IDIiEliTllEll
VENEMA
Luxe Auto-verhuur
Uitgave: G. J, SMIT, Soestdijk. Bureau: ?an Weedestraat 35, Telefoon 2181
N.V. Cramer's Behangerij
en Meubileer-lnrichting
0. F. VOIGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK
Gevulde Speculaas Letterbanket
Beukelaar's Borstplaat in doosjes van 25 ct.
Banketbakkerij Cl J, van der Loo
^Ruimeuoorraaduiioiersiollen
voer Gostuums an overjassen.
PIANOLESSEN
IDA JONGSMA
Salomo Co.
PUROL
Gemeenteraadsverslag.
1 ST00MWASSCHERIJ
I
„DE KOLK"
EEN G0E0 ADRES
VOOR UW WASCH.
DE EERSTE ÜO0ISGHE
HULPBANK
Voos allen die Sukkelen
Mijnhardt's Laxeertabletten
C. Verschoor, Nieuwstr. 57
8o Jaargang No. 46
Gegarandeerde oplaag 3j»00 exemplaren.
Vrijdag 16 November 1929
5GE5TEE CDLIDANT
Abonnementsprijs voor Soestdijk, Soest en Soesterberg, 25 cent per
3 maanden.
Voor buiten 50 cent per 3 maanden.
Bijkantoren: VAN DE VEN'S Boekhandel, Baarn en C. J. VAN DAM, Rademakerstr. 16, SoesterberJ
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent
Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Laanstraat 61 - Telefoon 119
BA4RN
als Dekens, Vachten, Voetzakken,
Tocht-, Reis- en Autodekens, zijn
wederom in ruime keuze voorhanden.
ONZE RIJMKRONIEK
u dan 36 regels, mogen
(Nadruk verboden)
BRIEF AAN 'N MARS-BEWONER
Marsbewoner, laat eens weten,
Hoe het daar bij jullie gaat,
Of je, net als wij, kunt loopen,
Of je zweeft of hangt of staat.
Heb je ooren, heb je oogen,
Heb je tanden, neus en mond?
Moet je werken voor je eten?
Of is werken ongezond?
Hebben jullie daar ook Banken,
Gaan die ook naar onze maan?
Krijgen jullie tractementen?
Knabbelt men daar ook zoo aan?
Kennen jullie kunst daarboven,
Of is 't daar ook koekendeeg?
Zijn er sport-wellustelingen?
Staat je schouwburg óók zoo leeg?
Mc orden jullie ook zoo ijverig
Als ze hier op aarde doen?
Geven ze daar ook de ooeven,
Bioscoop en staatspensioen?
Houden jullie conferenties?
Of heb jullie daar geen tijd?
O, dat doen wij hier zoo dikwijls,
Daar zijn we den tel van kwijt.
Zijn er Kamers, is er Rijksdag?
Is 't daar ook zoo'n reuzekeet?
Gooien ze daar ook met stoelen,
Pakken ze mekaar daar beet?
Kennen jullie daar haaien?
Ik bedoel geen Fiscus hoor.
Gaan er vele Mars-bankieren
Met de Noorderzon vandoor?
Step je, boks je, gok je, fuif je,
Rij je in 'n autobus?
Zit je in zoo'n m ensch enkraker,
Oc% zo° °°k 200 knus?
Kennen juilie echte "Dichters?
Die zijn wij allang hier kwijt,
Enkelen staan op sterk water
Als 'n curiositeit.
Zijn er dienstboden te krijgen?
Stuur er dan eens één op proef,
Want op aarde is 't misère:
Lui, brutaal en smerig, -troef.
Hebben jullie ook 'n Leger?
Is er jicht of rheumatiek?
Als de vrouwen zich daar verven,
Noemen ze dat daar dan „chique"?
Mars-bewoner, ik moet scheiden,
'k Wacht je antwoord af met smart,
lk breek af nu met de vulpen,
Maar geloof meniet met 't hart.
Want zij toch beseffen, dat zij altijd slechts
leerlingen blijven in de school van het Leven
en dat het doceeren steeds het werk blijft
van uitkomsten en ervaringen, door den snel-
sten en besten leermeester: „Tijd" ter school
gebracht.
