SOESTER BANKVEREENIGING ALLE BANKZAKEN, DAHSSGHOOt Wie verhuist U? luw HEK iOHSSEH Uitgave: G. J. Smit, Soestdijk. Bureau: Van Weedcstr, 35, Tel. 2181 Banketbakkerij „Nieuwerhoek" Hoogst fijn Amandel en Botergebak. Burgemeester Grothestraat 53 - Telefoon 2317 SAFE-DEPOSIT 0.F.V0IGT - Burgern. Grothestraat 28 - SOESTDIJK October-maand. PUROL DE EERSTE G00ISCHE HULPBANK Waarheid. HOTEL OKHUISEN SOESTDIJK Nerveus Ie JAARGANG VRIJDAG 2 OCTOBER 1931 No. 14 DE SOESTER DOST Katholiek weekblad voor SoestdQk, Soest en Soesterberg. ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 15 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG ADVERTENTIES opgegeven voor „De Soester Post", worden zonder prijsverhooging opgenomen in het „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad. V«le malen bekroond. Uitgebreide sorteering BONBONS, CHOCOLADE, SUIKER- en DESSERTWERKEN. Gereduceerde prijzen. Koopt in Soest. Aanbevelend, F. H. EUWE, TEL. 22o2 EPISTEL EN EVANGELIE. Negentiende Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Ephesiërs; IV, 2328. Broeders! Vernieuwt u naar den geest van uw gemoed en doet den nieuwen mensch aan, die naar God geschapen is in ware ge rechtigheid en ware heiligheid. Daarom legt af de leugentaal en spreekt waarheid, ieder met zijnen naaste; want wij zijn elkanders ledemate*. Wordt gij toornig, zondigt dan niet! dat de zon niet onderga over uwe gramschap! Geeft den duivel geen kans! Hij die stal, stele niet meer; maar veeleer ar- beide hij en verrichte iets goeds met eigen handen, opdat hij iets hëbbe om mede te deelen aan den noodlijdende. Evangelie volgens den H. Mattheüs; XXII, 1—14. In dien tijd sprak Jesus in gelijkenissen tot de opperpriesters en Pharizeën en zeide: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een ko ning, die een bruiloftsmaal bereidde voor zijnen zoon. En hij zond zijne dienaren om de genoodigden ter bruiloft te roepen; maar deze wilden niet komen. Wederom zond hij andere dienaren en zeide: Zegt aan de ge noodigden: ziet, mijnen maaltijd heb ik be reid, mijne ossen en mestvee zijn geslacht en alles is gereed; komt ter bruiloft! Doch zij sloegen er geen acht op en gingen heen. de één naar zijne landhoeve, de ander naar zijn handelszaken; en de overigen grepen zelfs zijne dienaren, mishandelden hen sma delijk en doodden hen. Toen nu de koning dit vernam, werd hij vertoornd; en hij zond zijne legers en verdelgde die moordenaars en stak hunne stad in brand. Daarop zeide hij tot zijne dienaren: Het bruiloftsmaal is wel bereid, maar de genoodigden waren het niet waardig. Gaat dan naar de kruispunten der wegen en noodigt allen, zooveel als gij er vindt, ter bruiloft! En zijne dienaars gin gen uit, de wegen op, en brachten allen bij een die zij vonden, goeden en kwaden. En de bruiloftszaal werd vol met aanzittenden. De koning nu kwam binnen om de aan zittenden te zien; en daar zag hij iemand, die geen bruiloftsbleed aan had. En hij zei de tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier binnen gekomen zonder een bruiloftskleed aan te hebben? En deze verstomde. Toen sprak de koning tot de dienaars: bindt hem handen en voeten en werpt hem in de uiterste duis ternis; daar zal gehuil zijn en gekners van tanden. Velen toch zijn geroepen, maar wei nigen uitverkoren. E^/ANGELIE-VERKLARfiNG. Gelijkenis van het Bruiloftsmaal. De Heilige Boeken," zoowel van het Oude als van het Nieuwe Verbond, zijn vol be schouwingen omtrent „het Rijk Gods", dat bij Mattheüs „Rijk der hemelen" genoemd wordt. Alleen reeds