LA P0RTE&Co. - BANKIERS zaterdag 29 maart ai OFEilll H. L. GREEVE H.J.SUKKEL VEN E MA Electrotechnisch Installatiebureau Geeft Uw kamer „een goeie beurt" Gevestigd Amersl. Glans- en strijhinrichting Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk. Bureau: Van Weedestraat 35, Telefoon 2181 KLEERMAKER Schoonmaaktijd is Palthe-tijd Depot Banketbakkerij „Nieuwerhoek" Fijnere soorten Gebak Amandel- en Boterkoekjes Behandelen alle Bank en Effectenzaken Safe-Deposit PIANOLESSEN Jet van der Es M. VISMAN STOOMWASSCHERIJ 9 „DE KOLK" EEN GOED ADRES I VOOR UW WASCH. I Axminster Tapis-Befge Gek noopt-Smyrna Bouclé-Wilton Woning-Inrichting AFELKLEEDEN H. L. GREEUE 0e Jaargang No. 13 Gegarandeerde oplaag SOOOjexemplaren. Vrijdag 28 Maart 1930 DE SOESTER CCLIDAMT Akoanemexittprijs vooc Soestdijk, Soest en Soesterberg, 25 cent per 3 monden. Voor buiten 50 cent per 3 maanden. Bijkan torent VAN DE VEN'S Boekhandel, Baant en C. J. VAN DAM, Rademakentr. IS, Sonaterberf ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent Advertenties tu&schen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. ONZE RIJMKRONIEK ■Jet grooter du 48 e» Biet kleloei du 36 regels, mogen rvbrtek warden Ingezonden. Bl) opmame vergoedu wij vooe (slot plaatselijke! gedichten 2.S0. (Nadruk verboden! (Ing Monden.) VRIJHEID BLIJHEID Meier was een zeer verstokte Vrijgezel van vijftig jaar, „Trouwen" was t-ie doodsbenauwd voor, Vrouwen vond-ie flauw en naar. Juffrouw Jansen daarentegen, ('n Dikke veertig jaren oud) Zei wel niets, maar in d'r hartje, Was ze o zoo graag getrouwd. Juffrouw Jansen had veel centen En Meier had niet eens genoeg Voor z'n dagelijkschen boot'ram, Voor z'n rookertje en z'n kroeg. Dikwijls kwelden hem de zorgen, En al&ie zeer gesjochte was, Wist-ie dat een vrouw met centjes Nog z'n 'een'ge uitkomst was. Eens ontmoette hij juffrouw Jansen Plots was z'n vrijheid toen voorbij, Want na even redeneeren, Was meneer er gloeiend bij. In het plaatselijke dagblad Werd het duidelijk geannonceerd: „Keetje Jansen en Jan Meier Zijn tezaam geëngageerd." Veertien dagen later kreeg Meier Van een notaris uit de stad, Een envelop met vele zegels, Waar een groot papier in zat. De notaris schreef: „Heer Meier, 't Neefje van U uit Amerika, Is gestorven en hij liet U Honderdduizend dollar na." Meier schreef aan juffrouw Jansen Nog dienzelfden dag een brief. „Lieve Kee, ik kan niet anders, Je weet je bent mijn hartedief, Maar een neef stal mijne liefde En hoezeer je mij ook hebt behaagd: Ik moet afzien van de transactie, Ik ben voorde eliger geslaagd." trekt, wat in aanmerking komt, is het nog goed. Ik liet deze boekhouding dan ook plaatsen, niet omdat er f5.of f4.winst per kip te halen is per jaar, maar om een voorbeeld te geven aan anderen. Want zulke hooge winsten maakt men niet, als men veel kippen heeft. Dan komt ook arbeidsloon meespreken en telt het keukenafval, niet mee. Bovendien U maakt per ei een bedrag wat lang niet ieder maken kan. Verkoopt U de eieren misschien particulier? Ik verheug me er over, dat U voor U zelf zulke goede resultaten heeft. En ik kan er bij voegen: daarvan komt een groot deel toe aan de goede verzorging, die U Uw kippen geeft. De Heer M. te B. vraagt: Ik heb jonge hennen, die krijgen van die geschubde poo- ten, ik geloof, dat het kalkpooten zijn. Kunt U mij hiervoor een geneesmiddel geven? Oud brood in water geweekt, is dit een goed voer voor