- LEVEN EN STERVEN VAN ALBERT SCHLAGETER. Een drama uit den tijd der Roer- bezetting. Van zijn laatste levensjaren afgezien is Albert Leo Schlageter eigenlijk een onbekende figuur voor ons. Hij was een der velen, cfte bij het uitbreken van den wereldoorlog zich aanmeldden als vrij williger; hij was eerste luitenant, toen het Duitsche front ineenstortte. Maar daar na, in ',919, toonde hij reeds, meer te zijn dan de meeste anderen; in Koerland wisten mannen als Schlageter de moege streden soldaten steeds weer te bezielen en stand te doen houden tegen een hon derdvoudige bolsjewistische overmacht. Maarde Duitsche regee'ring erken de hun actie niet. En zoo is het tot het laatste toe gebleven in het leven van Schlageter. Daardoor is hij dan ook ge worden tot een figuur van beteekenis, tot een symbool: de geïdealiseerde franc- tireur, die iedereen tegenover zich ziet staan, ook het vaderland, waarvoor hij zijn leven geeft. Albert Leo Schlageterwelke 26 Mei 1923 op de Golzheimer Heide door de Franschen werd gefusilleerd. In 1921 ging Schlageter o.a. met zijn ouden kameraad Hauenstein naar Op- per-Silezië; daar hebben de Duitsche vrijwilligers een flink stuk grondgebied voor hun vaderland behouden, maar al weer werd hun actie niet officieel er kend. Zij ginqen naar huis: Schlageter werd een ijverig student ïn de economie. Toen kwam begin 1923 de derde en laatste episode. In Opper-Silezië was er nog „echt gevochten". Maar in het Roergebied, dat in Januari op last van Poincaré werd bezet, waren zij in elk opzicht franctireurs, die geheel eigen machtig optraden. Immers, de Duitsche regeering had haar onderdanen in het Roergebied lijdelijk verzet bevolen en wat zij wenschten, was daadwerkelijk verzet. Bij dit alles dient in aanmerking te worden genomen, dat de oorlog nog maar kort achter den rug was en dat Frankrijk en Duitschland nog geheel en al als vijanden tegenover elkaar stonden. Schlageter en zijn mannen zetten slechts in daden om, wat zoovele anderen wel wenschten, maar niet durfden. Dit hand jevol blies bruggen en spoorwegen op. maakte kanalen onbevaarbaar, legde mijnen stil, maakte locomotieven en sig naallampen onklaar, om te verhinderen, dat de kostbare Duitsche steenkool naar Frankrijk werd vervoerd. Zoo bliezen zij op 15 Maart 1923 ook de spoorbrug over de Haarbach bij Cal- cum op. Schlageter was de aanvoerder van het vijftal, dat hiervoor verantwoor delijk was. Dit feit was ook bekend, want zelfs de Duitsche burgemeester van Kaiserswerth gaf zich alle moeite, hem te arresteeren. Eenige aanzienlijke bur gers waren in verband met dezen laat- sten aanslag als gijzelaars aangehouden en zouden eerst vrijgelaten worden, wanneer Schlageter in handen der Fran schen kwam. Het waren dan ook Duit- schers, die hem overleverden. Toen Schlageter in een hotel te Essen was gearresteerd, laaide in geheel Duitschland de verontwaardiging op over dit verraad. Maar te redden was Schlageter niet meer. Zijn kameraden waren nog tijdig de grens over gevlucht; ondanks vele slagen met politiestokken en geweerkolven weigerde hij, hun na men op te geven. Hijzelf zag van het begin af in, dat zijn terechtstelling on vermijdelijk was. Anderen deden pogin gen om hem te reddenzoo beproefde Hauenstein tot driemaal toe tevergeefs, hem uit zijn cel van 1}^ bij 3 M. te laten ontsnappen. De Paus, de Aartsbisschop van Keulen, de Koning en de Koningin van Zweden schreven aan Poincaré om hem tot gratie te bewegen, doch tever geefs. Poincaré was zelf gebonden door een binnenlandsche politieke intrigue. die er tegen hem werd gevoerd, voor namelijk door Tardieu. 8 Mei was Schlageter gearresteerd, 26 word hii terechtgesteld. In dien kor- De film staat onder regie van Norman Taurog, die reeds menigmaal voor de film spelende kinderen heeft geleid, ge tuige zijn films „Skippy". „Sooky" en „Huckleburry Finn" en ook op het ge bied der komische film geen onbekende is. Hij had o.a. de regie van .Fellow the leader" met Ed Wynn en „The phantom president" met Jimmy Durante en George M. Cohan. Taurog heeft ook ge daan gekregen dat Helen Twelvetrees, die al sindsdien meer dan een jaar haaf filmcarrière had opgegeven om zich ge heel aan haar gezin te wijden, op dit be sluit is teruggekomen. Zij speelt de vrou welijke hoofdrol in ,.A bedtime story". Chevalier zal nu op grond van zijn loopende contract nog twee films vooc de Paramount maken; daarna denkt hij zijn tijd tusschen Parijs en Hollywood te verdeelen. De held van „Heil below". De strafgevangenis Devendorf bij Düsseldorfwaarin Schlageter zijn laatste levensdagen doorbracht. ven, ook wanneer alles tegenloopt. Het gaat bij hem niet om groote daden of groote talenten, maar om een persoon lijkheid. Zelfs de Fransche officier van justitie zei van hem: „Een man kan niet zoo moedig en heldhaftig sterven als deze Duitsche officier, wanneer zijn han delen, dat hem den dood gebracht heeft, niet is voortgevloeid uit de meest edele, reine en onbaatzuchtige vaderlands liefde." EEN BAROMETER VOOR FïLM- POPIILARITEIT. EEN FILMACTEUR VAN ACHT