HEROPENING
HEROPENING
RIJWIELHANDEL
Bij iederei) goeden «ijnheiier eertrijgeaer
ie prijzen vanel 20 lot 40 ceni per ons.
Sportartikelenhandel
SOESTER VISCH VOORZIENING
THEE is een artikel van vertrouwen.
Koopt daarom THUERE'S THEE.
s JOH.DE HEER I
Gecombineerde
Soester Bladen
Uitgave: G. J. SMIT, Soestdijk. B®
EEN MEER VISCH!
Van Weedestr.35, Tel. 2181
Piano's - Orgels - Radio
Het Calvinisme.
Fa. Kareisen - Rademaker
KONINGINNELAAN <9
AANBEVELEND, J. W. VAN BREUKELEN
Vanaf 1 October Tel. 2401
Goede raad.
„Zij" Crème
Een KoninkiiiK Beroep op Pel uoih
en nel Communisiiscn antwoord.
KONINGINNELAAN 99
AANBEVELENO, J. W. VAN BREUKELEN
Vanaf 1 October Tel. 2401
Dfi Miilioenen nota.
-hv\~
'V
—T?,r*T~
tte JAARGANG
VRIJDAG 23 SEPiiMBER 1932
No. 38
ADVERTEERT IN DE
ALGEMEEN CHRIST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST SOESTERBERG
DE SOESTER COURANT
SOESTER NIEUWSBLAD
DE SOESTER POST
ABONNEMENTSPRIJS 50 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties
tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bijkantoren: VISSER'S Boekhandel, SOES'
Rijk aan vitaminen.
Gezond en voedzaam.
KONINGINNELAAN 2. TELEFOON 2109 Hygiënische Vischbakkerij en Haring-inleggerij.
In overeenkomst met IJmuider Vischhandelaren, houden wij ook
evenals in vele andere plaatsen, des Woensdags goedkoope vischdag.
Wij maken alles desgevvenscht panklaar gereed en kan worden thuisbezorgd. Zegt het voort.
Sinds 1828 in den handel.
in C. J. VAN DAM, SOESTERBERG
Varkpnsmarkt E, A'focri, Tel. 1309
Grootste sorteering. Laagste prijzen.
:us antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg
ij u, zoo iemand niet geboren wordt uit wa-
en Geest, hij kan in het koninkrijk Gods
•t ingaan.
JOHANNES 3 5.
lDeze merkwaardige woorden sprak Jezus
A den nacht tot Nikodemus. een schriftge-
rde, welke niet deed, zooals de anderd
I rizeën, die zich in blinde haat telkens weer
ptten aan de woorden en de werken van
Luthf giTig uit va de religieuze grond aiu, K cl, uc VVC1KC„ va„
e yerl°SSJjnE van den zondaar door de Jlis. Deze schriftgeleerde dacht over dezen
genade des geloofs en bij hem werd de 'ifAvpt mi pil mnpcl prk-pruiifMi hpf- vnnr
V.
Prof. Doyeweerd wijst er op, d|at door
de ctenkers aller eeuwen heen steds gezocht
is naar de synthese, de logische eenheid, in
de levens- en wereldbeschouwing.
Men ziet in het rijk gevarieerde en ge
schakeerde leven een veelheid van levenswet
ten, waarbij oogenschijnlijk de hoogere syn
these gemist wordt. De wetten der natuur,
der historie, der psychologie, der staatkunde,
der religie zijn oppervlakking gezien niet met
elkaar te rijmen en toch rust de geest van den
wetenschappelijke» denker niet voor hij de
synthese gevonden heeft. Hij wil een lei
dend, kosmologisch beginsel hebben en dat
beginsel noemt Prof. Dooyeweerd de wets-
idee.
Reeds bij Plato en de Stoa treft men de
gedachte van een vaste natuurwet, waarbinnen
al het andere als ondergeschikt besloten ligt.
Die natuurwet is het bouwplan van dén
grooien architect,, die aan ieder onderdeel
van net ontwerp eenspeciaal KaniKter gèc-TC,
waardoor de schoone harmonie in het geheel
tot stand komt.
