Wie verhuist U?
SOESTER BANKVEREENIGING
ALLE BANKZAKEN.
Uitgave: G. SMIT, Soestdijk. Bureau: Van Weedestr. 35,Tel. 2181
Banketbakkerij „Nieuwerhoek"
Hoogst fijn Amandel- en Botergebak.
D.F.VOIGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK
Wethoudersbenoeming.
UMI MSI S GOHISSRI
DE EERSTE GOOISCHE
HULPBANK
Bidstond voor nel cnr. onderwijs.
De Fundamenten.
oe enmieii sociale uomisi.
Rust, kalmte en
zeltbeheersching
En mi zag, en zie, nel nraamnnsch
Drimdde in hei vuur, en hei braam
boüch werd niet uerieerd.
Burgemeester Grothestraat 53
Telefoon 2317
SAFE-DEPOSIT
Let op
10e JAARGANG
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1931
No. 37
soEmmHJWM
Algemeen'Christeiijk weekblad voor Soestdljk, Soest en Soesterberg.
ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties
tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG
ADVERTENTIES opgegeven voor het „Soester Nieuwsblad" worden zonder prijsverheo-
ging opgenomen in „DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad en „DE SOES-'
TER POST", Katholiek Weekblad.
Vale malen bekroond.
Uitgebreide sorteering
Bonbons, Chocolade, Suiker, en Dessertwei-ken
Gereduceerde prijzen.
TEL. 2232 Aanbevelend, F. H. EUWE
FOTOHANDEL
Gediplomeerd Drogist - Opticien
ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS
Een vorige maal vestigden wij de aandacht
op de handelwijze van den heer K- Lodeesen
in deze zaak en meenden wij aanmerking te
moeten maken op de principieele kant van
de kwestie en op zijn telkens veranderde,
houding, maar ten slotte wisten wij zeker,
dat hij ons geen steun zou verleenen en
sprak dat openlijk uit door te zeggen: dat
hier geen personen in het'spel waren, maar
dat het geschil tusschen zijn groep en de
A.R.-partij hem verbood, op een A.R., wie
dat ook mocht zijn, zijn stem uit te brengen
voor Wethouder. In zooverre was dus zijn
wijzen van doen eerlijk.
Door den heer Mineur echter, wiens laat
ste woord inzake de candidatuur van Duren»—
Endendijk luide: Een man een man, een
woord een woord, handelde bij de stemming
voor Weth. zooals door velen van zijn geest
verwanten was gevreesd door afwezig te zijn,
en na zijn verschijning in den raad. geen en
kel woord van leedwezen of verontschuldi
ging uit te spreken.
't Was zijn recht geen A.R. als Weth- te
begeeren en dat mocht ook door hem gezegd
worden, wat dan voor sommigen misschien
onaangenaam mocht wezen, maar dan was
hij toch een „man" geweest.
Over dat alles zullen wij nog wel meer
hooren en we laten dit dus voorloopig rus
ten, het oordeel latend aan "het publiek.
Dat de S.D.A.P. van de gelegenheid ge
bruik maakte om een arbeiders-candidaat tot
Wethouder te verkiezen, was hun recht niet
alleen, maar van uit dat standpunt, voor hen
otanapunt alleszins '-verklaarbaar en «laar-
om niet te veroordeelen.
De houding der andere linksche groepen.,
een combinatie van georganiseerde eh niet-
georganiseerde partijen, die als combinatie
zich noemt „Algemeen belang", die geen
arbeiders-candidaat wenschten te stemmen en
evenmin een man van rechts, deden dit toch
bij hun keuze voor Wethouder, omdat het
een „algemeen belang" was, om1 daar
door een hun niet welgevallig persoon,
hoewel van die zijde meermalen gewaardeerd,
van de Wethouderszetel te weren. »En 't is
hun gelukt, zoodat zij een ongedacht succes
mogen boeken. Of zij echter tevreden zullen
zijn? Niemand die het gelooft, want hun
succes deed hun slechts een klein onderdeel
van hun doel bereiken. Hoe over die wijze
van handelen wordt geoordeeld mag als be
kend worden verondersteld en kuurnen wij
daarover zwijgen.
