Sereimeerie EiaipelisaiiB intercursussen. S3U9gr@initeijjajigen irtno. Pim: bi MMmi mi bi Maag opssi:EHiOPo/Jepeüa.,Êssiswiiïi W. DE HAAN De verandering in onze gecombi neerde Bladen en het nieuwe Rij wiel voor onze lezers. liet nieuwe Rijwiel voer onze lezers Jongenscursus Soest Zuid Dames- of Heeren-Rijwiel (naar keuze) MreiJEffKORF Uitgave t G. J. SMIT, Soestdijk. Joiigerss^ursus So®stdi|k Melsjcocifrsussen Soest Zuid Meisjes-cursus Soestdijk Banketbakkerij „NIEUWERHOEK1' BSf Vraagt onze fijne BOTERBANKET en APPELBi'pM Beleefd aanbevelend, Jac. Kouwenhoven HEERENKAPPER SCHEREN 15 CENT KNIPPEN 30 CENT BURGEN. GROTHESTR. 34e Vitamimrijke LEVERTRAAN Drogisterij D. F. VOIOT INBOEDELS te koop gevraagd Voor Wol, Sajet, Kousen en Sokken, 11c JAARGANG VRIJDAG 14 OCTOBER 1932 No. 41 MHMitöD ALGEMEEN CHRIST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maande. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Adver tenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 2181 Uitgave van: „DE SOESTER COURANT", Alg. Weekblad, „SOESTER NIEUWS BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Week blad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. Aanvang Donderdag 20 October, om 7-30 't avonds, in de consist. Wilhelminakerk. Aanvang Vrijdag 28 Oct., om 7.39 's av-, In de Chr. U.L.O.-ScKooI, Spoorstraat. Aanvang, boven de 14 jaar, Vrijdag 21 Oct., 's avonds om 7 uur, Wilhelmïnakerk. Aanvang, van 10 tot 14 jaar, Dinsdag 18 Oct., om 5 uur 's av., Wilhelminakerb. Aanvang, beneden de 10 jaar, Maandag 17 Oct., om 4 uur 's avonds, Wilhelminakerk. Aanvang voor allen aangeven op Dinsdag 18 October, 's avonds om 5 uur, in de consistorie Julianakerk. HET HUISGEZIN Een andere gezagssfeer is die van het huisgezin. Zoo we in voorgaande artikelen gezien hebben, gaat de Calvinistische wetsidee uit van de volstrekte Souvexeiniteit Gods over al het geschapene, ligt allies wat is otslofeti in de Goddelijke providentie, is rlij rui et alleen de Schepper, maar ook de Onderhouder en stelt Zijn heilige ordi nantiën voor elk levensterrein. Een dezer levensterreinen is het ge zinsleven. Ook deze gezagssfeer heeft zich recht streeks voor het Aangezicht Gods te stel len en biddend, te vragen: „Heere, wat wiSt Gij dat ik doen zal". Ook hier mag geen inmenging of over- heerscbing van andere gezagssferen wor den geduld. Dr. Kuyper zegt ergens, dat ook in landen, waar biij overheidsdecrect bet ge zinsleven zou worden afgeschaft, gelijk men iim Rusland iei onze dagen al aardig bezig is te doen, daar blijft toch het Goddelijk gezag rusten op de schouders der ouders en blijft het bind zijn ouders gehoorzaamheid om Gods wille verschul digd. De ouders zijn met Goddelijk gezag bekleed. Ook hier is geen tasschenschakel van kerkelijke of wereldlijke overheid de ouders rechtstreeks het gezag uit Gods Hand en op dezen grond berust het gansche ge zinsleven. De overheid kan in haar menscheiijke wet dcc zeggenschap van een vader over zijn kind wel erkennen, bevestigen en regelen, maar nooit kan gezegd worden, dat dit gezag eerst door menscheiijke wet van de overheid ontstaat. Ja reeds vóór er van overheid sjarake Icon zijn, was er het ouderlijk gezag, rechtstreeks van God overgedragen op de ouders. Ook bier moet weer dezelfde klacht geslaakt worden als bij de bespreking van het vraagstuk der vrije kerk: wat schiet men zelfs in Gereformeerde gezinnen hier veel tekort. Op dit terrein beeft de moderne tijd wel het allerdiepst ingevreten, In vele ge zinnen in Calvinistischen kring heerscht de geest der slapheid en lamlendigheid, is er een bedelen der ouders om wat gehoorzaamheid en liefde der kinderen, werden de kinderen met allerlei tot een weimigje gehoorzaamheid omgekocht. De fout i:gt natuurlijk bij de ouders en bij de ouders alleen. Men heet wel Gereformeerd, maar is het in de praktijk niet. Wanneer men in het gezinsleven Ge reformeerd durft zijn, ook al als het kind nog heel jong is, dan loopt het vanzelf goed, maar men begint verkeerd en daar om loopt het ook verkeerd. Men ziet ten