Piano: Kon fled.ToonK ifer. Den Haag
orpei: fisd. apg.-usreen.. amsterüaiü
Fa.Karelsen-Rademaker
Uitgave: G. 1. SMIT, Soestdijk.
Banketbakkerij „NIEUWERHOEK"
Uwadres voor de Kerstdagen
IDA JONGSR0A
Nauwe Verwantschap.
VRIJDAG 23 DECEMBER 1932
Tle JAARdANQ
ALGEMEEN CHR1ST. WEEKBLAD VOOR SOESTDIJK, SOEST EN SOESTERBERG
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f0.75. Elke regel meer 15 cent. 'Adver
tenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Bureau: VAN WEEDESTR. 35. TEL. 2181
Uitgave van: „DE SOESTER COURANT», Alg. Weekblad, „SOESTER NIEUWS
BLAD», Algemeen Chrislelijk Weekblad en „DE SOESTER POST», R.K. Week-
blad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg.
TELEFOON 2232
STAVEN, KRANSEN, KRANSJES, WEINACHTSTOLLEN, ENZ.
VOCR OUDEJAARSAVOND: Appelbeignets, Appelbollen, Croquetten, Saucijzen
broodjes, enz. enz. Eerste kwaliteit. P.S.: Gelieve bijtijds te bestellen s.v.p.
Beleefd aanbevelend, Jac. Kouwenhoven
Want daar zal een rijsje voort
komen uit den afgehouwen tronk
van Is-aï, en een scheut uit zijne j
wortelen zal vrucht voortbrengen.
En op hem zal de Geest des
Keeren rusten, de Geest der wijs
heid en des verstands, de Geest
des raads en der sterkte, de Geest
der kennis en der vreeze des
Heeren.
JESAJA 11 :1 en 2.
KERSTFEEST
(Een lied van Luther.)
De starren blonken in den nacht;
De herders heelden trouw de wacht.
Daar straalde opeens Gods hemelhof
Den glans van maan en sterren dof.
Daar klonk, gelijk een jubelLed,
De stem des Engels: „Siddert niet"!
Ik melde u groote zaligheid,
Voor U en al het Volk bereid.
Hij kwam, uw Redder uit den nood,
Geboren uit der Jonkvrouw schoot!
Hij kwam, d'e al uw heil bevat,
De Chris'us Gods, in Davids stad!
En dit zal u het teeken zijn:
In doeken liigi het k'ndekijn;
Een schaamte krib, een arme stal,
Omringt den Kon:ng van 't heelal!
O vreugdemaar! Gods eigen Zoon
Verlet voor mij zijn glorietroon!
Op, op, mi in ziel! naar Bethlehenr!
Daar v>d ik, daar aanbid ik Hem!
Gegroet, doorluchtè Vreemdeling,
Wen de aarde tot heur gast ontving!
Gij, Eeuwig Woerd! wordt Mensch
genoemd,
Wat mensch, die U naar waarde roemt?
O Zoon van God, der Englcn Heer!
Hoe ligt ge daar zoo machtloos neer?
Gods Erfgenaam, behelpt ge U zoo,
Gepe'.uwd op een handvol stroo?
Maar schoon hij goud en paari.en droeg,
Wat w'ege was er schoon genoeg?
Heel de aard mei al heur heerlijkheên,
Was nog te schamel, nog te kleen!
Toch hebt Gij alle koniingspracht
En purper en fluweel veracht:
Gij vindt een armen stal gereed,
Een hou 'en sponde, een linn en kleed.
Dat hebt Ge o Heer! voor ons gedaan;
Zoo toont ge reeds als kind ons aan,
Dat al des Waerelds glans en goud
Geen harte voldoet, geen ziel behoudt.
O liefste Jezus! Gij zijt mijn:
Laat mij voor eeuwig de Uwe zijn!
Gij, d'e geen kriibbe U hebt geschaamd,
Ot Ge in mijn harte wonen kwaamt.
