Oe ontvoering van Koetepoff ontraadseld Van schoenen en laarzen. Geen monopolie van St. Nicolaas. Een sluier van geheimzinnigheid omhult deze sinistere gebeurtenis uit de wereld van het politiek verraad. Een ander schoenmaker, die bij het prik ken en snijden filosofisch werd geïnspo- reerd, was Jacob Böhme. Hij was buiten gewoon weetgierig en wist in zijn vrijen tijd een massa geleerdheid op te steken Behalve dat wist hij die geleerdheid op een breedvoerige manier te loozen en wél in niet minder dan acht en twintig boek- deelen, welke deze schoenenprik wist te schrijven. En wat voor boeken! Schelling en Hegel hebben hem later als hun voor- looper erkend en vermits men het dan al niet eens kan zijn met Schelling en Hegel, kan men toch hun belangrijkheid niet ont kennen, waarmee men dan tevens een pluim op den hoed van Jacob Böhme steekt. Engeland kan ook al op een uitzonderlij ken schoenmaker bogen, nl. George Fox. Als we Carlyle kunnen gelooven, maakt Fox een stel kleeren van leer en trok de wijde wereld in. Behalve schoenen maken deed hij bij den' volke kond van zijn fana tieke theorieën en ^'el op zoodanig weze. dat hij op een goeden dag werd gearresteerd en gevar pen gezet. Hii toonde zich echter onverbeterlijk en predikte na zijn invrij heidstelling onvermoeid voort. Onder Ka- rel TI werd hij opnieuw <*evan?en genomen en opgesloten in een vervallen kasteel, waar hij bijna werd doodgemarteld door kou. regen en wind. Toen hij stierf was het aantal zijner volgelingen zoo groot, dat zij een se^te vormden cnder den naam Kwa kers. Onder de Pausen waren twee schoen makerszonen. De eerste was een Fransch- man, Jaertues Pantaleon, de latere Paus Urbanus IV. die op de helft van de 13de eeuw regeerde. De tv eede Paus, ook een schoenmak^rszoon, was Johannes Xxil, de paus. die door voortdurende twisten met den Duitschen Keizer. Lodewijk van Beie- r°n, het pauselijk gezag veel deed verzwak ken. Tn Engeland en Denemarken is het ge bruik zeer verbreid, om een bruidspaar bij h»+ ter kerke gaan of bij de terugkomst sebnor.fvn on ~ïist achterna te gooien. Maar ook bij de Zigeiiners vindt men dit gebruik terug. In Turkije gebeurt het even eens en in sommige streken van Silezië Over beroemde schoenmakers, volksgebruiken en eksteroogen. de de middeleeuwen de beschaving in deze Westersche landen zich meer en meer be gon te ontwikkelen, was dit aan het schoei sel merkbaar, en nimmer is het onderscheid hierin zoo groot geweest als toentertijd. De edel vrouw droeg rijk geborduurde en met edelsteenen versierde schoenen. Zij waren vervaardigd uit soepel leer en hadden een verharde zool; in den winter waren zij meermalen met bont gevoerd. De vrouwen en dochters der voorname poorters droegen weliswaar minder kostbare schoenen dan de dames der edellieden, doch in sierlijk heid van vorm en kwaliteit van leer deden zij voor haar niet onder. De edellieden be zaten gewoonlijk verschillende soorten schoenen. Zij hadden schoenen, welke zij alleen binnenshuis droegen; deze schoenen waren minstens even kostbaar als die der dames. Als zij op jacht gingen, droegen de edelen een schoen met beenbekleeding, welke over de geheele lengte, dus van de voet tot onder de knie met een veter werd dichtgeregen; ook werden er voor de jacht wel schoenen gedragen, welke alleen den voet bedekten. Deze schoenen werden met kruiselings gebonden riemen over het been vastgemaakt. De modellen van de schoe nen ondergingen steeds groote veranderin gen. In de 14e en 15e eeuw werden vooral in Frankrijk door de mannen schoenen ge dragen. welke van voren in een reusachtige punt uitliepen. Gewoonlijk waren de schoe nen een halve voet lang, terwijl door voor aanstaande personen schoenen van een voet lengte werden