Alleen nog het volgende:
Bij geruchte werd ons medegedeeld, dat
van die zijde nu wordt voorgesteld alsof
schrijver dezes, een bezoek ou hebben ge
bracht bij den heer Bleeker, S.D.A.P.er, en
hem een zetel voor Weth. zou hebben aange
boden, in ruil voor hun stem op een A.R.
Dit is gewoon een leugen en uit derf duim
gezogen.
't Zou toch al te absurd zijn, 'dat één
persoon, zonder ruggespraak met geestver
wanten of verwante partijen, zoo iets zou
kunnen doen. Enfin we zullen nog wel meer
hooren. A. E.
die geen kinderen meer op school hebben,
niet onverschillig mag laten. Laat dan de
opkomst a.s. Dinsdag minstens zoo wezen,
dat de hoorders om een plaatsje moeten
zoeken.
Het geldt hier het belang van onze kin
deren. Het geldt hier een zaak, waarin we
allen, van welke kerkelijke gezindheid ook,
samen kunnen, mogen en moeten samen
werken.
En dan volgt op 23, 24 en 25 September
de Unie-collecte.
Vrienden van het Chr. onderwijs, we heb
ben uwe gaven ten zeerste noodig. Er zijn
er, die meenen, dat de opbrengst der Unie
collecte „toch maar voor 't onderwijs bui
ten onze plaats bestemd is". Maar dat is
er absoluut naast. Slechts 10 pCt. wordt
besteed voor 't Chr. onderwijs in 't alge
meen; 90 pCt. is voor onze eigen scholen.
Laten we mild geven, 't Is voor onze eigen
kinderen dat we 't doen. Stuur de collectan
ten, die bij u komen vragen, niet weg. Leg
uw gave klaar, dan behoeven ze niet terug
te komen als ge niet thuis mocht zijn. Als
man en vrouw moeten overleggen over de
grootte van hun gift, laat dan dat overleg
plaats hebben vóór de collectanten komen
Wat zou het heerlijk wezen, als in dit jaar
van malaise onze Unie-collecte in opbrengst
eens mocht uitsteken boven die van alle vo-
rige jaren. God geeft ons hier ter plaatse
bijzondere bloei van onze scholen. Nu vraagt
Hij van ons een bewijs onzer dankbaarheid.
Laten we niet verzuimen het te geven.
Heuvelweg 16
Middelwijkstr. 38 Tel. 2065
VAARTWEG 41
HILVERSUM
VERSCHAFT CREDIETEN
OP GEMAKKELiJXE
VOORWAARDEN
GEOPEND ALLE WERKDAGEN
VAN 10-1 UUR EN MAANDAG-,
WOENSDAG- EN ZATERDAG
AVOND VAN 7-8 UUR
Gelijk elk jaar geschiedt, zoo zal ook nu
een bidstond worden gehouden aan den voor
avond van de Unie-collecte. Deze bidstond
zal worden geleid door Ds. J. W. Geels,
Chr. Ger. predikant te Hilversum.
Genoemde bidstond zal gehouden worden
in het gymnastieklokaal van de U. L. Ot-
school, a.s. Dinsdagavond 8 uur.
Het is zeker overbodig op te wekken tot
trouwe opkomst.
Ouders van schoolgaande kinderen en ver
dere belangstellenden in het Chr. onderwijs,
worden daar verwacht.
Eigenlijk is het feit, dat het bestuur van
onze scholen het lokaal bovengenoemd, voor
zoo'n bidstond ruim genoeg acht, bescha
mend voor ons allen. De ruimste kerk, waar
over we hier ter plaatse beschikken, moest
te klein wezen om de belangstellenden te
bergen. Het geldt toch een samenkomst,
waarbij de ouders van ruim 600 kinderen
betrokken zijn en die toch ook de velen,
Men is er tegenwoordig meer dan ooiit
mee bezig, om de fundamenten van onze
christelijke samenleving te ondergraven en
weg te stooten, maar die fondamenten zijn
zoo hecht en sterk dat ze niet opgeruimd
"kunnen worden.
Die Stalin, die daar in Rusland zulk een
machtigen invloed oefent moet ten vorigen
jare op een partij-dag in Moskou gezegd
hebben: „Het gcheele program moet in
hoogstens drie jaar ten einde gebracht zijn.