Zij, die zich de erfgenamen wanen van
den wijzen koning Salomo, bedenken zich
wel op hunne vermeende wijsheid, die een
geheel anderen tijd te trotseeren heeft dan
zulks het geval was met den wijzen zoon van
David, die, in spijt van zijn hooggeprezen
verstand, het rijk van Israël, door zijn weel
dezucht onder zeer zware lasten deed zuch
ten. M. a. w., alle wijsheid is betrekkelijk
en is gehouden zich naar tijd en omstandig
heden te regelen.
De jeugd gelooft zich niet zelden wijs,
door haar primitief denken. Zij heeft nog
geen ervaring kunnen opdoen en ziet daar
door de dingen des levens met al te veel
nuchterheid aan. Haar oordeel is dikwerf
ontleent aan „eigen wijsheid", omdat het
oordeel van rijpere en meer bezadigde den
kers nog te weinig gelegenheid heeft gehad,
invloed uit te oefenen op de wel frisschere.
maar nog te weinig geschoolde gedachten
der jonkheid. De wijsheid der jeugd is nog
niet of te weinig in het vuur en het gedrang
van den levensstrijd geweest om, ondanks
den verfrisschenden invloed van een jongeren
tijdgeest en van meer moderne leerstof, zich
te kunnen meten met de door tegenspoed en
loutering verkregen levenswijsheid van een
ouder geslacht, waarin een bekoelde roman
tiek en harde levenslessen zijn werkzaam ge
weest.
Neen, niet alle ouderen zijn wijs, maar
verreweg de meeste wijsgewordenen zijn
oud. Want de leerstoffen van het leven laten
sporen van wonden na en zij verweeren en
vergrijzen den mensch, zooals tijd, storm en
weersinvloeden de muren van den bouwval
havenen en invreten. Want de meeste levens
zijn rijker aan bittere ervaringen dan aan
vreugde-herinneringen; en de tartende strijd
kreet wordt daarin veel zeldzamer vernomen.
De ervaren stuurman spreekt zijn oordeel
over den gezagvoerder die schipbreuk leedt,
veel minder gestreng uit dan hij die nooit of
weinig de gevaren van zee en branding heeft
onder het oog gezien en getrotseerd.
Gediplomeerd Drogist - Opticien
FOTOHANDEL ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS
EIGEN FABRIKAAT
EIGEN FABRIKAAT
Truffels, per onsf0.25
Marsepain aardappeltjes, >er ons f0.30
Borstplaat, per ons f 0.25
Luxe doozen Bonbons firma Ringers, Van Houten, Droste, Verkade
Ringers Fondantborstplaat in kistjes van 120 en 60 cent
Pels in kistjes van 90 en 45 cent
SOESTERBERGSCHESTRAAT 28 HOEK EIKENLAAN
TELEFOON No. 2009
HEEREN- EN DAMESKLEERMAKERIJ
F. C. Kuiperstraat 10 - Telefoon 2169
f20.—, f 15.en f 10.per kwartaal.
Spreekuur: Woensdags 23 uur.
KERKPAD ZUID 19 B - SOEST
„Men behoeft slechts oud te
worden, om zachter te worden
in zijn oordeel. Ik zie geen
misslag, die ik ook niet heb be
gaan." Goethe.
De firma Salomo Co. is ongetwijfeld
de oudste firma ter wereld. Zij telt een
steeds toenemend aantal deelgenooten, heeft
een enorme klandizie en gaat stellig nooit
failliet. De compagnons van deze met recht
reusachtige, oude firma, vond men door alle
eeuwen heen en in alle standen van de groo-
te maatschappij. Zij zijn ook thans nog over-
talrijk. De firma handelt in wijsheid.
Geen wonder, dat deze firma zooveel bij
kantoren en zooveel afnemers heeft. Het ar
tikel is immers zoo gezocht. En laten we er
haastig bijvoegen, dat de kwaliteit onover
trefbaar is althans volgens de meening
der firmanten; concurrentie is ten eenenmale
uitgesloten; want hij of zij, die van zijne of
hare wijsheid overtuigd is, erkent geen me
dedinging.
