KOOPT IN SOEST.
BIJ VAN OEST
VAN DEN BERG&Co.
j JOH. DE HEER i
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT
Uitgave: G. J. Smit, Soestdijk» Bureau: Van Weedestr, 35, Tel. 2181
Centrale Winkeliers-Vereeniging.
Piano's - Orgels - Radio
KRUIDENIERSWAREN
Stille Omgang.
J. LENSSEN
Uit de liturgie van de Vasten.
0. F.V0IGT - Burgem. Grothestraat 28 - SOESTDIJK
Soester Bankvereeniging
ALLE BANKZAKEN
SAFE DEPOSIT
TELEFOON 2317
Soesterberg
Kleermaker ij
Fa. Kareisen - Rademaker
Je JAARGANG
VRIJDAG 4 MAART 1932
DE SOESTER POST
Katholiek weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties
tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG
Naast „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, worden door ons mede uitgegeven „DE
SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en het „SOESTR NIEUWSBLAD", Al
gemeen Christelijk Weekblad.
E Varkensmarkt 5, A'foort, Tel. 1309 i
De garantie van ons huis is voor U
een absolute waarborg.
GBXIBIflBGSEBHH
NUaBBHHB
Op 't wijdberoemde feest gaan jaarlijks
[nog de schreden
Van velen, barrevoets, in d' ochtend
[tempelwaart
Zij komen in 't geheim, de vromen en
[getrouwen
En brengen U hun groet, verlaten
[heiligdom
Om 't Wonder Sacrament t' aanbidden;
[om t' aanschouwen
De heil'ge plek, en gaan haar plechtig
[driemaal om.
Genadig Ood, verlaat de wakk're
[burgers niet.
Wier trouwe godsvrucht nooit Uw Heil'ge
[Steê verliet
Verleen, dat wij opnieuw dit heiligdom
[betreden,
En Uwer heil'gen lof verkonden met
[gebeden.
Vert. Dr. J. F. Sterck. Con. Plemp (1616)
Door onze vakkennis leveren
uitsluitend prima kwaliteit.
Prijzea vanaf 2 ct. t.m. 50 ct.
SIGARENMAGAZIJN
v. Weedestr. 6a - Tel. 2017
■flIllftlMilllflllHIIMBIIllllllt
EPISTEL EN EVANGELIE.
Les uit den brief van den H. apostel Paulus
aan de Galaten; IV, 2231.
Broeders! Er staat geschreven, dat Abra
ham twee zonen had, één van de slavin en
één van de vrije vrouw. Maar die van de
slavin werd naar het vleesch geboren; doch
die van de vrije vrouw krachtens de belofte.
Dit nu heeft een zinnebeeldige beteekenis.
Want deze beteekenen de twee Verbonden.
Het eene op den berg Sina dat tot dienst
baarheid baart; en dit is Agar. Want de Sina
is een berg in Arabië, die gelijk gesteld
kan worden met het tegenwoordige Jeru-
salem, dat met zijne kinderen dienstbaar is.
Maar het Jeruzalem, dat omhoog is, is vrij;
en dit is onze moeder. Immers er staat ge
schreven: Verheug u, gij onvruchtbare, die
niet baart! jubel luid en juich, die geen weeën
hebt! Want talrijk zijn de kinderen der een
zame, meer dan van haar, die den man
heeft! Wij nu, broeders! zijn volgens Isaak,
kinderen der belofte. Doch evenals toen hij
die het naar den geest was, zoo ook nu
Maar wat zegt de Schrift? Jaag de slavin en
haren zoon weg, want de zoon der slavin zal
niet erfgenaam zijn met den zoon der vrije
vrouw. Derhalve, broeders! zijn wij niet zo
nen der slaven, maar der vrije vrouw'; de
vrijheid, tot welke Christus ons heeft vrij
gemaakt.
Evangelie volgens den H. Johannes; VI, 1-15.
In dien tijd vertrok Jesus over de zee van
Galilea, of van Tiberias; en Hem volgde eene
groote menigte, omdat zij de wonderteeke-
nen zagen, welke Hij deed aan de zieken.
Jesus steeg dan op den berg en zat daar
neder met zijne leerlingen. Paschen nu, de
feestdag der Joden, was zeer nabij.