MAANDEN. Een interview met Walter Huston. Darner-film „Ex-lady" vervult zij voor het eerst een hoofdrol. Zij speelt samen met Gene Raymond en Monroe Ow- sleep. Chevalier's nieuwe film. Paramount laat Chevalier rollen van een sterk uiteenloopend karakter spelen, terwijl hij telkens andere filmsterren als vrouwelijke hoofdpersonen tegenover zich heeft. Iedereen zal toegeven, dat deze variatie in de Chevalier-films ge- wenscht is. De laatste film van Che valier zijn achtste bij Paramount heet ,,A bedtime story". Zijn pleegzoon- tje in deze film is de slechts acht maan den oude Baby Leroy, die uit meer dan J duizend kindertjes voor deze rol is uit- Walter Huston schijnt een bijzondere geschiktheid te hebben voor rollen, waarin hij een krachtige persoonlijkheid en een man van gezag moet uitbeelden. Hij was de hoofdcommissaris van politie in de Cosmopolitan-film „The beast of the City", de despoot van het oerwoud in „Congo", een bankdirecteur in „Ame rican madness", een president der Ver- eenigde Staten in „Gabriel over the White House" en nu is hij de comman dant van een duikboot in „Heil below", de nieuwe M.G.M.-film, die haar New- Yorksche première zoo juist achter den rug heeft. Walter Huston begon zijn car rière bij rondreizende tooneel- en va riété-gezelschappen; het was een belang rijk moment in zijn carrière, toen hij blij vend te New York kon optreden en een tweede stap vooruit deed hij in 1929 met zijn debuuf. voor de sprekende film. „Sardi's" is de naam van een der merkwaardigste restaurants van Broad- way. Langs de muren vindt men nissen en in elke nis staat een caricatuur van een filmster. In den loop der jaren is gebleken, dat deze sterren worden uit gekozen door iemand met een buiten gewoon goeden kijk op het toe- en af nemen van hun populariteit. Voor elke filmster komt onvermijdelijk de tijd, dat hun populariteit afneemt en zij verdwe nen uit de kranten, de filmtijdschriften, de programma's ende herinnering van de bioscoopliefhebbers. Maar nog voordat die gevreesde tijd aanbreekt, ziet men in „Sardi s" hun caricaturen verplaatst naar de meest afgelegen nis sen. Later verdwijnen ze geheel; mis schien belanden zij later aan den ande ren kant van de tochtdeuren' in het kan toor van Vincent, de eigenaar van het etablissement, maar ook daar zullen ze wel niet altijd blijven hangen. Het verdwijnen uit „Sardi's" is dus veelbeteekenend, maar nog meer aan dacht schenkt het publiek aan de nieuwe gezichten, die hun plaats in de nissen in nemen. Het kent de betrouwbaarheid De afscheidsbrief van Schlageter aan zijn ouders geschreven in den ochtend van den 26sten Mei. ten tijd heeft Schlageter eigenlijk eerst zijn ware persoonlijkheid getoond. Hij bekende onmiddellijk en nam alle schuld op zich, aangezien hij geheel eigenmach tig had gehandeld. Hij bleef rustig en moedig in het aangezicht van den dood. En zijn einde werd hem niet gemakkelij ker gemaakt. Om drie uur 's morgens werd hij gewekt. Hij schreef onder voortdurende aanmaningen om zich te haasten een briefje van enkele regels aan zijn ouders, biechtte en communiceerde en reed reeds om kwart over drieën in een vrachtauto naar de Golzheimer heide. Nogmaals werd het doodvonnis voor gelezen. Een sergeant sloeg Schlageter met een geweerkolf achter tegen de knieën, zoodat hij onwillekeurig neer knielde. Een salvo doorbrak de stilte van den krïekenden morgen; Schlageter viel neer, door vier kogels in de hartstreek getroffen, maar nog levend. Een onder officier sprong toe en zette hem dén re volver aan den slaap. En Schlageter werd op dat oogenblik tot een symbool. Had hij meer gedaan dan zoovele an deren? Neen, maar vanaf het oogenblik, dat hij door de Franschen werd gear resteerd, is zijn houding moedig en waardig geweest, vrij van kleinheid en zwakheid, vrij van egoïstische motieven. Zijn kalmte en evenwichtigheid tijdens gevangenschap en proces maakten meer indruk dan het opblazen van de brug over de Haarbach. Schlageter heeft ge toond, hoe men flink en eerlijk kan blij- Vóór de executie wordt aan Schlageter nog een keer het doodvonnis voorgelezen. van dezen filmbarometer en een nieuw portret beteekent, dat er binnenkort een nieuwe ster opkomt aan den filmhemel. Met veel belangstelling keek men dus toe, hoe de sombere Russische teekenaar Alex Gard onlangs een caricatuur van Bette Davis ophing. Bette Davis heeft als „extra" reeds veel filmroutine opgedaan, maar in de gekozen. Een gunstige bij-omstandigheid is tenminste, dat het kind niet alleen salaris krijgt, waar natuurlijk de ouders van profiteeren, maar dat hem ook bij het bereiken van zijn achttiende jaar een bedrag van 1000 dollar wordt uitgekeerd door een levensverzekeringmaatschappij, zoodat hij zich een universitaire studie zal kunnen veroorloven. Las restep iü mij et Al&tmxiê. ie H -mi ï^y brmettév4® AI1 Ka&m* aoa oócurê# HZStprbti 1®! Ulremytt mat si# Wil*; Ln Qfnêvul Si.-non X a Tsiê \c Pont de ffO, 1 C f d* u v - j h'Of Cii id Ti'te <Ss Pent <fc» Dasseldorl

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1933 | | pagina 8