de kippen; als er oud brood is* voer ik dit 's morgens, anders geeft ik kor relvoer. maat- en reparatieinrichting KONINGINNELAAN 42b Telefoon 2169, F. C. Kuiperstraat 10 PLUIMVEE, TUINBOUW ENZ. Vragen. dexe rubtek betreffende, kannen worden gezonden Ben de Heer G. Lteihoat. Dlr. Landboawichool, Montfoort, Pottxegel groi ia cent voor antwoord Indnlten. (Nadruk verboder Pluim v##vragen Abonne G. te S. vroeg, hoe het kwam, dat hij zoo af en toe een ei aantrof, dat na het koken inwendig bruin was en een sterken lucht had. Zoo iets komt meer voor, maar toch niet veel. Het komt wel meer voor, dat er een zoogenaamd „vuil" ei zit tusschen de goede, maar dat is meestal door onachtzaamheid, doordat een ei weken lang voor „nestei" gefungeerd heeft- Ook wel, doordat een ge vonden „nestje" zonder verder onderzoek be stemd wordt voor consumptie. Dit komt op sommige boerderijen wel voor. Maar ik herinner me nog een geval, dat mij ook in een dergelijk geval om raad ge vraagd werd. Het betrof een kippenho.uder, die zeer secuur was. Hij had gemerkt, dat er ook zoo nu en dan een vuil ei zat tusschen de andere versche. Het kon onmogelijk een oud ei zijn. Door schouwen kon hij uit de eieren dat vuile altijd vinden. Toevallig kreeg hij te weten, welke kip dit ei Legde en nadat deze verwijderd was, kwam het euvel niet meer voor. Hoe de boosdoener te vinden? Als vraag steller valnestcontrole toepast, is dit niet moei lijk. Hij noteert eenige dagen achtereen op elk ej het nummer van de kip en schouwt dan de eieren. Dan blijkt oniniddelijk welke kip zoo'n verkeerd ei legt. Deze verwijderen zal wel het eenigste middel zijn. Hoe komt dat een kip zooo'n vuil ei kan leggen? Het ei blijft te lang in de eileider, door een of ander gebrek. Die warme om geving is voor een ei natuurlijk niet wat je noemt. Daar moet gisting of rotting op treden. Ofwel het ei wordt aangebroed en na het leggen gaat zoo'n ei heel gauw tot rotting over. Vrager verschafte mij meteen een inventa ris en een overzicht van zijn inkomst en uit gaven. Deze staat hieronder. De indeeling is goed, alleen is het niet volledig. Ik mis er op bij den inventaris de hokken en de afras tering. Vanzelf ontbreekt dus ook de af schrijving er op. Want ik vermoed, dat het hok nieuw gekost zal hebben f 100—f150. De afrastering minstens f10.U zult dus per jaar een procent of tien of iets mimider moeten afschrijven voor slijtage en latere ver nieuwing. Bij steeds in orde houden zal er jaarlijks een zeker bedrag voor reparatie komen. Bij de inkomsten mis ik een bedrag voor mest, die aan den tuin ten goede komt. Voor die 40 kippen wilde ik dit wel verwaar- loozen, maar op den inventaris vermeldde U het ook. Bij de uitgaven mis ik de uitgaven voor holltakool (want U verstrekt dit), kunst licht (want dit paste U toe), kaliumperman- ganaat, wat U wekelijks verstrekt, strooisel op den vloer en op de mestplank (turfmolm of iet9 dergelijks) en dan nog de huur of de rente voor het gedeelte van den tuin, waarop hok en ren gebouwd rijn. Het is sa men 110 M.2 en dan mag ik de waarde van den grond in Uw omgeving toch minstens op fl—de M.2 stellen. Dat maakt dus ruim f5.