Och, klonk der Engten zalig koor
In lief en leed mijn harte door!
Och, wierp tot in mijn donker graf
Gods heerlijkheid heur schijnsel af!
Och, was het sterfbed, dat mij wacht,
Gelijk dóe kribbe rein en zacht!
O Heiland! schenk mij dóe gena:
Gij kunt en wilt!... Hallelujah!
GEDIPL. MUZIEK-LEERARES
Eerstbeginnenden een half lesuur per week
Spreekuur: DINSDAGAVOND 8-9 UUR
KERKPAD ZUID No. 19B - SOEST
Meestal worden de sociaal-democraten
boos, als men hen wijst op de nauwe
verwantschap, die er is tusschen hen en
de Russische bolsjewisten.
Zij wijzen elke verwantschap liefst van
de hand, hetgeen te begrijpen is, omdat
wie nog iets voor de democraten geeft,
moeilijk de relatie met de bolsjewisten
onderhouden kan.
Toch kunnen de sociaal.democraten de
verwantschap niet loochenen. Ze zijn er
te nauw aan verwant. En ondanks zich
zelf blijkt de genegenheid tot het bolsje
wisme telkens weer opnieuw.
Zoo b.v. in een stukje boekbespreking
van A. M. de Jong in de roode pers, waar
hij een russisehe roman bespreekt, waar
in figuren, die onder het vroegere regime
een gewichtige rol speelden en thans on
der de Sovjets nog slechts geduld worden
in de meest verachtelijke baantjes, worden
opgevoerd.
En dan ontvalt A. M. de Jong deze
tirade:
Heel het geval, heel deze verward en
vernederend dooreenwce'.ende leventjes dé-
monstreeren enkei maar onweersprekelijk,
dat er in Rusland nog een stelletje over
bodige menschen zijn, op wier bestaan
geen prijs gesteld wordt, die niets goeds
brengen kunnen voor de groote ontwik
keling van het nieuwe leven en die maar
hoe eerder hoe beter verdwijnen moeten,
als zij zich niet kunnen herzien en vol
waardige, betrouwbare en hard werkende
communrsien worden. Ziedaar wat het
boek im zijn radikale tendenz zeggen wil.
En wie de geschiedenis van de Duitsche
republiek sinds 1918 nagaat moet wel tot
de overtuiging komen, dat het radicalis
me, de harde consekwentie van Pantelei-
mon Romanow niet van redelijkheid en
gezonde revolutionnaire zin ontbloot is.
Een kleine groep gespaarden als in Rus
land in enkel een gevaar voor zichzelf.
In de Russische hel, waar menschen-
bloed minder geteld wordt dan het water
u t de Wolga, ziet de heer De Jong nog
wei een zekere redelijkheid en gezonde
revolutionaire zin.
Het beste is maar al wat burgerlijk is
op te ruimen. In Rusland is die groep
enkel een gevaar voor zichzelf en hij
veegt er in één adem aan toe: „de enor
me groote (groep) in Duótschland onder
mijnt en vernietigt de Republiek".
Men behoeft hier niet te vragen naar
welke richting de sympathieën uitgaan!
j Als de roode heer-en het over Mussolini
hébben, waar het in beginsel niet veel
anders toegaat, waar alleen de verhoudin
gen anders zijn, slaan de hee-ren een ande
ren toon aan.
Trouwens de socialistische pers h-eeft
zich nooit verwaardigd eens scherp partij
te kiezen tegenover de bolsjewistische
praktijken, het was maar „burgerlijk
bloed", dat er vloeide, het waren slechts
de representanten van de kerkelijke insti
tuten, die ter dood veroordeeld werden,
het z.ijn slechts de aanhangers van de ka
pitalistische maatschappij, die vervolgd,
verbannen, gemarteld en vermoord wer
den. Wat de bolsjewisten doen is eigen
lijk niet anders dan blijk geven van hun
redelijkheid en gezonden revolutionairen
zin
Toen een paar jaar geleden twee com
munisten in Amerika ter dood veroordeeld
werden, stond al wat sociaal-democraat
was op de achterste beenen. Demonstra
ties werden in alle steden gehouden; de
roode pers stond er dag in dag uit vol
over; met geweldige vette koppen wer
den de sensationeele berichten afgedrukt
en om wraak geroepen over die kapita
listische brutaliteit.