Dan mag er geen bezit, geen huwelijk, geen
kerk, geen ander geloof dan het Communisme
in Rusland meer bestaan. Alles, wat dit doel
in den weg staat, moet physisch vernie
tigd worden".
Zou het lukken?
We lezen wat Psalm 2 zegt: „Die in den
hemel woont, zal lachen; de Heere zal ze
bespotten
We lezen tegelijk al iets, dat ons doet
zien, dat wel het houweel ter hand geno
men is en er gebeukt is, maar het was
tevergeefs.
Hoe was het telkens een nieuwe proef,,
om tot een andere werkweek te komen.
En waarlijk, daar lazen wij, dat Stalin
de terugkeer heeft aangekondigd tot de
zesdaagsche werkweek, met een gemeen
schappelijke!] rustdag voor allen.
Het bleek dus, dat dit fundament solied
was en niet weg te krijgen is, ja dat men
er op bouwen wil.
Het bleek, dat zelfs de vijand van het
christelijk geloof erkennen moet, dat het
getal van 6 werkdagen met wijsheid is vast
gesteld.
En zoo zullen alle Gods ordinantiën,,
die het leven beheerschen, wel vertrapt en
ter zijde gesteld kunnen worden, maar het
zal te eeniger tijd blijken, dat in den» weg
van die ordeningen, door God zelf vastge
steld, alleen de ware vrede en het geluk
gevonden wordt.
Zelfs een Stalin kan Gods orde niet ver
wringen, zonder de wrange vrucht daarvan
te plukken.
In Gods weg alleen is vrede en zalig
heid; ook het heil van een volk, en zijn
maatschappelijk welvaren.
VIII.
Laten we thans in een slotartikel nog iets
mededeelen over het optreden van den C.S.
V.D., zoowel binnen als buiten het parle
ment.
Allereerst binnen het parlement van land
en van rijk.
In Mei 1928 deden de eerste drie afge
vaardigden van den C.S.V.D. hun intrede in
den Wurtembergschen Landdag. Het waren
Wilhelm Simpfendörfer, Paul Bausch en Rek-
tor Kling. Door de oudere partijen, zoowel
ter rechter- als ter linkerzijde: Duitsch Na-
tionalen en Sociaal Democcraten, werd de
kleine groep aanvankelijk zeer gereserveerd
ontvangen. Men moest eerst eens zien, hoe
de nieuwe partij zich ontpoppen zou. En
aan beide zijden hoopte men op aansluiting
van de jeugdige groep, omdat die juist den
doorslag zou geven.
Toen echter bleek, dat de Chr. Volksdienst
een eigen geluid liet hooren en meermalen
ook een eigen weg insloeg, kwamen ineen?
de verwijten los. Van socialistischen kant,
waar men in de meening verkeerde, dat Nieu-
Testament en Communistisch manifest bij
elkaar behoorden, werd geroepen: „De Chris
telijke Volksdienst verloochent zijn beginse
len. Kiezers, opgepast! De C.V.D. is een
dienst aan het eigen ik der leiders".
Ook van Conservatieve zijde (Duitsch Na-
tionalen) liet men zich niet onbetuigd. Daar
werd gewaarschuwd tegen de kleine „Sptit-
terpartei", die toch geen invloed zou be
komen en die het bovendien aan parlemen
taire routine en staatkundige bekwaamheid
ontbrak. Een arbeiderspartij was de C.V.D.
„Rechts schapen, links wolven! Wie niet
„rechts" stemt, helpt den antichrist". Aldus
hitste men daar tegen den C.V.D., terwijl
mert streek over zijn witten das.
Hiertegen werd van Volksdienst-zijde op
gemerkt, dat men niet socialistisch, noch
burgerlijk, maar Christelijk wenschte te zijn.
En een arbeiderspartij wil de C.S.V.D. even
min wezen, hoewei hij zich natuurlijk ver
heugt, dat de Cuistelijk-georganiseerde ar
beiders in zou grooten getale zich achter hent
hebben geschaafd een hunner secretaris
sen, Hülser, is du de partij-voorzitter. Een
klasse-partij is de C.S.V.D. niet, maar een
volkspartij,die de belangen van alle standen,
en klassen v.ii behartigen en het beginsel van
den klassenstrijd mei energie verwerpt. „Los
van ue doodgravers van uw Christelijk geloof!