Inderdaad treft men niet zelden menschen
aan, die alles weten en beter weten dan an
deren, wat over het algemeen in de conver
satie zeer hinderlijk is daartoe deze alwe.
tendheid aan één zijde, elke aangename ge-
dachtenwisseling uitsluit en de inferieuriteit
van eens anders oordeel onvoorwaardelijk
dicteert. Verstand, gezond nadenken en le
venservaring mogen niet aan het woord ko
men bij de leden van de firma Salomo 8c Co.
en zoo zulks al wordt toegestaan, dan wordt
elk verstandig betoog toch door woord, ge
baar of houding van het firmalid overbluft.
Dat overbluffen kan menigmaal pijnlijke
gewaarwordingen teweeg brengen in het ge
moed van hen, die een bescheiden meening
of zienswijze - de vrucht wellicht van een
juiste opmerkingsgave, van getrouwe waar
neming of jarenlange ondervindingen tol
uiting willen brengen, doch als beoordeelaars
hoegenaamd niet in aanmerking komen bij
de apostelen van de wijze Salomo.
De ware levenswijsheid kan evenwel
slechts gevonden worden bij hen, wier oor
deel bescheiden en wier vertrouwen in eigen
zienswijze en opmerkingsgave ook de mee
rlingen en ervaringen
Immers er liggen ook heel wat jrroote en
kleine klippen even onder het oppervlak van
de wijde, veeltijds onstuimigen levenszee. Die
klippen te ontzeilen, vereischt veel stuur-
mansbeleid en opgedane ervaringen, alsook
een zuiver compas. D.w.z., dat daarvoor een
levenswijsheid noodig is, die op eigen levens,
ervaringen is gegrond, die veel diepgang
noodig acht voor den te besturen levenszee
bodem en die vooral een compas raadpleegt,
dat onveranderlijk den weg naar de waar
heid als zijnde het veilig strand ook
onder het bulderen der orkanen blijft aan
wijzen.
De wijsheid, die naar eigen meening nim
mer faalt, zal wel in de termen vallen „eigen
wijsheid" te, worden genoemd. Deze ver
meende „alwetendheid" sluit elk oordeel uit
van hem of haar, die in meening verschilt
met den bezitter of bezitster van het nooit
falend oordeel, die dan ook zelden zal nala
ten, daarvan duidelijk blijk te geven door
woord, gebaar of gelaatsuitdrukking of wel,
door voortaan het woord niet meer, of zoo
weinig mogelijk, tot deze te richten, m.a.w.
door de opposeerenden geestelijk dood te
verklaren.
De eigen wijsheid schiet meestal met gro
ve hagel en mikt daarbij niet zeer nauwkeu
rig op het doel. Het deert haar ook niet
zoozeer als het wild ongedeerd blijft. De
hoofdzaak bij den eigenwijzen mensch is:
vele en knallende schoten te lossen. Pseudo-
wijze menschen treft men ongetwijefld in
alk leeftijden aan, doch bovenstaande aan
haling van Goethe zegt terecht (als regel),
dat men slechts ouder behoeft te worden om
zachter, althans meer gematigd, te zijn in het
uitspreken van een oordeel. Men moet dus
daaruit besluiten, dat de ervaringen, die men
in het leven opdoet, de scherpte van ons
oordeel over de handelingen van anderen,
meerendeels wegneemt althans aanmer
kelijk verzacht. En daaruit volgt immers: dat
men, bij het naderen van 's levens einde,
vrijgeviger wordt voor de tekortkomingen
van anderen, omdat men alsdan, de eigen
levensrekening opmakende, een rechtvaardi
ger, juister oordeel verkrijgt over eigen mis
tastingen en misslagen. Zachter worden wij
in ons oordeelnaarmate wij een blik
op ons zelf hebben verkregen en naarmate
ons verantwoordelijkheidsgevoel is ontwaakt
of aangegroeid.
