GazelleRijwielen
A* Fugers 6 Zn.
Banketbakkerij „Mieuwerhoek"
Hoogst fijn Amandel- en Botergebak
Uitgave: G. J. Smit, Soestdijk. Bureau: Van Weedestr, 35, Tel. 2181
i JOH. DE HEER!
Piano's - Orgels - Radio
Fa. Kareisen - Rademaker
J. LENSSEN
Sproeten komen vroeg
Sprutol. Bij alle Drogisten
Passie-Zondag.
Reclame.
vanaf f56.00
Kerkstraat 3 - Telefoon 2241
3e JAARGANG
VRIJDAG 11 MAART 1932
No. 10
BE SOESTER POST
Katholiek weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties
tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Vele malen bekroond mbbb
Nougat-eieren gevuld met slagroom, 12 cent per stuk.
TELEFOON 22is2. KOOPT IN SOEST. Aanbevelend, F. H. EUWE
EPISTEL EN EVANGELIE.
PASSIEZONDAG
Les uii den brief van den H- aposstel Pau-
ius aan de Hebreen; IX, 1115.
Broeders! Na zijn, optreden als Hoogepries-
ter der toekomstige goederen, is Christus
door den grooteren en meer volmaakten ta
bernakel, die niet met handen gemaakt, dat
is, niet van deze schepping is en niet met
bloect van bokken, of kalveren, maar met
zijn eigen bLoed éénmaal in het heiligdom
binnengegaan en aldus heeft Hij eeuwige
verlossing verworven. Want indien het bloed
van boKken en stieren en de besprenkeling;,
met de asch eener jonge koe de ontreinigden
heiligt tot reiniging des vleesches, hoeveel
meer zal het bloed van Christus, die door
den Heiligen Oeest Zich zeiven onbevlekt
aan Qod heeft opgeofferd, ons geweten zui
veren van doode werken, om den levenden
God te dienen? En daarom is Hij Midde
laar van een nieuw Verbond; en gelijk nu
een dood tusschenbeide kwam tot verzoe
ning van de overdedingen onder het vorig
Verbond, zoo ontvangen zij, die geroepen
zijn, op dezeifae wijze de belofte der eeuwi
ge erfenis, in Christus Jezus onzen Heer-
Evangelie volgens den Joannes;
VIII, 46—59.
In dien tijd sprak Jesus tot de menigte ui-
de Joden: Wie van u zal Mij van zonde
overtuigen? Indien Ik u de waarheid zeg,
waarom gCooft gij Mij niet? Wie uit God
is, luistert naar Gaas woorden; daarom luis
tert gij niet, omdat gij niet uit God zijt-
De Joden antwoordden dan en zeiden Hem:
Zeggen wij niet te recht, dat Gij een Sama
ritaan zijt en een duivel in hebt? Jesus
antwoordde: Ik heb geen duivel in maar
Ik eer mijnen Vader en gij onteert Mij-
Doch Ik zoek mijne eer niet; er is iemand,
die ze zoekt en die oordeelt- Voorwaar,;
voorwaar, Ik zeg u: indien iemand mijn
woord bewaart, hij zal den dood niet zien
in eeuwigheid- De Joden zeiden dan: nu
erkennen wij, dat Gij een duivel in hebt.'
Abraham is gestorven en de Profeten; en
Gij zegt: indien iemand mijn ivoord bewaart,
hij zal den dood niet smaken in eeuwig
heid - Zijt Gij grooter dan cnze vader Abra
ham, die gestorven is? Ook de Profeten zijn
gestorven. Wien maakt Gij U zeiven? Jesus
antwoordde: Indien lk Mij zeiven verheer
lijk, i»s, 'mdjnq verheerlijking niets- Het js
mijn Vader, die Mij verheerlijkt, van wien
gij zegt, dat Hij üw God is- Maar gij kent
Hem niet; lk echter ken Hem; en zoo Ik
zeide, dat Ik Hem niet ken, zou Ik aan u
gelijk zijn, een, leugenaar. Maar Ik ken Hem
en bewaar zijn woord- Abraham, uw va
der, jubelde van verlangen, om mijnen dag
te zien; hij heeft dien gezien en was ver
blijd- De Joden zeiden dan tot Hem: Nog
geen vijftig jaren zijt Gij oud, en Gij hebt
Abraham gezien! Jesus sprak tot hen: Voor
waar, voorwaar, Ik; zeg u: eer Abraham
werd, ben Ik- Zij namen dan steenen op om
Hem te steenigen; doch Jesus verborg Zich
en ging uit den tempel.
Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOEST en C. J. VAN DAM, SOESTERBERG
Naast „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, worden door ons mede uitgegeven „DE
SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en het „SOESTR NIEUWSBLAD", Al-
gemeen Christelijk Weekblad.