Wie u 't geloof ontneemt, brengt u geen
heil", aldus roept hij de Christen-arbeiders
toe. En in het program van Neurenberg heet
her: „In de verdeeldheid van ons,volk moet
de Christelijke Volksdienst verzoenend en
heelend werken. Hij mag geen nieuwe kloven
scheppen, maar hij rnoef bereid zijn zelf als
brug te dienen".
Ook voor de kapitalistisch-materialistische
gevaren van de Duitsch-Nationale partij, on
der voorzitterschap van Hugenberg, den lei
der van het groote Hugenberg-concern (Ufa-
iilm!) heeft de C.S.V.D. een open oog, zoodat
P. Bausch heel nucchter vraagt: „Is "het ego
isme van de handelsraden (Kommerzienrate)
Christelijker dan dat van de arbeiders?"
In Sept. 1930 volgde toen de verkiezing
van veertien Volksdienstmannen in den Duit
sch en, Rijksdag. Simpfendörfer en Bausch hi\.
hoorden er toe en ook )3r. R. Mumm,, de
vroegere leider van de Christelajk-Socialen
van de richting Stoecker, die een tijdlang
bij wijlen Dr. A. Kuyper in huis verkeerde.
Simpfendörfer, tot fractieleider verkozen, in
troduceerde zijn groep als volgt (C.V.D. 25
Oct. 1930): In den Christelijk-Socialen Volks
dienst leeft een godsdienstig vuur, een sterke
nationale wil en een sociale vormingskracht,
die in staat za! blijken om den eisch! tot soci
ale gerechtigheid in volk en Staat tot gel
ding te brengen".
Christelijk. Nationaal. Sociaal.
In de negen maanden, dat de C.S.V.D,
thans in den Rijksdag heeft gewerkt, heeft
hij daarvan reeds meer dan eenmaal het be
wijs geleverd. Van zijn Christelijk vuur, door
te komen met een ontwerp voor een nieuwe
Schoolwet, waarbij aan de belijdenisschool
het bestaansrecht wordt verzekerd; door het
indienen van een strengere Bioscoopwet 'en
een wet ter bescherming van de Christelijke
feestdagen en den heiligen avond (voor
Kerstmis).
Ook heeft hun afgevaardigde, de Erlanger
Nieuw Testamenticus, Prof. Strathmann, Id
een uitvoerige rede zeer ernstig gewaar
schuwd tegen alle cultuur-bolschewisme.
En van zijn nationalen wil heeft de Volks-
dienst-groep het bewijs geleverd, door zicb
niet aan te sluiten bij de z.g. Nationale Op
positie van Hitter en Hugenberg, die op
Staatskosten bit wandelen zijn gegaan, maar
door in den Rijksdag te blijven en het kabimet-
Brüining in zijn pogen om orde en spaarzaam
heid door te voeren, te steunen.
De C.S.V.D. heeft verder een voorstel inge
diend en ook aangenomen gezien, dat be
doelt een herziening der herstelbetaling-een in
te leiden en ook heeft hij bereikt, dat aan
de Rijksregeering de eisch werd gesteld in
de Kriegsschuldvrage te appelfeeren bij een
internationaal scheidsgericht.
En zijn sociale vormingskracht heeft de C.
S.V.D. getoond door zijn positieve medewer
king' aan de ararische wetten, bij de verlaging
van de traktementen der hoogste spoorbe
ambten, bij de strengere controle over Kar
tels en door het indienen van een ontwerp
woningwet.
Christelijk. Nationaal, Sociaal.
„En wij gelooven" aldus vervolgde S.
zijn eerste Rijksdagrede „dat uit deze
synthese van het godsdienstige het sociale
en nationale in de politiek iets nieuws za.1
geboren worden. Het is wel is waar moeilijk
in de politiek te voorspellen, maar ik zou
toch gaarne de hoop willen koesteren, dat
de C.S.V.D. een kern vopr een nieuwe rech
terzijde zou zijn.
Dan, mijne heeren van de Nationaal-So-
cialistische partij, hopen wij niet alleen de
besten van u^ maar ook de besten van deze
zijde (naar links) bij ons te hebben".
