„SOETAX
EEK HEERLIJKE 1IÜÏIE
Weef U
I3e JAARGANG No. 40
VRIJDAG 5 OCTOBER 1934
Christelijk Weekblad voor Soest, S"»?stdijk, Soestduinen en Soesterberg.
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
FOCKE S. KLEIN
Dc Stem der Stommen.
Joh. v. Schalkwijk Jr.
Profanie,
Dc Vrienden der Sovjet Unie
en de Vredesapostelen.
D. F. VOIGT
Kerkberichten.
Plaatselijk Nieuws.
Het Lied van de Week.
SOEmHIEUWSBWD
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden.
ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen
de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemeen
Christelijk Weekblad, „DE SOESTER POST", R.K. Weekblad, voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en
Soesterberg. en ADVERTENTIE-UITGAVE van „De Soester Courant".
35 CENT PER ONS
IS DE PRIJS VAN
SAMENGESTELD DOOR:
Oudkerkhof 48 - Utrecht
OOK BIJ VELE WINKELS VERKRIJGBAAR
Overgenomen uit „Geloof en Vrijheid"
- - t
De fournée der B B. Dr. O- Schabert
cn Rector E. Steinwand is weder ten
einde. Toch nemen wij nog gaarne hier
het stukje op, dat onze vriend en mede
werker J. E. Lasterie schreef ter voor
bereiding van de reis.
CHRISTELIJKE BARMHARTIG
HEID TEGEN GODLOOZE
WREEDHEID.
De grootste bitterheid van het leed, dat
het Russische volk te dragen heeft, ligt
wel in het z w ij g e n d moeten verduren
van de foltering, door een meedoogenloos
regime aangedaan. Alle klacht is verbo
den; klagen wordt opgevat als aankla
gen, En de G.P-Oe heeft overal ooren;
zij haakt haar klauwen tot in de ver-
borgenste hoeken van 't volksleven, overal
schrik en weedom verspreidend door ge
vangenis en verbanning. Zoo zucht 'n volk
van 160 millioen zielen in het groote fol-
terhuis, dat Rusland heet- Wegvluchten
mag het niet- De machinegeweren der
G-P/Oe maaien de drommen vluchtelingen j
aan de grenzen af. Zijn klacht per brief
de wereld inzenden, mag het ook niet-
Wie briefwisseling houdt met het buiten
land, wordt er van verdacht met de „ka-
pitalistiscbe wereld" te heulen en hij wordt
gestraft als contra.revolutionnair. Dat er
toch nog duizenden smeekbrieven over de
grenzen komen, is te danken aan de laks
heid en slordigheid van de bolsjewisti
sche censuur.bureau's en aan.... (onbe
grijpelijke tegenstrijdigheid) de taktiek der
bolsjewistische machthebbers, om hun
slaven" door het „kapitalistische" bui
tenland te laten voeden. Officieel beweert
de Sovjet-regeering: „Bij ons is geen
hongersnood en wij zullen elke hulpver
leening aanmerken als een inmenging in
onze interne aangelegenheden. Maar an
derzijds maakt zij op haar briefkaarten
in de Engelsche taal propaganda voor
haar Staats.valutawinkels, Torgsin, en
wekt zij buitenlanders op aan bekenden
en vrienden in de Sovjet-Unie geld te
zenden via deze instelling. Zoo komt de
Russische regeering aan buitenlandsche
geldswaarden, terwijl zij tevens met graag
te profiteert van de hooge invoerrechten
op de levensmiddelenpakketten.
Ondanks de strenge isolatie van het
Russische volk, bestaat er zoodoende toch
nog mogelijkheid, om klachten op te van
gen en om door het zenden van hulp
te antwoorden op deze smeekbeden.
Om te kunnen helpen op de juiste
manier, is noodig een groote kennis van
de toestanden en omstandigheden in Rus
land en van de steeds wisselende Sovjet-
decreten. Evenzeer is noodig een warm
meevoelend hart, dat in staat is zich eeni-
germate in te leven in de ellende, waar
in de verdrukten zich bevinden en dat
bereid is, zich menige opoffering te ge
troosten in dit schoone, maar moeilijke
werk der barmhartigheid. Beide voorwaar
den, kennis van zaken en een liefdevol
hart, worden vervuld in den persoon van
Dr. Schabert, den leider van den „Balti-
schen Ruslandarbeid", of, zooals hij zich
zelf noemt: „Ehrenambtlich Leiter".