— rente per jaar uit. Dit alles doet natuurlijk de inkomsten per kip wel dalen. Antwoord: Het zullen wel kalkpooten zijn. Een goed middel is insmeren met onverdun de vruchtboomcarbolineum. Maar een ander middel, wat helpt, is 't insmeren met dierlij ke olie. Dit spul is bij eiken drogist wel te krijgen. Maar het riekt geweldig. Het bruine goedje smeren we met een lapje op de poo- ten tot de veeren. Dit doen we 's morgens, daar de stank zoo erg is, dat ik de kippen liever niet met pas behandelde pooten naar bed zou laten gaan. Trekt U bij dit kar weitje Uw oudste pakje aan, anders houdt U de lucht nog eenige weken bij U en mag U vast van Uw vrouw niet aan tafel mee- eten. Bij verouderde gevallen is soms een twee- de behandeling nooddg, in Uw geval zeer waarschijnlijk niet. De bruine kleur en de schubben gaan na eenige weken vanzelf weg. Reinigt U na de behandeling ook meteen de zitstokken en de legnesten, want anders raakt U het niet kwijt, daar de kalkpoot ver oorzaakt wordt door een spinachtig diertje, een mijt, die zich ook pp de zitstokken be geeft. Oud brood in plaats van korrelvoer is heel goed en de dieren lusten het graag. Maar het ochtendvoer mag er nooit door vervangen worden. Staat op 31 December 1929 1 Januari 1929. 10 Kippen 1927 f25. 29 Hennen 1928 f116. Haan 1928 f 2.50 1 20 K.G. Ochtendvoerf 3.40 15 K.G- Gemengd graan f 2.52 Hoendermest f 15.- Saido f 14,10 f 178.52 31 December 1929. Kippen 1928 f 68.- 22 Hennen 1929 f 88.- 20 K.G. Ochtendvoerf 3.40 25 K-G. Gemengd graan f 2.80 12 K.G. Haverf 1,32 Hoeuderin!e9t 1f 15.- f 178.52 Ontvangsten en Uitgaven van 1 Januari 1929 tot 31 December 1929. Debet Aankoop 40 kuikensf 14. Voeding f250.51 1/2 Grit f 2.37 Inenten f 1.65 Ontsmetstof „Rids" f 1.40 Batig saldo f 226.621 ]2 Slagroom 30 cent per ons TEL. 2232 Slagroom-wafels 10 cent per stuk Aanbevelend, F. H. EUWE BAARN BUSSUM SOEST KOLONIEWEG 11 - SOEST het „Soester Nieuwsblad", getiteld „Kerk en Vrede". Het heeft mij inderdaad zeer be droefd, dat zelfs in kringen, die zich tooien met den naam „Christelijk", nog op een dergelijke wijze kan worden gesproken. Ik meende, dat ik, bij een dergelijke uiterst scheeve voorstelling van zaken, dan ook om Christus' wil niet mocht zwijgen. Zeker, de schrijver heeft volkomen het recht om te zeggen, dat hij het met het streven van de vereeniging „Kerk en Vrede" miet eens is, maar hij heeft niet het recht om dat te .doen met de argumenten van dat artikel van „De Standaard". Omdat de schrijvers dit artikel geheel voor zijn rekening neemt, wil ik hem dan ook op deze redeneeringen bestrijden. Dan wil ik beginnen met te verzekeren, dat ongetwijfeld ook „Kerk en Vrede" zeer be droefd is, „dat de revolutionaire geest in onze dagen elke goede actie en elk goed woord aangrijpen, om onder de schuts daarvan hun gevaarlijke propaganda te drij ven". Toch meen ik, dat het fout zou zijn, ja zelfs getuigen zou van een klein geloof, wanneer men daarom „elke goede actie" en elk goed woord" zou achterwege laten. Stel u eens voor, dat men, omdat er zoo geweldig veel misbruik gemaakt wordt van den Christen naam, die naam niet meer zou willen dragen. Vervolgens geeft de schrijver een geheel Gaat de innerlijke strijd om „zich te b-ekee r-en en te buigen voor Gods gezag", soms gepaand met bajonetten en gasbommen? De leden van „Kerk en Vrede" willen juist bui gen voor Gods gezag en de consequentie is de wapens neer. Bij aandachtige lezing van de profeten is ook mij gebleken, dat juist, zooals U zegt, de profeten het meest te kampen gehad heb ben n.et die vredes-profeten, die maar meen den, dat het wel goed ging, dat de menschen maar raak konden handelen, wanneer zij maar tot