gedragen, vorstelijke perso nen maakten er dikwijls twee voet van. Deze lange schoenen maakten een zeer zonderlingen indruk. In de vijftiende eeuw ondergingen de schoenen wederom een ge heele verandering. Innlaats van lang en smal werden de schoenen nu kort en breed. Door hun dikwiils abnormale breedte waren deze schoenen zeer plomp, hoewel zij voor de voeten beter waren dan de smalle punt schoenen. waarin de voeten gekneld zaten. Daartegenover stond, dat de damesschoe nen uit den tijd zeer klein waren, zoodat zij er zich nauwelijks op konden voortbe wegen Kreupelheid was hiervan dikwijls het gevol-?. terwijl de voeten bezaaid wa ren met likdoorns. In de 16e eeuw kwamen de hooee hakken in de mode. welke onder r.n/toT,r">- "ttt - - ^a_ mes ">n wandel stok konden looner,. :?n tijd van Lode wijk XV daeteekent het model, dat thans nog als molière bekend is. Tegenwoordig worden de damesschoenen in groote ver scheidenheid en van allerlei materiaal xer- vaardied en nimmer is er in den loop der tijden zoo veel aandacht geschonken aan passende voo+bodokking als thans. De edele kunst van het schoenen maken heeft beroemde mannen onder haar beoefe naars geteld. Het merkwaardige is, dat de meeste schoenmakers van eenige beteekenis ook op het terrein van staatkunde, letteren en wetenschap een niet onbelangrijke rol speelden. De naam van Hans Sachs brengt ons bij de meesterzangers. Hans Sachs werd in 1494 te Neurenberg geboren als zoon van een kleermaker. In zijn jeugd was hij rei zend handwerkgezel, doch vestigde zich la ter in zijn geboortestad als baas. Hij had de Latijnsche school bezocht en was daar in kennis gekomen met de gedichten en liede ren der beroemde meesterzangers. Hij sloeg toen zelf hevig aan het dichten en hield dit zijn heele leven lang vol met succes. Over alle mogelijke onderwerpen liet Hans Sachs zijn dicht-ader vloeien, zoodat gees telijk en wereldlijke liederen, zoowel als drama's en legenden uit zijn brein ontspro ten. Hij was bovendien een zeer belang stellend aanhanger van Luther, aan wien hij zijn dichterlij.-e gaven wijdde. In 1576 blies hij de laatste adem uit. gooit men de bruid een oude slof na. De zelfden ritus vinden we ook terug in het oude Griekenland. In het nationaal mu seum te Athene bevindt zich een antieke vaas, waarop een bruidstoet staat afge beeld. Een oude man gooit juist het bruids paar een schoen toe, terwijl een andere schoen reeds op den grond ligt. Onder de oude offergaven, welke men in grafsteden heeft teruggevonden, kwamen dikwijls schoenen voor, bijv. in de Griek- sche sarcophagen, in oude Russische gra ven en bij de Germanen, die er een apar- ten schoen op na hielden voor deze gele genheid, den „doodenschoen". In het mu seum te Berlijn vindt men een grafmonu ment van van Perseus en Andromeda, waar Andromeda werd afgebeeld met haar doo- dengraven; waarbij bevinden zich ook een paar schoenen. De schoen in het volksge loof moet dus bewerken, dat kwade invloe den werden teruggehouden. Er wordt dus afwerende kracht aan toegekend. Schoenwerpen om de toekomst te leeren kennen is over heel Europa verbreid. In streken van Oostenrijk en Mecklenburg gooien jongens en meisjes op Oudejaars- en Kerstavond een schoen over hun hoofd. Waar de punt heen wijst, uit die richting zal de toekomstige verloofde komen. In Oost-Pruisen, het Ertsgebergte en Bohe- men, gooien de jongelui een schoen in een appel- of pereboom. Blijft die dadelijk han gen, dan zal de persoon, die geworpen heeft, nog hetzelfde jaar trouwen. Zooveel keer hij misgooit, zooveel jaar moet hij wachten. Schoenen en eksteroogen zijn twee onaf scheidelijke vrienden. Wie meent, dat te genwoordig slechts nog goede, den men- schelijken voet werkelijk passende schoe nen gedragen