S Varkensmarkt 5, A'foort, Tel. 1309 g
jK Omruilen van instrumenten tegen zeer J
hooge prijzen.
BijHAHBistyiiMMHaBaaiiBaiaaBBsiaujaaHBi;
Dorresteinweg 3
Schildersbedrijf
Auto Lak- en Spuit-inrichting
AUTOSPIEGELS.
EVANGELIE-VERKLARING
I Jesus op het Loofhuttenfeest
Juist een half jaar na het Paaschfeest, dus
einde September of begin October, wanneer
de druiven geperst en het graan en de vruch
ten binnengebracht waren, vierden de Joden
een groot herfstfeest» dat een volle week
duurde (1521(22)Tishri). Toch was dit
feest niet op de eerste plaats als oogstfeest
bedoeld, maar rnoesi het de Joden herin-
nere naan de weldaden, die Jahweh aan hunne
vaderen in de woestijn had bewezen. Ter
herinnering aan die jaren van omzwerving*
woonden de Joden gedurende die dagen niet
in hunne huizen, maar jn loofhutten, welke
zij langs de straten, in de tuinen, ja zelfs
op de platte daken uit twijgen en palmtak
ken maakten.
Wie maar eenigszins kon, ging die dagen
in Jerusalem vieren.
In den avond van den eersten feestdag
verzamelde de menigte zich in het voorhof
der vrouwen, dat prachtig met fakkels en
lampen geïllumineerd was. Op de trap van
vijftien treden, die; van het voorhof naar het
Heilige leidde, stonden de tempelzangers
met hun instrumenten opgesteld en zongen
de vijftien trapgezangen (Psalm 120—134).
Bij het invallen van den nacht, voerden de
voornaamste mannen van Jerusalem en de
vroorasten onder de Schriftgeleerden een
fakkeldans uit. Heel den nacht bleef men
feestvieren en pas bij het eerste hanenge
kraai bliezen twee priesters op zilveren ba
zuinen, waarop de verschillende poorten open-
gingen en het volk, dronken van vreugde,
den tempel verliet-
Toen dan dit feest weer nabij was, spoor
den enkele bloedverwanten van Jesus, die
niets begrepen van. het bovenaardsche Zijner
zending, Hem aan, nu toch naar Jerusalem
te gaan om daar het volk onder de betoo-
vering van groot machtsvertoon te brengen
en zich zoo als den verwachten Messias te
openbaren.
Maar Jesus wilde niet meegaan en zond
hen vooruit naar de Heilige Stad- 't Werd
met den dag duidelijker, dat de haat Zijner
vijanden als een dreigend onweer boven Zijn
hoofd hing en* daar Zijn tijd om te sterven
nog niet gekomen was, wilde Jesus de Pha-
rizeeèn niet noodeloos tarten, door om
stuwd door de groote feestkaravanen naar
Jerusalem te komen.
Op den vierden dag echter van het feeest-,
werd plotseling Jesus opgemerkt onder de
rijk-uitgedoste pelgrims, die dn vroom ge
sprek rondwandelden-
Op den laats ten dag van het feest, terwijl
één der priester^ gedurende het morgen-
brandoffer naar de bron van Siloë' afdaalde
om het water te scheppen, hetwelk de Hoo-
gepriester onder trompetgeschal' op het al
taar moest uitstorten, had Jesus luide ge
roepen: „Indien iemand dorst heeft, hij kome
tot Mij en drinke!" Maar de stemming van
de menigte aangaande Jesus was verdeeld,
doch, ofschoon de Opperpriesters en Pha-
rizeeën daartoe mannen hadden uitgestuurd*
tak niemand de hand naar Hem uit om,
Hem gevangen te nemen.
Daags na het feest kwam Jesus opnieuw
in den tempel en het barre ongeloof van.
Zijn voik bestraffend, waarschuwde Hij ern
stig, dat er een tijd komen zou, waarop
zij maar dan tevergeefs! zouden wen-
schen, dat Hij nog bij hen mocht zijn. Als
later Jerusalem in puin zal liggen en de
tempel Ln vlammen zal zijn opgegaan, dan
zullen ze begrijpen, Wien zij uitgeworpen
hebben!
Nu echter heeft de zonde van ongeloof
de zonen van Abraham verblind- Zij zijn
het kroost van Abraham! Wat hebben zij
met Hem te maken?
Maar Jezus verzekert hun plechtig, dat
ze door hun zonde het geestelijk kindschap
van dat voorbeeld van deugd en geloof heb
ben verloochend en veeleer den leugenach-
ligen duivel tot vader hebben, omdat zij de
zonde vrijwillig en hardnekkig verkiezen. Hij
zelf echter spreekt de waarheid en kent geen
zonde
Wie uwer overtuigt Mij van zonde?