Dr. SCHABERT'S LEVENSLOOP.
In „Sachsische Evangelische Korrespon-
denz" van 28 April 1934 vinden we het
volgende:
„Dezer dagen was het 40 jaar geleden,
dat Dr. Oskar Schabert in de St. Gertrud-
Kirche te Riga in zijn ambt werd inge
leid. Dit jubileum heeft nog een bijzon
dere beteekenis, daar het Pastor Schabert
vergund werd, 40 jaar lang te mogen
werken in een en dezelfde gemeente,
waarmee hij in vreugde en leed op het
nauwst verbonden werd. Het door hem
gestichte Christelijk hospitium en herstel
lingsoord voor drankzuchtigen gingen in
de oorlogsjaren geheel te gronde- Boven
dien riep hij de Stadszending in 't leven,
waarvan hij vele jaren leider was. Ge
durende de oorlogsjaren bemoeide hij zich
vooral met de kinderen van de verban
nen Duitschers, om dezen onder te bren
gen in Duitsche gezinnen. Daarom werd
hij, nog onder den Tsaar, beschuldigd van
staatsvijandige werkzaamheid en voor den
tijd van twee jaar verbannen naar Sibe
rië- Nauwelijks was hij weer in het land
teruggekeerd, of de bolsjewieken begon
nen ook in Riga hun schrikkelijk regi
me; en Dr. Schabert werd met vele andere
geestelijken in de gevangenis geworpen.
Hij is een van de weiniga predikanten*
die den 22 Mei 1919 nog levend uit de
gevangenis gered werden. Na tot herstel
van krachten langeren tijd in Duitschland
vertoefd te hebben, nam hij zijn werk
in Riga weer op. Hier schiep hij de
„Deutsche Volkshilfe" en verrichtte zeer
veel werk op sociaal terrein. Heden leeft
hij noodzakelijk voor den „Baltischen
Ruslandarbeid-"
dat de
'j
o&k 's nachis
voor U gereed
stsat
Vertegenwoordiging van
Eiectrolux en Volta
STOFZUIGERS
Steenhofstr. 55 Tel. 906
Reparatie-inrichting aan alle merken.
lelt U dan ev@n ©77
WANT WIJ HEBBEN DEN STRIJD
niet tegen vleesch en bloed,
MAAR TEGEN DE OVERHEDEN, TE
GEN DE MACHTEN, TEGEN DE GE-
WELDOENERS DER WERELD, DER
DUISTERNIS DEZER EEUW, TE
GEN DE GEESTELIJKE BOOSHEDEN
IN DE LUCHT. Efeze 6 12.
Wanneer wij dezen tekst lezen klinkt
die ons in de ooren als) een waarschu
wing. Het gaat om het voeren van strijd.
Dat er strijd is op de weield behoeven
we elkander niet te zeggen. Die strijd is
er van het begin der schepping! al ge
weest en zal wel blijven tot op den jong-
sten dag.
Strijd is er in het gezin tusschen de
leden, strijd tusschen de verschillende
groepen en partijen, strijd tusschen de
volken en Gods Woord spreekt van strijd-
Het eene volk zal opstaan tegen het
andere volk en het eene koninkrijk tegen
het andere koninkrijk en we beamen het
en zien het voor oogeu. Wij hebben nog
versch in ons geheugen de verschrikke
lijke wereldoorlog, waarbij de gecultiveer
de menschheid in twee slagorden inge
deeld' elkander te vuur en te zwaard poog
de te verdelgen.
Het waren nog wel de christen naties,
die elkander trachtten te vernietigen en
daarbij denzelfden God om de overwin
ning baden. Maar God heeft hun gebed
niet verhoord, want beide partijen heb
ben den nederlaag geleden.
Beiden hebben hun christelijken in
vloed op het wereldgebeuren ingeboet-
Slechts Eén was er, die de overwinning
behaalde. De tegenstander Gods en der
mens elven. De geest uit den afgrond
„SATAN AS".
Maar als Jezus Christus op een strijd
doelt, die de discipel des Heeren te strij
den heeft, dan is dat een geheel andere
strijd.
Hij zegt tegen zijn volgelingen:
Meent njet dat ik gekomen ben om vrede
te brengen op de aarde; ik ben niet ge
komen om vrede te brengen maar het
zwaard. Want ik ben gekomen om den
mensch tweedrachtig te maken tegen zijn
vader en de dochter tegen hare moeder,
en de schoondochter tegen hare schoon
moeder. En zij zullen des menschen vij
anden worden, die zijne huisgenooten zijn.
