Tr;:izir.r vanille ijs
LA PORTE Co - BANKIERS
Wie verhuist U?
SOESTER BANKVEREENIGING
ALLE BANKZAKEN.
Iltll BHEUHELED S 6WKEII
C0RT0SA KOFFIE
Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk. Bureau: Van Weedestr, 35,Tel. 2181
Banketbakkerij „Nieuwerhoek"
Behandelen alle Bank
en Effecten-zaken
Safe-Deposit
Wethoudersbenoeming.
08 cnruieiim sociale uomsdiensi.
D.F.V0IGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK
Burgemeester Grothestraat 53 - Telefoon 2317
SAFE-DEPOSIT
DE EERSTE G00ISCHE
HULPBANK
Meent niet
vrede ie
een niet
oen. maar
ih gekomen ben em
ep de aarde; IH
om vrede ie bren-
zuiaard.
Gemeenteraadsverslag.
WAT EEN HEERLIJK
KOPJE KOFFIE!
NATUURLIJK
10e JAARGANG
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1931
No. 35
soestr niBJWM
AlgemeenAChristelIJk weekblad voor Soestdljk, Soest en Soesterberg.
ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 15 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties
tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG
ADVERTENTIES opgegeven voor het „Soester Nieuwsblad" worden zonder prijeverhoo-
ging opgenomen in „DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad en „DE SOES
TER POST", Katholiek Weekblad.
Thans In prachtvol en hygiënisch gefabriceeide kups, Inhoudende: 1 pond a
60 cent, ponds 35 cent, I1/, ons 20 cent alsmede 5,10 en 15 cents porties.
Eén van de Zomer- en vacantie-genoegens.
TEL. 2232 Aanbevelend, F. H. EUWE
BAARN
BUSSUM
SOEST
Ook dat geschiedde in Soest, zooals het al
leen maar in Soest kan. Nu wisten we wel,
dat in Soest veel kon geschieden, wat men
in andere plaatsen tevergeefs zou zoeken,
maar de uitslag van deze benoeming doet
menigeen pat staan en het doet een massa
vragen rijzen.
Het meest zich op den voorgrond dringende
is zeker wel de principieete kant van de din
gen. Hoe kan een principieel A.R., zich op
de wethouderszetel laten plaatsen door uit
sluitend linksche groepen, plus zijn eigen
stern, groepen altoos door hem bestreden
en terecht, alleen met het doel om een A.R.
te verdingen. Men kan alleen inaar verbaasd
Staan over de machinatie's, die hebben plaats
gehad om dit doel te bereiken.
Dit komt te sterker uit, waar links alleen
maar een bevredigende oplossing mogelijk
achtte, doe ook aan hen een zetel in het
college van B. en W,. roe te kennen en n'u
kiezen zij eenparig een man van rechts. Dit
is nog dwazer als men daarhii weef, dar de
rechtsche groepen eenparig besloten hadden,
aan links een zetel aan te bieden en dit ook
deden. De beide linksche groepen, die geen
contact hebben kunnen krijgen of wilden,
hebben tot bereiking van dat doel elkaar
wel gevonden, om het hoogste gemeente
belang te dienen, n.1. het weren van een
hun niet welgevallig persoon en daarvoor
liet zich vinden een man als de heer K.
Lodeesen.
Boven dit alles steekt echter nog ver uit,
de houding van den heer Mineur, die han
delde zooals door verschillende van zijn
geestverwanten werd gevreesd. De tijd zal
al deze dingen wel tot klaarheid brengen en
wij hopen op een en ander nog wel terug
te komen.
Het eenige gunstige resultaat wat dien
middag kon worden geboekt, is zeker wel,
de rustige, kalme wijze, waarop zulke ernsti
ge zaken zijn afgehandeld; ook een „Unicum
in Soest. Op de toekomst zijn vve echter
nog niet zoo gerust, want hoe een rechtsch
wethouder, steunende enkel op links en op
zichzelf zal regeeren zonder ontrouw te wor
den of aan zich zelf, of aan de groep die
hem het vertrouwen schonk, verklaren
wij nog niet te kunnen begrijpen..
Wij zullen maar afwachten. A. E-
Heuvelweg 16
Middelwijkstr. 38 - Tel. 2065
VI.
Souvereiniteit m eigen kring.