het „volk" van Israël behoorden. De profeten hebben altijd het meest te kampen gehad, tot op zekere hoogte Jezus Christus ook, met het nationalisme. Zoo< heeft ook de vereeniging „Kerk en Vrede" en „We- reldbcmd van Kerken" in onze dagen het moest; last van het nationalisme. „Kerk en Vrede" en „Wereldbond van KerkeïT" geven uiting van anarchie". „Ja, gelukkig dat is zoo. Dat is een van de meest christdijke elementen van beide organisaties. De schrijver is zeker vergeten, dat het chris tendon in wezen anarchistisch is; het chris tendom is gegroeid uit anarchisme, uit neen ze&g'eP tegen de wet, tegen de overheid, tegenjdie wereld. Velen van de eerste Chris tenen!'k zou 't U uit de martelaarsacten «ntponen zijn voor de leeuwen geworpen, gekruisigd, verdronken en gemar teld, omdat zij neen zeiden tegen den kei zer. Weet U wel, dat eigenlijk aÜe martelaren revolutionairen waren? De martelaren zijn toch niet op den brandstapel gekomen, om dat zij in alle opzichten de wetten gehoor zaam waren, 't Is dan ook een zeer juiste Lood- en Zinkwerken. Aanleg van Gas- en Waterleiding Magazijn van Huishoudelijke en Tuinartikelen Baden, Geijsers, Waschtafels, Gasfornuizen, Lampen en Kronen Groote sorteering Schemerlampjes Beleefd tot een bezoek uitnoodigend. Vredehofstraat 1 (Nieuwerhoek) Telefoon 2333 Credit Kippen, per stuk fl.50 1 Haam 23 Haantjes 6637 Eieren Saldo f496.56 f 10.50 f 2. f 8.10 f461.86 f 14.10 f496.56 1 AMERSFOORT - TELEFOON No. 615 Afhalen en thuisbezorgen iederen dag. I INGEZONDEN STUKKEN Hooggeachte Heer Redacteur. Het volgende ingezonden stuk heb ik ge zonden aan de Redactie van het „Soester Nieuwsblad", omdat in dat blad in het num mer van 7 Maart een stuk gestaan had, dat een deel van de christenheid in- het aange richt sloeg, voor welk deel ik meende te moeten opkomen. Hoewel dat stuk in het laatste nummer, dat a. h. w. een „Kerk en Vrede nummer" genoegd kon worden, van wege het aantal stukken, dat in dat blad ten aanzien van de vereeniging „K. en V." voorkomen, goed op zijn plaats zou zijn ge weest, heeft de redactie het toch niet willen opnemen. Daarom verzoek ik U vriendelijk o-m een plaatsje in Uw blad voor dit stuk. Met een gevoel, meer van droefheid dan door aanschaffing van een nieuw kar pet, uit onze prachtige sorteering. Be zichtigt hiervoor onze etalage.——— II Waar zult U prettiger slagen dan in onze magazijnen met de enorme voorraden, in moderne, prima uitvoering en toch zoo bil lijke prijzen. KERKSTRAAT HILVERSUM U heeft goed „geboerd" en als U alles af-'van ergernis, heb ik het artikel gelezen in verkeerde voorstelling van het streven van „Kerk en Vrede" het is gewoon belache lijk; de schrijver doet het voorkomen, alsof „Kerk en Vrede" predikt: „Vrede! Vrede! Geen gevaar! Heel het streven van „Kerk en Vrede" (U hadt maar eens moeten gaan luisteren naar de lezingen, die dezen winter alleen in Soest vanwege deze vereeniging zijn gehouden, U hadt maar eens moeten gaan zien naar die film, U moest het orgaan van „Kerk en Vrede" maar eens lezen), is juist te roepen, neen te schreeuwen tot de men schen: „Oorlog! Oorlog! Gevaar! Gevaar!" Ook is het zeer vervreemdend, dat U in dit verband noemt de harde eisch van bekeering. zegt, dat „wie bij de Heilige schrift Leeft, opmerking van den schrijver, wanneer hij weet, dat de kerk alleen, maar dan oo'k uit sluitend gebonden is aan het beval van- Hem, die haar Koning is". Juist omdat er duizen den menschen in, onzen tijd zijn, die tot de door den Heiligen Geest gewekte over tuiging zijn gekomen, dat de kerk dat niet doet, is „Kerk en Vrede" ontstaan; leest U maar eens de- oprichtings-motie. 