Toen dan Jesus zijne oogen opsloeg en
zég, dat eene zeer groote menigte tot Hem
kwam, zeide hij tot Philippus: Van waar
zullen wij brooden koopen, opdat deze eten?
Dit nu zeide Hij, om hem op de proef te
stellen; want Hij zelf wist, wat Hij doen
zou. Philippus ontwoordde Hem: Voor twee
honderd tienlingen brood is niet voldoende
voor hen, dat ieder een weinig ontvange. Een
zijner leerlingen, Andreas, de broeder van
Simon Petrus, sprak tot Hem: Er is hier
een knaapje, dat vijf gerstebrooden heeft en
twee visschen; doch wat is dit onder zoo-
velen! Jesus zeide dan: Doet de menschen
nederzitten! Er was nu veel gras op die
plaats. Zij zetten zich dan neder, de mannen
ten getale van omtrent vijfduizend. Jesus nam
dan de brooden en sprak eene dankzegging
en deelde ze uit aan de nederzitten den; even
eens ook van de visschen, zooveel zij ver-
Tangden. Toen zij nu verzadigd waren, sprak
Hij tot zijne leerlingen: Verzamelt de brok
ken, die overgebleven zijn, opdat ze niet
verloren gaan. Zij verzamelden ze dan en
vulden twaalf korven met brokken, welke
hun die gegeten hadden, van de vijf gerste
brooden waren overgeschoten. Toen dan deze
menschen het door Jesus verrichte wonder-
teeken gezien hadden, zeiden zij: Deze is
waarlijk de Profeet, die in de wereld komen
moet Omdat Jesus dan wist, dat zij wilden
komen, om Hem mede te voeren en koning
te maken, trok Hij zich weder terug op den
berg, Hij alleen.
EVANGELIE-VERKLARING
Wonderbare spijziging van vijf duizend
menschen
Behalve de opdracht om het Rijk Gods te
gaan prediken in de dorpen van Galilea, had
Jesus Zijn Apostelen bij die uitzending ook de
macht gegeven om de zieken te genezen en
de duivelen uit te drijven. Toen zij terug
gekomen waren, vertelden ze opgetogen aan
Jesus alle wonderen, welke zij in Zijn Naam
gedaan hadden.
Uit voorzorg nu tegen een mogelijk ingrij
pen van den viervorst Herodes, die zich, in
verband met de onthoofding van Joannes den
Dooper, niets op zijn gemak gevoelde bij al
dat wonderlijke in zijn gebied, maar meer
nog om Zijn Apostelen wat rust te ver
schaffen, buiten het gedrang der samenge-
loopen menigte,
begat Zich Jesus naar de overzijde van
de zee van Galilea of van Tiberias.
Het volk echter had uit de richting, wel
ke het schip genomen had, opgemaakt, dat
de groote Profeet ergens in het Noord-Oos
ten aan wal moest gaan.
Verlangend nu om den geliefden Weldoe
ner, die Zich alom het lot hunner zieken
vol medelijden aantrok, te zien en te hoo-
ren, volgden duizenden den Noordelijken
oever van het meer, doorwaadden den Jor-
daan en kwamen in Bethsaïda. Niet aan
stonds vonden zij den Meester, immers
Jesus besteeg het gebergte en zat daar
neder met Zijne leerlingen. Het was
nu dicht bij Paschen, het feest der Joden.
Jesus sloeg dan de oogen op, en zag
dat een groote menigte tot Hem kwam.
Diep medelijden greep den goeden Zalig
maker aan. Hij wist zoo goed, dat heel die
menigte was als een kudde schapen zonder
herder; ook, dat het vooral Zijn wonderen
waren, die men zocht! Vol liefde gaat Hij
hunne rijen langs, geneest de zieken en
spreekt tegelijkertijd van de hoogere dingen
Zijns Rijks.
Als ongemerkt de avond invalt, waarschu
wen Hem de twaalf, dat het tijd wordt de
menschen naar hun dorpen terug te zenden.
Ze kunnen daar toch niet op het strand blij
ven, ze moeten toch eten!