De staatstaak is begrensd, zoo beëindig
den we ons voorgaand artikel, waarin we
uit Simpfendörfers verhandeling over „Om
een Christelijke staats-opvatting" hadden
aangehaald, dat „Het staatsgezag van God
ontvangt zijn volmacht en zijnbegren
zing".
Waar liggen nu volgens S. deze grenzen?
Daarover lezen we dan: „De Staatsmacht,
waaraan wij ons om Godswil onderwerpen,
vindt haar grens in de uitspraak van het ge
weten, dat aan God verantwoording schul
dig i§".
En verder: „We moeten bovendien ver
langen, dat aan familie, gemeente en kerk,
als zijnde zelfstandige, menschelijke gemeen
schapskringen in en naast den Staat, het
haar van Godswege toekomende recht op
vrije ontplooiing in eigen kring worde toe
gestaan".
Hier spreekt S. de gedachte uit van de
souvereiniteit (onder God!) in eigen kring,
welke hij ongetwijfeld aan Dr. A. Kuyper
heeft ontleend. De voorzitter van den C. S.
V. D. vervolgt dan nog: „De Staatsalmacht
op het gebied van opvoeding en kerk, van
kunst en wetenschap en ook van het econo
mische leven (Wirtschaft) moeten wij met
alle beslistheid verwerpen".
Staatsalmacht met alle beslistheid verwor
pen!
Vrije ontplooiing in eigen kring!
Dat zijn zuivere Anti-revolutionaire ge
luiden.
In art. 4b van ons beginselprogram spre
ken wij immers uit „dat de Overheid, als
dienaresse Gods in een Christelijke en dus
niet-godsdienstlooze natie, gehouden is tot
verheerlijking van Gods Naam, en diensvol
gens zichzelve, als daartoe in volstrekten zin
onbevoegd, behoort te onthouden van alle
rechtstreeksche bemoeiing met de- geestelij
ke ontwikkeling der natie".
In de artikelen 12 en 20 wordt deze ge
dachte dan nader uitgewerkt. In art. 12, waar
de Anti-rev. Partij verklaart „dat door de
Overheid geen Staatskerk mag worden in
stand gehouden of ingevoerd, en dat het
den Staat niet toekomt zich met de inwen
dige aangelegenheden der kerkgenootschap
pen in te laten, terwijl zij het ook van be
lang acht, dat de nog bestaande „zilveren
koorde" worde doorgesneden.
Alzoo: een vrije Kerk in een vrijen Staat!
Er. deze „beperking van Staatsbemoeiing"
(art .16) geldt ook voor het maatschappe
lijk leven, hoewel wegens ontstentenis van
veerkracht bij de burgerij in art. 19 de
noodzakelijkheid moet worden uitgesproken
„om ook door middel van onze wetgeving
ertoe mede te werken, dat de verhouding
tusschen de verschillende maatschappelijke
standen zooveel doenlijk beantwoordt aan de
eischen van Gods Woord".
Maar principieel-ideaal vinden wij ook hier
Een vrije maatschappij in een vrijen Staat
Krachtens het bovenaangehaalde woord van
Simpfendörfer over „vrije ontplooiing in eigen
kring" mogen wij deze gedachten dus ook
in den kring ven den C.S.V.D. verwachten.
Uit eenige aanhalingen van vooraanstaande
mannen moge u dat blijken. Allereerst wat
betreft: een vrije Kerk in een vrijen Staat.
In het program van beginselen en doel
einden treffen we hierover nog niets aan.
wat waarschijnlijk te verklaren is uit de om
standigheid, dat deze gedachte in de jonge
beweging nog niet tot gemeenschappelijk be
zit geworden is. Het Rijksdaglid Paul Bausch
zegt er in zijn brochure: „De politieke taak
voor het heden van den C.S.V.D." echter het
volgende van: „Wij streven naar de grootst
mogelijke vrijheid voor de Evangelische Kerk
van den Staat. Het is een onwaardige toe
stand, dat bij elke behandeling van de Staats-
begrooting de Kerk verweten wordt, dat zij
zich door den Staat laat ondersteunen. Wij
willen de kerken geven, wat haar toekomt
en waarop zij rechtens aanspraak hebben.
