Gemeente-Gasbedrijf Soest
Seauereinileit in eigen Hrïno.
TER HAAR'S
üggei EHsttie sp mtimm.
üepsios van den lielsfocm der oe
mm. Kwmanigingjaeisr
SoesidijK.
KEUKENGEYSERTJES
GASFORNUIZEN
O. C. wan Vliet
ïeekerslessen
Fa. Kareisen-Rademaker
Uitgave: G. SMIT, Soestdijk,
EET NU W1SCH
Asinsx: 8JEK-, PAPIER-
EN LEDERHANDEL.
GASHAARDEN in prijzsn vanaf f85„~?
GASKACHELS in prijzen vanaf f60
GASRA0IAT0RER in prijzen vanaf f 34.5Q
AIIq toestellen worden vakkundig en onder enze
GARANTIE geleverd en opgesteld.
geven U voortdurend d@
hoeveelheid warm water,
die U wenscht en zijn goed?
koop in het gebrnifc.
wordsn op de meest gemakkelijke wijze Uw eigendom.
J. LEÜSSEPI
T. van Vliet
j tl, JAARGANG
VRIJDAG 21 OCTOBER 1932
No. 42,
ALGEMEEN CHR1ST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
'ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. Adver
tenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 2181
Uitgave van: „DE SOESTER COURANT", Alg. Weekblad, „SOESTER NIEUWS-
BLAD", Algemeen Christelijk Weekblad en „DE SOESTER POST", R.K. Week
blad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
De Soester Vischvoorziening bedient U naar wensch. De meest smakelijke soorten
dagelijks versch. Met den steeds toenemenden omzet kunnen wij U zeer voordeelig
leveren. Geeft U op om geregeld te hooren. Elke bestelling is welkom en zal tot
Uw tevredenheid worden uitgevoerd.
Visch is rijk aan vitaminen, gezond en voedzaam en wij bedienen U zoo goed
koop mogelijk. Dat is onze leuze.
KONINGINNELAAN12 TELEFOON No. 2109 KON1NG1NNELAAN 2
Het Overheidsgezag
De Calvinistische opvatting van het
Overheidsgezag wijkt belangrijk af van de
Roomsch-Katholieke en de Luthersche op
vatting en staat lijnrecht tegenover die
revohitionnaire opvatting der volkssouve-
/einiiteit.
De Luthersche grondidee geeft deze de-
finitie: (de menschelijke persoonlijkheid in
haar staat van ellende en verlossing). Stahi
heeft op deze leer zijn persoonlijke ge
zagslee opgebouwd. Prof- Dooijeweerd
zegt: „Uitgaande van de Christelijke ge
dachte van de persoonlijkheid Gods, zag
Stalil in de geh-eele schepping de trek naai
persoonlijkheid sterk naar voren te doen
komen. Zoo iis alle gezag ook het Over
heidsgezag persoonlijk. Alle gezag culmi
neert zich bij Luther in den persoon van
den koning.
De konong is ook tevens het hoofd
van de kerk.
Bij Rome juist andersom; daar heeft
de vorst zich aan de kerk te onderwer
pen en niet een Staatskerk, maar een kerk
staat. Bij de Luthersche idee wordt de
Oud-Rameimsche rechtsleer, het dualisme
tusschen rechtsidee en algemeen belang
weer binnen geloodst. Een persoon is
ambtenaar en handelt volgens het natuur
recht, maar als mcnsch handelt hij vol
gens de zedewet (het dualisme).
Het Calvinisme heeft zijn leer der sou-
vereiniiteit in eigen kring. Iedere weis.
kring- heeft zich rechtstreeks voor Gods
aangezicht te stellen en naar zijn ordi-j
cankën voor e.gen kring te leven. Hierui-
vïceit voort, dat dus ook het Overheids
gezag bovenpersoonlijk is en tevens vloert
hieruit voort ue democraüschen inslag van
de Calvinistische levens- en wereldbeschou
wing. Het Overheidsgezag blijft een af
geleid gezag van Gods absolute souve-
ic n.ite.lt. De Calvinistische wetsidee gaal
van het standpunt uit, dat het positieve
recht op onveranderlijke ordinantie rust,
v. ant het recht is in wezen geen schep
ping van menschen, maar is door God
verordineerd. Wij menschen zouden niet
weien wat recht was, zoo God als de
absolute majesteit, die recht is in al zijn
weg en werken zijn Goddelijk recht niet
aan de menschen gegeven had, tenzij in
zijn onfeilbaar Woord, hetzij in de cotnsi
cientie. Luther en Stahl komen im verle
genheid, wanneer de zedewet spreekt van
liefhebben van den naaste en de vergel-
dingsleer spreekt van straf, die de Over
heid toepast op misdadigers, die het recht
hebben geschonden. Voor hen is er een
niet te overbruggen kioof tusschen het
zedelijk g^bod: „gij zult niet doodên" en
het Overheidsgezag' waar de Overheid het
zwaard heeft ontvangen en dit niet tever
geefs draagt en dus ook zal moeten ge
bruiken tot vergelding van het geschonden
recht. Teneinde nu uit dit dualisme uit
te komen, moeten we wel weten waartoe
de Overheid dient en dan lezen we im
Rom. 13: want de Overheid is Gods
dienaresse; een wreeKster tot straf den
genen die kwaad doet en voorts: doe het
goede en gij zult lof van haar hebben.