Indien Ik de waarheid zeg, waarom ge
looft gij Mij niet? Wie uit God is, luis
tert naar Gods woorden: daarom luis
tert Gij niet, omdat ge nietu it God zijt.
Wat? Zij, de Joden, Gods uitverkoren
volk, zij zoudien. niet uit God zijn! Doirft dat
een medeburger van den Godsstaat zeggen!
Maar neen! Hij,, die zóó spreekt, is een
vijand van Jahweh's volk, dus door den dui
vel bezeten!
De Joden dan antwoordden en zeiden
Hem: Zeggen wij niet met recht, dat
Gij een Samaritaan zijt en (dus) een dui
vel in hebt? Jesus antwoordde: Ik heb
geen duivel in, maar Ik doe Mijnen Va
der eer aan en gij doet Mij onqer aan,
Doch Ik zoek niet Mijne eer: daar is
er Eén, die haar zoekt en oordeelt. Voor
waar, voorwaar, IJk* zeg u: Indien iemand
Mijn woord onderhoudt^ zal hij den
dood niet aanschouwen in eeuwigheid.
Weer vallen de lasteraars Jesus in de rede.
Bewijzen Zijn woorden niet opnieuw, dat
een booze geest in Hem woont? Abraham
de groote vriend Gods is gestorven, alsook
de Profeten en Zijn volgelingen zouden
niet sterven! Wat denkt die Rabbi uit Galilea
wel!
De Joden dan zeiden Hem; nu weten
we dat ge een duivel in hebt- Abraham
is gestorven en de profeten, en Gij
zegt: Indien iemand Mijn woord onder
houdt, zal hij den dood niet smaken in
eeuwigheid. Zijt Gij dan grooter dan
onze Vader Abraham, die gestorven is?
Ook de profeten' zijn gestorven. Voor
wien geeft Ge u zeken uit?
als de innerlijke harmonie de wereld om
schept tot een blijde wereld;
als het laetarq geklonken heeft en de pal
men wuiven
dan is de tijd waardig om mannelijk hei
lijden te gaan aanschouwen, eens geleden
door Christus om ons-
Waren wij behept met humanitaire begrip
pen en verder niets, bouwden wij op een
wijsbegeerte gegrond op hypothesen en aan
baden wij de heiligen der moderne bijbelcri-
tiek, dan zouden wij nog in bewondering
staan over het machtige kunstwerk en de
verheven momenten die de liturgie der H-
Kerk te aanschouwen geeft in de Goede Week.
Maar onze levensbeschouwing is niet ge
grondvest op wankelijke theoriën, die een
smaak hebben van ,,'t zou wel eens zoo
kunnen", die de voorkeur geven aan een
gekunstelde en verwrongen leer, liever dan
aan Christus' leer, die toch zoo klaar is, zoo
echt menschel ijk, zoo edel en zoo oud. En
daarom zegt ons de liturgie, zoo we haar
de moeite van het beleven waard vinden*
zoo onnoemelijk veel.
De liturgie komt met haar verheven han
delingen ons traag en loom menschenverstand
te hulp en, toont ons op representatieve
wijze de bedoeling der Kerk; het gebeuren
rondom Christus te bemediteeren.
De Palmzondag, door schoone traditie tot
op dezen dag bewaard als kostbaar gymboo-1
van Christus intocht in Jeruzalem, is de dag
van 't spontaan gejuich. In de lucht hangt
dan 't geluid! van de kinderen der Hebreeu
wen.
„De kinderen der Hebreeuwen droegen
takken van olijven en trekken den Heere
tegemoet, roepende en zeggende: Hosanna,
den Zoon van David: gezegend die komt in
den naam des Heeren". Zoo vertelt ons de
an tip hoon onder de p almuitdeel ing. En
het sobere, rijke gnegoriaansche zingen-, be
luisteren wij het huiveren en trillen der olijf
takken, die op en neer gaan met de gesty-
leerde speelschhcid van 't dalen en stijgen
der tonen.
Maar de tragiek van den Goeden Vrijdag
werpt reeds haar schaduwen vooruit. De te
genstelling komt steeds meer naar voren. Nu
nog het verwelkomende zwaaien der palmen,
straks het dwingende slaan v-ani het riet. In de
Tractus hooren we Christus reeds klagen
over de verlatenheid.