't Zou toch al te dwaas zijn, dat de kerk, wanneer de overheid handelt in strijd met haar Heer en Koning, dan maar moest gaan meedoen en er niet tegen in mocht gaan. Militarisme en al wat daarmee samenhangt heeft wat met het geweten te maken en wat al met het ge weten in verband staat, heeft de kerk zich wel degelijk te bemoeien. Goddank, dat er nog christenen zijn, die wanneer de kerk niet protesteert, als de overheid zondigt, zelf pro testeeren. Dat Rom. 13 niets, maar dan ook heele- maal niets met oorlog te maken heeft, is al zoo dikwijls en zoo klaar aangetoond, dat ik het gewoon kinderachtig zou vinden, om daar nog op in te gaan. Door de lezing van het Evangelie ben ik tot de vaste overtuiging gekomen, dat dienst weigering een christelijke eisch is geworden. Die het nog niet doen, neem ik het niet kwa lijk, zij kunnen of weten nog niet beter. Die het in Christus' naam doen, prijs ik, en wel hierom, omdat hun houding het Chris tendom zal redden. 't Is zeer kortzichtig te beweren, dat dienst weigering een bedreiging zou vormen voor de christelijkheid. Iets gedaan om des gewe tens wil, heeft het Christendom nog nooit schade gedaan. U denkt natuurlijk in het laatst van Uw stuk aan de vervolgingen door het Communisme in Rusland. Als U echter meent, dat het Christendom daar bedreigd wordt, hebt U niet de minste notie van wat Christendom is. U ziet het alles veel te ma- triëel. 't Geheel is te rationalistisch. Weet U wanneer het Christendom groot gevaar loopt? In tijden van rust en kalmte: zooals in Rus land vóór de revolutie, zooals in Nederland thans Bovendien, wanneer het Christendom in- plaats van op Gods kracht, op de wapenen gaat vertrouwen, wil ik niet meer tot dat christendom behooren. „Men moet niet bij de groote woorden blijven staan". Ik ben het volkomen met U eens. Wanneer Christus ons de oogen ge opend heeft voor de zonde van het milita risme en al wat daarmee samenhangt, heb ben we te handelen; hebben we desnoods door de daad van dienstweigering te toonen, dat wij christenen zijn en dus geestelijke nazaten van Petrus, die van sprak van Gode meer ge hoorzaam te zijn dan de menschen; van Lu- ther, die sprak „hier sta ik, ik kan niet an ders" tot den keizer en: „Delf vrouw en kinderen 't graf, Neem .goed en bloed ons af, Het brengt u geen gewin" en van Calvijn, die de „Institutie" heeft ge schreven, naar het slot waarvan ik den schrij ver dringend verwijs (IV, 20, 32.): „Dat wij ons goed moeten indenken, hoe onze 'woor den (en dus ook onze daden) in de praktijk zouden werken", is volkomen in strijd met de christelijke levenswet: „blind in de toe komst, ziende het gebod". Alleen die levenswet willen de „Kerk en Vrede" menschen gehoorzamen. Zij willen niet hun leven inrichten naar allerlei politie ke en diplomatieke' overwegingen. Wanneer U en „De Standaard" dat valsch profetisme noemt, moet U weten, maar dan staat U niet op den bodem van het Evangelie en is Christus geen autoriteit voor U en toont ge noemd blad in elk geval geen standaard van het ware christelijke leven te rijn. U dankend voor de plaatsruimte, Uw dw. dnr., W. VAN OEST. (Wegens plaatsgebrek eerst heden opgeno men.) Red- moeten voldoen aan deze eischen i