Als Rusland zonoer Vó>rin van proces
vaak (en als de justitie er aan te pas
komt, dan is het nog maar comedie!)
duizenden bij duizenden o.p gruwelijke
wijze uitmoordt, dan zwijgt de socialis
tische pers, zegt hoogstens, dat ze daar
wel radicaal en hard consequent zijn, maar
ze zijn toch niet van redelijkheid en gezon
den revolutionairen zin ontbloot.
Uit dit alles spreekt de innerlijke ver
wantschap, die er tusschen socialisme en
communisme bestaat.
Die verwantschap blijkt ook telkens in
de politieke actie. Al de vijandschap, die
er is tusschen socialisme en communisme
in de politiek, bewijst au fond niet anders
dan dat ze nauw aan elkander verwant
zijn. Slechts firma's, die in dezelfde arti
kelen handelen, kunnen een feilen concur
rentiestrijd voeren. Een manufacturier en
een slager hebben van elkander geen last,
maar wanneer twee bakkers vlak bij el
kander wonen, is de felste concurrentie-
nijd te vreezen.
Zoo staat het ook met de socialisten
en de cummunósten, zij haten elkaar, om
dat ze handel drijven in precies hetzelfde
artikel, ze zijn op de politieke markt ten
nauwste aan elkander verwant. En de so
cialistische winkelier weet heel goed, dat
elke nieuwe klant die hij wint, straks
naar zijn concurrent, de communist gaat,
omdat die nóg rooder waar tegen nóg la
ger prijs te koop biedt.
En als het in de Kamer om dingen van
eenig belang of om beginselskwesties gaat,
staan socialist en communist natuurlijk
schouder aan schouder.
Ook daar blijkt hun innerlijke verwant
schap uit.
Kort geleden gaf de Tweede Kamer
daar nog weer een frappant staaltje van
te zien.
Toen de communist De Visser zijn
last van Moskou volbracht en weer eens
een heibeltje maakte in de Kamer, zoo
erg, dat hem voor 'n dag den toegang tot
de Kamer ontzegd moest worden en daar
over moest worden gestemd, stemden alle
sooiaaal-democraten met uitzondering van
den heer Schaper (plaatsvervangend voor
zitter!) tegen het voorstel om hem er uit
te zetten.
Het mocht weer eens stemmetjes kosten.
Van socialisme naai' communisme, het
is maar één stap.
Ook Duitschland geeft dat te zien.
Daar zijn in de laatste verkiezingen de
communisten weer een geweldige sprong
naar boven gegaan ten koste van de socia-
aal-democraten. Thans scheelt het niet
veel meer of de communisten staan gelijk
met de socialisten.
De geschiedenis leert, dat de socialisten
slechts baanbrekers zijn voor de commu
nis ten.
Hoe kan het ook anders?
Het radicalisme en de harde consequen
tie winnen het immers altijd?
De roode pers zweept dag in dag uit
het volk op tot ontzettende haat tegen de
burgerlijke partijen*', die als monsters,
als uitbuiters, als garaffineerde bandieten
worden voorgesteld. Hoe kunnen de so-
ciaal-democrarische leiders verwachten, dat
dit opgezweepte volk in zijn blinde haat in
de ban van het socialisme te houden is?
De volksmassa eischt de consequentie, de
Redelijkheid" en de „gezonde zin van
de bloedigste revolutie!', met uitmoording
op groote schaal van! ieder, die in den
weg staat.