Dan vangt het zingen van het lijdensver
haal aan (volgens Mattheus). Dit geschiedt
door drie diakens. Een der drie stelt den
geschiedschrijver voor (Chronista). Zijn zin
gen is dan ook meer een mededeel en van
feiten. Hij doet het verhaal voortgang heb
ben. De tweede zingt op lagen toon de
woorden van Jezus. De derde diaken geeft
op lagen toon weer de gezegden der apos-
telen, der Joden enz.
Het zingen van de Passie is een zeer oud
gebruik- De H. Augustinus maakt er mei
ding van en' reeds vóór den inval der Noor
mannen, werd zij evenals nu door drie per.
soaien gezongen.
GEVESTIGD: R- Lammertse,1 Beetzlaan82.
B- J- v. Doorn m- gez., Middelwijkstraat
4. B- A. Dembowij, Kerkstraat 16- T. v. d,
Zouw, L. Brink weg 35c. D. H. Hogervorst.
P. Pótterl. 24. B. H. Hoeprler m. gezin,,,
Klaarwaterw. 17- H* C- Temming» Steen-
hofstraat 8. J. H. Touwen, Kolonieweg 5.
G- Zethoven, Molenstraat O-Z. 4- j. G. W,
Zegers m. g.» Arnersf.str. 109. J. Diinkermann
idem- M. Leoni idem. A. D. v. d, Laar m,
vrouw; Batenburg1!- 8. A. G- A. Schepman,
Heideweg 52- M. Heupel, Arnersf.str- 18. H.
Th. Klinkhamer m. gz., Wilhelminal- 10.
VERTROKKEN: H. Aikes m. gez., van
Parklaan 10 naar Amersfoort, Hobbemastr.
53. J- Klein m. gez.,' van Korteweg 13 naar
Baanrt, Tulipstr. 21.Wed. G. Reytenbag'h,
van Kon-daan 27 maar Hoipgland,- St. Joseph-
str. 1- N. Brunner m- gez., van Vam Lennep-
laan 7b naai\ Hilversum, Orionlaan 5. A
A. M. Voorn, van L. Bergstr. 31 naar Den
Hoog weg 103. J. Buitenhuis, van
Lucht/, afd. naar Gouda, Molenwerf 24. H.
W. Oostwak m- vr.» van OLijkeweg 15 naar
Baarn-, Stationsweg 13a. H- W. Maaskant
rf, van; Raidemakerstr. 17 naar Den Dol
der, p-ieimesl- 37- Wed. S- du Mosch, Vos-
sevel'Glaain 23 naar Renikum, Utrechtscheweg
362- 1- v. Nimwegen m- g„ van Dijkhuis-
straat' 18 naar Zeist* v- d. Merschlaan 90.
N. Gerritsen, van Soesterb.str. 79 naar Am
sterdam, Alb- Cuyperstr. 183III. H. v. d.
Hoef m. gez., van Birkstr. 86 naar Amers
foort, Sotesterweg 168- J. M- Wensvoort, van
Soesterb.str. 125 naar Vlaardiingen, 2e v. L-
Geerstraat 35.
VERHUISD: J- Westerlaken m- gez., van
Molenstraat W.Z. 44 naar 33. E. Simons*
van fcirkstraat 3 naar la. H- J. Schaefer,
idem-ij- v. Man-en m- vr., van Nachtegaal-W^
12 nakr 26- W. A. Krijt m- vr., van Nachte-
gaalwfeg 14 naar 28. H. v. d. Bout m. vr.,
vam fjlachtegaalweg 20 naar 36. W. Sinning
vf., van Torenstraat 10a naar Burgem.
Grothestraat 25. W. Bouwhuizen m. gez.,
van Te Weteringpad 8 naar Kerkpad N-Z.
15. A. J. Matthieu, vam Rembrandtlaam 22
naar Kerkpad Z-Z. 25.
Tegenover die spottende uitdaging beroept
Jesus zich nu op Zijn hemelschen Vader en
geeft huin te verstaan, dat Abraham Hem, den
Messias, mei vreugde in de toekomst be
groet had:
Jesus antwoordde: Indien Ik Mij zel-
vcn verheerlijkt is Mijn heerlijkheid niets:
Mijn Vader is het die Mij verheerlijkt:
van wien gjj zegt, dat Hij uw God is.
En -gij hebt Hem niet erkend, maar Ik
ken Hem en als Ik zeide, dat Ik Hem
niet ken, dan ware lk een leugenaar,
aan u gelijk; maar Ik ken Hem en Zijn
woord .onderhoud Ik. Abraham, uw va
der, jubelde om Mijnen dag te zien, hij
zag hem erni verblijde zich.
Liever dan tc gelooven en Hem als den.