het hooren dier woorden bracht de uitverkoren natie in geestdrift. Van de dagen der ballingschap af toch had de overtuiging van een nabijen triomf van dat Godsrijk haar nimmer verlaten en bij de meeste tijdgenooten van Jesus stond het meer dan ooit vast: weldra zou Israël het gehate juk der Romeinen afschudden en het Rijk van zijnen God zien verschijnen, veel mach tiger en uitgebreider nog dan dat der Ro meinen en dan zouden zij, de alleen-van-Jah- weh-geliefden, heerschappij voeren over de aarde. Die enghartige, aardsch'e, nationale opvat ting van het door de Profeten voorspelde Godsrijk, had Jesus al herhaaldelijk afge keurd en bestreden. Vooreerst was dat Gods rijk niet aardsch noch enkel toekomstig: naar zijn innerlijk, geestelijk karakter ging zijn bestaan zelfs terug tot de dagen, dat Jahweh in de koelte van den middag nog met den geestelijken mensch omging. Het laatste sta dium van dat Rijk ligt in de eeuwigheid. Vervolgens zou dat Rijk der hemelen vol ^fekt niet uitsluitend komen voor de lijfe lijke kinderen van Abraham: om hun onge loof zouden juist zij, ofschoon de eerst-ge- roepenen, van den uitwendig-socialen ver schijningsvorm ervan, de Kerk, uitgestooten worden. Dit wil Jesus zijn hoorders nogmaals in eene gelijkenis voorhouden. Het Rijk der hemelen is gelijk aan een koning, die een bruiloftsmaal voor zijn zoon had bereid. De vergelijking van de Messiaansche toe komst met een feestmaal vinden we o.a. bij ica.oe en bjj rïgp Psalm-dichter is de Mes sias zelfs een bruidegom. Dat met den ko ning de Vader en met den konings.zoon Christus bedoeld is, is duidelijk. En hij zond zijn dienaren om de ge noodigden tot de bruiloft te roepen, en ze wilden niet komen. Deze dienaren zijn de profeten, die tot Israël werden gezonden, maar wier voor spellingen de Joden zoo aardschgezind mo gelijk uitlegden. Wederom zond hij andere dienaren en sprak: Zegt aan de genoodigden: Ziet, ik heb mijn maaltijd gereed, mijn ossen en mestvee zijn geslacht en alles is be reid: komt ter bruiloft. Die andere dienaren zijn de Apostelen, die op hun beurt den Joden het heil zouden aanbieden, vruchteloos echter. Doch zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn hoeve, de ander naar zijn handelszaken. De ove rigen grepen zijn dienaren aan, mishan delden en doodden hen. Dan voorspelt Jesus zijn ondankbaar en misdadig volk den val van stad en inwo ners van Jerusalem Toen de koning dit vernam, ontstak hij in toorn en hij zond zijn lager en verdelgde die moordenaars en stak hun ne stad in brand. Als dan de Joden het Evangelie niet wil len, zullen de heidenen het ontvangen: Toen zeide hij tot zijn dienaren: Het bruiloftsmaal ïs wel gereed, maar de ge noodigden waren het niet waardig. Daar om gaat naar de kruispunten der stra ten en noodigt op de bruiloft allen, die gij zult aantreffen. En zijn dienaren gin. gen de straten op en verzamelden allen, die zij aantroffen, slechten en goeden en de bruiloftszaal werd gevuld met gasten. Maar ook van de heidenen, die het Evan gelie hebben ontvangen en door het geloof de Kerk zijn ingegaan, zullen niet allen den eind-triomf van het Godsrijk, het feestmaal des hemels, mee vieren. Om daaraan te mo gen deelnemen, is de roeping, de uitnoodi- ging er toe, niet voldoende; men moet dien roep met ernst hebben beantwoord en een passend kleed hebben meegenomen: de hei- 1 igmakende genade. De koning nu trad binnen om de aan- liggenden te zien, en hij zag een man, die niet in bruiloftskleed was gedost. En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt ge binnengekomen zonder bruilofts kleed? En deze verstomde. Toen zeide de koning tot zijn dienaren: Bindt hem handen en voeten en werpt hem daar buiten in de duisternis; daar zal het ge ween zijn en het gekners der tanden. Eén mensch wordt ter waarschuwend voor beeld gesteld. Niet aan eenige voorbeschik king dus, doch slechts aan den boozen wil en de zorgeloosheid der geroepenen ligt het, als velen zijn geroepen, maar weinigen uit verkoren. p positieve d.w.z. het kennen of weten. Menig een stelt zich hier op een standpunt, dat dit wel aileen het geval zal zijn, waar het betreft die dingen, welke kunnen worden aan geduid, als vanzelf in strijd met de orde der schepping, waarvan ieder voelt, dat het in strijd is met het eigen geweten. Toch niet, het gaat veel... veel verder. Deze kleine inleiding meenden wij niet on- noodig, alvorens wij kwamen op het groote vraagstuk van dezen tijd, nu zoovelen zoe kende zijn en helaas nog meerderen na hun zoeken vragensmoede zijn geworden. Hoe noodlottig de Hervorming is geweest, zien we het best in onze dagen; de verdeeld heid demonstreert zich daar iederen dag meer en meer. De richtingen gaan ook daar, waarop we hierboven reeds de aandacht vestigden, de eene partij naar het negatieve: de ontken ning, de andere partij splitst zich in even zoovele groepen en richtingen in het posi tieve. De moderne richting is reeds afgezakt tot ongeloof, het geloof in de Godheid van Christus; de sacramenten hebben voor hen reeds lang afgedaan. Het geloof in God is voor velen niet meer dan een formule. Anders is het met de andere groepen. Wij zien daar twee eigenaardige verschijnselen. Van een van deze twee groepen kan juist het tegenovergestelde gezegd worden dan van de modernen. Zij splitsen zich in groepen en groepjes om zich te verdiepen in de eeu wigheids-vraagstukken. Zoover is men daar reeds gekomen, dat er velen zijn, die geen bevrediging meer vinden in de kerk en on derling in de huiskamer, hun samenkomsten houden. In deze kringen, buurschappen genaamd, hecht men bij het bespreken van den Bijbel, groote waarde aan droomen. Maar deze groepen hebben geleid tot hetzelfde resul taat van de modernen, n.I. vervreemding van de kerk. In de laatste van deze twee groe pen zagen wij steeds een strijd tegen zich- zelve. Het was Dr. A. Kuiper, wien het gelukte met nog anderen, deze groepen tot een een heid te formeeren. Deze groep kwam onder een synode met een strenge tucht. Dr. Kuiper begreep, dat deze verdeeldheid ook daar de chaos zou brengen, waarom hij zich had afgescheiden van die groep, die het modernisme duldde. Met het instellen van de tucht dacht men een eenheid te be reiken en tegelijkertijd het vrije onderzoek te kunnen handhaven. Tevens verkondigde Dr. Kuiper, dat de waarheid pluriform was; dus de waarheid kon meervoudig zijn. Het werd een vleugel woord van hen, die voor deze groep het woord voerden. Later verstomde dit en alles ging, kleinere geschillen, die meestal van disciplinairen aard waren, ten spijt, rustig verder. Plotseling werd echter een paar jaar geleden die groep opge schrikt door de bekende kwestie vanDr. Geelkerken. Had de slang gesproken? of was het volgens Dr. Geelkerken de stem der ver zoeking, meer Roomsch uitgedrukt de stem der bekoring. De Synode van Assen stond voor een zware taak. Was het woord in de H. Schrift waarheid zonder meer of was de waarheid pluriform, wat vrijwel neerkomt op hetzelfde, dat ieder dat zelf maar moet uitmaken hoe hij het geloofd. De uitspraak van de Synode van