Zoo goed als in de Fransche Revolutie
van 1789 de Girondijnen, de gematigde
revolutionaire^ dóe de eerste leiding bij
de revolutie hadden, even later onder de
door hen zelf opgerichte guillotine werden
onthoofd dooi* de Jacobijnen, die oók
vol „redelijkheid" en „gezonden revolu
tionairen zin" waren, om met A. M. de
Jong te spreken en zoo goed als de mens-
jewisten, de gematigde revolutionaire ele
menten in Rusland, plaats moesten maken
voor de bolsjewisten, die weer naar het
woord van A. M. de Jong vol „redelijkheid
en gezonden revolutionairen zin" zijn, zoo
goed zal straks de sociaal-democratie
plaats moeten maken voor het commu
nisme. Want de sociaal-democratie ver
richt slechts voorbereidend werk; niet voor
den komenden heilstaat, maar voorberei
dend werk voor de hel, die het commu
nisme op de aarde brengt, waarin alle
waarachtige democratie zal worden ver
moord, waarin de bloedigste tyrannie op
den tropn zal zitten, waarin alle arbeiders
slaven zu-len worden, alle vrouwen pu
bliek domein en alle kinderen paria's.
Er is wel eens gedacht, dat de kern
van het socialisme, toen het zich van het
Marxistisch beginsel ging verwijderen en
wat aan „religie" ging doen, zich ook
zou gaan afkeeren van het materialisme,,
dat in de vorige eeuw hoogtij vierde en
waarin naar den gedachtengang van Marx
„een mud tarwe, twintig el linnen, één
Bijbel, vier vaten brandewijn volkomen
aan elkander gelijksoortig zijn als gedaan
tewisseling van gelijken menschelijken ar
beid in een arbeidsproces, hetwelk in we
zen nóets anders is dan een stofwisselings
proces zonder meer".
Men meende, dat de sociaai-democra-
die zich van dit historisch materialisme
ging verwijderen en open oog kreeg voor
de idëeie en geestelijke waarden van het
leven.
Het moet op groote ontgoocheling uit.
loop en.
Het socialisme staat nog met beide voe
ten in het bruutste materialisme, de z.g.
democratie" in het Westen van Europa
openbaart zich grootendeels in een zucht
naar stoffelijk gewin, brood en spelen en
de roode pers kent geen andere propagan
da dan mateneele beloften.
Daarom blijft zij voorbereidster voor
het communisme.
De geestelijke verwantschap is te nauw.
Aanvaard wordt het historisch materia
lisme, de evolutie, hoogstens een vroom
getint pantheïsme, waarin de mensch' als
God verheerlijkt wordt, maar schepping,
zondeval en verlossing door Christus is
een belijdenis, die in het socialisme geen
plaats kan vinden.
Daarom pioet het eind zijn wat Rus
land te zién geeft.
Beginselen werken naar hun consequen
ties, eer is er geen rust.
Het socialisme is de bedding, waarin
de wateren der revolutie bruisen en koken
tot ze in de zee van het communisme hun
eindpunt gevonden hebben en de rampen
over de menschheid kunnen uitstorten,,
zonder onderscheid, of men Christen of
zelf Bolsjewist is.
OFFICIËELE BEKENDMAKINGEN
B. en W. van Soest brengen hierbij na
drukkelijk onder de aandacht van belang
hebbenden, dat het noodzakelijk is, dat
aanvraag-formulóeren om plaatsing bij de
werkverschaffing, volledig en geheel over
eenkomstig de waarheid dienen te worden
ingevuld en dat bij niet-voldoening aan
deze eischen de betrokkenen van plaat
sing zullen worden uitgesloten.
Soest, 16 December 1932.
Dorresieinweg 3
Schildersbedrijf
Auto Lak- en Spuit-inriohting
AUTOSPIEGELS.
INGEZONDEN STUKKEN
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
L.S.
Op den schoonen Zondag van 18en De
cember schitterde de zon met onvolpre
zen pracht over Soestdijk en omgeving.
Met groote kracht bestraalde de zon ook
de Emmakerk en drong door het onbe
schermde £las, tot den prediker op den
Katheder.