Messias te erkennen-, verdraaien de Joden
Jesus' woorden, hetgeen, Hem aanleiding
geeft hun nog eens duidelijk Zijn Godheid
voor te houden:
De Joden dan zeiden tot Hem: nog
geen vijftig jaren zijt Gij1 oud en hebt Ge
Abraham gezien? Jezusi zeide hun:Voor
waar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abra
ham werd, „ben! Ik".
Ze grepen dan steenen om Hem te
steenigen, maar Jesus trok zich terug en
verliet den tempel.
Door ooze vakkennis leveren
wij uitsluitend prima kwaliteit.
Prijzen vanaf 2 ct. t.m. 50 ct.
SIGARENMAGAZIJN
v. Weedestr. 6a - Tel. 2017
plaats er in kan vinden;, i9 de ruimde groot
genoeg en waar kleine kisten vaak goede
uitkomsten geven, is er bij groote kisten
vaak teleurstelling, doordat de kip niet zitten
wil ot naast de eieren plaats neemt. Neemt
de broedruimte vooral niet te groot Het is
natuurlijk overbodig te zeggen, dat een kloek
geen last mag hebben van ongedierte en
waar dit het geval is, dient de kloek voor dien
tijd met insectenpoeder behandeld te worden.
PLAAT1ELIJK NIEUWS
PLUIMVEE,. TUINBOUW ENZ.
Het broadnesf.
OFFICIEELE BEKENDMAKINGEN
het voorjaar, koop tijdig een pot
Pot 90 cent, Tube 50 cent, Zeep 60 cent.
(LITURGIE)
Wanneer het vleesch tam geworden is en
gewillig door de boete van vele dagen;
als de geest is vrijgemaakt en de zinnen
onderworpen zijn;
Maatregelen tegen boschbrand.
De Burgemeester der Gemeente Soest,
spoort de ingezetenen der gemeente aan tot
waakzaamheid met betrekking tot het voor
komen en blusschen van boschbrand.
Tevens verwijst hij naar art. 429, 3e van
het Wetboek van Strafrecht, bepalende dat
strafbaar is gesteld hij, die door gebrek aan
de noodige voorzichtigheid of voorzorg gevaar
voor bosch-, heide-, helm-, gras- of veen
brand doet ontstaan.
Een ieder, die brand ontdekt, is verplicht
daarvan terstond kennis te geven aan het po
litiebureau, telefoon 2125.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Hendrikus Adria-nus, z- v. B.
v. d. Valk en P. Struylaart,. Kon.laan 96.
Johannes Wilhelmus, z- v. J. W. Koeleman
en E- A. Koot, Luit. Kappen! 21. Theoidio-
rus Gregorius, z- v. P. Roelofsem en E.
Veltm.an, Kerkstraat 14. Martinus Johannes,
z- v. A. v. d. Schagt en W. J, 'Smeete, Bos
straat 11. Gijsbertus Adrianusy z. v. Th-
Su'kel en M- van Doorn,, Laanstraat 86. Sy-
brandus Dirk, z- v. W. idzerda en H- v. d.
Berg, Veldweg 11. Maria Johannes Josephina.
d. v. H. van Klooster en E. Vermont, Soes-
fcerb-str. 32.
ONDERTROUWD: W- v. Wfeum en A.
Woudenberg.
GETROUWD: K- Gravemaker en G- Was
senaar. W. v. d. Kraats en E. v. Rouw endaal!,
OVERLEDEN: Ne el t je Strumpel, 41 jaar,
geh. m. J. Ruttenberg, Beuken]. 2a. Bet je
v. V-eluw, 74 jaar, geh. met S. v. Slechten-
horst, Wi-eksl.vveg W.Z.. 27. L. S. C, A,
v. Som, 81 jaar, geh. m. M- Bos Waaldijk,
B- Grothestraat 13. Petrus Schoonhoven, 68
jaar, wedr. v. D. Pauw, de Zoom 13. Caro-
lima Christina Catharina Enkelstroth» 65 jr.,
wed. S. Fischer» Soesteib.str. 73. Gerat
Wiss, 12 mnd-, Wiekslooterweg O.Z. 49-
Vandaag willen we eens een artikeltje wij
den aan het broednest. Nou, zullen er enkelen
denken, daar weet ik genoeg van, wat is daar
nu van te vertellen. Ja, heei veel. Het broed
nest bekleedt een voorname plaats bij het
natuurlijk broeden. En juist wie natuurlijk
broeden, dus met de kloek, zijn zoo uiterst
gevoelig voor een goede uitkomst en als
net iujti nog gevoeliger voor een slechte.
Waar moet het broednest gemaakt worden?