Dit ordeningsprinciep wordt aan den ge-
heelen kijk op leven en wereld ten grond
slag gelegd en al naar gelang van den spe-
cialen zin, die men aan dit princiep gaf, ver
toonde ook de levens- en wereldbeschouwing
een ander karakter. Bij Plato is de wetsidee
idealistisch, bij de Qrieksche Stoa materialis
tisch, bij Aristoteles heerschte 't beginsel der
doelmatigheid in de wetsidee. Hij ontdekte
bij zijn biologische studie (studie wat het
leven betreft) een doelmatige afhankelijkheid,
een ondergeschiktheid van alle organen aan
een beheerschend doel. Deze wet breidde hij
uit tot een universeel beginsel van de bewe
ging van het lagere naar het hoogere en de
kroon op dit wereldplan was volgens dezen
heidenschen filosoof, Ood, de Absolute, de
eerste oorzaak en het laatste doel van alle
dingen. Maar op het gebied van het eindige
zag Aristoteles den mensch als einddoel, zijn
hoogste goed en zedelijke volmaking niet
individueel en geïsoleerd bereiken. Daarom
heeft God de gemeenschap geordend in zijn
wereldlpan en heeft ieder mensch te streven
naar maatschappelijke samenleving. Daarom
is de Staat voor Aristoteles de hoogste, vol
maakte gemeenschap, een ethische organisa
tie, waarin de burger naar zijn einddoel
wordt geleid. Zijn volle geestelijke bestem
ming bereikt de mensch slechts als staats
burger.
De Staat neeft tot taak aan zijn burgers
die goederen toe te deelen, die hun door
de natuurwet als middelen tot het bereiken
van hun einddoel zijn toegewezen en die zij
individueel en in de famalie-gemeenschap niet
kunnen bereiken.
In het Romeinsche maclrtsindividualisme
kreeg deze levensbeschouwing, deze leer der
natuurwet een nieuwe levenstoevoer.
Maar dan komt de Christelijke Kerk met
haar leer van zonde en genade en de on
eindige waarde van de menschenziel en de
opperheerschappij van het rijk Gods.
Een specifieke wetsidee treft men bij de
eerste kerkvaders niet^aan. Wel worstelen
ze met de stof, maar eerst Augustinus doet
een forsche poging om een wetsidee te for
muleeren, die aan de Christelijke levens- en
wereldbeschouwing aanpaste. In plaats van
de natuurwet stelde hij als grondgedachte de
eeuwige wet (lex aeterna), waarin het ge-
heele scheppingsplan Gods niet de geheele
onderlinge verhouding en eenhoud der wets-
sferen lag opgesloten.
De wetsgedachte van Augustinus houdt
tweeërlei inle. de gedachte van een traps
gewijze opklimming en afdaling in de ge
heele schepping van het lagere tot het hoo
gere tot de absolute eenheid Gods en om
gekeerd, waarbij alles zijn bestemde plaats
heeft en het geheel, als één stem, God zijnen
Schepper looft, en 2e. de terugvoering van
deze trapsgewijze scheppingsordening op den
wil varr den persoonlijken God der Openba
ring, den Schepper van Hemel en aarde (de
leer der voorzienigheid). In deze wetsidee
weeft zich Augustinus' Christelijke geschied
beschouwing in, geborduurd op de tegen
stelling door alle eeuwen tusschen de ci-
vitas Dei (het koninkrijk Gods) en de civi-
tas terrena (het rijk van den booze). Een
dualisme speelt in Augustinus' wetsidee een
belangrijke rol en deze heidensche lijn werd
later door Thomas van Aquino opnieuw op
gevat en in realistische richting omgebogen.
De doelmjyr'hc'dswet déf:ek%nsc!;e nhilo-
suphëii \w-rc«»iovr afciti 'hie-f ae 'éêüvvTgrièias-
wet van Augustinus verbonden en in dit prin
ciep lieten zich de twee elementèn natuur en
genade, wereldleven en Koninkrijk Gods ver
zoenen. De natuur werd de lagere stof, die
door de genade wordt gebruikt bij het schep
pen van een hoogeren vorm in den mensch,
den vorm der evangelische volkomenheid.
