsgevoel, al deze eigenschappen behoe den U voor egoïsme. WOENSDAG. Wie ontrouw is aan plicht, recht en rede, breekt drie draden in het weefgetouw en zal de gevolgen van zijn fout ondervinden, als hij wellicht aan de oorzaak niet meer denkt. DONrERDAG. Pluk dankbaar de bloemen, Die 't leven U geeft, En pluk ze óók voor anderen, Zoolang ge hier leeft. VRIJDAG. Ware moed in zaken is als een vlieger: tegenwind doet hem stijgen. ZATERDAG. Liefde is meer dan recht. De liefde is de meeste. Maar de liefde is niet de eerste. Eerst moet het recht er Zijn. Ontbreekt de vaste bodem van het recht, dan kan ook de liefde haar heerlijk huis niet bouwen. 3 PROCENT. 3 PROCENT. Austra Melange, als grasboter, p. p. 80 ct. Edammer kaas, per stuk, circa 4 pond f 1.75 40 Plus Edammer kaas, per stuk f2.15 Goudsche kaas, per pond vanaf f 0.48 Versche eieren, per stuk 8,5 cent BURG. GROTHESTR. 45—47, SOESTDIJK TELEFOON 2040 3 PROCENT. 3 PROCENT. tier Onze meerdere verkoop hiervan is de beste reclame voor de kwjaliteit. gevuld met zuivere amandelspijs. Eigen fabrikaat. Truffels, 25 cent per ons. Marsepain-aardappelen, 30 cent per ons. SOESTERBERGSCHESTRAAT 28 HOEK EIKENLAAN - TELEFOON No. 2009 AMERSFOORT - TELEFOON No. 615 Afhalen en thuisbezorgen iederen dag. PLUIMVEE, TUINBOUW ENZ. Vragen, deze rublek betreffende, -• G. Liesbout. Dlr. Laüdbou en een halve ceoi voor out Najaarswerk in den tuin. Als het najaar met zijn koude en gure vlagen ons komt melden, dat het in den tuin weldra gedaan zal zijn met alle pracht, ja zelfs met alle groei, dan worden we wel even droevig gestemd over het voorbije. Maar even daarna komt weer een andere ge dachte de eerste verdringen: na dezen win ter komt er weer een voorjaar en weer een zomer. En dat doet den tuin niet zoo doodsch en triest zijn. Want al lijkt alles er dood, er is toch veel leven. De overblijvende planten slapen slechts, klaar om volgend voorjaar, soms al eer, met nieuw en ongeschonden leven voor den dag te komen. Zaden rusten bij duizenden in den grond en een wéinig voorjaarszon is maar noodig om onzen tuin in 'n welige lusthof van onkruid te herscha pen. En het dierenleven is niet verdwenen. Voor ons oog, ja, is het verborgen, maar het is er toch nog volop. In den grond heb ben zich vele dieren teruggetrokken om daar meer beschut voor het gure weer het voorjaar af te wachten. Vele insecten heb ben hun eitjes al gelegd aan takken van boo- men en struiken, ook veel onder afgevallen bladeren -en takjes. Het gure winterweer zal hen niet deren, daar heeft de Schepper voor gezorgd. En wie hieraan mocht twijfelen, hij clenke maar maken, een voorsprong geven aan wat ons nuttig lijkt. En van het vele, wat in eiken tuin in het najaar te doen is, wil ik slechts aanstippen de bemesting en de bewerking. Bemesting: Dat deze noodig is, wil ik na de vele artikeltjes, die ik er het vorig jaar aan wijdde, niet meer bespreken. En dat kunstmest in de meeste tuinen heel goed den stalmest vervangen kan, zullen we ons ook nog wel herinneren. Wie gemerkt heeft, dat zijn tuin zure eigenschappen vertoonde, gaat nu kalken. Dit kan op de zware gronden met gebluschte fijna kalk, op lichtere gronden met mergel. Deze kan niet te fijn zijn. Wie stalmest gebruikt, doe dit tegen het vroege voorjaar. Wie kunstmest gebruikt en daarbij voor de phosfor slakkenmeel wenscht te gebruiken (bevat eigenschappen, die tegen overgesteld zijn aan zuur) doe dit nu. Deze moet goed door den grond gewerkt worden. Met de patentkali wachte men tot het voor jaar, evenals met de stikstof. Ruwe kalizou- ten gebruike men in tuintjes nooit. Voor die paar centen prijsverschil mogen we geen ge was laten verongelukken. Wie geen slakkenmeel gebruikt, maar lie ver super, doe dit ook in het voorjaar. Bewerking. Het doel van grondbewerking is, den grond meer geschikt te maken voor den verbouw van verschillende gewassen. Goede grond moet los zdjn. En de zandgron den hebben hieraan in den regel geen gebrek. Maar de zwaardere wel. Deze zijn in het voorjaar, tenminste