En Hij zeide tot Philippus: Vanwaar
zullen we brood koopen, dat ze te eten
hebben? Dit echter zeide Hij om hem op
de proef te stellen, want zelf wist Hij
wat Hij doen zou.
Philippus begrijpt niet, hoe Jesus zoo iets
kan vragen. Er nog van afgezien, dat in ge
heel Bethsaïda geen brood genoeg is voor
zooveel menschen: veronderstel dat 't er was.
daar zou nogal wat geld voor noodig zijn!
Philippus antwoordde Hem: voor twee
honderd tienlingen brood is niet genoeg
voor hen, opdat ieder een stukje krijge!
Allen zijn het er over eens: daar valt niet
over te denken, noch aan te bginnen:
Eén Zijner leerlingen, Andreas, de
broeder van Simon Petrus, zegt tot Hem
Hier is een jongetje, dat vijf grstebroo-
den heeft en twee visschen, maar wat
is dat voor zoo velen.
Ja het was duidelijk! Natuurlijkerwijze kon
hier niets gedaan worden.
Daarom zal Jesus door een heerlijk won
der, waarvan duizenden getuigen zijn, het
geloof Zijner teerlingen en van "het volk be
vestigen en vermeerderen.
Jesus echter zeide: Laat de menschen
gaan zitten. Er was nu veel gras daar
ter plaatse. De mannen gingen dus zit
ten ten getale van ongeveer vijf duizend.
Jesus dan nam de brooden en sprak
een dankgebed en deelde ze uit aan die
neergezeten waren: eveneéns ook van
de visschen, zooveel hun beliefde. Als
ze nu verzadigd waren, zei Hij tot Zijn
leerlingen: Verzamelt de overgebleven
brokkelingen, dat er niets verloren ga.
Ze zamelden dan op, en vulden twaalf
korven met brokkelingen die de gespijzig-
den van de vijf gerstebrooden overhad
den.
Geweldig was de indruk, dien dit grootsche
wonder op de menigte maakte.
Zeker: eenvoudig, zelfs sober is hier de
Evangelist in zijn beschrijving:
Bij het zien dan van het wondertee-
ken, dat Jesus gedaan had, zeiden de
menschen: Deze is waarlijk de Profeet,
die in de wereld moet komen!
Doch het waren Galileeërs, met een na
tuur als Simon Petrus bezat: aanstonds voor
het hoogste in begeestering gebracht en
daarbij eerste klas oproermakers tegen het
gehate gezag der Romeinsche overheerschers.
Die Rabbi van Nazareth zou Israël bevrijden!
Het groote Rijk van den Messias stond te
vestigen, mede met hunne vuisten! Jesus zal
hun Koning en Messias zijn!
Maar Jesus' Rijk is niet van deze wereld.
Het Romeinsche Rijk staat de vestiging van
Zijn geestelijke heerschappij niet in den weg,
zal die veeleer door zijn uitgebreidheid en
eenheid bevorderen. Hij wil dat aardsche ko
ningschap niet!
Jesus dan, voorziende dat ze Hem zou
den komen wegvoeren om Hem koning
te maken,
zond Zijn met dezelfde aardsche opvattingen
behepte en dus op het oogenblik in Zijn om
geving ongewenschte Apostelen terug over de
zee naar den Westelijken oever en
trok zich weder terug op "het gebergte,
Hij alleen.
11.
De vierde Zondag, „Laetare", onderscheidt
zich van de, andere Vastenzondagen door
het vreugdekarakter. Wij' zijn over het mid
den der Vasten gekomen: Paschen is niet
meer en voor een oogenblik slaan wij
onze blikken naar dat feest. Van bijzondere'
Leteekenis was deze Zondag voor de doope-
r.gen, die den dag van hun doopsel za
gen naderen.