De Roomsche Kerk heeft het wijsgeerig'
stelsel van Thomas als canon aanvaard en
tot op den huldigen dag staat de Roomsche
levens- en wereldbeschouwing op de hechte
fundamenten van dit wijsgeerig stelsel ge-
is deze architectonische lijn te bewonderen
turndeerd. Dit stelsel is af, in ieder onderdeel
In elke vleugel van het Roomsche gebouw
valt de Aristotel/isch-Thomitische wetsidee te
herkennen. De Roomsche standenwezen (gees
telijken en leeken).
Prof. Dooyeweerd zegt er van: „Dezewets
idee (de Aristotelische Thomistische) met
haar vermittlend karakter, verzoende natuur
en genade in zoover het natuurlijk leven de
stof werd, welke door de sacramenteele ge
nademiddelen der kerk tot den trap der
hoogste volmaaktheid de gemeenschap met
Christus werd gevoerd. Kerk en Staat be
hoefden niet langer, gelijk bij de Kerkvaders,
in een vijandige houding te staan. Sinds de
Staat gecbristianiseerd was, drong zich de
gedachte aan het Corpus Christianum, het
eene lichaam van Christus met zijn geestelijke
en wereldlijke zijde op en de finalistische
wetsidee ordende dep Staat onder de Kerk
als het lagere onder het hoogere''. Dit iaatste
is dus dn afwijking van Aristoteles, die den
Staat als de hoogste, volmaakte gemeenschap
beschouwt.
Wij kunnen hier natuurlijk niet breeder
op ingaan. Maar we hu-pen. aat het genoeg is
om iets te laten zien van de diepere begin
selen die aan de Roomsch-Katholieke levens-
en wereldbeschouwing ten grondslag liggen.
Brengen we weer even in herinnering cie
drie criteria in voorgaande artikelen genoemd:
de verhouding van den mensch tot God,
tot zijn naaste en de wereld en zien wij'
welk antwoord Rome daarop geeft, dat zij
de mystieke tusschenschakel, de Kerk en
haar hiërarchische, autocratische levensopvat
ting, hier tusschen schuift dan gaat ons thans
eenig licht op hoe het Romanischc hiertoe
gekomen is.
Door de Kerkhervorming kwam er een
nieuwe gedachtengang.
bij hem werd de
tegenstelling tusschen natuur en genade on-"^
overbrugbaar. En Luther verzuimde aan de V
wetsidee een nieuwen inhoud te geven; zijn
uitgangspunt was de menschelijke persoon
lijkheid in haar staat van verlorenheid en
haar staat van verlossing.
Hij kende slechts de wet der tien geboden
en kende aan deze zedenwet slechts opvoe
dende waarde toe voor de wedergeborenen
in hun dagelij'ksche afdwalingen en een ver
doemende werking tegenover de verlorenen.
Van een alles omvattende kosmologische
wetsidee was bij hem geen sprake.
In deze constructie was de eenheid
levens- en wereldbeschouwing verloren. Wel
poogde Luther een verzoening door zijn leer
van de spiritueele doordringing van het na
tuurleven met het genadeleven in het beroep
en betoogde hij, dat de ambten der wereld
lijke orde evenzeer een Goddelijk beroep
waren ais hei geestelijk ambt, maar een syn
thetische gedachte wordt bij hem nergens
gevonden.
Uit clit Lutherairsine is later voortgevloeid
't wijsgeerig stelsel van Stahl, die uHging
van de persoonlijkheidsidee, zooals die is
doorgevoerd ;n zijn personalistische gezags
leen De machtsidee in het wereldlijk gebied,
waarin het gevaar ligt van een opzuiging
van de rechtsidee door de machtsidee, waar
toe mannen als Bismarck e.a. gekomen zijn.
Groen van Prinsterer heeft dat gevoeld,
toen hij zei: „Stahl bleef Lutheraan, ik ben
Calvinist".