Assen was, dat het woord van de H. Schrift waar heid was. Hiermede had deze groep, die een belangrijke groep vormt onder de orthodox- Protestanten, gebroken met het vrije onder zoek, en kwam men terug tot het dogma. Hiermede erkennende, dat de waarheid één is en de waarheid nooit pluriform kan zijn. Zoo komt men na 4 eeuwen weer tot de erkenning, dat de Moederkerk, die steeds haar kinderen omtrent de waarheid voorlicht te, de juiste weg is. De eeuwige waarheden omtrent het geloof kan niet overgelaten aan het vrije onderzoek der menschen, daar dit moet leiden tot een verdeeldheid waarvan het eind met te zien is. Bovendien heeft de ge- Ioovige daaromtrent geen zending. Alleen de H. Kerk heeft deze zending, daar Christus met haar zal zijn tot aan de voleinding der tijden. Ook in de wereld van hen, die vragens moede zijn buiten het Christendom, zien wij hetzelfde verschijnsel eenerzijds, de groep van alle ontkenning anderzijds, een van een po- sitiviteit, waarin de nieuwe „verlosser" zich aandient. Hierover echter de volgende week. Gediplomeerd Drogist - Opticien FOTOHANDEL ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS Wij roomschen, wij voelen ons altijd blijde. Wij zoeken niet, kibbelen niet om de vraag stukken des geioofs en weten, dat wij over geheel de wereld hetzelfde vinden en hooien wat wij in onze eigen parochiekerk, hoe schamel en arm ook, hebben. Maar tegen een Maria-maand voelen wij ons als een kind, dat blijde naar huis gaat om zijn moeder te eeren. Gek toch, 't is niet eens verplichtend, die heiligen-vereering en ziet eens hoe door de eeuwen van het Christendom heen, het altijd werd gevierd met een spontaniteit, die alleen kan voorkomen uit het geloovig hart. Dat Maria in deze heiligen-vereeniging de eerste plaats innam, spreekt voor ons van zelf. Steeds heeft de strijdende kerk, Haar aange roepen als de Troosteres der bedrukten. Ook nu zijn de tijden gedrukt en is het voor menigeen duister geworden en is zeer zeker de toekomst voor ons allen donker. Niemand is er, die in deze warwinkel van vraagstukken den weg weet aan te wijzen. Laat ons doordrongen zijn, dat dit ook al leen maar mogelijk is door een algeheele te rugkeer tot den godsdienst. Dit ook vooral moet voor ons een spoorslag zijn de Octo- bermaand, de maand van den H. Rozenkrans te vieren met een echte roomsche blijdschap, wetende en vertrouwende, dat hierin alleen de uitkomst kan worden verkregen, waarnaar het menschdom reikhalzend uitziet. Laat in ieder gezin dan ook minstens het korte gebed weerklinken: Koningin van de Allerheiligste Rozenkrans, bidt voor ons. i trouwe, bij jong en oud geziene huisvriend. PLUIMVEE, LANDBOUW, ENZ. Kippenhouden op beperkte ruimte. Volgens belofte zou ik nog eens terugko men op het houden van kippen op beperk te ruimte. Wat ik hier onder beperkte ruim te versta, wil ik even meedeelen, omdat an deren een niet gelijksoortige opvatting be hoeven te hebben van dit begrip. Onder beperk ie ruimte voor kippen ver sta ik een te kleine ruimte, zoodat de vrije natuur met licht, lucht en groen niet meer ten volle voor hen beschikbaar is. In een hoenderpark, waar de kippen be schikken over groote rennen, is dus veel een afgeschoten, maai geen beperkte ruimte. Warneer het afgesloten gedeelte te klein wordt, dan pas spreken we van beperkte ruimte. Afgesloten heeft het voordeel, dat wij de dieren ook afgesloten kunnen houden van mestvaalt, put, plas enz. Afgesloten in groote rennen is dus beter dan geheel on beperkt. In kleine tuintjes, vooral stadstuintjes, is