Vandaag mag het orgel klinken, het al
taar mag met bloemen versierd worden en
de paarse misgewaden mogen vervangen
worden door rozenroode. Te Rome was dien
dag de Statdo in de kerk van het H. Kruis
te Jerusalem, hiermede hangt de keuze sa
men van de misgewaden en het épistel. Je
rusalem is het beeld der Kerk en van den
Hemel. Zoo klinken dan in Introitus, Gra
duale en Communie* de woorden uit den
pelgrimszang, dien de Joden zongen als zij
met het Paaschfeest! naar Jerusalem trok
ken: „Verheugd heb ik mij, omdat mij ge
zegd is: naar het Huis des Heeren zullen
wij gaan. Jerusalem dat gebouwd is als
een stad, welke dicht aaneengesloten is; der
waarts gaan de stammen op, de stammen
des Heeren om Uwen naam te loven, O
Heer". Als heimwee klinkt het naar het
nabije Paaschfeest, waarop wij Christenen
grooter geheimen vieren dan de Joden op
hun hóógste en. heiligste feest.
,,'Verbiijd U Jerusalem en komt te zamen
allen, die het liefhebt7', (Isaïas 66, 10, 11)
zoo zegt de Introïtus. Verblijden wij ons
dat wij deel uitmaken van het nieuwe Je
rusalem, de H. Kerk. Zoo zegt ook in het!
Epistel de H. Paulus: ,,het andere Jerusalem,
dat van boven is, is onze Moeder", n.l.
de H. Kerk.
Zooals de Joden in de woestijn door God
wonderbaar gespijzigd werden, zoo worden
de kinderen van het Nieuwe Verbond ge
spijzigd door do H. Eucharistie, waarvan
de. broodvermenigvuldiging in het Evange
lieverhaal een. beeld is-
Bij den vijfden Zondag, „Judica", Passie
zondag, begint de Passietdjd. Op dezien Zon
dag verandert de Vasten.lituirgie. Is er tot
nu toe voornamelijk sprake geweest van den
zondaar, die God om ontferming smeekt,
van heden af wordt onze aandacht geheel
gevraagd door den lijdenden Verlosser. Mis
liturgie en Brevier bevatten o.m. lezingen
uit de profetieën van Jeremïas, die ons Jezus
als de Man van Smarten voorstelt. De vas-
tenhymnen der Kerkelijke Getijden worden
vervangen daar de schoone Kruis-Hymnen.
In de Mis vervalt van Passiezondag af de
psalm Judica, die blijde uiting van gods
vertrouwen, de Introitus van dien dag
heeft de beginwoorden van denzelfden Psalm,
toegepast op Christus.' Als teeken van rouw
vervalt eveneens het Gloria Patri na Asper
ges, Introitus en. Lavabo in de Mis- De
Evangelie der laatste weken van de Vasten
vermelden gebeurtenissen die kort vóór Je
zus' lijden plaats grepen.
Op Passiezondag wordt in Epistel en Evan
gelie sterk de nadruk gelegd op de godheid
van Christus. In, het Epistel wordt Hij voor
gesteld als de goddelijke Hooggepriester, in
het Evangelie betuigt Hij Zijn bestaan van
alle eeuwigheid: „Voorwaar^ voorwaar, Ik
zeg u, eer Abraham werd, ben Ik". De
Prefatie der Vas;en wordt vervangen door
die van het H. Kruis:„die het heil van
het menschelijk geslacht in het kruishout ge
plaatst hebt, opdat daar uit het leven zou op
schieten, waaruit de dood was voortgeko
men (uit het hout van den boom van het
Paradijs kwam de zonde voort, uit het kruis
hout het eeuwig leven) en hij, die door
het hout zegevierde (de duivel), op zijn beurt
ook door het hout verwonnen zou worden,
door Christus onzen Heer".
De overweging van het lijden van den
Verlosser en van de gebeurtenissen, die er
mede samenhangen, is nog heel bijzonder
het doel van de zeer oude plechtigheden der
Goede Week. Door Zijn dood toch heeft
Christus den dood weggenomen, die door
de zonde verdiend was; door Zijn lijden en
dood 'is het mogelijk geworden dat wij, uit
den dooa der zonde opgestaan, herleven door
het leven der genade. Daarom zingt de Kerk
terecht
Door Uw genade zóó hernieuwd,
Heffen we een nieuwen lofzang aan,
den lofzang van den verloste, die zijn Ver
losser prijst.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Adrianus Johannes Antonius,
v. H. A. Staal en J. Berg, K. Brinkweg
26- Gertrude TjaÜsmga, d. v. J. Jongbloed
en J. Ch. Gerritsen, A'foortschestr. 83b.
