(lei ouwen m mik den oooBsr. 3e JAARGANG No. 51 VRIJDAG 22 DECEMBER 1933. Katholiek Weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. TELEFUNKEN PHILIPS Kerstmis naderten Nieuwjaar (omzetbelasting) TecHfl. Bur. H. SCHUIJFF DE SOESTER POST UITGAVE van ,.DE SOESTER COURANT", A!g. Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD", Algemeen Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad en „SOESTER ADVERTENTIEBLAD", gratis Weekblad voor Soestdijk, Soest en Soesterberg. ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden. ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Adverte'ntie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen. godspraken van den profeet Isaias: De Y_aiL -ÊÊil Otmejids: jö. „de woestijn: Tërëi'dt den Wég de's Nèefüli; ii'iaakt zijne landstreek, waarvan Abila de hoofdstad was. Hoogepriester was toen de karakferloo- ze Cayphas, maar ook zijn schoonvader Annas, een echte geldwolf, stond als ex- hoogepriester nog' in groot aanzien. In die dagen nu gebeurde het, dat God aan Joannes, die zich in de eenzaamheid van de woestijn, ver van het gewoel dei- wereld, die hij haatte, had teruggetrok ken, liet weten dat hij niet langer in de wildernis zou mogen blijven, maar dat hij voortaan de boodschapper moest zijn van het naderende Godsrijk. En hij trad op in geheel den omtrek van den Jordaan en predikte het doop sel vani bekeering tot vergeving van zonden, dat zelf wel geen vergiffenis van zonden schonk, doch degenen, die het ontvingen, opwekte tot befouw en boetvaardigheid, waardoor zij later door het doopsel van SOEST PAKCXêHLE VAN DEN H.H. PETRUS EN PAULUS Pastoor W M. Vos ZONDAG. De H.H. Missen te 7 uur^ en 9 uur; te 10.30 uur Hoogmis. MAANDAG: Hoogfeest van Kerstmisjf 4 uur Nachtmis, waarna 2 gelezen Missen; 8 uur 3 gelezen H. Missen.' Half 10 2 gelezen H. Missen en on geveer kwart over 10 Hoogmis. De H. Communie zal worden uitgereikt na de. Nachtmis en ouder de H. MisseaJ van S uur. w Tweede Kerstdag als -op Zondag. In de week de H.H. Missen te 7 uur en 8.15 uur. BiechthoorenDonderdagmiddag van 3 tot 4 uur en Zaterdagmiddag te 3.30, 4t 5, 6, 7, 8 en 9 uur. Bibliotheek (Philomenastichting) open Zaterdags van 68 uur en Zondags na de Hoogmis tot 12 uur. SOESTDIJK PAROCHIE O.L.V. ONB. QNTV. Pastoor A. G. Smit. ZONDAG. De Vroegmis te halt 8 en de Hoogmis te 10 uur. De H. Communie wordt uitgereikt om k\v^j;t na 7, onder de Vroegmis, te kwart vóór 9 en te 10 vóór 10. 's Avonds 7 uur Lof. MAANDAG: Hoogfeest van Kerstmis. Om 4 uur de plechtige Nachtmis, daar na 2 gelezen H. Missen. De H. Com munie wordt uitgereikt na de Nachtmis. Onder de gelezen H. Missen worden door zangkoor c-n geloovigen Kerstliede ren gezongen. Om S uur Uvee gelezen H. Missen tnet uitreiking dei H. Communie. Om 10 uur de plechtige Hoogmis. Tweede Kerstdag, feest van St. Ste- fanus, de H. Missen als op Zondag,, de Vroegmis te half S en de Hoogmis te 10 uur. ZATERDAG, 's Avonds 7 uur Lof. ZATERDAG. Biechthooren van 49 u, SOESTERBERG PAROCHIE VAN DEN H. CAROLUS Pastoor H. Mocking ZONDAG. Vroegmis 7.30 uur; Hoog,- mis 10.30 uur; Lof n.in. 4 uur. lste KERSTDAG, 's morgens 5 uur Nachtmis; 9.30 uur Gez. H. Mis; n.m. 6 uur Lof. 2e Kerstdag, Vroegmis 8 uur; Hoog mis 10 uur; Lof n.m. 6 uur. Iti de week de H. Missen om 8 uur. Zaterdagmiddag biechthooren om 3, 4, 5, 6 en 7 uur. Twee gunstige factoren cm zich nog heden een modern Radio apparaat aan te schaffen. Elk gewenscht type TELEFUNKEN of PHILIPS voorradig. Vraagt inlichtingen en demonstratie bij v. Weedfestcaat 46 Soest OFFICIEEL SERVICE-STATION Telefoon 4é7 KERKBER1CHTEN EVANGELIE VOLGENS DEN H. LI/CAS; II, 1—14. In dien tijd ging van keizer