Deze gedachte heeft Paul Bausch in zijn
eerste Rijksdagrede eveneens uitgesproken,
toen hij zeide: „Wij streven welbewust en
volgens een vast plan naar samenwerkmg
met het Katholieke volksdeel, met onze Ka
tholieke geloofsgenooten, vooral op het ge
bied van cultureele en sociale vragen".
koeren weer terug na het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtableten
Glazen Buisje 75 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
EXODUS 3:2b.
fjozes was aan het hof van den Egypti
sch en Farao opgevoed in alle wijsheid der
Eg 'ptenaren, maar meenende, dat hij met
eig?n kracht zijn volk kon verlossen, moest
hij vluchten en ging naar het land Midian,
alwaar hij schaapherder werd. Hier in de
woéstijn moest hij leeren af te zien van
zicl^i zelf en alleen op God te vertrouwen
Een moeilijke les, maar deze moet altijd
voc-raf gaan wil de Heere ons in Zijn dienst
kunnen gebruiken. Maar na 40 jaren om-
zwrvens verscheen de Engel des Heeren hem
in .een vlam des vuurs uit het midden van
een braambosch; en hij zag en zie, het braam
bosch brandde in het vuur, en het braam
bos'cji werd niet verteerd. Dat was het groote
wonder voor Mozes.
De' Engel des Heeren was in het midden
van het braambosch; de plaats was heilig
en Mozes verbergde zijn aangezicht, want
hij vreesde God aan te zien, maar het won
dei bleef. Het braambosch verteerde niet.
Hebr. 12:29 zegt: Want onze God is een
verterend vuur en in Hebr. 10:31 staat
Vrèeselijk is het te vallen in de handen des
levenden Gods.
Psalm 97 :3 zegt: Een vuur gaat voor zijn
aangezicht heen, en het steekt zijne weder-
pai tijen rondom aan brand.
Sodom en Gomorra zijn met vuur ver
brand toen de maat der ongerechtigheid vol
was en in Petr. 3 10 staat: Maar de dag
des Heeren zal komen als een dief in den
nacht, in welken de hemelen met gedruisch
zullen voorbijgaan, en de elementen branden
de zullen vergaan, en de aarde en de werken,
die daarin zijn, zullen verbranden.
Was het dan geen wonder, dat het braam
bosch niet verteerde? Neen, hier kwam de
Heere met zijn groote genade, met zijn op
zoekende liefde, en dan verteeren de vlam
men niet. Mozes moest nu het volk Gods
verlossen uit den vurigen oven van Egypte,
wajit uit dat volk zou voortkomen de Chris
tus» de Verlosser der wereld, Die nog heden
ten dage de wereld toeroept: Wendt u naar
mij toe, wordt behouden alle gij einden der
de, want Ik ben God en niemand meer,
die liefdevlam van den Heiland verteert
*v_
Jezus, Dien mijn ziel bemint,
's Levens stormen loeien Heer!
O, beveilig mij Uw kind,
Leg mij aan Uw boezem neer,
Als de golven woedend slaan.
Tegen rotsen op en neer,
Laat mij aan Uw zij dan staan,
Tot de storm voorbij is, Heer.
And're toevlucht ken ik geen;
Hulp'loos kom ik tot U vliên;
Laat, o laat mij niet alleen,
Wil mij steeds Uw hulpe biên!
Als de zondelast mij drukt,
Zend mij Uw verlossing neer;
Ben ik zwak en neergebukt,
Schenk mij dan Uw kracht, o Heer!
OFFICIEELE BEKENDMAKINGEN
B. en W. der gemeente Soest brengen bij
dezen ter openbare kennis, dat de rekeningen
a. van de gemeente over het dienstjaar 1930;
b. van het gemeentelijk wegenfonds over het
dienstjaar 1930 en
c. van het gemeentelijk gasbedrijf over het
dienstjaar 1930 op heden door hen aan den
Raad der gemeente zijn aangeboden, voor
een ieder ter secretarie der gemeente ter le-
zijn nedergelegd en in afschrift tegen beta-
ting der kosten algemeen zijn verkrijgbaar
gesteld.
Soest, 12 September 1931.
PLUIMVEE, LANDBOUW, ENZ.
Vervroeging van aardbeien.
In dit stukje zullen we het eens hebben
over het vervroegen van aardbeien.