Hend rik a Cornelia, d. v. J. Verspuy en
K- Muilwijk, Soesterb.str, 29. Jan, z- v. J,
Maat en A- J. Siebelink, Ringweg 2a. Geer-
txuïda, d. v. C. Drost en Mi Hak, Nietuwe-
weg 36a. Catharina, d. v. G. van Es en C.
Nijburg, Wiekslooterwag O.Z. 31.
ONDERTROUWD-. W. v. d. Kraats en
E. v. Rouwendaal. K. Gravemaker en G-
Wassenaar.
OVERLEDEN: GijsbertLna Janke Maris, 9
dagen, Soesterb-str. J. Maria Barbara Hill-
horst, 19 maanden, Smitsweg 11.. Dirk Al
tera, 64 jaar, geh,. m. A. Vlaanderen, Nieu-
weweg 120-
GEVESTIGD: G. H. J. Bots, Steenhof-
straat 46. M- v. d. Wal m. vr., Smitsweg
12- M. R. Hilhorst, Eikenlaan 27. A. v. d,
Lugt m. vr., Oranjelaan 24. J. Stada m. g.,
v- Leniieplaan 38. A. Bloemer m. g., Amers-
focrtschestr. 21. M. C. v. Wegen, Bosstr.
57. A. G. Snuit, Burg. Grothestraat 42- J.
E Kloppenburg, wed., Burg. Grothestr. 42-
J. v. >t Klooster, Kerkdwarsstr. 1. P- Dek
ker m. g., Julianastr. 6. H- Bos m. g, Post
weg 42- J. SLagt, Birkstr. 34. H. v. Doom
m- g., Klaarwaterweg 17a. J. H. Langelaar,
Kolonieweg 5. K. K. v. Vliet, B- Grothe
straat 41.
VERTROKKEN: G. Gengler» van Amersf-
str. 20 naar Schootenhof bij Antwerpen. J.
P. Gepkens, van Van Weedestr. 30 naar
Nijmegen, St. j3cobslaan 420. S. M. Keij-
zer, van Amersf.slr. '70a naar Zaandam, Vin-
kenstraat 22. F. F. J. Lamers met gez-, van
Molenstraat O.Z. 6 naar Hilversum, Beye-
r.ïnckl. 14. J. A. Lazeroms idem. H. J.- A.
Adan, van Laanstraat; 17 naar Hilversum;
Mul ta.u lil aan 55. G. Kwakkel, van Van Len-
neplaan naar Apeldoorn, Kastanje!. 3. W.
E. de Graaf, van Luchtv. afd. naar Zeist,
Weeshuislaan 30. M- J. W. Egmond, van
Kerkdw.str. 9 haar Warmond, Dorpstr. 137b.
P- C. M. v. d- Eist, van Sinnemaplein 11
naar 's Hertogenbosch, Maaslandstr. 17. J.
M- v. Buys-Dun, idem. J. Brummer, van
Praamgracht 3 naar Almelo, Kanaalgang 19.
B- E. Stockmann, van Dorresteinw. 11 naar
A'dam, Iepenlaan 10- M. Kiemen, van Rade-
makerstr- 18 naar Utrecht, v. Hoorn-kade
37tuis.
VERHUISD: Wed- C. F. Schanzleh, van
Vredehofstraat 2 naar Emmalaan 1. Th. J.
v. Luijtelaar m. g., van Birkstraat 20 naar
Braamweg 17. H. Budding m. gez., van
M iddelwiijkstr. 4 naar Hartmanl. 6. Th. v-
Doxiselaar, van Nieuweweg 113 naar Spoor
straat 18a. J. de Goede m. gez., van Nieu
weweg 34 naar 60. W. v. d. Heuvel,- van.
L- Brimkweg 17 naar 36. P. Jungeröus m.
g., van Nieuweweg 60a naar 62. Z. Verbrug-
gen idem. G. H. J. Swanen, van Van 'Len-
neplaan 38 naar 32. J. H. v. Heiningen, van
Braamweg 17 naar Bosstr. 63. T. v. Lubek
m- vr., va.n Schrikslaan 49 naar Den Bliekl. 27.