Maar juist in het belang der Kerk moeten
wij eischen, dat ook de „vermogensrechter-
lijke" onderhandelingen (over de zilveren
koorde!) tusschen Kerk en Staat zoo spoe
dig mogelijk tot een goed einde worden ge
bracht. De Kerk heeft vrijheid noodig van
den Staat en zij mag zich haar vrijheid zelfs
niet ten koste van Staatsbijdragen laten be
korten. De strijd" voor de volledige vrijheid
der Kerk van den Staat moet als een der
voornaamste doeleinden onzer beweging vast
gesteld worden".
Het zai in het Luthersche Duitschland,
waar men van ouds gewoon was, dat de
Kerk op den machtigen Staatsarm leunde,
heel wat voeten in de aarde hebben, voor
dit beginsel zich ook in practische wetsar
tikelen heeft belichaamd, maar het is toch
reeds van onschatbare waarde, dat het ge
vaar van een onvrije Staatskerk zoo helder
wordt ingezien.
dezen huize. Vrede zij u lieden. Mijnen vrede
laat ik u. Het woord vrede komt herhaal
delijk voor in de vier evangeliën, ja het komt
in den ganschen bijbel voor van Genesis
tot en met Openbaringen en nu deze tekst
Ik ben niet gekomen om vrede te brengen
op de aarde. Ja daar zitten vele menschen
mee. Men wil zoo graag den oorlog uitban
nen en één groot vrederijk stichten, waar
alles vanzelf loopt; een gelukstaat, een heil
staat.
Jezus heeft dit woord gesproken toen Hij
zijne discipelen macht had gegeven over de
onreine geesten, om die uit te werpen en
om alle kwaal te genezen. Zij (de discipe
len) moesten zich bepalen tot de schapen
van het huis Israëls en Hij zeide tot hen
predikt, zeggende: Het koninkrijk der heme
len is nabij gekomen. Geneest de kranken,
wekt de dooden op, werpt de duivelen uit.
Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het
om niet. Dat was nu de weg der genade, de
weg des vredes. Maar Jezus kende het men
schelijke hart beter dan wij ons eigen hart
kennen. Hij wist het dat het menschelijk
hart die vrede van Jezus niet begeerde, dat
het arglistig is, ja doodelijk is het en daar
om zegt hij het zijne discipelen aan: zie,
ik zend u als schapen in het midden der
wolven. Maar wacht u voor de menschen:
want zij zullen u overleveren in de raads
vergaderingen, en in hunne synagogen zul
len zij u geeselen. En de eene broeder zal
den anderen broeder overleveren tot den
dood, en de vader het kind, en de kinderen
zullen opstaan tegen de ouders, en zullen
hen dooden. En gij zult van allen gehaat
worden om mijnen naam; maar die volstan
dig zal blijven tot het einde, die zal zalig
worden.
Neen het woord van den Heere Jezus
Christus, hoewel het de diepe Godsvrede in
zich bevat, is niet gewild bij de menschen
het wekt de vijandschap op en dat komt om
dat Gods Woord ons eerst alles gaat ontne
men wat van ons zelf is. Eigen kracht, eigen
deugdzaamheid, eigen vroomheid, een voor
name stand, een gevoel van vrede en beha
gelijkheid met zich zelf, ja alles waarop in
den regel de mensch zijn hart heeft gezet
wordt hem ontnomen, zoodat er niets over
blijft dan een arm zondaar, jammerlijk en
naakt en blind en doodarm. Ziet dat strijdt
nu zoo ten eenenmale met den hoogmoed van
het natuurlijke menschenhart, met het ge
voel van eigenliefde en eigenwaarde, dat zulk
een evangelie al veroordeeld is als het nau
welijks ten deele is uitgesproken.
Ik weet al wat u zeggen wilt, maar het
zijn verouderde Begrippen, niet geschikt voor
•onzen tijet, en toen onder het Jodenvolk kwam
het in conflict met de blinkende vroomheid
der Joden. Ik ben niet gekomen om vrede te
brengen maar het zwaard. Bij de komst van
Jezus, die gisteren en heden de zelfde is tot
in der eeuwigheid, is het juist gedaan met
onzen vrede. Dan ontstaat er een. conflict
lussclien den ouden zondaar, den wereld-
mensch en den nieuwen mensch geboren uit
water en geest. Dan wordt het de brandende
vraag, of we God zullen dienen in Jezus
Christus, den zonden uitdelger, en Hem lief
hebben met ons geheele hart, maar dan ook
de wereld verlaten (in den geestelijken zin)
onze oude natuur dooden, of kruisigen en
leven in een nieuwe godzalig leven. Maar
dat is het zwaard, dat is vijandschap, dat
is vervolging en haat van alle kanten, maar
Jat is ook vrede, niet gelijkerwijs de wereld
hem geeft, neen, dat is de vrede met God
in Jezus Christus, die alle verstand vèr te
boven gaat. Dat is die vrede waardoor de
verloste mag zeggen: ik vermag alle dingen
door Jezus Christus, die mij krachten geeft.