Van lieverlede toch trekken wij ons terug
uit de firma Salomo 8c Co. en komen de
vlammende vragen in ons naar boven:
„Waarin heb ik niet gefaald? Wat is waar
heid? Wat is wijsheid?" VIKING.
van anderen toelaten.
heeft. Het: „gij zult niet" is m.i. oorzaak,
dat de mensch lijnrecht handelt in strijd met
dit verbod. Immers verboden vruchten sma
ken zoet. Zóó was het voor eeuwen, zóó is
het in onzen o-p sensatie belusten tijd en zóó
zal het misschien altijd blijven. Door dwang
laat geen dronkaard het drinken na, noch
laat een matigheidsman zijn glas er onaan
geroerd voor staan.
Immers, al zou de geest gewillig zijn,
is de zwakheid van het vleesch een zeer
groote hinderpaal. Hoe zwak het vleesch is,
zien wij dagelijks om ons heen, op allerlei
gebied. En die ellendige zwakheid is onmach
tig om den strijd aan te binden en als over
winnaar uit het strijdperk te treden. Om er
den moed(!) in te houden, drinkt men imu
mers een borrel? Of is dit niet 't geval en
spoelt men er 't beetje moed, dat er nog
was, mede weg?
Het oude spreekwoord: „als de wijn
(drank) is in den man, is de wijsheid in de
kan", is nog van evenveel kracht als bij onze
voorouders. En de woorden Wijntje en
Trijntje bevatten nog denzelfden smaad (de
vrouw in de vrouw aangedaan), ais vóór
vele jaren. Deze twee woorden 2ouden boek-
deelen van jammer en ellende kunnen ver
tellen, van de slachtoffers. En d,an zijn 't niet
altijd dronkaards, die de slachtoffers maken
en zelf slachtoffers zijn; wij ouderen weten
beter. Nu bestaat er zoo iets als Geriieen-
schap. En de ware vrouw heeft dus Ge*
meenschapsgevoel. Zij voelt met smart den
smaad haar seksegenooten aangedaan, door
den vloek, die ontelbare malen 't drankge
bruik aankleeft. Men vergeet dat gfihjyjjl,
vaak, ontaardt in misbruik. Want eerst komt
de gedachte, dan de daad, dan de gewoonte,
zoowel in 't goede als in 't kwade. Ook dit
kwade bestrijdt men niet met dwang. Het
woord: „Ben ik mijn Broeders Hoeder?", is
geen los daarheen geworpen vraag, maar is
voor hem of haar, die, 't zij uit overtui
ging of ter wille van de Gemeenschap zich
van drankgebruik onthoudt, van zeer diep
gaande beteekenis. Dat in ons vrij(!) Chris
telijk i) Nederland, de schatkist, zeer veel
baat vindt, bij het gebruik van 't voch{, dat
dienen moet om er den moed in te houden,
is overbekend.
Het volgende was mij niet bekend en zal
aan vele lezers waarschijnlijk ook niet bekend"
zijn.
Van bevoegde zijde ontving' ik bericht,
dat de opgave, als zou cognac 2 procent al
cohol bevatten, onjuist is. Mijn zegsman
deed mij de volgende opgaven toekomen,
benevens een mededeeling den vrijhandel be
treffend.
Jenever (oude klare) bevat 40 pCt. alcohol.
Kroegjenever bevat 35 pCt. alcohol.
Een borrel (bevattend 40 c.L.) van de ge
wone bekende handelscognac, bevat 40 pCt.
alcohol (dus bevat 1 L. 100 pCt. alcohol).
Gewone bekende Fransche wijnen: Médoc,
St. Julien e.a. bevatten hoogstens 15 pGt.
alcohol.
Spaansche wijnen, o.m. Malaga- en Port
wijnen bevatten hoogstens 20 pCt. alcohol.
Van Mei wijn en Appelwijn (Holl. fabri
kaat) is het alcohol-gehalte laag, daarvan
geen opgaaf onfvangen.
Dank zij den vrijhandel, worden per zee
schepen naar Z. Afrika verzonden kistjes,
inhoudende 6, 12, 18, 24, 36 flesschen ver
sneden spiritus (Jenever bekend onder den
naam: (Schiedamsche Foezel). Men leest
vaak in de couranten, dat een zwarte een
blanke vrouw heeft aangerand, dat de dader
gelyncht is of ternauwernood aan dit gevaar
is ontsnapt. Zou er ook eenige samenhang
KERKBERICHTEN
BAARNSCHE EVANGELISATIE
Borneostraat 1.