J. N. M. Wanders m. g., van Verl. Postw,
61 naar V. Maarenstraat 2. K. Zweed-e, van
KI- Engendaalweg 11 naar Henr. Blackweg
2a. M. Petersen m'. gez., idem.
TELEFOON No. 2400 GIRO No. T 79966
Gediplomeerd Drogist - Opticien
FOTOHANDEL ONTWIKKELEN VOOR AMATEURS
JULI A NAPLEIN 5 - TELEFOON 163
SOEST
Voorheen Sukkel Co.
PLUIMVEE, TUINBOUW ENZ.
met leggen, maar dit niet hadden volgehouden.
Ik bekeek het hok en ik moest zeggen, dat
alles in orde was. Licht, lucht, vloerbedek-
idng, mestvloer, zitstokken enz., alles was
prima in orde, maar in plaats van 80 kippen
waarvoor het hok berekend was, zaten er
maar een kleine 40 in. Ik kon niet anders,
dan de ooraak van het slechte leggen daar
aan toeschrijven. Ik raadde hem aan boven
den mestvloer een extra rietmat aan te bren
gen en 's morgens vroeg eens op den mest
vloer te kijken naar windeieren. En tot zijn
verwondering vond hij er eiken morgen ver
schillende. Een week later waren er al ver
schillende hennen flink aan den leg, d-w.z. ze
leggen nu een ei met schaal er om en geen
windeieren.
Eén diing is echter jammer. Zijn dieren
bleken eiervreters geworden, te zijn. Dat was
vanzelf gekomen door de windeieren, die
dagelijks op den mestvloer lagen en waar
zoo nu en dan ook wel een goed of een
half afgewerkt ei bij was. Goede raad was
duur. Er zijn vele middelen om die eierpik-
ders der kunsten af te leeren, maar of ze
helpen is" een tweede.
In plaats van graan werd er nu bij eiken
voertijd gestrooid metsteenen eieren
Den eersten keer vlogen ze er op af, dat het
een lust was om te zien. Ze pikten er op, dat
hun snavels het opgaven. Eiken dag werd
"zoo gehaiïiield eu -wcrvraten- is r.fg^lco
pen. Natuurlijk laat de eigenaar die steenen
eieren nu in. het hok liggen. Overal kun je ze
vinden: bij den voerbak, in het legnest, op
den mestvloer, op den grond. Geen kip, die
er meer naar kijkt.
Het middel is gemakkelijk, wie last heeft
van eiervreters, passé het maar eens toe- Het
geeft in vele gevallen baat
Alis U een hok bouwt,, doe het dan goed
en <zet er zooveel dieren in als waarvoor het
gebouwd is-
Hoeveel kippen in éón hok?
Het is nu wel van algemeene bekendheifd
dat men in een hok niet maar net zooveel
kippen kan doen als men wil, tenminste wan
neer men behoorlijke resultaten wil bereiken.
Vroeger kwam het ndet zoo precies. Maar de
opbrengst was toen daaraan evenredig.
Te veel kippen, in een hok houdt de lucht
te vochuig, met als gevolg slappe dieren en
weinig of geen eieren. Ze zetten dan 's win
ters niet door en bezorgen ons in plaats van
vvinst een verlies, want zonder wintereieren
geen winst. Berekend naar de vloeropper
vlakte moeten we hoogstens 4 dieren per
vierkante meier houden. Bij vasthouden ge
durende den geheelen winter nog liever 7
op de twee vierkante meter. Bij een pannen
dak of een van asbestplaten is het noodza
kelijk, dat er een riet- of stroolaag wordii
aangebracht, anders kon het nog wel eens
te koud zijn.
Koude op zich zelf is niet zoo erg. Over
dag kunnen de kippen zich verwarmen en
wij van onzen kant zorgen'er wel voor,, dat
ze werk vinden om zich te verwarmen. Maar
's nachts, dan. mogen ze het niet koud heb
ben. Het hindert niet, al is het koud in het
hok, als de dieren het maar niet koud hebben.