Dringen wij door tot de kern van het
Lutheranisme, dan wordt het ons ook nu
weer duidelijk, hoe Luther kwam tot zijn
leer van de verhouding tusschen den mensch
met God, maar hij vatte deze gemeenschap
op van haar subjectieve, menschelijke zijde;
zijn uitgangspunt bleef het beginsel van hef
zaligmakend geloof en daarom kwam hij ten
slotte tocli weer tot het tusschenschuiven vaa
de Kerk als instituut luSsschen God en mcnA
n fier hij door zijn subjectieve opvatf-u^r f
Hggen, waarofW-ich' diT macfTtsIcIee "murf' Lu-
thtrschen trant practisch heeft uitgevverk.
Het is eerst Calvajn geweest, die de nood
zakelijkheid van een universeele wetsidee ge
voeld heeft en deze reformator heeft dan
ook in de diepte van zijn leer der Goddelijke
voorzienigheid en praedestinatie een nieuwe
wetsidee opgebouwd, die volkomen ontdaan
is van alle heidensche tendenzen en geheel
beheerecht wordt door den positief Christe
lijk religieuzen inslag.
Dorresteinweg 3
Schildersbedrijf
Auto Lak- en Spuit-inrichting
AUTOSPIEGELS.
■reet na en moest erkennen, dat het voor
1 mensch onmogelijk was om zulke woor-
n van diepe wijsheid te spreken en zulke
wj^derwerken te verrichten, wanneer de
G ïdelijke Wijsheid en de Goddelijke Al-
mant niet met hem was en nu wilde Niko-
diius er meer van weten. Zijn hart was
o'rustig in hem, maar uit vrees voor de
J-ijen en wel de Farizeën kwam hij in den
milt'tot Jezus en Jezus stond voor hem
o-,v^ed. Jezus staat ook nu nog, ook in het
hu t van de nacht gereed wanneer wij in
cf' benauwdheid onzer ziel Hem aanroepen.
Hij hoort dan ons gebed en legt zijne bal-
9ti op ons zielewonde. Hier was een twij
felt id mensch, wel geleerd in de Heilige
S:l iften, maar alleen verstandelijk, niet be
self nen door het Goddelijk licht. Jezus zegt
tot hem: Voorwaar, voorwaar zleg ik u,
ter ij (iemand wederom geboren worde, hij
kat het koaiinkrijk Gods niet zien. Hier
scl fot al de geleerdheid van Nicodemus ver-
po eg te kort. Hij begrijpt daar niets van
en vraagt: Hoe kan een mensch gebored
wi den nu oud zijnde? Kan hij ook ander-
iiit il dn zijn-er moeder buik ingaan en ge
in )*mi worden? En Jezus antwoord hem:
Vcprwaar, voorwaar zeg ik u, zoo iemand
nlejt geboren wordt uiit water en Geest, hij
kaii in het koninkrijk Gods' niet ingaan. Het
geen uit het vleesoh geboren is, dat is
y.'eesch; en hetgeen uit den Geest geboren
dat is geest.
Op een andere plaats zegt Jezus: vleeseh
en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet
b énen. Uit het hart van den natuurlijken
ybeschelijken mensch komen geen gedach-
ti'ii voort om God te verheerlijken. De na
tuurlijke mensch begrijpt ae dingen van
(ioös Geest niet. Zij zijn hem een dwaas
heid. De kamerling las ook in Gods Woord
ói begreep er niets van, maar als Filippus
hun de Schriften qitlegt, gelooft hij dat
iord met een oprecht hart en zegt; 7ie-
nar w ater; wat crhindert mij gedoopt te
."Éfc'eu éifn^EUïaóul, zetdê: indien
f^ofd. En hij antwoordde: Ik geloof dat
ZATERDAG 1 OCTOBER A.S. WORDT ONZE
VERPLAATST VAN KONINGINNELAAN 91 NAAR
Voor voetballers: Schoenen, Kousen, Shirts, enz. enz.
Speciaal Ram chelsia Sportartikelen.