Augustus een bevel uit voor een volkstelling over de geheelej wereld. Deze eérstè volks telling is geschiea toen Cyrius landvoogd van Cyrië was. En allen gingen om zich aan te geven, ieder naar zijn eigen stad. Eu ook Jozef trok er op uit, van Galilea uit de stad Nazareth naar Judea,' naar de stad van David, Bethlehem geheeten, om dat hij uit het huis en geslacht van David was. om zich aan te geven met Maria, zijne verloofde vrouw, die zwanger was. En het geschiedde, toen" zij daar waren, dat de dagen verliepen, dat zij baren zou. En zij baarde haren eerstge boren Zoon, en wikkelde Hem in doe ken en legde Hem neder in eene kri'^; want er was voor hem geen plaats m de herberg. Er waren nii in dezelfde streek her ders die waakten en de nachtwacht hiel den over lumne kudde. Eu zie, een engel des Heeren stond naast hem, en Gods heerlijkheid omstraalde hen; en zij vrees- oen met groote vrees. En de engel zeidie hiw: „Vreest niet! Want zie, ik veikoiidig u eene groote blijdschap, die voor ge- heef het volk wezen zal; dat u heden geboren is dë Zaligmaker, die Christus de Heer is, in de stad van David. .En dit zij u ten tee'kengij zult vinden een Kind, in doeken gewonden en in eene kribbe gelegen. Eu eensklaps vereenigde zich met den eng-el eene menigte van de hemelsche legermacht, die God lof zongen en zeiden: Glorie aan God in den aller hoogste! en op aarde vrede aan de men- •che-i van goeden wil! Als om aan zijn verhaal een zoo au thentiek mogelijk karakter te geven, door de beschreven gebeurtenissen vast te knoo- pen aan bekende historische personen en toestanden, begint Sint Lucas zijn beschrij ving van Joannes' optreden in de Jor- daanstreek met een zeldzaam uitvoerige optelling van geschiedkundig controleer bare data. In het vijftiende regeeringsjaar van keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus landvoogd was van JudeaHerodes vier- pus viervorst van Iturea en de land- vorst van Galilea, zijn broederPhilip-, pus viervorst van Itura en de land streek TrachonKis. en Lysamlas viervorst van Abik-ne, onder het hoogepriester- schap van Annas en Caïphas, kwam het woord Gods over Joannes, Zacberias' zoonin de wildernis. Bovendien lag het stellig in de bedoe ling van den Evangelist om door dezen plcchtigen aanhef welke in al zijn statigheid cle meest duidelijk denkbare kenschetsing inhield van den treurigeu godsdienstigen ert politieken toestand der uitverkoren natie te bewijzen, dat de tijden waarvan de Profeten in verband met den toekomstigen Messias hadden gespro ken, nu waren gekomen. Thans immers was de rijksstaf uit Juda's midden weggenomen en was het theocra tisch rijk der Joden vervallen tot één der vele wingewesten van 't groote Romein se he imperium. Het eerste optreden van Joannes den Dooper viel volgens Lucas in het vijf tiende jaar der regeering van keizer Ti berius die op den 19den Augustus van het jaar 14 na Christus Caesar, Augustus opgevolgd was dus tus- schen den 19deu Augustus van het jaar 28 en 29. De geschiedschrijvers zeggen van de/en Tiberius, dat hij degenen, aan wie hij een of ander ambt toevertrouwde, zoo lang mogelijk daarin liet. Want, zoo re deneerde hij, hoe korter iemand denkt een post te zullen bekleeden, aan des te grooter verleiding om zich onrecht vaardig tc verrijken staat zoo iemand bloot. „Als men de vliegen, die zich al tamelijk vol gezogen hebben aan het li chaam van een hulpelooze zieke, verjaagt, dan komen er weer nieuwe, die hem ge heel uitzuigen.'' Vandaar het opvallende feit, dat Ti berius tijdens zijn lange regeering slechts twee landvoogden naar Judea zond: Valerius Gratus (van 15—26 na Chris tus)' en den meer bakenden Pontius Pi latus, die van 