O Vredevorst, Gij kunt gebieden
Den Vreed' op aard' en in mijn ziel!
Doe eiken zondaar tot U vlieden
Dat al wat ademt voor U kniel'.
Dit zal den God des heils bewerken,
Hij zal den zetel U bereid,
Met recht en met gerechte sterken:
Hem zij de lof in eeuwigheid.
ren Busch, Nooder en Bleeker, in handen
van den Voorzitter de eed af, terwijl door
de 3 laatstgenoemde personen de belofte
wordt gedaan.
De Voorzitter spreekt hierna de leden toe
en wijst er op, dat door een der oude leden
in de vorige vergadering het raadlidmaat-
schap een dienende taak is genoemd. Spr.
hoopt, dat de thans tot lid van den raad
verkozen leden het raadslidmaatschap als een
dienende taak zullen beschouwen; het per
soonlijk belang zullen terzijde zetten en al
leen zullen zien naar het groote algemeene
belang. Spr. is er van overtuigd, dat ook op
het werk van dezen raad critiek zal kunnen
worden uitgeoefend, evengoed als dit met
alle voorgaande colleges is geweest. Spr.
hóópt echter, dat uit eventueel vroeger ge-
m, akte fouten leering zal zijn getrokken. Spr.
hoopt, dat ook het nieuwe college van B.
en W. het vertrouwen van den raad zal mo-
ge i genieten.
'Als de Voorzitter hierna de verkiezing der
Wethouders aan de orde zal stellen, wenscht
de heer GAS1LLE eerst nog een voorste!
te doen. In één der vergaderingen van het
vorige college is als het ware bij overrom
peling een besluit genomen tot afschaffing
van het presentiegeld. Spr. heeft toen tegen
dit voorstel gestemd en wenscht thans het
voorstel te doen tot wederinvoering van dit
presentiegeld met ingang van deze vergade
ring, tot een bedrag als door Ged. Staten
is vastgesteld (f4.— per raadszitting. Red.)
Spr. deelt mede, dat dit voorstel door den
heer Endendijk wordt gesteund.
De VOORZITTER wijst er op, dat slechts
voorstellen kunnen worden behandeld, wan
neer deze schriftelijk worden ingediend en
door twee leden van den raad zijn ondertee-
kqnd. Ook kunnen, volgens het reglement
van orde, voorstellen vreemd aan de orde
van den dag niet in behandeling komen. Spr.
heeft tegen behandeling geen bezwaar, als
de raad dit wenscht.
Daar geen der leden zich tegen behande
ling in deze vergadering verzet, wordt dit
pvnt aan de agenda toegevoegd.
Hierna gaat men over tot verkiezing der
wethouders.
Bij de verkiezing van den len wethouder,
dus plaatsvervangend Burgemeester, verkrijgt
de heer Van Duren 10 stemmen, terwijl 4
stemmen blanco worden uitgebracht.
De heer Van Duren is hierdoor bij eerste
st'pnming gekozen.
Op een vraag van den Voorz. of laatst
genoemde zijn benoeming aanneemt, wenscht
nog even in beraad te mogen houden,
Bij de eerste Stemming voor den 2den
Wethouder was het reeds te zien, dat deze
verkiezing niet op rolletjes zou gaan.
De uitslag van deze eerste stemming was
7 stemmen op den heer Endendijk en 7
stemmen op den heer'Lodeesen.
Gediplomeerd Drogist - Opticien
FOTOHANDEL ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS
ZITDAG TE SOESTERBERG, Rademakerstraat 7B, Maandag en Oonderdag.