Het is een eigenschap van een goed hok, dai
het drinkwater er bij vriezend weer meer
of minder bevriest. Maar op de plaats, waar
de dieren 's nachts verblijven, dus boven de
mestvloer, daar mag het niet vriezen. Die
ruimte moet door hen zelf zoo verwarmd
worden, dat de vorst hen daar niet deert.
Als er do,or een te geringe dakebdekkiingof
door een te hoog dak niet voldoende warmte
door de dieren boven den mestvloer verza
meld kan worden, dan zullen we direct zien,
dat de leg met sprongen teruguit gaat. De
dieren houden dan niet direct op met leggen,
maar vo.oral dei buitenste, die dus tegen den
wand zitten, zullen dermate van kou lijden,
dat ze niet meer in staat zijn een kalkschaal
om het ei te vormen of zoolang het ei vast
te houden, want die dieren zullen veel wind
eieren leggen. Als we in het hok komen kij
ken, zullen we dit lang niet altijd merken.
Want de kippen lusten ook wel een eitje en
die windeieren worden dan ook eiken morgen
gulzig verorberd.
De dieren lijden er veel van, want het is
gemakkelijker een ei met harde schaal te
leggen, dan een windei. Veelal zien we in
diien tijd dieren met legnood. Vaak verlam
ming in de pooten, diie even plotseling ver
dwijnt als ze komf. Als het ei er maar uit
is, is alles weer in orde. Ook merkt men
dan hennen op, die om dezelfde reden het
achterstel over den grond schuren.
En in verband hiermee wil ik er op wijzen,,
dat te weinig hennen in een hok even ver
keerd is als te veel. Want door het gerijnge
aantal zitten ze >s nachts te koud.
Eens kwam er iemand bij mij, die vertelde,
dat zijn jonge hennen wel begonnen waren
J. A. van Daal
Militaire- en
Postweg 8
Burger-
PLAATSELIJK NIEUWS
Brandje
Maandagnacht werd kennis gegeven, dat
brand was ontstaan op de begroeide berm
langs de spoorlijn nabij de halte Nieuweweg.
Toen de commandant van de brandweer ver
scheen, was een en ander reeds door voorbij
gangers gebluscht.
Schennis eerbaarheid
Door een meisje van hier werd Zondag
middag bij de politie aangifte gedaan, dat
zich in de bosschen onder Baarn een persoon
bevond, die zich schuldig maakte aan schen
nis der eerbaarheid.
De politie, welke direct op onderzoek uit
ging, had de schuldige, J. N. N. te Baarn,
spoedig te pakken. Bedoeld persoon is ter
beschikking gesteld van de politie te Baarn.
Aanbesteding
Door B. en W. werd Vrijdagmiddag ten
gemeentehuize aanbesteed het bouwen var.
een wachtlokaal 'bij de autobushalte op hel
gemeenteterrein hoek Birktstraat-Ferd. Huijck-
laan.
Ingeschreven werd als volgt: Fa. Rams
v. d. Broek f752.J. Mets f666.66, A. Prins
t830.—A. v. d. Hoek f748.—, G. M. v. d.
Berg 1945.J. G. Wijnands f793.-, C. M
Visser f976—, C. Th. Wijnands f932.—.
Brandje
Een enkele stoot op de sirene was j.I. Dins
dag de mededeeling, dat een grasbrandje was
ontstaan op de Engh bij den Soester Eng-
weg, hetwelk zeer waarschijnlijk was ontstaan
als gevolg van vuurtjestoken door jongens.
R.K. W erki leden - V er een i g in g 4,Si. Joscph"
Dinsdagavond hield bovengenoemde veree-
niiginig haar jaarvergadering, welke matig be
zocht was.
De Voorzitter opende de bijeenkomst en
heette de aanwezigen, waaronder de Advi
seur Kap. Bouwmeester, van harte welkom.
Spr. spoorde de leden aan tot groote steun
voor de strijd in Twente en bracht dank
voor hetgeen was gecollecteerd bij de kerk
Het resultaat was pl.m1. f40.—.
Na de notulen gaf de Secretaris een keu
rig uitgewerkt jaarverslag, waarin al het werk
door de vereeniging verricht werd besproken.
Ook de penningmeester bracht een mooi ver
slag uit, wat met een batig saldo sloot.
Beide functionarissen werden door den
voorzitter dank gebracht.