worden, vergist zich deerlijk. Door de Amerikaansche statistiek wordt bewezen, dat van de 58.706 mannen, die nauwkeurig onderzocht werden, 41.852 te nauwe schoenen droegen. Deze lieden had den natuurlijk ergerlijk veel last van ek steroogen, maar dat was tenslotte aan hun ijdelheid te wijten. Overigens kunnen we ons ten aanzien van deze materie ermee troosten, dat de ergste uitwassen van vroe gere tijden voor eens en voor al zjjn ver dwenen. In de 11e eeuw droeg men in Eu ropa zulke kleine schoenen, dat de geeste lijken op den kansel daartegen predikten; later werden de laarzen zoo lang, dat de dragers ervan in de kerk niet meer konden die van het groene veld. knielen om te bidden. De schoenen waren door banden met de knieën verbonden, zoo dat men nauwelijk kon loopen. De eerste, die op deze gedachte kwam was 'n Norm. edelman, die het evenwel uitsluitend deed om zijn abnormale voeten te verbergen. De Engelsche Koning Edward IV maakte een eind aan de spitse schoenen, doordat hij eiken schoenmaker, die de neuzen der schoenen meer dan 5 cm. lang maakte, met straf bedreigde. Hendrik VIII leed aan ge zwollen voeten; om dit te verbergen, liet hjj de schoenen zoo lomp mogelijk maken. Zyn voorbeeld vond navolging; tegen het eind der middeleeuwen hadden de schoe nen in Venetië bijzonder hooge hakken. Zij moesten de vrouwen verhinderen op de straat te wandelen en met elkaar een gesprek te voeren. H. P. B. Zoo zijn er schoenen en schoenen Wanneer en waar men het eerst schoenen gedragen heeft, is niet bekend; reeds in de oudheid bestond'de voetbekleeding. De eer ste schoenen waren een min of meer pri mitieve bedekking der voeten en dienden hoofdzakelijk om de voeten te beschermen tegen ruwe oppervlakten, steenen en door nen. De oudste vormen van voetbekleeding vinden wij reeds afgebeeld op de beeld houwerken der oude volken. De schoe nen of eigenlijk sandalen der oude Egyp- tenaren getuigen van de hooge mate van beschaving, welke dit volk reeds voor drie duizend jaar had bereikt. De Egyptische sandalen waren vervaardigd van biezen en leder en dikwijls met zeer fraai borduur werk versierd. De Grieksche sandalen le ken veel op die der Egyptenaren, daar ook bij deze schoenen het bovengedeelte van den voet onbedekt bleef. De Grieksche san- dellen voor hun scheeisel aan de Grieken; Egyptische door de vele wijzen, waarop de sandalen aan den voet konden worden be vestigd. De Romeinen ontleenden de mo dellen voor hun schoeisel aan de Krieken; zij verstonden echter de kunst een groote variatie in hun sch< enen te brengen. Zoo hadden de Romeinen bijv. schoenen voor de verschillende standen der bevolking. Er waren schoenen, die uitsluitend bestemd waren voor de edellieden en de patriciërs; dat waren de „purperen" sandalen, welke door de gewone burgers niet mochten wor den gedragen. De Romeinen waren ook de eersten, die hun voeten in een soort laar zen staken, terwijl de soldaten een eenvou dige sandaal, „caliga" genaamd, droegen. Naarmate de Romeinen aan beschaving wonnen, werd ook hun schoeisel sierlijker. Door den grooten in vloed, welke de Ro meinen op West-Euro pa hadden, brachten zij overal hun bescha ving en daarmede hun schoeisel, ook in onze "treken. Dit bewijst wel de opgravingen, welke in verschillen de terpen in Friesland zijn gedaan, o.a. te Ferwerd en te Hal- lum, waarbij sandaal- vormige schoenen werden gevonden. Ook in de Drentsche ve nen werden schoenen gevonden, welke naar all waarschijnlijkheid behoord hebben aan een Saksische stam, welke omstreeks het begin der Christelijke jaartelling het Ooste lijk deel van ons land heeft bewoond. Deze schoenen en die, welke in-Friesland zijn ge zonden, vertoonen veel overeenkomst met elkaar. Beide zijn uit een stuk