in het vroege voorjaar, heel slecht te bewerken. De grond blijft dan te lang nat en in natten grond is het beter niet te werken. En toch willen we lie ver met onze eerste groenten niet te laat ko men. Daarom is het voor onze zwaardere gronden noodig in het najaar te spitten. Dat wil zeggen: zoo Laat mogelijk tegen den win ter. Dus liever in December, dan in Novem ber. Want het onkruid groeit bijna altijd. En als wij zoo lang mogelijk wachten, vernie tigen wij met ons spitten meer onkruid en hebben we kans, dat dit voor het volgend voorjaar zdjn kop niet meer kan opsteken. En waarom nu vóór den winter? Wel, de vorst maakt onzen grond zoo lekker mul, die doet de spitten zoo lekker uit elkaar vrie zen, beter, dar. wij het ooit met schop en hak en schoffel kunnen. En zooiets is voor de zwaardere gronden hard noodig. Laat de vorst er maar eens op in werken, laat de lucht daarna maar eens goed diep in den grond zijn werking verrichten. Dat doet goed. De vorst bewerkt het land beter, dan wij het met onze beste werktuigen kunnen» Dus: zoo noodig nu mesten wat noodig is en op tijd de goede grondbewerking toe passen. Laat vooral na het spitten den grond zoo grof mogelijk liggen. f20.—, f 15.en f 10.per kwartaal. Spreekuur: Woensdags 2—3 uur. KERKPAD ZUID 39 B - SOEST GEVESTIGD: W. T. Kok, K. Brinkweg 31. G. Hage- doorn, Beckeringhstraat 12. C. Lamberts, Beckeringhstr. 32a. Wed. Koppen, Juliana- straat 4. E. v. Veenschoten, Julianastraat 4. C. E. C. Bosch Evers, Stapelpl., Den Dol- der. J. F. H. Blom met vrouw, Smitsweg 4. C. Rog, B. Grothestraat 69. P. Borst met vrouw, Birktstr. 26c. W. F. Heklmijsen, Nieu- werhoekstr. 2. A. A. v. d. Hof met gezin, W. Toplaan 5. A. Boomhouwer met gezin, Nieuwesteeg 78. A. C. de Zwart, Beukenlaan 1. H. KoorijnVredehofstr. 21. A. H. Klop met vrouw, Parklaan 5. J. J. M. Littel, K. Brinkweg 2. A. J. v. Klooster, O. Grachtje 16. P. v. Doorn met gezin, Birktstraat 10. H. de Vlugt met gezin, Steenhofstraat 45a. VERTROKKEN: C. C. P. Klaui, van v. Maarenstr. 20 naar A'foort, Havik 1. E. Schut, van Birktstr. 63 naar Leusden, bij A. Legemaat. Familie Bloe- merts, van Julianaplein 8 naar Hillegersberg, J. v. Stolberglaan 53b. G. W. Roos m|et vrouw, van Kampweg 64 naar Den Haag, Franklinstraat 110. O. J. Beekhuis, van Ko- lonieweg 5 naar Apeldoorn, Jachtlaan 64. C. C. Slop, van Julianastr. 32 naar Amster dam, naar Nassaukade 72. T. Brons, van Soesterb.str. 125 naar Leusden, Arnh.weg D 19. C. Koning met gezin, van Kori-inginnelaan 2b naar Lochetn. C. v. Essen, van G. PelsJ- weg 1 naar De Bilt, Akker 5. J. T. P. J Danz, van Beukenlaan 36 naar Dessau (Dld.) H. Leertouwer, van Kolonieweg lc naar Delfzijl, Binnensingel, j. C. Huijsen, van Nieuweweg 68 naar A'dam, Kattegat 15II. J. H. Scheffer, van Schoolweg 24 naar A'dam, Heerenstraat. J. wZezerijnen, van Amersf.str. 87 naar Utrecht, Riouwstraat 22. VERHUISD: W. de Haan, van Amersf. str. 70 naar Amersf.str. 70a. B. j. Zeijpveld, van Bak- kersweg 5 naar Nieuweweg 6. E. Tobi, van Nieuwerhoekstraat 8 naar Beethovenlaan 6. M. Effenbergen, van Nieuwerhoekstr. 8 naar Beethovenlaan 6. P. Selderbeek, van Birkt straat 37 naar Nieuweweg 118. PLAATSELIJK NIEUWS WAPENSTILSTANDSDAG Herinneringen verbleeken snel. Ook die aan den wereldoorlog, 't Is goed, dat de ge beurtenissen van 1914—'18 ons door het le- Eendracht maakt macht. Dit spreekwoord is zeker van toepassing op onze pluimvee- en konijnenhouders. En toch zijn er nog velen in onze gemeente, die niet willen inzien, dat gezamenlijk werken vele voordeelen kan brengen. Wat Kan een enkeling in den tegenwoordigen. tijd tijd tegen "de gued geoiden.de organisatie.'Zoo ook hier. Wan neer vrijwel alle pluimvee- en konijnenhouders in Soest zich ge zamenlijk schrap zetten, wat zouden ze de prijzen van allerlei ar tikelen kunnen drukken. Met een enkel voorbeeld kunnen we U dit al reeds aantoon en. In het Soester Nieuwsblad (de Christelijke Soesfer) van 18 October staat een advertentie, waarin wordt aangeboden een baal turfmolm van 100 