smaak vol, soliede en bil- lijk, maar vooral, gekozen uit de enor me collectie van t Kerkstr, Hilversum Woning-inrichting Geachte Redactie. Onderstaand ingezonden stuk werd gewei gerd door het „Soester Nieuwsblad". Het lijkt ons eenigszins vreemd, dat dit blad wel' artikelen plaatst, waarin tallooze onjuisthe den omtrent „Kerk en Vrede" worden be weerd, maar niet de gelegenheid geeft, voor hetzelfde lezerspubliek die te weerleggen. Dat bewijst o.i. wel, dat men voelt zwak te staan. De taktiek om K. en V. voor te stellen als de propagandist voor eenzijdige nationale ontwapening, is voor wie K. öi V. kennen, allerdwaast. Omtrent hun houding inzake die kwestie wordt van de leden niets gevraagd. Hun wordt slechts instemming gevraagd met de grondslagmotie, die aanvangt met de over. weging, dat slechts van de doorwerking der christelijke beginselen, heil is te verwachten voor individu, volken en volkengemeenschap. In het nummer van 21 Maart attendeert de redactie van genoemd blad nog eens op die kwestie. Ten onrechte beweert ze van den heer v. W. een ingezonden stuk ontvangen te hebben. Het mede door den heer v. W. onderteekende stuk was van het bestuur der afdeeling Soest van Kerk en Vrede. We willen de redactie, die ongetwijfeld in haar tactiek niet de instemming heeft van een groot deel harer lezers, het volgende in overweging geven: Blijkens het art. van 21 Maart j.l. gaat haar hoofdbezwaar tegen de principieele een zijdige ontwapenings-propaganda. Volgens haar is de vertegenwoordigster daarvan „Kerk en Vrede". Dit nu is bezijden de waarheid. Als de redactie van het S. N. even de begin selverklaring van K- en V. naleest (die moeite heeft ze zich klaarblijkelijk nog nooit gege ven), zal ze dat zien. Nu vervallen dus de be zwaren, die ze had tegen K. en V. Mocht ze eventueel nog verder over de vredeskwestie willen schrijven, wat wij betwijfelen, laat ze dan op dit punt atnende doen en ons helpen K. en V. te verdedigen. Hieronder volgt nu het door het „Soester Nieuwsblad" geweigerde ingezonden. EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG ZONDAG. Het is niet de waarheid, die ons pijn •doet, maar de persoon, die ze ons zegt. ma; NDAG. Pesrii/isten zijn gelukkiger dan optimis ten, want de pessimist beleeft alleen aan gename teleurstellingen. DINSDAG. Wee den mensch, als hij verleerde de zonnestralen op te vangen, die altoos nog door den mist en den nevel van het ver driet des daags heendringen. WOENSDAG. Welke ontdekking men ook moge gedaan hebben in het land der eigenliefde, er blijft nog altijd genoeg over om ontdekt te wor den. DONDERDAG. Hoe meer ge denkt aan de kortheid van het leven, hoe grooter en beter gebruik gij er van zult maken. VRIJDAG. Ouderdom ontstaat niet slechts door het gewicht der jaren, maar vooral door het gewicht der droeve uren. ZATERDAG. Denk er bij de openbaring uwer gehei men aan, dat uw vriend van heden morgen uw tegenstander kan zijn. depót van de Halen en thuisbezorgen zonder prijsverhooging. Beleefd aanbevelend, Mej. H. W. Bosboom KERKPAD Z.Z. 6, SOEST Geachte Redactie. Het artikel in Uw nummer van 7 Maart l.L. vervulde ons met bedroefde verontwaar diging. Overgenomen als het voor het grootste gedeelte was uit „De Standaard", mogen we het naar de eigen woorden van den ano nymus, die het schreef, op zijn rekening schrijven. In de eerste plaats worden in het artikel de begrippen geestelijke en natuurlijke