leder ver vaardigd en worden op den voet met een riem of veter dichtge regen. Toen geduren- een uitgestrekte vlakte en is het hard ge noeg om het met 'n behoorlijke snelheid te berijden. Bij Chaos is het echter een na deel; een auto zakt hier gauw weg in het drijfzand, hetgeen ons met onzen wagen overkwam. Wij moesten toen de hulp van sleepers inroepen en zij hadden vier zware paarden noodig om onzen wagen weer vrij te ma ken. Uit bovengenoemde feiten blijkt dui delijk, dat er in het getuigenis van de on bekende dame eenige lacunes voorkomen, welke zij alleen kan ophelderen. Zij heeft de auto's in volle snelheid zien aankomen, daarna zag zij eenige personen uit de auto's komen, van wie er een 'n pak droeg, zij zeide te kunnen zien, dat zich in dat pak een man bevond, die door het water naar de motorboot wordt gebracht. Het is dus duidelijk, dat deze dame zich moest be vinden op 'n plaats, dicht bij de stopplaats van de auto's. Waar was deze? op de hoog te? Maar dan moesten de mannen naar het strand afdalen langs de aarde, welke bij eiken stap weggleed. Boven zeiden wij reeds, dat het niet geheel onmogelijk was maar in ieder geval uiterst moeilijk, ja zelfs gevaarlijk, ter- wiil hei geruimen tijd m beslag ne men. Als de dame zioh op het strand be vond, dan is het toch van belang te weten, waar vandaan de auto's kwamen. Zü konden alleen langs het strand komen en zouden dus in Villiers of Houlgate het strand moeten zijn opgere den, en dan zouden zij toch, ondanks het feit, dat het winter was en vrij laat, moe ten zijn opgemerkt door wandelaars, die zich dit feit zeker zouden herinnerd heb ben, toen zij van de ontvoering lazen. Wat de motorboot aangaat, hiermede kan men tot zeer dicht aan het strand naderen en tegen dit deel van haar geuigenis kan men geen bezwaren opperen. De getuigenverkla ring van den vriend, die de dame vergezel de, is pas kort geleden gepubliceerd en spreekt de getuigenverklaring van de da me eenigszins tegen, yoornamelijk wat be treft de plaats van de ontscheping. Op de eerste moet men trachten de getuigenver klaringen van de dame en haar vriend in overeenstemming met elkaar te brengen, want volgens de dame kwamen de aute's in razenden vaart aanrijden terwijl zij volgens haar vriend juist langzaam reden in verband met den slechten toestand van den weg. Bovenstaande geeft onze conclu sies weer uit onze eigen onderzoekingen, welke conclusies trouwens g;deeld wor den door verschillende inwoners en autori teiten van deze streken. Toen wij terug keerden, werden wij door den vloed ver rast, en moesten wij in pikdonker en ge deeltelijk door de golven onzen weg terug vinden en onzen wagen, welke voor drie kwart in de golven was verdwenen, in den steek laten. Haagsch Persbureau. EEN RUSSISCH EMIGRANT VER STREKT NIEUWE GEGEVENS. Het raadsel van Generaal Koetepoffs ontvoering is plotseling weer in de belang stelling van het op sensatie beluste publiek komen te staan door de mededeelingen, wel ke de Russische revolutionnaire emigrant, Boertzef over deze geheimzinnige verdwij ning in een dagblad-artikel heeft gedaan. Zooals men zich zal herinneren, ver dween Generaal Koetepoff 26 Januari 1930 onder geheimzinnige omstandigheden uit Parijs, om nooit meer iets van zich te doen hooren. Naar Boertzef in zijn artikel mededeelt, lag het inderdaad in de bedoeling, Koete poff naar Rusland te ontvoeren, doch de Generaal stierf, alvorens het plan kon wor den verwezenlijkt. De Gepoe had generaal Koetepoff uitgenoodigd, aldus Boertzef, als getuige op te treden in een proces tegen on trouwe officieren. Afgezanten van de Gepoe hadden hem uit Parijs een brief geschreven, waarin werd medegedeeld, dat twee officieren van den Russischen Generalen Staf hem wenschten