In ieder geval zijn de republikeinen op
hun post en deze waakzaamheid is nooit
kwaad, oordeelt „Het Volk". Het gaat over
Duitschland, waar de socialistische republikei
nen den boel danig in de war hebben gestuurd
en waar zij zich nu door Hitier en zijn Nat.
Socialisten bedreigd zien. Zij zijn ongerust.
Zelfs het ontbreken van de „bruine unifor-
1" in de straten van Berlijn brengt hen
tot nadenken. Het herinnert hun wat Hitier
voorspeld heeft aangaande hetgeen na de
verkiezingen gebeuren zou. Maar geluk
kig daar is de republikeinsche Rijksweer. On
middellijk na de revolutie opgericht ter be
scherming van de roode republiek. Zij staan
wel gewapend op bun post. Een heele ge-
ruststellingj die bajonetten en geweren.
Men weet niet wat er kan gebeuren.
Dat verdwijnen der bruinhemden kon wel
eens uitloopen op een plotselinge opmarsch
naar Berlijn.
Wat er van waar is, weet niemand, 't Kan
ook wel loos alarm zijn.
Maar in ieder geval, de republikeinen zijn
op hun post en deze waakzaamheid kan nooit
geen kwaad.
Toen onze Bijzonder Vrijwillige Land
storm, ter bescherming van ons koninkrijk de
wacht betrok tegen hen, die den regeerings-
vorm wenschen te veranderen, werd vanuit
dien hoek héél anders geredeneerd.
„Och kom. Wie wilde nu revolutie maken?
De Regeering maakte zich angstig voor
niets. En die heele B.V.L. was de belache
lijkheid zelve".
Nog bij iedere begrooting kan men de
zelfde klanken vernemen. Het is met die
„wacht" hier zóó gesteld: de Regeering ver
wekt daardoor eigenlijk zelf oproer. Zij wa
pent de ééne helft der bevolking tegen de
andere.
B.V.L. en Burgerwachten... foei!
Maar nugeeft „Het Volk" toch goe
den raad.
Ook ten aanzien van onzen B.V.L.
Pas die woorden voor Duitschland op Ne
derland toe en gij beluistert een wijzen raad.
„In ieder geval 'is de B.V.L. op zijn post
en deze waakzaamheid kan nooit kwaad."
Ge behoeft voor „republikeinen" maar te
lezen „B.V.L." en... klaar is de zaak.
Goede raad is duur en soms ook schaarsch;
vooral bij „Het Volk". Men neme hem dus
in acht.
Jej^us Christus de Zoon Gods is. Toen werd
de kamerling gedoopt en de vrede God$
daalde in zijn hart en hij reisde zijn weg
met blijdschap. Maar Nikodemus is nog niet
zoover. Zijn geleerdheid staat hein in den
weg en twijfelmoedig roept hij uit: Hoe
kunnen deze dingen geschieden? Ach hoe-
velen onder ons zijn als Nikodemus. De ka
merling was een heiden -die van verre kwam
maar hij geloofde op het woord van Filip
pus en liet zich doopen (het water) en de
Heilige Geest gaf hem vrede in het hart,
(De Geest). Er moet met een mensch ietë
gebeuren, om ons geschikt te maken voor
Gods koninkrijk. Hij moet een ander mensch
worden. Hij moet dood zijn in zonden en
misdaden om dan opnieuw geboren te wor
den uit water en Geest. Het water als tee-
ken van geloof en Gods Geest die de in
werkende genade teweegbrengt.
En hoe staat het met u mijn lezer, m'ijn
lezeres?
'k Bleef Gods roeping nog wti rstreven,
Maar verzoend door Jezus bloed,
Schonk Hij mij geloof ten leven,
En vernieuwing van gemoed;
'k Zag mijn schuld met schaamt' en rouwe,
'k Zag, wat God m' in Christus gaf;
'k Lei mijn snoodien argwaan af
En geloofd'aan 's Vaders trouwe:
God is lfef«d' o Englenstem,
Menschentong, verheerlijkt Hem!
werkt als een late, warme herfstzon met haar
gouden kleurenpracht; zij toovert een on
gekend fraaie teint op Uw huid.