Die vader of moeder, zoon o? dochter,
vrouw of kinderen liever heeft dan/ mij
is mijns niet waardig- Eu wie zijn kruis
niet op zich neemt en mij' navolgt, is
mijns niet waardig.
Wanneer we dit besluisteren uit den
mond van Hem, die de Vredevorst is,
en telkens tot de zijner- zegt: Vrede zij
ulieden, vrede zij dezen huize, mijnen
vrede geef ik u, mijnen-vrede laat ik u,
dan klinkt dat als een -tegenstrijdigheid,
maar die tegenstrijdigheid wordt volko
men opgelost, wanneer Jezus Christus de
Zoon des Vaders weer in het centrum
van ons leven komt te staan.
Dan hebben we strijd te voeren. Een
verschrikkelijke strijd, waarin al onze
krachten ten eenenmale 'te kort schieten,
en waarin wij het zekerlijk zouden moe
ten afleggen, wanneer wij aan ons zelf
waren overgelaten.
Zijn wij onlosmakelijk^ aan Jezus Chris
tus verbonden. Zijn wij door Hem door
onzen grooten Veldheer geteekend op
onze voorhoofden, zijn wij ingelijfd in de
militia christi, dan geldt voor ons: Zij
hebben Mij vervolgd, zullen ook u
vervolgen. Zij hebben Mij gehaat, zij zul
len ook u haten.
Maar dan is ook zijn strijd onze strijd-
Dan hebben wij de strijd niet meer tegen
vleesch en bloed; d. wz. niet meer in
hoofdzaak, want ook de wereld en Het
eigen vleesch leveren ons gedurig strijd;
maar dan wordt onze voornaamste vijand
de Satan, die wel door Christus den kop
is vermorzeld, maar toch zijn staart nog
de overheden, tegen de machten, tegen
roert. Dan hebben wij den strijd) tegen
de geweldhebbers der wereld, der duis
ternis dezer eeuw, fegén de geestelijke
boosheden in de lucht. Het zijn de ge
vallen engelen, die uit den hemel zijn uit-
gestooten, en nu met list en geweld wer
ken in de kinderen der ongehoorzaamheid,
in de harten der alsOod vereerde ty«
rannen ciezer eeuw, Zipv.ebben allen tot
mikpunt en doel „De heilige stad"* de
gemeente Gods op aarde. Tegenover die
gewapende machten, die het op hun on
dergang hebben voorzien, moeten dê dis
cipelen des Heeren dan ook gewapend
zijn. Het zijn andere wapenen dan in deze
wereld gebruikt worden. Neen in het ar
senaal onzes Gods, ligt voor iederen strij
denden pelgrim, op weg maar 's Vaders
huis, een wapenrusting gereed, die juist
past. Daarom mee int aan de geheele wa
penrusting Gods, opdat gij kunt weder-
staan in den boozen dag en alles verricht
hebbende staande blijven. STAAT DAN,
UWE LENDEN OMGORD HEBBENDE
MET DE WAARHEID, d.i. de oprecht
heid gesteld tegen geveinsdheid en de
waarheid der leer tegen de dwalingen en
ketterijen. EN AANGEDAAN HEBBEN
DE HET BORSTWAPEN DER GE
RECHTIGHEID, d. i. godzaligheid des
levens, door een goede consiëntie; EN
DE VOETEN GESCHOEID HEBBEN
DE MET BEREIDHEID VAN 1 HET
EVANGELIE DES VREDES; dii. altijd
bereid te zijn om het geloof te belijden
en rekenschap te geven van de hope, die
in u is.
BOVENAL AANGENOMEN HEBBEN
DE HET SCHILD DES GELOOFS,
MET HETWELK Gij AL DE VURIGE
PIJLEN DES BOOZEN ZULT KUNNEN
UiTBLUSSCHEN; dat zijn de vreeselijke
verzoekingen des Satans die als een ve
nijn en vuur de ziel kwetsen, en door
dringen, zoo zij niet intijds gestuit en
geöluscht worden.
EN NEEMT DEN HELM DER ZA-
LlGHEID EN HET ZWAARD DES
GEESTES, HETWELK IS GODS
WOORD; d.i. de hope der zaligheid, waar
door wij bewogen worden om alle ver
gankelijke dingen te verachten en voorts
door den Heiligen Geest de Satanische
geest te weerstaan en uit te drijven.