eenenmale over bet hoofd dat het gezinsleven een gezagssfeer is, dat tiet naar Calvinistische levensbeschouwing God zelf is, die van Zijn Souvereim gezag overdraag' op tl" schouders der ouders en dat dit gezag, ook al is het dan afge leid gezag, nochtans Goddelijk gezag blijft en dat het kind dit gezag als God delijk gezag heeft te eerbiedigen. De ouders moeten het kind geen ge hoorzaamheid leeren, omdat zij ouders Zijn, dus meer ervaring hebben, wijzer zijn (althans behooren te zijn!) voor het welzijn des kinds te waken hebben, enz. Dat zijn allemaal geen deugdelijke gron den voor het gezag in het gezin, het eemgc fundament, dat houdbaar blijft, om dat Q-id de ouders met gezag gekleed heelt. Als een kind klein is moet een ouder Ékui ook niet met het kind redeneenen, over gehoorzaamheid, geen als-je-blieft spelen, geen beloften doen om gehoor zaamheid aannemelijk te maken. Evenmin meedoen aan de moderne tijd geest, die in het kleine kind „zijne maje steit de baby" wenscht te zien. Dat alles is verderfelijk, is de revolutie geest iin buis halen, waarover God een vreeselijk oordeel geven zal. Wie hier afwijkt van het principe glijdt mee af en komt in de diepte van dien mo dernen tijdgeest terecht. Deze tijdgeest keert de rollen om en vraagt gehoorzaam heid der ouders voor het kind. Het kind is heilig, zoo redeneert men, daarin heb ben de ouders de toekomst te eerbiedigen, zij zijn de dienaren van het kind en heb ben op zijn wenscben gereed te staan. In communistische kringen wordt deze leer openlijk gepredikt en al gaat men in gematigde kringen niet zoo ver het prin cipe w- "lt toch aanvaard. En juist dat is het bederf voor de toekomst. Want afe het kind niet geleerd is in zijn jonge jaren zich voor het ge zag te buigen, hoe kan men dan verwach ten, dat het straks als- volwassen burger eerbied zal betoenen, waar het gezag ont moet. Dr. Kuyper schreef eens over „Antire- volutaanair ó<5k in uw huisgezin", er zou met goed recht van gemaakt kunnen wor den: „Antirevolutionair eerst hi uw huis gezin". Wamt in hel gezinsleven ligt de cel voor het maatschappelijk leven in al zijn scha keeringen. Daarom moet het ki-nd jong leeren eer bied te hebben voor het gezag, dat vader en moeder dragen bij de gratie Gods. GEDIPL. MUZIEK-LEERARES Eerstbeginnenden een half lesuur per week Spreekuur: DINSDAGAVOND 8-9 UUR KERKPAD ZUID No. 19B SOEST DATZELVE ZAL U DEN KOP VER MORZELEN EN GIJ ZULT HET DE VERZENEN VERMORZELEN. GEN. 3 15 tweede gedeelte. Spraken wij de vorige week over de vijandschap tusschen den slang en de vrouw en tusschen het slangenzaad en het vrouwenzaad, ditmaal bepalen wij onze aandacht bij den strijd zelve en de gevol gen ervan. Wat is het toch een niet te schatten vertroosting, dat God de Heere reeds in het begin van Zijn Woord het goddelijk licht iaat vallen op die ver schrikkelijke worsteling, die ook noodza kelijk is. Er moet strijd zijn, want zon der strijd geen overwinning. Zonder strijd blijven Gods kinderen in de geestelijke ge vangenis, in de macht van den booze eii gaan verloren. Maar God zelf heeft dien strijd gewild. Strijd tusschen slangenzaad. en vrouwenzaad en de uitslag van dien strijd wordt ook door God vermeld. De slang zal den kop vermorzeld worden; dien harigen schedel, waaronder al het kwaad tegen God en Zijn Gezalfde en Zijn gemeente, wordt uitgebroed. Dan is het voorgoed uit, maar hoewel 'die over winning reeds in beginsel volkomen is be haald, hesft de slang en zijn zaad toch nog macht om de gemeente Gods te ver volgen ten bloede toe; het de verzenen of de hielen te vermorzelen. Met toene mende kracht en verschrikking zullen die vervolgingen voortgaan tot oj> het oogen- blik van de wederverschijning van den grooten Christus op de wolken des he mels, om van zijne gemeente de laats! overgeblevenen tot zich te nemen in een punt des tijds. Onze Heere Jezus Christus, die zelf on der de vervolging der Joden zoo zwaar heeft geleden, heeft zijne discipelen een zelfde lot vot-zegd. Na de uitstorting des Heiligen Geesles brak spoedig de vervol ging uit, eers: tegen Petrus en Johannes, daarna tegen' alle apostelen en na den marteldood v. u Stefanus tegen de gehee- le gemeente, waarbij Saulus van Tarsen één der hoof' aanvoerders was. Na zijne bekeering werden alle fiolen van haat over hem uitgegot.,!. De geloovigen kunnen echter de vervolgingen verdragen, weten de dat zij met Christus lijden. Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, .-. nooden, in vervolgingen, in benauwdheC :n, -om Christus wil; want als ik zwak b.n, dan ben ik machtig. 2 Cor. 12:10. Lle Kerk des Heeren heeft steeds onder vervolging geleden. In de eerste eeuwen onzer jaartelling van de zijde der Romeinsche keizers. Na de her vorming in ons, vaderland. De geschiedenis der kerk is een geschiedenis van bloed en tranen. De strijd is thans verlegd naar het terrein van het denken. De vijand schap keert zich meer tegen het geloof dan tegen de geloovigen, tegen de belij denis dan tegen de belijders. God zelf wordt aangetast in zijn Majesteit op schrik kelijke wijze en allerlei aanslag bedacht en uitgevoerd legen Zijn Woord. Intus- schen zijn er au ook landen waar het vleeschelijk gevleid tegen de geloovigen woedt. Sinds dér: wereldoorlog werden in Armenië honderd duizenden door de Tur ken vermoord, in Hongarije hebben de communisten tijdens hun kort bewind pre dikanten, die weigerden te herroepen wat zij steeds haddfn verkondigd, de oogen uitgestoken, of op de meest pijnlijke wijze ter dood gebracht. De vervolging en mar teling, door het Sovjet-régime in Rusland over de getrouwV belijders gebracht, moet die uit de dagei^ der Romeinsche keizers in gruwel en \y edheid hebben overtrof fen. Maar wij vjÉjlfilJhef.. dat Christus Je zus gezegd heeft: Niemand zat ze rukken uit de hand mijns Vaders, die de Vader Mij gegeven heeft. God lóf ook in hun hart waarin de zonde nog zoo kan woelen, heeft Jezus Christus den Satan zijn kop vermorzeld. Zij zullen eenmaal ontwaken om dan voor eeuwig zonder zonde en zonder smet of rimpel met Christus te zijn, de Overwin naar van graf, hel en dood. O groote Christus, eeuwig licht, Niets is bedekt voor Uw gezicht; Die ons bestraalt, waar wij ook gaan, Al schijnt geen zon, al licht geen maan. Bescherm ons, in den hangen tijd Van zielsverzoeking en van strijd; Laat nooit den boozen vijand toe, Dat hij ons eenig' hinder doe. Behoed het gansche Christendom, Geef dat in kruis Uw vreugd weerom; Vertroost het neergebogen hart, En heel in gunst der kranken smart. TELEFOON 2232 VRUCHTENBORSTPLAAT 20 Ct. PER ONS. Tevens het aangewezen adres voor GEBAKJES en TAARTEN. WINTERLEZINGEN Van meer dan één zijde werd ons de vraag gedaan, of er dit jaar wederom winterlezingen zuilen gehouden worden en het antwoord daarop mag bevestigend lui den, althans, de plannen zijn gereed en de uitvoering is alleen afhankelijk van de meer of mindere belangstelling daarvoor. Evenals een vorig jaar zullen de spre kers optreden namens de afdeeling van den Ned. Chr. Vrouwenbond en het Chr. Comité voor Winterlezingen. De Heeren, die zich bereid verklaard hebben voor ons op te treden, waarborgen ons, dat er genoten en geleerd kan wor den. Wij behoeven slecht de namen en de te behandelen onderwerpen te noemen en twijfelen niet of ieder zal daarvan dan ook overtuigd zijn. 1. Ds. Buffinga, „De navolging van Christus". 2. Dr. J. v. d. Spek, „Erflijkheid". 3. Dr. K. Dijk, „De verwachting van den heilstaat. 4. Ds. Callenbach, „Revius". Bovendien ligt het in het voornemen om dezen winter een filmvertooning te geven van „Adam Bede", een verhaal uit den eersten tijd van het Methodisme in Engeland en de houders van kaarten voor vinterlezingen, evenals de leden der afd. .