Hier zijn goed en kwaad bedoeld naar
den maatstaf van Gods Woord. Prof-
Dcoyeweerd noemt de hier genoemde ver-
geldingsleer dan ook „het bolwerk onzer
staatkundige vrijheden", want die vergel-
d'iugsleer in haar Calvinistischen zin legt
getuigenis af van de absoluutheid der
rechtsidee en zij is tegelijk een levend
getuigenis van de waaiachtigheid van het
Calvinistisch beginsel der souvereiniteit in
eigen kring.
Slechts in ae Calvinistische wetsidee ligt
de waarborg tegen machtsoverschrijding,
tegen het onzeker maken der rechtsnor
men. Slechts in deze idee ligt besloten,
de zuivere verhouding tusschen gezag en
vrijheid en de oorsprong en waarborg
onzer constitutioneele vrijheden.
KUNSTHANDEL
Lfsien in iiie maren
KOHtëGiftpELAAN 27 - SOESTDIJK
Maar Farao zeide: Wie is de
Heere, wiens stem ik gehoor
zamen zou, om Israël te laten
trekken? Ik ken de Heere niet
en zal ook Israël niet trekken
laten.
Exodus 5 2.
Het loopt tegen half vier en als men
- naar Nieuwerhoek gaat, de plaats waar de
jongens, die meegaan, samen zullen ko-
- men, ziet men daar een troepje menschen
staan.
2 't Zijn ouders en eenige kennissen, die
- ons nog een hartelijk goede reis en pret-
tige dagen toe willen wenschen.
Klokke 4 uur wordt de afmarsch gebla
zen en de stoet zet zich in beweging in de
richting Amsterdam.
't Is prachtig weer, zooals we gewenscht
hadden en deze wensch is vervuld; 't kon
4 niet beter, er was ook zeer wéinig wind,
dat is altijd een groot genot op de fiets.
Alles is grondig geïnspecteerd, of de
Er is groote gelijkenis tusschen het Is
raëlitische volk in het diensthuis van Egyp
te en de zondaar in het diensthuis van
den Statan.
Wij willen die beide eens met elkander
vergelijken en dan beginnende met het
volk van Israël in het diensthuis van Egyp
te was daar groote nood. De lasten wer
den steeds zwaarder, de verdrukking
steeds grooter en begonnen zij te roepen
tot Jehova hun God, welk geroep steeds
luider en intenser werd, zoodat hun ge
roep tot in den hemel de woonplaats
Qods beklom. Dat wil niet zeggen, dal
de Heere het tevoren niet hoorde, maar
God de Heere weet het juiste oogenblik te
kiezen om uit te redden of wel om ant
woord te geven op hun geroep. Hij had
Mozes de man Gods verkoren om zijn
volk uit te redden en daartoe begaven ziek
Mozes met Aaron naar Farao en zeiden
tot hem: Alzoo zegt de Heere, de God
Israëls: Laat mijn volk trekken, dat het
Mij een feest houde in de woestijn.
Maar Farao zeide: Wie is de Heere,
wiens stem ik gehoorzamen zou, om Is
raël te laten trekken? Ik ken den Heere
niet en zaï ook Israël niet trekken laten.
Vergelijken we nu het bovenstaande met
het derde punt van ons doopsformulier,
dan staat daar: overmits in alle verbon
den twee deelen begrepen zijn, zoo wor
den wij ook weder van God door den
doop vermaand en verplicht tot eene
nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij
dezen eenigen God, Vader, Zoon en Hei
ligen Geest, aanhangen, betrouwen en
liefhebben van ganscher harte, van gan-
scher ziele, van ganschen gemoede en met
alle krachten, de wereld verlaten, onze
oude natuur dooden en in een godzalig
leven wandelen.
De oproep om uit te trekken uit de
wereld teneinde God te dienen.
Maar dan komt de t gensfand. Farao
kent God niet en is met van pfan om
dien onbekenden God te gehoorzamen en
Gods volk te laten trekken.