VAARTWEG 41
HILVERSUM
VERSCHAFT CREDIETEN
OP GEMAKKELIJKE
VOORWAARDEN
GEOPEND ALLE WERKDAGEN
VAN 10—1 UUR EN MAANDAG-,
WOENSDAG- EN ZATERDAG
AVOND VAN 7—8 UUR
MATTH. 10 34,
Dat is nu eigenlijk wel heel jammer, dat
ook deze uitspraak van den Heere Jezus
Christus in den bijbel vermeld staat, en wel
door Hem zelf uitgesproken. Volgens velen
is dit nu in strijd met alles wat Jezus ge
zegd en gedaan heeft. Hij is immers gekomen
om vrede te brengen op deze donkere wereld
vol onvrede. Hebben de engelen niet gezon
gen in Efratha's velden bij de geboorte van
onzen Heiland: Vrede op aarde en in den
menschen een welbehagen? Spreekt Hij zelf
niet dikwijls dat woord van vrede? Vrede zij
NpWPIIQ en oversPannen> onrustig
II Cl V C U d en slapeloos. Men gebruike
hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten
De Wethoudersbenoeming. Over-
groote belangstelling van het pu
bliek. De heer Van Duren met 10-4
stemmen gekozen. Door afwezig
heid van den heer Mineur staakten
tot driemaal toe de stemmen. De
heer Lodeesen daarna bij loting
tot tweede Wethouder gekozen
verklaard.
J.l. Dinsdagmiddag kwam de nieuw geko
zen raad voor het eerst bijeen, onder voor
zitterschap van den Burgemeester.
Reeds voor het begin der vergadering was
de publieke tribune tot in de hoeken gevuld,
benieuwd als men was, wie tot wethouders
zouden worden uitgeroepen.
Bij den aanvang der vergadering was de
heer Mineur afwezig, waardoor bij de ver
kiezing der wethouders slechts 14 stemmen
konden worden uitgebracht.
Als eenig punt stond op de agenda ver
meld: Installatie der nieuwe leden, verkie
zing der wethouders en verdeeling van den
raad in twee afdeelingen.
Na opening door den Voorzitter wijst spr.
er op, dat de nieuwe leden in deze vergade
ring zullen worden geïnstalleerd. Hiervoor
is allereerst noodig, dat door allen eerst de
zuiveringseed en daarna de gewone eed
wordt afgelegd.
Nadat door den Voorzitter de zuiverings
eed en de gewone eed zijn voorgelezen, leg
gen de leden, met uitzondering van de hee-
Volgens het reglement van orde moest dus
een tweede vrije stemming plaats hebben.
Het was echter te voorzien, dat van deze
stemming de uitslag niet anders zou uitval
len. De uitslag was dan ook weer 7 stemmen
voor den heer Endendijk en 7 voor den heer
Lodeesen.
Hierna moest een herstemming plaats heb
ben tusschen die personen, die het grootst
aantal stemmen op zich vereenigd zagen,
waarbij de hierbedoelde personen echter zelf
niet mogen meestemmen.
Ook deze uitslag was te voorzien. Aan
het reglement van orde moest echter worden
voldaan. De uitslag was 6 stemmen voor den
heer Endendijk en 6 stemmen op den heer
Lodeesen.
Waar deze herstemming geen resultaat
bracht, moest door loting de oplossing wor
den gezocht, waarbij het geluk zich wendt
naar den heer Lodeesen en deze tot wet
houder wordt verklaard.
Zoowel de heer Lodeesen als de heer Van
Duren riemen hun benoeming aan.
Hierna heeft de verdeeling plaats van den
raaa in twee afdeelingen. Eveneens door lo
ting wordt de heer Lodeesen als voorzitter
toegewezen aan de eerste afdeeling en de
heer Van Duren tot de 2e afdeeling.
Hierna stelt de VOORZITTER de samen
stelling der verschillende raadscommissies aan
de orde.
Spr. wijst er op, dat o.a. de commissie
voor Openbare Werken op voordracht van
B. en W. wordt gekozen. Waar het college
nog geen gelegenheid heeft gehad een en
ander te bezien, stelt de voorzitter voor, met
de samenstelling dezer commissie te wach
ten tot de volgende vergadering.
De heer BUSCH meent, dat dit niet noo
dig is. Wanneer deze vergadering even wordt
gestaakt, kan aan B. en W. de gelegenheid
worden geboden de samenstelling dezer com
missie te bezien, waarom Besloten wordt met
de samenstelling der commissie's te wach
ten tot na de thee.
Het voorstel van den heer Gasille tot we
derinvoering van het presentiegeld komt dan
in behandeling.