te spreken; zij stelden voor dat de gene raal alleen naar een bepaalde plaats zou komen en niemand hiervan iets zou zeg gen. Aangezien het niet de eerste maal was, dat iets dergelijks plaats vond, ging de ge neraal op het verzoek in, per auto begaf hij zich naar de afgesproken plaats, waar de officieren in zijn wagen stapten en hem vervolgens verdoofden. De dosis van het verdoovingsmiddel was evenwel te sterk en Koetepoff overleed aan een hartverlam ming. De daders hebben daarop het lijk naar de Sovjet-legatie overgebracht, waar men het gaarne weer kwijt wilde, teneinde niet in moeilijkheden te geraken. Anderzijds moesten de officieren een bewijs voor het slagen van hun missie mee naar Moskou brengen. Derhalve lieten zij zich door een diplomatieken koerier met een uitvoerig venslag naar Rusland vergezellen. Het stoffelijk overschot werd in een koffer van den koerier als bewijs meegezonden. Wat er van dit alles waar is, kan men momenteele natuurlijk niet controleeren. De Parijsohe politie houdt zich, zij het in stilte, nog steeds met dit geval bezig, maar het is de vraag, of zij het ooit zal kunnen oplos sen. Lang niet alles, wat de politie hierom trent voor en na is te weten gekomen, wordt aan de groote klok gehangen, maar er toch voldoende uit de onthullingen van Boertzef, te reconstrueeren. Men kent verschillende étappes van de uitvoering, welke begon in de Rue Oudinot, en gezien werd door den getuige Steinmetz, en welke eindigde te Chaos, tusschen Vil liers en Houtgate, waar volgens een onbe kende dame de generaal werd ingescheept in een motorboot. Deze twee getuigen zijn het meest belangrijk. De andere getuigen duidden den koers aan van de twee auto's van de ontvoerders, welke auto's zijn ge rapporteerd te Evreux, Rivière-Thibouville, Point-l'Evêque, Bonneville en Croix d'Hou- lant. De vier eerste getuigen deelden slechts twee interessante feiten mede; op de eer ste plaats de overeenstemming van de uren, waarop de auto's zijn voorbijgegaan en vervolgens het feit van aanwezigheid van een agent in uniform, waardoor juist de aandacht van de getuige is getrokken. Niet alle getuigen hebben den rooden auto ge zien. Er was trouwens in het geheel geen Het huis, van waaruit Koetepoff in een auto vertrok, om nooit terug te keeren. reden om bijzondere aandacht te schen ken aan een rooden auto, daar zij immers nog niet op de hoogte waren van de ontvoe ring. Evenmin was er dus reden om aan te nemen, dat deze auto en een zilvergrijze limousine bij elkaar behoorden. De eerste getuige heeft een vrij juist beeld gegeven van de ontvoering, welke dan ook is gere construeerd. De laatste getuige, de onbe kende dame, die de ontvoering heeft bijge woond, en hiervan een uitvoerig verslag heeft gegeven, verdient vooral onze belang stelling, omdat haar getuigenis van zeer by zond ere waarde is, doch overigens zeer verschillend wordt gewaardeerd. Wij heb ben een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar de plaatsen, door de onbekende dame (haar naam is op het oogenblik echter aan de politie bekend) aangeduid. Bij dit on derzoek hebben wjj drie punten kunnen vastleggen. Op de eerste plaats is het ab soluut onmogelijk om met een auto te ko men op de,plek „la Chaos"; er is geen weg en geen enkele automobiel zou hier naar het strand kunnen afdalen. Ten tweede is het heel moeilijk om hier te voet naar be neden te gaan, zelfs voor een persoon, die geen last heeft te dragen, hoewel men niet met absolute zekerheid kan zeggen, dat deze mogelijkheid is uitgesloten. Daaren tegen is het heel gemakkelijk om te Chaos te komen vanuit Villiers of Hougate, en wel langs het strand. Bij eb vormt het strand

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1935 | | pagina 4