Het vervroegen van aardbeien wordt hoe
langer hoe algemeen-er. De hoogere prijzen
zijn dan ook wel aanlokkelijk. De meerdere
moeite en kosten in oogenschouw genomen
is het een winstgevende cultuur. Maar
zooals overal in het tuinbouwbedrijf, ver
standig werken is hier wel geboden, want
mislukking is spoediger ons deel, dan we
denken.
We zuilen de cultuur onder plat (koud)
glas hier alleen behandelen. Die onder warm
glas (paardenmest of kunstmatige warmte)
is niet uit een artikeltje te leeren en wie de
warme vervroeging wil toepassen, kan ik
niet te sterk aanraden: Ga praten en kijken
meerdere malen, bij iemand, die het al eens
toegepast "heelt. Dan pas zult ge eenigszins
beslagen ter. ijs komen.
Bij de vervroeging onder plat glas moeten
we in het bezit zijn van éénruiters. Parti
culieren kunnen het ook toepassen. Gewo
ne ramen, zooals in vele tuintjes nog te
vinden zijn, voldoen evengoed.
Op den gewonen tijd (Aug.Sept.) wor
den de jonge aardbeiplanten uitgepoot op
de plaats, waar ze vervroegd zullen worden.
Verplanten gaat wel, maar dan met flinke
kluit en goed vastgieten. De ramen komen
er pas op in het begin van het volgende
jaar. Er zijn tuinders, die in Junuari hum
glas al aanbrengen, maar zelfs tot in Maart
wordt het gedaan. Hoe vroeger glasbedek
king, hoe meer kennis er voor noodig is.
Wie voor 't eerst begint, kan beter in Fe
bruari, 2de helft, pas met glas bedekken.
De gure winden zijn nu buitengesloten, ter
wijl alle zonnewarmte benut wordt. Een
aardbei voelt zich heel niet thuis in groote
hitte. Ze houdt van frissche lucht. En dit
is een groote fout, vooral van beginners,
dat ze de ramen te veel dicht houden
Luchten is noodzakelijk, flink luchten. Als
het weer niet al te koud is, dag en nacht
Als er niet of te weinig gelucht wordt,
zullen de planten in het begin veel flinker
opschieten, maar tegen den oogsttijd vindt
ge blad in plaats van vrucht. En daar dit
niet de bedoeling is, herhaal ik nogmaals en
onderstreep het: Lucht veel.
Een aardbei houdt van water, maar wie
dit zou aanbrengen door g;ieten, zou weer
een fout begaan, die ook alweer zichzelf
?traft.
Het voorjaar is Te koud om te gieten. De
aardbeien rotten weg. Als we zeker zijn
van een flinke regenbui, mag het glas er af.
Verder wordt er alleen gegoten als het be
slist noodzakelijk is, dus nogmaals: als het
heel niet anders kan.
We moeten zorgen, goed vochthoudenaen
grond te hebben, dus zeer humusrijke. Turf
molm doet hier goede diensten en ook stal
mest werkt hier verbeterend. Kunstmest
werkt ook best, maar op niet te humusrijke
gronden liever voor deze culture: stalmest.
Te veel stikstof werkt hier verkeerd, dus
geen gier.
De soort aardbei heeft ook grooten in
vloed. En het moge waar zijn, dat het met
elke soort „mogelijk" is, de tuinders met
ondervinding verkiezen alleen Dutch Evern
Deze doet het 't best van allemaal. Ik! sprak
vorige week nog twee groote kweekers, die
elk jaar aardbeien foreeeren en beiden ge
bruikten hiervoor Dutch Evern.
In den vroegen zomer valt de oogst. Daar
na doen we de planten weg. Ze heb;ben| voor
ons hun dienst gedaan. Jonge planten geven
ons prima kwaliteit en hooge prijzen. Al
leen wanneer door een of andere oorzaak
de eerste oogst niet normaal is geweest,
houden we de planten nog een jaar. Dan
's zomers goed schoonhouden en niet la
ten ranken. De fut moet er in blijven., De
oogst van zoo'n gewas zal in kwaliteit niet
zoo zijn als de eerste, maar het groot aantal
ponden zal dat wel in orde maken.
Beginners, volgt bovenstaande wenken
goed op. Ziet eens, hoe anderen in Uwfom-
ïeving het doen. Werkend met verstand,
moet U succes behalen.
den naam Mijnhard! bij het koopen van
poeders. Alléén voorzien van den naam
Miiinhardt, wordt echtheid gegarandeerd.