Zondagavond 6.30 uur Evangelisatie-samen,
komst.
Dinsdagavond 7.30 uur openl.-samenkomst
in de Oosterstraat (bij ongunstig weer geen
samenkomst).
Donderdagavond 8 uur Evangeliesamen.,
komst.
J. H.J. Fijnvandraat, uit Amersfoort. On
derwerp: „Een woord over de goedertieren
heid des Heeren.
LEGER DES HEILS
De Wetstraat 25.
Geen opgave.
Ruwe Huid
Ruwe Handen
SOEST
Zondag 17 November.
NED. HERV. KERK
Kerkgebouw.
/oorm. 10 uur Ds. K. J. v. d. Berg, van
A. lersfoort.
■Jam. 6 uur Ds. J. I. v. Schaick.
Tinsdagavond 7.30 uur Ds. J. C. W. Kruis-
hoop, Dankstond voor het gewas.
Rembrandtzaal.
/oorm. 10 uur Ds. J. I. van Schaick.
.s Avonds 6 uur geen dienst.
ROOMSCH KATHOLIEKE KERK
Parochie St. Petrus en Paulus.
/oorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
Parochie Maria Onbevl. Ontv.
Voorin. 7.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat.
/oorm. 10 uur Ds. J. v. d. Meulen.
^lam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
Soesterbergschestraat.
/oorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Natn. 5.30 uur- Ds. J. v. d. Meulen.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat.
JVobrtn. 10 uur en nam. 6 uur Ds. G. W.
Apers, van Goriwchem.
'sdag 19 Nov., 's avonds 7 uur, .Ds. W.
UT-v.1 n Haarlem.
vjiWEEN. v. VRJJZ. GODSDIENSTIG EN
Gebo'uw „Religie en Kunst", Rembrandtlaan.
Voorm. 10.30 uur Dr. J. A. Beijerman, van
Amsterdam.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 6 uur in het Wijkgebouw Ds. v. d.
Heiden, van Hindeloopen.
Dinsdagavond geen Bijbellezing.
Nam. 2—3 uur Zondagschool.
De Zondagschool is toegankelijk voor kin
deren van 6 tot 13 jaar.
HUIS TER HEIDE
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra.
Dankzegging.
INGEZONDEN STUKKEN
Geachte Redactie.
Wilt U nog eenmaal een schrijven» van. mij
over 't drankgebruik in Uw blad een plaats
je inruimen?
Het vóór en tegen van een zaak laat zich
(zoo noodig) beter in een openbare verga>
dering bespreken, dan door geschrijf in een
courant. Doch ten allen tijde moet men per
sonen en zaken niet met elkaar verwarren,
Daar velen Uwer lezers in de meening
zouden kunnen verkeeren, dat ik eenigen
dwang over andersdenkenden zou wenschen
uit te oefenen, wensch ik duidelijk te ver
klaren, dat volgens mijn overtuiging, dwang,
in welken vorm ook, steeds 't tegenoverge
stelde uitwerkt van hetgeen men bedoeld
Maandagavond vergaderde de Raad dezer
gemeente.
Afwezig was de heer Mr. van Doorne.
De heer Grootewal kwam later ter vergade-
1. Vastelling van de notulen der verga
deringen d.d. 18 -en 30 Sept. 1929.
Na enkele wijzigingen op verzoek van den
heer Doorman goedgekeurd.
2. Mededeeling van ingekomen stukken,
Hiervan vermelden wij:
a. een schrijven van de Ver. voor Vreem
delingenverkeer „Soesterbergs Bloei" waar
bij het subsidie vraagt voor den bouw en in
richting van een verkeersbureau.
b. Een request van de Ver. voor Volks
onderwijs, afd. Soest, om te komen tot op
richting van fröbelscholen. Deze stukken wor
den in handen van B. en W. gesteld voor
advies.
3. Vastelling van besluiten tot wijziging
der gemeentebegrooting.
Goedgekeurd.