In prijzen van 20—30—45 en 75 cent.
Van jaar tot jaar is de Troonrede van ka
rakter veranderd. Hield ze eerst het jaar-pro
gram eener regeering in, soms na nieuw
gehouden verkiezingen zelfs een werkroos-
ter voor een vier-jarig kabinetsbewind, gelei
delijk is het zakelijke doel er uit terugge
drongen en vervaagd. Eindelijk, in dit jaar,
is het staatsstuk tot een vormelijkheid ge
worden, wel niet zonder beteekenis, maar toch
als regeeringsprogram zonder belang.
Een nabeschouwing over de Troonrede
heeft derhalve geen ?in meer. Om op de
hoogte te komen van de plannen der regee
ring, moeten we de millioenen-nota raad
plegen.
De Koningin heeft aan de Volksvertegen
woordiging voorgehouden, hoe slecht de eco
nomische toestand der wereld is en hoezeer
ook ons kleine land onder de gevolgen van
de algemeene malaise heeft te lijden. De
Toon, waarin een en ander geschetst werd, is
helfs pessimistischer dan we hadden verwacht.
'De regeering blijkt er nog geenszins van
overtuigd, dat de geringe opleving in het
jedrijfsleven, welke men hier en daar meent
ije bespeuren, reëel is. Ze vreest integen
deel, dat nog zwaardere offers van de ge
hieenschap zullen worden gevraagd.
Hare Majesteit heeft een dringend beroep
'gedaan op heel het volk om te trachten met
Ood's hulp het Schip van Staat in dezen
Uitgave van: „DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWS
BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad
voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
ZATERDAG: 1 OCTOBER A.S. WORDT ONZE
VERPLAATST VAN KONINGINNELAAN 91 NAAR
Groote sorteering RIJWIELEN EN ONDERDEELEN
AGENT EMPO EN UNION RIJWIELEN.
LUXE AUTOVERHUUR.
duisteren tijd over de wilde baren heen in
veilige haven binnen te voeren. Als in roem
rijke tijden onzer geschiedenis zal eendracht
noodig zijn om het doei te bereiken. Voor
die eendracht wordt vereischt, dat we niet
langer Ietten op hetgeen ons volk verdeelt,
maar uitsluitend op hetgeen ons samenhoudt.
Dat was een Koninklijke Oproep tot sa
menwerking om elkander te schragen in den
nood, om elkander te helpen en te steunen.
En nauwelijks waren die woorden gespro
ken, of uit twee communistische monden
klonk het fel en tartend: Weg met de Kroon
Weg met de Koningin.
Dat was het antwoord van de zijde der
menschen, die zich hebben opgeworpen om
de slachtoffers van dezen crisistijd, de werk-
Ioozen te leiden.
Ze slaan de hand terug, welke ter hulpe,
ter eendrachtige samenwerking, wordt toege
stoken. Ze heffen een beleedigende leuze aan,
welke de groote meerderheid van ons volk
tegen de borst stuit en ze scharen zich in
slagorde om den strijd te forceeren, waar
vrede wordt gezocht en aangeboden.
Deze dwepers zoeken het heil van het volk
niet, noch dat van de arbeiders of werkloo-
zen. Zij haten de crisis niet, noch de ellen
de, maar ze zouden al het maatschappelijke
kwaad willen verzwaren om hun politieke
munt te slaan, hun eigen willekeurig bestuur
te vestigen, hun geweld-periode te kunnen
inluiden van;, „Weff-rnet-alles", wat niet met
ftntopkiL
dag 1
Van dag tot dag trachten ze de 'workioo-
zen ontevreden te makeh over de onvoldoen
de hulp, maar intusschen saboteeren ze elke
poging om den verleenden steun meer doel
treffend te maken en trachten ze de een
drachtige samenwerking van het volk om
boven de ellende uit te komen, te verlam
men.