26—36 na Christus in naam van den keizer. Judea bestuurde. Bij laatste wilsbeschikking van Herodes den Groote was de eene helft van zijn gebied, dat hij onder oppertoezicht van Rome bestuurde, toegewezen aan zijn twee zonen Herodes en Philippus. Herodes Antipas, zoon van Hcrodes en Malthace, kreeg Galilea en Perea; Philippus, zoon van Herodies en Clopatra van Jerusalem, werd viervorst van Batanea, Trachonitis, AuranitiSj Gaulanitis en Panias. Lyeanias, een vreemdeling, bestuurde de Jesus in werkiljkheid vergeving deelach tig zouden kunnen worden. Dat optreden van Joannes had isaias reeds in de toekomst gezien en voor speld: Zooals geschreven staat in het boek der uitspraken, VM kaïas den profeet: „De stem eens ro«pende in de woeistjn; Bereidt den' weg des Heeren, maakt zijn paden recht! Alle daj zal vervuld e-u alle berg en heuvel geslecht worden; en (ie bochtige wegen zullen recht, oh de hobbelige tot effen heerbaan worden. Bh awe vleessh zal het heil Gods aanschouwen! Alle scheiding tusschen God en- de men- SGheri móet als een kloof Worden e- dempt en alle. geestelijke oneffenheid moet worden weggenomen, zooals men bij het naderen eens 'konings zich haast een slec-hten weg in orde te brengen. Dan eerst zullen alle menschen de zege ningen van de komst van den Verlosser ondervinden! EPiSTEL EN EVANGELIE. VIERDE ZONDAG VAN DEN ADVENT LES UIT DEN EERTSEN BRIEF VAN -DEN H. APOSTEL PAULUL AAN DE KORINTHIERS; IV, 1—5. Broeders! Aldus besehouwe men ons: als dienaren van Christus en uitdeelers van Gods geheimen. Welnu van de uit deelers wordt geëischt, dat ze getrouw bevonden worden, lk voor mij hecht er al heel weinig waard- aan, dat ik u beoordeeld word of door een schielijke rechtbank; en ik beoordeel niet eensmij zelv&n; want ik ben mij wel niets bewust,^ maar daarom ben ik niet, gerechtvaardigd; doch - die mij oordeelt is de Heer. Wilt dus niet den- tijd 'oordeelen,- totdat cle. Heer die ook de verborgenheden der duister nis in het licht zal plaatsen doeling der harten openbaren zal; en dan zal aan een ieder cle hem toekomende lof gegeven worden door God. EVANGELIE VOLGENS DEN H. LUCAS; II, 1—14. In het vijftiende jaar der regeering van keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus stad houder van Juden, Herodes viervorst van Galilea, Philippus, zijn broeder, viervorst van Iturea en hef gewest Trachonitis. en Lysanias viervorst van Abilene was, onder de hoogepriesters Annas en Kaï- phas, richtte zich het woord des Heeren tot Joannes, den zoon van Zacharias, in de woestijn. En hij trad op in de gcheele Jordaanstrcek, en preekte een doopsel van barmhartigheid tot vergiffenis van zonden, gelijk er geschreven staat in het boek der godspraken var voetpaden recht.' Alle dal zal vervuld en alle berg en heuvel zal geslecht wor den; en het kromme zal recht en het hobbelige tot eene effen baan worden; en alld vleesch zal de zaligheid Gods zien. KERSTMIS. LES UIT DEN BRIEF VAN DEN H. APOSTEL PAULUS AAN TITUS; II, 11—15. Welebeminde! De genade van God onzen Zaligmaker is voor alle menschen ver schenen en leert ons, dat wij van de god deloosheid en de wereldsche begeerlijk heden afstand moeten doen, <en matig, rechtvaardig en godsdienstig in deze we reld moeten leven; terwij! "wij de zalige hoop verwachten en de glorierijke komst van onzen grooten God en Zaligmaker Jesus Christus, die Zich zeiven voor ons gegeven heeft, om ons vrij te 'koopen van alle ongerechtigheid en om ons voor Zich tot een welbehagelijk volk te reinigen, ijverig in; goede werken. Deze dingen moet ge -verkondigen en hiertoe verma nen in Christus Jesus onzen Heer.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1933 | | pagina 1