vaak weinig ruimte voor de kippen beschik- liMiiltHlH VAARTWEG 41 HILVERSUM VERSCHAFT CREDIETEN OP GEMAKKELIJKE VOORWAARDEN GEOPEND ALLE WERKDAGEN VAN T0—1 UUR EN MAANDAG-, WOENSDAG- EN ZATERDAG AVOND VAN 7—8 UUR I. In den loop der eeuwen is steeds over duidelijk gebleken, dat alles wat gericht was tegen de eeuwige wetten, zichzelf vernietig de; alle menschelijke berekeningen ten spijt. We zouden hiervoor voorbeelden kunnen aanhalen, zoowel op het gebied der moraal als op economisch terrein. Alles onderging hetzelfde lot. Eenmaal buiten de grenzen de zer wetten, veroordeelde het zichzelf, zag men steeds een verdere afwijking en ten slotte, verval. Steeds kon men waarnemen, dat die afwijking, eenmaal gegroeid, zich weer splijste in vele takken, waarvan de eene richting zich beijverde in het negatieve, d.i. de ontkenning, terwijl zich daar tegenover steeds weer stelde, de overdrijving van het AANVANG DER LESSEN DONDERDAG 15 OCTOBER 8 UUR Kinderlessen Zaterdagsmiddags van 4—5 uur. Privé-Iessen op afgesproken uren Inschrijving dagelijks aan het hotel. Spreekuren 's Maandags en Vrijdags van 8—9 uur in Hotel Okhuijsen. baar, maar ook in grootere tuinen, waar de ruimte zeker voldoende groot genomen kan worden, huizen onze gevederde vrien den veelal in te kleine ruimten, eensdeels omdat men er niet meer ruimte voor over heeft, anderdeels omdat het nut van ruimte niet tot den eigenaar is doorgedrongen. Weest met de ruimte voor een ren niet te karig. Als U er niets voor over heeft, houdt dan geen kippen. Wie liefde heeft voor het pluimvee, geeft vanzelf zooveel ruimte als hij missen kan en voor dezulken is du stukje geschreven, opdat ze met weinig ruimte toch veel suc ces kunpe/i behalen. Te klein is de ruimte, als de kippen het groen de baas zijn, als na eenigen tijd het kippenhok een stukje bouwland gelijkt, waar zoo af en toe een sprietje nog evenl te zien is. Op vruchtbaren grond kan dus de ruimie per kip kleiner zijn dan op onvrucht- baren. Gemiddeld rekent men 10 M2 per dier. Maar er zullen wiel gronden zijn, waar 15 M2 per kip nog te weinig isl om gras te behouden. In rennen, waar per dier minder dan 5 M2, soms zelfs minder dan 1 M2. beschikbaar is, moeten we op grasgroei dan ook maar niet rekenen En toch kan men daar inet succes eenige dieren houden, die voor het huishouden meer dan genoeg eitjes op leveren tegen verminderden prijs. De voeding is bij dergelijke vastzittende kippen een hoofdfactor. Meestal worden ze te vet, inet 't gevolg, dat we geen eitjes ra pen, wel moeten voeren en als eenigst re sultaat een door en door vette kip in de soepppot krijgen. Vastzittende kippen krijgen evenals vrijloo pende twee soorten voer; ochtendvoer en graan. Maarvan dat ochtendvoer niet zooveel als ze lusten. Van verveling zouden ze teveel ochtendvoer opnemen en afgezien nog, dat dit te duur komt, worden de die ren te vet, met het bekende gevolgd. Dus als we het ochtendvoer droog voe ren, moeten we slechts zooveel in de bak doen, dan tegen een uur of elf de bak leeg is of we moeten \an 10--2 uur bijv. den bak afsluiten. Graanvoer mogen we geven eens per dag volop. Voeren we dus 2 of 3 maal per graan, dan mag dit slechts een beetje zijn, zoodat het totaal per dag er per dier niet meer dan een goede hand vol is. Een beste voedering is 's morgens wat graan, ,s avonds de rest, terwijl we zooveel ochtendvoer droog voeren, dat ze het graag oplusten. Dan voeren op geregelde tijden, zoodat de dieren niet bij de minste beweging langs het gaas marcheeren in de hoop iets te krijgen. Eiken dag moeten we groen geven. Dit kan van alles zijn, tot graspollen toe. 