Het belang der werkloozen hebben deze
menschen nimmer serieus gepoogd te behar
tigen. Terwijl die werkloozen, naar communis
tisch voorgeven, zoo schandelijk ondersteund
zouden worden, worden extra-treinen met
deze slachtoffers vol gestopt, die voor hun
schaarsche centen naar Den Haag moeten
rijden om er de idiote en ondoelmatige de
monstratie van hun. leiders „kracht" bij te
zetten. Met het waarschijnlijk gevolg, dat er
straks volksvertegenwoordigers zullen opstaan
om te betoogen, dat de werkloozen-uitkeerin-
gen klaarblijkelijk wel voor korting vatbaar
zijn
Het schandelijk incident bij de opening der
Staten-Generaal betreuren we ten zeerste,
maar één goed ding zal er 't gevolg van zijn.
De sluimerende liefde voor een geordenden
staat zaï bij duizenden van ons volk door de
gedane beleediging worden herwekt en die
herwekte liefde zal het effect hebben, dat
de Koningin zoo begeerde: een herstelde
eendracht tusschen alle goedwillende land-
genooten.
Prinsjesdag is voor de Hagenaars weer
een heel feest geweest. Het sprookje van
de gouden koels blijft de bewoners van de
residentie boeien. Het schijnt, dat er uit
Amsterdam en andere plaatsen vele commu
nistische werkloozen waren overgekomen om
te idemonstreeren, maar ais het publiek hier of
daar ook maar het minste teeken van protest
bemerkte, verdubbelde het de kracht harer
toejuichingen, waarin elke protestkreet ver
loren ging. De relietjesmakers hebben dan
ook later op den dag en elders in de stad
bun d-oel zien te bereiken. De politie is eit-
kele malen krachtdadig tegen de herriema
kers moeten optreden, waarbij een betooger
zeer ernstig werd gewond en ook een agent
zwaar letsel bekwam.
Al die agiitatie heeft moeten dienen om een
eigenaardig protest van de commuu'.stische
kamerleden, de Visser en Wijnkoop, geuil
na voorlezing van de Troonrede door de
koningin, kracht bij te zetten. Toen die voor
lezing was geschied, hebben genoemde hee-
ren zich tot een „spreekkoor" vereenigd en
iets geroepen, dal volgens sommigen luidde:
„Weg met de Kroon! Weg met de Konin
gin!'', terwijl de delinquenten zelve hebben
verklaard, dat ze geschreeuwd hebben van:
„Dat iis hét honger-program van Ruys! Weg
met Weiter! Weg met Ruys!" In elk geval
was het een weinig verheffend incident, een
beleedaging van de koningin en de illustere
traditie der Staten-openingen onwaardig. Een
nationalistische demonstratie van de geza
menlijke burgerlijke partijen was er het ant
woord op.
De communistische heeren zijn overigens
leelijk abuis geweest, als ze geroepen hebben
„Dat iis het honger-program van Ruys!" De
Troonrede was een koninklijk woord, met
ernst gesproken, over de zware zorgen des
tijds en de niet minder zware taak der re-
geerinig, met een opwekking tenslotte tot
eendracht, om eïkaar en de natie door de
erisisgolven heen te helpen.
Het iis in de laatste jaren gebruik gewor
den om eerst uiit de millioenen-nota, welke
daags na de opening der Staten wordt gepu
bliceerd, te laten concludeeren, van welke
plannen de regeering is bezield. De volledige
inhoud van die nota doet den lezer duizelen
van de cijfers en daarom zullen, we te dezer
plaatse volstaan met slechts het voornaamste
te releveenen. Het tekort op den gewo
nen dienst bedraagt rond 147,5 millioen en
wel op een totaal aan uitgaven van bij.na
573 millioen.
Niettegenstaande de regeer ing het tekort
tot op 22.1 millioen, welke voorloopig on
gedekt blijven, heeft weggewerkt, heeft ze
van de Wel ter-bezuinigingen ad 102 milli
oen er slechts tot een bedrag van 72,5 mil
lioen overgenomen. De andere middelen vond
ze door nieuwe of verhoogde belastinghef
fing.
Door 'besparing is 57 millioen verkregen.
Deze besparing heeft de begrootingscijfers
van alle departementen aanzienlijk gedrukt.