De vorst der duisternis* kent God wel
want de duivelen gelooven in God en
sidderen, daar hun von. is gereed ligt,
maar als vader der leu genen geeft hij
voor, den Heere niet te kennen en is
ook niet van plan God te gehoorzamen
en den zondaar toe te 1 ten om de we
reld te verlaten en zijoude natuur te
dooden. Dat is de tegenstand zoowel van
Farao als van den Satan..;
De dienst van Farao w$rdt nog harder.
Hij dan zeide: Zoo gaat nu heen, ar
beidt; doch stroo zal u niet gegeven wor
den; evenwei zult gij hewgetal der tichel-
steenen leveren.
Ook de dienst van Satan wordt har
der en dieper drukt hij den zondaar naar
de diepten van het modderige slijk.
Achter dit alles staat de voorzienigheid
Gods. De nood stijgt en bereikt het hoog
tepunt. God spreekt: Doch Ik zal Farao's
hart verharden; en Ik zal mijne teekenen
en mijne wonderheden in Egypte verme
nigvuldigen en zoo sloeg de Heere het
Egyptische volk met Farao door zijne tien
plagen, zoodat ten laatste Farao de kracht
van jehova moest erkennen en uit angst
en vrees het volk Gods liet uittrekken.
God heeft ook in de. wereld zich een
volk uitverkoren en wil, cyat dit volk "ver
lost van de banden der vereld Hem zal
dienen met een volkomen Tart en nu toont
Hij zijn goddelijke almac aan de vijan
den zijns volks door n,"9*'Mozes te zen
den, maar de sterkere, mamelijk Jezus
Christus, die als sterkere 'den sterkste na
melijk den Satan zal binden en hem zijne
vaten zal ontrooven. Maar eerst moet de
nood het hoogtepunt bereikt hebben. De
machtelooze zondaar vermoeid van het
zware juk der zonde roept met een sterke
stem tot God en Jezus Christus maakt
de boeien der zonde los.
Als het Israëlitische volk met buit be
laden is uitgetrokken, worden zij weer
achtervolgd door Farao met wagenen en
paarden en bedreigd met ondergang, en
wanneer de zondaar breekt met de zonde,
achterhaalt de Booze hem opnieuw om
hem weder in zijn macht te brengen. Dat
zijn de worstelingen.
Maar God redt niet ten halve uit maar
volkomen. Farao en de zijnen verdrinken
in de Roode zee en zijn voorgoed on
schadelijk' gemaakt.
Jezus Christus heeft den Satan zijn kop
vermorzeld en hem voorgoed gebroken in
zijn macht.
j Vertrouwt op God, gij allen, die Hem
vreest,
Hij is altoos hun schild, hun hulp
geweest.
De Heer was ons gedachtig;
Zijn zegen blijft op Israël verspreid,
Aaron's huis is die ook toebereid,
Goud is getrouw en machtig.
Elk, die Hem vreest, hoe klein hij zij
of groot,
Wordt van dat heil, die weldaan,
deelgenoot,
Hij zal ze grooter maken.
En z' u, zoowel als 't kroost, dat gij
bemint,
Dat, nevens u, zich aan Gods wet verbindt,
In dubbele maat doen smaken.
Wederom is onze collectie Haarden, Kachels en Radia
toren in de T0ONKAMER AANGEVULD.
Kleinere en grsotere toestellen in a!!e prijzen.
HUURPRIJS f 1.00 p. maand
Plaatsing zonder kosten,
Door de prima verzorging van onze rook
artikelen slaagt (J beter bij
SIGARENMAGAZIJN
Var. Wssdestraat 36a, Telefoon 2017
koffers en bagage goed zat en blij gaat
het dan ook weg, nu alles zoo goed ver
liep. De jongens, die zich opgegeven had
den, waren allen present
Even voorbij het kruispunt LarenHil
versum werd er „halt" gecommandeerd,
want één onzer z'n bagage had plan om
kennis te maken met de straatsteenen. Met
rappe handen werd het vast gemaakt en
door gaat de reis weer over via den groo-
ten rijksweg met daarnaast het prachtige
fietspad. Menig belletje werd er gehoord;
'f was zeer druk met vacantiegangers.
Nu is het afom bekend, dat de brug
over het kanaal een verkeers-obstakel is
en ja, ook ons groepje maakte deel uit om
een poosje te mogen wachten; een groote
vüle auto's en honderden fietsrijders stop
ten hiervoor op.
Onze leider maakte even hiervan gebruik
door ons in 't kort uit te leggen hoever
de techniek in bruggenbouw en wegen
aanleg in onzen tijcï vorderde. De zeer
KERKBERICHTEN
Zondag 23 October 1932
NED. HERV. KERK
Oude-kerk
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
's Avonds 6 uur Ds. E. Groeneveld.
Emma-kerk
Voorm. 10 uur Ds. I. J. van Schakk.
H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Ds. I. J. van Schaick.