Als we dit lezen kunnen we ons
©enigermate indenken, dat de losgelaten
duivel in Rusland aldaar Gods volk in
den alterdiepsten en sombersten kerker
heeft ingesloten en haar een benauwdheid
en verschrikking doet ondergaan, die zijn
wedergade tevergeefs in de wereldhisto
rie kan terugvinden.
Zijn mond is vol van vloek, bedrog en
list;
Zijn tong bedekt de moeit' en, 't ziels
verdriet;
Zijn boosheid is met valschen schijn
vernist;
In hinderlaag, daar niemands oog hem
ziet,
Verbergt hij zich', valt ijlings uit, vergiet
Onschuldig bloed; hij weet van geen er
barmen.
Maar sluit zijn oog voor 't bitter leed
der armen.
Hij loert, en houdt zich in! het donker
schuil,
Gelijk een leeuw, die in zijn hol zich
zet;
d' Ellendigen verrast hij uit zijn, kuil;
Hij heeft zijn klauw en tanden) scherp
gewet,
En trekt zijn prooi in 't dicht belommerd
met;
Hij buigt zich, duikt, en ijlings toege
schoten,
Valt d' arme hoop hem in de sterke
pooten.
H. A. S-
't Eerste wat we hedenmorgen vonden
in onze bus was het Woensdagnummer
van „de Soester", met een stukje schun
nige profanie onder 't opschrift: HORS
D' OEUVRE. Wordt >t nu langzamerhand
geen tijd, dat allen, die van spot met
het heilige niet willen weten uitdrukke
lijk te kennen geven, dat ze verschoond
wenschen te blijven van dit blad?.
Als iemand vuil in den vorm van
modder in mijn brievenbus werpt, kan ik
hem aanklagen bij de politie, maar als
't doet in den vorm van bedrukt papier,
gaat hij vrij uit- Maar dan moeten de
genen, die daarvan niet gediend zijn, an
dere maatregelen nemen en uitdrukkelijk
te kennen geven, dat ze van de toezen
ding wenschen verschoond te blijven- Of
zijn we zoover gedaald, dat we niet meer
kunnen onderscheiden tusschen wat als
geestigheid aan den man wordt gebracht
maar wat bij gebrek aan kunnen platte
profanie is en werkelijke humor? Indien
we wel die onderscheidingsgave hebben,
sturen we dan 't vuil aan afzender terug,
of voorkomen we, dat 't in handen van
de huisgenooten komt, door het bij ont
vangst onmiddellijk te verscheuren en in
de prullemand te deponeeren.
Er is, toen we hier waren midden in
den strijd over „Kerk en Vrede" etc-,
herhaaldelijk gewezen op het feit hoe de
ijveraars voor eenzijdige ontwapening
eigenlijk zonder het zelf te willen* zich
gedurig lieten spannen voor de wagen
van de revolutionairen, SD.A-P-ers en
Communisten. Dat was natuurlijk volgens
de vredesapostelen mis gezien. Het was
erger, 'I Was feitelijk laster. Het was
loyale menschen schelden voor revoluti
onair.
Later is er terecht meermalen op ge
wezen hoe „Kerk en Vrede" zelf revolu
tionaire tendenzen had en voorts is* ge
bleken, dat er sommigen in deze vereeni-
ging waren, die zelf schrokken voor de
konsekwenties, die uit het optreden van
„Kerk en Vrede'' voortkwamen.
Die schrik heeft klaarblijkelijk ook de
afdeeling Soest van de Vrouwen Vrede-
bond bevangen, nu er met de VEREE-
NIGING VAN DE SOVJET-UNIE een
vergadering in 't lokaaltje van Verschoor
is belegd. Natuurlijk voor den vrede!