De VOORZITTER zegt met betrekking tot
dit punt, dat zonder bezwaar met de beslis
sing van dit punt tot de volgende vergadering
kan worden gewacht, daar aan een dergelijk
besluit terugwerkende kracht tot 1 Sept. kan
worden gegeven. Ook acht spr. het wensche-
lijk, dat B. en W. dit punt in het college
bezien en met voorstellen komen.
Waar de voorstellers, de heeren Gasille
en Endendijk hiertegen geen bezwaar heb
ben, wordt hiertoe besloten.
De vergadering wordt hierna geschorst
voor de thee en om B. en W. gelegenheid te
geven de voordracht voor enkele commissies
samen te stellen.
In de rustpooze arriveert ook de heer
Mineur.
Na heropening der vergadering is het eerst
noodige, dat ook de heer Mineur de eed
aflegt, hetgeen dan ook plaats heeft.
De diverse commissie's werden hierna als
volgt samengesteld.
Comm. Heide- en Zandgronden.
Voorz.: weth. Lodeesen. Leden: de heeren
v. d. Bremer en Endendijk.
Comm. Openb. Werken.
Leden: de heeren Busch, Bleeker, Horns-
veld en v. Klooster. De voorz. voor deze
comm. zal door B. en W. worden aangewezen.
Comm. Uitbreidingsplan en Grondbedrijf.
Voorz.: de Burgemeester. Leden: de hee
ren v. d.- Breemer, Hornsveld, Grootewal,
Nooder en Gasille.
Comm. Belastingzaken.
Voorz.: weth. v. Duren. Leden: Mej. Fun-
ken en de heeren Buscli, Endendijk en Mi
neur.
Comm. Werkverschaffing en Steunverleening.
Voorz.: weth. Lodeesen. Leden: Mejuffr.
Funke en de heeren Bleeker, Van Klooster,
Busch en Gasille.
Commissie bijstand Gasbedrijf.
Leden: de heeren De Bruijn, Van Kloos
ter en Grootewal. De voorz. zal door B. en
W. worden aangewezen.
Wetgevende commissie.
Voorz.: de Burgemeester. Leden: de hee
ren Gasille, Grootewal en Van Klooster.
Als de heer De Bruijn hierna informeert
of 'in plaats van den heer v. Doorne niemand
moet worden aangewezen als commissaris
voor het abattoir, wijst de voorz. er op, dat
hiertoe eerst het verzoek met binnenkomen
van het desbetreffende lichaam.
De heer BUSCH merkt hierna nog op, dat
ook de salaris-commissie nog niet is vast
gesteld.
De VOORZ. merkt echter op, dat de sa
laris-commissie niet een gewone raadscom
missie is en slechts een tijdelijk karakter
heeft.
Als de zittende leden, de heeren Gasille,
De Bruijn, Grootewal, Van Klooster en Busch
voor deze commissie worden genoemd, stelt
de heer Nooder voor ook den heer Bleeker
in de commissie te benoemen. Men acht het
echter wenschelijk deze comm. uit 5 personen
te doen bestaan.
Bij de eerste stemming worden gekozen
de heeren Van Klooster, Grootewal, Busch
en Bleeker. Nog een viertal stemmingen zijn
hierna noodig om de vijfde plaats aan te
vullen. Als bij de 4e stemming de heer De
Bruijn wordt gekozen, bedankt deze en
wordt bij de 5e stemming de 5e plaats inge
nomen door den heer Mineur.
RONDVRAAG.
De heer NOODER acht het wenschelijk,
nu de raad is uitgebreid, de verslagen van
den raaa stenografisch te geven. Spr. ver
zoekt daarom B. en W. hieromtrent met
voorstellen te komen.
De VOORZ. zegt dit toe.
De heer BLEEKER informeert hoe het
staat met de gunning van het schilderwerk.
De heer ENDENDIJK deelt hierop mede,
dat dit punt in de vorige vergadering in zijn
handen is gesteld. Spr. kan mededeelen, dat
het werk aan 2 patroons is gegund. Ook is
een verzoek ingekomen van de organisaties
om met de uitvoering van het werk nog 2
maanden te wachten.
Waar spr. zich met dit laatste zeer goed
kan vereenigen, is dit aan B. en W. gead
viseerd.