Het broednest behoort te zijn op een rus
tige plaats. Waar veel geloopen of gereden
wordt is de juiste plaats niet. De kloek voelt
zich daar niets op haar gemak en de gevol
gen zijn: van het nest afloopen of heel slecht
broeden en veel eieren stuktrappen door de
onrust. Een rustige plaats moet het zijn. En
van die rustige plekjes zijn er overal wel te
vinden. Dat hoeft niet persé binnen te zijn,
dat kan ook gerust buiten wezen. Liefst
moet het broednest donker zijn opgesteld,
dus als de plek in het volle licht staat doet
een kleed ot een zak wonderen. Maar waar
nog meer aandacht aan besteed moet worden,
dat is, dat het nest niet droog mag zijn ot
worden. Een broednest hoort eigenlijk niet
thuis op zolder of op houten vloeren en de
meeste steenen vloeren laten te weinig vocht
door. Als het broednest te droog wordt,
Iaat de uitkomst zeer veel te wenschen over.
De vliezen in het ei worden te hard en de
kuikens kunnen zich zelf niet meer verlos
sen. Een legnest is voor de broederij als
zoodanig ongeschikt. De andere dieren ko
men bij voorkeur de kloek storen en leggen
er nog een ei bij. Vaak is vechten het ge
volg, zoodat er menig eitje stuk gaat. Zoo'n
legnest moet dus zeker door een zak of een
plank afgesloten zijn. Maar een ander
kwaad is het ongedierte en legnesten zijn
meestai de plaatsen, waar 'dat goedje zich nog
al eens ophoudt. Dus in elk geval zorgen
voor frisch strooisel.
Het best maakt men de broednesten zoo
op den grond en dan eenige bij elkaar, na
tuurlijk zoo afgescheiden, dat de broedende
dieren elkaar niet kunnen zien. Anders komt
de jalouzie een woordje meespreken en
vechtpartijen zijn steeds verkeerd. Zoo'n nest
kan bestaan uit een kistje niet te groot, zoo
wat 35 bij 40 c.M. Maar om den bodem nu
niet te droog te doen zijn, leggen we onderin
een omgekeerde grasplag. Die leggen we
meteen zoo, dat er een schotelvormig broed
nest ontstaat. Ik zeg, schotelvormig, dus zoo
iets als een etensbord. Niet dieper dus, want
dan zullen de eieren op elkaar rollen en de
uitkomsten zijn slecht door breken der eieren
ot ongelijkmatige warmte. Is het broednest
te vlak, dan zullen de eieren op zij weg rollen
en geen warmte genoeg ontvangen. Een
kloek haalt de eieren wel onder zich, maar
omdat er zooveel kloeken zijn, die dit niet
doen, is het gewenscht hier dus voor te zor
gen, dus een schotelvormig broednest. Op
die onderlaag van graszoden kan men ge
voegelijk een zachter nest maken van ge
sneden stroo of hooi ofschoon het op de
omgekeerde graszode zonder stroo ook goed
gaat. De zode mag natuurlijk niet nat zijn.
De worteltjes van het gras vormen weldra
een zacht bedje en wegtrekken van stroo
en eieren door de kloek is dan uitgesloten.
De uitkomsten waren, op die manier altijd
zeer goed. Trouwens maakte schrijver de
zes het broednest nooit binnen, maar altijd
op een ruistig plekje buiten. In een kist
zonder bodem.
Op een droge plaats gebroed kunnen de
uitkomsten wel eens heel bevredigend zijn,
maar dat wil niet zeggen, dat dit daarom
ook de goede manier is. Wij moeten broeden
met zekerheid.
De broedsche kip is niet altijd even gewil
lig. Toch valt het wel mee, als de broedkist
maar niet te groot is. Wanneer het nest een
Gestaagd
Onze plaatsgenooten, de heeren A. J. Ka
merbeek en J. Geijtenbeek Jr., zijn dezer
dagen geslaagd voor* net diploma der Rijks-
tuiinbouw-winteroursus, uitgaande van de Kon
Ned- Maatsch. voor Tuinbouw- en Plant
kunde.
Ria-Rago-film
Zondag 13 Maart as.., zal te Soesterberg
ln hotel ,,'t Zwaantje" de Ria-Rago missie-
klank film worden vertoond. Te half 4 zal
een kindervoorstelling worden gegevn, ter
wijl 's a-vondis te 7 uur de film voor de
ouderen zal draaien. De toegang tot beide
voorstellingen is vrij-,
Dat deze film' uit de F Lor es missie voor
velen aanleiding moge zijn zich bij de pause
lijke missiegenootschappen aan te sluiten en
ook in deze crisistijd hum offertje aan de
missie zullen blijven schenken.
De opbrengst der gaderobe komt eveneens
ten bate der missie.