Dankzegging.
HERV. (GEREF.) EVANG.
Christelijke U.L.O,-school, Spoorstraat
Voorm. 10 uur Ds. H. A. de Geus, van
De Bilt.
's Avonds 6 uur Ds. G. van Montfrans,
van Barneveld.
GEREFORMEERDE KERK
Juliana-kerk
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema. ;f!
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
Wilhelmina-kerk
Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds. A.
Zwiep, van Zeist.
Woensdag 26 Oct., >s avonds 7.30 uur,
Ds. J. van Doorn, van Ede.
VER. VAN VRIJZ; GODSDIENSTÏGEN
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan
Voorm. 10.30 uur Ds. F, Kleijn, van
Scheveningen.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 2—3 uur Zondagsschool»
's Avonds 6 uurr Ds. M. G. Gerritsen,
van Amersfoort.
drassige veenbodem in deze buurt wordt
met zand aangestort. Ook worden groote'
betonstukken gegoten, waar de weg op
komt te liggen. Geweldige palen van be
ton worden in den bodem gestampt en
een kolossaal werd voor deze Friesche
Beton Mij. is het bouwen van de nieuwe
brug; 't zal voor het moderne verkeer
van onzen tijd een groote verbetering zijn.
De groote ville auto's zet zich in be
weging. We mochten daar nog de ouders
groeten van één onzer jongens; hartelijk
werden we toegewuifd en zoo werd onder
druk gepraat de hoofdstad bereikt.
Hier is het uitkijken. Wat een drukte
en geroezemoes om ons heen, maar onze
leider wist er den weg. Voor we er aan
dachten waren we reeds aan de De Ruijter-
kade, waar de Lemmer nachtbooten ge
meerd liggen. De kapitein van één dier
booten krijgt ons vannacht mee, 't heele
vrachtje.
Nu wordt er eerst een accoord gemaakt
en we slaagden er in onze fietsen gratis
overtocht te bezorgen, dat was al weer
een stuk boter in de brei.
't Is de „Groningen IV". We krijgen
van den kapitein, die z'n sporen in deze
heeft verdiend, permissie om de boot te
bezien, waarvan gaarne gebruik wordt ge
maakt.
Vervolgens wordt er voorgesteld om de
koffers open te maken en een paar lekkere
boterhammen te nuttigen, want gezonde
jongens lusten hun portie graag, vooral
na zoo'n fietstocht van 39 K-M. Enkelen
onzer hebben van moeder een flesch' met
drinken meegekregen, maar komen tot de
ontdekking, dat ze geen kopje of glas heb
ben, dat vinden ze te lastig en vragen den
leider even permissie om een boodschap
in de stad te mogen doen, 't gaat nog
best voor de boot vertrekt.
Een goede Holiandsche jongen heeft z'n
mond op 'n goede plaats en met vragen
breng je het verder dan menigeen denkt.
Voorheen DE ROND
Restelk.: A'dam, Singel 307, Tel. 34522
Soest: Nieuwstraat 36 en Visser's Boek
handel, Telefoon 2272
Caïvijn
Maandag 24 Oct. a-s., 's avonds 7.33
uur, zal de Gerei. Jongelings-vereeniging
„Calvijn" haar 3e jaarvergadering houden
tn de Jutianakerk, Julianastraat. Voor be
langstellenden is de toegang vrij.
Vooral jongehiragen raden wij aan vlezen
avond vrij te houden en op deze buiten
gewone vergadering aamvezi/g te zijn.
in bouw- en waterbouwkunde en
verwante vakken. Bij voldoende
deelname clublessen.
Rembrandtlaan 25, Soest.
Dorreileinwog 3
Schildersbedrijf
Auio Lak- en Spuit-inriohting
AUTOSPIEGELS.
Ze komen terecht in een café. Juffrouw
verkoopt U glazen en wat kosten ze? De
prijs viel niet mee, 30 ct. voor een glas,
die waren wel goedkooper te vinden,
dachten ze en dat lukte. Een klein muf
winkeltje, waar het heel anders ruikt als,
in de Soester bosschen, was onze leveran«j
cïer. Spoedig was de boot weer bereikt en
er werd lekker gegeten en gedronken.
Klokke acht werden de touwen los ge
maakt en de „Groningen IV", zette koers
naar zee.
Op het IJ lag de rest van het verbrand
de schip, geheel verveloos, de „Moldan-
ger". Zoetjesaan naderen we de groote
Oranjesluizen, waar geschut wordt, v/aar-i
na we het ruime sop kiezen, 't Was een
heerlijke avond op zee, een prachtig ge
zicht. Vele dorpen en ook het pampus was
nog duidelijk zichtbaar.
Er wordt besloten om circa 10 uur t?
gaan slapen.
Wordt vervolgd.