De heer DE BRUIJN informeert nog of'
de makelaar Reintjes door B. en W. als
gemeente-makelaar is aangesteld. Een bord,
dat bedoeld persoon Rijks- en Gemeente
makelaar 'is, prijkt aan het pand aan de
Van Weedestraat.
De VOORZ. geeft hierop een ontkennend
antwoord.
Als hierna het einde der vergadering is
gekomen, zegt de VOORZ. nog een woord
te willen spreken tot den scheidenden wet
houder.
Spreker zegt den heer Endendijk dank voor
alles, wat hij voor de gemeente heeft gedaan
en voelt zich gedrongen een persoonlijk
dankwoord daaraan toe te voegen voor de
prettige samenwerking in het college van B.
EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG
ZONDAG.
Alleen die gedachten hebben waarde en
uitwerking, die ter rechter tijd op de juiste
plaats zuiver tot uitdrukking komen.
MAANDAG.
Niet werken doch de luiheid is verachte
lijk. Wees nooit lui en verzuim nooit uw
plichten.
DINSDAG.
Bemerkt gij, dat de rust en de orde in
uw werkende kracht zijn verstoord, houd
dadelijk eenige seconden of minuten geheel
met uw werk op en breng behoorlijk órde en
rust in uw innerlijk wezen.
WOENSDAG.
Gewen u aan den vluchtigen blik en gij
zult zien, dat hij u aan tijd en- aan geld, aan
rust en kalmte meer oplevert, dan gij ooit
hadt kunnen droomen.
DONDERDAG.
Die zichzelf niet kan leiden, mag er niet
aan denken anderen te willen leiden.
VRIJDAG.
De geestelijke werkzaamheid moet bestaan
in denken en niet in het opnemen van veel
kennis.
ZATERDAG.
Het denken is afhankelijk van den inner-
lijken toestand van ons wezen. Helder den
ken eischt evenwicht in onzen geest.
Verkrijgb. bij W. MEKKING
fiassaulaan 20, Soestdijk
Thee - Koffie - Cacao - Sigaren
en W. èn de wijze, waarop de heer Enden
dijk steeds zijn werk heeft verricht. Spr. her
innert hierbij aan de goede toon, welke ook
door den heer Endendijk in het college isj be
tracht. Het is voor spreker zeer moeilijk
uiting te geven aan zijn gevoelens, doch
hoopt in bescheiden kring nog gelegenheid
te vinden zijn dauik te betuigen. Spr. zal
nog lang gedenken, wat mede door het werk
van den heer Endendijk voor de gemeente
werd 'tot stana gebracht.
De heer ENDENDIJK dankt den Voorz.
voor zijn vriendelijke en welwillende woor
den en zegt, dat het hem spijt thans dingen
te moeten loslaten, die hem lief waren ge
worden en waaraan hij zich met toewijding
had g'egeven. Spr. hoopt echter, dat het re
sultaat van dezen middag zal zijn in het
belang der gemeente en zal leiden tot een
nog betere verstandhouding in het college
van B. en W.
Persoonlijk zal hij een en ander aanvaar
den in de wetenschap, dat niets bij toeval
plaats grijpt, maar alles ons van Gods va
derhand toekomt.
Hierna sluiting der vergadering.
GEVONDEN BRILJANTEN
Onklaar.
De Heere Jezus oniieende zijn gelijkenissen
aan zijne omgeving. Volgen wij zijn voet
spoor bij onze beelden. Als een eenvoudige
boerenknecht of dienstmaagd zegt: „Ik be
grijp dien dominee zoo goed en daarom
hoor ik - hem gaarne'', dan is dat in' mijn
oog hooger lofspraak, dan wanneer hij om
zijn diepe gedachten geprezen wordt, maai
er bij wordt gevoegd: „Maar 't gaat mij
■meestal te diep". Zoogenaamde diepe ge-
dachien zijn veeltijds onklare gedachten, on
klaar in beide beteekeni9senniet gereed en
niet helder. Daarvan moet de gemeente ver
schoond blijven. M.
Schuld.
Van ééne zaak wil onze moderne tijd
niet hooren. Onze moderne tijd wil niet hoo
ien van schuld. Alles heeft schuld: de om
standigheden, de verhoudingen, de erfenis
der voorgeslachten, onze opvoeding en om
geving, alles heeft schuld, alleen de mensch
gelf niet. d.