vre de zoo hopeloos door elkaar gehaspeld, dat het bij de lezers, die doordenken, wel den indruk van opzet vestigen moet'. Wij behoe ven maar te citeeren: „Men roept de kerken op, om in den kring der valsche profeten te treden en voor den vrede te pleiten. Als of niet alleen de kerk van Christus de vre desboodschap van zijn koning ontving. Wij gelooven dat het meer dan tijd wordt, dat de kerk haar protest tegen de valsche pro feten doet uitgaan. Want in de actie om de kerk in de vredesbeweging te halenenz.". In dit korte citaat zijn al meerdere betee- kenissen gegeven aan het woord vrede, ter wijl gedaan wordt, alsof het over één en dezelfde zaak gaat. De schrijver van het on- geteekende artikel rekent dus ook de Kerk en Vrede_menschen tot de valsche profeten. Durft hij openlijk te verklaren, dat hij over tuigd is, dat velen, die meenen ernstige christenen te zijn en door hun christendom! gedwongen te worden de vredesactie te be vorderen, valsche profeten zijn, die Leugens verkondigen? Meent hij, dat de kerk éérst moet vragen: Wat beveelt de Overheid? Of soms eerst: Wat wil God? Dan moet toch, in het laat ste geval, eerst uitgemaakt worden, wat God wil. Is dat dan in strijd met wat de Over heid zegt, dan staat zij, de Overheid, tegen over God. Wat dan moet geschieden wellicht kent de anonyme schrijver zijn histo rie genoeg, om 't te weten. Ten andere: Moeten wij, Kerk en Vrede, maar steeds den blaam op ons krijgen: Gij rijt valsche profeten, tracht de vredesboodschap aan de Kerk te onttroonen enz. zonder dat daar eenig bewijs voor komt? Laat, ieder eens nauwlettend lezen wat door zekere te genstanders over K. en V. wordt gezegd en laat hij dan eens kritisch zoeken naar bewijs voor elke bewering. Hij zal het niet vinden. Is dat in den geest der christelijke liefde, anderen qualificaties te geven, die ze niet ver dienen, of als ze ze wel verdienen, er niet bij te zeggen waarom? Wanneer de onbekende schrijver meent, dat men niet bij groote woorden moet blij ven staan, maar zich goed in moet denken hoe zij m de practijk zouden werken," vin den wij hier een zoo door en door onchris telijk beginsel in, dat we ons verwonderen, dat uwe redactie althans deze zinsnede niet schrapte. Immers als vaststaat, dat God wil gediend wezen (over de wijze kunnen we verschillen) behoort de christen dat eenvou dig te doen en niet, als de practijk eens moei. lijk of pijnlijk blijkt, daar maar van af te zien. Alweer: de historie. Dan kiezen we met onze motie het stand punt, dat slechts van de doorwerking van de christelijke beginselen heil is te verwachten, dus niet zooals de aangevende schrijver meent: van iets anders, van overwegingen, uiit de practijk b.v. of van wat dan ook. Slechts van de christelijke beginselen. Al 't 'andere is valsch humanisme. We vragen Uwe redactie1 e. Het is, zonder te weten of U ons voldoende plaatsruimte wilt ter beschikking stellen, onmogelijk de misvattingen van iemand, die, al voor lichtende, blijkt van Kerk en Vrede niets af te weten dan wat hij van bevoor oordeelde tegenstanders hoorde, recht te zetten. Wij wenschen geen sensatie-discussie, maar rustige toe- en inlichting, opdat we kunnen laten zien, hoe K. en V. zich de prac tijk der chr. beginselen denkt. Zoo alleen kunt U de lezers van Uw algemeen christelijk weekblad onpartijdig voorlichten. Wilt U ons

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1930 | | pagina 1