BURGELIJKE STAND
GEBOREN: Cornelia Johanna, dochter v.
J. Kaats en J. Bosboom, St. Josephstraat 1.
Teunis Nicolaas, zoon van B. v. Brienen en
J. v. Es, Wiekslooterweg O.Z. 97. Anton,
zoon van A. v. Oostenbrugge en J. Kamp
horst, Molenstraat W.Z. 49. Agatha Williel-
mina, dochter van J. Bakkenes en J. van
Moorselaar, Kampweg 72. Johannes, zoon van
E. Groen en G. Verwoerd, Dorresteinweg 1.
ONDERTROUWD: W. van Brummelen en
N. de Bree. W. v. d. Visch en,' N. de Bree,
GETROUWD: P. G. de Wit en C. M.
Degenkamp. R. Meyer en J. M. J. van Lemel.
GEVESTIGD: Jhr. H. J. M. Asch van
Wijk, Luchtv. afd. A. E. v. d. Helden, Van
Weedestraat 42. W. Kuit met gezin, Beetz-
laan 70. Th. G. Heinst, Lindenlaan 16. G.
Gijtenbeek, Drift je 4. D. de Haan, Amersf.
str. 70a. G- Hoekstra, Heideweg 52. H. Spiek,.
Korteweg 15. A. H. J. Hilhorst, Andriessestr.
20. J. L. D. Welmers, Hellingweg 13. C.
Vlieger, Mendelssohnlaan 8. A. L. Veenen-
daaJ, Steenhofstraat 27. E. F. Grolleman,
Torenstraat 6. P. T. v. d. End met gezin,
Korte Melmweg 3. J. H. C. Wijnhoven,
Banningstraat 106- H. Vóórhaar met gezin,
Beetzlaan 84. M. Dalen v. Bourek, Soesterb.
str. 88. J. G. Vogelaar, Klein Engendaahveg
21. N. Eek, Ferd- Huycklaan 12. M. P. de
Ruiter, Nieuweweg 84. P. J. v. Wierst,
Beetzlaan 85. G. Rotman, Steenhofstr. 12.
VERTROKKEN: J. A. van den Kolk met
gezin, van Den Blaeklaan 25 naar Maartens
dijk, Holl. Rading. M. H. ter Burg, van
Molenstraat W.Z. 8 naar Batavia. W. P. de
Moor, van Amersf.str. 119 naar Wissenkerke,
Lepelstraat A23. H. Kastelijn, van Kon.laan
48 naar Limschoten E5. A. van Blaaderen
met zoon, van Vinkenweg 25 naar Bever
wijk, Scheybeckl. 5. A. v. d. Vlugt met gezin
van Amersfoortschestraatweg no. 97 naar
Rijswijk (Z.H.), Haagweg 160. W. Ekkelen-
kam.p, van Hoogte 50 naar Deventer, Pikeur-
baan 20. J. A. Meyer, van Vredehofstraat 2
naar Utrecht, Maliebaan 70. A. G. de Ruiter,
van Birkstraaf 34 naar Hengelo (O.), Algem.
Ziekenhuis. J. G. A. Hartman met gez.f
van Hartweg 2 naar Baarn, Veldheimweg
41. M. G. Pronk, van BLrkstraat 56 naar.
Amersfoort, Zuidsitige! Zusterhuis. C. A. P.
Valkenet, van Kerkstraat 14 naar St. Miehels-
Gestel, Ruivenb. H. Haages, van Spoorstr.
9 naar Heiloo, St. Willebrordusst. J. Wen-
ning, van Birkstraat 88 naar Amersfoort,
Hessenstraat 2. A. A. v. d. Hoff, van A.
Paulownalaan 6 maar A'dam, Heerengracht
141. A. F- v. Dijk., van Kokmieweg 2e naar
Baarn, Gen. y. Heutslaan 14. W. Sliep met
ONZE RIJMKRONIEK
VREDESRECEPT
Vrede op aarde,
Zoo diende 'i te zijn,
Mocht het z-co worden
Bij g:i ctcn en klein'.
Vrede op aarde,
Ir» huis'lijken kring,
Wat zou 't mooi zijn
Als het eens ging.