Door geen gordijn beschermd, moest
de prediker, dien morgen, zijn plaats op
geven en beneden, door geen zon ge
hinderd, den dienst volbrengen.
Om nu den prediker te beschermen, op
dat Z.E.W. onverhónderd zijne roeping
kan vervuilen en den dienst voltooien, h
een gordijn noodig.
Wje van de gemeenteleden mede wil
helpen een zoodanig gordijn aan te bieden,]
kan dit doen door een gave te zenden,,
met naam „Gordijn", onder couvert aan
den kerkvoogd in de Kuijperstr., of bij den
stoffeerder, den heer Veenendaal, ot aan
het bureau van dit blad, bij wien de naam
van den inzender te vernemen is, die zich
teekent
Een kerkganger van de „Emmakerk".
o -
Zur guten Quelle
De Heer Quelle, Torenstraat lc,
Verzon voor Kerstmis een reuzenidee,
Waarvan een ieder kan profiteeren,
Die verlangd Hors d'oeuvre kennen
te leeren.
Want velen zullen het niet weten,
Hors d'oeuvre is een heerlijk eten.
Dus allemaal Uw best gedaan,
Het komt U heel niet duur te staan.
Want wie de samenstelling raadt,
Waaruit de schotel H. bestaat.
Die voor dit doel wordt geëtaleerd,,
En door een elk zoo zeer begeerd.
Die wordt naar 's Heeren Q's besluit,
Bezitter vait de es lekkere buit.
Dus lezers van de Soester krant,
Wordt allen J. W. Quelle's klant.
En slaagt ge in het raden niet,
Laat dit U brengen geen verdriet.
Voor weinig geld is er gewis,
Nog veel wat van uw gading is.
Daarvoor is Quelle's zaak bekend,
Zoowel in Noord, als Zuider end.
A. F.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Jarwiy, d. v. J. v. Holland
en J. Bruining, Hartweg 13. Margaretha
Adriana, d. v. A. Hcksbergen en G. A.
Stalenhoef, Birkstr. 83. Hendrik, z. v. H.
v. Sitter en L. P. Onderwater, v. Weede-
straat 7b.
ONDERTROUWD: B. J. Vreeze en S.
C. Bakker. M. A. v. Scheppingen en C.
G. Brummer.
OVERLEDEN: Geertje van der Neut,
88 jaar, wed. W. R. Gersie, Kon.laan 59.
GEVESTIGD: S. Kraai, Dijkhuisstr. 22,
J. Vertregt, Soesterb.str. 125. H. Roest
m. gez-, Rademakerstr. 28. J. Th. de
Haan, L. Koppenlaan 13. F. D. H. Frie-
drichs, Beethovenlaan 8. H. Broekhuis m.
vr., Mendelssohnl. 14. M. E. A. P. Beek,
Eigendomweg 5. Wed- A. A. Schröder;
Juiianastr. 47. H. J. Wiggers met vr.,i
Klaarwaterwweg 21. W. H. M. Reiman,1
Bosstr. 61. J. Jansen, Eemstr. 8. E. C.
Floor, Beckerlnghstr. 3. W. Hettema m.
gez., Klaarwaterweg 56. D. Schouten m.
vr., Nachtegaalweg 10. D. Dijkstra, Eigen
domweg 110. J. M. Besemer,, Kon.laan
159.
VERTROKKENE. v. Manen in. gez.,.
van Harwèg 4a naar Zandvoori, Para Het
weg 11. C. Scherpel m. gez., Loosdrecht,
N.L., El. 2. M. Broekema, van Amersf.
str. 83a naar Assen, Anreeperstr. 77. M.