K.G., tegen f2.70. Onze vereeniging heeft de concurrentie laten spreken en een inschrijving geopend voor levering ten behoeve van onze Iede;n, met het gevolg, dat wij de balen krijgen van hetzelfde gewicht tegen f2.10. Wat met turfmolm is geschied, kan eveneens gebeuren met ochtendvoer, gemengd graan, schelpen, hout voor hokken, enz. enz. Een ander voordeel, wat de Vereeniging U reeds aanbiedt, is de gereduceerde prijs bij inentjng tegen difterie. Was het voorheen steeds 10 cent per dier, door' oiganisatie is het teruggebracht tot 7,5 cent voor de leden van onze Vereeniging. Het mooie Pluimveeblad „Ons Maandblad", uitgegeven dooi de Vereeniging van Pluimveehouders te Bussum en Omstreken kost voor niet-Ieden f2.per jaar. Onze vereeniging heeft zich voor alle leden op dat blad geabbonneerd en ieder lid krijgt dit mooie blad GRATIS. Deze voordeelen zijn zeker voor ieder tastbaar. Ook voor U? Om hiervan te profiteeren, moet ge lid zijn van onze vereeniging, tegen een jaarlijksche contributie van slechts f 1.50. (Een gulden vijftig cent). Na lezing van bovenstaande, zult gij pluimvee- of konijnen houders zeker niet meer aarzelen tot onze vereeniging toe te treden. Onderstaande strook geeft U gelegenheid U aan te melden bij de Secretaresse Mevrouw H. Dral, Vinkenvveg 32. Het lidmaat schap zullen wij dan beschouwen in te gaan op 1 Januari 1930. Ondergeteekende... (duidelijk voorletters en naam), wonende (straatnaam en no.), geeft zich op als lid van de Pluimvee- en Konijnenfokkers Vereeniging „Soest en Omstreken". Handteekening, Soest,.. 1929. HEEREN EN DAMESKLEERMAKERIJ F. 0. KuiperstraatIO - Telefoon 2169 des gemeenen levens, welke groote invloed heeft uitgeoefend in den bodem hier toebe reid voor de Hervorming; het hoofdthema was de angst voor God, deze vereeniging geeselde elke zonde. Vele knappe voorgan gers telde deze sekte; zij werd in de 16e eeuw opgevolgd door de bijbelsche huma nisten, de wegbereiders in ons land, zij leer den de schrift boven de traditie, een zekere Gansfoort predikte reeds tegen de aflaat. Eén van hen, D. Erasmus, wijkt zeer veel af, door zijn harde jeugd was hij een ijverig egoïst, de vertaling van het Nieuwe Testa ment nam hij op zich. Op deze secte volg den de sacramentariërs, waarvan de domini caner monnik Wouter van Utrecht de groot ste was; ook deze verzette zich sterk tegen de aflaat. De Bijbelvertaling ging door en werd reeds gedrukt, het geestelijk lied kwam op. den voorgrond op de wijs van straatliedekens. De regeering van keizer Karei V ging toen streng te werk; stand en inquisitie, die vree- selijk huis hield, maar het stadsbestuur keer de zich tegen hem. De wederdoopers, een fanatieke vereeniging, stond op, waaruit spoedig opkwamen de stille doopers met Menno Simona, de grondvester der Doops gezinde kerk. De Prins van Oranje, ofschoon volbloed katholiek, kwam sterk op voor de vrijheid van elk geloof; door zijn vlucht op de Dillenburg werd geboren de groote vrij heidsheld, de verdediger van het geloof. De Noord-Nederlanders begonnen zich los te maken van het Spaansche juk; de Briel was de victorie; de Bartholomeus.nacht, die spoedig volgde, was de bloeitijd der Huge noten. Toen kwam spoedig de kerkorde en •werd in 1572 te Einden onze Ned. Herv. kerk in bloed en tranen gedoopt, gebouwd door Jezus Christus. Veel lijden is voor en om haar heengegaan, veel bloed gestort, haar geboorte is smart geweest, nu staat zij er als een trouwe getuige Gods. Nadat „Soli" nogmaals had gezongen, werd een serre lantaarnplaatjes getoond en het geh eed besloten met Gez. 96 en gebeid. ANDREO CSEH IN NEDERLAND In dezen tijd, waarin 't internationaal ver keer zich meer en meer uitbreidt, waarin in ternationale congressen en buitenlandsche reizen aan de orde van den dag zijn en waar in ook de -taalmoeilijkheden niet van de lucht zijn, doet zich de behoefte aan een wereld- hulptaal steeds meer gevoelen, i 't Esperajnto breidt zich dan ook langzaam

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1929 | | pagina 1