4. Voorstel van B. en W. tot bepaling
van het bedrag der door den technisch amb
tenaar bij het Gasbedrijf ten behoeve der
gemeente te stellen zekerheid.
Op voorstel van den heer Doorman wor
den eenige wijzigingen in de redactie aange
bracht.
5. Voorstel van B. en W. inzake hypo-
teekvetleenlng aan de N.V. Centrale Slacht
plaats
Nadat eveneens een paar technische wijzi-
ziglngen op voorstel van den heer Doorman
zijn aangebracht, wordt besloten een bedrag
van f45000.— te leenen onder hypothecair
verband.
6. Voorstel van B. en W. tot toekenning
van een bijdrage ad f500.aan het Comité
van actie tot vuhrprinrr van rle T untersrhe
beek in de kosten van uitvoering van een
voorloopig klein plan tot zuivering van die
beek.
EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG
ZONDAG.
Wat een ander ons niet zou kunnen wijs
maken, maakt men niet zelden zich zelf wijs.
MAANDAG.
Als twee hetzelfde zeggen, is het daarom
niet hetzelfde. Het paard, van de zweep kun
nende spreken, zou daarbij een heel andere
meening hebben dan de voerman.
DINSDAG.
Het ideaal telt veel meer slachtoffers dan
helden.
WOENSDAG.
Het gaat menigen mensch als met de pau
wen. In zelfbewondering van zijn goede qua-
liteiten vergeet hij zijn gebreken en fouten.
DONrERDA G.
Wie een vriend zonder gebreken zoekt,
blijft zonder vriend.
VRIJDAG.
Houd die dagen voor de beste, die u na
der brachten aan het doel van uw leven; die
u oefenen in het doen van het goede, in het
verdragen van het kwade.
ZATERDAG.
Een vroolijk oog verspreidt glans, schoon
heid en vreugde over het leven en al zijn
ervaringen.
AMERSFOORT - TELEFOON No. 615
Afhalen en thuisbezorgen iederen dag.
mm
VAAHTWEG 41
HILVERSUM
VERSCHftFT CREOiETEN
OP GEMAKKELIJKE
VOORWAARDEN
GEOPEND ALLE WERKDAGEN
VAN 101 UUR EN MAANDAG-,
WOENSDAG- EN ZATERDAG
AVOND VAN 7—8 UUR.
met Verstopping of moeilijken, tragen en
onregelmatigen Stoelgang zijn
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn.
Bij Apothekers 'en Drogisten. Doos 60 cent.
zijn tusschen den daad en het gebruik van Bijbelgenootschap,
dat Schiedamsche vocht?
Van andere zijde vernam ik, dat de ver
gunninghouders, de ontvangen dranken, voor
't gebruik dienstbaar maken door er heet
water (Waarin aluin as opgelost) bij te voe
gen, waardoor alle ongewenschte bestand-
deelen bezinken en men tevens versneden
dranken krijgt. Of men die waterbijvoeging
bij cognac zóó ruim neemt, is m.i. zeker
twijfelachtig. Met verlangen zie ik den dag
tegemoet, waarop een goed woordvoerder
het goed recht van den strijd tegen het
drankgebruik zal bepleiten, een strijd alleen
gevoerd om den mensch te doen inzien, dat
bedwelmende prikkels niets bijdragen tot t
geluk van den mensch' en als gevaarlijke
ballast beschouwd moeten worden.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
Mevrouw C. M. BERG.
Wegens plaatsgebrek moesten wij dit stuk
eenige weken laten liggen. Hiermede sluiten
wij de gelegenheid tot schrijven over dit
onderwerp.
BAARN
NED. HERV. KERK
Voorm. 10 uur Ds. Adriani.
Nam. 6 uur Ds. Van Amstel, van Putten.
Bediening van den H. Doop.
In beide beurten collecte voor het Nederl.
15 cent per K.M.
Dag «n nacht te ontbieden.
TELEFQON 2247.
VEREENIGING „CALVIJN"
Tromplaan.
Voorm. 10 uur de heer Uitman, cand. t. d.
H. dienst te Zeist.
GEREFORMEERDE KERK
Oude Utrechtscheweg.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. G.
Meijnen.
QEREF. KERK IN H.V.