Verbeek, van Birkstr. 34 naar Bloemen-
daal, Prov. Ziekenhuis. G. v. Renen, van
Soesterb.str. 125 naar Zeist, Pr. Alcxan-
derweg 34. J. Lourens, van Utr.weg 10
naar Eibergen, Rekkenschest. A. de Boer
m. vr., van B. Grothestr. 31 naar A'dam,
Jan Bernardusstr. llhs. A. J. de Vries, van
Korteweg 5 naar Hilversum, Lijstervveg
53. J. E. H. Huber, van Beukenlaan 1'
naar Hilversum, Vaartweg 38. E. H. Kleij,
van Beukenlaan 1 naar den Haag, Violen!.
1. E. Gedink, van Smitsweg 20 naar
Baarn, Torenl. 41. H. v. d. Heuvel m.
gez., van Beckeringhstr. 26 naar A'foort,
Spaarnestr.
VERHUISD: F. G. v. Resteren, van Mo-
lenstr. W.Z. 13 naar 45. L. J. M. Proot,i
van Soesterb.str. 133 naar Postweg 61.
J. Allkema, van Nieuweweg 114 naar Pai^-
laan 13. H. Hols, van Nieuweweg 42a
naar Kostverlorenweg 11. A. Stroomberg,
van Van Weedestr 27 naar Gr. Melmy
a. boord. J. A. de Bruin, van Beetzlaan
37 naar Kostverlorenweg 5b. M. Ver
woerd, van Kostverlorenweg 5b naar 7.
Jeugddienst
De 2de Jeugddienst van dezen winter
zal gehouden worden 2e Kerstdag 10 uur
voorm. in de Emmakeiik.
Ds. J. I. van Schaiek, zal dezen dienst
leiden.
KERKBERICHTEN
SOEST
Eerste Kerstdag.
NED. HERV. KERK
Oude-kerk
Voorm. 10 uur Ds. I. J. van Schaick.
's Avonds 6 uur geen dienst.
Tweede Kerstdag
ur Ds. E.
Emma-kerk
Eerste Kerstdag
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
's Avonds 6 uur Ds. E. Groeneveld.
Tweede Kerstdag
Voorm .10 uur Ds. J. I. van Schaick.
Jeugddienst.
In alle diensten kerstcollecte.
HERV. (GEREF.) EVANG.
Christelijke U.L.O.-schooI, Spoorstraat
Eerste Kerstdag,
Voorm. 10 uur Ds. H. A. de Geus, van
de Bilt.
Tweede Kerstdag
's Avonds geen dienst.
Voorm. 10 uur Ds. I. Kievit, Baarn.
GEREFORMEERDE KERK
Juliana-kerk
Eerste Kerstdag.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 u. Ds. J. G. Meijnen, Baarn.
Tweede Kerstdag
Voorm. 10 uur Ds. S. Schouten, van
Amersfoort.
Wilhelmina-kerk
Eerste Kerstdag
Voorm. 10 uur Ds. W. Seinen, Baarn.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
Tweede Kerstdag
Voorm. 10 u. Ds. J. G. Meijnen, Baarn.
CHR. GEREFORMEERDE KERK
Julianastraat
Eerste Kerstdag.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Gods
dienstoefening.
Maandag 2de Kerstdag geen dienst.
Zaterdag 31 December, 's avonds 7 uur
Godsdienstoefening.
VER. VAN VRÏJZ. GODSDlENSTIGEN
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan
Tweede Kerstdag
Voorm. 10.30 uur Dr. K. F. Proost, van
Rotterdam.
SOESTERBERG
NED. HERV, KERK
Eerste Kerstdag,
Nam. 23 uur Zondagsschool.
Nam. 6 uur Ds. B. Tuinstra.
HUIS TER HEIDE
Eerste Kerstdag.
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Nam. 6 uur geen dienst.
Tweede Kerstdag
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Zaterdag 31 December, Oudejaarsavond
6.30 uur Ds. B. Tuinstra.
LAGE VUURSCHE
NED. HERV. KERK
Eerste Kerstdag.
Voorm. 10 uur Ds. Lanns, van Huizen,
's Middags 2 uur Ds. Blauwendraad,
van Baarn.
Tweede Kerstdag
Voorm. 10 uur Ds. Van den Berg, van
Amersfoort.