Het eindcijfer b v- van Defensie kwam van
96 millioen in het vorig jaar thans op 88,5.
Er zal in het leger worden gereorganiseerd,
o.a. .door concentratie der opleiding, ophef
fing der stormscholén en van de Normaal
Schietschool, inkrimping der artillerie, kor
tere herhalingsoefeningen en afschaffing van
ocfeningen.'jn' groot verband. De Marinewerf
te tienevdefsïuis zaï worden gesuuen tai mri -
Amstcrdamsche Marine-etablissement zal ge
deeltelijk worden opgeheven. Gelden voor
nieuwbouw bij marine zijn in sterk geredu
ceerde mate nog toegestaan en ook is er nog
bijna een millioen uitgetrokken voor vlootma-
noeuvres 'in het a.s. jaar, welke volgens dert
minister zeer noodzakelijk moeten zijn. Op
Buitenlandsche Zaken is voorts 3 ton bezui
nigd. Uit de begrooting van Justitie blijkt,
dat 7 rechtbanken moeten verdwijnen en 48
kantongerechten. De jeugdgevangenis te Zut-
phen zal niet in gebruik worden genomen.
Het minste verschil geeft de begrooting van
Waterstaat aan. Wel is ook dat hoofdstuk
sterk bezuinigd, maar zwaar drukt hier het
tekort op de exploitatie der Spoorwegen*
niet minaer dan 22 mill. in 't laatste jaar.
De post salarissen is met 14.5 millioen
verminderd. In afwijking met de voorstellen
in het rapport-Weiter wil de regeering de
ambtenaars-salarissen niet blijvend verminde
ren. Zij wil de 3-jarige korting met degressie
ongewijzigd handhaven, maar daarnaast nog
de aftrek voor pensioenpremie op eigen pen
sioen met 5 pCt. verhoogen tot 8 pCt. Bo
vendien zal ze voorstellen doen om de 3 pCt.
aftrek voor ongehuwden te veranderen in
een 5 pCt. aftrek. Practisch kosten deze re-
geeringsvoorstellen den ambtenaren net zoo
veel, als de voorstellen van de Commissie-
Weiter. Het eenige verschil is, dat de regee
ring de mogelijkheid open laat op een later
herstel der financiëele positie der ambtena
ren, omdat de premie-aftrek bij K. B. te wij
zigen is, terwijl de voorstellen-Weiter eén
definitief karakter droegen.
Uit het reservefonds wil de regeering IS
millioen putten.
Op de gemeentefondsbelasting zullen op
centen worden geheven van 30 tot 150 pCt.,
d.w.z. het percentage zal hooger zijn naar
mate het inkomen grooter is. De baten be
dragen 16 millioen.
Op de vermogensbelasting zullen 30 extra-
opcenten worden gelegd, wat 2 millioen in
het laatje brengt.
Eenzelfde aantal opcenten komen op alle
invoerrechten en op de bieraccijns. Het geeft
26 millioen tezamen.
De opbrengst van een nieuw te scheppen
weeldeverteeringsbelasting wordt tenslotte op
10 millioen begroot.
Men lette wel: het zijn allemaal nog maar
voorstellen, maar omtrent de mogelijkheid,
dat de uiteindelijke beslissing nog wel mee
kan vallen, behoeft men zich volstrekt geen
illusies te maken. Er zit altijd nog een onge
dekt tekort van 22.1 millioen in de begroo
ting.
OFFICIËELE BEKENDMAKINGEN
B. en W. der gemeente Soest brengen
bij dezen ter openbare kennis, dat de reke
ningen
a. van de gemeente over het dienstijaar
1931;
b. van het gemeentelijk wegenfonds over
liet dienstjaar 1931 en
c. van het gemeentelijk gasbedrijf over het
dienstjaar 1931
op heden door hen aan den Raad der ge
meente zijn aangeboden, voor een ieder ter
secretarie der gemeente ter lezing zijn ne-
dergelegd en iin afschrift tegen betaling der
kosten algemeen zijn verkrijgbaar gesteld.