-au den Ned. Chr. Vrouwenbond hebben Dat de door ons toegepaste verandering met betrekking tot onze GE COMBINEERDE SOESTER BLADEN zoo'n uitwerking zou hebben, hebben wij zelf niet durven vermoeden. Van meerdere kanten hadden wij zoowel mondelinge als schriftelijke com plimenten in ontvangst te nemen en het doet ons goed, dit van onze lezers te ver nemen. Het sterkt ons in de meening, dat wij met de regelmatige verbeteringen, ;om onze bladen tot het hoogste op te voeren, op den goeden weg zijn. Een oud-collega drukker.uitgever, lezer van 'één onzer bladen, noemt ons blad in zijn schrijven „een wonder onder de plaatselijke bladen". Hoewel wij dankbaar zijn voor deze woorden, omdat ook wij weten, hoe uiterst moeilijk het is, om in plaatselijke bladen origineel en actueel te zijn, kun nen wij zijn woorden niet direct onderschrijven. Het kan nog anders. Gedachtig onze leuze: „Voor onze lezers achten wij het beste nog niet goed genoeg", zullen wij dan ook in de komende weken nog enkele verbeterin gen aanbrengen. Afgaande op de ons gestelde vragen, blijkt ook reeds de algemeene belangstelling te hebben. Hoe wij dit rijwiel nu onder onze lezers zullen brengen? In ons volgend nummer zullen wij een prijsvraag uitschrijven, waaraan alle lezers kunnen en zullen deelnemen. Aan inzender(ster) van de goede oplossing zal het worden toegewezen. Bij meerdere goede oplossingen zal het lot beslissen. Wij wijzen er echter op, dat zij, die bij toewijzing het abonnementsgeld nog niet hebben voldaan, voor den prijs niet in aanmerking komen. De Uitgever, G. J. SMIT. toegang tot deze film tegen den halven prijs, n.1. 20 cent. Door de samenwerking der beide orga- nisatie's is het weer mogelijk om de prij zen der kaarten voor den geringen prijs van fl.voor de 4 lezingen beschikbaar te stellen, terwijl gezinskaarten a f 2.50 verkrijgbaar zijn en een dagkaart aan de zaal 30 cent zal kosten, terwijl inrich tingen of vereenigingen een kaart kunnen verkrijgen a f5.waarop een onbeperkt aantal toegang heeft. Natuurlijk geven de dagkaarten geen recht op reductie bij de filmvertooning. De leden der afd. van den Ned. Chr. Vrouwenbond hebben bij de lezingen vrijen toegang, doordat zij door de betaling der contributie in de kosten bijdragen. Voor het comité zullen de kaarten spoe dig worden aangeboden in de hoop, dat velen er gebruik van zullen maken en ook deze arbeid ons volk tot genoegen en ten zegen zal zijn. Het Comité. Als de winter komt geeft dan Uw kinderen Onze prijzen zijn aanmerkelijk verlaagd. Ontvangen Kruschen Saltz met proefpak. FOTO OPTIEK BURG. GROTHESTRAAT 28. TEL. 2400 Verkooplokaal: SPOORSTR. 26, SOESTDIJK MEDERLM1D5CHEjjmHSE5jsSI 'SOESTERBERGSCHESTR:&§st en ïïü[M21IQ[M^ naar W. BAATEN OUDE GRACHT 276 bij de Weesbrug Utrecht Aanbreien van voeten en maat werk in eigen Machinale Breien]. KERKBERICHTEN SOEST Zondag 16 October 1932. NED. HERV. KERK Oude-kerk Voorm. 10 uur de Eerw. Heer G. van Yperen, cand. te Vlaardingen. 's Avonds 6 uur Ds. E, Groeneveld, Emma-kerk Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld. Nam. 6 uur Ds. I. J. van Schaick. HERV. (GEREF.) EVANG. Christelijke U.L.O.-school, Spoorstraat Voorm. 10 uur Ds. R. Bartlema, Zeist, 's Avonds 6 uur Ds. A. G. Oosterhuis^ van Eemnes-buiten. GEREFORMEERDE KERK Juliana-kerk Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters. Bediening van het H. Avondmaal. Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters. Bediening van het H. Avondmaal. Wilhelmina-kerk Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema. Bediening van het H. Avondmaal. Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema. Bediening van het H. Avondmaal. CHR. GEREFORMEERDE KERK Julianastraat Woensdag 19 October, 's avonds 7.30 uur Ds. H. Visser, van Dordrecht. VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN* Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan Voorm. 10.30 uur Ds. A. R. de Jong, van Naarden. SOESTERBERG NED. HERV. KERK Nam. 23 uur Zondagsschool, 's Avonds 6 uur de Heer H. v. d - vel, van Utrecht. HUIS TER HEIDE Voorm. 10 uur Ds. J. Pannebakker, van Amersfoort. Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra. LAGE VUURSCHE NED. HERV. KERK ■s Morgens geen dienst. >s Avonds 6 uur Ds. De Geus, van de Bilt. Woensdag 19 October, 's avonds 7 uur;, Ds. Timmer, van Ermelo, op verzoek van: de Jongel. vereeniging. HÉ

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1932 | | pagina 1