Korte Schoolstraat.
Voorm. 10 uur Ds. C. Vermaat.
Namiddag 5 uur Ds. C. Vermaat.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Nassaulaan.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. J. de
Bruin. Voorbereiding H. Avondmaal.
NED. PROTESTANTENBOND
Kampstraat.
Voorm. 10.30 uur Ds. A. P. van de Water.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Eemnesserweg 63b
Voorm. 10.30 uur Ds. C. Nijdam, van
Borne.
NED. LUTG. GENOOTSCHAP
Aula Lyceum.
Geen dienst.
12 Uur Zondagsschool.
ROOMSCH KATHOLIEKE KERK
Voorm. 7 en 8.30 uur H. Mis en te 10 uur
Hoogmis.
De heer De Bruin zegt, dat hij zich met
dit voorstel niet kan vereenigen. De naam
Lunthersche beek zegt reeds genoeg. Zij
stroomt langs andere gemeenten en daar
wordt het water verontreinigd. Laat men
ook daar betalen. Er is speciaal voor Soest
nog zoo veel te doen, dat we andere ge
meenten niet kunnen steunen.
De heer Busch kan zich met den vorigen
spreker vereenigen. Wel is er eenig belang
voor Soest in gelegen. Zij, die baden in de
Eem waarin de Luntersche beek stroomt
ondervinden ook de nadeelen, maar die
wegen niet zoo zwaar, dat een uitgave
van f500.— zou gemotiveerd zijn. Boven
dien wil spr. wijzen op de Hinderwet. De
wolfabrikanten en de directie van de Enka
kunnen zeker gedwongen worden volgens
deze wet, het afvalwater te zuiveren, voor
dat het in de beek uitstroomt.
De heer v. Klooster zegt, dat de finan-
cieele commissie ook met algemeene stem
men het voorstel heeft afgewezen.
De voorzitter wijst op de streekbelangen.
Al ziet men het direct belang voor Soest op
t oogenblik niet zoo klaar, men dient toch
ook het streekbelang te bevorderen.
Bij' stemming wordt het voorstel met 9
tegen 2 stemmen, die van de beide wethou
ders, verworpen.
7. Behandeling van een verzoek van Ged.
Staten tot overname van de bediening en
het onderhoud van de veerpont over de Eem',
gelegen aan de Groote Melnr.
De heer De Bruin acht den brief van
Ged. Staten een stok achter de deur, nu de
aangevraagde subsidie van f 10.000.voor
verbetering van de Eem is afgewezen.
De heer Doorman kan met het voorstel
wel instemmen, maar wil een andere regeling
met Butselaar. Die 75 gld., die Butselaar
jaarlijksch ontvangt, moeten belanghebben
den betalen door verhooging van het veer
geld.
Het voorstel wordt met algemeene steim-
men aangenomen.
8. Voorstel van B. en W. tot uitbreiding
der waterleiding in een gedeelte van den
Oude Utrechtsche weg en van den Schou
tenkampweg, en aanvaarding van de daaraan
verbonden garantie.
De heer Doorman vraagt of het overige
deel van den Oude Utr. weg al waterleiding
heeft, zoo neen, is het wellicht gewenscht
ook daar nu de buis door te trekken tot de
Soesterbergsche straat.
De voorzitter zal zulks onderzoeken.
De heer Busch vraagt of de Gezondheids
commissie eigener b eweging het water da at
ter plaatse neeft onderzocht. Zoo ja, dan
wil hij die commissie ook wijzen op het
water beneden de Molenstraat, aaii de Wiek-
sloot, het Veen, Hees enz.
Aangenomen.
9. Behandeling van aanvragen ingevolge
art. 72 der L. O. wet 1920 van:
a. het Bestuur der Vereeniging „Een
School met den Bijbel te Soest", tot ver
strekking van gelden voor het aanschaffen
van de noodige leermiddelen ten behoeve
van de U.L.O.-school, zulks wegens ver
meerdering van het aantal leerlingen van die
school;
b. het Bestuur der R.K. Meisjesschool tot
verstrekking van gelden voor het aanschaffen
v.an 14 nieuwe banken en 2 stoelen.