Het Groene Kruis
Het jaarverslag der Vereeniging „HetGroe
ne Kruis" alhier vermeldt het navolgende:
ln 36 gevallen werd hulp verleend. De
vaste verzorgsters, benevens eenige in los
dienstverband, waren over 611 venpleegda-
gen met deze huisverzorging in actie. Voor
het magazijn werd voor ruim f40-aan
gekocht, o.a. een gaskachel voor verwar
ming van het vertrek waarin de hoogtezon
en een luchtboog. Mevrouw Kalff alhier had
de attentie aan de vereeniging een zelf ge
maakt kussen te offraeren, hetwelk bij on-
derlingen verkoop f 15.opbracht. Het aan
tal leden begraagt thans 199. Uitgetrokken
;<s een post, waardoor het mogelijk is in
voorkomende gevallen steun te verleenen op
het gebied van kinberuitzendemg- Tenslotte
zij nog vermeld, dat de Vereen, adhaesie
betuigde aan het door het 'Provinciaal be
stuur aan de Gemeentebesturen grichte adres
inzake instelling van een schoolartsendienst.
De inkomsten der Vereeniging over 1931
bedroegen f 1497,32, terwijl! de Uitgaven wa
ren f 1189)25, zoodat er over 1931 een ba
tig saldo is te boeken van f 308-25.
„Soesterbergs Bloei"
Maandagavond werd in Hotel „Huis ten
Halve" te Soesterberg de jaarvergadering ge
houden van de Vereen. „Soesterbergs Bloei".
De opfcomst was niet groot, hetgeen te
betreuren viel.
Bij de opening gaf de voorzitter, de heer
Nooder een overzicht over het afgeloopen
jaar, waarbij zeer veel goede zaken en veel
goed werk naar voren kwam. Nog zeer vee!
wenschen wachten, om: zoo spoedig mogelijk
behandeld te worden.;
Door den Secretaris werd een uitnemend
jaarverslag uitgebracht, terwijl het finanti-
eel overzicht van den penningmeester sloot
met een batig saldo van f69.95.
Voor het nazien dn" boeken werden aan
gewezen de heeren v. Dijk, Bos en Drost.
Een bestuursvoorstel om' f 10-— af te staan
aan het Soesterbergs Gemengd Koor voor
het te houden concours, werd op voorstel
van den heer Grootewal en ondersteund door
den heer v., Dam, veranderd in f25.—.
De aftredende leden werden bij acclamatie
herkozen.
Hierna hield de heer Vain Nes, ontwer
per van het uitbreidingsplan onzer gemeen
te, een causerie over genoemd plan, ver
duidelijkt door lichtbeelden.;
Met groote belangstelling werd de rede
van den heer Van Nes gevolgd.
Onbestelbare stukken
Lijst van onbestelbare brieven en brief
kaarten, van welke de afzenders onbekend
zijn. Terug ontvangen in de 2e helft der
maand Februari 1932.
Brieven Binnenland.
1. Poorter, Nijkerk.
2. Raad van Arbeid, Amersfoort.
Briefkaarten Binnenland
3. Ds. J. G. H. Duijvendak, Soest.
Ouderavond Chr. School Driehoeks weg
Maandagavond werd in de Christelijke
school aan den. Driehoeksweg een ouder
avond gegeven. Een der lokalen was gehee
gevuld met belangstellende ouders- De ver
gaden',ng stond onder leiding van Ds- Groe-
neveld, die na, gebed een toespraak hield en
vervolgens het woord gaf aan den heer Van
den Heuvel, om in vogelvlucht, zooals spr.
het zeide, te behandelen het onderwerp „De
Schoolstrijd". De geheeie geschiedenis van
de openbare school met den bijbel van vóói
de Fransche overheersching, kwam spreker
geleidelijk tot de schoolwet De Visser, die
de algeheele gelijkstelling op financieel ge
bied gaf.
Nadat enkele vragen, die na het einde
van de lezing werden gesteld, waren be
antwoord, werd een kopje chocolade geser
veerd en kreeg middelerwijl bij verhindering
van "Mej- van) dien Berg, het Hoofd der
school, de heer Holst, het woord voor zijn
lezing over De Bijbelsche geschiedenis op
de school. Spreker noemde het Bijbelsch
onderwijs het hoofdvak op de Chr- school.
Toéh zooi 4e Chr. school geen school met
den Bijbel mogen heet en, wanneer dit Chr.
onderwijs 'beperkt bleef bij het vak Bijb- Ge
schiiedenis, dat in den regel van '9 tot half
10 wordt gegeven. Neen bij het geheeie on
dierwijs moet rekening worden gehouden met
het Christelijk beginsel. Bij de vakken aard
rijkskunde de aarde is des Heeren
Eerst was 't Maggi, dag aan dagen,
Daarna Dorlas, vol behagen;
Thans Gazelle, wat men ziet,
And're fiets bestaat er niet.