's Win ters zullen ze zich moeten vergenoegen met rogge, koolblad cf rapen en bieten. Maar vooral houdt hên levendig en opgewekt. Laat ze werken. Hangt een koolplant hoog op, zoodat ze er springend nog maar net bij kunnen. Harkt zoo mogelijk het graan onder zand, haksel of turfmolm. Ledigheid werkt ook voor een kip verkeerd. Verder is er altijd nog keukenafval. Dit is iets, wat niet telt voor 100 kippen, maar wel voor 5 of 10. We moeten er zeer voor zichtig mee zijn. Brood, aardappelen, kanen, melk. enz. het is kostelijk voedsel voor een kip en behalve dat. voor vastzittende dieren tevens een noodzakelijke afwisseling. Maar bijna alle keukenafval leidt tot vervetting. Bij veel afval, geven we dus graan minder. Er wordt gedacht en vaak ook gezegd: wat zouden nu die paar aardappels voor kwaad kunnen doen. Ze doen heelemaal geen kwaad, maar als ge toch de gewone portie graan blijft geven, doet dit wel kwaad. De ren zeif moet van boven bedekt zijn, zoodat regen en sneeuw niet den bodem verontreinigen. En als we door glas of be planting de Noorden- en Oostenwind nog kunnen keeren, hebben wij het onze gedaan om de cfieren een goede voeding en een goed verblijf te geven. Adres aan den Raad inzake Wethouders benoemingen Door eenige Jngezetenen is het volgende adres gezonden aan den Raad der gemeente Soest. Ondergeteekeinden, allen stemgerechtige in gezetexen dor gemeente Soest, hebben de eer ter kennis van Uw Raad te brengen i Dat na staking van stemmen bij de derde stemming voor de verkiezing van een wet houder welke op 1 September 1.1. in Uw vergadering plaats vond, conform het 'be paalde bij artikel 37 laatste lid van hef reg lement van orde voor de vergaderingen van den Raad der gemeente Soest de beslissing is gevallen door hei lot. Dat volgens artikel 38 van hetzelfde reg- ment alsdan de briefjes, waarop de namen der candidaten worden vermeld, door één der twee stemopnemers worden geschreven en door beide worden gewaarmerkt. Dat ondergeteekenden ineenen, dat het de taak van den voorzitter is om' Te constatee- ren of deze waarmerking behoorlijk heeft plaats gevonden, zoowel als om te constatee- 1'en of op de twee stembriefjes de hamen der beide candidaten voorkomen, welke con trole kan plaats vinden hetzij vóór hetzij na de stemming, doch in ieder geval behoort te geschieden. Dat immers zekerheid dient te bestaan of de voorschriften van het reglement van orde hoorlijk zijn nageleefd, doch tevens of op de twee stembriefjes twee verschallende na men staan geschreven. Dat, volgens geruchte deze controle ech ter niet heeft plaats gevonden, waardoor naar oordeel van ondergeteekenden de ge houden stemming ongeldig zou zijn. Dat ondergeteekenden derhalve Uw Raad uitnoodigen in de eerst volgende te houden raadsvergadering den voorzitter te willen vragen le. Of deze persoonlijk heeft geconsta teerd, dat artikel 38 van het reglement van orde was nageleefd en de twee stembrief jes waren gewaarmerkt door de beide stem opnemers. 