EEN WIJS WOORD VOOR IEDEREN DAG
ZONDAG.
Waar genoeg energie is om op de juiste
manier te gebieden, zal nimmer gehoorzaam
heid ontbreken.
MAANDAG.
Werken is een plicht, maar een heilzame
plicht, die aan een sterke ziel steeds be
haagt.
DINSDAG.
Elk verloren uur is een kans meer op
ongeluk in de toekomst.
WOENSDAG.
Alleen het ware is schoon, alleen het
ware is beminnelijk.
DONDERDAG.
Indien men in het geheel niet aan geluk
ot ongeluk denkt, doch alleen maar aan
strenge, zichzelf niet sparende plichtsbetrach
ting, meldt het geluk zich vanzelt aan, ook
bij een leven vol zorg en ontbering.
VRIJDAG.
Alle groote dingen zijn in eenzaamheid
geworden en ai wat gij door uzelt zijt, zijt
gij ten slotte aan uw eenzaamheid ver
schuldigd.
ZATERDAG.
Iemand daalt minder' in de oogen van an~'
deren door de harde waarheden, die hij over
zichzelf uitspreekt dan door de leugens, die
anderen van hem vertellen.
Dorresteinweg 3
Schildersbedrijf
Auto Lak- en Spuit inrichting
AUTOSPIEGELS.
De adviseur sprak de leden toe, spoorde
aan tot trouwe leden en bracht dank aan
het bestuur voor haar werk. De aftredende
bestuursleden werden herkozen. Besloten werd
nog de contributie te verhoogen met 1 cent
pér week, voor een vaste bron van inkom
sten voor het jaarlijksch te houden kinder
feest. Besloten werd nog dat met de ge
zamenlijke onder-afd. een feestavond zal wor
den gehouden, waarvoor een bedrag werd
uitgetrokken. Een commissie heeft dezen
avond in voorbereiding. De overgeschoten
gelden daarvan zullen worden besteed aan
gen werkloozen.
Staande de vergadering werd nog een col-
icc'.e gehouden voor de Twentsche arbeiders-
Na een korte rondvraag werd de vergade-
in,g. op de gebruikelijke wijze gesloten.
Aanrijding
Op de Steenhofstraat werd Mej. F. W. Za
terdagmiddag aangereden door een motorrij
der, die, zonder naar zijn slachtoffer om te
zien, doorreed. Het nummer van den motor
is echter bekend, zoodat déze vriendelijke
mijnheer kan worden opgespoord. Mej. W.
kwam er zelf nogal goed af, doch het rijwiel
werd ernstig beschadigd.
Vuurwapen gevonden
Door de politie alhier werd dezer dagen
een tweeloops jachtgeweer aangetroffen in
een opslagplaats, waarvan de eigenaar de
herkomst van dit exemplaar niet kon opgeven.
Als gevolg hiervan werd het vuurwapen in
beslag genomen.
Chir* Jongemannen-Vereen.
Blijkens de in di't nummer opgenomen ad
vertentie, houdt de, C-J.M.V. „Samuël", op
Dinsdag aanstaande, een propaganda-avond
jn 'het gebouw Religie eni Kunst, aan de Rem-
brandtlaaii.
Hoewel het doel der vereenigjng bekend
zij is een onderdeel van het over het
geheelie land bekende Ned. Jong. Verbond
organiseert deze vereenóging ieder voorjaar
een propaganda-avond om de uitbreiding van
het jongemannenwerk te bevorderen. Zij wil
bekendheid aan haar werk geven, vooral on
der de jonge menschen, omdat de Jongeman
nen vereeniging vooral in onzen tijd den jon
geman een houvast geeft te midden.van de
vele vragen van het volle' leven.
Wij hopen, dat de zaal van „Religie en
Kunst" vol zal worden.
Schoorsteenbrand
Op een oogenblik, dat ''de bewoners niet
thuis -waren, ontstond Zaterdagmiddag een
schoorsteenbrand in het perceel Driehoeks-
weg 12. Het brandje werd ontdekt door een
werkmeisje, dat alleen in de woning was.
Met behulp van eenige buren werd door
den commandant van de brandweer het
brandje gebluscht.