's Morgens ziet ge, knecht en meiden,
Op de fiets naar 't werk toe rijden;
Let op 't merk en wat je ziet,
't Is Gazelle, anders niet.
Vroeger liepen de scholieren
Schoolwaarts onder spel en tieren;
Thans is 't fietsen, wat men ziet,
Op Gazelle, anders niet.
Burgemeesters, Wettenmakers,
Zelfs de arme Twentsche stakers,
Prijzen de Gazelle hoog,
Als de fiets bij nat en droog.
Hoort ge de sirene gillen,
Wil dan nimmer tijd verspillen,
Spring één, twee op de Gazel
En je haalt de premie wel.
Komt de liefde in het spel,
Aanstonds weer op een Gazel;
En ze brengt je in 'n wipje,
Bij het liefst en aardigst kipje.
Wil je vluchten naar de Maan,
Wijl de zaken hier niet gaan;
Koop dan eerst nog 'n Gazel,
En je bent er in 'n tel.
Soesters, ziet ge het belang,
Van deez' nieuwen rijmelzang?
Prijst uw waar aan door reclame,
Laat het schild'ren op uw ramen.
Adverteeren in de krant,
Bracht zoo menig nieuwe klant;
Kunt ge 't soms niet aanstonds merken,
Toch zal 't immer heilzaam werken.
Slagers, winkeliers en schilders,
Timmerlui en paarden-vilders,
Prijst uw werk en waren aan,
Laat U door geen crisis slaan.
Denk aan Pelle's avonturen,
't Voorjaar komt om 't hoekje gluren;
Neem een voorbeeld aan Gazel
En beslist, het gaat U wel.
DIXI.
Geschiedenis Gods leiding daarin Na
tuurkunde Gods schepping ja meer
dere vakken is er alle aanleiding de kinderen
op Gods daden te wijzen-
Maar niet alken in school» ook in huis
dienen de ouders) de kinderen de vreeze
des Heeren in te prenten.
Aan de wijze waarop het bijbelsch onder
wijs moet worden gegeven, stelt de heer
Holst verschillende eischen. Bevattelijk, een
voudig, zoo mogelijk in bijbeltaal, althans
niet plat- Op deze wijze moet er liefde en
eerbied voor den Bijbel worden gekweekt.
Na dit referaat werden ook een paar vra
gen gesteld en beantwoord en kwam men,
ongemerkt op een terrein, dat slechts zijde
lings met het onderwerp in verband stond,
hi.1. het lezen van den bijbel in het ge zin .v
De meeningen hieromtrentj liepen uit el
kaar. Enkelen wilden 3 x per dag" een hoofd
stuk lezen, oeg.innende bij Genesis I en ein
digende bij het laatste hoofdstuk uit Open
baringen. Andere wenschten, te lezen, wat
ook voor kinderen zooveel mogelijk begrij
pelijk was en dan niet te veel en in een
nustig oogenblik.
Ook het instituuti schoolarts kwam ter
sprake, waar men van bestuurszijde bleek
tegen te zijn-
Schoolreisjes bleken sommigen goed
anderen ,af te. keuren, 't Was intusschen
la-at te laat geworden. Er was nog ge
legenheid voor schoolwerk te bezichtigen.
We hadden het graag gezien, maar dan wat
vroeger in den avond. Over het geheel een
goed geslaagde ouderavond.
B linden-avondi
Dimsdagavonu wend in de concertzaal van
Hotel ,,Huis ten Halve" te Soesterberg gen
Onderwijs-demonstratie en zang- en film
avond gegeven voor de Nederlandsche Bl.'in-
denbond, door de leerlingen van het Blin-
den-Instituut. „Prins Alexander-sticht'ing" te
Huis ter Heide, onder leiding van den heer
W. Kolff, directeur dier inrichting. De zaal
was overvol. Door de blinde kinderen, wer
den verschillende liedjes gezongen, wat niet
alleen zeer mooi, maar ook indrukwekkend
was. Daarna werd door de kinderen aan
schouwelijk onderwijs gegeven in verschil
lende vakken en de film vertoond, die een
volledig beeld gaf van het blindenwezen in
Nederland. Het was een mooie avond.
lk heb ondervonden dat het goed is om een
of twee maal per week des avonds het gelaat
een paar minuten met Purol te masseeren, waar
na ik de gewoonte heb de niet in de huid ge
drongen Purol met een zacht doekje af te vegen.
Deze eenvoudige behandeling geeft op den duur
aan de huid een bijzonder zachte en mooie teint.