Vrede op aarde,
In dorpj' en stad,
't Is thans helaas
Nog verre van dat.
Waarom zoo vijandig,
Gij volken der aard',
Waarom zoo strijdlustig
En klaar met het zwaard?
Waarom niet het wapen
Tot sikkel gesmeed,
Zoodat ge door arbeid
De veete vergeet?
„Waarom niet", klonk het
Eeuwen reeds lang.
„Waarom niet" zoo zuchtten
De vóórvad'ren bang.
„Waarom niet", is ook nog
De vraag van 't heden,
„Waarom niet" blijft klinken
Als in 't verleden.
„Waarom niet", 't is zeker,
Zal men blijven hooren,
Zoolang niet een beteren
Geest wordt geboren.
Een geest van verdragen,
Van elkander begrijpen,
Eerst dan kan, en niet eêr,
De vrede gaan rijpen.
Laat af dan, o menschen,
Van haat en van nijd,
Want zóó wordt de weg
Tot den vrede bereid.
gezin, van Van Weedestraat 61 naar Hilver
sum, Liebergerweg 160.
VERHUISD: Wed. Jhr. R. H. S. G. Six
tot Oterleek, van K- Bergstraat 5 naar 7.
F. A. v. Esch, van Vredehofstraat 10 naar
Vosse.veldlaan 47. D. Goede met gezin, van
Molenstraat W.Z. 23 naar Verl. Postweg.
F. Luschen, van Verl. Kolonieiveg 7 naar
Soesterb.str. 41. W. Bierman, van Postweg
58 naar L. Koppenlaan 12. J. Steenmeyer,
van Birkstraat 26b naar Verl. Postweg. A-
N. Brouwer, van Korte Melmweg 3 naar
Middelwijkstraat 30b. C. Hübscher-Bakker.
van Da Costalaan 15 naar Soesterb.str. 43.
C. Geyl, van Korte Bergstraat 7 naar JuLi-
anastraat 3a. F. H. Gemen, van Wilhelmina-
laan 27 naar Middelwijkstraat 30b. Wed. J.
J. Kamerbeek, van Kerkpad Z.Z. 54 naar
MiddehvijkstTaat 38.
GEVONDEN BRILJANTEN
De Satam en de Heilige Schrift
De Satan kan de H. Schrift wel bijbren
gen en haar verdraaien, Luc. 4:9—11, maar
hij kan toch op de Heilige Schrift niet ant
woorden. Zij is Christus' woord en heeft
een machtig gezag, Christus zelf heeft er,
den Satan den mond mee gestopt. Men,
vindt in de gansche Heilige Schrift geen eenig
hard woord tegen den armen zondaar, die
van alle eigengerechtigheid ontbloot is; in
tegendeel toont zij wel duidelijk aan, dat
juist dezulken het onderwerp der genade des
Evangelies zijn en niemand anders. W.
Keurmeesters.
Keurmeesters zelfs al zijn ze in waarheid
godvreezend, hebben wei iets van hooge
hoornen "m een bosch. Onder den boom wil
niets groeien; ze verspreiden te veel scha
duw en onderscheppen den zegen, en als
zij de droppels doorlaten, dan zijn het geen
zachte regendroppels meer, maar dikke har
de droppels, die liet jonge groen pijn doen.
Men doet het best den jongen aanplant op
eenigen afstand van hen te plaatsen. M.
PLAATSELIJK NIEUWS
Najaarsschouw
Onder verwijzing naar de openbare bekend
making ook voorkomende in dit b-iad, vas-
tigen wij in het algemeen belang de aan
dacht op de najaarschouw te houden door
de Waterschapsbesturen.
De groote belangen bij den goede reiniging
van slooten en greppels mogen doen ver
wachten dat alle eigenaren van aangrenzende
perceelen aan de wettelijke verplichtingen
zullen voldoen.
Roode Kruis-collecte
Men, verzoekt ons de aandacht te willen ves
tigen op het feit, dat op 23 September a.s. in
deze gemeente weder de gewone jaarlijk-
sche Roode Kruis-collecte zal worden ge
houden.
Met het oog op het goede doel, dat) deze
Vtréeniging beoogt, wordt deze collecte in
de belangstelling van de ingeezetenen ten
zeerste aanbevolen.