Aangenomen zonder discussie.
10. Voorstel van B. en W. om Ged. Sta
ten te verzoeken machtiging te verleenen
tot het aangaan eener gemeenschappelijke
regeling met de gemeente Baarn inzake toe
lating van leerlingen tot openb. scholen:
AaneenQmen zonder discussie.
11. Voorstel van B. cn W. tot vaststel
ling van een voorschot ex-art. 101 der L.O.
wet 1920, ten behoeve van de U.L.O.-school
der Stichting Engendaafschooi.
Aangenomen zonder discussie.
12. Mededeeling van B. en W. terzake
wijziging van het plan tot verbouw der oude
o. I. school te Soesterberg.
Aangenomen zonder discussie.
13. Aanbieding van een plan tot vernieu
wing en verbreeding van de Koninginnelaan
met aanvrage van B. en W. om machtiging
tot uitvoering.
Aangenomen zonder discussie.
De heer Doorman heeft met genoegen het
plan tot v erbreeding van de Koninginnelaan
gelezen. Hdj brengt een woord van hulde
aan hen, die de gronden voor verbreeding
hebben afgestaan en vraagt waar die f 6500
meerdere kosten voor dienen.
Wethouder Koenders zegt, dat deze die
nen voor verplaatsing en verbetering van
hekken en heggen. We willen hen, die me
dewerken, zoo noodig betere hekken geven.
De heer Doorman kan het plan van be
planting niet toejuichen. De afwisseling van
Lijsterbes en Meidoorn is voor een derge-
Lijken weg niet voldoende. Spr. wil de idee
van den landschapsarchitect Van Es volgen
en veel meer afwisseling brengen. Hier hoog,
daar laag, mooie kleurschakeeringen, dik en
dun hout. Ook wil hij de heggen, waar dit
uitkomt, als afscheiding tusschen rijweg en
wielerpad, laten staan. Sommige gedeelten,
waar veel hout in de tuinen staat, kunnen
geheel onbeplant gelaten worden. Zelfs al
zou een mooie boom midden van het rij
wielpad komen te staan, dan zou hij ook die
willen sparen. Spreker wil de aanteekeningen,
die hij reeds gemaakt heeft over deze laan,
gaarne aan den wethouder afstaan.
Over het beleid van den wethouder, wat
betreft het onderhoud van de wegen, is
preker slecht te spreker.
Voor de vacantie wilde de wethouder niet
beginnen met de wegen, omdat de pension
gasten dan te veel last van de opengebroken
wegen zouden hebben. Maar de wethouder
vergat, dat die gasten nog meer last van de
slechte wegen hadden, waar de keien einden
boven uitsteken en waar men in de kuilen
wegzakt. Nu de vacantie al lang voorbij is,
is er nog niets geschied. Voor Januari, zal
er zeker geen steen verlegd worden. En
mogelijk wordt het Maart, April, als we
vorst krijgen en men geen steenen kan aan
voeren. Er is een groote nalatigheid bij de
zen wethouder. Spr. vraagt antwoord op zijn
schriftelijk ingezonden vraag, hoeveel er nu
d't jaar voor de wegen is uitgegeven. Ieder
klaagt over de slachte wegen in Soest en
nogthans wordt er niets gedaan. Van den
heer Gasille krijgt spr. zoo juist een lijstje
van de wegen, die al zoo lang voö-r verbe
tering zijn genoemd, als Olijke weg, Pias-
weg, Sophialaan, Prins Hendriklaan, Verleng
de Talmalaan, de weg bij 't Pompstation.
Dan komt nog' de rioleering in verschillen
de wegen. Als men de cijfers bij elkaar telt,
die voor verbetering van wegen, aanleg rio
leering enz. gevoteerd zijn, heeft de wethou
der een crediet van f 100.000.om te ver
werken en er gebeurt maar niets. De wet
houder schermt somwijlen met het woord
werkverruiming, maar de practijk is verschui
ving. 't Lijkt naar niets.
De heer Busch heeft ook nog een doosje
met bittere pillen voor dezen wethouder,
maar wil deze niet toedienen bij dit punj
van de agenda, omdat spr. weet, dat er