Mevrouw Berg, berucht onder degenen,
die eerbied koesteren voor den Bijbel,
door haar van haat tegen 't geloovig
Christendom gloeiende stukjes In „de
Soester", lieeft den lof gezongen van deze
schoone vergadering. Elacie nu wordt ze
op de vingers getikt door het Bestuur
der afdeeling van de V.V.SU- Da VV-
S.U. is een zuiver communistische propa-
ganda-vereeniging, die niet den vrede,
maar d^wereld-revolutie beoogt- Met deze
vereeniging samen naar den wereldvrede
te iagen, dat wil 't Bestuur der afdee
ling van de Vrouwen Vrede.vereeniging
niet en mevrouw Beig heeft eigenlijk de
boel wat bedorven door als enfent ter
rible op te treden. Zelfs de secretaris van
de V-V-S-U- spreekt dan ook 't bericht
van de samenwerking tegen. Maar al wil
men dan als Bestuur der afdeeling niet
samenwerken, als leden kan dat best en
de begeerte naar vrede is zoo groot, dat
men zelfs niet eens kan onderscheiden
tusschen wat WERKELIJK den vrede kan
naderbij brengen en wat de grootste vij
andschap tegen deu vrede in zich draagt-
Zoo hooren die twee naar het schijnt
zoo haeterogene strevingen toch bij el
kander, omdat ze groeien uit eenen wor
tel: ongehoorzaamheid der aan God ge
stelde machten
't Vertrouwdste adres
voor het maken van Uw BRIL,
ook volgens recept van H. H.
Oogartsen is bij
Gediplomeerd Opticien - Drogist
Burgem. Groihestraat 30 - Tel. 363
HOUBAER Co.
AMERSFOORT
Zondag 7 October.
SOEST.
NED. HERV. KERK-
Oudekerk.
Voorm- 10 uur Ds- J. I. van Schaitó
Bediening H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Ds- E- Groeneveld.
Emmakerk.
Voorm. 10 uur Ds. E- Groeneveld.
Bediening H. Avondmaal.
Nam. 6 uur Ds. J. I. van Schaik.
HERV. (GEREF.) EVANG-
Christelijke UL.O .school, Spoorstraat.
Voorm. 10 uur en nam. 6 uur Ds- J«
H- v- d. Wal van Wageningen-
GEREFORMEERDE KERK-
Julianakerk.
Voorm. 10 uur Ds- S. Wouters-
Bediening H- Avondmaal.
Nam. 5.30 uur Ds- S. Wouters.
Darikzegging H- Avondmaal.
Wilhelminakerk.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema
Bediening H. Avondmaal.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
Dankzegging H- Avondmaal.
CHR. GEREFORMEERDE KERK-
Julianastraat-
Voorm- 10 uur en nam. 6 uur Ds- C-
S. van der Ven van 's-Gravenhage.
Donderdag 11 Oct., nam. 7 uur, Ds.
K- Groen van Rotterdam.
VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN.
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan*
Voorm. 1030 uur Ds- G- Wuite Jiv
van Den Haag.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Geen opgave.
HUIS TER HEIDE
NED HERV. KERK. y
Geen opgave.
Voorm. 10 uur Ds. B- Tuinstra.
Nam- 6 uur Ds. B. Tuinstra.
COLLECTE MILITAIRE TEHUIZEN.
De collecte voor de Militaire Tehuizen
bracht f80op- Helaas niet veel, maaÉ
toch genoeg om er dankaar voor te we
zen en onzen dank allereerst aan de da
mes-collectanten en dan ook aan degever$
te brengen.
HET VOETBALVELD.
Sombere gedachten van een koe-op-stal.
Het is weer zoo Iaat, kijk daar trappen ze weer
Van links en van rechts naar zoo'n rond stukki*
(leer,
Daar rennen ze weer op het groene terrein.
Dat toch voor tweepooters verboden moest zijn.
Het versch groene gras waar zoo graag ik van al
Dat trappen ze 's Zondags in woede weer plat.
En ook in de week blijf ik daarvan gespeend
Dan wordt er - dat schijnt heel belangrijk -
(getraind.
Ik ben dus verdreven van gras en van grond
Ik ben nu verjaagd als een schurftige hond
't Is niet, omdat ik van den winter zoo houd
'k Moest toch naar de stal, want het werd al-
(weer koud.
Maar toch sta ik hier met een tcanenrijk oog
De boer noemt dat, geloof ik, de koeien staan
droeg
Ik zie hoe mijn land en mijn grond wordt vertrapt.
Door wie van 't belang van de koeien niets snapt
Ik geef hen mijn melk, want daarvoor ben ik goed
Ik geef hen mijn vleesch en ik geef hen mijn bloed.
Stom blijven ze toch, want, dit meen ik oprecht.
Ze slachten de kip, die de eieren legt.
Ze drinken mijn melk en ze eten mijn vleesch
En maken zich krachtig en flink voor de race
Maar 't ergste is dit nogze looien mijn huid
En maken er schoenen en voetballen \n'f