2e. Of deze persoonlijk heeft geconstateerd, dat de twee stembriefjes de namen der beide candidaten bevatten. Dat, bijgeval de voorzitter deze 'twee vra gen ontkennend zou beantwoorden. Uw Raad wordt uïfgenoodigd te beslissen dat de ge houden verkiezing voor de tweede wethou dersplaats, waarvoor de heer Lodeesen is gekozen, ongeldig is, zoodat een niieuwe ver kiezing za! behooren plaats te vinden. Hetwelk doende te Soest den 29 Septem ber 1931. (Volgen de handteekeningen.) en overspannen, onrustig en slapeloos. Men gebruike hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten Heuvelweg 16 Middel wij kstr. 33 - Tel. 2065 PLAATSELIJK NIEUWS Vernieling Door het bestuur van Esvac werd aangifte bij de politie gedaan, dat de nieuwe terrein afrastering was doorgevijld. Bij onderzoek bleken eenige jongens van 9 en 10 jaar zich aan deze baldadigheid te hebben schuldig gemaakt. Assistentie verzocht Zaterdagmiddag j.1. werd politie-assistentie verzocht voor het gezin van H., waar de man de vrouw had mishandeld en de deur uit gezet. De politie wist de partijen weer tot el kander te brengen. Overtreding Arbeidswet Tegen verschillende personen werd dezer dagen procesverbaal opgemaakt ter zake over treding arbeidswet. Excursie Woensdagmiddag werd door de afd. Zeist, van de „Vereeniging tot bevordering der bijenteelt in Nederland" een bezoek gebracht aan den bijenstand op huize „Bijenhof" van den heer W. H. v. d. Broek, leeraar in Bijenteelt, te Soesterberg. De bezoekers hebben veel gezien en ge hoord, wat voor hen van groot belang kan zijn. Fraude bij Luchtvaart-af deeling? Het is den autoriteiten gebleken aldus Het Volk" - dat in de werkplaatsen der Luchtvaart-afdeeling alhier op vrij groote schaal particuliere werkzaamheden zijn ver richt. Naar verluidt, zijn de gemaakte voorwer pen door personeel van de Luchtvaart-af- dceling medegenomen Een onderzoek is reeds begonnen. Het Nederl. Meisjesgilde der Padvinderij De meisjespadvinderij heeft tot nu toe in Baarn en Soest zeer weinig bekendheid ver worven. Reéds eenige jaren bestond er een troep in Baarn, doch als onder-afdeeling van Hilversum. Er was geen eigen bestuur, geen clubhuis, en de contributie ging naar Hil- versufn. Nu echter hebben eenige dames een bestuur gevormd en is de afdeeling Baarn officieel erkend door het hoofdbestuur. Het doei is nu te trachten de afd. Baarn tot bloei te brengen. Reeds is een clubhuis gevonden, waar de meisjes samenkomen. Doch er is meer noodig. Om de troep te laten aangroeien, wil het bestuur probeeren een Kaboutertroep, be staande uit meisjes tusschen de S en 12 jaar, te vormen. Zijn er in Baarn en Soest niet vele ouders, die gaarne hun kinderen tot een goed pad vindster willen zien opgroeien? En wanneer de kinderen reeds 12 zijn, waarom sluiten zij zich dan niet bij de bestaande troep aan? De troep heeft een leidster uit Hilversum, die echter slechts over weinig vrijen tijd be schikt en bij uitbreiding gaarne een assistent leidster naast zich zou zien en tevens een leidster voor de Kaboutertroep. Meisjes van Baarn en Soest, wie van jullie voelt er voor dit werk? Zij, die hun krachten aan den opbouw van deze jeugdbeweging wil len geven, worden verzocht zich op te geven in Baarn bij Mej. B. A. Kuipers, Emmalaan 7; in Soest bij Mevr. J. G. de Looze, Praam gracht 7. Zaterdag 10 October, nam. 3 uur, zal in het clubhuis, gelegen Jacob v. Lennepstraat bij de Heemstralaan (het stalgebouw van den Heer Ferwerda) door iemand, die reeds jaren bij het Nederlandscbe Meisjesgilde der Pad vinderij is, allerlei verteld worden en het doel en streven van Padvindster zijn, uiteen gezet worden. Ouders en kinderen uit Baarn en Soest, en allen, die iets meer over de Padvinderij willen weten, wij noodigen U uit op Zater dag 10 October te komen. Wij hopen, dat vele zich dien middag zul len komen aanmelden als Padvindster en dat ook de ouders menig kind voor Kabouter zullen opgeven.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1931 | | pagina 1